Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - tmr97

#1
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
15.04.24 - klo:13:01
Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 30.01.24 - klo:10:28FB ryhmässä oli viesti, että tällä viikolla alkaa 3.2.1 OTA jakelu, mutta siihen pitää olla suostumus annettuna.

Onko kukaan saanut päivitystä? Siis pre-facelift malliin. Saisi VW bugeja korjailla.
#2
ID.3 / Vs: VW ID.3
25.03.23 - klo:07:06
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 24.03.23 - klo:15:30
Ei se sähköautoja vaivaava takalevyjen ruostuminen todennäköisesti ole mihinkään hävinnyt ID.2:ssa, mutta saa tosiaan nähdä.

ID.2 on fiksusti etuveto, eli jos takapyörillä jarrutetaan, niin se on aina jarruilla. Muissa ID-sarjan autoissa takajarruille ei juurikaan käyttöä ole, sillä niissä moottori hoitaa sen mitä takapyörillä tarvitsee jarruttaa.
#3
Born / Vs: Cupra Born
21.03.23 - klo:08:37
Lisääntyvään talvikulutukseen vaikuttaa kolme asiaa:
1. Esilämmitys
2. Akun lämmitys ajon aikana
3. Sisätilan lämmitys ajon aikana

Kohta 1. puuttuu ajotietokoneen luvuista ja voi olla melkoisen suuri. Varsinkin jos sisältää akun lämmitystä (Born, ei lämmitä, kuten ei muutkaan MEB-autot). Mitä enemmän käyttää, sitä pienempiä lukuja ajotietokone näyttää. Todellinen kulutus on sitten jotain muuta, kun ajotietokoneen luvut.
2. Nykysoftilla MEB auto lämmittävät, jos on pakkasta.
3. Tähän voi vaikuttaa tosi paljon lämpötilapyynnöllä ja puhallusnopeudella. Itse pidän lämmöt 20-21 asteessa, mutta puhallusta pienennän automaatti-asentoon verrattuna (ID3:lla) matka-ajossa.

e-Golf on pakkasella selvästi taloudellisempi kuin ID3 ja suurin ero tulee siitä, ettei se lämmitä akkua (akunlämmitystä ei ole).
#4
Born / Vs: Cupra Bornin tuotantoaikataulu
24.01.23 - klo:08:28
^Y on hyvin erilainen auto kuin Born.
Tesla Y vaatii 12,7m tilaa kääntyäkseen, Born 10,1m. Teslassa ei ole älypuhelimen integrointia, eikä sillä voi ajaa normaalisti kahdella polkimella. Edes automaattista regeniä, joka mitigoisi em ongelman, ei vieläkään ole. Bornissa on nuo kaikki.
#5
ID.3 / Vs: VW ID.3
06.12.22 - klo:04:34
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 05.12.22 - klo:15:49
Perusteletko miten se heijastuu? Miksi sähkärissä pitää olla sama huoltoväli kuin polttiksessa? Ei ole öljynvaihtoja, ei mekaanisia vaihteiston osia, ei moottorin suodattimia, ei tulppia, ei oikeastaan mitään fossiileissa esiintyvää huollon tarvetta.

Sähköautossa on kaikki samat huollontarpeet ja rikkoutuvat osat, kuin polttiksessa polttomoottoria ja sen käyttämiseen liittyviä apulaitteita lukuunottamatta. Myös sähköautossa on voimalinja vetareineen ja vaihteistoineen. Eri nesteitä ja siten myös nestvajausta, vuotoa, jne eri laitteissa, kuten ilmastointi ja akun lämmönhallinta sekä jarrut.
Katsatuksessa autoja ei paljoa hylätä polttikseen liittyen, viat ovat muualla. Alusta kaikine osineen, jarrut, jne. Polttis itse ei ole liikenneturvallisuuden osalta kovin kriittinen osa autoa, kunnossa oleva alusta, jarrut, turvatekniikka, jne ovat.
#6
ID.3 / Vs: VW ID.3
06.12.22 - klo:04:25
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.12.22 - klo:03:14
Cupra Bornin takuu onkin 5 v/100 tkm. Käytännössä sama auto kuin ID.3

Paitsi Bornissa on maavaraa oleellisesti, eli ehkä sen 15mm, mitä ID.3:n lisävarusteinen urheilullinen alusta veisi pois, vähemmän. Itselle hyvikin tärkeä asia.
#7
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
13.10.22 - klo:23:05
Lainaus käyttäjältä: JJT - 04.10.22 - klo:18:54
Latausluukku ei aukea lukostaan aamuisin, täytyy painaa muutaman kerran avaimesta auki ja kiinni että lukitus vapautuu, onko muilla ollut vastaava?

Laitoin aikoinaan tipan öljyä siihen latausluukun lukituksen tappiin, joka liikkuu sisään-ulos pyörähtäen. Omani ongelmat loppuivat siihen.
#8
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
21.05.22 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: jalauros - 21.05.22 - klo:18:55
Juurikin näin kuten edellinen kommentoi. Tuohon akun nettokapasiteettiin kommentoisin sen verran että jos suoritan Tesla Björn Degradation Testin (toki kaikki tietää mihin viittaan) niin pääsen itse aika tarkkaan tulokseen 30kWh. Meidän auto on vm. 2019 ja ajettu 30tkm joten siinä voi tietty olla jo laskenut kapasitetti toki.

Kun tarkastelee kapasiteettia kulutusmittaria vastaan, niin saa parhaimmillaan tuon noin 30kWh. Siinä on mukana kulutusmittarin virhe, eli se ei ole sama asia kuin todellinen kapasiteetti.
#9
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
08.03.22 - klo:08:30
^oma kokemus e-Golfista yleisesti on, että 1,8KW:stä akkuun menee vähintään 1,5kW (85%-90%), eli tunnissa saa 5% lisää.
Kovalla pakkasella tuo putosi hieman, laskin, että sain 75% akkuun asti. Toki lataus heti ajosta kiinni, eli akku vielä ajolämpöisenä ja lataus lämmittää hieman, eli akku ei ole koskaan yhtä kylmä kuin ulkoilma.

ID:ssä tulee vielä mahdollinen akun lämmitys.
#10
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
04.02.22 - klo:08:53
Paluu e-Golfin rattiin ja kulutusvertailua (100km/h):
- Talvirenkailla -12 pakkasta, lämpö 21, normal-mode ja lämmityspuhallus automaatilla: 22,2kWh/100km.
- Talvirenkailla -12 pakkasta, lämpö 21, eco-mode ja lämmityspuhallus kakkosella: 20,1kWh/100km.
Tuo eco-moodi ja puhallus kakkosella riittää pitämään kabiinin vielä ok lämpöisenä (viileämpi kuitenkin kuin normal-modessa). Kulutussäästö, eli toimintamatkan pidentyminen, on merkittävä, kun matkaa tekee. Laskennallisesti 135km->150km.

Vanhat kokeet:
- Kesärenkaat (16", 205 leveät) lähes optimiolot, Astana-vanteilla ja pienen vierintävastuksen renkailla. Kulutus oli 15kWh/100km.
- Talvirenkailla (16", 205 leveät) ja tavallisilla tarvikevanteilla, 2-asteessa sekä kuiva tie: 18,3kWh/100km. Nousua 22%.
- Talvirenkailla 1-aste ja märkä tie (tihkusade): 20,3kWh/100km. Nousua kesäkeliin 35%.

ID.4:
- Talvirenkaat (19", 235 leveät, tavalliset vanteet, Loen), mennessä kuivaa, takasinpäin kohtuullista sadetta ja noin 5-astetta. Kulutus 21,3kWh/100km. Nousua kesäkeliin 15%.
- Kesärenkaat (20", 235/255 leveät, aerodynaamiset vanteet), ihanneolot, +21C. Kulutus 18,5kWh/100km
- Talvirenkaat Continental CVC7 (19", 235 leveät, tavalliset vanteet, Loen), kuiva tie 8C, Kulutus 20,6kWh/100km. Taitaa CVC7:t rullata aika lailla huonommin kuin vakio 20" Bridgestonet.

#11
Born / Vs: Cupra Born
03.02.22 - klo:11:04
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.02.22 - klo:09:28
Lohduttanee jos sanon, että reilun vuoden käytön jälkeen ratin näppäinten käyttö on jo ihan sujuvaa.  ;D Vähän vastaava tilanne kun vaihtoi näppäinpuhelimesta kosketusnäytölliseen.

Ennenminkin ero on kuin 3D käyttö vs ilman. Toiminnothan ID:ssä vaihtuvat riippuen kuinka kovaa painaa. Idean hyvyyttä kuvaa se, että Apple poisti ko toiminnon puhelimista. Ja autoa ajessa painallusvoiman säätely on yleensä vaikeampaa kuin puhelinta käpistellessä. Itse totuin vakkarin toimintaan, mutta en koskaan median ohjaukseen. Logiikka on kyllä korjattavissa softapäivityksellä, eli palautettaisiin Golf VII:n logiikka (esim SET/RES = +-1km/h).
#12
ID.3 / Vs: VW ID.3
19.11.21 - klo:23:20
Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 19.11.21 - klo:11:15
Tämä sähköautomiehet jakso on silmiä avaava, siinä keskusteltu EV6 koeajosta ja siitä kun kaveri peruu tehdyn tilauksen.

https://youtu.be/0ORMHeOWLt0

Muutenkin "hauskaa" kuuneltavaa esim. ajamisen lomassa.

Näitä AUTOMIESTEN juttuja. Koeajolla driftaamista. Luistoneston yliherkkyys talvirenkailla ei ole takavetoiselle uutuusmallille mikään erityinen poikkeus. Olettaisin, että fiksaavat, ainakin pahimmat ylireagoinnit, nopeasti. Uusia ominaisuuksia ei huomaa, jos haluaa,että auto on kuin se mihin on tottunut - eli vain yhden polkimen ajoa eikä edes maininnut kokeilleensa sitä oikeaa uutuutta, eli automaattista regeneratiivista jarrutusta. Tuon automatiikan hyvä toiminta kun erottaa jyvät akanoista taajama-ajamisen helppouden suhteen.
#13
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
16.11.21 - klo:10:01
Lainaus käyttäjältä: Antore - 16.11.21 - klo:09:27
Mutta jos nyt puhutaan auton infotainmentin toimivuudesta, niin silloin ei puhuta näytölle matkapuhelimesta peilattavista sovelluksista. Siitähän AA:ssa ja CP:ssä on karrikoidusti kyse.

Kun kaikki infotainment, eli puhelut, kalenteri, musiikki, podcastit/äänikirjat, kokoukset, kartat/navi, viestit/whatsapp/xxx, plugshare/ABRP/xxx jne ovat siinä puhelimessa, niin se koko juju on käyttää sitä puhelinta auton näytön ja hallintalaitteiden kautta. On oikeasti hyvin hankalaa saada integroitua noita asioita sieltä puhelimesta, missä ne ovat ajantasalla, sinne autoon. Ja se on turhaa, kun voi käyttää puhelinta suoraan. Jos on työpuhelin kaikkinen turvarajoituksineen, niin tietojen integrointia auton järjestelmään ei voi edes tehdä.
Eli auton omalla infotainmentilla ei ole mitään merkitystä, ellet käytä ikivanhaa puhelinta tai et kanna puhelinta mukana.
Sen sijaan auton hallintalaitteilla ajamiseen liittyvissä asioissa ja auton asetusten säädössä on hyvin paljon merkitystä. ID-sarja on tässäsuhteessa paha taka-askel golf VII:hin verrattuna. Parannusta on Carplayn langattomuus.
#14
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
16.11.21 - klo:09:10
Lainaus käyttäjältä: Antore - 15.11.21 - klo:19:40
Kyllä softa alkaa viimeisten päivitysten jälkeen olemaan suht. bugiton mutta käyttökokemus on edelleen aivan täyttä kuraa.

Jos rajoitutaan kosketusnäyttöön ja unohdetaan "nappien" logiikka, yms ongelmat, niin olen aikalailla erimieltä.

Ajon aikana tehtävät auton säädöt tulisi voida tehdä noilla napeilla. Pääosin onnistuukin, pl esim ratinlämmitys ja puheluun vastaaminen.

Infotainment-käyttö hoituu carplayllä. Se on langaton ja yhdistyy automaattisesti. Keskinäytön käytettävyys tältäosin ei siis ole mitenkään VW:n käsialaa, vaan Applen (tai googlen, jos käyttää AA:ta). Carplay on kohtuullisesti integroitu, eli navin opasteet näkyy myös mittaristossa, ratin nuolinäppäimet ylös/alas ja volumenapit toimii. Puuttuva puhelimen vastausnappi toki ärsyttää.

Nappien typerä logiikka vs Golf VII ei sitten liity kosketusnäytön käliin. Se on vain valinta mikä "nappi" tekee mitäkin ja miten painettuna. Samoin näytön alapuolisen kosketusalueen ("nappien") pimeys on oma ongelma. Googleen siirtyminen ei näitä ongelmia ratkaise.

Paikallaantehtävät auton säädöt keskinäytöltä löytyy, joskin ekalla kerralla voi joutua etsimään. Mutta kun noita tekee esim kerran kk:ssa tai harvemmin ja ne muutamat mitä muuttaa muistaa, niin ei käyttökokemus paljoa muutu, vaikka noita parantelisi. Toki aina voisi parannella.
#15
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
12.11.21 - klo:14:21
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 12.11.21 - klo:14:18
Chademo on pitkälti poistuvaa tekniikkaa, jännä jos Eestissä on tuollainen tie valittu. Ei, en tiedä kyseisen adapterin olemassa olosta. Epäilen ettei sellaista ole.

Tuo Viron chademo-verkko on niin vanha, ettei silloin ollut CCS:ää. Olivat siis liian edelläkävijöitä.
#16
ID.4 / Vs: ID.4
17.10.21 - klo:14:33
Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 13.05.21 - klo:18:53
Päivitys:
Kulutustesti, tasainen GPS:n mukaan 100km/h nopeus, edestakainen pätkä. Testi on aina ajettu lämpimällä autolla, joten autojen sisätilan ja ID.4:n akun lämmityksen kulutuspiikkiä ei ole mukana. Ajon aikana ilmastointi/lämmitys päällä ja mukava sisälämpötila.

ID.4: Talvirenkaat (19", 235 leveät, tavalliset vanteet, Loen), mennessä kuivaa, takasinpäin kohtuullista sadetta ja noin 5-astetta. Kulutus 21,3kWh/100km. Nousua kesäkeliin 15%.
ID.4: Kesärenkaat (20", 235/255 leveät, aerodynaamiset vanteet), ihanneolot, +21C. Kulutus 18,5kWh/100km

Päivitys:
ID.4: Talvirenkaat Continental CVC7 (19", 235 leveät, tavalliset vanteet, Loen), kuiva tie 8C, Kulutus 20,6kWh/100km. Taitaa CVC7:t rullata aika lailla huonommin kuin vakio 20" Bridgestonet.

#17
ID.3 / Vs: VW ID.3
28.09.21 - klo:13:50
Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 28.09.21 - klo:11:24
Kumuloituuhan se toki ajoprofiilista riippuen, talven kylmillä 24 kilsan työmatkani kahden viikon keskikulutus saattoi olla 23 kWh/100 km ja nyt elokuun hyvillä keleillä se oli parhaimmillaan alle 14 kWh/100 km.

Lämmitys vie paljon energiaa.
Jos auto lämmittäisi etukäteen akun ja sisätilat, niin auton näyttämä kulutus pienenisi paljon, mutta todellinen kulutus ei laske ollenkaan. Jos esilämmitys tehdään liian aikaisin tai jopa turhaan (ei lähdetäkkään ajoon), niin energian kulutus nousee, vaikkei auto sitä näytä, mutta sähkölasku näyttää.
#18
ID.4 / Vs: ID.4
27.09.21 - klo:11:00
^Ruotsissa on tarjolla takasyvennykseen sopiva subi. Silloin subbari ei näy ollenkaan, toki syvennys menetetään.
#19
ID.4 / Vs: ID.4
04.09.21 - klo:12:11
Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 04.09.21 - klo:10:20
No kyllähän se lyhin käy ryömintänopeuksiin kaupungissa ja saisi olla lyhyempikin. Koska se acc on mukava käyttää nykivässä kaupunkiajossa.

Minulle kaupunkiajossa on riittänyt ekoavustin (=automaattinen regen). Sehän jarruttelee moottorilla, aina kun edessä oleva auto on liian lähellä. On kyllä tarpeen olla valmiina jarruttamaan, mutta aika kivasti menee tuolla.
#20
ID.4 / Vs: ID.4
04.09.21 - klo:09:05
Lainaus käyttäjältä: frankiez - 03.09.21 - klo:10:11

- Automaattinen vakionopeussäätö jättää lyhyimmälläkin optiolla edessä olevan auton aivan liian kauas.


En käytä koskaan lyhintä etäisyyttä. Minusta turvaväli on siinä jo liian pieni. Yleensä aina käytän toiseksi pisintä väliä.
#21
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
01.09.21 - klo:21:06
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 01.09.21 - klo:16:30
Oispa Tesla  ;D

Saako siihen ID-softan version 2.3?
#22
Lainaus käyttäjältä: Gary the Gardener - 31.08.21 - klo:15:28
Olen perinteisesti ajatellut että saadakseen taloudellista hyötyä hybriditekniikasta - ja sen mukanaan tuomista riskeistä - tulisi ajaa paljon ja pääasiassa kaupungissa. En tunne tekniikkaa erityisen tarkasti, mutta erityisesti akun ja generaattorin(tms.) vikaantuminen on riski ikävuosina 5-20. Toki hybridin huoltokustannukset ovat samaa luokkaa tai jopa hieman matalammat kun vastaavalla bensa-autolla, ja kulutus matalampi, mutta jos ajaa kovin vähän, riski-hyöty -suhde voi kallistua väärään suuntaan. Mietin myös, mitä akku mahtaa tykätä jos ajoa tulee välillä kovinkin vähän ja varaus laskee. Sitä kun ei ilmeisesti voi ladata samaan tapaan ylläpitolaturilla kuin käynnistysakkua?

En ole varma onko alla olevassa videossa mainittu riski olemassa hinnaltaan samansuuruisena myös uudemmissa Prius/Auris hybrideissä?

Scotty Kilmer - Why Not to Buy a Used Hybrid Car (5:02)

Osittain myös karsastusta henkilökohtaisella tasolla uutta ja tuntematonta tekniikkaa kohtaan, vaikka onhan noita hybrideitä ollut markkinoilla jo toistakymmentä vuotta, ja kuten sanottu, tekniikka on toimintavarmaa - ainakin uudekhoissa autossa.

Videolla on vähintään 15v vanha prius. Tonnin pommi voi olla "pommi". Jos haluaa, ettei ole yhtään kalliita osia ja simppeli huolto niin sitten ei käy kuin joku 1990-luvun tai vanhempi perusmallin japanilainen. Otsikon Octaviassa on myös kalliita osia.

Esimerkkini Auris on nimenomaan tekniikaltaan yksinkertainen, siinä ei ole lisätty olemassaolevaan tekniikkaan hybriditoimintoa, vaan mietitty koko asia puhtaalta pöydältä:
Ei kytkintä, ei vaihteistoa, eikä turboa. Sijalla on kaksi sähkömoottoria, niiden ohjaus ja akku. Elektroniikkaan voi tulla vikoja, mutta myös ei-hybridi, kuten octavia on täynnä elektroniikkaa. Sähkömoottorit ovat erittäin luotettavia. Akulla on 10v/350tkm takuu, jos suomiauto ja huollettu merkkihuollossa.

#23
Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 22.08.21 - klo:20:05
Täällä nyt puolisen vuotta ollut Leon PHEV käytössä ja langaton Carplay 99% ajasta käytössä, loput 1% on about auton asetukset-valikossa käyntejä.

Tässä syy miksi auton omalla infotainmentin toiminnalla ei ole oikeastaan mitään väliä. Kunhan vain Carplay yhteys toimii hyvin. kaikki softat toimivat siellä puhelimessa ja on aina uusimmat versiot.
Kun autoja testataan, niin missään en ole nähnyt testiä, jossa tutkittaisiin kuinka hyvin Carplay integraatio on tehty:
Onko langallinen vai langaton.
Käyttääkö auton GPS:ää vai puhelimen (langaton vaatii, että auton GPS on käytettävissä).
Tuleeko navin opasteet mittaristoon.
Toimiiko ratin nappulat fiksusti.
Voiko ajaa ikkunassa vai onko vain koko näytön tila käytössä (oleellista vain isoilla näytöillä).

Esim VW ID.4 täyttää kaiken ylläolevan, siksi sen infotainment on erinomainen - päinvastoin kuin testeissä sanotaan!
#24
Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 17.08.21 - klo:21:04
Kiihtyvyys on kyllä kaukana hauskuudesta, moottori huutaa koko ajan täysillä - https://www.youtube.com/watch?v=3Uk7Va-an2M

vapaastihengittävän koneen teho tulee kierrosten mukana. Kun kiihdytetään täysillä ovat kierroksetkin huipputehon kohdalla.

Kun ajetaan liikenteessä, niin tilanne on toinen. Otetaan tunnin ajo (3600s), puolet taajamassa ja puolet maantie tai moottoritieajoa:
Taajama: Ajoajasta vähintään puolet (900s) moottori ei käy ollenkaan. Tavallisella moottori/vaihteistoyhdistelmällä moottori on sammuneena vain pysyhdyksissä, jos sietää start/stop järjestelmän epämukavuuksia. Itse aina kytkin tuon Leonissa pois.
Maantie: Auriksessa polttomoottori on käynnissä jos nopeus on yli 70km/h, mutta välitys on hyvin pitkä. Tasaisella ja alamäissä moottorin kierrosluku on hyvin alhainen, alhaisempi kuin tavallisella moottori/vaihteistoyhdistelmällä.

Kokonaisuutena moottorin melua on vähemmän kuin tavallisella moottori/vaihteistoyhdistelmällä.
#25
Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 17.08.21 - klo:20:35

Mutta ne ottaa ajamisesta koko hauskuuden :(.

Itse en kokenut sitä niin. Minusta Auris oli hyvä ja kiva ajaa. Nuo tuovat helppouden, auto reagoi heti akusta saatavalla teholla ja polttis herää sitten perään. Kokemus on parempi kuin oli Leonin dieselillä. Jos laittaa mittarin, josta näkee hybridiakun virran suunnan ja määrän, niin näkee kuinka kiihdytyksen ekan sekunnin ajan otetaan usein yli 100A virtaa akusta (eli yli 20kW tehoa).
#26
Lainaus käyttäjältä: Gary the Gardener - 11.08.21 - klo:18:09
Olen vaihtamassa autoa, ja kaipaisin hieman merkki/mallisuosituksia seuraavilla reunaehdoilla:

- budjetti 15000â,¬
- edullinen ylläpitää ja ajaa
- ajoa vuodessa alle 10tkm, joten bensakone
- luotettava
- turvallinen
- kokoluokka C -segmentti
- pitoaika 10-15v


Auris hybrid. Tuohon hintaa saanee faceliftin (2016-), vähintään activen, ehkä jopa active editionin, jolloin mukana on Safety sense. (hybrid edition ja life ovat sitten aika karsittuja)
Perustelut: Yksinkertainen konstruktio, ei kytkintä, turboa tai vaihteistoa. Planeettapyörästö ja sähkömoottorit korvaavat ne. Ja ne ovat erittäin kestäviä.
Pieni kulutus ja pieni virallinen päästö. Halpa ajaa ja alhainen ajoneuvovero.
Auriksen rengasmelutaso on luokassaan ihan hyvä, siirtymä Leon -14 -> Auris hybrid -16 ei lisännyt melua.
#27
ID.3 / Vs: VW ID.3
29.07.21 - klo:10:20
Lainaus käyttäjältä: saq - 29.07.21 - klo:09:46
Toki toiset tykkää b moodista ja toiset d moodista, mutta en kyllä jaksaisi kesken ajoa sitä vaihdella tilanteen mukaan. Itselleni rauhalliseen menoon tuntuu sopivan d moodi ja eco avustin parhaiten.

Itselle tämä sama. Eco-avustimen älykäs regen toimii yllättävän hyvin, selvästi paras sähköautokokemus ja oikeasti helpottaa ajoa, toisin kun esim yhden polkimen ajo.
#28
ID.3 / Vs: VW ID.3
28.06.21 - klo:08:56
Jos Model 3 vs ID.3 kiinnostaa, niin siinä välissä on Cupra Born. Se on VAG:lta hyvä veto. Se on ID.3, jossa vähän lisää suorituskykyä (+20kW) ja hieman sporttisempi ilme. Mielestäni harvinaisen onnistuneen näköinen paketti. Ainakin saksan hinnastossa on Beats audiokin erillisenä pakettina, kohtuulliseen hintaan ja ihan perusversioonkin ruksittavissa. Tuohon saanee vielä 5v/100tkm takuun (rahalla on Seateihin saanut jopa 5v/150tkm).
#29
ID.4 / Vs: ID.4
07.06.21 - klo:22:51
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 07.06.21 - klo:21:08
yhtään en tykkää tuosta ovien avaus mekanismista, käsittämätöntä että jos joku asia muutetaan niin tuodaan huonommin toimiva ratkaisu tilalle. etupeilit ovat aivan järkyttyvän suuret luulisi ilmanvastuksen pienentäminen siitä kannattanut eikä ovien kahvoista. noin 2/3 kuskin oven avauksista sisältä ovi jää jumiin ja pitää nysvätä kahvaa uudestaan.

Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa ovenavauksien kanssa, eikä vaimollakaan. ID.4:ään siirryttiin Golf VII:stä, missä perinnekahvat. Onko ongelmaa myös matkustajan puolella?, ettei vaan ole jotain vikaa kahvassa? Oletuksena on myös jotkut typerät turvallisuusasetukset, jolloin ovet vaativat  välillä kahdesti avaamisen, jotta aukeaa. Sen saa pois, en uutena meinannut sisään päästä ennenkuin kävin muuttamassa asetukset.

Iso peilit on hyvä juttu, e-Golfissa oli hieman liian pienet. Parempi näin.
#30
ID.4 / Vs: ID.4
13.05.21 - klo:18:53
Päivitys:
Kulutustesti, tasainen GPS:n mukaan 100km/h nopeus, edestakainen pätkä. Testi on aina ajettu lämpimällä autolla, joten autojen sisätilan ja ID.4:n akun lämmityksen kulutuspiikkiä ei ole mukana. Ajon aikana ilmastointi/lämmitys päällä ja mukava sisälämpötila.

ID.4: Talvirenkaat (19", 235 leveät, tavalliset vanteet, Loen), mennessä kuivaa, takasinpäin kohtuullista sadetta ja noin 5-astetta. Kulutus 21,3kWh/100km. Nousua kesäkeliin 15%.
ID.4: Kesärenkaat (20", 235/255 leveät, aerodynaamiset vanteet), ihanneolot, +21C. Kulutus 18,5kWh/100km

Vertailutulokset:
e-Golf:
- Kesärenkaat (16", 205 leveät) lähes optimiolot, Astana-vanteilla ja pienen vierintävastuksen renkailla. Kulutus oli 15kWh/100km.
- Talvirenkailla (16", 205 leveät) ja tavallisilla tarvikevanteilla, 2-asteessa sekä kuiva tie: 18,3kWh/100km. Nousua 22%.
- Talvirenkailla 1-aste ja märkä tie (tihkusade): 20,3kWh/100km. Nousua kesäkeliin 35%.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy