Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - HiTecci

#1
Tässä meidän ratkaisu. Tuon koirien tason alla on vielä 850 litraa tavaratilaa ja yhä mahtuu 5 hlö lisäksi kyytiinkin :)

#2
Taitaa fillarin pystyssä kuljetus vaatia Buzz tai Caddy -luokan smurffibussin ???
#3
Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 27.06.23 - klo:13:29
fyysistä painonappia jotka voisi ohjelmoida haluamakseen ja 2 ohjelmoitavaa pyöritettävää rullaa.

Eikös juurikin tuo Model Y ole tälleen, noitten rullattavien nappien toiminnot vaihtelee ihan täysin sen mukaan missä kohtaa valikoita seikkaillaan ;D

#4
Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 27.06.23 - klo:13:29
fyysistä painonappia jotka voisi ohjelmoida haluamakseen ja 2 ohjelmoitavaa pyöritettävää rullaa.

Eikös juurikin tuo Model Y ole tälleen, noitten rullattavien nappien toiminnot vaihtelee ihan täysin sen mukaan missä kohtaa valikoita seikkaillaan ;D

#5
No onhan nuo kosketuslevyt valmistajalle varmaan halpa & helppo ratkaisu, joissain jopa pienen näytön kera toteutettuina, jolloin sen näppäimen kuvakettakin voi vaihtaa "lennossa". Mutta loppukäyttäjälle nuo ovat valitettavan tunnottomia ja joskus kenties jopa toisinkin päin, niihin hiplaa ihan vahingossakin. Siksi perinteinen näppäin on käyttäjäystävällisempi, vaikka se onkin valmistajalleen kalliimpi monine muovimuotteineen yms.

Kokonaan toinen juttu onkin sitten muo lääppimänäytöt, joku Tesla Model Y kenties siellä huipulla, kun aivan kaikki on keskitetty sinne lääpinnän taakse. Saadaanhan tuolla kovin pelkistetty ohjaamo, jälleen valmistajan kustannuksia pykälän verran alas päin ja päivityksissä voidaan laittaa vaikka koko valikot laakista uusiksi jos niin halutaan, mutta...
#6
Caddy / Vs: Caddy Maxi 2012-> harkinnassa.
16.06.23 - klo:23:11
Lainaus käyttäjältä: Gumle - 16.06.23 - klo:22:37
taksina yleinen, ehkä sekin kertoo että kestää kilometrejä.

Vai tulisikohan se yleisyys siitä että siihen saa inva-muunnoksen, lasketun kontin lattian ja rampin jota pitkin voi pyörätuolin työntää sisään. Tuolla saadaan samalla melkoisia taloudellisia etuuksia nimenomaan taksi-käyttöön hankittuna, vaikka niitä inva-kuljetuksia ei tuolla autolla ikuna tehtäisikään yhtä ainutta. Vrt. erilaiset yksityistenkin verokiertokikkailut kovista takajakkaroista ja pulkista katolla lähtien aina nykyisiin "retkeilyautoihin" saakka ::)
#7
Caddy / Vs: Caddy Maxi 2012-> harkinnassa.
16.06.23 - klo:08:54
Ihan vaan wink-wink, kannattaa käydä läpi myös nuo muut kyseisen smurffibussi-luokan vaihtoehdot läpi, moni vaihtanut nimenomaan niin pakumaisesta Caddystä näihin huomattavasti henkilöautomaisempiin ranskattariin :)
#8
Lainaus käyttäjältä: UseampiVW - 03.06.23 - klo:08:44
käynyt Saksassa ja olisin sitten vienyt sen takaisin Suomeen

Jos tarkoitus tosiaan on käydä itse siellä Saksassa se auto hakemassa, niin miksei samointein vain osta sitä ihan itse sieltä paikalliselta jämyltä ja cruisaile sillä sitten Suomeen. Näin jää se välittäjänkin siivu pois siitä välistä omaan lompakkoon ???
#9
Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 10.05.23 - klo:09:42
Omassa pikkurillassa 2018 Fabia 1.0tsi hinta suli 15k, :sta 10,5k,: oon 54kk aikana eli ei ihan paha 83,/kk.

Aina on poikkeuksia. Omakohtaisesti ex. 600cc prätkä oli talossa 7v ajan ja sain siitä sen mitä aikanaan maksoinkin, mutta ehkä paras on kuitenkin ollut tuo ex. as.auto josta sain 2v jälkeen poismyydessä 6k, enempi mitä ostaessa maksoin kuitenkaan sitä mitenkään fixailematta tms. kun osui oikein kuumeinen ostaja paikalle. Eli voittaahan sitä joku aina lotossakin, niin... ;D
#10
Lainaus käyttäjältä: bassek - 09.05.23 - klo:21:41
Eräs työkaveri sanoi aikanaan että joko maksaa tonneja vanhan koslan korjauksiin vuodessa tai sitten se sama summa menee arvonalenemaan.

Ei ehkä ihan noin kuitenkaan, melkoinen kosla saa olla jos siihen 5k, vuodessa pitää korjauksiin upottaa, vaikka tuo 5k, nyt ei ole vielä kummoinenkaan uuden auton arvoalenemaksi, monissa on huomattavasti suurempikin, sellaisena karkeana näppituntumana kun voi pitää että se on luokkaa 3-4v ja 50% arvosta pois :-\
#11
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 08.05.23 - klo:20:41
Kyllä sähköautojen myyntimäärien pitää nousta todella paljon.

Eikä niin tule tapahtumaan ennen kuin ne tosiaan kykenevät 1:1 tarjoamaan vähintään kaiken sen mitä nykyinen polttiskin, hankintahinta nyt ensimmäisenä. Toki se on selvää että suurimmalle osalle käyttäjistä riittää pelkkä lihan liikutin, jolloin se autokin about se ja sama mikä se on, mutta kun on myös meitä muita joille esim. riittävä range kunnon as.vaunun vetokyvyllä ilman että auton hinta karkaa pilviin, niin... No sanotaan että ihan huomenna tuollaista ei ole vielä patteriautojen tarjontaan tulossa ::)
#12
Lainaus käyttäjältä: SNG - 21.04.23 - klo:12:21
Lähinnä nykyään välitön tuntuma tiehen puuttuu. Ajelisin itse mieluummin manuaalivaihteisella. Noita rattiläpsyköitä en jostain syystä tule juurikaan käytettyä.

No eihän nämä nykyisin ole kuin ihmisten ja tavaroiden liikuttimia, jotkut vielä hannaavat vastaan, mutta kyllä nuo tietoälyt ovat ottaneet jo homman niiin handuunsa ettei niitä enää kokonaan pois päältä saa edes halutessaan. Jotain ajotuntumaakin kokeakseen pitää siirtyä ihan suosiolla 2-pyöräisiin, siellä nuo älyt eivät ole vielä niin pitkällä ja muutenkin kosketus ympäristöön sen ympäriltä puutuvan peltikehikon ansiosta huomattavasti välittömämpi - eikä tule ongelmiakaan kuis sen saakaan käyntiin ;)
#13
Ihan perus McPhersonhan tuo on, joten jos vaan saa sen iskaritolpan alapään irtoamaan olkavarresta, niin eiköhän se sieltä uloskin tule pienellä kikkailulla. Juurikin kakkosnelkku ja tunkki ovat oivat välineet puristaa sitä tolppaa sen verran kansaan että se mahtuu alapäästään olkavarren yli, kuten tuossa videossakin tehtiin. Tuossa yksi tapaus itselläni vaan muuttui hiukan kinkkiseksi kun tuo olkavarren pultti napsahtikin poikki => purettiinkin sitten hiukka enempi vetarin päästä alkaen alapalloa irti jne. jotta saatiin koko kokonaisuus olkavarsineen työpöydälle ja päästiin tuo katkennut pulttikin pois poraamaan :-\
#14
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 14.01.23 - klo:00:46
No, melkein moottoripyörä 8)

Itse aloitin mopoiluni about samanlaisella ruskea-pronssin värisellä Sport-mallilla vm -66. Eroina tankki vaakatasossa ja satula suoraan kiinni rungon päällä. Tuo oli faijan vanha ja aikanaan faijan käydessä sillä duunissa, juoksin aina kotiportille ja halusin kyytiin - nyt siis puhutaan vuosista -68...71 kun itse olin vielä sellainen alta 3v vaahtosammutin. Sittemmin faija hommasi VW kuplan ja tuo mopo meni maalle liiteriin jemmaan, josta se kaivettiin esiin kun täytin 14v. Faijan kanssa purettiin se ihan nippeleiksi, tehtiin täydellinen entisöinti ja niin oli tuo perintömopo itseni alla kun 15v synttäripäivä lopulta koitti :)

No sittemmin mopo koki karmean kohtalon, mutsin faija (jonka liiteriin mopo kuskattiin jälleen takaisin jemmaan kun täytin 18v ja sain oman auton) dementoitui, kiukkuspäissään muutaman vuoden jälkeen tuhosi tuon mopen ihan totaalisesti ja kaivoi romun peltoon. Sieltä faija sen sitten jossain vaiheessa kaivoi takaisin esiin ja toimitti romikseen asianmukaiseen met.kierrätykseen :-\
#15
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 15.06.18 - klo:09:16
Itsekin aloitin aikanaan 650cc Hondalla, välissä erehdyin pariin muuhunkin japonialaiseen, mutta nykyinen on 600cc taas siipi-logolla ja pientä kuumetta pitkästä aikaa taas päällänsä - kyllä vain, uuteen 750cc Hondaan 8)

No niin sitä -18 vielä ajateltiin, mutta -22 keväällä ei sitten kuitenkaan tullut Hondaa tuon Hondan tilalle vaan tuli Suzuki, eka yli litranen tässä talossa, Suzuki GSF 1250 SA GT -08 :)

#16
Kori ja valot / Vs: kojelautakamera
30.12.22 - klo:10:51
Lainaus käyttäjältä: v6e - 30.12.22 - klo:10:34
Parilla foorumilla porukka vetänyt sulakkeen haarotuksella näitä.

Ei kai sitä ihan pakko ole sulakkeelta haarottaa, tuossakin kuvassa useita kokonaan tyhjiä sulakepaikkoja askissa, joihin varmaankin tulee nuo mainitsemasi signaalit jo muutenkin, sen kun tuikkaa littu-abikon johdon päähän ja tyhjään sulakekantaan kiinni ???

Ja kyllä, itsellekin pukki toi moisen kojelautafilmauskojeen, joka on jo asennettuna paikallaan ja toimivaksi todettu. Toivottavasti tuon enempää tarvetta sille ei tulekaan, mitä nyt jos liikenteessä tulee joitain sopivia bongauksia tehtyä, niin ovat nytten sitten "nauhalla" ihan autom. :)
#17
Liekö vähän samaa ajatusta ajoratamaalauksilla, mitä tuossa on penkerein tehty ???
https://www.google.com/maps/@60.2235315,24.8633958,19z
#18
Vai olisiko tuo kärkikolmioton 3. kaista niitä heti seuraavasta poistuvia varten? Tällöin tuo poisto on myös useampikaistainen, joista se oik.puoleisin on näitä edellisestä tulevia varten ja ne normaalisti ympyrästä poistuvat ryhmittyy vas.puoleisille kaistoille. Tod.näk. tuo oik.puoleisin sittemmin yhdistyy päättyvänä kaistana noihin muihin, jolloin se väistämisvelvollisuus ympyrästä poistuvia kohtaan jo toteutuukin
#19
Lainaus käyttäjältä: Sped - 16.11.22 - klo:11:03
halusin vielä kysyä mielipiteitä ja kokemuksia maskisuoja hyödyistä ja haitoista
Haitoista? Onko niitä edes olemassa? ???

Tuosta suojasta on vain pelkkää plussaa ja tänä päivänä niitä saa perinteisten "retkipatjojen" lisäksi jopa todella tyylikkäitäkin, jotka eivä enää edes auton ulkonäköä pilaa millään muotoa.



Itsellä näihin ranskattariinhan nuo suojat ovat tulleet aina uuden auton mukana jo vuosia ja tuo kyllä istuu rivotuksineen kaikkineen auton keulaan niin hyvin ettei sitä välttämättä edes tiedä suojan olevan paikallaan :)

#20
Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 06.11.22 - klo:14:36
Yksinkertaiselta tuo ei kuulosta tuohon johtosarjaan verrattuna, jossa 3  johtoa ja rele valmiina. Tarkoitat kai että tällä tavoin asennus olisi "turvallisin"? Ehdotuksesi vaatisi siis uudet osaset ja johdotuksen rakentaminen itse?

Ihan sillä valmiilla sarjallakin voi mennä, ottaa vain sen releen käämin toisen pään irti valmiiksi kytketystä maasta ja vetää sen siis myös tuonne polttimon kannalle herätteen kera => releen käämi tulee polttimon rinnalle 8)
#21
Eiköhän se kaikista yksinkertaisin olisi tosiaan laittaa rele sen lisävalon +12V syöttöön, joka tulee suoraan akulta ja toki se lisäfikkarin toinen puoli sitten suoraan maihin. Tuon releen itsensä käämin karvat molemmat kiinni sinne polttimon kantaan, jolta ohjaus halutaan => oli ne ajovalot sitten ohjattu vaikka kuun asennolla toimiviksi, niin aina ja joka kerta kun valo syttyy, myös tuo rele vetää ja tällöin myös se lisävalokin syttyy ???
#22
Lainaus käyttäjältä: HS100 - 21.10.22 - klo:10:49
Sähköautojen ajoneuvoveroa korotettiin +117%:

https://www.is.fi/autot/art-2000009144029.html

Joka oli jo ihan alunalkaenkin tiedossa, tuo perusveron korotus kun tiedettiin jo tasan tarkkaan kun autoveroa alettiin sähköautoilta poistamaan. Mikään yllättävä uutinen tuo ei todellakaan siis ollut - tai no saahan tästä TAAS niitä kuuluisia klikkiotsikoita ::)

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_176+2021.aspx
LainaaAutoverolain liitteenä olevaa verotaulukkoa 1 sekä verotaulukkoa 1A ehdotetaan muutettavan siten, että alin, eli nollapäästöisiin autoihin sovellettava veron osuus laskettaisiin 2,7 prosentista nollaan. Samalla ajoneuvoverolakia muutettaisiin siten, että näiden autojen perusveroa korotettaisiin 65 eurolla vuodessa. Perusveron korotus muuttaisi ajoneuvoverolain nollapäästöisiin autoihin soveltuvaa perusveron määrää nykyisestä 53,29 eurosta 118,29 euroon vuodessa. Päivää kohden kannettavana verona korotus olisi 17,80 senttiä.
#23
Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 25.08.22 - klo:07:59
Kas, Here on nähtävästi ilmainen, eikä sisällä edes mainoksia.

Here on aikanaan Nokiasta erkaantunut osastonsa ja heidän perusajatuksenaan on ollut nimenomaan tuoda ilmainen, kunnolla suomea puhuva navari kännyihin. Businessmalli on ihan toisenlainen, heillä kun on nykyisin myös varsin tukeva jalansijansa autojenkin kiinteissä navareissa, jossa se raha sitten jo pyöriikin, karttapäivitykset ovat maksullisia eikä todellakaan mitään halpoja :-\
#24
Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 13.07.22 - klo:17:15
"Sähkön hinta 10-kertaistui, lasku siirtyi rytinällä sähkösopimustaan uusivien maksettavaksi " kriisi pitää hinnat pilvissä parikin vuotta"

Ja nyt uusimpana jotkut ovat kuulemma kieltäytyneet kokonaan tekemästä sopimusta, mikäli tällä hetkellä voimassaolevan päättyminen on yli 3kk päässä. Aikaisemmin pystyi ottamaan esim. 3x 12kk pötköjä toisensa perään samalla 12kk tarjoushinnalla, nämä vaan ajoitettiin alkaviksi niin että tuo vimonen 12kk alkaisi vasta 2v päästä - ja nämä sopparit jopa pitivät :o
#25
Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 03.07.22 - klo:06:09
Jossa siinäkin Caruna on lähtenyt ihan omille teilleen; jos ei voi nostaa energian siirron hintaa, niin laitetaan sitten perusmaksua lisää, mieluummin 5-6 kertaisilla kertakorotuksilla…. Se kun ”unohtui” sääntelystä.

Ja jos ei perusmaksuakaan saa ilman suurta älämölöä nostaa, niin sitten otetaan jotain ihan uusia kompinentteja mukaan kuvioon, kuten nyt vimosimpana tehomaksu >:(
#26
Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 18.06.22 - klo:08:53
Ainakin minulla vero + siirto alveineen on vähemmän, kuin pelkkä sähkö. 2,7937 snt/kWh + 3,47 snt/kWh + 6,69 snt/kWh.

Itsellä toki vero on sama 2.79, mutta siirto on 4.07 ja sähkö itse vielä toistaiseksi 4.68 = 11,54 c/kWh (ALV 24%). Eli kakku jakaantuu siis melko nätisti kolmeen osaan. Ja kun nyt näyttää siltä että tuo sähkön osuus tulevana syksynä pomppaa n. 2.4x, niin ei se tarkoita sitä että myös sähkölaskuni kokonaisuudessaan pomppaisi 2.4x, eikös ???

Edit: Elikkäs 2.79 + 4.07 + 11.40 = 18.26 c/kWh (ALV 24%), eli kertoimina kun sähkön hinta 2.4x niin kok.lasku nousee "vain" 1.6x 8)
#27
Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 17.06.22 - klo:22:41
"Asiantuntija: Kotitalouden sähkölasku voi nousta viisinkertaiseksi muutamassa kuukaudessa"

Ja jälleen valtavia synkkyyden pilviä maalaille isoa klikki-otsikkoa luoden, samalla ah niin sopivasti unohtaen että sen itse sähkön hinta sähkölaskun kokonaisuudessa on vain yksi sen kolmesta palasesta, sähkö + siirto + verot ::)
#28
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.06.22 - klo:15:46
Minkälaisia pienhiukkaspäästöjä on mitattu autoista joissa käyttövoimana on maakaasu (metaani) tai LPG (propaani)?

Tässä tullaankin yhteen valtiovallan aivopieruun kun LPG/AutoGas/nestekaasu on kielletty liik.käytössä, vaikka juuri tämä on se kaasumuoto joka on Keski-Euroopassakin se ylivoimainen ykkönen ja tarvittavat matalapainekaasumuutossarjatkin varsin edullisia, jollon täälläkin varmasti tehtäisiin kaasukonversioita huomattavasti nykyistä enempi >:(
#29
Lainaus käyttäjältä: V60 - 10.06.22 - klo:22:51
En nyt tiedä onko sekään ekoteko, että valmistetaan 500 miljoonaa 50-100 kw akkukapasiteetin omaavaa autoa :o

Ja varsinkin jos EU vielä määrittelee tuon litiumin ihmiselle vaarallisten aineiden listalle => litiumin käsittelyn kustannukset moninkertaistuu ja romahduttaa EU:n omavaraisuuden akkutuotannossa kun jopa alan suurimmat uhkaa laittaa lapun luukulle :-\

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eu-saattaa-julistaa-litiumin-terveydelle-vaaralliseksi-suurtuottaja-albemarle-uhkaa-sulkea-saksan-tehtaansa/5b00689c-8bb2-4e54-b4d6-fe9a9877d392
LainaaEU saattaa julistaa litiumin terveydelle vaaralliseksi " suurtuottaja Albemarle uhkaa sulkea Saksan tehtaansa

Yhdysvaltalainen Albemarle on maailman suurin litiumin tuottaja. Euroopan unioni harkitsee parhaillaan litiumin julistamista terveydelle vaaralliseksi kemikaaliksi.

Se johtaisi siihen, että Albemarle joutuu sulkemaan ison litiumin tuotantolaitoksensa Langelsheimissa Saksassa, kertoo yhtiön talousjohtaja Scott Tozier uutistoimisto Reutersille .

Sähköautojen akuissa käytettävällä litiumilla on keskeinen rooli hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, joihin luonnollisesti myös EU on sitoutunut. EU jopa lisäsi litiumin niin kutsuttujen kriittisten raaka-aineiden listalleen vuonna 2020.

Nyt Euroopan komissio on kuitenkin ottanut käsittelyyn Helsingissä majaansa pitävän Euroopan kemikaaliviraston ECHA:n ehdotuksen luokitella litiumkarbonaatti, litiumkloridi ja litiumhydroksidi ihmiselle vaarallisiksi kemikaaleiksi.

Se johtaisi siihen, että niiden käyttöä säädeltäisiin ja rajoitettaisiin vahvasti samaan aikaan, kun EU on ilmoittanut pyrkivänsä omavaraisuuteen sähköautojen akuissa vuoteen 2025 mennessä.

Lisäisi riippuvuutta Kiinasta

ECHA:n ehdotus ei kieltäisi litiumin tuontia, mutta tiukennetut säännöt sen käsittelyssä, pakkaamisessa ja varastoinnissa lisäisivät merkittävästi kustannuksia.

”Albemarle ei enää voisi tuoda EU:n alueelle tärkeintä raaka-ainettamme, litiumkloridia. Se johtaisi siihen, että koko Langesheimin tehtaamme joudutaan sulkemaan”, kertoo Albemarlen talousjohtaja Scott Tozier.

”Vuotuinen myyntimme (Saksan tehtaalta) on tällä hetkellä arvoltaan noin 470 miljoonaa euroa. Tehtaan sulkemisella olisi suuri taloudellinen vaikutus”, sanoo Tozier.

Euroopan komission edustaja vahvistaa uutistoimisto Reutersille, että ehdotus litiumtuotteiden julistamiseksi terveydelle vaaralliseksi on käsittelyssä. Hän ei kuitenkaan suostunut kommentoimaan asiaa tarkemmin.

EU:n jäsenvaltioilta on pyydetty asiasta lausuntoja. Lopullista päätöstä litiumin julistamisesta terveydelle vaaralliseksi odotetaan tämän vuoden lopulla tai 2023 alussa.

Euroopan unioni on yrittänyt vähentää riippuvuuttaan Kiinasta tärkeiden mineraalien osalta.

”Akkujen kierrätys ja katodien valmistus siirtyy auttamatta EU:n ulkopuolelle, jos litium julistetaan terveydelle vaaralliseksi”, sanoo Tozier.

Täytyy luonnollisesti ottaa huomioon, että Tozier edustaa litiumia käyttävää teollisuutta ja Albemarlella on vahva intressi siihen, että tuotanto Saksan tehtaalla voisi jatkua.

EU on arvioinut, että vuonna 2030 Euroopassa tarvitaan 18 kertaa enemmän litiumia kuin vuonna 2020. Vuonna 2050 tarve olisi jo 60 kertaa suurempi.
#30
Lainaus käyttäjältä: Guido - 10.06.22 - klo:13:50
Mitä otsikon aiheeseen tulee niin polttomoottoriauton tulevat toivottavasti katoamaan parinkymmenen vuoden sisällä kokonaan ainakin länsimaiden liikenteestä ja mahdollisimman pian myös muun maailman katukuvasta.
Saahan sitä ihmisellä olla unelmia ;D

Kuvailemasi tilanne vain on yksinkertaisesti aivan täyttä utopiaa, sillä jotta polttikset 20v kuluttua tosiaan olisi edes marginaalissa, saati sitten tyystin kadonneet, tarkoittaisi se että tänään ei saisi enää myydä yhtä ainutta polttista, ei autoa, moottoripyörää, kuorma-autoa, bussia... Vaan mikä onkaan se todellisuus? Hyvä että vasta pelkällä polttiksella varustetut henkilöautot on tuohon mennessä saatu pois, mutta kun kuviossa on tuossa em. listassakin jo mainittuja muita ajoneuvoja vaikka kuinka ja paljon, niin polttoainepumppuja on yhä katukuvassa jne. joten... ::)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy