Passat B8 akun vaihto

Aloittaja Tippi, 08.05.23 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Tippi

Onko kellään kokemusta 12v akun vaihdosta näihin? Autona GTE vm2018 jossa tehdaswebasto mitä tulee käytettyä talvella melko usein.

Akun vaihtoa tiedustelin K-autolta ja ohjeistivat kurkkaamaan akun navasta leiman joka oli 23 18 mikä omien arvuutteluiden perusteella lienee viikko 23/2018. Vaihto siis maksaa merkkiliikkeessä ~570â,¬, joka kuulostaa hieman rapealta

Akussahan ei siis mitään vikaa ole mikä oireilisi mutta pelokkaana lueskelin vain täältä muista ketjuista että mahdollisia haittavaikutuksia olisi mekatroniikan rikkoutuminen jos akku pääsee liian heikkoon kuntoon.
Onko tuota akkua ensinnäkään mikään järki ruveta vaihtamaan ja onko tuo mahdollinen vaihtaa itse, äkkiseltään näytti kyllä että senkun ottaa navat irti ja uusi tilalle mutta ilmeisesti auton ei passaa käydä jännitteettömänä missään vaiheessa?

M_M

Lainaus käyttäjältä: Tippi - 08.05.23 - klo:16:28
ilmeisesti auton ei passaa käydä jännitteettömänä missään vaiheessa?

Mistähän tämäkin urbaanilegenda on lähtöisin?

Reippaasti vaan akku irti ja uusi tilalle, ei se siitä hajoa. Uuden akun vaihdon jälkeen autolle on kyllä syytä kertoa että akku on vaihtunut, mutta se ei liity mitenkään siihen onko auto välissä jännitteetön vai ei.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

duke7

Merkkiliikkeen hinta on ihan posketon. Vaihdatin kun ei ollut oikein aikaa itse tehdä ja maksoi 95 â,¬ se työ. Akku toki myös reilut 200 â,¬. Ja vaitoivat akun about vartissa kahteen mieheen.

Cuore

On kyllä rapean kuuloinen hinta! :D Itse pistän rahani mieluummin muihin hullutteluihin, joten tuli vaihdettu viime vuoden keväänä akku itse. Tokmannilla on akut yhtenään tarjouksessa -15...-20% ja tuli sieltä silloin hankittua Varta Silver Dynamic E39 hintaan 130e. Akku löytyy sieltä vasemmasta pyöränkaaresta ja toki koodailut siihen päälle. Mulla auto oli kyllä hyppykaapeleilla koko ajan jännitteissä, mutta en tiedä olisiko tarvinnut. Ei siihen kuitenkaan paljoa aikaa saanut tuhrattua.

Oireili juuri siten, että webasto ei tahtonut puhaltaa kuin hetken aikaa. Toki ulkolämpötilasta riippuen.

Tippi

Onko tuo akun koodaus millainen homma? Onnistuuko OBDElevenillä?

M_M

Onnistuu, ei ole vaikea homma. CAN gatewayn alla on neljä tähän liittyvää adaptaatiokanavaa, akun tyyppi, akun valmistaja, akun kapasiteetti ja akun sarjanumero.

Vaihdat akun tyypin ja kapasiteetin oikeiksi (jos muuttuivat alkuperäisestä), valmistajasta ei tarvitse välittää ja sarjanumeroksi voit arpoa mitä haluat. Homma valmis.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

concorde

Kokemusta löytyy (https://www.vagarena.fi/index.php?topic=44395.0)  ja kuten jäsen M_M (nyt ja silloinkin) jeesas, että homma onnistuu kunhan tekee vaan.

Se eka käynnistäminen aiheuttaa mittaristossa sellaisen Tokyo by night - fiiliksen, koska merkkivaloja ja erilaisia varoituksia tulee reilusti, mutta osa niistä poistuu hetikohta, seuraavat, kunhan on ajanut pienen pätkän ja loput nollaamalla vikakoodeja. Itselleni sitkein oli vakkarin vikailmo, joka lähti kahden nollauksen ja niiden välissä ajetun pienen ajopätkän jälkeen.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy