Tesla

Aloittaja JarnoF, 16.01.13 - klo:08:41

« edellinen - seuraava »

ram1

Vantaa ja Lempäälä marmorit. Lisäksi Atoy ja autoklinikka huoltaa tietyissä paikoissa. Atoylla hinnatkin, mutta ei kolmoselle.

https://www.atoyautohuolto.fi/huolto/tesla/helsinki/
https://www.autoklinikka.fi/palvelut/sahko-ja-hybridiautot/tesla-autot/
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Flat

Kyllähän tuo on jonkinmoinen este hankinnalle, uskoisin.

Jos itse joutuisin auton huoltoa varten lähtemään toiselle paikkakunnalle, niin menisi liian hankalaksi.
Vanhoilla merkeillä on huomattavasti laajempi huoltoinfra ja vaikuttaa varmasti myös ostopäätökseen. Ostaakko tesla vai jokumyy sähköauto.
Eihän niitä huotoja nyt tietysti niin useean ole, mutta silti. Joka autoa olen takuuaikana käyttänyt huollossa, milloin mistäkin pikkuviasta tai sitten valmistajalla on ollut joku korjauskampanja.

V60

Eikös nää Teslat tulla huoltamaan sinne, minne itse haluaa tai haeta huoltoon?

Itselle ainakin simppeliä viedä baijerilainen töihin mennessä pajalle ja hakea se pois kotiin lähtiessä. Huoltopaikka 500m päässä. En kyllä lähtisi pidemmälle kuskaamaan.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

kölli

Tuli eka kokemus sähköautolla (matkustajana) työreissulla. Ajomatka n. 400km eli lataushommiin joutui matkalla. Autona oli Tesla S Ludicrous (?)-varustelulla. Lähinnä vertailen paljon kalliimman (sähkö)auton ominaisuuksia omaan (bensa)kotteroon, ja onko esim tuo Teslan käyttöliittymä nyt niiiiin paljon parempi kuin omassa. Tekniikkahan nyt on valovuoden edellä Teslassa, joten niitä ei voi vertailla. Toki bensamoottori tuntuu ikälopulta tuohon voimalinjaan verrattuna. Ihan jo fiilispohjalta tuntui kuin olisi ollut eri vuosisadan autossa. Mutta lopulta eihän eroa ole kuin käyttövoimassa, ja vetotavassa (Teslassa jatkuva 4-veto).

Näyttöhän on iso kuin p...e. Mutta itseasiassa hyvin samanlainen logiikka kuin VAG vastaavassa. Toki toiminnot "teslamaisia" eli omat kommervenkit (kuten joka automerkillä).

Etupenkit surkeat. Oikeasti, auto maksaa 50-100te ja takamus puutui 2h aikana. Ei hyvä.

Tilat hyvät. Etupenkillä oikeasti väljää kahdelle 190+cm kokoiselle. Takapenkeistä ei hajua, näytti tilavalta.

Takakontti iso, vaikka sedan-mallinen auto. Lisäksi etuluukun alla hyvä tila pientavaroille.

Kulkupuoli... No, teho ei lopu kesken, +700hv (vai +500kw tässä tapauksessa :)).

Latausasiat kunnossa. 150kw laturilla lisää kilometrejä nopeasti, puolessa tunnissa n. 300km.

Mutta tällaisen pikaisen "koeajon" perusteella vaikutti kivalta peliltä. Jos nyt verrataan tuota "kaikkien haukkumaa" VAG kosketusnäyttöä, niin ei se nyt niin huono ole. Itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia omaksua hipaisunäppäimiä, navigointi toimii loistavasti ja muutenkin kaikki pelaa, softajumeja ei ole ollut kuin kerran (kamerakuva jäi päälle ajossa).

Pitää myös muistaa hintaluokka. Seat on n. 30-40te auto, jossa on ns kaikki varusteet.

Itseä kiinnostaisi esim. Skodan Enyaq/VW ID.4 tai muu vastaava iso sähköauto. Ja eiköhän nämä näytöt ym  softat kehity koko ajan, toivottavasti parempaan suuntaan.

Ymmärrän kyllä miksi ihmiset tykkää Teslasta, mutta ei ole ehkä itseäni varten "se" auto.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

a_jaba

Jatketaan ylä-asteen uskonnontuntia täällä:

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.08.23 - klo:15:07
Tehän sitä hassuja veijareita olette😂😂

Ei hyvää päivää kun aikuiset ihmiset jaksaa itkeä, ja sitten kun ei muuta keksitä niin aletaan epäilemään, ettei ole koskaan moisia autoja ollutkaan. No eipä minun tarvitse jollekin tuntemattomille netissä alkaa todistelemaan yhtään mitään.

Varsinkin jaban tekstistä paistaa todella hyvin aivan totaalinen tietämättömyys. Katoppa kun kokemus ei synny sillä vaikka kuin niitä nettijuttuja lukisit. Eikö tuo ole jo vähän säälittävää jankuttaa noista Model 3 ”vioista”? Joo samat saat lukea netistä mutta valitettavasti kun se ei pidä paikkaansa. Harmi ja voi voi.

Jatkakaa uskossanne, olkaa hyvä.

Jep, kokemus ja faktat on se minkä avulla itse ainakin muodostan mielipiteet, ei tule paljoa tesla artikkeleita luettua. Model 3 vioista voidaan jankuttaa siihen asti kun niitä ei enää ole, itsellä kokemusta 2022 vuoden autosta eikä siinä ole mitään näitä perinteisiä juttuja saatu kuntoon. Onko 2023 mallinen model 3 jo uudesti syntynyt täysin virheettömänä? Tietysti sille en voi mitään jos kuski on niin huonokuuloinen ettei tiedä mikä on rengasmelu. Tai jos hiacen ergonomia on ainut vertailukohta niin toki teslat hakkaa sen mennen tullen.

Kaveri osti 2023 Model Y:n ja siinäkin on menty vain huonompaan suuntaan vs. 2022 malli. Parkkitutkista luovuttu ja ranetettu sekin toimimaan kamerapohjaisesti, taas yksi auton todellisen toimivuuden kannalta täysin idioottimainen ratkaisu. Uskonnontunnilla tästä säästämisestä varmaan käytetään sanaa edistyneisyys?  :D

En tiedä mitä esim. dwntime tekee työkseen enkä sitä aio arvailla, mutta itsestäni ainakin voin sen verran kertoa että työnkuvaan ei kuulu mannerheimintiellä istuskelu eikä näppäimistön ja penkin välissä möyhöttäminen. Sen sijaan työhön kuuluu mm. kaluston hallinnointia, työtehtäviin liittyen ostin renkaita viime vuonna vähän vajaa 300000, alv. 0% arvosta ja kollega hoiti vielä n. 80000, alv. 0% rengas hankintoja, kaikki ostamani renkaat on tullut yhtiön omaan käyttöön suomessa. Friman toimiala ei ole rengaskaupan harjoittaminen ja hankinnoista voi joku ehkä päätellä että toimiala ei myöskään ole IT-painotteinen.

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.08.23 - klo:12:09
Ei tule ID:sta ikävä kolisevaa alustaa, keinotekoista ohjausta, huonoja jarruja, aivan susipaskaa vetoluistonestoa ja aivan susipaskaa lagista ja bugista softaa, muovista äänentoistoa sekä aivan luokattoman paskaa adaptiivista vakkaria. Se kattoikkunan verhokaan ei aiheuttanut mitään onanointia kun se on niin ohut että ei se mitään auta.
Ikävä sitten taas on hyviä matriisvaloja, hyviä sportti-istuimia, hienoa ambient valaistusta, toimivaa sadetunnistinta.

Huomasitko muuten että itsekin ikävöit VAG:n penkkejä? Samaan aikaan väität että mainitsemani model 3 ongelmat (mm. ergonomia) ei pidä paikkaansa  :D

Paistaa kyllä aika selkeästi läpi sekin että ymmärryksesi teslan tekniikasta on todella vähäistä, kehut ensin adaptiivista cruisea ja heti sen jälkeen haukut sadetunnistinta. Tiedoksi että teslassa nämä liittyvät todella vahvasti toisiinsa. Osaatko millään arvata miten?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Sped - 26.08.23 - klo:19:27
On kyllä melkosta Tesla-vihaa😂

Tässä myös melkoinen kaikkien janoisten sankari  ;D

Uskontoonhan kuuluu luonnollisesti se että faktat kuitataan tollasella viha kommentilla.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

dwntime

Minulla sattuukin katsos olemaan vuosimallin 2022 model 3 ja mitään noita mainitsemiasi seikkoja en ole havainnut. Ei roiku tiivisteet, auto on ihan ok hiljainen, ei suhise ikkunat, perhana talvella ei edes nuo karmittomat lasit aiheuttaneet ongelmia vaikka autoa säilytetään ulkona, ei ole tullu vedet pesussa sisälle, ei ole maalit lähteneet  vaikka surutta olen harjapesussa käyttänyt, adaptiivinen vakkari toimii hyvin mitä nyt joskus jarruttelee (sitä teki ID4:kin), ei ole kuin eturoiskeläpät ja vielä vuoden jälkeen on maalit takapuskurissa paikoillaan. En tiedä, liekö vaan sattunut ”yksilö”.

Kuskin ergonomiaa en ole kehunut, se on ihan ok, mutta paljon parempiakin on koettu.
Ja en edelleen ymmärrä tuota adaptiivista vs sadetunnistin höpötystä? Molemmat käyttävät kameraa, mutta eivät täysin samaa kameraa. Vakkarille on eteenpäin kolme kameraa joista vain yhtä käytetään sadetunnistimen osana.
Varmaan ymmärrät että vaikka olisikin sama kamera niin softa voi toimia eri tavalla. Sitä kutsutaan edistyneisyydeksi että asiat tehdään softalla, se kun vaan sattuu olemaan helvetin paljon halvempaa ja nopeampaa. Lisäksi ominaisuuksien lisääminen on astetta helpompaa.
Volkkari tekee edelleenkin autonsa niin, että HW on kuningas. Ihan ymmärrettävää jos osto-osasto on tottunut hankinnat niin tekemään.
Voin sanoa että ID3:n BOM on aikamoinen raamattu. Ei ihme jos softa tökkii jos autossa on monta sataa eri osatoimittajaa ja kaikkien softat pitäisi saada integroitua yhteen.
Tesla tekee asioista toisenlaisella filosofialla. He pyrkivät koko ajan yksinkertaistamaan laitemäärää. Joskus onnistuu, joskus ei. Mutta se on kehitystä. Sillä päästään eteenpäin.
Tekemällä asiat aina niinkuin on ennenkin tehty, ihmiskunta olisi edelleen kivikaudella.

Ja miten  sun rengasostot nyt tähän liittyy? Hauskat vedot oli muuten nuo summat. Oliko niiden tarkoitus mikä? Näyttää kuin kova olet? Onko nyt vähän pelipallo hukassa?
Ja minun ammatti sattuu liittymään autoihin mutta en harjoita korjaamotoimintaa enkä rengaskauppaa..

Toinen asia mitä en ymmärrä. Esität minua koko ajan niinkuin olisin jotenkin Tesla uskovainen? Minähän kirjoitin aika selvästi, että Teslan valkkasin ihan kokeilunhalusta. Sekö nyt tekee minusta uskovaisen?
Sinun kanssa tinkaaminen alkaa enemmänkin vaikuttamaan slltä kuin keskustelisi jonkun uskonnollisen hihhulin kanssa.

Edelleen, Tesla on autona ihan hyvä. Ja varsinkin nyt alkaa olla sillä hintatasolla missä se kokonaisuutena pitäisikin olla. Ei ole 60t, auto (ei ole muuten Volkkarikaan) ei kunnolla edes 50t,. Hintataso pitäisi olla siellä 35-45t,.
Olen vaan niin lopen kyllästynyt tuohon foorumeilta luetun paskan julistamiseen totuutena, ja varsinkin sellaisten henkilöiden toimesta joilla ei ole mitään kokemusta tai edes käsitystä koko merkistä tai autosta.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.08.23 - klo:21:01
Tesla tekee asioista toisenlaisella filosofialla. He pyrkivät koko ajan yksinkertaistamaan laitemäärää. Joskus onnistuu, joskus ei. Mutta se on kehitystä. Sillä päästään eteenpäin.
Tekemällä asiat aina niinkuin on ennenkin tehty, ihmiskunta olisi edelleen kivikaudella.

Toimivan ja kohtalaisen edullisen laitteen muuttaminen vielä vähän edullisemmaksi toimimattomaksi laitteeksi ei ole kehitystä, se vain on yksinkertaisesti tyhmää.

Tai itse asiassa joudun vetämään sanani tosta takasin, se ei ole tyhmää vaan fiksua säästöä ja samalla asiakasta pidetään pilkkanansa kun se halpuuttaminen myydäänkin heille edistyksenä :D

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.08.23 - klo:21:01
Toinen asia mitä en ymmärrä. Esität minua koko ajan niinkuin olisin jotenkin Tesla uskovainen? Minähän kirjoitin aika selvästi, että Teslan valkkasin ihan kokeilunhalusta. Sekö nyt tekee minusta uskovaisen?
Sinun kanssa tinkaaminen alkaa enemmänkin vaikuttamaan slltä kuin keskustelisi jonkun uskonnollisen hihhulin kanssa.

Kun joku polttaa kirjan kameroitten edessä Ruotsissa niin Lähi-idässä ruvetaan pukemaan pommiliivejä puolelle kansalle ja julistetaan sotaa, sitä on uskonto.

Aika lailla hyvin vertautuu se että täällä forumilla kritisoi teslan ergonomiaa (syystä) ja huonoa korirakentamista (syystä) niin samantien hyökätään esson baari kommenteilla ja niin edelleen.

Minulla ei ole tarve leimata ketään uskovaiseksi, teette sen jokainen ihan itse  ;)

Lähden tästä tekemään popcorneja  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Antore

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 26.08.23 - klo:21:31
Toimivan ja kohtalaisen edullisen laitteen muuttaminen vielä vähän edullisemmaksi toimimattomaksi laitteeksi ei ole kehitystä, se vain on yksinkertaisesti tyhmää.

Tai itse asiassa joudun vetämään sanani tosta takasin, se ei ole tyhmää vaan fiksua säästöä ja samalla asiakasta pidetään pilkkanansa kun se halpuuttaminen myydäänkin heille edistyksenä :D

Kun joku polttaa kirjan kameroitten edessä Ruotsissa niin Lähi-idässä ruvetaan pukemaan pommiliivejä puolelle kansalle ja julistetaan sotaa, sitä on uskonto.

Aika lailla hyvin vertautuu se että täällä forumilla kritisoi teslan ergonomiaa (syystä) ja huonoa korirakentamista (syystä) niin samantien hyökätään esson baari kommenteilla ja niin edelleen.

Minulla ei ole tarve leimata ketään uskovaiseksi, teette sen jokainen ihan itse  ;)

Lähden tästä tekemään popcorneja  :D

Näissä sun argumenteissa on vaan sellainen hupaisa piirre, että olet itse se pahimman luokan vw-kiihkouskovainen. Ja kyllä, ollaan tietysti volkkari-foorumilla. Mutta jos vertailu muihin merkkeihin ja niiden hintoihin ja ominaisuuksiin ei kuulu keskusteluun, niin sitten sinä ja muut samaa mieltä olevat voivat jatkaa omiin kalsareihin onanointia. Ja ihan villi veikkaus, että niitä poppareita poksautellessa saattaa tulla aika pitkäksi.

jt

Heitetäänpä muutama kokemusperäinen, eli siis täysin subjektiivinen kommentti muutamista pikkuasioista. Muutamassa Model S:ssä ollut kyydissä taksin takapenkillä. Ajomelu ei ole premiumluokkaa, kun samalla tiellä B7 Passat rullasi subjektiivisesti tunnustellen hiljaisemmin. Siitä ei sen enempää, toisessa oli kahva rikki niin kyytiin pääsi toiselta puoleltakin. Sähköinen ajolinja on tasainen mutta senhän kaikki tietävätkin. Kyytiin mahtuu ihan hyvin ja niinhän se pitää isossa autossa ollakin.

Model Y:n ratissa ja kyydissä on tullut oltua. Siinä missä 3:nen tuntuu sisältä kovin pieneltä, Y:ssä on tilantuntua ja tilaa ainakin edessä. Takana mieshenkilön (jos on normi tai vähän pidempi) pää osuu takakarmiin johon kattoikkuna päättyy kun suoristaa selän/pään ihan suoraksi. Ei haittaa välttämättä satunnaista matkailua lainkaan, mutta en kyllä haluaisi olla takana kyydissä jos kolari tulee, pään takaisin heijautus pian iskee takaraivon karmiin. Keskellä ei ollut päätukea, en tiedä onko lisäfeature vai ei. Tekonahkapenkit ovat hiostavat, ei tarvitse olla kovin pitkä ajo niin huomaa. Hyvin hengittävät vaatteet siis plussaa. AWD mallissa on tehoa "riittävästi". Ilmastointi kun menee lämmityksen puolelle kelin viilentyessä sen huomaa myös. Perusajo menee ihan OK, alusta kova/kovahko mutta niinkai se pitää olla kun painoa ja tehoa on. Navigaattori ei tunnista kaikkia latausasemia ja herjaa että nyt mennään rangen ulkopuolella, kun ei satu olemaan niitä superchargereita vaikkapa siellä Itä-Suomessa, vaikka useammankin toimijan laturia löytyy tien varresta jokaisesta pienemmästäkin paikasta.

Nämä ihan vain subjektiivisina omakohtaisina kokemuksina..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Sped

Oivoi, kun joku pääsi purkamaan taas pahaa mieltään foorumeille😂

Homma lähti siitä, että verrattiin bornin ja M3 hintoja ja mitä niillä saa, niin täällähän lähti joku poikarukka kaikista henkseleistään irti (enkä tarkota JT sinua).

Siinä kohtaa, kun Born ja M3 LR maksaa lähes saman verran, ja joku päättää ostaa bornin (muista kun pakotetuista syistä), saa ihan tosissaan vihata Teslaa.

Kaikista eniten negatiivista ränttiä saa Teslasta kuulla niiltä, jotka sitä eivät ole koskaan ajaneet. Varmasti on autossa vikoja, mutta missäpä ei olisi vikoja/puutteita. Vaikka nyt ollaan VW foorumilla, niin koitetaan ottaa laput pois silmiltä aina välillä eikö? Lisäksi vielä en usko, että sattumalla myydyimmät sähköautot ovat Tesloja, vai onko miljoonat ihmiset väärässä? ;)
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

tigeli

Lainaus käyttäjältä: jt - 27.08.23 - klo:00:27
Model Y:n ratissa ja kyydissä on tullut oltua. Keskellä ei ollut päätukea, en tiedä onko lisäfeature vai ei.

Se päätuki pitää nostaa vaan ylös sieltä istuimesta, eli löytyy vakiona.

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Sped - 27.08.23 - klo:10:45
Oivoi, kun joku pääsi purkamaan taas pahaa mieltään foorumeille😂

Homma lähti siitä, että verrattiin bornin ja M3 hintoja ja mitä niillä saa, niin täällähän lähti joku poikarukka kaikista henkseleistään irti (enkä tarkota JT sinua).

Siinä kohtaa, kun Born ja M3 LR maksaa lähes saman verran, ja joku päättää ostaa bornin (muista kun pakotetuista syistä), saa ihan tosissaan vihata Teslaa.

Kaikista eniten negatiivista ränttiä saa Teslasta kuulla niiltä, jotka sitä eivät ole koskaan ajaneet. Varmasti on autossa vikoja, mutta missäpä ei olisi vikoja/puutteita. Vaikka nyt ollaan VW foorumilla, niin koitetaan ottaa laput pois silmiltä aina välillä eikö? Lisäksi vielä en usko, että sattumalla myydyimmät sähköautot ovat Tesloja, vai onko miljoonat ihmiset väärässä? ;)

Miksi? Suvussa on ajettu Teslalla alusta asti, joten auto on enemmän kuin tuttu. Eikö ihminen saa ajaa autolla, joka sopii käyttäjän käyttötarkoitukseen?

Bornin kääntösäde tekee autosta ihanteellisen kaupunkiajoon. Omasta ajosta 85% tapahtuu kaupungissa ja parkkihalleissa. Auto kuluttaa todella vähän (niin kuin tekee myös Model 3). Ainoa ongelma omassa autossa on tuo akun lämmityksen puute, joka ei ole vielä kertaakaan muodostunut varsinaiseksi ongelmaksi, kun ollaan pienemmällä akulla liikkeellä. Vakkari toimii niin kuin pitääkin, ja ainoastaan yksi asia menussa on kahden painalluksen päässä (lane assist). Siinä paljon parjatussa ohjelmistossa toimii kaikki niin kuin pitääkin, miinus järkyttävän hidas käynnistyminen. Navin prosenttiarvio seuraavasta pysäkistä pitää myös kutinsa 1-2 prosentin tarkkuudella, jos ajaa suurin piirtein lakisääteistä nopeutta. Ja koska iso osa vuodesta tulee ajettua talvella pätkäajoa, arvaa kummassa näistä kahdesta on mukavampi alusta ja helppokäyttöisemmät ovet, kun auto seisoo pihalla ilman suojaa? Sen lisäksi parkkitutka edessä on asia, josta en haluaisi luopua, kun edelleen mennään nokka edellä seinää kohti parkkihalleissa ympäri vuoden.

Ainoa viha Teslaa kohtaan löytyy Muskista, joka muistuttaa päivä päivältä enemmän Venäjän trollitehdasta ja republikaanien äänitorvea Twitterissä. Unohtamatta tietenkään rokotevastaisten tilien nostamista.

Jos nyt kuitenkin annetaan ihmisten ajaa niillä autoilla, joilla ne haluaa ajaa. Se ei ole Tesla-vihaa.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Sped - 27.08.23 - klo:10:45
Siinä kohtaa, kun Born ja M3 LR maksaa lähes saman verran, ja joku päättää ostaa bornin (muista kun pakotetuista syistä), saa ihan tosissaan vihata Teslaa.
Itse olen ajanut tänä kesänä aika paljon Model Y LR:llä. Model 3:lla muutaman kerran. Seuraavissa Born on parempi:
- Pieni kääntösäde. Born on todella ketterä pyöritellä. Model Y on kuin tankki. Hirveän kankea kääntymään.
- Born rullaa kun kaasun nostaa. Testa ei rullaa, vaan regeneroi heti voimakkaasti. Ajaminen on töksähtelevää. Jalkaa pitää pitää kaasulla kokoajan. Taajama/kaupunkiajoa on rasittavaa. Kulutuskin nousee turhan regeneroinnin takia.
- Born kuluttaa vähemmän. Model 3 menee moottoritienopeuksissa vähemmällä, mutta maantiellä ja kaupungissa Born on taloudellisempi.
- Born on parempi ajaa. On ilo hypäta sen rattiin Model Y:n jälkeen.
- Bornin navigointi puhuu selvää suomea ja ääntää kadunnimet oikein. Teslan softa on yliarvostettu.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Unohtui vielä sanoa, että Bornin penkit ovat selvästi paremmat. Todella mahtavat penkit ihan vakiona.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.08.23 - klo:10:59
Unohtui vielä sanoa, että Bornin penkit ovat selvästi paremmat. Todella mahtavat penkit ihan vakiona.

Muutenkin tuo logiikka on kyllä jostain hanurista kaivettu. "Jos ostat Bornin etkä Model 3:sta, täytyy todella vihata Teslaa." Missä on klovni-emoji kun sitä tarvitaan?

Samalla logiikalla voisi sanoa jokaiselle Model S:n ostajalle, että täytyy todella vihata Mersua, jos lyö tuollaisen summan rahaa Model S:ään. Ehkä joku vaan tykkää enemmän Teslasta kuin Mersusta. EQE ja EQS vs Model S, ei siinä nyt ihan samassa sarjassa painita laadun suhteen.

Kun tuo 4.0 käyttis lämmityksineen joskus saapuu ID3-autoihin, niin hieman hotsittaisi vaihtaa Born siinä vaiheessa uuteen ID3-malliin. Nuo ID3:n ajovalot talven pimeillä keleillä on oikeastaan ainoa asia, mitä Cuprassa kaipaisin. Muuten auto on ollut ensimmäisen vuoden ajan loistava kelistä riippumatta. Eikä ne valot nytkään ole huonot, mutta ei vedä vertoja VW:n valoille.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy