Vika: AdBlue(DEF). Moottori ei käynnisty 1000km:n jälkeen

Aloittaja ah66533, 24.11.20 - klo:12:24

« edellinen - seuraava »

Popovice

Eikös se juurikin 2015 lopussa ollut tämä VAG "dieselgate", eli 2015 mallit ovat varmaankin viimeisiä joita joita yritettiin saada läpi päästömääräyksistä ilman kusisysteemiä...

KesKari

Näissä 2015 1.6TDI Passateissa ei ollut sitä huijaussoftaakaan.
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

multsi

Eikö näitä testata ollenkaan ennen myyntiin laittamista? Luulisi nyt tämänkin halkeamisen tulleen ilmi, jos autoa kunnon pakkasessa on testattu. Vai jääkö lopullinen tuotestaus taas asiakkaille, kun kiire päästä markkinoille.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: KesKari - 21.01.21 - klo:16:25
Näissä 2015 1.6TDI Passateissa ei ollut sitä huijaussoftaakaan.

Joo ei sitä huijaus softaa josta jäätiin isosti kiinni, mutta varmaan joku huijaus siellä on mistä ei olla jääty kiinni.. Itselläkin meinaan Passat 2015 1.6TDI moottorikoodi DCXA (ei adblue) ja huollonvarausta kun koittaa tehdä niin tyrkyttää laadunparannuskampanjaa: Moottorinohjainlaitteen ohjelmistopäivitys. Huollossa käynyt viimeksi 05/2020 ja sillon ei ollut päivitystä tyrkyllä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

code

Lainaus käyttäjältä: code - 19.01.21 - klo:12:57
Arteon jäi korjaamolle. Syynä Adblue-putken halkeaminen moottoritilassa. Vika ilmeni juurikin topicin otsikon mukaisella tekstillä.

Sainkin jo tänään auton pois korjauksesta, syöttöputki uusittu. Osa tuli Ruotsista. Kuulema osanumero on vaihtunut tehtaalta lähdön jälkeen. Autossa on 2.0 TDI, vuosimalli 2018.
Skoda Octavia IV 2021

Daatta

Osanumero olisi hyvä laittaa tähän ja sitten porukalla ihmetellä mikä remontissa maksaa sen 900â,¬. Tuskin putki yli satasta maksaa, joutuuko purkamaan paljon osia jotta saa putken vaihdettua vai mitä?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M_M

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.01.21 - klo:19:45
Osanumero olisi hyvä laittaa tähän ja sitten porukalla ihmetellä mikä remontissa maksaa sen 900â,¬. Tuskin putki yli satasta maksaa, joutuuko purkamaan paljon osia jotta saa putken vaihdettua vai mitä?

Putki on kahdessa osassa, Oemvwshop näyttää pyytävän takapätkästä 138â,¬ ja etupätkästä 98â,¬ ja nämä on verottomia hintoja. Noihin merkkikorjaamon katteet ja alvit päälle niin ei noita kyllä satasella saa. Ei vaikka vaihtaisi vain toisen.

Ja työmäärä... no, mulla ei ole passatin manuaalia mutta silmäilin Kodiaqin vastaavan osan vaihto-ohjetta. Neljä A4-sivua on pelkän etuputken vaihto-ohje. Purkaa pitää aikasen paljon sekä auton alta että konehuoneesta.

Siihen vielä se ensimmäinen työvaihe eli vikadiagnoosin tekeminen, niin en ihmettele lainkaan 900â,¬ veloitusta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Defrost72

Arteon on sen verran uusi, että on voinut vielä mennä takuuseen. Vaikka takuu olisi 2 vuotta, niin olen itse saanut vielä kolmantena vuonna tulleita vikoja takuun piikkiin.

Oman auton kohdalla asia ei vielä ole selvinnyt, mutta kyseessä nyt ei taida olla ihan pelkkä kummiletku, vaikka täällä niin arvailaankin. Letkussa/putkessa ilmeisesti on eristys ja lämmitys, joka tekee siitä hieman normaalia monimutkaisemman ja arvatenkin kalliimman.

Oma auto on selvinnyt 5 vuoden aikana monet 30 asteen pakkaset, letkun aiemmin hajoamatta. Joko letku on iän myötä haurastunut, eikä kestänyt enää jäätymistä tai letkuun jää syystä tai toisesta ureaa, joka sitten jäätyessään halkaisee sen. Tai sitten jokin muu v..tun syy

Lyhyellä googletuksella löytyy Passattin DEF (Diesel Exhaust Fluid) letkuja muutaman sadan taalan hintaan. Sen enempää en viitsi asiaa penkoa, että mihin malliin käypiä.

https://www.autozone.com/fuel-delivery/diesel-exhaust-fluid-def-hose/volkswagen/passat



Defrost72

Lainaus käyttäjältä: M_M - 21.01.21 - klo:19:59
Putki on kahdessa osassa, Oemvwshop näyttää pyytävän takapätkästä 138â,¬ ja etupätkästä 98â,¬ ja nämä on verottomia hintoja. Noihin merkkikorjaamon katteet ja alvit päälle niin ei noita kyllä satasella saa. Ei vaikka vaihtaisi vain toisen.

Ja työmäärä... no, mulla ei ole passatin manuaalia mutta silmäilin Kodiaqin vastaavan osan vaihto-ohjetta. Neljä A4-sivua on pelkän etuputken vaihto-ohje. Purkaa pitää aikasen paljon sekä auton alta että konehuoneesta.



Juuri näin. Vianhakua tehdään maltilliseen 150 â,¬ tuntihintaan. Siihen neljän sivun ohjeen mukainen purku ja kasaus ja ollaan suolaisessa laskussa.

code

Lainaus käyttäjältä: Defrost72 - 21.01.21 - klo:20:06
Arteon on sen verran uusi, että on voinut vielä mennä takuuseen. Vaikka takuu olisi 2 vuotta, niin olen itse saanut vielä kolmantena vuonna tulleita vikoja takuun piikkiin.

Meni vaihtoautotakuuseen, just loppumassa. Hintaa korjaukselle tuli 870â,¬. Kuulema tosiaan hankassa paikassa vaihtaa.
Skoda Octavia IV 2021

Defrost72

Passatin putki kunnossa. Loppuyhteenveto:

Ad-blue putki 3Q0131984AE    315â,¬
Vianhakua, lentorahtia, tarvikkeita, erinäistä irrotusta ja asennusta sekä testiä n. 600â,¬
Yht. 915â,¬

Toivottavasti ongelma tuli nyt kuntoon eikä uusia vikoja ilmene.

Sepe74

Lainaus käyttäjältä: Mähönen - 20.01.21 - klo:20:29
Sama vika täällä, Passat 2.0TDI Alltrack -16.

Alkoi perjantaina ja viikonlopun oli lämpimässä tallissa huilaamassa. Huilin jälkeen vika ilmeni edelleen, mutta hetken ajamisen jälkeen sammui ja auto ilmoitti jälleen adblue rangeksi 5000km. Tänään mittaristoon ilmestyi valot jälleen.

Maanantaina huoltoon. On nämä adbluet yksiä paskoja kyllä..!

Mites meni Mähösen huoltokeikka, tuliko kuntoon ja mitä laitettiin? Oma Superb menossa perjantaina Laakkosen hoivaan.
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47794.0

Sepe74

Superbissa (2017/66tkm) vuoti Adblueletku/-putki. Korjaus (letkun vaihto) maahantuojan piikkiin.

Mähönen

#43
Lainaus käyttäjältä: Sepe74 - 26.01.21 - klo:22:14
Mites meni Mähösen huoltokeikka, tuliko kuntoon ja mitä laitettiin? Oma Superb menossa perjantaina Laakkosen hoivaan.
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47794.0

Auto oli pajalla 6 arkipäivää. Vikana haljennut adblueputki moottoritilassa. Töineen päivineen lysti maksoi reilu 680â,¬.

Kuulemma todella paljon mennyt nyt näitä rikki. Niin paljon, että ollut ongelmia ylipäätänsä saada osia.

Huoltomies oli erittäin myötätuntoinen ja sanoi moneen kertaan, että nämä ovat erittäin vikaherkkiä (ja pask*ja) järjestelmiä.
Hän sanoi että putket eristetty n. -30°C asti. Kun keli menee tästä kylmemmäksi auto tulisi pitää lämpimässä tallissa, tai käynnissä kokoajan, jotta sähköinenlämmitin olisi toiminnassa.

Ei muuten ole seuraavassa autossa adblueta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mähönen - 02.02.21 - klo:03:03
Huoltomies oli erittäin myötätuntoinen ja sanoi moneen kertaan, että nämä ovat erittäin vikaherkkiä (ja pask*ja) järjestelmiä.
Hän sanoi että putket eristetty n. -30°C asti. Kun keli menee tästä kylmemmäksi auto tulisi pitää lämpimässä tallissa, tai käynnissä kokoajan, jotta sähköinenlämmitin olisi toiminnassa.

Jos näin on, niin autossa on suunnitteluvirhe eikä sitä ole suunniteltu Suomen/Pohjolan olosuhteisiin ja maksumiehen pitäisi olla jälleenmyyjä/maahantuoja tai valmistaja.

Sitten ihmetellään miksi noita järjestelmiä kytketään pois käytöstä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Siellä on vain joku suunnittelu- tai valmistusvirhe. Ei noita haljenneita putkia aikaisemmin ole ollut. Eihän se sähköinen lämmitin ja tuo laite ole etukäteen kylmässä moottorissa käytössä, vaan sitä ureaa on jäljellä jonkin verran edellisestä ajosta pelkistämässä niitä noxeja, kunnes laitteet lämpenee. Eikä se adbluen suihkutus ole jatkuvaa, vaan ajoittaista muutenkin. Noi vialliset osat kuuluisi mennä kyllä valmistajan taskusta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tokera

Hyvää infoa. Kiitos. Tämmoiselle loppukäyttäjä yksi välteltävä viritys lisää. Ei nimittäin valmistaja varmasti korvaansa lotkauta, kun kolmas tai neljäs omistaja yrittää mankua korvauksia yli 200tkm ajettuun..
Silloin kun nämä systeemit tuli, niin tiedossahan oli pakkasenkesto, kiteytyminen yms murheet. Eivät saaneet siis järjestelmiä toimimaan luotettavasti.

Defrost72

Lainaus käyttäjältä: Mähönen - 02.02.21 - klo:03:03
Auto oli pajalla 6 arkipäivää. Vikana haljennut adblueputki moottoritilassa. Töineen päivineen lysti maksoi reilu 680â,¬.

Kuulemma todella paljon mennyt nyt näitä rikki. Niin paljon, että ollut ongelmia ylipäätänsä saada osia.

Huoltomies oli erittäin myötätuntoinen ja sanoi moneen kertaan, että nämä ovat erittäin vikaherkkiä (ja pask*ja) järjestelmiä.
Hän sanoi että putket eristetty n. -30°C asti. Kun keli menee tästä kylmemmäksi auto tulisi pitää lämpimässä tallissa, tai käynnissä kokoajan, jotta sähköinenlämmitin olisi toiminnassa.

Ei muuten ole seuraavassa autossa adblueta.

Tehtiinkö tuo merkkarilla? Lähinnä kiinnostaa hintaero. Itsellä yli 900â,¬ ja myös 4motion samalla koneella, joten mistä ero? Kaippa niissä merkkihuolloissakin eroa voi olla, mutta että noin paljon.

Tuota huoltomiehen kommenttia eristyksestä -30 asteeseen asti, en ihan ymmärrä. Jollei nestettä lämmitetä, niin jäätyyhän se lopulta vaikka olisi millainen eristys, jos lämpötila laskee alle nesteen jäätymispisteen. Se on vain ajan kysymys. Järjestelmä pitäisi olla sellainen, että jäätyminen ei haittaa. Ei sitä nestettä voi kokoajan lämmittääkään.

Oma autoni on selvinnyt muutama talvena useaan otteeseen yli 30 pakkasista hajoamatta. Nyt kuudentena vuonna tuli siis putkelle mitta täyteen. Eikä pakkasta ollut ennen vikaa kun maksimissaan -26. Ei tarvitse odotella siis 30 pakkasia......

Eivät ole näihin oloihin tehtyjä. Kenellä näitä keskeneräisiä systeemeitä on varaa tai kiinnostusta korjailla, kun vähänkin enemmän tulee autolle ikää?

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Defrost72 - 02.02.21 - klo:12:23
...
Eivät ole näihin oloihin tehtyjä. Kenellä näitä keskeneräisiä systeemeitä on varaa tai kiinnostusta korjailla, kun vähänkin enemmän tulee autolle ikää?
Taitaa vm-14 olla viimeisiä diesel-vuosikertoja, millään merkillä, joissa ei AdBlueta ole  :(

AdBluen jäätymispiste on -11C, joka suurilla markkina-alueilla tulee vastaan vain satunnaisesti. Pari talvea mennyt Etelä-Suomessakin samaan malliin. On sitten valittu riittävän 'hyvä'.

Saamaan päästögrammojen pihistykseen DSG-yms. viritykset tähtäävät. Noitten uusimiskuluja/päästöjä ei lasketa grammoihin, ja basisti maksaa  >:(

Tästä syystä vanhasta autosta ei hyvitetä juuri mitään , kalliit korjaukset odottavat +6v jälkeen. :'(
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

vwmies

Sukulaisellani on B8 vm. 2015 Passatti, jossa tuota ei ainakaan ole, eikä varmaan seuravassakaan koska on tuskin enää disuka.

Ensin munittiin jakopäät, sitten DSG askit ja nyt myös dieseltekniikka on osoittautunut vähemmän varmaksi kuin esim. vanhaan hyvään (jakajapumpulliseen --->> pumpparit, huijaussoftat ja nyt ADBlue) aikaan. Oman pieleen päästöpäivitettyni skippaan myös sopivan tilaisuuden tullen. Ihmetelkööt sitten, kun 9 hankitun VAGn jälkeen ei enää innosta. Ja, tuskin omastakaan enää saa mitään kunnollista hyvitystä näiden skandaalien jälkeen. Jos vain ajaisi oman paaliin saakka, tai niin kauan kuin saa leimattua.  :(  :o
Yritetään pärjätä.

Mähönen

Lainaus käyttäjältä: Defrost72 - 02.02.21 - klo:12:23
Tehtiinkö tuo merkkarilla? Lähinnä kiinnostaa hintaero. Itsellä yli 900â,¬ ja myös 4motion samalla koneella, joten mistä ero? Kaippa niissä merkkihuolloissakin eroa voi olla, mutta että noin paljon.

Tuota huoltomiehen kommenttia eristyksestä -30 asteeseen asti, en ihan ymmärrä. Jollei nestettä lämmitetä, niin jäätyyhän se lopulta vaikka olisi millainen eristys, jos lämpötila laskee alle nesteen jäätymispisteen. Se on vain ajan kysymys. Järjestelmä pitäisi olla sellainen, että jäätyminen ei haittaa. Ei sitä nestettä voi kokoajan lämmittääkään.

Oma autoni on selvinnyt muutama talvena useaan otteeseen yli 30 pakkasista hajoamatta. Nyt kuudentena vuonna tuli siis putkelle mitta täyteen. Eikä pakkasta ollut ennen vikaa kun maksimissaan -26. Ei tarvitse odotella siis 30 pakkasia......

Eivät ole näihin oloihin tehtyjä. Kenellä näitä keskeneräisiä systeemeitä on varaa tai kiinnostusta korjailla, kun vähänkin enemmän tulee autolle ikää?

Kävin tänään vielä uudestaan kysymässä selvitystä asiaan. Ja oli siis merkkihuolto. Sanoi että mitä pidemmältä matkalta joutuu purkamaan pohjasta muoveja pois sitä enempi maksaa luonnollisesti työt. Alkuun epäili, että myös säilöltä lähtenyt putki olisi haljennut. Tuolloin antoi karkeasti remontin hinnaksi ~1000â,¬. Olisiko sinulla ollut tuolta säiliönpäästä putki halki..?

Ja nyt selvitti paremmin tuota adbluen toimintaa. Eli kun auton sammuttaa, järjestelmä imee putket tyhjiksi ja näin ollen sammuksissa putkien ei pitäisi haljeta. Kylmä viima puolestaan voi jäädyttää putket. Sain suosituksen asentaa viimasuojat.

Minun autossa syttyi adblue vikavalo motarilla noin 100km/h vauhdissa. Pakkasta oli tuolloin -26°C

Defrost72

Etummainen putki oli halki minultakin. Sen käsityksen sain, että paljon pitää purkaa. Lisäksi laskussa oli lentorahti varaosan kuljetuksesta Saksasta. En tiennyt, että sellaisia pitää maksaa jos varaosaa ei varastosta löydy, mutta kukapa sen maksaisi paitsi asiakas.

Tuo voi olla juuri yksi selitys, miksi ne halkeaa, että ainetta jää putkeen.

Varoitusvalo syttyi juuri samanlailla motarilla 100 vauhdissa. Edellisenä yönä pakkasta n. -26. Päivällä ei enää noin paljoa.

juha_

Putki halki, auto tosin Kodiaq '19. Pakkasjakson jälkeen lauhtui ja iski vika tauluun taajama ajossa. Järjestelmän pitäisi osata tyhjentää putket mutta ilmeisesti tietyissa olosuhteissa se ei täysin onnistu ja jäätyminen rikkoo osan.  Näytti että olisi liittimestä ollut halki mutta voi olla että urea on kulkeutunut turbon vieressä olevan liitoksen luo suojavaipan välityksellä. Jännä nähdä kauanko vaihto osa kestää.
Kodiaq RS

b1mpo

Imetäänkö se putki aina tyhjäksi, vai pelkästään kylmällä kelillä? Jos pelkästään kylmällä kelillä, niin silloinhan saattaa lämpöisellä kelillä jäänyt tavara halkaista putken, jos keli kylmenee?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

juha_

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.02.21 - klo:21:55
Imetäänkö se putki aina tyhjäksi, vai pelkästään kylmällä kelillä? Jos pelkästään kylmällä kelillä, niin silloinhan saattaa lämpöisellä kelillä jäänyt tavara halkaista putken, jos keli kylmenee?

Ohessa lainaus opiskelumateriaalista. Ymmärsin että aina moottorin sammuttamisen jälkeen linja tyhjennetään osittain. Tuon guiden löytää googlella hakusanalla "SSP 540 the Passat 2015"


"The return flow pump extracts the reducing agent partially from the supply line after the engine has been switched off. This prevents the reducing agent from freezing in the injection valve at low temperatures and causing damage due to ice expansion.Immediately after you switch off the engine, the return flow pump is activated by the engine control unit for approximately 5 seconds to extract a sufficient quantity of reducing agent from the supply line. The injector remains closed initially so that hot exhaust gases are not drawn into the supply line. The injector is then opened to compensate the vacuum in the supply line during the extraction process."

Kodiaq RS

o.b.

Olisi kiva saada tuollainen rikkoutunut putki tutkittavaksi. Jos siitä pelkkä liitin halkeaa, niin kyllähän siihen jonkun korjauksen voi kehittää. Eri asia jos lämmitys on vioittunut urealiuoksesta.

Lisäksi olisi mielenkiintoista tutkia, miten se lämmitys on toteutettu.

Mikään ei ole niin viisas kuin (diplomi-)insinööri. Paitsi majava. Se ui sateellakjn veden alla ettei turkki kastu ;D

ptrs57

Olisi nyt mielenkiintoista tietää missä moottorikoodeissa tämä AdBlue järjestelmä on? Oma 2017 vuosimallin CRLB 150hp ei ainakaan ole AdBlue säiliöllä varustettu? Olen sillä 23tkm ajellut jo..  ;D

Viimasuojia tulee kyllä talvisin käytettyä. Ei tarkenemisen vuoksi vaan lähinnä että on paikat konepellin alla lähempänä toimintalämpöjä. Ajonaikainen weba ei ole käytössä.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Defrost72

Omassa raggineessa moottorin tyyppi on DFEA. Passat 2015 (vm. 2016) 2.0 TDI 150hp 4motion.

Jos rikkoontuminen on johtunut siitä, ettei putki olekaan imetty tyhjäksi, niin vaarana on sen uudelleen hajoaminen. Nythän vaihdettiin vain rikkoontunut putki, mutta juurisyyn selvittämistä ei liene tehdyn. Loppu- /ensiviikosta on taas luvattu yli -20 asteen pakkasia, joten selvinnee pian, miten käypi.


ukormi

Lainaus käyttäjältä: Defrost72 - 03.02.21 - klo:08:30
Omassa raggineessa moottorin tyyppi on DFEA. Passat 2015 (vm. 2016) 2.0 TDI 150hp 4motion.

Jos rikkoontuminen on johtunut siitä, ettei putki olekaan imetty tyhjäksi, niin vaarana on sen uudelleen hajoaminen. Nythän vaihdettiin vain rikkoontunut putki, mutta juurisyyn selvittämistä ei liene tehdyn. Loppu- /ensiviikosta on taas luvattu yli -20 asteen pakkasia, joten selvinnee pian, miten käypi.

Ja eikös merkkarilla tehdyissä korjauksissa ole 2v takuu työllä ja osilla..
Tuon suhteen pitäs olla 2 vuotta huoletonta kukkaron kannalta ainakin tuon saman halkeamisen kohdalla.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Defrost72

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 03.02.21 - klo:09:13
Ja eikös merkkarilla tehdyissä korjauksissa ole 2v takuu työllä ja osilla..
Tuon suhteen pitäs olla 2 vuotta huoletonta kukkaron kannalta ainakin tuon saman halkeamisen kohdalla.

Onhan niillä, mutta meneekö sitten se takimmainen putki

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy