Bensamittari lopetti toimimisen

Aloittaja errori404, 23.05.22 - klo:23:18

« edellinen - seuraava »

errori404

Elikkä B8 passat alltrack kyseessä. Auto oli pari kuukautta pihalla seisomassa. Tankilla käydessä mittari ei enää noussutkaan ylös, joten tankkasin testiksi lisää tuloksetta. Range pieneni nolliin ja mittarikin laski normaalisti nolliin, muttei enää noussut tankkauksen jälkeen. Missä ongelma?

concorde

Mulla oli sama probis 2015 TDI 4Motionin kanssa, ja tietty sinä päivänä, kun olin viemässä sitä vaihdossa pois...  ;D

Nelikoissa on ns. satulatankki , eli tankki on molemmin puolin kardaania. Repsikan puoleisessa osassa on pa-pumppu ja pa-mittari ja kuskin puolella on toinen pa-mittari. Toi mittari on sellainen klassinen koho muotoillun varren päässä.

Avasin pikaisesti molemmat puolet yksi kerrallaan ja mulla homma ratkes kuskin puolen mittaria käsin ääriasentoon nostamalla. Sitten mittariston viisari heräs ja lähti taas toimimaan ok. Korjaus ei siis maksanut kuin vaivan ja onnistuu ihan kotipihassa.  Koska oma auto oli menossa myyntiin, en tankannut siihen kuin vain vähäsen ja jälkikäteen jäin miettimään, että olisikohaan se mittari herännyt itsekseen, jos olisin vaan tankannut auton (normaalisti) ihan täyteen, jolloin se koho olisi liikkunut itse ylös asti. Se jäi arvoitukseksi.  Mutta jos haluat kokeilla herättelyä itse, tässä pikaohje:

- Tankit ovat siis takapenkin alla ja istuinosa pitää poistaa eka. Tää onnistuu painamalla (litistämällä) istuinosaa edestä taaksepäin suunnilleen etupenkkien kohdilta ja samalla nostamalla ylöspäin. Se penkki on sellaisien hakasten takana kiinni
- Kun istuinosa on irti, niin kannattaa siivota sen penkin alunen hyvin kaikesta irtoroskasta ja pölystä, ettei ne pääse polttoaineen sekaan, kun anturin avaa

(tässä vaiheessa kannattanee mitata anturit niistä sähköjohdon liittimistä yleismittarilla, antaako se se mitään vastusta. Jos ei, saattaa anturi olla mykkä?)

- Varaa lähelle riittävästi paperia ym, että saat heti polttoainetipat ym, joita saattaa tippua, siivottua. Varsinkin dieselin hajua et halunne kabiiniin
- Anturi on kolossaan kiinni sellaisella 15cm (?) halkaisilla olevalla lukitusrenkaalla, joka on kierteillä. Sen saa auki naputtamalla siinä olevia koloja/siivekkeitä esim ruuvari/vasara - kombolla varovasti. Kun se lähtee aukeamaan, loppu kannattaa ottaa käsin
- Kun lukitusrengas aukeaa, anturi saattaa kellua itsestään ylöspäin (varsinkin jos polttoainetta on paljon), joten tässä kannattaa olla tarkkana, ettei polttoainetta roisku
- kun auturi on irti, mä itse ainakin raotin sitä vaan sen verran, että pääsin sormella heiluttamaan sitä vartta, jossa koho on kiinni. Kun sitä käytti pari kertaa ylä-ääriasennossa, niin mittari heräsi.
- Jos saa mittarin heräämään, niin kamat kasaan käänteisessä järjestyksessä.  Jos ei lähde sillä, niin sitten repsikan puolelle sama jumppa sillä erotuksella, että siinä samassa on myös pa-pumppu, josta joutuu eka irrottamaan pa-letkut, että sen saa nousemaan.

Tossa vielä kaaviokuva:

VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

concorde

Ja sujuvasti anturit ja mittarit sekaisin tekstissä... Tankissa on siis anturit ja mittaristossa mittari.  Ei pitäis kiireellä kirjoittaa...
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

errori404

Morjes, suuret kiitokset avustuksesta. Pitänee ajan kanssa purkaa ja katsoa josko se tuosta sitten heräilis. Pitänee myös tuota tankkausta testata josko sillä nousee.

errori404

Lainaus käyttäjältä: concorde - 24.05.22 - klo:09:02
Mulla oli sama probis 2015 TDI 4Motionin kanssa, ja tietty sinä päivänä, kun olin viemässä sitä vaihdossa pois...  ;D

Nelikoissa on ns. satulatankki , eli tankki on molemmin puolin kardaania. Repsikan puoleisessa osassa on pa-pumppu ja pa-mittari ja kuskin puolella on toinen pa-mittari. Toi mittari on sellainen klassinen koho muotoillun varren päässä.

Avasin pikaisesti molemmat puolet yksi kerrallaan ja mulla homma ratkes kuskin puolen mittaria käsin ääriasentoon nostamalla. Sitten mittariston viisari heräs ja lähti taas toimimaan ok. Korjaus ei siis maksanut kuin vaivan ja onnistuu ihan kotipihassa.  Koska oma auto oli menossa myyntiin, en tankannut siihen kuin vain vähäsen ja jälkikäteen jäin miettimään, että olisikohaan se mittari herännyt itsekseen, jos olisin vaan tankannut auton (normaalisti) ihan täyteen, jolloin se koho olisi liikkunut itse ylös asti. Se jäi arvoitukseksi.  Mutta jos haluat kokeilla herättelyä itse, tässä pikaohje:

- Tankit ovat siis takapenkin alla ja istuinosa pitää poistaa eka. Tää onnistuu painamalla (litistämällä) istuinosaa edestä taaksepäin suunnilleen etupenkkien kohdilta ja samalla nostamalla ylöspäin. Se penkki on sellaisien hakasten takana kiinni
- Kun istuinosa on irti, niin kannattaa siivota sen penkin alunen hyvin kaikesta irtoroskasta ja pölystä, ettei ne pääse polttoaineen sekaan, kun anturin avaa

(tässä vaiheessa kannattanee mitata anturit niistä sähköjohdon liittimistä yleismittarilla, antaako se se mitään vastusta. Jos ei, saattaa anturi olla mykkä?)

- Varaa lähelle riittävästi paperia ym, että saat heti polttoainetipat ym, joita saattaa tippua, siivottua. Varsinkin dieselin hajua et halunne kabiiniin
- Anturi on kolossaan kiinni sellaisella 15cm (?) halkaisilla olevalla lukitusrenkaalla, joka on kierteillä. Sen saa auki naputtamalla siinä olevia koloja/siivekkeitä esim ruuvari/vasara - kombolla varovasti. Kun se lähtee aukeamaan, loppu kannattaa ottaa käsin
- Kun lukitusrengas aukeaa, anturi saattaa kellua itsestään ylöspäin (varsinkin jos polttoainetta on paljon), joten tässä kannattaa olla tarkkana, ettei polttoainetta roisku
- kun auturi on irti, mä itse ainakin raotin sitä vaan sen verran, että pääsin sormella heiluttamaan sitä vartta, jossa koho on kiinni. Kun sitä käytti pari kertaa ylä-ääriasennossa, niin mittari heräsi.
- Jos saa mittarin heräämään, niin kamat kasaan käänteisessä järjestyksessä.  Jos ei lähde sillä, niin sitten repsikan puolelle sama jumppa sillä erotuksella, että siinä samassa on myös pa-pumppu, josta joutuu eka irrottamaan pa-letkut, että sen saa nousemaan.

Tossa vielä kaaviokuva:



Ja tosiaan lisäyksenä vielä että 60e tankkailin tuonne, niin luulis että ois siitä tuo koho jo mahdollisesti noussut?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy