ID4 ja tammikuun pakkaset

Aloittaja McKone, 03.01.24 - klo:20:45

« edellinen - seuraava »

McKone

Mites täyssähköt ovat teillä pelanneet tammikuun kovilla pakkasilla?

Autohan on muuten mukava startata ja lämmin, range pudonnut ihan odotetusti alle 250 kilometriin, mutta tällä viikolla (jatkuvasti -25C tuntumassa) minua on alkanut huolettaa ilmoitukset 12V akun ensin rajoitetusta toiminnasta ja sitten 'vikaantumisesta'.

Ei tee mieli startata Lappiin jossa on vielä kymmenen astetta kylmempää?
-----------------------------------------
VW ID.4 Pro 1st - MB E 220d - Scoda Scala 1.0 - Ford Mondeo 2.0 TDi - Audi A6 Avant - Peugeot 406

a4b8

Tuo huolettanut myös ja se kun kuskin ovi ei avaudu ulkoa. Odotellaan kesä-, heinäkuun helteitä, selviää silloin oliko vika jäätymisessä vai missä?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Daatta

Hyvin on pelannut, kun rangen tippumisen huomioi. Vähän säälittää polttomoottori-autoilijoiden jäiset iglut, kun auto ei koskaan lämpene niin että jää sulaisi. Kuulemma vartin joutuu sahaamaan ikkunoita auki ennen lähtöä ja siltikin tahtoo vetää huurteeseen ensimmäisessä risteyksessä...

12V akun varauksesta keskusteltiin juuri yleisessä ID.4 ketjussa. Varoitus on vedetty melko herkälle, mutta selvää on että varaus ajan myötä hiipuu jos ei saa ladattua akkua lämpimissä olosuhteissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VAGon

#3
Tänään tuli ensimmäistä kertaa 12-akun taso alhainen. Latautuuko tämä akku vain ajettaessa vai latautuuko myös kun auto on latauksessa? Autossa ei ole ollut piuhaa kiinni pariin päivään.
ID.4 Pure Performance 2021
Passat 1.4tsi dsg 2015
Octavia 1.6tdi dsg 2013

Daatta

Lainaus käyttäjältä: VAGon - 04.01.24 - klo:08:22Tänään tuli ensimmäistä kertaa 12-akun taso alhainen. Latautuuko tämä akku vain ajettaessa vai latautuuko myös kun auto on latauksessa? Autossa ei ole ollut piuhaa kiinni pariin päivään.

Latautuu samalla kuin ajoakkukin, toki myös ajaessa. Mutta näillä pakkasilla 12V lyijyakun virranottokyky ei ole kovin kummoinen. Pitäisi saada akku lämpimäksi tai lämpimään. Tesla on siirynyt käyttämään litium pohjaisia käynnistysakkuja, tuskin kuitenkaan tuosta syystä.

Näitä löytyy näemmä jälkimarkkinoiltakin, esim: https://www.ohmmu.com/product-page/12v-lithium-battery-for-volkswagen-id-4

Kovalla pakkasella auto on hyvä pitää piuhan päässä ja varaus vähintään 60%. Jos varaus on alle 40% (?) niin auto/appi pyytää kytkemään latauksen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kaapeli64

Meillä oli just Lapin reissua muutaman päivän verran, lähtiessä pakkasta koko matkan -30 ja ajoa 400km suuntaansa. Pitkällä matkalla rangea aika tarkalleen puolet siitä mitä kesällä, eli kulutus tuplat, 33kWh/100 ihan normi. Lämpöä riitti kunhan asetti puhelimesta lähtöajan etukäteen, jolloin sekä akku että kabiini oli esilämmitetty. Jos ihan kylmällä autolla lähtee liikkeelle niin 6kW resistiivinen vastu ei riitä lämmittämään sekä autoa että akkua ajossa, kylmä tulee sillä tavalla.

Mutta alle -25 pakkasella tulee tosiaan ilmoitus "12V järjestelmä on rajoittunut, aja varovasti" tai jotain sinnepäin. Meillä tuo tuli päälle kesken ajon, eli ei johdu siitä että 12V akku olisi tyhjä. Ja tuota ihmettelin että miksi pitää ajaa varovasti. Mielessäni pähkäilin tuota ja tulin siihen tulokseen että olisikohan siellä jotain ajonvakautusjärjestelmiä sun muita, jotka toimiessaan kiskoo isoa piikkivirtaa 12V puolelta ja normaalisti lyijyakku tasaa piikkejä jos DC-DC muunnin ei pysy mukana? Tuo kävisi järkeen sen puolesta että kovalla pakkasella virranantokyky on varmasti heikentyny 12V akulla, ja se voisi siten rajoittaa erinäisten järjestelmien toimintakykyä. Korjatkaa toki jos tiedätte paremmin, tämä oli omaa mutuilua ja johtopäätös mihin päädyin.

Varsinaisesta 12V akun varauksen puutteesta ei tullut herjoja missään vaiheessa, puhelinsovelluskin toimi moitteetta koko ajan.

Mutta 20% - 80% välille rangea tosiaan oli vain se 160km, mikä meidän ajoissa riitti ihan hyvin. Joka aamua lämmitin akun asettamalla lähtöajan, sitten sen jälkeen latasin akun vielä 80% varaukseen ennen pidempiä ajoja. Lämpimällä akulla ei ollut sitten mitään ongelmia sähkön riittävyyden kanssa eikä sisällä tullut kylmä. Tosin pikalataukseen tultaessa akun lämpötila oli joka kerta nollassa, vaikka latauksen jälkeen olisikin lämmintä 27 astetta. Menee sillä reilun 100km ajon aikana lämpötila jo takasin nollaan. Eli menee se vähintään 30min joka latauksessa, ihan sama minkä verran siellä on sähköä laturille tultaessa. Tosin 45min tais olla maksimi myös jos varausta oli 20% ja akun lämpö nollassa. Myös 11kW laturi riittää lämmittämään akun nollaan ja sillä saa järkevässä ajassa akun täyteen vs. normaali 11kW laturin käyttö.

Mutta muuten ei mitään ongelmia, kunhan sähköä vaan muistaa antaa niin kyllä se paras talviauto on mitä minä olen ikinä ajanut. Näin ainakin jos ajoa on joka päivä, pakkasta oli kylmimmillään -33.

kerkko

On mukavin talviautoni koskaan. Lämmin ja järkevästi käyttäytyvä. Nastattomilla talvirenkailla vielä hyvin hiljainen. Kulutus moottoritienopeuksilla on nyt parinkympin pakkasilla ollut n. 30 kWh/100 km. Kesällä vastaavassa ajossa vähän suuremmalla nopeudella 20...25 kWh/100 km. Mutta ei haittaa. Latureita on maa täynnä, kodeissa, työpaikoilla ja vaikka missä.

f080421

#7
Lainaus käyttäjältä: McKone - 03.01.24 - klo:20:45Mites täyssähköt ovat teillä pelanneet tammikuun kovilla pakkasilla?

Autohan on muuten mukava startata ja lämmin, range pudonnut ihan odotetusti alle 250 kilometriin, mutta tällä viikolla (jatkuvasti -25C tuntumassa) minua on alkanut huolettaa ilmoitukset 12V akun ensin rajoitetusta toiminnasta ja sitten 'vikaantumisesta'.

Ei tee mieli startata Lappiin jossa on vielä kymmenen astetta kylmempää?

Ilmoitus 12 V:n rajoitetusta toiminnasta aiheuttaa vain sen, että jotkin toiminnot menevät herkemmin virransäästöön esim. itselläni ovien lähestymisavaus ei toiminut tuona aikana vaan piti aina kahvoista avata. Tuo ja myös vikailmoitus 12 V:stä ja kehoitus mennä huoltoon olivat itselleni uusia ja on tullut jossakin softaversiossa, koska en ole aikaisemmin sellaista nähnyt. Omassa ID.3:ssa tuo "vika" oli melkein koko pakkasjakson päällä, mutta ei vaikuttanut ajamiseen mitenkään. Auto on aina ulkona katoksessa, mutta kovien pakkasten aikaan piuhassa. Silloin kun auton sain vuonna 2021 oli talvi myös tosi kylmä ja silloin auto käski usein lataamaan 12 V:tä ajamalla, mutta nyt en tuollaista ilmoitusta ole nähnyt eli softaa on muutettu siltä osin. Ja akku kyllä myös on vaihtunut tuossa välissä kampanjassa. Ongelma tuntuu olevan se, että ID ottaa vähän liian herkästi nokkiinsa alentuneesta 12 V:n jännitteestä vaikka siinä ei mitään oikeaa ongelmaa ole.

Sellainen tuli myös huomattua, että piuhassa ollessaan auto lämmittää ajoakkua hieman kun lämpötila putoaa alle -20(?) asteen ja kun lähtee ajamaan on tehorajoitus melko maltillinen.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 06.01.24 - klo:22:30Varsinaisesta 12V akun varauksen puutteesta ei tullut herjoja missään vaiheessa, puhelinsovelluskin toimi moitteetta koko ajan.

Tämä oli tosiaan hieman hämmentävää, että puhelinsovellus minullakin toimi hyvin, vaikka auto valitti 12 V:stä koko ajan. Sellaisen kyllä huomasin, että auto ei synkannut kovimmilla pakkasilla ovilukkojen tilaa oikein ja ovet olivat sovelluksen mukaan auki, vaikka ne olivat oikeasti lukossa. Liittyy todennäköisesti siihen, että lähestymisavauskaan ei toiminut autossa tuona aikana. Nyt kun pakkanen lauhtui -4 asteeseen niin kaikki toimii taas normaalisti heti ensimmäisen ajelun jälkeen.
ID.3 Pro Performance Business 2021

a4b8

Upeeta, varoitusvalo ei pala enää kuten ei myöskään ole varoitustekstejä. Ovet avautuu ja lukituksen merkkivalo ovessa palaa normaalisti. Lähestyttäessä ovet avautuu, kaikki ok. Saisivat kuitenkin keksiä jonkun päivityksen noille ominaisuuksille.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

f080421

#10
Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 08.01.24 - klo:14:20Upeeta, varoitusvalo ei pala enää kuten ei myöskään ole varoitustekstejä. Ovet avautuu ja lukituksen merkkivalo ovessa palaa normaalisti. Lähestyttäessä ovet avautuu, kaikki ok. Saisivat kuitenkin keksiä jonkun päivityksen noille ominaisuuksille.

Juu, en tosin tiedä, että onko auto turhan herkkä 12 V:n alentuneelle jännitteelle vai onko se nykyinen 12 V:n akku vain huono. Joku Boschin AGM omassani muistaakseni on joka siihen kampanjassa vaihdettiin. Mutta eipä tosiaan noiden virransäästön sivuvaikusten lisäksi mitään oikeaa ongelmaa ollut ja auto liikkui koko ajan normaalisti. Hyvä testi, kun oli niin monta päivää peräkkäin yli 20 astetta pakkasta :) Jatkossa tietää, ettei muutama päivä haittaa mitään.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 09.01.24 - klo:10:55Juu, en tosin tiedä, että onko auto turhan herkkä 12 V:n alentuneelle jännitteelle vai onko se nykyinen 12 V:n akku vain huono.

Huollossa sanoivat, että valvonta on herkällä ja kovaa ajoa vain. Mutta on se mukavaa, kun vikavaloja taulussa nolla.

Talouden polttomoottoriautosta hyytyi akku, seisottuaan viikon -20c pakkasessa. Lähti kyllä viiden minuutin latauksen jälkeen käyntiin ja sitten tallissa pidempi lataus. ID.3:n vikavalot sai myös hetkeksi nollattua lämpimässä tallissa latailemalla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

a4b8

Kaksi päivää ok, mutta nyt tuli ilmoitus että ilman lämpötila laskee, laita lataukseen, esilämmitys jne, mitäs tuo tarkoittaa?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Kaapeli64

Niin tarkoitatko sitä puhelinsovelluksen ilmoitusta? Lähinnä kai se yrittää vihjata että millä toimenpiteillä auton saa pidettyä parhaassa toimintakunnossa. Jos pitkään seisottaa kylmässä niin lienee ihan aiheellista pitää latausjohtoa kytkettynä. Muuten varmaan riittää että asettaa lähtöajan jolloin akku ja kabiini on esilämmitetty ennen lähtöä.

a4b8

No niin tänään: Sovelluksesta ei ilmastointia päälle, varoitteli akun varaustilasta, ajoa vajaa tunti, kulutus alussa 74 kWh, Kuskin ovi ei avaudu enää ulkopuolelta, ajoa varttitunti, kaupassa käynti, kuskin ovi avautui ulkoa, apumiehen puolen ovi ei avautunut ulkoa, ilmoitti ei tunnista avainta, lopuksi 50 m ennen kotipihaa "aja varovasti" akku 12 V.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Daatta

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 15.01.24 - klo:17:21"aja varovasti" akku 12 V.

Auto pitäisi saada lämpimään ja lataukseen. Tai sitten ajelee vaan sillä ajatuksella, että keltaiset varoitukset eivät meinaa mitään... Itsellä on lämmin talli, vaikken normaalisti säilytä autoa siellä niin kerta viikkoon on mukava sulattaa auto ja latailla, vaikka tallissa ei olekaan kuin 8A tilapäislaturi. Jos auto on ulkona, niin ehdottomasti laturissa kiinni koko ajan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kaapeli64

Niin ja tuo "aja varovasti" ilmoitus in vielä ihan eri juttu kuin "12V akun varaus matala". Jälkimmäiseen auttaa kun akun saa lämmitettyä ja sitten ladattua, ensimmäinen on vain ominaisuus joka johtuu yksinkertaisesti siitä että akku on kylmä. Ja tämä "aja varovasti" toistuu aina kun akku kylmenee tarpeeksi paljon varaustasosta riippumatta. Sinällään tuolla ilmoituksella ei ole vaikutusta auton toimintaan eikä siitä minusta pitäisi noin isoa varoitusta tehdä. Toki jos autolla ajetaan vähän ja sitä seisotetaan paljon, niin se helposti johtaa myös siihen, että 12V akku pääsee tyhjenemään.

Eli kuten tuolla ylempänä jo sanoin, jos 12V  tarvitaan ajonvakautusjärjestelmien virtapiikkien tasaamiseen, niin kylmetessään akun kyky tasata virtapiikkejä heikkenee. Tämä sitten vaarantaa ajonvakautusjärjestelmien toimintaa. Eli pitää ajaa varovasti. Jos 12V akku pääsee tyhjäksi, niin samasta syystä tämä sitten estää kyseisten järjestelmien toiminnan kokoaan. Tästä seuraa sitten iso määrä erilaisia vikatiloja kun järjestelmät on kokonaan pois päältä niin pitkään että 12V akun varaus on taas riittävän korkea. Tämä selittää sen miksi pitkään kylmässä seisottuaan auton kojetaulu on kuin joulukuusi ja riittävän pitkään ajamalla auto siitä sitten toipuu.

En edelleenkään tiedä onko tuo teoria miten oikea, mutta minusta tuo on järkevä selitys sille miksi auto käyttäytyy näin oltuaan pitkään kylmässä vähällä ajolla.

Kaapeli64

https://tekniikanmaailma.fi/12-voltin-akku-on-myos-sahkoauton-heikko-kohta-valmistajan-latausohjeet-kannattaa-lukea-tarkkaan-tai-voi-kayda-kuten-tmn-volkswagen-id-7lle/

Nähtävästi oli myös TM:llä vaikeuksia 12V akun kanssa pakkasella. Toki siellä oli joku bugi ollut myötävaikuttamassa tilannetta, ei ihan normaalia lie tämän kaltainen käytös ole.

Mutta sen huomasin itsekin että kun Lapin reissulla auto seisoi yön yli kovassa pakkasessa, niin noin 2% - 3% akkua meni yön aikana, ilmeisesti juuri siihen että 12V akkua ylläpidettiin. En tiedä mitä muuta se teki. Normaalisti en kyllä ole huomannut että seisottaessa akkua hupenisi mihinkään. Ja myös TM:n testissä sanottiin että ajoakun varaus oli pysynyt yön yli samassa vaikka seisoikin pakkasessa. Eli riittävän tyhjällä akulla ei sitten tehdä enää mitään muuta kuin säästellään ajoakkua ettei se pilaannu lopullisesti.

Daatta

TM:
LainaaTarinan pääopetus on yksinkertainen: jos ajat talvella ajoakun tyhjäksi, kytke auto matkan päätteeksi välittömästi kolmivaihelataukseen.

Aamulla oli Lounais-Suomen rannikollakin -25, tietää että on kylmä kun langaton lämpömittari on luovuttanut. Ilmavesilämpöpumpun ulkoyksikkö heittää hanskat tiskiin jo -20 asteessa. Piti laittaa auto lataukseen ennen lähtöä, lataustason nosto 90-100% onnistui mutta itse lataus ei käynnistynyt. Sentään "säilytä varaus" esilämmitys meni päälle. Kulutus oli matkan alkuvaiheessa 29kWh, tasaantui lopulta 24:ään. 60km työmatka ja nopeuksia kaikkea 30 ja 100km/h välillä.

Keltainen akun varausvalo syttyi puolessa välissä matkaa, samalla kun pissapojan säiliö tyhjeni eli La-sol muuttui sohjoksi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

duke7

Tuli tuolla GTE-ketjussa jo tätä ehdotettua mutta voisi näihinkin toimia arctic battery heater tms 12V akunlämmitin. Nuo lämmittää kun 12V jännite on korkea eli kun autolla ajetaan tai auto on latauksessa. Eli sähköautojen tapauksessa varsin paljon.
En tiedä sitten näkisikö auto tuon ylimääräisen kuorman pahana ja herjaisia lisää

tjk

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 17.01.24 - klo:11:05Tuli tuolla GTE-ketjussa jo tätä ehdotettua mutta voisi näihinkin toimia arctic battery heater tms 12V akunlämmitin. Nuo lämmittää kun 12V jännite on korkea eli kun autolla ajetaan tai auto on latauksessa. Eli sähköautojen tapauksessa varsin paljon.
En tiedä sitten näkisikö auto tuon ylimääräisen kuorman pahana ja herjaisia lisää

Tätä olen nyt harkitsemassa omaan id-pohjaiseen autooni (Cupra).

Jultsu

Lämmittimen sijasta itse etsisin natriumiin pohjautuvia akkuja, noissa on kylmänsieto ihan eri sfääreissä lyijy- tai litiumpohjaisiin ratkaisuihin nähden.

Tässä nyt eka linkki joka tuli 5s googletuksella vastaan, hinta ei mitenkään törkeän kallis verrattuna teknologian tuoreuteen

https://www.motawillbattery.com/12v-50ah-car-sodium-ion-start-stop-battery/
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

duke7

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.01.24 - klo:12:01Lämmittimen sijasta itse etsisin natriumiin pohjautuvia akkuja, noissa on kylmänsieto ihan eri sfääreissä lyijy- tai litiumpohjaisiin ratkaisuihin nähden.

Tässä nyt eka linkki joka tuli 5s googletuksella vastaan, hinta ei mitenkään törkeän kallis verrattuna teknologian tuoreuteen

https://www.motawillbattery.com/12v-50ah-car-sodium-ion-start-stop-battery/
En tunne teknologiaa mutta joo, ehkä. Voisivat autonvalmistajat ihan itse laittaa näitä kyllä jos auttaa.

Sekin on aika outoa että näihin laitetaan vielä käynnistysakkuja vaikka ei näissä käynnistetä moottoria. Ei edes plugareissa 12V akku käynnistä mottia.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 17.01.24 - klo:12:41En tunne teknologiaa mutta joo, ehkä. Voisivat autonvalmistajat ihan itse laittaa näitä kyllä jos auttaa.

En tiedä onko kenelläkään ID.3/4 12V akku oikeasti kyykännyt, keltainen vikavalo kertoo VW-huollon mielestä lähinnä liian kireistä valvonta-arvoista. Itse en meinannut tilannetta lähteä sen enempää korjailemaan, vähintään kerran viikossa sulattelen auto tallissa jolloin vikavalo viimeistään poistuu.

LainaaSekin on aika outoa että näihin laitetaan vielä käynnistysakkuja vaikka ei näissä käynnistetä moottoria. Ei edes plugareissa 12V akku käynnistä mottia.

12V akkua tarvitaan sähköautoissa, jos ei moottorin käynnistämiseen niin akun kontaktorien käyttämiseen/sulkemiseen. 400V korkeajännitejärjestelmä ei toki ole koko ajan virroissa. Virtaa kuluu myös Connect-järjestelmän pyörittämiseen aika tavalla. Plus kaikki muu toiminta mitä autossa harrastetaan ilman virtojen kytkemistä.

Tesla siirtyi Cybertruckissa 48V matalajännitejärjestelmään, muu teollisuus tuskin tulee ihan heti perässä vaikka siirtymää on tehty vuosikymmenet. En tiedä millainen 48V akku siinä on, oletettavasti litium-pohjainen, mutta korkeampi jännite antanee enemmän pelivaraa myös kylmissä olosuhteissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

duke7

^ juu se on selvä että 12V akku tarvitaan. Viittasin siis siihen että nämä akut ovat käynnistysakkuja joista siis saa hetkellisesti isoa virtaa ulos. Sille ei kuitenkaan ole tarvetta niin ns. vapaa-ajan akut voisi toimia jopa paremmin. Ne kestää myös syväpurkausta paremmin kuin käynnistysakut.

Juuri juttua näistä 12V akkujen ongelmista TM:n talvitestissä: https://tekniikanmaailma.fi/12-voltin-akku-on-myos-sahkoauton-heikko-kohta-valmistajan-latausohjeet-kannattaa-lukea-tarkkaan-tai-voi-kayda-kuten-tmn-volkswagen-id-7lle/

Daatta

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 17.01.24 - klo:13:08^ juu se on selvä että 12V akku tarvitaan. Viittasin siis siihen että nämä akut ovat käynnistysakkuja joista siis saa hetkellisesti isoa virtaa ulos. Sille ei kuitenkaan ole tarvetta niin ns. vapaa-ajan akut voisi toimia jopa paremmin. Ne kestää myös syväpurkausta paremmin kuin käynnistysakut.

Jaa, joo. Yritän säilyttää luottoa Volkkarin suunnitteluosaamiseen. ID.3 12V akku on jo kertaalleen vaihdettu 3.2 softapäivityksen yhteydessä. ID.7:n simahtaminen johtui muista tekijöistä kun akun kemiasta, samalla tavalla pimeni Teslan litium-akku. Mutta kehitys kehittyy ja tietoa karttuu, vähän pioneeri-aikaa tässä eletään vielä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tjk

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.01.24 - klo:12:01Lämmittimen sijasta itse etsisin natriumiin pohjautuvia akkuja, noissa on kylmänsieto ihan eri sfääreissä lyijy- tai litiumpohjaisiin ratkaisuihin nähden.

Tässä nyt eka linkki joka tuli 5s googletuksella vastaan, hinta ei mitenkään törkeän kallis verrattuna teknologian tuoreuteen

https://www.motawillbattery.com/12v-50ah-car-sodium-ion-start-stop-battery/

Mielenkiintoinen vaihtoehto. Jotain tälle pitää keksiä (viimeistään ensi talvelle), 12 V akun osalta ei tällä hetkellä voi kehua hyväksi talvi-autoksi. Muuten hyvä talveen, harmi että 12 V aiheuttaa vaivaa.

tjk

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 17.01.24 - klo:12:58En tiedä onko kenelläkään ID.3/4 12V akku oikeasti kyykännyt, keltainen vikavalo kertoo VW-huollon mielestä lähinnä liian kireistä valvonta-arvoista. Itse en meinannut tilannetta lähteä sen enempää korjailemaan, vähintään kerran viikossa sulattelen auto tallissa jolloin vikavalo viimeistään poistuu.

No siinä määrin on, että 12 V akun takia auto on mennyt kilpikonna-moodin, ajoakussa oli varausta ihan hyvin. Aiheutti myös keskuslukituksen vajaatoimintaa, latausluukku ei millään meinannut aueta ja ovien lukot toimivat vajavaisesti. Eli ihan oikeastikin vaivaa aiheuttava ominaisuus, ainakin täällä pohjois-Suomessa.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: tjk - 17.01.24 - klo:15:00No siinä määrin on, että 12 V akun takia auto on mennyt kilpikonna-moodin, ajoakussa oli varausta ihan hyvin.

Okei, oliko kyseessä 3.2 (tai uudempi) softaversio ja päivitetty 12V akku? En tiedä onko noita akkuja vaihdettu muihin kuin ID.3:iin. Kilpikonnamoodi voi johtua myös ajoakun kylmyydestä, tämä toki yleensä juontaa juurensa kylmästartista ja ajoakun heikosta varauksesta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kaapeli64

Kannattaa todellakin asettaa se lähtöaika puhelimen sovelluksesta, jos autoa tarvii seisottaa pakkasessa. Sillä se lämmittää akun ja kabiinin valmiiksi ennen lähtöä, niin poistuu turhat menorajoitteet lähtiessä. Eiköhän se lataa myös sitä 12V akkua siinä samalla, kun joka tapauksessa joutuu 12V virtaa käyttämään puhaltimien pyörittämiseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy