Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - dolmar

#1
Tuohon sivutuuliherkkyyteen vaikuttaa aika paljon auton muoto, ilmanvastuskerroin ja painonjakauma. Enyaq Coupe on ilmanvastuskertoimeltaan varsin hyvä (olikohan jopa 0,24 cd?). Lisäksi painonjakauma ei ole keulapainoinen, joten alttius sivutuulelle on näistä syistä luontaista jossain määrin.
#2
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
16.11.22 - klo:18:56
Mielenkiintoista! Meidän Golf Variant tilattiin 19.10.21 ja saapui liikkeeseen 22.3.22. Arvoin tilatessa matriisivalojen ja led plus-valojen välillä. Valinta osui jälkimmäisiin ja näköjään taisi olla ratkaiseva toimitusajan suhteen. Toisaalta kalliimmat valot tilaamalla olis voinut olla ajaa edullisesti vanhalla Golfilla monta kuukautta kauemmin, kun ei ollut mitään hyvityksen alenemaa sovittu.
#3
Juuri näin. Bensa kat/gpf saadaan ajossa kyllä lämpimäksi, mutta tarvitaanmyös ylimäärä happea hiukkasten polttoon. Se saadaan helpoimmin avaamalla kaasuläppää moottorijarrutuksessa hetkeksi ilman bensan syöttöä. Btw. tuossa sivusta seuranneena Fordin gpf korjaamon tekemässä pakkopoltossa paikallaan kat lämpötila näytti jopa 905 astetta!!!
#4
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
04.05.22 - klo:22:20
Meillä piti myös jo parin viikon ajon jälkeen hankkia OBDeleven kaistavahdin takia. Aika ikävä kapine tempoiluineen. Huomasin aikanaan koeajolla, että ID.3 kaistavahti oli paljon Golfin vastaavaa sivistyneempi. Vielä kun saisi startstopin eliminoitua pysyvästi tästä manuaalivaihteisesta moponmoottorista.
#5
Vai 0,00 ilman mitään jälkikäsittelyä ja tietenkin orkkista paremmalla huijaussoftalla? Tuotahan kannattais alkaa soveltamaan kaupallisesti. Vakavammin; suodatinautoissa tulos yleensä 0,00...0,2m-1 , muissa lähes aina >0,5m-1
#6
Jos olisi tyyppikilven mukainen savuarvo rajana, niin johan alkaisi "käry" käymään tyhjätyistä pöntöistä...
#7
Meillä Golf 7 Variantissa teki samanlaista takaluukun lukon auki pompsahtelua. Vika oli avaimessa, eikä lukkoa ole vaihdettu. Toisella avaimella ei ole avannut itsekseen kertaakaan. Toki Golfissa luukku on manuaalikäyttöinen.
#8
ID.3 / Vs: VW ID.3
21.01.20 - klo:22:10
LainaaID.3:n tuotanto todella pahoissa ongelmissa:

https://www.apu.fi/artikkelit/volkswagenin-id3-sahkoauton-tuotannossa-ongelmia-voi-johtaa-koviin-sakkoihin

Veikkaan että ensitilaajat saavat sellaista kuraa että huh huh...

Suosittelisin lukemaan vähän asiantuntevampia lähteitä. Tuotannossa ei tiettävästi ole ongelmia, vaan softa on valmistunut myöhässä. Tällä hetkellä softa on valmis, mutta on vielä toiminnan varmistusvaiheessa. Softan myöhästymisen syy lienee valtava tuotekehityksen määrä, kun suunnitellaan koko sähköarkkitehtuuri uusiksi vain kolmelle ohjainlaitteelle ja kokonaan omalle softalle. Lähde AMS/Saksa.
#9
Samankaltaisia oireita aiheutti takaluukun lukossa viallinen (kessy)avain. Räpsytteli lukkoa omia aikojaan. Toisella avaimella ei oireile.
#10
No, nyt sitten itse itselleni vastaten: kummallinen ääni löytyi lopulta ovipahvin takaa. Huulitiivistetty muovilevy, josta menee mm. oven avausvaijeri läpi oli huonosti paikoillaan ja aiheutti ilmeisesti virtauksen sisältä ulos ja vihellyksen. Levy naps paikoilleen, vähän ilmastointiteippiä varmistamaan ja kas kas, lakkasi mokoma viheltämästä...
#11
Moro!

Silloin tällöin Passatin (2.0 TDI Sedan 2016) ilmakanavasta oikealta (tai ovesta) kuuluu häiritsevää kuin kovan tuulen vihellystä. Ã,,äni loppuu tai hiljenee olemattomaksi jos laittaa sisäilman kierron päälle tai puhaltimen sammuksiin. Kuuluu alkaen noin 70 km/h nopeudesta ja myös sivutuuli vaikuttaa äänen esiintymiseen. Ovet ja koripaneelit istuvat mielestäni hyvin. Sisäilman suodatin on hyvin paikoillaan.

Oletteko huomanneet vastaavaa? Tai onko korjattu?
#12
Juurikin tuosta muutosdirektiivi 2006/96B = Euro 4
#13
Golf VII (12-) / Vs: Golf facelift 2017
17.06.17 - klo:12:07
jtn58: Olisi mukava kuulla kokemuksia uudesta 1.5 TSI Golfistasi, kunhan siihen kertyy hieman kilometrejä. Kulutus ja moottorin muut omaisuudet kiinnostavat tietysti eniten. Entinen autosi oli ilmeisesti 1.4 TSI 103 kW, niin on varsin hyvä vertailukohta. Onko autossa muuten tapahtunut hienosäätöä entiseen verrattuna (ajettavuus, laatuvaikutelma)?
#14
Tein ohjaustehostimen driver steering recommedation-toiminnon poiston muutama päivä sitten myös toiseen autoon, 2015 Golf Sportsvaniin. Auton omistajan arvio vaikutuksesta oli melko samankaltainen kuin omani. Eli tunto ja keskitys paranivat hieman suoraanajossa.
#15
Tuohon 1.2 tsi:n kylmänä nykimiseen omasta Golfista, että esiintyy ihan lievästi aina muutamasta pakkasasteesta alkaen ja päättyy heti kun kone on kunnolla lämmin. Plusasteilla ei esiinny koskaan.

Kokeilin 2014 Seiska-Golfiin Audin ohjausongelmat-ketjusta löytynyttä vinkkiä. Tehostimen ohjainlaitteesta (44) VCDS:llä driver steering recommendation ruksi pois ruudusta. Huomasin tämän jälkeen miellyttävän eron ohjauksen keskialueessa. Se on mielestäni selvästi tunnokkaampi ja vähemmän korjausliikkeitä tarvitseva. Mitään mutteria tai jumia tässä autossa ei ole koskaan ollut, mutta olen ajanut sellaisella liikkeen autolla ja tiedän mitä se tarkoittaa.
#16
Bluemotion-malleissa on Suomen VW:n hinnaston mukaan vakiona madallettu alusta. Siis nykyisellään myös kaikissa 1.0 TSI Golfeissa.

Olisi mukava kuulla käyttäjiltä vielä lisää kokemuksia 1.0 TSI-koneesta. Millaiseksi olette kokeneet tämän 3-sylinterisen moottorin äänen/värinät pidemmän päälle? Lyhyessä koeajossa se tuntui varsin hiljaiselta ja värinättömältä. Koeajoautosta Golf Sportsvan 1.0 TSI Bluemotion tarkastin, että jäähdyttimen edessä oli kaihdin.
#17
Näin on. Kanteen integroitu pakosarja on EA211-moottorisarjan (1.0, 1.0tsi, 1.2tsi, 1.4tsi) yhteinen perusrakenne. Tietolähde VW SSP-oppaat 511 ja 539. Myös omassa 1.2 tsi:ssä näyttäisi olevan kannessa vain yksi pakoreikä.
#18
Lainaus käyttäjältä: juila - 08.08.15 - klo:19:38
Oma variantti menee ensi viikolla nokka-akselin asento säätimen vaihtoon. Vaihtavat varmuuden vuoksi päivitetyn version, ettei tulisi sen takia isompia vahinkoja.
Milloin tarkalleen (kk/vv) autosi on otettu käyttöön? Miten tämä asia tuli esiin? Huoltokampanja korjaamokäynnin yhteydessä vai yhteydenotto korjaamolta?
#19
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8 2014
04.07.14 - klo:10:40
Hyvän, harkitun ja jopa omaleimaisen näköinen. Mittasuhteiltaan vanhaa mallia selvästi urheilullisempi. Negatiivisina havaintoina digi-mittaristo; ulkonäkö ei pärjää analogiselle sekä kromatuilla pystylistoilla varustettu R-line maski. Ilmeisesti vakiomaskina on pelkillä kiiltävillä vaakalistoilla varustettu ja se on minusta on paljonkin paremman näköinen.
#20
Joo, on myös VCDS. Tuskin liikkeet suostuu "leikkimään" tällaisilla muutoksilla. Oma kaapeli sijaitsee yleensä Sastamalassa Pirkanmaalla.
#21
Tein oman Golfini (1.2 TSI variant) ohjaukseen VCDS:llä Dynamic-muutoksen ja kyllä siihen hieman tukevampi vaste tuli. Kiva juttu, kiitos vinkistä ptrs57!
#22
Minuakin kiinnostaisi tietää lisää. Ilmeisesti ohjaustehostimen ohjainlaitteesta adaptation-kanavan kautta muutetaan dynamic-arvo, mutta ainakin mulla VCDS vaatii security access key:n tähän. Onko tietoa siitä? Onko ptrs57 autossasi drive select?
#23
Mennään jo ohi varsinaisen aiheen, mutta direktiivi ei kiellä takavalojen palamista huomiovalojen kanssa. Ensin ilmeisesti oli näin, mutta eipä ole enään. Tosin ihan yhtä laillinen on pelkät huomiovalot edessä, joten ei heitä VW:llä varmaan kiinnosta "pelata" näiden kanssa.
#24
Kyllä onnistuu xenoneilla ihan samalla tavalla VCDS:llä.
#25
LainaaTestimatka 47 km?

Kyllä, ihan oikein luettu  ;). Tämä olikin vain esimerkki, että kyllä bensakoneisellakin on ihan mahdollista päästä yksittäisellä matkalla normikulutuksen tuntumaan. Tuossa edellä kun annettiin vähän toisenkinlaista infoa. Pidempiaikaisen keskikulutuksen arvioin päätyvän omilla ajoilla kuuden litran tuntumaan, toivottavasti jopa vähän alle. Ehkä siitä myöhemmin lisää.
#26
Tuossa edellä moitiskeltiin bensa-Golfien kulutusta. Olen tästä oman kokemukseni mukaan hieman eri mieltä. Ajeltiin tänään kolme lyhyehköä siirtymää vajaan parin tunnin välein ja aika pieni keskikulutus (4,8l/100km) tuli ruutuun. Ajo oli pääosin rauhallista maantietä ja pikkutietä ja pikku pätkät taajamaakin. Auto on siis Golf Variant 1.2 TSI 77 kW manuaali ja tuskin vielä sisäänajettu (1100 km). Kyydissä oli kaksi aikuista ja kolme pientä lasta, renkaat Hkpl 8 (2,2 ja 2,4 bar).
#27
LainaaOn taas Lauantai ja haluan onnittella itseäni, että olen päässyt VAG tuotteesta lopullisesti eroon,  se menetetty laatu. Täällä joku kehuu kun on päässyt VAG tuotteella muutaman tuhannen ilman suurempia ongelmia, en uskaltaisi pitää VAG tuotetta 60 000 pitempään. Nykyauto on mitoitettu kestämään 250 000 ilman ongelmia, mihin VAG ei kykene alkuunkaan, Jappanin autot kestää kyllä huomattavasti pitempäänkin ilman ongelmia!

Ja näitä höpöjuttuja vaan riittää. Mihin faktaan tuo "jappanin" ;D autojen kestävyyden ylivertaisuus perustuu? Kyllä nekin on enemmän ajettuina melkoisia rimpuloita, on nähty ihan riittävästi omassa työssä... Ja lisäksi 250000 km saavuttaminen VAG-ajoneuvolla ei ole mikään erityinen suoritus, sen ajomäärän ylittäneitä on liikenteessä vaikka kuinka paljon.
#28
LainaaSe on vaan ikävä tosiasia,että Vw-laatu on huonontunut radikaalisti 2000-luvulle tultaessa.

No jaa... En olisi ihan samaa mieltä "muutaman" uudemman ja vanhemman auton työssäni nähneenä. Mikä vaikkapa kolmos-Golfissa oli erityisen laadukasta uudempiin Volkkareihin verrattuna? Se ei ollut ainakaan korin laatu tai akselistojen kestävyys. Ehkäpä sitten ne jopa 400-500 tkm kestävät 1.8 kaksventtiilikoneet...

Mutta tähän varsinaiseen otsikkoon liittyen; oma Golf 7 Variant on näin lyhyen kokemuksen perusteella jättänyt hyvän kuvan. Ainoastaan lievästi epätasainen moottorin veto pakkaskeleillä ennen normaalin käyntilämmön saavuttamista aiheuttaa pienen havainnon. Plusasteilla en ole havainnut vastaavaa. Ajettavuus, matkustusmukavuus, laatuvaikutelma ja tilat ovat kaikki erinomaisia.
#29
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
06.01.14 - klo:20:11
LainaaHuomenna yritän laittaa takavalot palamaan huomiovalojen kanssa VCDS:n avulla.
Onnistuiko koodaus,ei pitäisi olla mahdollista?

Kyllä onnistui. Ohjeet löytyi stemei.de -sivuilta ja toimii. Nyt tosin palaa takavalojen lisäksi myös led-kilpivalot ja erilliset pienet etuparkit huomiovaloilla. Määräysten mukaan tämä on ok kytkentä.
#30
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
03.01.14 - klo:21:50
Siis 730 päivää
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy