Hiukkasloukut Tsi ja Tfsi mootoreihin.

Aloittaja lemmentalja, 23.06.16 - klo:15:32

« edellinen - seuraava »

lemmentalja

VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

pekeke

Voi kakka, just kun luulin että bensakoneet olis turvasatama taisteltuani egr- ja dpf-rämeikössä.

Jultsu

Ei kai siinä auta muu kuin hakea Tesla alle jos noin kovasti pelottaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

pekeke

Oikeesti harmituttaa kun muuten mainiot dieselkoneet pilattu näillä saastehärpäkkeillä, ainoat ja todella kalliit koneongelmat päästölaitteista, muuten toimivia kamppeita.

tet

Mahtaakohan kyse olla samanlaisesta nokiloukusta kuin dieseleissä, vai jostain uudesta tekniikasta? Bensakone, suorasuihkutteinenkaan, ei nyt kuitenkaan samassa mittakaavassa nokea tuota kuin diesel. Viimeaikoina ovat puhuttaneet pienhiukkaset, joita DPF ei pysty nappaamaan. Suorasuihkutus-bensakone tuottaa niitä siinä missä dieselkin, niiden pyydystäminen kai vaatii jotain muuta kuin "perinteisen" DPF:n?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sepinki

Aiemmin kuvitelttin, että "hiukkaspäästöt" ovat disukoiden etuoikeus. Jos on viime aikoina lueskellyt esim "laadukkaan" yleiteknisen TM:n talvivetailuja niin sokeampikin linee nähnyt kehityksen suunnan. Disel päästää dpf:n ansiosta paljon vähemmän pienhiukkasia ilmastoon kuin nykyaikaiset suorasuikututusbensakoneet. Mielestäni tämä siis on ihan luonteva kehityksen suunta.
2 × A6 c7 quattro

sepinki

Eipä pitäisi kännykällä kirjoitella... Pahoittelen luvattoman paljon kirjoitusvirheitä sisältänyttä kirjoitustani. :-[
2 × A6 c7 quattro

Rauska

Minkähän kokoinen tuo pienhiukkanen onkaan? Tietääkö joku?
Jopa puulämmitteisen saunan kerrotaan sylkevän pienhiukkasia :o
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Zego

Tuo tulee pakotettuna kaikkien valmistajien autoihin alkaen 2017 mutta on huomattavasti halvempi kuin dieselien vastaavat. Suorasuihkuiset bensakoneet sylkeneet ne kaikista pienimmät, ja vissin ihmisille vaarallisimmat, pienhiukkaset?

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.06.16 - klo:22:27
Mahtaakohan kyse olla samanlaisesta nokiloukusta kuin dieseleissä, vai jostain uudesta tekniikasta? Bensakone, suorasuihkutteinenkaan, ei nyt kuitenkaan samassa mittakaavassa nokea tuota kuin diesel. Viimeaikoina ovat puhuttaneet pienhiukkaset, joita DPF ei pysty nappaamaan. Suorasuihkutus-bensakone tuottaa niitä siinä missä dieselkin, niiden pyydystäminen kai vaatii jotain muuta kuin "perinteisen" DPF:n?

Olenko minä ymmärtänyt aivan väärin, kun olen ollut siinä ymmärryksessä että dieselin hiukkasloukku pyydystää juurikin noita "pienhiukkasia" mitä diesel ja bensamoottoreista pääsee. Dieseleiden ongelma nykyään on nämä typen oksidit, eli NOX päästöt joita ei voi loukulla pyydystää, vaan täytyy päästää pissaa pakokaasun sekaan?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 24.06.16 - klo:09:17
Olenko minä ymmärtänyt aivan väärin, kun olen ollut siinä ymmärryksessä että dieselin hiukkasloukku pyydystää juurikin noita "pienhiukkasia" mitä diesel ja bensamoottoreista pääsee. Dieseleiden ongelma nykyään on nämä typen oksidit, eli NOX päästöt joita ei voi loukulla pyydystää, vaan täytyy päästää pissaa pakokaasun sekaan?
Molemmat ovat ongelmia. Hiukkasloukku pyydystää hyvin osan hiukkasista, mutta pienimmät ja vaarallisimmat hiukkaset menevät filtterin läpi. Hiukkasten haitoista on tullut niin paljon näyttöä viime aikoina, että ihmettelen monien asennetta näitä suodattimia kohtaan.

Zego

Valitettavasti rahanmeno ohjaa liiaksi "asennetta".

panu

Bensakoneen hiukkassuodatin on paljon yksinkertaisempi kuin dieselissä. Ei vaadi samanlaista puhdistuspolttoa.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

pomo

Miten se sitten toimii? "Haisee" hiukkas-mittauksille katsastuksessa...

panu

Toiselle foorumille joskus viime vuoden puolella kirjoittanut:

LainaaPikkuhiljaa bensa-autoihinkin alkaa tulla hiukkasloukkuja. Ne ovat paljon yksinkertaisempia eivätkä tarvitse erillistä regenerointia korkeamman pakolämmön ansiosta. Koko puhdistusjärjestelmä voidaan paketoida aiemman kanssa yhdeksi nelitoimikatalysaattoriksi (four-way catalyst).

http://www.greencarcongress.com/2015...1-tenneco.html
https://www.dieselnet.com/news/2014/08mercedes.php
Ja pieniä pätkiä linkkien takaa:
LainaaGasoline engine exhaust temperatures are relatively higher than diesel; engine-out temperatures range between 300 and 500°C under urban driving conditions, but can reach 700°C at high speed (motorway) driving. Although these temperatures are high enough to sustain passive regeneration of a GPF

LainaaVCD estimates that the added cost for the GPF can vary from 20 to 50 euro per vehicle, when in mass production.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy