Defa 1204 ylläpitolaturin asennus

Aloittaja vwp, 14.11.14 - klo:08:06

« edellinen - seuraava »

vwp

Morjensta!

Tulipa ostettua 3C Passattiin tuollainen ylläpitolaturi ja pitäisi lähiaikoina saada jemmattua se pellin alle. Otin laturin kaveriksi metrin jatkopiuhan, joten eiköhän laturille paikka löydy.
Asennusohjeessa on mainittu (sivu 10, http://www.defa.com/file/d753cfb27053/1920276_E26_MultiCharger%201204.pdf) seuraavaa:
"Joissakin autoissa on ns. akunvalvontajärjestelmä. Maadoitusjohdo kytkennässä on noudatettava ajonauvovalmistajan ohjeita."
Parasta olisi varmaankin etsiä autosta maadoituspiste, johon laturin miinusjohdon kytkee. Mistähän noita löytyisi kivasti akun läheisyydestä?

Katsotaan josko lähipäivinä saisi vaikka kuvien kera jotakin tarinaa asennuksesta.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

vwp

Nonni, tulipas se möykky upotettua pellin alle. Aikaa meni harvinaisen vähän, noin tunti pihalla tehden.
Työkaluja tarvi muistaakseni seuraavia:
- T20 torx-avain
- T40 torx-avain
- 10 mm hylsy ja pitkä varsi
- (T15?) pieni torx-avain laturin päällä olevaan ruuviin
- sivuleikkurit

Laturi ja metrin jatkojohto


Sovittelua


"Nosturi"  ;D !!HUOM! OMALLA VASTUULLA!


Pohjamuovi pois, tähän tarvi niitä T20 ja T40 torxeja. Molemmilla reunoilla oli kolme T20 ja takareunassa kolme T40 ruuvia. Noiden jälkeen muovi kääntyy alas ja irtoaa vetämällä taakse.


Itselläni johti tuli keulalta pelkääjän puolelle ja siitä moottorin taakse, jossa oli y-haara. Pelkääjän puolella oli renkaan kohdilla jatko, josta sain kivasti johdon ylös umpion taakse ja siitä jatkojohdolla takaisin tuonne alas.


Umpion takaa johdot sai suht turvallista reittiä alas, eikä lähellä ole mitään kuumaa tai liikkuvaa.


Maadotuspisteitä konehuoneesta tuntui löytyvän rutisti, joten sen suhteen ei tullut ongelmia. Kuskin umpion takaa löytyi heti pari sopivasti


Välisovitus, johdot riittää vieläkin. Johtojahan ei saa lyhentää tai jatkaa ohjeen mukaan.


Liitokset vielä kunnolla kiinni ja pari nippusidettä kaveriksi


Sinne se sujahti


..ja toimii


Luukku kiinni ja matka jatkuu
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Keppi

Vieläköhän olisi noita kuvia olemassa, kun ovat jo täältä poistuneet? Itsellä olisi menossa laturi samanlaiseen autoon.

vwp

Lainaus käyttäjältä: Keppi - 01.02.19 - klo:10:47
Vieläköhän olisi noita kuvia olemassa, kun ovat jo täältä poistuneet? Itsellä olisi menossa laturi samanlaiseen autoon.

Photobucket haistatti käyttäjille pitkät, eli tuo linkitys poistui ellei maksa jotain törkyhintaista pilvipalvelua. Tämän johdosta poistin koko käyttäjätilini.
Minkälaisia kuvia olisit kaivannut? Pohjamuovi kannattaa irrottaa, se on takareunasta T40/45 torxilla, muilta reunoilta T20 ruuveilla kiinni.
Kiinnitin oman laturin pelkääjän puolelle polttoainesuodattimen koteloon ihan vain nippusiteillä sen mukana tulleen kiinnikkeen kanssa. Johto akulle siitä maskin reunaa pitkin. Maadoituspiste löytyy kuskin puolen umpion takaa sieltä "pohjalta" kun lampulla katsoo suoraan alaspäin.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Keppi

Kiitoksia! Kyllähän minä noilla vinkeillä alkuun pääsen. Minulla tuo laturi on uudempi 5 ampeerinen 1205, jonka ohje opastaa laittamaan maadoituksen suoraan akun miinusnapaan, mutta lienee viisainta laittaa tuonne maadoituspisteeseen.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Keppi - 01.02.19 - klo:17:58
Kiitoksia! Kyllähän minä noilla vinkeillä alkuun pääsen. Minulla tuo laturi on uudempi 5 ampeerinen 1205, jonka ohje opastaa laittamaan maadoituksen suoraan akun miinusnapaan, mutta lienee viisainta laittaa tuonne maadoituspisteeseen.
Onpa erikoista jos tosiaan noin Defa ohjeistaa, kun toistaiseksi lähes kaikki autovalmistajat ohjeistavat aina ulkoisen virran mieluummin runkoon. Tai toisin sanoen, kukaan tai mikään ei kiellä runkomaadoitusta, mitta suoraan akun napaan kytkeytymällä voi tulla ongelmia.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

E-mies

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 02.02.19 - klo:14:38
Onpa erikoista jos tosiaan noin Defa ohjeistaa, kun toistaiseksi lähes kaikki autovalmistajat ohjeistavat aina ulkoisen virran mieluummin runkoon. Tai toisin sanoen, kukaan tai mikään ei kiellä runkomaadoitusta, mitta suoraan akun napaan kytkeytymällä voi tulla ongelmia.

Tuli mieleen että meneeköhän tässä sekaisin defan virtakaapelin (panssarikaapeli) maadoitus ja laturin miinusjohto? Itse tein 1210 laturin asennuksen ohjeen mukaan ja siinä panssarikaapelin maadoitus tehdään runkoon ja itse laturin piuhat kytketään suoraan akun napoihin, paitsi jos autossa on akunvalvonta (start-stop autoissa ainakin), niin silloin laturin miinus tulee siihen akun miinusnapaa lähimpään maadoituspisteeseen.

lassemk

Kannattaa laittaa maadoitus suoraan runkoon niin toiminta on taattu. Joissain autoissa myöskään plussaa ei voi kytkeä suoraan akkuun vaan konetilan sulakerasiaan.
Näin oli ainakin oman B6 passatin osalta, olen kuullut samanlaista tarinaa myös ocu 3:sta.
Kun oli kytkettynä suoraan akkuun, jostain syystä laturi alkoi melko pian vilkuttaa punaista valoa ja kuumeni, korjaantui siirtämällä sulakerasiaan. Siitä lähtien kaikki on toiminut ok jo toista talvea.
Eli minulla ei ole mitään ylimääräistä kytkettynä kumpaakaan napaan  :)

Petunet

Laturia (mitään laturia) ei saa laittaa suoraan akun miinusnapaan koska siinä on virtamittaus ja laturi ohittaisi sen.
Aina auton runkoon, akun vieressä on selkeä maadoituspaikka laturille.
Jos lataa suoraan akun navoista niin auton virranhallintajärjestelmä ei tiedä akun varauksen nousseen eikä silloin myöskään käytä akkua.

Toisinpäin, ylimääräistä vahvistinta soittimelle ei myöskään saa kytkeä suoraan akun napaan vaan sekin maadoituspisteeseen.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

jabajee

Ei kyllä luottamusta herätä Defan laatu.
Parinsadan euron arvoinen 1210 laturi, josta ensimmäinen ostos oli jo valmiiksi rikkinäinen ja seuraava tilalle saatu kesti noin kaksi vuotta, kunnes lakkasi toimimasta. Nyt vaihtui kolmas tilalle. Saa nähdä kauanko kestää. Onneksi takuuta on vielä 3vuotta jäljellä.

fokkeristi

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 23.02.19 - klo:18:57Ei kyllä luottamusta herätä Defan laatu.
Parinsadan euron arvoinen 1210 laturi, josta ensimmäinen ostos oli jo valmiiksi rikkinäinen ja seuraava tilalle saatu kesti noin kaksi vuotta, kunnes lakkasi toimimasta. Nyt vaihtui kolmas tilalle. Saa nähdä kauanko kestää. Onneksi takuuta on vielä 3vuotta jäljellä.
Eikös takuu ala siitä ensimmäisen/alkuperäisen tuotteen ostopäivästä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy