Elämäni autot

Aloittaja Quality, 09.04.10 - klo:22:07

« edellinen - seuraava »

makelja

Parhaat fiilikset on minulle jäänyt kun hain Teksasista Chevrolet C1500 Silveradon 350Cid vuonna 1989. Se oli vuosimallia 1988 ja siinä oli varusteet kohdillaan. Kaikki muu paitsi split-window oli ruksattu listalta. Kun sen kuukauden odotuksen jälkeen hain Jätkäsaaren satamasta ja pistin tulille niin olo oli kuin lottovoittajalla. Sitä lottovoittoa olisi kyllä tarvittu tai omaa öljylähdettä sen ehtymättömän ruokahalun tyydyttämiseksi. Onneksi sinä kesänä kun sillä ajoin 95e maksoi 2,80mk/L.
Seuraava auto oli melkoinen harvinaisuus. Peugeot 205 Rallye. Se oli se Pösön pikkuluokan ralliauton luokitteluversio. 1,3L tilavuutta ja tehoa 103hv. Kaasareilla toteutettu. Oli muuten melkoiset äänet siinä autossa kun pakoputkikin oli vain suora putki ulos.

Sitten mentiinkin pitkään järkiperäisillä autoilla, kunnes sain tämän nykyisen Golf GTD:n.

Tuossa on oikeastaan elämäni autot tähän mennessä.
Unelmissa siintää että saisin vielä viiskymppisenä hankittua Boxterin harrasteautoksi.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Mikko83 - 02.01.11 - klo:17:29
Ei vakiona..mutta ainahan sitä voi parantaa  ;)

Oma ensimmäinen ajoauto oli 89 mallinen 1,3corolla. Siskon eksä sitten ruttas sen ja siitä lähti Volkkarikierre. On ollut Jettaa ja passattia.

Parhaiten mieleen on jääny isoveljellä aikoinaan palvellut mk1 COLT.


Coltista on hieno muisto 90luvun alkupuolelta. Nesteet oli jäässä. Velipoika aukaisi syylärinkorkin ja sieltä nousi kunnon jääpuikko  ;D

Tuollainen vanha Colt on kyllä jotain niin hienoa.. Haaveissa olisi joskus tuollainen laittaa. Varsinkin jos olisi alkuperäinen turbo  8)
Voi, tuo ei ole mk1:stä nähnytkään, sellainen on tämän ketjun kolmannessa viestissä   ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Mikko83

eikös sinun viestissäsi ole takaveto lancer? tai sitten en oikeen tunne näitä mitsuja..
Kyllä jettamies on aina jettamies.

Ton-1

Käväsin tuossa läpi vanhoja valokuviani, löyty parit hyvät autokuvat historiastani.

Kaikkein parhaiten käyttööni sopiva auto on mulla ollut Mazda Sport Saloon 16 V GTI -88 jonka ostin reilun vuoden ja 20 tkm ajettuna, kyllä kelpas reilu 2-kymppisen kaahailla.





Sen perään kymmenen vuotta vanha MB 300 CEA jonka mittarissa oli 108 tkm kun sen siltä liikkeenharjoittajalta hain. Tässä oli kyyti kyllä niin 'classy' että.





Tuo Masa on kait se kaikkein sopivin ollut joskin kyllä tämä nykyinen antaa päivä päivältä kovemman vastuksen.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Golffari

#34
Se ensimmäinen jolla ylipäätään ajoin.
( videolla oleva auto ei ole kuitenkaan se jolla minä ajoin )
Saab 96 2-stroke singing

Mutta se aivan oma ensimmäinen....
1966 Ford Anglia

VW....?

tsiih

^^ Mulla ollut samanlainen Mazda, mustana.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Golffari

Minullakin oli kaksi mazdaa.
1500 ja 1800.

VW....?

Rauska

Lainaus käyttäjältä: makelja - 02.01.11 - klo:19:00
Seuraava auto oli melkoinen harvinaisuus. Peugeot 205 Rallye. Se oli se Pösön pikkuluokan ralliauton luokitteluversio. 1,3L tilavuutta ja tehoa 103hv. Kaasareilla toteutettu. Oli muuten melkoiset äänet siinä autossa kun pakoputkikin oli vain suora putki ulos.

Jaa, muitakin Pgeot omistajia. Mulla oli kans aikoinaan 1985 205 GTI 1.6 L koneella. Toki ruisku jo ja tehoja 115
heppaa.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Docw

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 02.01.11 - klo:22:49
Jaa, muitakin Pgeot omistajia. Mulla oli kans aikoinaan 1985 205 GTI 1.6 L koneella. Toki ruisku jo ja tehoja 115
heppaa.

Pösöstä mukavia muistoja. 309 GTi -89 oli ensimmäinen oma auto. Ostin 23000 markalla, ajelin reilun vuoden, remontoin noin 3000mk:lla ja sain vaihdossa 32000mk :) Lisäksi vaihtoon viedessä kytkinvaijerin korvakko polkimessa antautui sen verran että vaihteet sai nippanappa normaalisti vaihdettua. Ei onneksi autoliikettä liiemmälti vaivannut :D Todella makea peli ajella, voisin hyvin kuvitella tuollaisen joskus harrasteautoksi laittavani. Muutaman kerran tuli tien laidassa konepelti pystyssä oltua. Pariin otteeseen huohotinputken jäädyttyä ja kertaalleen tuli tankki ajettua kuiviin ;D

Pösö vaihtui sitten Opel Corsaan. GSi luonnollisesti malliltaan ja lisäksi "Thunder" malli. -95 Helsingin DTM kisoja varten maahantuojan tunaroima peli. Maavara ja rengasprofiili nippanappa lain pykälän verran korkeutta. Takaluukku ruostui eläimellisesti muutaman vuoden ikäisessä autossa ja kertaalleen jouduin ajelemaan kovan vesisateen aikana takaisin kylille. Isompaan lätäkköön ajon jälkeen kotipihalla pisti silmään puuttuvat helmalevikkeet, molemat olivat jääneet samaan lätäkköön  ;D

Näiden jälkeen ollaan oltu VAG konsernin armoilla. Sinänsä tylsiä pelejä. Ainoa kiikkustuolimuisteloihin säilöytynyt kuriositeetti löytyy Olun Pörhölle kiikutettuun -99 Golf Gti:n jonka kuskin peilin rentoutunut sähkösäätö korjautui kuittiin raportoidusti "heiluttelin vähän kaapeleita, tuntuu toimivan" --> lasku 75eur  ;D

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 02.01.11 - klo:21:31
Kaikkein parhaiten käyttööni sopiva auto on mulla ollut Mazda Sport Saloon 16 V GTI -88 jonka ostin reilun vuoden ja 20 tkm ajettuna, kyllä kelpas reilu 2-kymppisen kaahailla.


Semmonen kommentti vielä luotettavuudesta, takana 10 v. ajoa 626:ella ja samat 10 v. 323:ella ilman ylimääräistä korjaamokäyntiä, tuolla harmaan GTI:n kanssa oli yksi takuuvääntö jonka summasummarum oli turhaan vaihdettuja osia
5 000 markan edestä mutta minkä mää sille voin jos eivät tunteneet tuotettaan edes itse.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

artturi

#40
Elämäni auto... vaikea sanoa - ehkä sitä en ole vielä ajanutkaan  ;)

Se ensimmäinen oma auto tuntuu yhä siltä kaikkein hienoimmalta ja itselläni se oli alppivalkoinen Audi 80 CC vuodelta 1985. Ostin sen merkkiliikkeestä vuonna 1992. Hintapyyntö taisi olla 30-35 000 markkaa, jollen ihan väärin muista ja Audilla oli ajettu muistaakseni n. 160tkm.

Kavereiden Corollien rinnalla se tuntui (ja tuntuu yhä) tyylikkäältä, voimakkaalta ja laadukkaalta sinisine plyyshisisustuksineen, takavalojen heijastinpaneeleineen, takaniskatukineen ja Trim-Line koristeteippauksineen.

Auto oli vakaa ajettava ja tilava. Moottori oli 1,8-litrainen ja 90 hevosvoimainen ja se tuntui todella tehokkaalta ja siinä oli hyvät soundit. Muistan, että se ei edes nakuttanut kuten ko. moottorit yleensä.
Varustin sen vielä normaalia leveämmillä 185/70-13 kesärenkailla legendaarisilla ATS Cup-vanteilla - aijai, että oli hienot.

Huono puoli oli se, että kulutus oli melko suurta (ainakin tähän päivään verrattuna) ja Audiin kelpasi vain 99-oktaaninen.

Ajoin ko. autolla n. 60 000 km, ennenkuin se päätyi AVK:n haltuun  ;D

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 02.01.11 - klo:22:49
Jaa, muitakin Pgeot omistajia. Mulla oli kans aikoinaan 1985 205 GTI 1.6 L koneella. Toki ruisku jo ja tehoja 115
heppaa.
Joo. Oli parhaalla kaverilla tuohon aikaan parikin 205 GTI:tä. Ekana se ihan ensimmäinen 105hv malli ja toisena oli sitten 205 1.9 GTI. Luoja että nuo oli makeita ajettavia molemmat. En ole tainut ajaa makeampia autoja kuin nuo.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 03.01.11 - klo:14:16
En ole tainut ajaa makeampia autoja kuin nuo.

Noin muistan tuon Sport Salooninkin olleen ( alle 1200 kiloa / 148 hv).

On vaan jollain tapaa voittamaton yhdistelmä tuo keviä koppa + 'sielukas' kone.  ;)

Niitä vaan ei enää ole tarjolla.

Member of a A(udi) & A(prilia) club

Mikko83

Ihan mukavasti se liikkuu. Siskon miehellä on 626 hatchback tuolla 2.0 GTI tekniikalla :)
Kyllä jettamies on aina jettamies.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 03.01.11 - klo:14:44
Noin muistan tuon Sport Salooninkin olleen ( alle 1200 kiloa / 148 hv).

On vaan jollain tapaa voittamaton yhdistelmä tuo keviä koppa + 'sielukas' kone.  ;)

Niitä vaan ei enää ole tarjolla.

Masa liikkui tuolla padalla melko mallikkaasti, mutta ei nuo ajo-ominaisuudet kovin kummoiset olleet jos verrokkina oli edellä mainittu 205/309 GTI peugeot. Kaikkien noiden kyydissä kun on ihan rattimiesten kyydissäkin tullut istuttua. Pikemminkin sanoisin, että mazassa oli liikaakin tehoa alustan ominaisuuksiin nähden. Yhtä kaikki, hieno laite aikanaan, eikä varmaan kovin pöljä vieläkään ellei turvallisuutta mieti.

Emännällä oli tavattaessa muuten jokin erikoismallin 205 ja tuo on kiistatta ollut paras talviauto, mitä meillä on ollut. Ei natissut lasikatto, eikä muitakaan vikoja vaivaksi asti ollut, vaikka yli -30 kylmyydessä tuolla useampaankin kertaan suhattiin. Itsellä tuolloin ollut etuveto GT-Gorilla oli huomattavasti vähemmän ajettava, vaikka perustoipottaan verrattuna toki melko luksusta sekin. 

_156_

Lainaus käyttäjältä: PTG - 03.01.11 - klo:15:29
ei nuo ajo-ominaisuudet kovin kummoiset olleet jos verrokkina oli edellä mainittu 205/309 GTI peugeot.

Olivat varmasti verrattomia ajokkeja aikanaan, mutta ainakin tuo 205 oli legendaarisen yliohjaava pidon menetettyään. 205 GTI saattaisi hyvinkin olla eniten kaseikkoon ajettu yksittäinen automalli maailmassa.  ::) Suomessakin tämän mallit seuraajat ovat kärsineet järkyttävän korkeista vakuutusluokitteluista luokassaan, vaikka kalliitahan nuo kaikki Pösöt ovat vakuuttaa. Legendaarinen auto joka tapauksessa ja todellinen kansan GT.

PTG

Lainaus käyttäjältä: _156_ - 03.01.11 - klo:16:32
Olivat varmasti verrattomia ajokkeja aikanaan, mutta ainakin tuo 205 oli legendaarisen yliohjaava pidon menetettyään. 205 GTI saattaisi hyvinkin olla eniten kaseikkoon ajettu yksittäinen automalli maailmassa.  ::) Suomessakin tämän mallit seuraajat ovat kärsineet järkyttävän korkeista vakuutusluokitteluista luokassaan, vaikka kalliitahan nuo kaikki Pösöt ovat vakuuttaa. Legendaarinen auto joka tapauksessa ja todellinen kansan GT.

Jep tuo ominaisuus on ehkä osaltaan tehnyt noista niin legendaarisia eli kaasua ei kesken kaarretta hirveästi kannattanut löysätä:P

Vastaava ominaisuus tosin löytyi monista muistakin tuon aikakauden "urheilullisista" autoista, mutta suurin osa muista meni ihan taviskäyttöön ja/tai myyntimäärät olivat niin paljon vähäisempiä, että myös raatoja tuli huomattavasti vähemmän ???

Ja kääntäen jos tuo sitten erityisen nopeana viimein lähti käsistä, jälki ei ollut yleensä nättiä, kun suht paperiahan nuo olivat. :'( 

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: _156_ - 03.01.11 - klo:16:32
Olivat varmasti verrattomia ajokkeja aikanaan, mutta ainakin tuo 205 oli legendaarisen yliohjaava pidon menetettyään. 205 GTI saattaisi hyvinkin olla eniten kaseikkoon ajettu yksittäinen automalli maailmassa.  ::) Suomessakin tämän mallit seuraajat ovat kärsineet järkyttävän korkeista vakuutusluokitteluista luokassaan, vaikka kalliitahan nuo kaikki Pösöt ovat vakuuttaa. Legendaarinen auto joka tapauksessa ja todellinen kansan GT.

Juuri tuo ominaisuus teki niistä niin jumalattoman makeita ajaa. Kun oli tähän asti ajellut jotain sportti-relluja (5 Alpine) ja turbo-saabeja, tuntui nuo niin jumalattoman ketteriltä, jos ei muuten kääntynyt niin ihan pikkasen kun kaasua kevensi kurvissa ja johan taipui... :D Aivan sikamakeita ajettavia kaikki tuon ajan GTI pösöt.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

(ylppy)

Tähän elämään mahtuu monta autoa,mutta se ELÃ,,MÃ,,NI auto oli ehdottomasti ensimmäiseni jonka sain heti ajokortin saatuani,FORD SIERRA RS COSWORTH 4X4 VM91 sillä kun ajeli teiniviikset pöllyten niin ne 220hv tuntui ainakin 500hv:ltä,omasta mielestä.Hupia kesti 9kk kunnes sierra ei enää jaksanut kuskia joka innosta piukeena lähestulkoon laukesi penkille joka kiihdytyksessä pikkulissujen ihaillessa kioskin kulmalla ja otti suunnan kuusikkoon josta lähes kahtena kappaleena hinurille nostettiin,mutta kivaa se oli ;D ;D

MTu

Lainaus käyttäjältä: Golffari - 02.01.11 - klo:21:56
Minullakin oli kaksi mazdaa.
1500 ja 1800.



Oih! Elämäni ensimmäinen oma kiesi oli just tuommoinen punainen Mazda 1500 mustilla kilvillä (siis ei tuo kuvan 1800nen, vaan se josta puuttui konepellin ilmanotot...). Mustat keinonahkapenkit ja wunderbaum.. ajettu 4xmittarin ympäri ja kun kone avattiin, niin oli vielä niin hyvässä tikissä ettei tehty sille just mitään. Olis muuten varmaan mennyt vielä viidennen kerran mittarin ympäri, mutta alko kriittiset osat mätäneen käsiin ja oli pakko luopua helmestä  ::)
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

Newman

Mini Cooper. Nuff said.  :'(

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: PTG - 03.01.11 - klo:15:29
Masa liikkui tuolla padalla melko mallikkaasti, mutta ei nuo ajo-ominaisuudet kovin kummoiset olleet jos verrokkina oli edellä mainittu 205/309 GTI peugeot.

Eipä kait mutta se mikroautomaisen herkkä tuntuma. Eikä tuolla kait muuta tehty kun kiihdyteltiin suoraa, muistan kyllä kun velipoika sen 'testas' ...... jessus ........ olin kyydissä kun masa liikku sen ensmäisen ja viimosen kerran yli 200 km/h mun omistuksessa. ;D
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy