B7 Passat Variantin maavaran korotus

Aloittaja Jerqqu, 09.09.18 - klo:19:25

« edellinen - seuraava »

Jerqqu

Moro!

Nyt ois tarkoitus korottaa mielestäni liian pientä vm 12 Passat Variantin maavaraa vakiosta jotta pystyisi edes vähän huolettomammin ajamaan huonompikuntoisillakin teillä. Kaikki alustan osat vakioita tällähetkellä.

Kyselin marmoritiskeiltä olisiko mahdollista jälkiasentaa huonontien alustaa johon vastaus oli negatiivinen. Olen etsinyt vaihtoehtoja millä voisi korottaa maavaraa joista parhaimmat mielestäni olisi vaihtaa isompaan rengasprofiiliin 55 -> 60 ja laittaa ST-Suspensionin 20mm korotuspalat eteen ja taakse. Onkos foorumilaisilla kokemusta kyseisestä operaatiosta ja minkälaisia oli lopputulokset? Ajettavuus ainakin kärsisi jos laittaa korotuspalat? Vaikuttaako muihin alustan osien kulumiseen? Onko mahdollista laittaa laillisesti ja mahtuuko pyörimään isommat kuin 60profiiliset kumit?

PeltiSeppo

Sanottiinko syytä miksi tuo jälkiasennus ei onnistu? Mietin myös että onko B7:aan ollutkaan saatavilla huonontienalustaa koska Alltrackissa tuo on tarjottu sitten sitä tarvitseville?
Ts. Alltrackin jouset ja iskarit asentamalla tuon korotuksen saisi, tai ainakin jouset lienee korkeammat mutta lieneekö iskarit sitten samanmittaiset vakio-alustan ja Alltrackin / huonontien alustan kesken..

Normanton

Alltracking omistajana olen ymmärtänyt että maavaran korotus on toteutettu jäykemmillä jousilla ja rengaskoon kasvattamisella. Muutos on +30 mm (136 -> 166 mm), josta karkeasti +10 mm tulee renkaista ja +20 mm jäykemmistä jousista.

Luulisin että alltrackin jouset olisi mahdollista laittaa vakioonkin, mutta en ole varma onko tukivarsissa ja iskareissa sitten eroja. Renkaat voi toki aina vaihtaa pykälää isompiin jolla saa karkeasti tuon sentin lisää.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 13.09.18 - klo:11:04
Luulisin että alltrackin jouset olisi mahdollista laittaa vakioonkin, mutta en ole varma onko tukivarsissa ja iskareissa sitten eroja.

Juuri tämän vuoksi ne siellä merkkarillakin myyvät eioota, volkkari ei tarjoa minkäänlaista dokumentaatiota jälkiasennuksia tai päivityksiä varten. Pelkillä ETKAn varaosanumeroillakaan ei pääse kovin pitkälle, täysin erilaiset varaosanumerot kun voivat olla keskenään fyysisesti yhteensopivia. Jos vaihdat toisenlaiset jouset niin oikean jäykkyyden (väritäplien) löytäminen on myös täysin arpapeliä koska ETKAssa on ns. painoluokat, ja esim. luokka 5 autolle X on tottakai erilainen kuin luokka 5 autolle Y..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jiitek

Yhteen vm. -13 1.6 tdi:hin laitettiin vain ympäriinsä vanhemman 1.9tdi:n rekkarilla hankitut Lemförderin jouset. Nousi reilun pari kolme senttiä ja se oli hyvinkin riittävä siihen tarpeeseen.

tapanixxx

Mielestäni kannattaa unohtaa koko juttu. Vaihtaa ennemmin autoa kun laittaa jotkut toisen mallin jouset.

Jerqqu

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.09.18 - klo:12:24
Juuri tämän vuoksi ne siellä merkkarillakin myyvät eioota, volkkari ei tarjoa minkäänlaista dokumentaatiota jälkiasennuksia tai päivityksiä varten. Pelkillä ETKAn varaosanumeroillakaan ei pääse kovin pitkälle, täysin erilaiset varaosanumerot kun voivat olla keskenään fyysisesti yhteensopivia. Jos vaihdat toisenlaiset jouset niin oikean jäykkyyden (väritäplien) löytäminen on myös täysin arpapeliä koska ETKAssa on ns. painoluokat, ja esim. luokka 5 autolle X on tottakai erilainen kuin luokka 5 autolle Y..

Käväsin tossa vielä kerran kysymässä toisesta merkkiliikkeestä pystyisikö vaihtaa ja kertoikin että periaatteessa mahdollista vaihtaa ainakin iskarit ja jouset. Mutta kysymys kuuluukin jos ei ole minkään näköistä dokumentaatiota tällaisista niin ei vissiin pysty muutoskatsastaa (niinkuin varmaan tarpeellista?).  Mitäköhän muita vaihtoehtoja olisi sitten korottaa sitä autoa? Ne Lemfördenin jouset on varmaan yksi vaihtoehto jos menee alle? Mutta päteekö niissäkin sitten se väritäplien löytäminen? Itse en ole autotekniikan asiantuntija niinkään..


Lainaus käyttäjältä: Jiitek - 13.09.18 - klo:14:17
Yhteen vm. -13 1.6 tdi:hin laitettiin vain ympäriinsä vanhemman 1.9tdi:n rekkarilla hankitut Lemförderin jouset. Nousi reilun pari kolme senttiä ja se oli hyvinkin riittävä siihen tarpeeseen.

Sattuisikohan löytymään linkkiä noihin jousiin? :)

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 13.09.18 - klo:14:26
Mielestäni kannattaa unohtaa koko juttu. Vaihtaa ennemmin autoa kun laittaa jotkut toisen mallin jouset.

Voi olla mahdollista että tuo olisi helpompi ratkaisu, tuosta autosta tuli vaan niin hyvä tarjous varusteillaan että ei ihan heti viitsisi vaihtaa pois.

Normanton

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 13.09.18 - klo:14:26
Mielestäni kannattaa unohtaa koko juttu. Vaihtaa ennemmin autoa kun laittaa jotkut toisen mallin jouset.

Mielestäni tälläiset projektit ovat ihan mielenkiintoisia ja jos intoa riittää niin miksei asiaa voisi ainakin tutkia. Useimmilla meillä joilla ei ole varaa uuteen autoon tai ainakaan sellaiseen jonka oikeasti haluaisimme niin auton osta on aina kompromissi ja miksei puuttuvia ominaisuuksia voisi sitten itse lisäillä.

Mutta takaisin asiaan. Jos jousia ei saa vaihdettua niin sinne on mahdollista laittaa korotuspalat jousen ja jousilautasen väliin, joka on halvin vaihtoehto. Tällöin ei tarvitse vaihtaa jousia tai iskareita.

Esim +20mm: (sama kuin Alltrack jouset)
Eteen: http://www.slamit.net/product/16214/st-suspension-20mm-korotuspalat-eteen-superb-ii-octavia-ii-touran
Taakse: http://www.slamit.net/product/18982/st-suspension-20mm-korotuspalat-taakse

Pitää muistaa että korotuspalat vaikuttavat hieman alustan toimintaan, mutta en osaa sanoa onko tuolla käytännössä mitään vaikutusta. Tuskin se huonompi ajettava on kun mikään jälkiasenteinen madallussarja.  8)


VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Geoman

Lainaus käyttäjältä: PeltiSeppo - 13.09.18 - klo:10:32
Sanottiinko syytä miksi tuo jälkiasennus ei onnistu? Mietin myös että onko B7:aan ollutkaan saatavilla huonontienalustaa koska Alltrackissa tuo on tarjottu sitten sitä tarvitseville?
Ts. Alltrackin jouset ja iskarit asentamalla tuon korotuksen saisi, tai ainakin jouset lienee korkeammat mutta lieneekö iskarit sitten samanmittaiset vakio-alustan ja Alltrackin / huonontien alustan kesken..
Yksi syy saattaa olla, että auto ei enään muutosten jälkeen ole tyyppikatsastuksen mukainen eli esim. päästöarvo muuttuu?

Jerqqu

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 14.09.18 - klo:08:50
Mielestäni tälläiset projektit ovat ihan mielenkiintoisia ja jos intoa riittää niin miksei asiaa voisi ainakin tutkia. Useimmilla meillä joilla ei ole varaa uuteen autoon tai ainakaan sellaiseen jonka oikeasti haluaisimme niin auton osta on aina kompromissi ja miksei puuttuvia ominaisuuksia voisi sitten itse lisäillä.

Mutta takaisin asiaan. Jos jousia ei saa vaihdettua niin sinne on mahdollista laittaa korotuspalat jousen ja jousilautasen väliin, joka on halvin vaihtoehto. Tällöin ei tarvitse vaihtaa jousia tai iskareita.

Esim +20mm: (sama kuin Alltrack jouset)
Eteen: http://www.slamit.net/product/16214/st-suspension-20mm-korotuspalat-eteen-superb-ii-octavia-ii-touran
Taakse: http://www.slamit.net/product/18982/st-suspension-20mm-korotuspalat-taakse

Pitää muistaa että korotuspalat vaikuttavat hieman alustan toimintaan, mutta en osaa sanoa onko tuolla käytännössä mitään vaikutusta. Tuskin se huonompi ajettava on kun mikään jälkiasenteinen madallussarja.  8)

Juuri näin! Mielelläni ostaisin jonkun alltrack version tai vaikkapa Tiguanin mutta raha ratkaisee aika paljon..

Puhuttiin marmoritiskillä myös noista korotuspaloista ja ne sanoivat siellä että saattaa rikkoa jousia pitkällä aikavälillä ja ei ole niin kestävät kun alltrack alusta (tietenkään). Mutta onko todellisuudessa suuri riski siitä että korotuspalat hajoaisivat tai rikkoisi jousia yms alustan osia, riippuu varmaan aika paljon ajotyylistäkin ja miten ylipäätänsä niihin kuoppiin ajelee jos sellaisia matkanvarrella on?

Jiitek



LainaaLainaus käyttäjältä: Jiitek - 13.09.18 - klo:14:17
Yhteen vm. -13 1.6 tdi:hin laitettiin vain ympäriinsä vanhemman 1.9tdi:n rekkarilla hankitut Lemförderin jouset. Nousi reilun pari kolme senttiä ja se oli hyvinkin riittävä siihen tarpeeseen.

Sattuisikohan löytymään linkkiä noihin jousiin? :)

Ne jouset löytyy ihan perus varaosaliikkeestä joka myy Lemförderiä. Auton vuosimalliksi vain joku -07 ja 1,9 Tdi-koneella.

Autothan ovat alustan ja korin osalta käytännössä samat. Uudempaan on vain laitettu matalampi alusta mm. pienemmän polttoaineen kulutuksen ja päästöluokan vuoksi.

Ero on asfalttipihalla mitattuna pyörän keskeltä lokasuojan reunaan 2cm. Vaikuttaa pieneltä mutta on juuri se ratkaiseva, että toisessa on edes jonkinlaiset mahdollisuudet säilyä alustamuovit ehjänä.

Jerqqu

Lainaus käyttäjältä: Jiitek - 18.09.18 - klo:08:38

Ne jouset löytyy ihan perus varaosaliikkeestä joka myy Lemförderiä. Auton vuosimalliksi vain joku -07 ja 1,9 Tdi-koneella.

Autothan ovat alustan ja korin osalta käytännössä samat. Uudempaan on vain laitettu matalampi alusta mm. pienemmän polttoaineen kulutuksen ja päästöluokan vuoksi.

Ero on asfalttipihalla mitattuna pyörän keskeltä lokasuojan reunaan 2cm. Vaikuttaa pieneltä mutta on juuri se ratkaiseva, että toisessa on edes jonkinlaiset mahdollisuudet säilyä alustamuovit ehjänä.


Kiitos! Muttasiis jos esim nuo laittaisi alle niin auto säilyisi kuitenkin tieliikennekelpoisena ilman muutoskatsastukstakin varmaan?

Jultsu

Teoriassa ei, mutta käytännössä kyllä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jiitek

Tuossa yllä tarkoitin Lesjöfors:ia. Meni  nimet sekaisin.

kakkakikkare

 Vanhahko ketju, mutta ajankohtainen ongelma. B7 passatissa on persaus alempana kuin edessä ja tuumin josko uudet jouset ja iskarit auttaisivat asiaa. Eivät auttaneet. Tilasin korokepalat ja piakkoin näkee, korjaantuuko tilanne. Onkohan tämä passatin tyyppivika/ominaisuus kun aika monessa tuolla parkkipaikoilla näkee saman ongelman. Eikä takakontissakaan ole juuri muuta kuin vararengas.

Iro

Lainaus käyttäjältä: kakkakikkare - 19.11.23 - klo:10:19Vanhahko ketju, mutta ajankohtainen ongelma. B7 passatissa on persaus alempana kuin edessä ja tuumin josko uudet jouset ja iskarit auttaisivat asiaa. Eivät auttaneet. Tilasin korokepalat ja piakkoin näkee, korjaantuuko tilanne. Onkohan tämä passatin tyyppivika/ominaisuus kun aika monessa tuolla parkkipaikoilla näkee saman ongelman. Eikä takakontissakaan ole juuri muuta kuin vararengas.

Tuolta valitsemaan jouset towbar käyttöön niin nousee.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Juhanii

Lainaus käyttäjältä: kakkakikkare - 19.11.23 - klo:10:19Vanhahko ketju, mutta ajankohtainen ongelma. B7 passatissa on persaus alempana kuin edessä ja tuumin josko uudet jouset ja iskarit auttaisivat asiaa. Eivät auttaneet. Tilasin korokepalat ja piakkoin näkee, korjaantuuko tilanne. Onkohan tämä passatin tyyppivika/ominaisuus kun aika monessa tuolla parkkipaikoilla näkee saman ongelman. Eikä takakontissakaan ole juuri muuta kuin vararengas.

Korjaantuko ongelma korokepalolla?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy