18 vuotta vanhassa golfissa ruostetta

Aloittaja Sepittäjä, 02.07.23 - klo:08:02

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Harkinnassa on muutaman maalin löpi näkyviin tulleen ruostealueen pintakorjaus lähinnä ulkonäön parantamiseksi. Uskon,että puhkiruostumista ei ole tapahtunut mutta pintaruostetta on joissakin kohdissa aika paljon ( paksusti). Voisikohan joku ystävällinen " sielu" kertoa toimivan ohjeiston,mitä tälle kannattaisi tehdä,jotta tulis asiallinen lopputulos ? Hiontavälineitä on käytettävissä, aineethan saa kaupasta,kun vaan tietää, mitä kannattaa hommata jne...... Koritinan käyttömahdollisuutta ei ole eikä kunnollista ruiskumaalauskapasiteettia. Joten suihkepullomaaleilla,pakkeleilla ym.perusjuttujen varassa olis tarkoitus operoida. Olis kiva saada " toimivat nuotit",kiitos !

jt

Näin olen tehnyt ja kohtuuhyvin toiminut.
1. Ruosteen / maalin poisto vahinkokohteesta, niin hyvin kun lähtee. Ã,,lä vaurioita viereistä ehjää maalipintaa,esim. teipillä voi suojata.
2. Ruosteenpoistaja tms. Annetaan vaikuttaa ja sitten pyyhitään pois jos irtoavaa. Hiomalla ei lähde välttämättä kaikki, siksi tököttiä 
3. Ruotstepohjamaali. Olen käyttänyt sinkkipohjaista ruostepohjamaalia. Annetaan kuivua kunnolla ennen pakkelia.
4. Pakkeli. 2-komponentti hyvä jos syvempi monttu. Hionta ja toisto tarvittaessa. Päälle voi käyttää spraypakkelia ohut kerros jos ei muuten meinaa tulla tasaista.
5. Pintamaalia pari kerrosta. (akryyli)
6. Kirkas lakka. (akryyli). Jos tekee hifistellen, niin lakkablenderiä tms lakan rajapinnalle, niin rajan häivytys menee kohtuu ok. 
7. Mahdollinen myllytys hionta-aineella lakan rajapintojen alueella häivytyksen parantamiseksi.

Jos haluaa tasaisen tuloksen, niin pakkelin hionta on vaativin vaihe, käytä riittävän hienoa paperia, esim. vesihionta, loppuhionta esim. p1000-p2000. Pitää olla justiinsa tasainen eikä melkein, muuten näkyy/loistaa valossa. Ã,,lä pilaa pintaa ruiskuttamalla liian paksusti niin että tulee valumia. Jos valuma tulee, älä pyyhi pois, vaan anna kovettua. Sitten pakkeloit päälle ja hiot kummun pois. Ã,,lä hio kumpua ilman että pakkeloit sen reunat. Niin ja teippauksesta, työläs suojata paikat mutta välttämättömyys. Taita teippi keskeltä pituussuunnassa kahtia ettei tule jyrkkää maalausreunaa. Teipin päälle ei saa maalata paksusti, muuten tulee rajoja. Lakkauksessa hieman isompi alue rajaukseen. Suosi jyrkkiä reunoja/rajapintoja rajauksessa. Aikaa menee kiitettävästi, varsinkin kun välissä pitää antaa kuivua. Kiireellä on helppo pilata homma.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

kuusiokolo

Laitan vielä miten olen korjannut kuvien kera ruostepaikat emännän Golfista vm 2001, vaikka em , ohjeet onkin olleet hyvät, ruosteet paperilla pois, nitrokitillä tasausta, mikäli tarvetta ,harmaalla pohjamaalilla pohjustus, rajaus teipillä, hetimiten teipit pois ennen maalin kuivumista, ( pienentää rajaa) sitten pintaväri ilman teippejä, rajaus ikäänkuin häivytetään. 
Kuvassa on maalattu roiskeläpän kohdalta aina oven saumaan asti, sitten lokasuojan ulkopuolinen tasainen osuus ylöspäin etu-osan  ( spoileriin saakka ,muoviin saakka ilman teippauksia, jää ns, sumuraja jota ei ole tarvinnut edes hioa,sitten hetimiten lakka ruiskutus jos on metalliväri.     
Oven kohdalta emäntä vetäisi kiveen kynnsypalkin kahvan kohdalta, meni kittiä tuubin verran, maalattu on ja aika hyvä lopputulos näin itse kerrottuna.   

Ps, ehkä kaikilla väreillä ei saa ihan hyvää lopputulosta värin suhteen .




Sepittäjä

No nyt on ruosteet rapattu tarkoin pois, maalattu happopohjamaalilla ja ja 2-komponentti happomaalilla, pohjamaali, pariin kertaan pintamaali ja päälle kirkaslakkaa pari kerrosta. Kaikki tyyppiä acryyli-maali )
Seuraavaksi kysymys kuuluu, että millä aineilla ja millä tavoilla kannattaisi tuo uusi lakattu maalipinta vielä käsitellä ja KOSKA ( ts. kuinka kauan odottelen ennen lopullista käsittelyä ) ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy