GTE:n 12V akun vaihtaminen?

Aloittaja concorde, 07.12.19 - klo:20:04

« edellinen - seuraava »

concorde

Meidän GTE:n käynnistysakku kaipaa vaihtamista. Turhan usein webasto ei lähde käyntiin, koska 12V akun jännite on liian alhainen ja vaikka sitä lataa latauspaikoista, niin iloa ei riitä kauaa.

No, uusi Vartan uusi AGM-akku on tallissa odottamassa ja itsehän tuon voisi vaihtaa, vai voiko?  Mitä kaikkea voi tulla vastaan, jos GTE-pasuuna on pari minuuttia ilman 12V virtaa?

Mulla on VCDS-kaapeli, eli vikakoodit ei ole ongelma, mutta voiko joku ajonesto hermostua tuosta tai tapahtua jotain muuta ei-toivottua?  Yks keino olis pitää autossa virta apukaapeleilla ja ylimääräisellä akulla vaihdon ajan.

Faktoja/kommentteja/uskomuksia?
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Jultsu

Ajonesto ei mene sekaisin, mutta kaikenlaiset ohjaustehostimen / ajonvakautuksen ynnä muiden apulaitteiden valot varmasti syttyy, ja auto alkaa huutamaan perussopeutusten perään.

Viisainta jos hoidat apuvirtaa akunkengille siksi ajaksi kun irroitat ja vaihdat akun.

Akunvaihto piti kaiketi kertoa BCM:lle myös diagnostiikkaväylän yli?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Apuvirta on ihan turhaa, senkun vaihtaa vaan akun. Muutama merkkivalo syttyy mittaristoon, mutta ne sammuu kun ajelee pienen lenkin.

Akun vaihto pitää kertoa CAN gatewaylle, akun tyyppi ja kapasiteetti kohdalleen. Sarjanumerolle ja valmistajallekin on adaptaatiokanavat, mutta ei niihin tarvitse koskea enää jos tyyppi tai kapasiteetti muuttui aiemmasta. Jos ne pysyi samana, niin sitten sarjanumeroa kannattaa muuttaa. Kunhan jotain noista neljästä kanavasta muuttaa, niin auto tajuaa akun vaihtuneen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

concorde

Toi CAN gatewayn kodastus onnistunee siis VCDS:llä?

Minkä takia akun vaihto pitää mertoa, jos akku vaihtuu saman kapasiteetin akkuun? Ihan mielenkiinosta...
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

M_M

Onnistuu VCDS:llä. Se akun vaihto pitää kertoa jotta auto tietää sen olevan uusi, vaikka ominaisuudet olisivatkin samat. Akun ikääntymistä lasketaan ja siksi on syytä kertoa autolle sen olevan uusi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

concorde

Akku on nyt vaihdettu. En pitänyt virtoja päällä vaan vaihdoin akun "normaalisti".

Seuraavalla startilla kojelauta oli kuin joulukuusi, eli kuten M_M kirjoitti, mutta pienen ajon ja akun tietojen vaihdon jälkeen vikakoodien nollaus ja se oli siinä.  Nyt kottero tuntuu taas olevan tyytyväinen.

Kiitti infosta.  :)
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Pass@

Saako kysyä, kuinka vanha akku oli?

concorde

Akku oli alkuperäinen, eli 2016 tehtaalla asennettu. En kyllä huomannut katsoa sen valmistusleimaa. 
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy