Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään

Aloittaja VAGkilainen, 11.10.21 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

VAGkilainen

Tämä aihe suoranaisesti taitaa puuttua, joissain ketjuissa varmaan sivuttu.
Tähän voisi kerätä hintatasoa, keskustelua ja arvailua siitä mitä maksaa tulevaisuudessa kun sähköautoilu yleistyy.
Nousevatko siirtokulut jatkossakin samaa vauhtia (itse ennustan : kyllä, koska verkkojen siirtokyky hyvä rahastusperuste)?
Entä energian hinta? Ennätyshintoja taidetaan tänä talvena maksaa.
Sähkön hinnan plokkaaminen omalla tuotannolla (aurinkokennot), siinä ehkä hyvä sijoituskohde tulevaisuudessa jos taloudessa on useampia autoja...

Mobiilisovellus löytyy kaupasta: Fingrid tuntihinta.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

rawpower

Eiköhän tuo tule nousemaan lähes muun euroopan tasolle. Pohjolassahan on vielä ollut kohtalaisen halpaa sähkö. Kunhan ei vaan käy näin kuten briteissä... Voi olla, että sähköauto ei sitten olekaan tulevaisuudessa se houkuttelevin vaihtoehto. Esim. saksa ajaa kaikki ydinvoimalat alas muutaman vuoden sisään ja jollakin se tyhjiö on korvattava. Tuulivoimaan ei voi aina luottaa.

https://www.thetimes.co.uk/article/e-car-chargers-will-turn-off-to-prevent-blackouts-jnm2m86pz

Ja jos tämmöistä kaavaillaan niin ei hyvältä vaikuta ja varmasti vaikuttaa myös pohjoismaiden sähkönhintaan..

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/4bf6d1bf-5e00-4c5d-b03f-91308da7e3e2?ref=ampparit:24e2

jt

Hintojen nousuun vaikuttaa tällä hetkellä erittäin moni tekijä yhtäaikaisesti: Pohjolan tavallista vähäisempi sademäärä, joten Norjasta tulee vähemmän vesivoimaa. Keski-Euroopassa ei ole tuullut yhtä kovasti kuin aikaisemmin, joten Saksan tuulivoiman tuotanto on ollut alakantissa (ja kivi- ja ruskohiili palaa). Kaasuvarastot ovat matalalla tasolla ja niitä pitäisi pikemminkin täyttää kuin tyhjentää ennen talvea. Kaasun tuonti Venäjältä Eurooppaan ei ole virrannut ihan niin suurella voimalla kuin pystyisi, taustalla lienee myös poliittisia kysymyksiä Nord Stream 2:n osalta, en tiedä onko sitä vieläkään otettu käyttöön. Lisäksi Venäjä haluaisi pitkiä sopimuksia kun taas EU:ssa mentäisiin mielellään spot kaupalla.

LNG:n tuonti taasen lienee sekin alamaissa sillä samaan aikaan Kiina imee kaiken saatavan energian, mukaanlukien LNG:n kun poliittisista syistä kivihiilen tuonti Australiasta on seis ja kiinalainen hiili on huonompilaatuista. Samoin Saksassa poistuu toimintavarmaa ydinvoimaa joka korvautuu epävarmalla uusiutuvalla kuten tuulivoimalla. Suomen osalta Olkiluoto 3:sen tuotannolle olisi takuulla käyttöä.

Öljyn hinta ei ole vielä puhkaissut taivaisiin, mutta kaasun on, kuvaavaa on että suhteutettuna kaasun hinta öljyyn, hinta olisi jopa 200 dollaria kun nyt öljyn hinta pyörii ehkä siinä 70..80 dollarin tuntumassa - yleensähän kaasu on ollut selvästi halvempaa. Jos muuta energiaa ei ole, niin sitten palaa öljy ja/tai kivi/ruskohiili. Tähän kaikkeen vielä päälle päästökiintiöiden kohonnut hinta suuremman fossiilisten kulutuksen myötä ja ilmeisesti spekulantitkin ovat haistaneet rahantekopaikan.

Yksi trendi miksi energian hinta esim. Etelä-Ruotsissa on noussut kovinkin korkeaksi on lisääntynyt siirtokapasiteetti Pohjolan ja Keski-Euroopan välillä. Keski-Euroopassa, esim. Saksassa, sähkön hinta on mm. energiwenden myötä ollut perinteisesti paljon Suomea korkeampi ja markkinat ovat olleet eriytyneet. Lisääntyneet siirtolinjat mm. Norjasta muualle Eurooppaan tarkoittavat sitä että markkinoiden hintataso yhtenäistyy, Suomeksi sanoen todennäköisesti Pohjolassa hintataso nousee sitä enemmän mitä paremmat siirtolinjat Keski-Eurooppaan.

Jos tulee kylmä ja tyyni talvi, voidaan tehdä uusia ennätyksiäkin sähkö hinnoissa. Jos taasen oikein märkä (Pohjola) ja tuulinen, mutta leuto talvi, uusiutuvien tuotanto nousee ja saatetaan käydä hetkellisesti jopa ylituotannon puolella alueellisesti. Kirsikkana kakkuun vielä EU:n energian rahoituskehysehdotukset, onko ydinvoima kestävää (vähäpäästöistä) vai ei, ratkaisee sen saako se edullisempaa rahoitusta vai ei - ja kun pääomakustannukset ovat suurimmat kulut, tällä on suuri merkitys. Jos kysytään Saksalta, vastaus on ei, jos kysytään Ranskalta, vastaus on kyllä.

Summa summarum. Onneksi on 2-vuoden kiinteä sähkösopimus ja jäljellä vielä yli vuosi.. :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Selvää on, että tuulivoimaa tulee paljon lisää. Tuulivoima sinällään on halpaa, jos unohdetaan säätövoima, joka voi olla halpaa tai kallista valinnoista riippuen. Uusiutuvat ylipäätään halpenevat tekniikan kehittyessä. Lisääntynyt tuulivoima varmasti lisää hintaheilahteluja. Heilahtelut tuovat  sähköautoilijalle tilaisuuksia ladata lähes ilmaista energiaa. Sähköautoilijalle yö eli halvimman sähkön hetkii on monesti muutoinkin luontevin lataushetki. Tänäänkään hinta ei huimannut yöllä autonsa lataavaa. Jos sähkön hinta noudee radikaalisti, niin sähköautoilija ei ole se, jonka budjetit kaatuvat ensimmäisenä. Itse sähkö on energiana niin halpaa, ettei sen isotkaan prosentuaaliset heitot hirveästi autoilijan kukkarossa tunnu.

Mitä tulee siirtohintoihin, niin Suomen näkökulmasta autoilun sähköistyminen on niin pieni ja niin hidas tekijä, etteivät verkkojen päivitykset ole erityisen merkittävä asia. Nyt kun kaapelit on no kaivettu maahan, niin hallitushan myös hiljattain leikkasi siirtoyhtiöiden tuotto- ja hinnankorotusmahdollisuuksia.

Alla tämän vuorokauden hinnat. Jos laskee vaikka 20 kWh/100 km, niin yöllä lataajan energia maksoi ei yhtään mitään. Siirto luonnollisesti nostaa sähkön hintaa.







o.b.

Tuli hankittua 32kW varavoimakone. Pitänee laskeskella, millon se tuottaa halvemmalla sähköä mpö:llä kuin pörssisähkö. Kulutus muistaakseni maksimikuormalla jotain 8 - 9 l/h.  No ei ole vielä edes sitä sähköautoa, jota latailisi ;)

juppep

Tuosta vielä genun jäähdytys jotenkin hyödyksi torpan lämmitykseen, niin ei olla kaukana ;D

teräksenharmaa

Tänään olisi ollut hyvin tarjolla ilmaista sähköä patteriautoilijalle.




duke7

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.10.21 - klo:12:30
Tänään olisi ollut hyvin tarjolla ilmaista sähköä patteriautoilijalle.



En ole yösähkön hintoja seurannut niin mitä luokkaa ne yleensä ovat talvella?
Mietin vain varaavan sähkölämmityksen kannalta.

vwmies

Yösähkö lokakuussa otetulla kiinteällä sopparilla 4,25c/kWh - päivä 5,50.  ;D
Yritetään pärjätä.

jt

Oma soppari kiinteä 5,x c/kWh. Joulukuun 7:s ja 8:s päivä hintapiikeissä spot hinta oli päiväaikaan >15..20x, joten kahdessa päivässä olisi pörssisähköllä tullut melkein kuukauden lasku. Yölläkin hinta oli alimmillaan tuon piikin aikaan ~4x. Nyt 7vrk keskihinta on "enää" ~4x.

Lainaus käyttäjältä: jt - 11.10.21 - klo:22:11
Jos tulee kylmä ja tyyni talvi, voidaan tehdä uusia ennätyksiäkin sähkö hinnoissa.
Ennustus näyttää toteutuneen. Tuli kylmää ja hinta hyppäsi ennätyslukemiin.

Huolimatta tämän hetken hintapiikeistä, esim. Fortum myy suuren osan sähköstänsä soppareilla joiden hinta on luokkaa 3,x c/kWh. Jos näiden pitkien soppareiden hinnat myös hyppäävät, silloin myös loppuasiakkaille tarjottavien kiinteiden soppareiden hinnat hyppivät ylöspäin. Toistaiseksi on ollut vain pientä nousua.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

OL3 - käynnistyy vihdoin.
https://yle.fi/uutiset/3-12234096
Olkiluoto 3:n sähköntuotanto alkaa tammikuussa " noin kuukauden ilmoitettua aiemmin
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Farao

Pahintahan tilanne on se, että sähkön hinta jää korkeaksi. Hyvä puoli silloin on toki se, että aurinkopaneelien kuolettamisaika lyhenee oikein rajusti, jos verkkoon myytävä ylimääräinen kesälläkin olisi jotain 8-9 sentin luokkaa (joo ei tule tapahtumaan). Mutta oikeasti, onko mitään syytä tavallaan miksi sähkön hinta tippuisi tästä niihin vanhoihin lukemiin? Varsinkin nyt kun sähköä tarvitaan yhä enemmän, liikenne sähköistyy, kaikki korvataan sähköllä jne.

verney

Sähköautojen vaatima lisä on varsin vaatimaton, luokkaa 10% jos kaikki autot muutetaan sähköisiksi (saattaa kestää hetken). Lisäksi sähköautoja voi käyttää sähköverkon tasapainottamiseen eli lataa autosi kun saat halpaa sähköä ja myyt sen sitten takaisin verkkoon kalliimmalla. Moni yksityinen ei varmaankaan tähän ryhdy, mutta jos firmallasi on esim. satoja sähköautoja niin asia on ihan eri.

Lisäksi yksityiset ja teolliset sähkönvarastointiratkaisut nostavat suosiotaan, joten itse ainakin jaksan uskoa kohtuulliseen sähkönhintaan myös tulevaisuudessa.


HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Farao - 17.12.21 - klo:08:42
Pahintahan tilanne on se, että sähkön hinta jää korkeaksi.

Ei jää, sähkön hinta tulee laskemaan about samoihin missä se on ollutkin. Nyt tällä hetkellä vain on moni asia samanaikaisesti päälllänsä toisaalta laskemassa tuotantoa ja samaan aikaan on ollut poikkeuksellisen kylmää varsin aikaisin talvesta => olemme saaneet erittäin hyvän muistutuksen siitä mitä voi oikeasti käydä jos sähkön perustuotantoa lasketaan alas kuten Ruotsi on tehnyt ydinvoimaloillaan ja Saksa seuraa kovaa vauhtia perässä hiilivoimansa kanssa. Ja nyt siis puhutaan siitä tasaisesti 24/7/365 sähköä luotettavasti jauhavasta tuotannosta, ei mistään tuulihömpötyksistä tai aurinkounelmista. No OL3 on kovasti odotettu paikkaus tähän tilanteeseen, mutta lisää tarvitaan ja sopiikin toivoa että Hanhikivi starttaa mitä pikimmiten. Eikä pidä unohtaa myöskään uusia konttivoimaloita, joista ainakin pk-seudun sähköyhtiöt ovat olleet hyvinkin kiinnostuneita. Aikaa vain vielä menee vuosi jos toinenkin ennen kuin noista voidaan vielä edes rak.lupia jättää, mutta asia kuitenkin etenee ja se on pääasia :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Mikey

Tämän hetken hintakriisi nyt vääristää näkymiä ja näkemyksiä.

Kiinteähintaisessa sopimuksessa kuluttaja maksaa suurimman osan vuotta sähköstään ylihintaa. Kiinteä sopimus on verrannollinen teollisuuden hintasuojauksiin, joita tehdään ennustettavuuden takia ja jotka aina suojaajalle kerryttävät kustannuksia. Samoin kuluttaja-asiakas pidemmän päälle maksaa spottiasiakasta enemmän siitä mielenrauhasta, että hintahuiput eivät häneen osu.

Farao

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 17.12.21 - klo:09:11
Ei jää, sähkön hinta tulee laskemaan about samoihin missä se on ollutkin. Nyt tällä hetkellä vain on moni asia samanaikaisesti päälllänsä toisaalta laskemassa tuotantoa ja samaan aikaan on ollut poikkeuksellisen kylmää varsin aikaisin talvesta => olemme saaneet erittäin hyvän muistutuksen siitä mitä voi oikeasti käydä jos sähkön perustuotantoa lasketaan alas kuten Ruotsi on tehnyt ydinvoimaloillaan ja Saksa seuraa kovaa vauhtia perässä hiilivoimansa kanssa.

Joitakin vuosia sitten, tämänkin skenaarion piti olla "melkein mahdoton" ja "täyttä teoriaa parhaimmillaankin", mutta sitä tässä ollaan. Sähköautot ovat yksi hyttysen kusi meressä, joten ne ei liity sinällään siihen. Pointtini vaan oli sitä, että kun maailma sähköistyy nopealla tahdilla, kyllä minä sähköntuottajana haluaisin entistä parempaa katetta tuottamalle hyödykkeelleni. Ilman sitäkään kun ei oikein nykypäivänä voi pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Farao - 17.12.21 - klo:10:58
Joitakin vuosia sitten, tämänkin skenaarion piti olla "melkein mahdoton" ja "täyttä teoriaa parhaimmillaankin", mutta sitä tässä ollaan. Sähköautot ovat yksi hyttysen kusi meressä, joten ne ei liity sinällään siihen. Pointtini vaan oli sitä, että kun maailma sähköistyy nopealla tahdilla, kyllä minä sähköntuottajana haluaisin entistä parempaa katetta tuottamalle hyödykkeelleni. Ilman sitäkään kun ei oikein nykypäivänä voi pärjätä.

No onhan noita "mahdottomiakin" tässä nähty taannoisen Keski-Euroopassa jylläävän myrskyn seurauksena kun tuulipuistot jauhoivat aivan maksimaalisella tuotannolla, mutta sille sähkölle kun ei vain ollut kysyntää, niin painui sähkön hetkellinen hinta jopa negatiiviseksi = sähkön tuottaja maksoi asiakkaalle jotta tämä vastaanottaisi heidän tuotettaan :o

Mutta siis sähkön hintoja rajoittaa laaja kilpailu ja sähkön helpohko siirtäminen myös valtiorajojen yli = jossain määrin niistä samoista suurkuluttajista kilpailee sähköyhtiöt niin Espanjassa kuin Norjassakin. Ja jos hinta nousee liikaa, liian pitkäksi aikaa, markkinavoimat jälleen toimii ja syntyy lisää kilpailijoita, uusia sähkön tuottajia tai jopa paikallista pientuotantoa ja näin jäisi kaikki sähkökauppiaat nuolemaan näppejään. Eli tuo ei ole sellainen kiristystuote mitä on vaikkapa Venäläinen maakaasu, jota käytetään jo melko sumeilematta myös suurvaltapolitiikan välineenä :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Farao - 17.12.21 - klo:08:42
Pahintahan tilanne on se, että sähkön hinta jää korkeaksi. Hyvä puoli silloin on toki se, että aurinkopaneelien kuolettamisaika lyhenee oikein rajusti, jos verkkoon myytävä ylimääräinen kesälläkin olisi jotain 8-9 sentin luokkaa (joo ei tule tapahtumaan). Mutta oikeasti, onko mitään syytä tavallaan miksi sähkön hinta tippuisi tästä niihin vanhoihin lukemiin? Varsinkin nyt kun sähköä tarvitaan yhä enemmän, liikenne sähköistyy, kaikki korvataan sähköllä jne.
Vielä on matkaa paljon Suomessa sähkönkulutuksen huipputasoon, joka saavutettiin ennen vuoden 2008 finanssikriisiä. Sähköautot nostavat kulutusta suhteellisen vähän maksimissaankin. Lisäksi tuo muutos on hidas ja vakaa, eli siihen on helppo reagoida. Esimerkiksi SSAB:n visiot teräksentuotannosta voivat heilutella kysyntää paljon enemmän. Tuotantohan kasvaa Suomessa paljon nopeammin kuin kulutus. Suuri ydinvoimala käynnistyy pian, tuulivoimaa tulee paljon ja esimerkiksi uudet sellutehtaatkin tuottavat ihan tuntuvasti sähköä.

Pitkällä aikavälillä yksi tekijä on tuuli- ja aurinkosähkön jatkuva halventuminen. Akkujenkin hinta tulee alas. Kymmen vuoden päästä kodin vuorokauden tarpeisiin riittävä akku ei maksa kovin paljoa ja öisin halpaa tuulisähköä on usein tarjolla yllin kyllin. Enemmän itseäni mietityttää edullinen ja vähäpäästöinen kaukolämmön tuotanto. Kaukolämpöä pelkästään tai sähkön lisäksi tuottava SMR-voimala voi olla ratkaisu tähän.   

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.12.21 - klo:15:44
Enemmän itseäni mietityttää edullinen ja vähäpäästöinen kaukolämmön tuotanto. Kaukolämpöä pelkästään tai sähkön lisäksi tuottava SMR-voimala voi olla ratkaisu tähän.

Voi, mutta aikansa sekin ottaa, vaikka esim. meidänkin ydinenergialakia alettiin juuri justeeraamaan SMR-kuntoon. Mutta on niitä muitakin vaihtoehtoja kaukolämmön tuotantoon. Tuulivoima lisääntyy sitä vauhtia, että pian on paljon ylijäämäsähköä tarjolla pilkkahintaan. Toki vain ajoittain, mutta sillä voidaan tehdä kaukolämpöä varastoon. Tapoja on monia, esim. suolan sulattaminen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Kilu7

#19
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 17.12.21 - klo:10:43
Tämän hetken hintakriisi nyt vääristää näkymiä ja näkemyksiä.

Kiinteähintaisessa sopimuksessa kuluttaja maksaa suurimman osan vuotta sähköstään ylihintaa. Kiinteä sopimus on verrannollinen teollisuuden hintasuojauksiin, joita tehdään ennustettavuuden takia ja jotka aina suojaajalle kerryttävät kustannuksia. Samoin kuluttaja-asiakas pidemmän päälle maksaa spottiasiakasta enemmän siitä mielenrauhasta, että hintahuiput eivät häneen osu.

Kuinka paljon kukin on valmis maksamaan "ylihintaa" : https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kurkkuyrittaja-riston-tuska-kymmeniin-tuhansiin-euroihin-paivassa-kivunnut-sahkolasku-pakotti-laittamaan-pillit-pussiin-ja-kurkut-tunkiolle-ei-ole-vaihtoehtoja/8310664

Muutenkin kiinnostaa, näin omakotitaloasujana ja sähkölämmityksellä varustettuna, että millaisella asumismuodolla ja sähkönkulutuksella nämä pörssisähköllä hehkuttavat elävät? Meidän perheen sähkönkulutus joulu-maaliskuu on yli puolet vuoden kulutuksesta.

Suberb 2012

Olen ollut ihan kohtuullisen tyytyväinen pörssisähkön ostaja varmaan kolmisen vuotta. Ei ole sähkölämmitystä, mutta jotenkin se kulutus vaan pommsahtaa talviaikaan. Koskaan en osannut kuvitellakaan toteutuneen ahneuden kaltaista ”rätillä näköön” hinnoittelua eli tuli melko yllärinä, onneksi sain ryöstöpörssihinnan poikki ja vaihdettua kiinteähintaiseen (jopa maltillinen) sopimukseen.

Joulukuun alun yllärin kompensoimiseksi ruuvailin joka ikisen turhan sulakkeen irti sähkön kulutuksen minimoimiseksi ja pannussa (puukeskus) palaa nyt kituliekillä jos mitä kosteaa purkutavaraa. Niin se pallo nyt sitten pelastuu  ;D
Viimeistään nyt on hyvin selvää etten ikinä tule ostamaan minkään sortin patteriautoa. Bensakone rules, kelistä riippumatta.

Kulutus putosi melko rujosti (120-> 65kwh/vrk) kun laittoi kaikki ylimääräset härvelit lepoon. Televisiot ei enää pauhaa aamusta iltaan joutavia mainoksia. Padit, puhelimet yms ladataan yöllä ja niitä varten on tarvittaessa powerbankkeja/vara-akkuja. Pihalla näkee kulkea ihan yhtä hyvin fikkarin kanssa (taajaman valoihin 5km). Kulutus on ollut siinä 20-24000kwh/vuosi. Nyt läksyn oppineena pidän huolen etten enää maksa joutavista wateista. Laillisen ryöstönyrityksen seurauksena sähköyhtiön vuotuinen tienesti tämän mittarin osalta putosikin puoleen. Toki karuna rokottaa minkä ehtii, mutta sille ei mitään muuta voi kun pitää pari kertaa vuorokaudessa ”tunti-pari karunalta- tempauksen” hyvä aika on klo 8-9 aamulla ja 17-18 iltapäivällä. Keittelee valmiiksi termariin sumpit (jos ei omista puuhellaa) niin aamun työhommeleita mobiilisti tehdessä ei kukaan edes huomaa sähköjen puuttumista ;) joskus tuo saattaa jopa venähtää usemmaksi tunniksi. Sähköt voi hyvin riipaista keskuksesta poikki myös kauppareissun tmv kotoa poissaolon ajaksi.
Ensisuveksi olen suunnitellut asentaa ”mökkijärjestelmän” eli muutama paneeli ja akustot yleisvalaistukseen. Auringon puuttuessa voi akut ladata yösähköllä. Toki jo muutamalla vanhalla traktorin isolla akulla 5w led- lamppua hehkutta viikkotolkulla. En tiedä tuleeko säästöä, mutta saanpahan ohjattua kulutetut eurot muualle kun karunalle.

Tästä kaikesta shaibasta voimme kiittää ”luonnollisen monopolin” eli verkkoyhtiön typeryyksissään myyneitä Kansan ”edustajiamme”.

vwmies

100m2 kohti maalämmöllä "kivitalossa" kului toissavuonna 4500kWh, mitä pidän pienenä. Kuitenkin on useampia kylmälaitteita ja ruokaa kokataan päivittäin, ja sauna lämpiää 1x viíkossa kesämökkiajan ulkopuolella. LTO-kone ja 2 varaavan takan lämmittäminen omilla puilla on varmaan osasyy lukemiin.

OT: on aikamoinen työ, kun ensin ½ vuotta kaataa puita maalla, sitten hakkaa pöllit haloiksi ja kuivattaa ne, sitten toiset ½ vuotta polttaa niitä..  ::)
Yritetään pärjätä.

Suberb 2012

Tästä heräkin mjukava kysymys, koska maalämpö pannaan verolle? Maanomistajana omistat vain sen pinnan, et varsinaista ”maa-ainesta”. Jos keräät (enemmän kuin katsotaan ”kotitarpeiksi”) maa-ainesta (esim hiekka) ja pitää siitä hiekasta maksaa erikseen veroa. Samalla periaatteella verottaja voi hyvin iskeä kiinni niihin jotka ”luvatta” keräävät lämpöenergiaa valtion omistamasta omaisuudesta. Kotitarpeen raja voidaan sitten tarpeen mukaan säätää ”sopivaksi” eli verottajan ahneu, eikun tarpeen mukaan.

Varmasti jos ja kun maalämpö vielä yleistyy ja kunhan saadaan kiellettyä esim puun polttaminen, niin tämäkin oljenkorsi käytetään…

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 18.12.21 - klo:08:55
kunhan saadaan kiellettyä esim puun polttaminen

,,lä huoli, tuollaista ei ole tulossa, ikinä. Vaatisi EU-tasoisen päätöksen, jota ei tulla aikaansaamaan mm. Itä-Eurooppalaisten wanhojen perinteiden vuoksi 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 17.12.21 - klo:19:58
Tästä kaikesta shaibasta voimme kiittää ”luonnollisen monopolin” eli verkkoyhtiön typeryyksissään myyneitä Kansan ”edustajiamme”.

Asut ilmeisesti Carunan verkon alueella? Mutta miten tapaus Caruna liittyy tämän hetkiseen sähkön pörssihintaan? Vastaus on, ettei mitenkään. Verkkoyhtiö laskuttaa siirrosta, eikä yksityisasiakkaiden siirtohintoja missään pörsseissä noteerata.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

Taisi olla vuosi 2014, kun siirryin innokkaana pörssisähkön käyttäjäksi. Laitoin talon pesutilojen lattialämmityksen  vrk-kellon taakse ja lämmitykset oli päällä vain öisin klo 1-5. Samoin mökille laitettiin pörssisähkön ansiosta talveksi ylläpitolämmitys vain yöajaksi päälle. Päivisin lämmöt oli pois. Laskeskelin, että noin 250 euroa tuli säästöä joka vuosi. Varmaan pari tonnia on tullut jo kaikkiaan säästettyä.

No pitäähän se ymmärtää, että joskus voi tuntihinta nousta, jos se joskus kerran laskee. Siksipä vaihdoin lokakuun alussa pörssisähkön tilalle saman firman kiinteän tariffin. Ja nyt olen taas tyytyväinen ja lasken säästäväni ties kuinka paljon.

Tällaista se elämä on, että aina vaan saa säästöä, kun on tarkkana. Ihmettelenkin, miksi jotkut valittaa, mutta toiset aina säästää. ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

gunman

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 17.12.21 - klo:19:10
Muutenkin kiinnostaa, näin omakotitaloasujana ja sähkölämmityksellä varustettuna, että millaisella asumismuodolla ja sähkönkulutuksella nämä pörssisähköllä hehkuttavat elävät? Meidän perheen sähkönkulutus joulu-maaliskuu on yli puolet vuoden kulutuksesta.

Asun isohkossa omakotitalossa Länsi-Uudellamaalla maaseudulla.
Talossa sähkölämmitys ja yksi ilppi. Tuo ilppi hoitaa hommansa sen verran hyvin, ettei minulla kovin montaa patteria päällä ole.
Makuuhuoneissa lattialämmitys päällä öisin.
Vuotuinen sähkönkulutus on luokkaa 15000kwh. Nyt joulukuulta on tulossa ennätyssuuri sähkölasku, joka on varmaankin noin 600-700,.
Aikaisempi ennätys on muutaman vuoden takaa 370,. Ja juu, pörssisähköllä menen...
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.12.21 - klo:09:29
Asut ilmeisesti Carunan verkon alueella? Mutta miten tapaus Caruna liittyy tämän hetkiseen sähkön pörssihintaan? Vastaus on, ettei mitenkään. Verkkoyhtiö laskuttaa siirrosta, eikä yksityisasiakkaiden siirtohintoja missään pörsseissä noteerata.

Kyllä se liittyy, osittain. Siinä kohtaa kun edustajamme rahapulassa keksivät pilkkoa valtion rahasammon, luopua sähkön myynnistä ja myydä verkon ”hyvällä hinnalla” ulkomaisille sijoitusyhtiöille, oli päivänselvää että lapasesta tulee lähtemään, vaikka olisi mikä valtiollinen sääntely. Sijoitusyhtiöt ei tuppaa tehdä kannattamattomia sijoituksia.

Verkothan piti erotella sähkön myynnistä, jottei tule monopoleja. ”Laaja pohja” takaa vakaat hinnat… bullshit.
Tästä seurasi mm tämä kilpailutus mahdolisuus, joka on ihan höpö.

JOS Fortum olisi pidetty valtion luonnollisena monopolina ja sähkön myynti paikallisten ja/sekä valtion omistamien toimijoiden työnä, kuten ennen/aiemmin oli, Ei tätä säätöä olisi koskaan alkanut. Ennen sähkön hinta oli se mitä se oli ja hyvin kilisi yhteinen verokassa. Nyt ne roposet kilisee ulkomaille, kannattavaa?.
Kansalaiselle erittäin tärkeässä eli välttämättömässä energian myynnissä on nyt muutama ylen ahne liikaa. Oliko viisasta, toki se koskee vain ja eniten köyhiä. Mitäs niistä  :o

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 18.12.21 - klo:09:02
,,lä huoli, tuollaista ei ole tulossa, ikinä. Vaatisi EU-tasoisen päätöksen, jota ei tulla aikaansaamaan mm. Itä-Eurooppalaisten wanhojen perinteiden vuoksi 8)

Malta ny vaan. Katos Suomessa se voidaan silti kieltää koska olemme punavihreä EU:n priimusoppilas. Näytämme mallia muille miten pallo pelastetaan ja kansaa kuritetaan, maksoi mitä maksoi.

Freeze

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 17.12.21 - klo:19:58Kulutus putosi melko rujosti (120-> 65kwh/vrk) kun laittoi kaikki ylimääräset härvelit lepoon.

Melkoiset on kulutukset, itse pärjään kaukolämmössä olevana rivariasukkaana 5 kWh/vrk kulutuksella, jos laskee marraskuulta suoraan jakolaskulla kilowatit  :o

Suora sähkölämpö?
Kia Niro EV 2022

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy