Mii electric

Aloittaja micsa, 02.11.19 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

Zarhan

#690
Lainaus käyttäjältä: villeton - 21.11.21 - klo:07:07
Mitkä rengaskoot Miihin käyvät? Vanteet ovat 16-tuumaiset. Normikoko 185/50/R16. Käykö joku muu vaihtoehto?

Itselleni Euromaster myi 185/60R15-kokoiset Hakkapeliitta kympit ja hyvin ovat toimineet. Vanteena Dezent TX (talvikäytön kestävät, ei tarttenut soviterenkaita). Noihin vanteisiin kävivät alkuperäiset pultit.

(Joo, nastarenkaat otin suosiolla. Oma lähiö on ollut parina viime talvena yhtä luistinrataa jos lämpötila on siinä nollan pinnassa, hiekoitushiekat useinkin lähinnä jään alla, niin ei viitsinyt kitkoja laittaa vaikka alkuun sitä harkitsikin. Harmi ettei Hakka EV:tä saa noin pienessä koossa.)

Aiheeseen liittyy kyllä että ilmeisesti stereotypiä autonmyyjistä pitää paikkansa. Kovasti kun auto myöhästyi toimituksesta lähes puoli vuotta niin lupailtiin että katsotaan vähän jotain kivaa korvausta sitten vaikka tulemalla vastaan talvirengaspaketin muodossa, niin ei tämmöisiä enää renkaitten hankintavaiheessa muistettu mitenkään - edes alumiinivanteitten keskikuppeja tai vastaavaa tilpehööriä ei viitsitty tarjota. Totesi vain että ei meillä mitään renkaita täällä K-Autossa enää myydä. En sinänsä *hirveästi* valita koska olihan toi muutenkin todella edullinen, mutta ilmeisesti autonmyyjä ei pitänyt kovinkaan tärkeänä asiakkaana päätellen siitä miten sähköpostit "hukkuivat" ja alkuperäistä tilaustakaan ei saanut aikoinaan sisään. Kai olisi pitänyt sitten olla ostamassa jotain arvokkaampaa....

villeton

Olen nyt etsinyt kitkarenkaita käytettyinä netistä. Toi koko (185/50/R16) tuntuu aika harvinaiselta. Toisena vaihtoehtona tilata uudet verkkokaupan kautta. Vaikutti et kaikilla ei ole vaihtoehtoja tossa kokoluokassa.

Ja jos ostan 15-tuumaiset kumit, niin sitten tarvitsen myös uudet vanteet. Joka tapauksessa tietty ne pitää hankkia jossain kohtaa. Mut nyt ensi alkuun pärjäisin auton mukana tulleilla vanteilla, jos siihen löytyy sopivat kitkat.

Emil

Lainaus käyttäjältä: villeton - 21.11.21 - klo:07:07
Seat Mii Electric tuli talouteen keväällä. Hommasin Torin kautta talvirenkaat edullisesti. Skoda Citigossa olleet.
Jako 4X100 keskireikä 57,1mm. 14-tuumaiset peltivanteet. Eivät sopineet. Edestä otti kiinni. Jarrupaloista ja satulasta asentaja jutteli.

Tässä on mun mielestä vain kaksi vaihtoehtoa. Joko myyjä ei tiennyt missä autossa vanteet on ollut kiinni. Tai sitten asentaja säikähti sitä miten lähelle jarrusatulaa 14" vanne tulee.

Mulla nytkin sähköMiissä Citigon 14" vanteet. Toki kevytmetallia. Aiemmissa bensamalleissa ollut merkkiliikkeen myymiä peltivanteita.

Olen vakaasti siitä uskossa, että bensa- ja sähkömalleissa samat jarrut.

BLUP!

Varmaan hieman ET:stä kiinni kun ihan uudet jarrupalat. Esim mulla myynnissä lupo3L magnesium vanteet ja ne otti eräällä hitusen kiinni satulaan ihan uusilla jarrupaloilla eli uudessa tripletti sähköpelissä
VW Eco Up!

villeton

Edestä otti kiinni. Asentaja sanoi et saattaisi sopia kun palat on kuluneet jonkun verran. Koitettiin vaihtaa vanne takaa eteen. Ei auttanut tietty ku samanlaisia ovat kaikki 4 kpl.....

Uskon et vanteet oli olleet Skoda citgossa. Ja tosiaan jako 4X100 ja keskireikä 57,1mm. ET saattoi olla eri? Seatissa 35.

villeton

Noissa vanteissa, mitä yritettiin asentaa, et oli 38. Ja pitäisi olla 35 Sähköseatissa. Aika pienestä kiinni....

BLUP!

Nää mun magnesiumvanteetkin on ET38. uusilla paloilla tekee tiukkaa mut otin pikkusen satulan kuhmusta rälläkällä
VW Eco Up!

villeton

Vein auton luottokorjaamolle ja kerroin ongelman. Laittoi spacerit eteen ja nyt on nastarengassarja alla. 30e kustansi.
Melkein olin jo ostamassa Torista toiset vanteet ja renkaat. Kitkat oli harkinnassa. Nyt kyllä sen verran jäiset tienpinnat ainakin täällä Varsinais-suomessa, että mukava ajella piikkirenkailla.....


heller

Lainaus käyttäjältä: villeton - 27.11.21 - klo:14:57
Vein auton luottokorjaamolle ja kerroin ongelman. Laittoi spacerit eteen ja nyt on nastarengassarja alla. 30e kustansi.
Melkein olin jo ostamassa Torista toiset vanteet ja renkaat. Kitkat oli harkinnassa. Nyt kyllä sen verran jäiset tienpinnat ainakin täällä Varsinais-suomessa, että mukava ajella piikkirenkailla.....
Itte en kyllä ottaisi speissereitä väliin jos autoon myyty sopivat talvivanteet. Voi tuoda säätöä pulttien tai ohjauksen kanssa.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

villeton

Nyt pakkassäässä toimintamatka kutistunut ja on noin 140 km. Sovelluksen kautta en ole onnistunut aina käynnistämään lämmitystä. Toimiessaan ihan huippujuttu.....

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: villeton - 30.11.21 - klo:15:16
Nyt pakkassäässä toimintamatka kutistunut ja on noin 140 km. Sovelluksen kautta en ole onnistunut aina käynnistämään lämmitystä. Toimiessaan ihan huippujuttu.....

Olen havainnut itse sellaisen että sovelluksen kautta ajastukset eivät toimi. Lakkasivat toimimasta kun siirryttiin normaaliaikaan. Eli yrittää laittaa aamuksi autoa lämpöiseksi ja tulos on kylmä auto. En ole kokeillut lähtisikö se sitten lämmittämään tuntia myöhemmin (ja ei ole kyse mun GPS-disabloinnista tällä kertaa, suljin sen pois vaihtoehdoista).

My.seatin kautta toimii täydellisesti, ainoa vaan että tarttee kaksi synkronointia (ensin ajan säätö, sitten käynnistys), missä menee aikaa. Mutta sama se, pääasia että toimii jotenkin.

Pidän appin puhelimessa edelleen, mutta vain noihin välittömästi startattaviin adhoc-lämmityksiin. Mutta ei tosiaan ole ihan parasta mahdollista tekniikkaa tämä.

heller

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 30.11.21 - klo:15:30
Olen havainnut itse sellaisen että sovelluksen kautta ajastukset eivät toimi. Lakkasivat toimimasta kun siirryttiin normaaliaikaan. Eli yrittää laittaa aamuksi autoa lämpöiseksi ja tulos on kylmä auto. En ole kokeillut lähtisikö se sitten lämmittämään tuntia myöhemmin (ja ei ole kyse mun GPS-disabloinnista tällä kertaa, suljin sen pois vaihtoehdoista).

My.seatin kautta toimii täydellisesti, ainoa vaan että tarttee kaksi synkronointia (ensin ajan säätö, sitten käynnistys), missä menee aikaa. Mutta sama se, pääasia että toimii jotenkin.

Pidän appin puhelimessa edelleen, mutta vain noihin välittömästi startattaviin adhoc-lämmityksiin. Mutta ei tosiaan ole ihan parasta mahdollista tekniikkaa tämä.
Meillä mii lämpeää aina ns. manuaalikäynnistyksellä. Eli äpistä suoraan vaan HI teholla lämmitys päälle ja kohta autoon. Toiminut mainiosti, vaikka ei aina ekalla kerralla.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: heller - 01.12.21 - klo:11:12
Meillä mii lämpeää aina ns. manuaalikäynnistyksellä. Eli äpistä suoraan vaan HI teholla lämmitys päälle ja kohta autoon. Toiminut mainiosti, vaikka ei aina ekalla kerralla.

Täh, onko siinä äpissä jossain tehonsäätökin? Ei ainakaan minulla kysy mitään muuta kuin että mikä lämpötila laitetaan ja että saako lämmittää akulla jos töpseli ei ole seinässä?

heller

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 01.12.21 - klo:12:02
Täh, onko siinä äpissä jossain tehonsäätökin? Ei ainakaan minulla kysy mitään muuta kuin että mikä lämpötila laitetaan ja että saako lämmittää akulla jos töpseli ei ole seinässä?
No siinähän sen juuri kuvasit itsekin, eli lämpötilan säätö missä maksimi on HI. Meillä ei taida olla koskaan töpselissä kun lämpiää.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: heller - 01.12.21 - klo:14:12
No siinähän sen juuri kuvasit itsekin, eli lämpötilan säätö missä maksimi on HI. Meillä ei taida olla koskaan töpselissä kun lämpiää.

Ah, lämpötila, ei teho. En ole kokeillut vääntää sitä yli asteikon :)

villeton

Seatti tuli talouteen keväällä. Nyt olen harjoitellut lämmityksen käynnistystä puhelimella,
Eli kun käynnistän lämmityksen, en voi sitten tehdä muuta puhelimella lämmityksen aikana?
Ja kun lähden ja en sulje tota lämmitystä, niin jatkuuko se sen jälkeen edelleen? Meinaan et jos vaikka ajan ostoksille ja en sulje puhelinta tai siis lämmitystä sieltä, niin jatkuuko lämmitys esim. sen puoli tuntia, minkä olen kauppareissulla?

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: villeton - 05.12.21 - klo:06:04
Eli kun käynnistän lämmityksen, en voi sitten tehdä muuta puhelimella lämmityksen aikana?
Ja kun lähden ja en sulje tota lämmitystä, niin jatkuuko se sen jälkeen edelleen? Meinaan et jos vaikka ajan ostoksille ja en sulje puhelinta tai siis lämmitystä sieltä, niin jatkuuko lämmitys esim. sen puoli tuntia, minkä olen kauppareissulla?

Tietysti voit tehdä muuta. Ei se puhelin sitä lämmitintä ylläpidä :). Ja samat toiminnot tosiaan weppiselaimella my.seatin kautta.

Vastaukset löytyy manuaalista:
- Välitön lämmitys, kestää 15 minuuttia jos auto seinässä ja 10 minuuttia akulla. (Voit tietty pistää lämmöt uudestaan päälle ajan kuluttua)
- Esiajastettu lämmitys, kestää 30 minuuttia ennen asetettua lähtöaikaa ja 15 minuuttia sen jälkeen, jos auto seinässä. Kestää 15 minuuttia ennen asetettua aikaa ja 5 minuuttia sen jälkeen, jos akulla.
- Lämmitys päättyy jos käynnistää auton, painaa kojelaudan A/C-nappia tai keskeyttää sen appista/wepistä.

En ole tarkistanut voiko noita aikoja muuttaa vaikka OBDElevenillä. Erityisesti tuota "välitön seinäsähkölämmitys"-aikaa voisi tehdä mieli kasvattaa.

Zarhan

Nyt on esiintynyt viikon-parin verran ensimmäinen "selkeä" vika, kun tuntuu keli olevan tämmöinen että jäätävää tihkua tulee ja muutama aste pakkasta. Muutamalla lähdöllä on ilmeisesti käsijarru jäätynyt kiinni. Oikeasta takapyörästä kuuluu pihasta liikkeelle lähdettäessä iso "klonks" ja tehoa pitää antaa jotta liikahtaisi, ja pari kertaa on sitten alkanut kojelauta huutamaan että ABS ja luistonesto ovat muuten pois käytöstä.

Ajamalla parisataa metriä ja käynnistämällä auton uudelleen on alkanut taas toimia, eikä tuota kolahdustakaan ole kuulunut enää ekan liikahduksen jälkeen. (On muuten mielenkiintoinen ajokokemus vetää talvikeleillä ilman luistonestoa härpättimellä jossa vääntöä piisaa...). Tänä aamuna tuo ilmeisesti jäätyi oikein kunnolla kiinni ainakin jäljistä päätellen koska parikymmentä metriä oli ilmeisesti kuljettu ilman että rengas edes pyörähtänyt...

Onko muille sattunut vastaavaa? Kelit ovat kyllä olleet kamalimmat mahdolliset kun pikkupakkasta ja kosteutta joka paikassa ja ilman etulasinlämmitintä joutuisi varmaan raaputtelemaan lasia vähän väliä...Pitäisikö käydä näyttämässä K-autossa, olisko jokin takuun piiriin menevä ongelma?

gaasutin

Kyllä oli useasti vähän jumissa. Eli pamahti auki kun peruutti. Kerran jäi pahastikin kiinni töissä. Eli ehdin kiihdyttää pari sataa metriä takarengas suhona lumella ennen kuin pamahti auki. Tuo sama ongelma on myös polttiksissa, että vaikea sanoa tekeekö huolto mitään. Onneksi miissä on manuaalinen kässäri ..eli ongelman voi välttää.

Zarhan

Kiitoksia tiedoista. Ehkä pitää raivata autotallia sen verran että sinne mahtuu autokin sulamaan jossain vaiheessa...

harry

#710
"Onko muille sattunut vastaavaa? Kelit ovat kyllä olleet kamalimmat mahdolliset kun pikkupakkasta ja kosteutta joka paikassa ja ilman etulasinlämmitintä joutuisi varmaan raaputtelemaan lasia vähän väliä...Pitäisikö käydä näyttämässä K-autossa, olisko jokin takuun piiriin menevä ongelma?"


EUP:ssa sama ongelma. Tuo jäätyminen on vasta ensimmäinen vaihe , jonkin ajan kuluttua alkaa jumittamaan kostealla säällä plus kelissäkin. Sen jälkeen sitten aina , kun käsijarru vähänkään kauemmmin päällä. Ongelman syynä on mitä todennäköisimmin jarrukengistä niiden kulumisen myötä irtoava pöly , joka vähitellen jumittaa käsijarrun palatusmekanismin. Ongelma ei korjaannu kuin avaamalla jarrut ja puhdistamalla ne ja samalla ehkä jotain voitelua käsijarruvivun akseliin rummun sisällä. Jumitus tosin alkaa taas pikkuhiljaa uudestaan jarrupölyn  kertyessä  rummun sisään.

Mainitsin ongelmasta K Kaarassa ensimmäisen huollon yhteydessä elokuussa, mutta asialle ei suostuttu tekemään mitään. Kerrottiin , että tuo tänne sitten kun vika päällä ! Asiakkaan ei siis pitäisi yrittää saada jumia laukeamaan , vaan toimittaa auto hinurin lavetilla huoltoon , jonka pihalla jarru tietysti rynkytetään auki ajamalla , kuten asiakaskin tekisi. Sitten vedetään käkkäri päälle ja vapautetaan samantien , ja todetaan , että hyvinhän tämä nyt toimii.

Tällä hetkellä 35tkm ajetussa autossa käsijarrun voi jättää päälle vain hetkeksi. Ainoa keino saada asia kuntoon , on avata jarrut itse ja putsata. Käsittämätöntä touhua , käsjarrussa on selvä suunnittely virhe ja mekanismin puhdistus tulisi takuunalaisessa autossa tehdä huillon toimesta maksutta.

Zarhan

Okei, kaipa sitten vanhat opit rumpujarrujen vapauttamisesta pitää ottaa käyttöön (peruuta pieni matka lähtiessäsi, lyö kumivasaralla, älä vedä käsijarrua tiukalle jne.) Olisin luullut että tämä ei olisi ihan tyyppivian tapainen juttu kuitenkaan.

Pitää katsoa auttaako noi kikat ja jos ei niin vie sit huoltoon putsailtavaksi. Mitäs pikku pauke mutta se kun pyörä jäi tosiaan kokonaan jumiin oli aika ikävä ylläri.

Petunet

Mielenkiintoista. Meidän 32 000 ajetussa e-up!:ssa käytetään käsijarrua joka kerta pysäköidessä eikä se ole juuttunut kiinni kertaakaan.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Emil

Bensamalleissa takajarrujen puhdistus kuuluu huolto-ohjelmaan. 2v/30tkm. Tommoisia pikkuisen jumittavia käsijarruja ei ole omalle kohdalle sattunut. Nyt viides tripletti alla.

Mutta tietyissä olosuhteissa jarrukengät jäätyy rumpuun kiinni, jos käsijarrun jättää päälle. Samoin saattaa jarrukenkä ruostua rumpuun kiinni, jos jättää käsijarrun päälle pidemmäksi aikaa.

SähköMiissä ei ole ollut mitään ongelmia käsijarrun kanssa. Mutta en käytä sitä juuri muutoin kuin kaupassa käymisen ajan. Pysyy sillä tavoin liikkuvat osat liikkuvina, ja automaattisäätö pääsee säätämään jarruja.

harry

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 03.01.22 - klo:09:09
Mielenkiintoista. Meidän 32 000 ajetussa e-up!:ssa käytetään käsijarrua joka kerta pysäköidessä eikä se ole juuttunut kiinni kertaakaan.

Mikä vm kyseessä ? . Käytätkö paljon B asentoa , jolloin jarruja ei niin usein tarvitse painaa. Itse ajan rullausmoodissa koko ajan , jolloin jarrupölyä muodostuu enemmän.

Petunet

Lainaus käyttäjältä: harry - 03.01.22 - klo:12:17
Mikä vm kyseessä ? . Käytätkö paljon B asentoa , jolloin jarruja ei niin usein tarvitse painaa. Itse ajan rullausmoodissa koko ajan , jolloin jarrupölyä muodostuu enemmän.

Vm 2021 ja kesällä käytän B-asentoa mutta talvella ei käytetä lainkaan.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Lattis

Haluaisin tuulilasin lämmityksen etänä päälle.

Koetin OBD11 etsiä jotain mainintaa/säätöä koskien tuulilasin lämmitystä, tuloksetta. Jos esim. löytyisi säätö tuulilasin lämmityksen kestolle ja sen asettaisi jatkuvalle, niin ehkäpä tuulilasin lämmitys lähtisi päälle etänä samalla kun laittaa sisätilat lämpeään.
Perustan testaustani sille, että peilitkin lämpeää etänä kun peilien lämmitysnappi on kytketty päälle.

Onko sitten näin, kun OBD11:een ei ole vielä kaikkia Miin adaptaatioita ja koodausrivejä avattu, niin jotkut näistä tuntemattomista biteistä on minun etsimä tuulilasin säätö.
Minun VCDS on ajalta, jolloin sähköauto -sanaa ei ollut vielä edes sanakirjassa, niin siitä ei ollut nyt apua.

Jos on jollaki uuden VCDS:n omistajalla kinostusta laavata Miin Central Electric -osio läpi ja hihkasta jos sieltä löytyy mitään asiasanalla "tuulilasin lämmitys" niin hieno homma. Paljon on mahollista, että minun toive lasin etälämmityksestä on turha.

Zarhan

Workaround käsijarruongelmaan on ainakin nyt pari kertaa ollut se että on kiskaissut jarrua vain yhden "napsauksen" verran, eikä loppuun asti. Riittää pitämään auton paikoillaan kuitenkin ainakin loivassa rinteessä.

Pelkkä valitsimen jättäminen P-asentoon ei auta - auto rullaa silloin, koska eihän tässä mitään vaihdelaatikkoa tietenkään ole jota "vastaan" auto olisi paikoillaan.

Pistin nyt K-autoonkin vielä ei-niin-kiireellistä kyselyä aiheesta.

harry

Yhden napsauksen taktiikalla itsekin pääsen pamahduksen saattelemana liikkelle pitävällä alustalla , mutta liukkaalla ei uskalla laittaa edes sen vertaa käsijarrua päälle , ellei jokin aivan lyhyt pysäys ole.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Lattis - 04.01.22 - klo:12:42
Haluaisin tuulilasin lämmityksen etänä päälle.

Niin minäkin, mutta ei taida valitettavasti onnistua.

Peilit ilmeisesti saa sulamaan jättämällä peilien lämmityksen päälle, mutta noihin muihin lämmittimiin (etu/takalasi, penkit) ei onnistu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy