Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät hinaustilasto 2010-2015 talvet

Aloittaja vwmies, 14.01.16 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

vwmies

Tässä mielenkiintoinen artikkeli:  Hinaustapahtumat 0â€"3-vuotiailla autoilla joulu-, tammi- ja helmikuissa 2010â€"2015 (Taloussanomat 14.1. 2016)


http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/01/14/hinaustilasto-julki-nama-autot-hyytyvat-homma-lahti-lapasesta/2016427/304

Vakuutusyhtiö Pohjola keräsi eniten rekisteröityjen automerkkien talvihinaustiheyttä kuvaavan tilaston Taloussanomien pyynnöstä. Tilasto sisältää myös esimerkiksi ulosajot, mutta valtaosassa tapauksista taustalla on käynnistys- tai muita teknisiä ongelmia. Merkkien käyttöerot on leivottu tilastoon sisään. Hinausriskiä voivat selittää muutkin kuin laatuerot. Merkkikohtaiset erot ovat isoja.

Japanilainen Toyota pärjäsi parhaiten eli jätti harvimmin tielle suhteessa autojen määrään. Ero kakkoseen Volkswageniin oli viidennes.

Noin kaksi kertaa Toyotaa herkemmin hyytyivät Mercedes-Benz, Honda ja Audi.

Pohjoisiin oloihin valmistettu Saab pärjäsi yllättävän heikosti, sillä niitä hinattiin kahdeksan kertaa useammin kuin Toyotoja.  - - -


â€" Tämä pakkasjakso on ollut 15-vuotisen työurani kiireisin, ja suurin osa tapauksista on ollut apukäynnistyksiä tai muita akkuongelmia, Falckin operatiivinen johtaja Miika Leppänen kertoo.

Hetkelliset kovat pakkaslukemat eivät sinänsä ole harvinaisia etelässäkään, ja hinauspalveluissa on pohdittu syitä autojen poikkeukselliseen hyytymiseen.

Nykyautot ovat täynnä sähkötekniikkaa, joka on altis pakkasesta johtuville häiriöille. Moni autoilija pohtii, ovatko nykyautojen akut ja laturit alimitoitettuja pakkaseen ja sähkönkulutukseen nähden?

Falckin Leppänen muistuttaa, että suurin sähkösyöppö ovat penkin- ja lasinlämmittimet, jotka ovat jo vanha keksintö. Viihde- ja hyötyelektroniikka kuluttaa varsin vähän virtaa.

â€" Yksittäisenä virrankuluttajana voisi nostaa esiin polttoainetoimiset lisälämmittimet. Vaikka lisälämmitin sinänsä helpottaa ja parantaa auton käynnistämistä, ne ovat jossain tapauksissa "syöneet" akusta sen verran virtaa, ettei se enää käynnisty.

Autojen hyytymispiikkiä selittänee liikkeiden mukaan myös tietynlaisen patouman purkautuminen. Parista aiemmasta Etelä-Suomen leudosta talvesta selvinneet vanhenevat akut sanovat nyt sopimuksia irti. Akku on yleisin syy käynnistymättömyyteen.

Tien päälle jäämisissä kyse on valtaosin polttoaineensuodattimen jäätymisestä tukkoon. Diesel-autoissa suodatin todennäköisesti jää tukkoon ja on vaihdettava, vaikka auton saisi lämpimäänkin.

Toisessa tyyppitapauksessa auto hyytyy siten, ettei jäätynyt osa varsinaisesti selviä. Tehot vain laskevat ja esimerkiksi moottorin merkkivalo syttyy. Autoa kannattaa näissä tapauksissa käyttää tyhjäkäynnillä vartin verran ja käynnistää uudestaan. Tyhjäkäynnillä moottorin lämpö pääsee sulattamaan jäätyneen osan.

Hinaustapahtumat 0â€"3-vuotiailla autoilla joulu-, tammi- ja helmikuissa 2010â€"2015

Merkki   Ero Toyotaan
TOYOTA   100 %
VOLKSWAGEN   120 %
SKODA   140 %
NISSAN   150 %
MERCEDES-BENZ   200 %
HONDA   200 %
AUDI   220 %
MAZDA   230 %
VOLVO   230 %
FORD   240 %
HYUNDAI   240 %
KIA   250 %
BMW   250 %
OPEL   280 %
PEUGEOT   310 %
CITROEN   320 %
SEAT   430 %
RENAULT   450 %
MITSUBISHI   450 %
FIAT   490 %
SUBARU   500 %
SUZUKI   510 %
CHEVROLET   540 %
DACIA   720 %
CHRYSLER   850 %
SAAB   890 %
Lähde: Pohjola




Yritetään pärjätä.

Tos®

Monia varmaan selittää webasto, joita lienee harvemmin tehtaalta tulleissa tojotissa?

Ex. Golf ilman webastoa ei kertaakaan hyytynyt akun, eikä muunkaan takia ja lähti ilman lämmitystä käymään tarvittaessa kovallakin pakkasella. Nykyinen skoda hyytyi webaston takia.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

japa

Pakkasella akkuongelma on siinä että vaikka laturi työntää virtaa niin akku ei ota sitä vastaan. Parhaassa tapauksessa akku purkautuu ajaessa kun on paljon sähkölaitteita päällä eikä suinkaan lataudu. En halua mainostaa mutta tuossa linkissä on asiaa
http://www.arcticheat.fi/ajankohtaista.html
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

seppotaas

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 14.01.16 - klo:12:29
Monia varmaan selittää webasto, joita lienee harvemmin tehtaalta tulleissa tojotissa?

Ex. Golf ilman webastoa ei kertaakaan hyytynyt akun, eikä muunkaan takia ja lähti ilman lämmitystä käymään tarvittaessa kovallakin pakkasella. Nykyinen skoda hyytyi webaston takia.
Kaverin tojossa oli "tehdas webasto" se oli rikkoontunut 2 vuoden jälkeen eikä sitä saatu kuntoon huollossa... useista yrityksistä huolimatta... jätti lopulta korjauttamatta. Olisi ollut halvempi ostaa uusi eberi.
Skodassani on tehdasasenteinen lisälämmitin ( olkoon weba tai eberi) se kuitenkin sammuttaa itsensä jos akun varaustila on liian alhainen. Aina on lähtenyt käyntiin, toki tällä etelässä ei ole edes tosi kylmää ollut vain -28...
Autolla tarvisi ajaa (pitää käynnissä) niin kauan kun lisälämmitin on ollut käynnissä että akku ehtisi varautua eli minimissä 30min. Toki tuo tehdas lämmitin on siinä mielessä paska että se lähtee automaattisesti käyntiin kun jäähdytysnesteen lämpötila on rajan (?) alapuolella. Näin pakkasella laitan lisälämmittimen "napista" päälle kunhan kone on käynnissä.
Paljon myös vaikuttaa jos autossa on alamittainen ensi-asennus akku 50Ah, fyysisesti samaan tilaan sopiva 70Ah on jo paljon parempi. FL Octaviaan mahtuu korkeuden puolesta myös 80Ah. Pätkä ajolla saa auto/akun hyytymään merkistä riippumatta, kuiten tuossa mainittiin. Jos tulee tuota pelkkää pätkä-ajoa -> akkulaturi
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

mremonen

Mikä selittää noita Saabin lukuja luokassa 0-3 -vuotiaat autot? Koskas se viimeinen 9-5 oikein rullasi Trollista pihalle? Tai niitähän taisi sitten makailla jämyjen varastoissa pisimmillään toista vuotta, joten voihan se olla, että rekisterissä on joku 3v tuoreempi saappi. Tilastosta olisi huoletta voinut jättää pois autot, joiden rekisteröintimäärä on alle 1000 tjsp.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

HiTecci

Se ajonaikainen webasto on ihan yksi se ja sama sähkönsä kannalta onko päällä vaiko eikö, sen syömä sähkön määrä on niin nimellinen = ihan turhaa natkutusta ettai akku kerkiä muka latautumaan kun ajon aikana kaikki laturin virta menee webastoon ::)

Esilämmityksessä webasto sen sijaan varsinkin diesel-autolla onkin jo hieman kaksijakoinen. Ilman esilämmitystä diesel hehkuttaa melko pitkään ja hartaasti ja tällöin puhutaan jo lähes starttimoottorin kokoisista virtamääristä. Tuohon päälle sitten vielä se jääkylmän kankean moottorin starttivirta, niin kyllä pitää olla potkua akussa jotta se tuon kaiken vielä -30 pakkasessakin jaksaa :o Webaston esilämmitys sen sijaan lämmittää jo moottoria s.e. se harvemmin enää edes hehkuttaa lainkaan ja tällöin tuota isoa potkua tarvitaan enää sen startin pyörittämiseen, joka sekin pyörähtää lämpöisellä moottorilla notkeammin = pienemmällä virralla. Tosin vielä jos tyytyisi kylmiin sisätiloihin, niin se suurin virtasyöppökin tuolta esilämmitykseltä katoaisi, nimittäin auton oma sisäpuhallin 8)

Eli oma tapani on esilämmittää aamuisin weballa ja ajon aikana ei grillejä käytellä, ei jakkaraa eikä takalasia. Ja pakkasista riippuen luokkaa 2...4vko välein sitten isketään Ctek yöksi kiinni varmistamaan että se akku tosiaan on aamulla täysi, koska työmatkani ei ole kuin 15km/siivu 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Patomursu

Poistun akkuongelma tilastoista pitämällä buusteria takakontissa. 7-10 kertaa sillä olen auton käynnistänyt, tosin en kertaakaan omaa  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

ept

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 14.01.16 - klo:13:20
Mikä selittää noita Saabin lukuja luokassa 0-3 -vuotiaat autot? Koskas se viimeinen 9-5 oikein rullasi Trollista pihalle? Tai niitähän taisi sitten makailla jämyjen varastoissa pisimmillään toista vuotta, joten voihan se olla, että rekisterissä on joku 3v tuoreempi saappi. Tilastosta olisi huoletta voinut jättää pois autot, joiden rekisteröintimäärä on alle 1000 tjsp.

2011 tai 2012 taitaa olla viimeinen vuosimalli. Ja tuo tilastohan näyttäisi kattavan 0-3v autot vuosina 2010-2015, eli jos oikein tuon tulkitsen, niin mukana on autoja vuosimallista 2007 alkaen.
Nykyinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style DSG -22
Edellinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style BusinessLine DSG -20
Aiempi: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Aiempi: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

BobSmith

Ei kolme vuotta käytössä ollut akku yleensä ole sinällään vielä mitenkään finaalissa, jos sen kunnosta on pidetty huolta. Juurikin Webastot ja muut esilämmittimet syövät akun varausta, ja jos akku ei ole täydessä latingissa, niin eihän se pakkasella jaksa pyörittää starttia.

Näkisinkin, että tilasto ei aseta järjestykseen automerkkejä ja niiden akkuja niiden hyvyyden perusteella, vaan osoittaa vain sen, millä merkeillä ajavat ihmiset eivät osaa/välitä huolehtia autostaan.


Jultsu

Mielenkiintoisempaa ja hyödyllisempää olisi ollut autojen jaottelu kokosegmenttien mukaan. Nuo peräpään pitäjät lienevät valtaosin pieniä citykopperoita joilla ajetaan se 3km suuntaansa eikä akku näin ollen pääse ikinä kunnolla latautumaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Eka Golf

Kaasareita meinas ennen hyytyä, suurin syy kaita vesi pensan seassa, nykyruiskut ei ole hyytyneet!  8)

HiTecci

No ennenhän oli bensakin sitä ihteään ja siihen lisättiin talvisin 1-2% etanolia juuri kaasarin jäätymistä estämään. No nykyisinhän tuossa bensassa on jo lähtöjäänkin min. 5% etanolia (vaihtoehdot pumpulla on 95E10 tai 98E5) joukossa, joten tuo koko itse tehty lisäaineistus on bensa-autoissa nykyisin täysin turhaa 8)

Dieselin kohdalla taas on vähän niin ja näin. Jos tullaan tilanteeseen ettei riittävää pakkaskestoa ole pumpulla tarjolla, niin tällöin tuo itse tehty lisäaineistus esim. klassisella diesel 100:lla on vieläkin ihan paikallaan. Mutta kuinka todennäköistä on että siperian kelit suomeen tulee ynnä että arktisen disun kysyntä ylittäisi nykypäivänä sen tuotantokyvyn / tarjonnan ::)

Henk.koht. voi olla että joutuu jotain tässä jippoilemaan jos meinaa esim. hiihtolomalla tuolla matkailuautolla jonnekin lähteä. Sinne kun jäi täysi tankki kesädisua viime reissulta ja nyt on Hki:ssäkin pakkaset -15 huonommalla puolen :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy