Hyundai

Aloittaja zammy, 03.05.10 - klo:13:50

« edellinen - seuraava »

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 23.12.10 - klo:12:14
Jos Hyundain markkinointiväki onkin keksinyt uuden asiakasryhmän, eli minun kaltaiset köyhät skodistit, jotka haluavat myös lelun, mutta rahaa ei ole possuun ;)

Jos Genesis osoittautuisi koeajolla hyväksi autoksi, niin kyllä minä taitaisin sen mielummin ottaa kuin GTI kolopallon vastaavilla varusteilla.

Sama täällä. Jos samalla rahalla saisi samat varusteet ja ajettavuuden sekä kaupan päälle 100 heppaa enemmän tehoa, niin kyllä kääntyisin Hyundain puoleen. Uskon jopa, että murheitakin voi matkalla olla vähemmän.

Kärki

Urheiluautoluokassa on muuten myös sellainen hyvä puoli, etteivät ne vanhene ihan samalla tavalla kuin käyttöautoluokan autot. 10v ikäinen käyttöauto on usein jo hyvin paljon ajettu, eikä aina enää niin kovin hyvin pidettykään. 10v ikäinen urheiluauto taas on aika usein suht vähän ajettu ja erittäin hyvin pidetty, mutta hinnanlasakultaan kuitenkin 10v ikäinen auto. Lisäksi monet meistä toivovat käyttöautoluokan autolta viimeisintä tekniikkaan ja vimpaimia, kun taas urheiluauton kohdalla ei haittaa läheskään niin paljoa se, ettei tekniset vimpaimet olekaan ihan viimeisintä huutoa.
Tästä aiheutuu se, että kun on hankkimassa urheiluautoa, tarjovat käytettyjen autojen markkinat useimmiten aika mukavasti erilaisia vaihtoehtoja uusille autoille.
Jos ajatellaan rinnakkain muutaman vuoden kuluttua uusi, vm 2013 Genesis ja vaikkapa vm 2009 370Z, niin ainakin omalla kohdalla Nissan olisi hyvin vahvoilla minun valinnakseni uuden Genesiksen sijaan. Samoin siinä olisi tarjolla 2005-2006 mallin Boxsteria ja Caymania, BMW Z4:sta jne, joten varteenotettavia vaihtoehtoja kyllä löytyy samaan hintaluokkaan käytetyistä aika mukavasti.
Tässä mielessä tuo urheiluautoluokka on vahvasti meikäläisen makuun, koska siellä hiukan vanhempikin käytetty auto on useimmiten aivan toista luokkaa oleva vaihtoehto uudelle, kuin mitä tilanne on käyttöautoluokassa.
Ja toisaalta sen verran rajua se on tuo arvonlaskukin tuossa urheiluautoluokassa, että ainakin minun tämänhetkinen näkemykseni on se, että niin rikas tuskin voisin edes kuvitelmissani olla, että raaskisin ostaa uuden urheiluautoluokan auton käytetyn sijaan. Jos tarkastellaan erästä meikäläisen unelmien täyttymystä, 911 Turboa, niin valitsemalla muutaman vuoden ikäisen, alle 50t ajetun käytetyn yksilön uuden sijaan, säästää rahaa nykyisellä hinnoittelutavalla jopa yli 100t euroa! Samassa suhteessa rahaa säästyy myös edullisempien urheiluautojen kohdalla. 3v ikäisen Cayman S:n ostaja säästää ehkäpä noin 35-40t verrattuna uuden ostamiseen jne.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 23.12.10 - klo:13:13
Tästä aiheutuu se, että kun on hankkimassa urheiluautoa, tarjovat käytettyjen autojen markkinat useimmiten aika mukavasti erilaisia vaihtoehtoja uusille autoille.
Jos ajatellaan rinnakkain muutaman vuoden kuluttua uusi, vm 2013 Genesis ja vaikkapa vm 2009 370Z, niin ainakin omalla kohdalla Nissan olisi hyvin vahvoilla minun valinnakseni uuden Genesiksen sijaan. Samoin siinä olisi tarjolla 2005-2006 mallin Boxsteria ja Caymania, BMW Z4:sta jne, joten varteenotettavia vaihtoehtoja kyllä löytyy samaan hintaluokkaan käytetyistä aika mukavasti.

Ei ole mitään järkeä verrata uutta autoa monta vuotta käytettyyn, jos siinä pitää rahaa jonkinlaisena valintaperusteena. Mieti ennemmin, että vuonna 2013 ostat joko 2010 vuoden Genesis Coupen tai 370Z:n. Silloin voit vertailla käytettyjä keskenään. Silloin tuo Hyundai on luultavasti suurinpiirtein samassa suhteessa halvempi kuin Nissani.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 23.12.10 - klo:14:13
Ei ole mitään järkeä verrata uutta autoa monta vuotta käytettyyn, jos siinä pitää rahaa jonkinlaisena valintaperusteena. Mieti ennemmin, että vuonna 2013 ostat joko 2010 vuoden Genesis Coupen tai 370Z:n. Silloin voit vertailla käytettyjä keskenään. Silloin tuo Hyundai on luultavasti suurinpiirtein samassa suhteessa halvempi kuin Nissani.

Minusta autonhankintaa pohtiessa kannattaa nimenomaan laittaa vaakakuppiin raha joka on käytettävissä ja sitten verrata sitä siihen mitä sillä rahalla saa. Silloin väkisinkin vertailuun tulee myös uusi auto vs käytetty auto.
Mielestäni urheiluautoa hankittaessa asia korostuu huomattavasti verrattuna käyttöautoluokan auton hankintaan. Tämä siis siksi, että urheiluautoluokassa käytetyistä autoista, vähän vanhemmistakin, löytyy suht paljon vähän ajettuja ja erittäin hyvin pidettyjä yksilöitä, eli siis varteenotettavia vaihtoehtoja täysin uudelle autolle.
Käytän edelleen esimerkkinä tuota 370Z:taa. Jos tänään menen Suomessa autokaupoille etsimään urheiluautoa ja budjetti on vaikkapa noin 70t euroa (eli suurinpiirtein 370Z:n) huippumallin verran. Rinnalle löytyy esim. Porsche-merkkiliikkeestä heti kaksi samanhintaista vaihtoehtoa:
vm 2004 911 40v juhlamalli ja vm 2004 911 Carrera 4S. Kumpikin on kaukana perus-Carrerasta ja on vuonna 2004 edustanut 911-malliston ylempää päätä ja ovat molemmat erittäin hienoja autoja sekä uusina että nyt nämä nimenomaiset yksilöt. Ei ainakaan minun tarvitsisi miettiä puolta minuuttia kauempaa olisiko uusi 370Z vaihtoehto vai ei. Se ei nimittäin olisi. Se johtuu puhtaasti siitä, mitä jää viivan alle kun vertaa rahasummaa ja sitä mitä sillä kokonaisuutena ottaen saa. Porschet ovat kumpikin erittäin hienoja autoja kaikin puolin. Niin on tietysti myös uusi 370Z, mutta ei sittenkään Porsche. Ja kun yhtälöön lisää vielä sen, mikä on kunkin auton odotettavissa oleva markkinahinta esim. 4-5 vuoden kuluttua, niin Zeta putoaa kyllä kelkasta siinä kohtaa meikäläisen vaakakupissa. Nuo molemmat Porschet ovat yksilöinä jopa niin hienoja että voisin tarvittaessa harkita jopa nykyisen autoni vaihtoa kumpaan tahansa noista, olkoonkin että nykyinen on uudempi kuin tuo kaksikko. 40v juhlamalli menisi tuollaisenaankin vallan hyvin (koska juhlamallia en haluaisi pilata rakenteluprojektilla) ja C4S tarjoaisi mitä parhaimman aihion pieneen rakenteluprojektiin..vaikka onkin neliveto  :)

VAG!

#64
aa

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 23.12.10 - klo:15:43
Ja onhan käytetyssä se etu, että on halvempaa vaihtaa autoa useammin. Uutta kun ei (meillä) ole varaa vaihtaa kovin tiheään.

Kyllä! Ja mitä kalliimmista autoista puhutaan, sitä rajumpi se hinnanlasku parina ensimmäisenä vuonna on ja sitten taas toisaalta kun kyse on urheiluautoista, niin ne pitävät käytettynä hintansa huomattavan mukavasti verrattuna "käyttöautoluokan" autoihin.

Katselin tuossa että Laakkoselle oli tullut vm 2008 RS4. Hintapyynti 69 900. Kun miettii mitä RS4 on maksanut uutena kaksi vuotta sitten, niin kyllä ainakin minun aivokoppa sanoo aika kovalla äänellä ettei uutta erikois-/urheiluautoa kannata ostaa, koska parin vuoden ikäisen saa parhaimmillaan lähes puoleen hintaan!
Joskin ymmärrän ja tunnustan myös sen, että uuden auton hankinta on hyvin monisäikeisesti antoisa projekti, mutta jos kahden vuoden ikäisenä samanlaisen auton saa lähes puoleen hintaan niin..

VAG!

#66
aa

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 23.12.10 - klo:14:28
Minusta autonhankintaa pohtiessa kannattaa nimenomaan laittaa vaakakuppiin raha joka on käytettävissä ja sitten verrata sitä siihen mitä sillä rahalla saa. Silloin väkisinkin vertailuun tulee myös uusi auto vs käytetty auto.

Et ymmärtänyt pointtiani. Vertasit keskenään uutta autoa, joka on uutena ollut halpa auto ja käytettyä autoa, joka on ollut uutena kallis auto. Otetaan vaikka esimerkkinä nyt tuo 370Z ja Genesis Coupe. Väitit, että mieluummin ottaisit käytetyn 370Z:n kuin uuden Genesis coupen.

LainaaJos ajatellaan rinnakkain muutaman vuoden kuluttua uusi, vm 2013 Genesis ja vaikkapa vm 2009 370Z, niin ainakin omalla kohdalla Nissan olisi hyvin vahvoilla minun valinnakseni uuden Genesiksen sijaan.

Mutta sinun pitäisi verrata sitä kolme vuotta vanhaa 370Z:aa kolme vuotta vanhaan Genesis Coupeen. Ottaisitko edelleenkin sen 370Z:n vaikka se on silloin selvästi kalliimpi? Oletuksena tietenkin, että kummankin auton arvo tippuu suurin piirtein saman verran ja kummastakin autosta on pidetty yhtä hyvää huolta.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 23.12.10 - klo:17:09
Et ymmärtänyt pointtiani. Vertasit keskenään uutta autoa, joka on uutena ollut halpa auto ja käytettyä autoa, joka on ollut uutena kallis auto. Otetaan vaikka esimerkkinä nyt tuo 370Z ja Genesis Coupe. Väitit, että mieluummin ottaisit käytetyn 370Z:n kuin uuden Genesis coupen.

Mutta sinun pitäisi verrata sitä kolme vuotta vanhaa 370Z:aa kolme vuotta vanhaan Genesis Coupeen. Ottaisitko edelleenkin sen 370Z:n vaikka se on silloin selvästi kalliimpi? Oletuksena tietenkin, että kummankin auton arvo tippuu suurin piirtein saman verran ja kummastakin autosta on pidetty yhtä hyvää huolta.

Nyt ei kyllä logiikkamme kohtaa toisiaan  ??? :)

Tai tavallaan ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, mutta minusta autonhankinnassa täytyy nimenomaan laittaa vaakakuppiin käytettävissä oleva rahasumma ja se mitä sillä saa. Silloin ei oikein voi vertailla 3 vuoden ikäistä Zetaa ja 3 vuoden ikäistä Genesistä rinnakkain. Tällöin valintani olisi hyvin suurella todennäköisyydellä täysin selvä: käytetty Zeta uuden Genesiksen hinnalla.

Jos sitten kuitenkin tarkastellaan asiaa siten kuin sinä asian näet, eli vaakakuppiin laitetaankin 3v ikäinen Zeta ja 3v ikäinen Genesis. Tällöin Genesis on todennäköisesti selvästi edullisempi ja siinä kohtaa sitten tietysti jopa minulla järkikin ottaa pienen osan ajattelusta. Tässä tilanteessa todennäköisyys olisi varmaankin edelleen vahvasti Zetan puolella, mutta valinnan kohdistuminen Genesikseen sen edullisemman hinnan vuoksi olisi siis selvästi suurempi kuin tuossa toisessa valintatilanteessa.

Mutta minusta siis vertailu pitää suorittaa raha vs mitä sillä saa. Silloin vaakakupissa on toisella puolella uusi Genesis ja toisella puolella käytetty Zeta.

TOSIN..sekin on myönnettävä, etten tiedä Genesiksestä yhtään mitään ja voi olla että olen liian ennakkoluuloinen sen suhteen. Olen kertaalleen jo yllättynyt erittäin positiivisesti Hyundain kohdalla. Kerran automyyjä sai minut houkuteltua sitkeän yrittämisen jälkeen koeajolle Hyundain city-maasturilla (mallinimeä en muista tähän hätään). Se on totuuden nimessä sanottava, että koeajovaikutelma oli huimasti parempi kuin mitä olin odottanut!
Ehkei siis pidä minun olla liian ennakkoluuloinen Genesiksenkään suhteen?! Siitä en kuitenkaan vieläkään tingi, että minusta Genesis pitäisi hinnoitella kalliimmaksi, jotta se olisi uskottavampi. Kuten tuossa Lotus-ketjussa kirjoitin: Lotuksen maine kantaa sen yli, että Lotus-mallisto on luokassaan äärimmäisen edullinen. Lotus-kuskin kun ei Lotuksen maineen ansiosta tarvitse olla huolissaan siitä että hänet koetaan wannabe-urheiluautoilijaksi sen vuoksi että hänen autonsa on niin edullinen. Hyundain kohdalla se on väistämätöntä että Genesis kuski itsekin tuntee hieman sekaisia fiiliksiä sen vuoksi että Genesis on "liian halpa".
Tiedän, että tuo todennäköisesti kuulostaa totaalisen typerältä..mutta se on faktaa. Harva tosin haluaa/kehtaa/uskaltaa sitä ääneen sanoa, mutta urheiluautoluokassa sillä on varmasti 99%:lle asiakkaista merkitystä mikä on auton "hintaimago". Hyvin harva urheiluauton hankkiva haluaa hankkia "urheiluauton halpisversiota". Lotus on äärimmäisen vahvan moottoriurheilu- ja urheiluautoperinteensä takia poikkeus. Sama ilmiö näkyy hieman toisessa muodossa esimerkiksi Porsche-mallistossakin. Boxster-kuskia pidetään usein wannabe 911-kuskina ja Caymania "köyhän miehen 911:sta" jne jne.
Se vain on niin, että urheiluauto- ja coupeluokkaan yhdistyy ihmisten mielissä urheilullisuuden ja suorituskyvyn lisäksi tavalla tai toisella imagotasolla raha, varallisuus ja menestysasiat. Hyvin harva haluaa tietoisesti ajaa "halpis-coupella tai pirkka-urheiluautolla"..ja kenties vielä harvempi kehtaa sen ääneen sanoa että ajattelee noin.

pokkus

Sen verran vaan kommentoin noita autojen hinnoittelua, että myyntimaallakin on suuri vaikutus auton hintaan. Esimerkkinä vaikka Jenkeissä myytävä aivan uusi V8 Camaro maksaa noin 35000$ eli noin 26000,. Kun auto rahdataan Suomeen, niin sen hinta pomsahtaa noin 75000-85000 euroon. Tuleeko autosta tällä siirtohetkellä jotenkin prameampi peli ajella? Amerikkalaiset autot ovat vielä selkeästi halvempia kotimaassaan kuin muut vastaavat ulkomaiset autot.

Itsellä ei ole ikinä auton merkki ollut mikään este auton ostolle, enkä näkisi, että se olisi este vaikka olisin ostamassa kallista urheiluautokin. Jos siis halvemmalla löytyisi parempi auto omiin tarpeisiini kuin selvästi kalliimpi ja parempana merkkinä pidetty auto, niin luultavasti ottaisin sen auton kummasta itse pidän enemmän. Oletuksena, että rahaa olisi ostaa kumpi auto tahansa. Itse en ole ikinä tarvinnut autoa mihinkää egon-buustaamiseen enkä usko että tulen tarvitsemaan sitä jatkossakaan. Itse ostan auton täysin omien mieltymyksieni mukaan (poisluetaan vaimon mielipiteet... :D).

Ja mikä tuntuukaan pahemmalta kalliin urheiluauton omistajasta kun vasemmalta puolelta menee kolme kertaa halvempi korean-ihme heittämällä ohitse... :D
Harva myös kehtaa myöntää, että se puolet halvempi voi olla yhtä hyvä tai jopa parempi auto kuin se oma pihassa seisova urheiluauto.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 23.12.10 - klo:18:41
Ja mikä tuntuukaan pahemmalta kalliin urheiluauton omistajasta kun vasemmalta puolelta menee kolme kertaa halvempi korean-ihme heittämällä ohitse... :D

Harva Porsche 911:n omistaja tuollaisesta hätkähtää.

Se auto on ostettu siksi, että se on the Porsche 911, ei siksi, että se kulkee x km/h tai kiihtyy sataseen x sekunnissa.

Vastaava esimerkki voisi olla vaikka Mersun S-sarja verrattuna vastaaviin VAG-tuotteisiin.

S-Mersu ostetaan siksi, että se on ikoni. Eikä se muuksi muutu, vaikka Audissa olisi alumiinikori tai Volkkarissa V10 dieseli. Eikä auta, vaikka kuinka testeissä olisi todettu jonkin olevan parempi. S-Mersua myydään moninkertaisesti, koska se on S-Mersu.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 23.12.10 - klo:18:59
Harva Porsche 911:n omistaja tuollaisesta hätkähtää.

Se auto on ostettu siksi, että se on the Porsche 911, ei siksi, että se kulkee x km/h tai kiihtyy sataseen x sekunnissa.

Vastaava esimerkki voisi olla vaikka Mersun S-sarja verrattuna vastaaviin VAG-tuotteisiin.

S-Mersu ostetaan siksi, että se on ikoni. Eikä se muuksi muutu, vaikka Audissa olisi alumiinikori tai Volkkarissa V10 dieseli. Eikä auta, vaikka kuinka testeissä olisi todettu jonkin olevan parempi. S-Mersua myydään moninkertaisesti, koska se on S-Mersu.

Onneksi itse en kuulu tuohon ostajaryhmään, onpahan enemmän mistä valita :)

En ole ikinä oikeen ymmärtänyt niitä ihmisiä ketkä vannovat viimeiseen asti vain yhden ja ainoan automerkin nimeen. Sitten kun tulee aika vaihtaa autoa, ja omalta merkiltä ei löydykään sitä sopivaa autoa, niin sitten ostetaan pakolla se epäsopiva auto. Näitä ihmisiä kuitenkin löytyy yllättävän paljon.

Mersulla on maine ja pitkä historia ja siksi se tosiaan myy, vaikka vierestä saisi parempaa halvalla. Vähän sama kun kaupassa on ostamassa maksalaatikkoa ja vierekkäin on Saarioista ja HK:ta. Suurin osa ostaa Saarioista, vaikka se maksaa kaksi kertaa enemmän ja tavara tulee varmaan samasta tehtaasta. Saarioinen myy vaan sen takia, koska se on tunnetumpi.

Tietämättömät ihmiset ostavat sitä mitä muut arvostavat tai itse luulevat, että on hyvä. He eivät viitsi nähdä vaivaa ja kokeilla muita autoja. Ja ajatella mikä pahinta, naapurihan nauraisi, jos pihaan ajaisikin jollain ei-premium merkillä. Itsetunto ei siis kestä ajaa hyvällä, mutta halvalla autolla.

No nämä on vain omia mielipiteitä ja jokainen totta kai saa tehdä miten parhaakseen näkee. Nyt lopetan omalta osalta OT:n :)

Kärki

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 23.12.10 - klo:18:41
Sen verran vaan kommentoin noita autojen hinnoittelua, että myyntimaallakin on suuri vaikutus auton hintaan. Esimerkkinä vaikka Jenkeissä myytävä aivan uusi V8 Camaro maksaa noin 35000$ eli noin 26000,. Kun auto rahdataan Suomeen, niin sen hinta pomsahtaa noin 75000-85000 euroon. Tuleeko autosta tällä siirtohetkellä jotenkin prameampi peli ajella? Amerikkalaiset autot ovat vielä selkeästi halvempia kotimaassaan kuin muut vastaavat ulkomaiset autot.

Ja mikä tuntuukaan pahemmalta kalliin urheiluauton omistajasta kun vasemmalta puolelta menee kolme kertaa halvempi korean-ihme heittämällä ohitse... :D
Harva myös kehtaa myöntää, että se puolet halvempi voi olla yhtä hyvä tai jopa parempi auto kuin se oma pihassa seisova urheiluauto.

Hinta pitää suhteuttaa myyntimaan hintatasoon. Camaro on sama Camaro Suomessa kuin mikä se on USA:ssakin..(hinta)erokin on muihin autoihin suhteessa sama kuin se on vastaaviin autoihin USA:ssa.

Ensin ajattelin, etten kommentoisi tuota jälkimmäistä lainattua kappaletta, mutta on pakko  ;)
Asia on nimittäin niin, että nyt kerron aidon käyttäjäkokemuksen siitä miltä kuvaamasi tilanne tuntuu  ;) Se ei nimittäin tunne itseasiassa miltään. Tuo tilanne on kovin monesti nähty ja koettu. Vaikka kuinka on jos jonkinlaista kippoa tähän mennessä pyyhkinyt ohi oikealta ja vasemmalta jonoksi asti niin kertaakaan ei ole alkanut tekemään mieli vaihtaa omaa autoa yhteenkään noista ohittajista, eikä kertaakaan ole oma auto alkanut tuntua yhtään huonommalta.
Ja nyt seuraa se paras osuus: Joskus nuoruudessani kuuluin eräällä "halpis-coupella" noihin ohittelijoihin. Silloin kylläkin saatoin jopa saada joskus jonkinlaista mielihyvää kun ohitin Porschen ja saatoin jopa sen perusteella olla hiukan mielissäni silloisen autoni hyvyydestä..olinhan pystynyt ohittamaan Porschen :o
Nojoo, se menee varmasti paljolti nuoruuden piikkiin tuo. Mutta se on kyllä 100% fakta että 911-kuskia ei harmita tippaakaan jos hän joutuu Genesiksen tai vaikkapa Hyundai Coupen ohittamaksi..pieni harmitus hiipii mieleen vain silloin jos ohitse menee Cayman  ;D :D
Jos se Genesis menee ratapäivillä ohi, niin todennäköisesti 911-kuskia ei silloinkaan harmita, hän vain tuumii "onpa taitava kuski tuon Hyundain ratin takana - ehkä minunkin pitäisi opetella ajamaan yhtä taitavasti kuin hän"  :)

Kärki

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 23.12.10 - klo:19:22
Vähän sama kun kaupassa on ostamassa maksalaatikkoa ja vierekkäin on Saarioista ja HK:ta. Suurin osa ostaa Saarioista, vaikka se maksaa kaksi kertaa enemmän ja tavara tulee varmaan samasta tehtaasta. Saarioinen myy vaan sen takia, koska se on tunnetumpi.

Tietämättömät ihmiset ostavat sitä mitä muut arvostavat tai itse luulevat, että on hyvä. He eivät viitsi nähdä vaivaa ja kokeilla

On totta, että Saarioinen (tai Mersu tai Audi) myy siksi, että niillä on erinomainen maine (jonka luominen on vaatinut pitkän ajan ja kovan työn), ei välttämättä siksi että itse tuote olisi objektiivisesti tarkastellen ylivertainen.
Kuluttajan ei kuitenkaan ole pakko ostaa Saarioista tai Audia, joten hän valitsee sen vapaaehtoisesti. Jos hän kokee saaneensa rahoilleen vastinetta, vaikkakin siis kenties tavallaan perusteettomasti, hän on siitä huolimatta "oikeassa", koska koki saavansa sitä mitä osti/ mitä ei olisi kokenut saavansa ostaessaan Pirkkaa tai Toyotan.
No, paras esimerkki tästä on varmsti konsernin sisäinen: Seat-Skoda-Volkkari-Audi. Miksi moni haluaa Audin, vaikka toiset väittää kivenkovaa että on tyhmää ostaa Audi, koska Skoda on oikeasti sama auto, mutta paljon halvempi. Teknisesti kenties onkin, imagotasolla ei ja sanotaan mitä sanotaan niin KUKAAN MEIST,, ei ole immuuni ostamiensa tuotteiden imagoasioille - ei edes Pokkus  ;)

tn62634

#74
Kyllä tuo vertailu urheiluautojen välillä käytetty vs uusi toimii tietyllä tavalla ihan perusautoihinkin.

Esim. minä ostin viime kuussa 2007 vuodelta MB C 220 CDI farmarin. Suurinpiirtein samalla hintaa olisin saanut vaikkapa Skoda Fabia Combi TSI:n. Ostin auton työmatka-ajooni, mutta tottakai valintaani vaikuttivat mielikuvat, ominaisuudet ym. seikat.

Nyt hintaluokka olisi ollut sama uuden farmarifabian kanssa. Jos ajatellaan myös taloudellista näkökulmaa, uskon tuon Mersun olevan esim. mainitun kolmen vuoden päästä kalliimpi kuin se nyt uusi Fabia Combi kolmevuotiaana.

Molemmat ovat perusfarmareita. Molemmat edustavat valmistajiensa edullisempaa farmarisarjaa (MB C/E & Fabia/Octavia/Superb). Lisäksi imagovaikutteisena henkilönä joudun toteamaan myös uskovani siihen, että se Fabia olisi Kuusakoskella siinä vaiheessa, kun Mersu palvelisi yhä alkuperäisessä tarkoituksessaan ja on muutenkin kaikin puolin parempi auto. :P

EDIT: Jotta jotenkin liippaisi aihetta, olisi myös Hyundai i30 Wagon 1.4 ollut samassa hintaluokassa.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 23.12.10 - klo:19:42
Teknisesti kenties onkin, imagotasolla ei ja sanotaan mitä sanotaan niin KUKAAN MEIST,, ei ole immuuni ostamiensa tuotteiden imagoasioille - ei edes Pokkus  ;)

Eihän yksittäinen ostaja tietenkään voi vaikuttaa siihen, että tuotteella on jo joku tietty imagotaso saavutettu. Itse vaan tarkotin sitä ettei kaikki, enkä myöskään minä, osta autoa sillä perusteella, että saanko sillä kohotettua omaa imagoa. Se kun ei ole tarpeen. Itse nautin ajamisesta ja hyvästä autosta, en imagosta. Jos raha ei olisi este, niin kyllä minäkin ostaisin Audin mieluummin kuin Skodan, mutta vain siksi, että Audi tekee tällä hetkellä huomattavasti hienompia autoja ulkoisesti ja sisäisesti. Jos tilanne olisi toisinpäin niin ostaisin Skodan. Skodan suurin heikkous tällä hetkellä mielestäni onkin sen mallien ulkonäkö, joka ei pärjää konserniveljilleen (tai siskoilleen).

Mutta edelleenkin olen myös sitä mieltä, että jos ostaja on ostanut Porschen vain siksi että se on Porsche, niin luultavasti hän on myös hyvin vankka Porschen ihannoija eikä hänen ole helppo myöntää, että esimerkiksi Hyundai voisi tehdä yhtä hyvän auton kuin Porsche.

clima

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 23.12.10 - klo:19:35
Asia on nimittäin niin, että nyt kerron aidon käyttäjäkokemuksen siitä miltä kuvaamasi tilanne tuntuu  ;) Se ei nimittäin tunne itseasiassa miltään. Tuo tilanne on kovin monesti nähty ja koettu. Vaikka kuinka on jos jonkinlaista kippoa tähän mennessä pyyhkinyt ohi oikealta ja vasemmalta jonoksi asti niin kertaakaan ei ole alkanut tekemään mieli vaihtaa omaa autoa yhteenkään noista ohittajista, eikä kertaakaan ole oma auto alkanut tuntua yhtään huonommalta.
Ja nyt seuraa se paras osuus: Joskus nuoruudessani kuuluin eräällä "halpis-coupella" noihin ohittelijoihin. Silloin kylläkin saatoin jopa saada joskus jonkinlaista mielihyvää kun ohitin Porschen ja saatoin jopa sen perusteella olla hiukan mielissäni silloisen autoni hyvyydestä..olinhan pystynyt ohittamaan Porschen :o

Tuo on niin totta kun olla voi. Eikä sillä Porschella enää tarvitse näyttää suorituskykyä normaaliliikenteessä, jokainen sukankuluttaja tietää että se on nopea ja aito urheiluauto.

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 23.12.10 - klo:20:07Mutta edelleenkin olen myös sitä mieltä, että jos ostaja on ostanut Porschen vain siksi että se on Porsche, niin luultavasti hän on myös hyvin vankka Porschen ihannoija eikä hänen ole helppo myöntää, että esimerkiksi Hyundai voisi tehdä yhtä hyvän auton kuin Porsche.

Eli kuten todettua, imago ratkaisee  ;)


pokkus

Lainaus käyttäjältä: clima - 23.12.10 - klo:20:18
Eli kuten todettua, imago ratkaisee  ;)
Niin tai itsetunto puuttuu :)
No onhan ne hienoja harrastepelejä varmasti. Tosi harrastaja tosin hankkii sen 30 vuotta vanhan mallin.


Kerrotaan yksi omakohtainen kokemus noin parin viikon takaa. Mulla on duunissa näytön taustakuvana tällä hetkellä uuden Mustangin kuva, koska olen Jenkkeihin lähdössä ja sellaista olen tässä miettinyt ostavani. Siihen mun viereen tulee sitten eräs naispuolinen kollega ja kommentoi mun taustakuvaa. Vuoropuhelu meni suurin piirtein näin:

Kollega: "Mikäs auto sulla tossa on? Ootko aikonut ostaa?"

Minä: "Joo oon mä vähän tollasta katellu, se on Mustangi."

Kollega: "Et kai sä nyt sellasta osta, sehän on amis-auto siellä päin?"

Minä: "Öööö... mitä sitten? Itsellenihän minä sen auton ostan. Musta siinä saan rahoilleni hyvän vastineen."

Kollega: "Osta nyt edes Bemari, se on paljon parempi auto."

Minä: "Aijaa, miksi se on parempi auto. Ei mua sellanen oikein nyt kiinnosta, kun haluan Amerikassa ajaa Amerikkalaisella autolla. Pitäähän siellä elää niin kuin muutkin Amerikkalaiset." (Oikeasti aikaisemmin olin jopa katsellut kolmossarjan Bemareita, mutta en enää tuossa vaiheessa tosissani.)

Kollega: "No se vaan on parempi. Sillä saa ainakin naisia. Sehän on muutenkin ainoa syy miksi miehet ostaa auton."

Minä: (Hiljasena katon suu auki ja mietin että mitä helvettiä...) Nousen ylös penkiltä ja tokasen provosoivasti: "No Bemarit on tarkotettu egon pönkittämiseen, enkä mä sellasta tartte ja nainen multa jo löytyy valmiiksi, joten sellastakaan ei tällä kertaa tarvitse." (Poistun paikalta kahville, koska en halunnut jatkaa tätä keskustelua pidempään).


Ja juttu on muuten ihan tosi ja kyllä se vain niin on, että osaan autoista liittyy tiettyjä olettamuksia ja tietynlainen imago. En minä haukkuakseni Bemarista tuossa noin sanonut, kuhan tokaisin jotain näsäviisasta takas. Hyviä autoja varmasti ja itsekin sellaista voisin halajata.

clima

Keskustelu on ajautunut nyt jo niin OT:ksi että kohta varmaan tulee moderaattoreilta raippaa  :D

Viedään vähän topicciin päin, imagoon liittyen kuvitteellinen esimerkki:

Huomaat että samana päivänä olisi samaan aikaan kahdet ratapäivät, joissa pääsisi testaamaan kahden eri merkin urheiluautoja radalle ja vieläpä ilmaiseksi. Toisessa olisi ajettavana Hyundai Genesis vm. 2011 mallit ja toisessa Porsche 911 vm. 2001 turbottomat versiot. Kumpaan menisit?


Itselläni ei valintaan menisi sekuntiakaan...ilmeisesti itsetunnossani on jotain pahasti vialla  :P

pokkus

#79
Lainaus käyttäjältä: clima - 23.12.10 - klo:21:14
Huomaat että samana päivänä olisi samaan aikaan kahdet ratapäivät, joissa pääsisi testaamaan kahden eri merkin urheiluautoja radalle ja vieläpä ilmaiseksi. Toisessa olisi ajettavana Hyundai Genesis vm. 2011 mallit ja toisessa Porsche 911 vm. 2001 turbottomat versiot. Kumpaan menisit?

Oikeassa elämässä en menisi kumpaankaan, koska rata-autoilu ei itseä kiinnosta yhtään. Jos juuri tällä hetkellä olisi pakko valita jompi kumpi, niin voisin jopa mennä Hyundaita ajamaan, koska se on sellainen auto, jonka voisin tuolla ulkomailla ollessani jopa ostaa. Porschet ei mua oikeasti kiinnosta autoina hirveästi. En tykkää niiden ulkonäöstä, vaikka ajopuoli niissä varmasti onkin kunnossa. En ole jostain syystä vaan niistä ikinä innostunut missään mielessä.

Edit: jos nyt otetaan yksi esimerkki lisää. Itse valitsisin noista Nissanin. Puolet halvempi hinta, nopein ja lisäksi omaan silmään maukkaimman näköinen.
Porsche 911 Turbo vs Nissan GT-R vs Audi R8 V10

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: clima - 23.12.10 - klo:20:18
Eikä sillä Porschella enää tarvitse näyttää suorituskykyä normaaliliikenteessä, jokainen sukankuluttaja tietää että se on nopea ja aito urheiluauto.

Porschen omistaja tuntee lähinnä sääliä tai hilpeyttä, jos joku Hyundai-mies vetää normaaliliikenteessä sinkki kireällä ohi.  ::)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 23.12.10 - klo:22:25
Porschen omistaja tuntee lähinnä sääliä tai hilpeyttä, jos joku Hyundai-mies vetää normaaliliikenteessä sinkki kireällä ohi.  ::)

Entä jos olisikin rehti kilpailutilanne ja sama tapahtuisi?
En kyllä tiedä kuka tuon Porschen tähän alunperin toi edes kilpasille mukaan. Itsehän en alunperin verrannut Hyundaita ja Porschea keskenään.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 23.12.10 - klo:22:29
Entä jos olisikin rehti kilpailutilanne ja sama tapahtuisi?

Jos kyseessä on yhtään asiaa tunteva Porsche-harrastaja, niin ei varmasti herätä mitään ikäviä tunteita, ei ainakaan automerkistä johtuen.

Ei Porschen, siis tavallisen katukäyttöön varustetun, omistaja kuvittele autonsa olevan mikään ainutlaatuinen pyssy. Hyvin on tiedossa, että monet muut merkit menevät ohi oikealta ja vasemmalta.

Toisaalta Porschestakin löytyy potentiaalia, jos haluaa vakavasti ruveta kelloa vastaan ajamaan. Silloinkin Porsche-mies ymmärtää pelin hengen.

tn62634

Ei kai kukaan nyt oikeasti vertaa Hyundaita Porscheen? Aiemmin esillä olleessa poniautovertailussa sillä oli vastassa perinteikkäitä malleja, joista niistäkin kaikki ottaisin ennen Huntaita, oli testimenestys mikä hyvänsä.

Katselin tuota Hyundain mallistoa netistä ja merkin volyymimalli taitaa olla i30. Siihen kun ottaa vähän varusteita niin hinta kipuaa yli 25000 euroon! Huh huh... Mutta kyllä noita kiinan poikien autojakin täällä vaan myydään, vaikka samaan rahaan saa paljon muutakin.


makkis

Lainaavolyymimalli taitaa olla i30. Siihen kun ottaa vähän varusteita niin hinta kipuaa yli 25000 euroon! Huh huh...

Tää on niin totta, että halpoja nuo ei ole. Se, ovatko hyviä vai huonoja, en tiedä, siis teknisen toimivuuden suhteen. Luulen, että hyviä ja täysin japsitasoa jo ei ylikin. Naapuri osti juuri uuden i30 farkun, vittu että se on RUMA auto. Takaa näyttää kolme  metriä korkealta ja puoli metriä leveältä. Hassuinta on se, että toinen naapuri osti samoihin aikoihin tismalleen saman auton Kia brändättynä ja tuo Kia on itseasiassa taas muotoilultaan ihan jees, joskin melkolailla Fiikuksen kopio, mutta tässä tapauksessa se on positiivista.

En oo haastattanut tuosta Kiasta naapuria mutta tämä hyundai rouva väitti maksaneensa reilut 30teur tuosta kiposta!! Mä en mitään noista ymmärrä ja ei edes kiinnosta, se on diesel ja siinä on automaatti ja metalliväri, mutta huima on hinta. Tahi sitten naapurin akka valehteli.

Mie luen nämä kiiat ja huyndait juuri tuohon perusharmaaseen aasia-autokastiin. Toimii teknisesti kuin junan vessa mutta on kaikessa muussa todellinen harmaavarpunen ja ei tosiaan tarjoa ajamisen iloa tai elämysmatkailua kuten vaikka Lada 110.

Kapa

Huvittaa nuo Porsche kommentit sellaisilta jotka eivät ole edes ajaneet ko. pelillä. Eli siis pelkkä maine tekee autosta muita paremman? Hävettää ainakin omasta puolestani jos alentuisin arvostelemaan mitään ilman kokemusta ja nojautuisin pelkkään maineeseen! Aatteleppa ite, kuten Jope sanoo.

clima

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 23.12.10 - klo:23:15
Huvittaa nuo Porsche kommentit sellaisilta jotka eivät ole edes ajaneet ko. pelillä. Eli siis pelkkä maine tekee autosta muita paremman? Hävettää ainakin omasta puolestani jos alentuisin arvostelemaan mitään ilman kokemusta ja nojautuisin pelkkään maineeseen! Aatteleppa ite, kuten Jope sanoo.

Niin, näitähän nämä autofoorumit ovat täynnä: unelmia, haaveita mahdollisesta tulevasta, mielipiteitä ja spekulaatioita siitä sun tästä. Tässäkin ketjussa on keskusteltu mm. tulevasta Hyundain urheilumallista ja Porschesta, harvallapa meillä näistä kummastakaan kovin syväluotaavaa kokemusta voi realistisesti ajatellen edes olla.


Palataanpa omalta osalta nyt otsikon äärelle ja taviskulkineeseen:
Kaverini osti Hyundai Sonatan 90-luvulla vähän käytettynä, juuri hetki sen jälkeen kun merkin edustus hävisi muutamaksi vuodeksi Suomesta. Merkin edustuksen puuttumisen vuoksi Hyundain haluttavuus markkinoilla laski ja kaveri sai ison auton suhteessa edukkaasti, hinta-laatusuhde oli moniin muihin verrattuna erinomainen. Autoa tuli itsekin kokeiltua useampaan otteeseen, luokassaan laadukkaan oloinen ja tilava kulkine.
Kaveri ajeli autolla isoimmitta ongelmitta tähän syksyyn saakka. Nyt kun merkki on taas markkinoillamme tuttu niin vaihtohyvityskin oli ihan kelvollinen. Kaiken kaikkiaan onnistunut siirto siis.

Itämerkeistä Hyundai on omassa asteikossani kärkipäässä joten voisin hyvin kuvitella meille (esimerkiksi kakkosautoksi) Hyundain.
-06 uuden Sonatan kävin myös koeajamassa ennen A6 ostoa ihan kiinnostuksesta, tuohon malliin en vain saanut kunnon ajoasentoa millään (olisi pitänyt vaihtaa penkki) niin järkiauto ei tullut valittua vaan mentiin sitten valinnassa Sonataa kalliimman kautta. Ja näköjään jatketaan samalla linjalla…

OT vielä pokkukselle: en nyt heti löytänyt sitä ketjua missä mietit tarkemmin auton ostoa Jenkeistä, mutta kommentti nyt tässä ketjussa valintaan: ehdottomasti joku jenkkiauto mikä sytyttää, ei mitään ”premium” eurooppalaisia, niillä ehtii ajella täälläkin.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 23.12.10 - klo:23:15
Huvittaa nuo Porsche kommentit sellaisilta jotka eivät ole edes ajaneet ko. pelillä. Eli siis pelkkä maine tekee autosta muita paremman?

Paremman? Miten se paremmuus oikein määritetään? Jos auto A kiihtyy sataseen 0,5 sekuntia nopeammin kuin B, niin A on parempi, niinkö?

Hävettäisi minuakin, jos tuollaista pikkupoikien vertailua harrastaisin. Niinhän se paremmuus autopelikorteista aikoinaan katsottiin.

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 23.12.10 - klo:23:15
Hävettää ainakin omasta puolestani jos alentuisin arvostelemaan mitään ilman kokemusta ja nojautuisin pelkkään maineeseen! Aatteleppa ite, kuten Jope sanoo.

Porschella lienee useampikin ajanut, mutta entäs tässä spekuloidulla Hyundaillla?  ::)

Kärki

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 23.12.10 - klo:20:07
Mutta edelleenkin olen myös sitä mieltä, että jos ostaja on ostanut Porschen vain siksi että se on Porsche, niin luultavasti hän on myös hyvin vankka Porschen ihannoija eikä hänen ole helppo myöntää, että esimerkiksi Hyundai voisi tehdä yhtä hyvän auton kuin Porsche.
Väitän kyllä, että hyvin moni Porscen ostaja on sen ostanut nimenomaan siksi että se on Porsche. Aivan samoin kuin hyvin moni Audin ostaja on ostanut nimenomaan Audin siksi  että se on Audi, vaikka Volkkari mahdollisesti, ellei jopa todennäköisesti, tekeekin yhtä hyviä autoja.
Autonvalinta on tunnekysymys, urheiluauton valinta on vielä suuremmassa määrin tunnekysymys. Porsche on Porsche - Hyundai on Hyundai - Audi on Audi jne. Kyse ei siis ole kuin puoliksi siitä, miten hyvä mikäkin auto on puhtaan objektiivisen tarkastelun perusteella, se toinen puoli tulee fiiliksistä joita auto imagollaan ja brändillään herättää asiakkaissa.
Olen jossakin keskusteluissa aiemmin (ultimaten puolella) sanonutkin että esimerkiksi Porsche saa useimmilta kuluttajiltaan aika paljonkin puutteita anteeksi siksi, että se on Porsche/ siinä hyväksytään sellaisia puutteita joita esimerkiksi Audissa tai Hyundaissa kuluttajat hyväksyisi. Vielä parempi esimerkki tästä löytyy Italialaisista autoista. Alfa Romeo, Maserati ja Ferrari - ne kaikki saavat asiakaskunnassaan paljon, paljon puutteita anteeksi siksi, että ne ovat sitä mitä ne ovat. Ferrari ehkä äärimmäisenä esimerkkinä. En omaa juurikaan omaa kokemusta niistä, mutta autoharrastusten kautta olen saanut tutustua myös joihinkin Ferrariharrastajiin. Jopa he itse myöntävät ajokissaan olevan sellaisia pieniä puutteita joita he eivät esimerkiksi käyttöautossaan hyväksyisi/ sietäisi, mutta jotka eivät haittaa Ferrarissa lainkaan.
Imago/ brändi ja se millaisia mielikuvia asiakkaalle noilla luodaan on erittäin tärkeä juttu automaailmassa ja mitä erikoisempiin autoihin mennään, sitä tärkeämmäksi se juttu muodostuu.
Sanotaan mitä sanotaan, niin tosiasiassa hyvin harvalle meistä riittää auto, joka on kaikinpuolin hyvä, mutta sillä on huono/heikko/kielteissävytteinen imago. Skoda on hyvä esimerkki tästä: Skodalta vaati melko kovan ja pitkän työn ennenkuin siitä tuli edes jossain määrin uskottava automerkki. Nykyisin Skoda sitä jo on, mutta siitä huolimatta se kärsii yhä edelleen jonkinverran takavuosien imagostaa.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: clima - 23.12.10 - klo:21:14


Viedään vähän topicciin päin, imagoon liittyen kuvitteellinen esimerkki:

Huomaat että samana päivänä olisi samaan aikaan kahdet ratapäivät, joissa pääsisi testaamaan kahden eri merkin urheiluautoja radalle ja vieläpä ilmaiseksi. Toisessa olisi ajettavana Hyundai Genesis vm. 2011 mallit ja toisessa Porsche 911 vm. 2001 turbottomat versiot. Kumpaan menisit?


Itselläni ei valintaan menisi sekuntiakaan...ilmeisesti itsetunnossani on jotain pahasti vialla  :P

Ei minullakaan. Valitsisin Genesiksen, koska se on minulle täysin uusi ja tuntematon ajokokemus ja tuttu vain kuvista. Porschet sensijaan ovat tutumpia ja mieluummin tässä yhteydessä kokeilisin sellaista mitä en tunne lainkaan  ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy