Mii electric

Aloittaja micsa, 02.11.19 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.12.19 - klo:23:52
Tuolla sigusi 4,0 litran kulutuksella Seatissasi pitäisi olla reilu 60 litran tankki, jotta pääsisi 18 000 kilometriä vuodessa kerran kuussa tankkaamalla. Kuulostaa siltä, että taas väitteissäsi on jotain hämärää.

Eihän autoilla ajeta Suomessa keskimäärin 18 tkm vuodessa vaan vähemmän. Tankkaus ei ole mikään ongelma bensa-autoilijalle. Yhteen kertaan menee 2-3 min ja bensapistoolit ovat yhtä puhtaita kuin sähköautojen latausjohdot. Itselläni menee kuukaudessa enemmän aikaa lohkolämmittinen johtosulkeisissa kuin bensan tankkaamisessa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Emil

#301
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 11.12.19 - klo:05:31
No joo. Väittäisin kuitenkin että kun näistä sähköautoista menee 10 vuodessa akut sököiksi niin tuotteen elinkaari on loppu ja paalausmestari iskee auton ja tekee siitä tonnikalapurkkeja. 😀👍

Ajoakun voi kunnostaa, tai ladata useammin. Jos 20 vuoden käyttöaika ei jonkun mielestä ole riittävä käyttöikä autolle.

Ihmiset korjauttaa tälläkin hetkellä 10 vuotiaita autoja isolla rahalla. Jakohihnaa, kantta, konetta, vaihteistoa. Sähköauton ylläpitokuluissa säästää sen akun hinnan. Halpoja ovat akut 10 vuoden päästä polttiksen remontteihin verrattuna.

Emil

Sitähän et sinä, enkä minä voi vielä tietää. Akun kestosta tai sen uusimisesta se elinkaari ei lyhene. Moottorikaan ei ole kovin monimutkainen, joten laakereiden vaihtaminen sinne ei voi paljoa maksaa 10 vuoden kuluttua.

Lisäys: Paljonkos sun bemarista putosi hinnasta, kun ajoit sen uutena kaupasta pois?

Guido

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 11.12.19 - klo:05:31
No joo. Väittäisin kuitenkin että kun näistä sähköautoista menee 10 vuodessa akut sököiksi niin tuotteen elinkaari on loppu ja paalausmestari iskee auton ja tekee siitä tonnikalapurkkeja. 😀👍

Paljonkohan mahtaa olla 10 vuotta vanhan ja 200+ tkm ajetun DSG-laatikollisen ketjukone-VAG:in arvo 10 v käytettynä. Enemmän vai vähemmän kuin purkki tonnikalaa? Rahallinen tappio on joka tapauksessa pirun paljon enemmän kuin uuden Miin hinta.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Emil - 11.12.19 - klo:07:31
Sitähän et sinä, enkä minä voi vielä tietää. Akun kestosta tai sen uusimisesta se elinkaari ei lyhene. Moottorikaan ei ole kovin monimutkainen, joten laakereiden vaihtaminen sinne ei voi paljoa maksaa 10 vuoden kuluttua.

Lisäys: Paljonkos sun bemarista putosi hinnasta, kun ajoit sen uutena kaupasta pois?

10 keuroa? Oli hienot ja kallit kyydit 😀

Emil

Ja kahden ensimmäisen vuoden aikana sulaa vähintään uuden Miin hinta. Tai jopa puolet siitä uuden bemarin hinnasta. Siihen sitten lisäksi parit 600-800, huollot päälle.

villeton

Lainaus käyttäjältä: Emil - 11.12.19 - klo:09:05
Ja kahden ensimmäisen vuoden aikana sulaa vähintään uuden Miin hinta. Tai jopa puolet siitä uuden bemarin hinnasta. Siihen sitten lisäksi parit 600-800, huollot päälle.
Pidän uuden miin hankintaa ihan hyvänä ajatuksena. Ei sijoituksena, koska arvo autoissa alenee kovaa vauhtia joka tapauksessa. Tuolla 4000 e alennuksella erityisesti!

Voin tunnustaa oman auton arvonalennuksen. Skoda Octavia RS v. 2016. Nyt ajettu 120 tkm. Maksoi uutena noin 35 oooe.
Nyt 3 vuotta vanhana automyyjä hyvittäisi vaihdossa 17 500e. Eli puolet sulanut 3 vuodessa.
En murehtisi asioita 10 vuoden päähän. Itse kuusikymppinen kaveri, joten ei toi omakaan takuu ikuinen ole:))))

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: villeton - 10.12.19 - klo:20:40
Miillä lailla VW oli parempi kuin Mii? VW hiukan kalliimpi. Onko paremmin varusteltu? Eikö kuitenkin Miissä ole pidempi takuu 5 vuotta? Varmaan moni pähkäilee valintaa Vw, Seat vai Skoda. Kun aika lailla sama auto on....
Yksityisleasingissa UP:n takaisinostoarvo on korkeampi kuin Mii:n ja siten leasingissä UP on halvempi. UP:n listahinta on kovempi, mutta siinä maahantuonnin tukiraha on 4000, ja valtion 2000, kun Miissä molemmat on 2000,.

Takuu itselle merkityksetön, koska sopimus on 3 vuotta tässä äidin tapauksessa, ja virhevastuun sisällä ollaan joka tapauksessa. UP:ssa tulee Schuko-laturi mukana, perus-Miissä ei olisi tullut. Toisaalta Miissä etäkäyttöpalvelut kuuluvat 10 vuotta hintaan, UP:ssa vain vuoden. Laturi ja etäkäyttöpalvelut 3 vuodeksi on samanhintaiset.

UP:ssa päivä-LED:t vakiona, samoin UP:n saa monitoimiratin mitä Mii ei saa rahallakaan. Nahkainen ratti Miissä myös ainoastaan Plussassa, ja 16" renkaita taas ei olisi haluttu.

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

BLUP!

Antoiko seatkin jäännösarvon vai oliko arvio? Itse en sitä saanut kun kyselin.
VW Eco Up!

track08

Kun olin taannoin vaihtamassa Citigoa pois, törmäsin seuraavaan: VW Upin jälleenmyyntiarvo on korkeampi kuin Citigon/Miin. Tämä johtuu automyyjien mukaan siitä, että kun asiakas etsii tämän kokoluokan autoa, yhdeksän kertaa kymmenestä hän hakee Upia tietämättä että sillä on myös sisarautot Citigo ja Mii.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 11.12.19 - klo:10:11
Täytyy tunnustaa että ostin oman bemarin 120 ooo km ajettuna ja maksoin 1/3 uuden hinnasta. Eli hankintahinta oli alle 20 ke. Bemarin huollot muuten ovat edullisemmat kuin golf vii huollot. Vw:n huollot ovat laillista rahastamista 😀

Kaverilla BMW X4 ja kiroaa samaa asiaa mutta toiseen suuntaan. Ihan suhteettoman kallista on Bemarin huolto verrattuna minun VII Golffiin..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Emil

#311
Olen niitä tehnyt. Ei mitään ongelmaa.

Ihme asennevammoja ihmisillä.

Enemmän monissa autoissa on meteliä 80 nopeudessa kuin up!:issa 140 nopeudessa. Erona se, että up!:in sisämelu ei ole ärsyttävää, kuten monissa autoissa on.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 11.12.19 - klo:10:38
Antoiko seatkin jäännösarvon vai oliko arvio? Itse en sitä saanut kun kyselin.
Ei jäännösarvoa euromääräisenä missään lue, mutta helppohan tuo on itse laskea.

Ilman lisävarusteita UP oli kalliimmasta listahinnataan huolimatta vajaa 30,/kk halvempi 36kk/30tkm sopimuksella.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

V60

Lainaus käyttäjältä: Emil - 11.12.19 - klo:13:31
Olen niitä tehnyt. Ei mitään ongelmaa.

Ihme asennevammoja ihmisillä.

Enemmän monissa autoissa on meteliä 80 nopeudessa kuin up!:issa 140 nopeudessa. Erona se, että up!:in sisämelu ei ole ärsyttävää, kuten monissa autoissa on.
No onko valistunutta arvausta siitä, miksei kaikki ihmiset osta pikkuruista sähköautoa?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Emil

#314
Olen sen jo kertonut tässä ketjussa.

Lisäys: Taasko katoaa kirjoituksia? Muistaakseni puhuit up!:ista, et e-up!:ista.

Lisäys 2: näyttää siltä, että asiattomuuksia on siivottu. Hyvä niin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 11.12.19 - klo:06:31
Eihän autoilla ajeta Suomessa keskimäärin 18 tkm vuodessa vaan vähemmän. Tankkaus ei ole mikään ongelma bensa-autoilijalle. Yhteen kertaan menee 2-3 min ja bensapistoolit ovat yhtä puhtaita kuin sähköautojen latausjohdot. Itselläni menee kuukaudessa enemmän aikaa lohkolämmittinen johtosulkeisissa kuin bensan tankkaamisessa.
Niin vielä edellisessä viestissäsi kirjoitit näin: Siis jos kilometrejä tulee vuodessa keskimääräiset eli hieman alle 20 tkm, riittää tankkaus kerran kuussa.

Eikö 18 ole hieman alle 20 tkm vai mitä oikein tarkoitat?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.12.19 - klo:14:56
Eikö 18 ole hieman alle 20 tkm vai mitä oikein tarkoitat?

On se, mutta kirjoitin keskimääräisistä kilometreistä. Lähteestä riippuen luku on 14-17 tkm/v.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Jaran

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 06.12.19 - klo:16:38
Tuosta connect varusteesta ei ihan kauheasti löytynyt infoa tuon aiemman linkin takaakaan. Yritin etsiä myös käyttöohjekirjaa tuolle mutta löysin vain bensaversion kirjoja. Siellä olisi varmaan kerrottu jääkö lämmitys päälle asetetun ajan jälkeen, näkeekö apista akun lämpötilan yms. Eiköhän tuo jossain vaiheessa selviä.
Mikä mahtaa olla tuon apin nimi? Vai onko se tuo Seat DriveApp joka vain mukautuu auton mukaan erilaiseksi?

Itse itselleni vastaten kun UK version manuaali löytyi. Jotain eroja Suomiversioon voi toki olla.

https://www.seat.co.uk/datamanual-manual/mii_electric/my20_w46/en-uk/Mii_Electric_11_19_EN.pdf

https://www.seat.co.uk/owners/your-seat/manuals-offline.html

Jos oikein tulkitsin, niin lämmittää näköjään 15/30min etukäteen riippuen onko piuhassa vai ei. Ja 5/15min ajaksi jää päälle asetusajan jälkeen. Sitä en löytänyt riippuuko nuo ajat mitenkään sisä- ja ulkolämpötilojen erosta vai onko ajat aina nuo vakiot? Jotenkin olisi outoa jos ei ole mitään optimointia. Kuitenkin automaatti-ilmastointi löytyy.

Mutta AC:lla ei lataa ja lämmitä/jäähdytä yhtäaikaa vaan ensin lataa ja sitten lämmittää/jäähdyttää.

Ja App taitaa olla ainakin IOS:lla ”DriveMii”

Lainaa
In the event of a scheduled departure time
● Charging connector plugged in. 30 minutes of pre-run time
● Charging connector plugged in. 15 minutes of post-run time
● Charging connector not plugged in. 15 mInutes of pre-run time
● Charging connector not plugged in. 5 minutes of post-run time

● Charging with alternating voltage (charg- ing with AC): The vehicle can only be charg- ed or heated. If a departure time has been programmed, the high-voltage battery is charged first and the passenger compart- ment is then heated or cooled. The charging process is prolonged if the stationary air con- ditioning is manually connected with the cor- responding application installed on the mo- bile phone.
● Charging with direct current (charging with DC): The vehicle can only be heated/cooled during the charging process.

villeton

Lainaus käyttäjältä: V60 - 12.12.19 - klo:14:17
No onko valistunutta arvausta siitä, miksei kaikki ihmiset osta pikkuruista sähköautoa?
Kaikki ihmiset eivät osta esim. maasturia tai kaikki ihmiset eivät osta dieseliä:))))
Osalle pikkuauto ei riitä tilojen puolesta ja osalle toimintamatka ei ole riittävä.
Toisille sopii, toisille ei. Toki kaikki uusi askarruttaa ja tosiaan akkujen kesto kysymysmerkki.

Joka tapauksessa useampi sata Seatin on tilannut, joten kiinnostusta on sähköautoiluun....

Emil

Koska ollaan Itä-Euroopassa, niin kaikkien pää ei mahdu pieneen autoon. On pakko olla isot autot ja isot koneet. Naapurillekaan ei voi jäädä kakkoseksi.

Bensakoneella ei näillä pikkuautoilla ole mikään ongelma ajaa pitkää matkaa. Esim. mainittu 600km menee siinä missä millä tahansa muullakin autolla. Sähköautolla pitää olla vähän enemmän harrastuneisuutta mukana. Pitää selvitellä latauspaikat. Ja jos akulla ei ole jäähdytystä, niin lukemani mukaan samalla reissulla ei kovin montaa pikalatausta voi tehdä.

Henkilökohtaisesti en kovasti nauti pitkien matkojen ajamisesta muutenkaan. Onneksi on junat ja lentokoneet, jos tarvitsee yli 600 km yhteen suuntaan ajaa yhden päivän aikana.

GT


Pihistelijä

Sähköset VW up!, Mii ja Citigo saivat huonot tulokset Euro NCAP:ssa. Vain kolme tähteä!

https://cdn.euroncap.com/media/57584/euroncap-2019-vw-up-datasheet.pdf
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.12.19 - klo:19:10
Sähköset VW up!, Mii ja Citigo saivat huonot tulokset Euro NCAP:ssa. Vain kolme tähteä!

https://cdn.euroncap.com/media/57584/euroncap-2019-vw-up-datasheet.pdf

Saman auton bensa versio sai 2011 viisi tähteä. Kuvaa mielestäni hyvin arvostelun kiristymistä ja sitä että nykyinen kolme tähteä ei todellakaan tarkoita auton olevan hengenvaarallinen..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Pihistelijä

Mutta esim. Seat Ibiza sai reippaasti viisi tähteä näillä uusimmillakin arvosteluilla. Kyllä tuo Miin kolariturvallisuus on jo jäänyt ajastaan jälkeen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Antore

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.12.19 - klo:21:01
Mutta esim. Seat Ibiza sai reippaasti viisi tähteä näillä uusimmillakin arvosteluilla. Kyllä tuo Miin kolariturvallisuus on jo jäänyt ajastaan jälkeen.

Kannattaa vertailla noita raportteja rinnakkain ja ymmärtää mistä erot tulee. Suurimmat erot tulee avustavista järjestelmistä joilla pyritään estämään esim. jalankulkijoiden loukkaantumiset. Yhtään tätä arvostelukriteeriä väheksymättä, voi kyllä noilla (tosin ihan eri kokoluokan autoillakin) ihan hyvillä mielin matkaa taittaa. Lapsen kuljettamiseen esim. up! arvioidaan ibizaa turvallisemmaksi.

Emil

Ei se sen vaarallisempi ole tänään kuin oli julkaisun aikoihin.

Jokuhan voisi kaivaa esimerkin joltain toiselta merkiltä. Sama koko- ja hintaluokka, sähkömoottorilla. Olisi sillä tavalla reilua vertailua. Eiku, ei taida olla olemassa vastaavaa muilla valmistajilla.  :)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Emil - 18.12.19 - klo:23:15
Ei se sen vaarallisempi ole tänään kuin oli julkaisun aikoihin.

Jokuhan voisi kaivaa esimerkin joltain toiselta merkiltä. Sama koko- ja hintaluokka, sähkömoottorilla. Olisi sillä tavalla reilua vertailua. Eiku, ei taida olla olemassa vastaavaa muilla valmistajilla.  :)
Kyllä nuo tulokset ovat vertailukelpoisia - edelleen. Sähkö-Mii taitaa olla aika lailla painavampi kuin bensiini-Mii. Massan kasvaminen kutakuinkin samoilla korirakenteilla huonontaa kolariturvallisuutta.
Golfkärry Mk 7.5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 19.12.19 - klo:01:39
Kyllä nuo tulokset ovat vertailukelpoisia - edelleen. Sähkö-Mii taitaa olla aika lailla painavampi kuin bensiini-Mii. Massan kasvaminen kutakuinkin samoilla korirakenteilla huonontaa kolariturvallisuutta.

Just. Testit ovat muuttuneet monella tavalla vaativammiksi tuolla välin, eivät ne ole ollenkaan vertailukelpoisia. Hyvä osoitus tuosta on Fiat Panda, joka sai vuonna 2012 kohtuulliset neljä tähteä, mutta vuonna 2018 tuli enää pyöreät nolla tähteä. Auton massa ja tuloksesta päätellen kaikki muukin oli pysynyt muuttumattomana. Vuonna 2011 Pandan kyydissä olijoiden turvallisuus (aikuinen/lapsi) 82/63, mutta 2018 tulos oli enää 45/16.

Uuden up!:n tapauksessa kyse ei edes ole mistään korirakenteisiin liittyvästä. Nuo kyydissä olijoiden tulokset ovat uusimmassa testissä samalla tasolla kuin 2011, joka kertoo, etteivät rakenteet ole ainakaan heikommin suoriutuneet. Sen sijaan ajamisen turvallisuusavustimien tulos on tippunut selvästi 86->55 ja keula saa edelleen heikohkot pisteet jalankulkijoiden kolhimisesta.

Tämä up!:n tulos on luokassaan ihan ok suoritus. Keula sai jalankulkijoiden suhteen huonon tuloksen, mutta muuten suoritus oli keskimääräistä parempi. Tässä pienimpien autojen luokassa euroja ei ole kovin paljon käytettävissä kalliiseen avustinteknologiaan ja nykyiset arvostelut rokottavat tuosta.

Husky

Eli nyt tulemme siihen tulokseen, että sähkö miin kuskit joutuvat ajamaan kypärät päässä. :D

Emil

Varmasti hyvä ajaa ihan kaikilla autoilla kypärä päässä, jos tollaiseen johtopäätökseen tulee. Sellainen kypärä, joka vuorattu foliolla.

Se on hankalaa, jos ei osaa lukea, mutta laskea viiteen. Hankala ymmärtää mitä kolaritestin tähdet tarkoittaa.

Varmasti ollut VW:n tiedossa tuo lopputulos. On sen verran monta autoa testauttaneet.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy