Mii electric

Aloittaja micsa, 02.11.19 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

TommyW

Lainaus käyttäjältä: Emil - 08.11.19 - klo:09:53Tonni tuntui kovalta hinnalta kaiuttimista, mutta tuleehan siinä se tilapäislaturi mukana myös. Koristevanteet on ihan kivat, koska en pidä kapseleista. Musta kattoverhoilu on mukavaa vaihtelua, ja "tunnelmavalaistus" voi olla kiva pimeinä talviaamuina.
Totta, täytyy vielä pohtia omia valintoja - tosin en tiedä, voiko niihin enää vaikuttaa "jonopaikan" puitteissa.

Ihan omaksikin "muistilistaksi":

* Mii Electric

  • + mukavuuspaketti (cruise, peruutustutka, ambient-valaistus)
  • + käytettävyyspaketti(Etumatkustajan istuimen korkeudensäätö, tavaratilan kaksoispohja, kassikoukku
    hansikaslokeron kannessa, kahdessa osassa taitettava takaistuimen selkänoja)
  • + tilapäislaturi

Hinta 16604â,¬  (sisältäen TK, valtion tuki, SEAT-tuki)

=========================================

* Mii Electric Plus

  • + mukavuuspaketti (cruise, peruutustutka, ambient-valaistus)
  • + käytettävyyspaketti(Etumatkustajan istuimen korkeudensäätö, tavaratilan kaksoispohja, kassikoukku
    hansikaslokeron kannessa)

Hinta 17681â,¬ (sisältäen TK, valtion tuki, SEAT-tuki)

=========================================

Yo. lisäpaketeilla on Plus:ssa lisäksi seuraavat:


  • 16" kevytmetallivanteet, 185/50 R16 renkaat -> näyttää paremalta, parempi ajotuntuma?, kovempi sisämelu?
  • Sumuvalot -> eipä ole PKS:lla asuvana ollut ihan hirveästi käyttöä
  • 6 kaiutinta -> varmasti parempi kuin 2 kaiutinta
  • Tummennetut takasivuikkunat ja takalasi -> nykyisessä MY16-Ocussa on, enimmäkseen yksin ajaessa jää hyöty melko pieneksi
  • Nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja käsijarrukahva -> nahkaratti on kyllä miellyttävämpi
  • Musta sisäkatto -> en osaa kaivata

Emil

#31
16" rengas ei ole niin harvinainen enää, että olisi erityisen kallis. Talvipyöriksi toki hankin 14-15" renkaat mallia kapea kitkapyörä.

Vuoden -17 upissa "kaksi kaiutinta" tarkoitti kahta kaksoiskartio kovaäänistä etuovissa alhaalla. Merisäätä niistä olisi voinut kuunnella, mutta ei paljon muuta. Matkapuhelinhan mukautuu osaksi autoa, ja mahdollistaa suoratoistopalvelun kuuntelua, että usein tulee kuunneltua muutakin kuin merisäätä.

Lisäys: Kuvien mukaan alusta ei ole erityisen matala, eli voisi olettaa, että autossa on myös jousitus. Se hieman pehmentäisi matalahkoa rengasprofiilia. Kyllä mä sitä koristevanteen tarvetta pohdin tovin ja toisen. Kapselit vaan on karmeita, eikä tarvikevanteet usein sen parempia. Siksi päätin kokeilla 16" pyöriä. Tämän hetken upissa meillä kesällä 15" pyörä, eikä se ainakaan pahalta tunnu.
Matkustajan korkeudensäädöstä en maksaisi mitään. Mukatuva tavaratilan välipohja on siitä kiva, että penkit kaataessa tavaratilan saa tasaiseksi. Kahdessa osassa taittuvasta selkänojasta on ollut hyötyä.

BLUP!

Eikös hintoihin tule toimitusmaksu päälle eli 600â,¬? Ledimutkat  tais saada vain plussaan ja vain sumujen tilalle
VW Eco Up!

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Marko - 08.11.19 - klo:12:09
Jos päädyn auton tilaamaan, niin otan perusmallin, juurikin tuon rengaskoon takia. Ovat hiljaisemmat, mukavammat ja varmaan vierintävastuskin pienempi, lisäksi halvemmat ostaa.
Radiota tulee kuunneltua sen verran vähän, että kaksi kajaria riittäköön.
Siis miksi pienemmät renkaat ovat hiljaisemmat ja mukavammat ja pienemmät vierintävastukseltaan?? - autollahan on massaa kuljettajan kera melkein 1300 kg.  Nuo em. ominaisuudethan ovat kiinni renkaan rakennetoteutuksesta, eivät koosta. Ajo-ominaisuuksien ja jarrujen jäähtymisen kannalta tuo suurempi pyöräkoko taitaa napata pokaalin.
Talvipyörissä voi sitten kokeilla vaikka sitä pienintä mahdollista pyöräkokoa jos haluaa säästää hinnassa. (?)
Golfkärry Mk 7.5

teräksenharmaa

#34
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 08.11.19 - klo:13:37
Siis miksi pienemmät renkaat ovat hiljaisemmat ja mukavammat ja pienemmät vierintävastukseltaan?? - autollahan on massaa kuljettajan kera melkein 1300 kg.  Nuo em. ominaisuudethan ovat kiinni renkaan rakennetoteutuksesta, eivät koosta. Ajo-ominaisuuksien ja jarrujen jäähtymisen kannalta tuo suurempi pyöräkoko taitaa napata pokaalin.
Talvipyörissä voi sitten kokeilla vaikka sitä pienintä mahdollista pyöräkokoa jos haluaa säästää hinnassa. (?)

Lähtökohtaisesti korkeampi ja kapeampi profiili on hiljaisempi ja mukavampi ihan vain siitä syystä, että siinä on korkeammat ja löysemmät kyljet, jotka vaimentavat värähtelyä ja iskuja paremmin. Kapeampi kulutuspinta myös synnyttä vähemmän melua. Tuo isomman vanteen profiili 185/50 on jo varsin matala ja on halvan pikkuauton alla takuulla epämiellyttävä valinta. Kalliimmin toteutetut alustat sietävät paremmin matalia renkaita, mutta tuollaiseen yksinkertaiseen pikkuautoon en kyllä matalia renkaita ottaisi vapaaehtoisesti.

Se on totta, että renkaiden toteutuksessi on eroja, mutta noissa asioissa kapeampi ja korkeampi profiili on aina lähtökohtaisesti parempi. Myös j helposti nousee renkaan madaltuessa ja leventyessä, joka sekin vain lisää kapeamman ja korkeamman kumin etua. Jarrujen jäähtymisellä ei ole mitään väliä autossa, jonka huippunopeus on 130 km/h ja joka laskettelee vuorilta alas akkuja ladaten.

Renkaan leveys vähentää vierintävastusta, mutta leveämpi rengas on monesti jäykkärakenteisempi ja se kääntää helposti puntit toisin päin. Sähköautojen rangelle maantie- ja moottoritieajo ovat ne kipupisteet ja siellä erot ilmanvastuksessa ovat vierintävastuksen eroja merkittävämpiä. Renkaan kapeus on etu ilmanvastuksen suhteen. Tämän Seatin rangea olisi todennäköisesti helppo parantaa pölykapseleilla jotka peittäisivät koko vanteen. Sileät ja pulleat pölärit mallia pitsalautanen  toisivat lisää kilometrejä pitkille siirtymille ja nopeuttaisivat latauksia.

TommyW

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 08.11.19 - klo:13:32
Eikös hintoihin tule toimitusmaksu päälle eli 600â,¬? Ledimutkat  tais saada vain plussaan ja vain sumujen tilalle
Omissa esimerkeissä toimituskulut (TK) kokonaishinnoissa mukana ja ledit saa vain Plussaan, kun tulevat sumuvalojen tilalle.

Marko

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 08.11.19 - klo:13:37
Siis miksi pienemmät renkaat ovat hiljaisemmat ja mukavammat ja pienemmät vierintävastukseltaan?? - autollahan on massaa kuljettajan kera melkein 1300 kg.  Nuo em. ominaisuudethan ovat kiinni renkaan rakennetoteutuksesta, eivät koosta. Ajo-ominaisuuksien ja jarrujen jäähtymisen kannalta tuo suurempi pyöräkoko taitaa napata pokaalin.
Talvipyörissä voi sitten kokeilla vaikka sitä pienintä mahdollista pyöräkokoa jos haluaa säästää hinnassa. (?)
Ei koko mihinkään muutu, ainoastaan profiili ja renkaan leveys.
Täällä paljon sorateitä ja huonokuntoista asfalttia, että taatusti mukavammat. Hinta ei nyt tässä näyttele suurinta osaa vaan tuo mukavuus. Kokemusta on kyllä noista 50 sarjalaisista ihan tarpeeksi.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Marko - 08.11.19 - klo:14:58

Ei koko mihinkään muutu, ainoastaan profiili ja renkaan leveys.
Täällä paljon sorateitä ja huonokuntoista asfalttia, että taatusti mukavammat. Hinta ei nyt tässä näyttele suurinta osaa vaan tuo mukavuus. Kokemusta on kyllä noista 50 sarjalaisista ihan tarpeeksi.
Vannekoot 14" ja 16" ovat erikokoiset ja myös niille asennettavat renkaat ovat vastaavasti eri kokoa. Jotta niiden (renkaiden) vierintäkehät pysyvät vastaavina pitää suuremmassa renkaassa olla matalampi profiilisuhde.

Näinkin painavalla autolla ajettavuus ohjattavuuden ja ohjaustunnon osalta paranee matalampiprofiilisilla vaihtoehdoilla.

Mikäli autolla ajetaan vain kaupunkiliikenteessä, niin pienemmällä vannekoolla ja sen mukana korkeampiprofiilisella renkaalla ajelu on "pehmeämpää" ja pienet epämääräisyydet ohjausominaisuuksissa anteeksiantavaa.
Golfkärry Mk 7.5

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.11.19 - klo:13:55
... laskettelee vuorilta alas akkuja ladaten.

Sileät ja pulleat pölärit mallia pitsalautanen  toisivat lisää kilometrejä pitkille siirtymille ja nopeuttaisivat latauksia.
Teknistä "faktaa" suomalaisille sähköautoilijoille.  ::) Huomaa, että nopeuttavat latausta!! ;D
Golfkärry Mk 7.5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 08.11.19 - klo:15:58
Teknistä "faktaa" suomalaisille sähköautoilijoille.  ::) Huomaa, että nopeuttavat latausta!! ;D

Ole hyvä vain. Pyörät ovat yksi helpoimpia paikkoja optimoida kulutusta. Mitä vähemmän auto kuluttaa, sitä nopeampaa lataus on. Latauksen tärkein arvo autoilijalle ilmoitetaan yksikössä km/h. Mutta älä huoli, monet muutkaan nollakokemuksella osailevat eivät ole tuota vielä sisäistäneet. Pienempi kulutus, sitä vähemmän tarvitsee myös ladata lisää kilometrejä tien päällä eli hyöty on kaksinkertainen.

Emil

"Ledimutkia" ei taida saada millään ilveellä. Mutta sumareiden tilalle saa halutessaan päiväajovalot. Eli ihan kuin olisi sumarit päällä, mutta ne onkin päiväajovalot. Joku kai semmoisestakin tykkää, kun niitä tarjolle on pistetty. Onhan sumareista enemmän iloa vaikka kääntymisvaloina, kuin sumuvalojen tilalla olevista päiväajovaloista. up! sytyttää sumarit peruutettaessa. Saattaa auttaa näkemisessä joissain olosuhteissa. Luulis Miin valojen toimivan samalla tapaa. Ja tuskin Miinkään umpion päiväajovalot on enää hehkulangalla, vaan ledeillä toteutettu.

Kinkkujuusto

Onko tietoa miten tämä "lämmitettävä tuulilasi" on tässä toteutettu?
Eli onko vastuslangat lasissa niinkuin esim. Fordeissa?
Seat Ateca FR 1.5TSI DSG -23

Emil

Muistaakseni edellisessä e-upissa oli vastuslangat lasissa. Luulis, että niissä uusissakin on. Näkymättömämpiäkin ratkaisuja on olemassa, mutta ne on kai kalliita.

Kinkkujuusto

Lainaus käyttäjältä: Emil - 08.11.19 - klo:17:11
Muistaakseni edellisessä e-upissa oli vastuslangat lasissa. Luulis, että niissä uusissakin on. Näkymättömämpiäkin ratkaisuja on olemassa, mutta ne on kai kalliita.
Joo tämä että langat on lasissa ei ole henkilökohtainen suosikkini.
Seat Ateca FR 1.5TSI DSG -23

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Emil - 08.11.19 - klo:16:29
Eli ihan kuin olisi sumarit päällä, mutta ne onkin päiväajovalot. Joku kai semmoisestakin tykkää, kun niitä tarjolle on pistetty. Onhan sumareista enemmän iloa vaikka kääntymisvaloina, kuin sumuvalojen tilalla olevista päiväajovaloista. up! sytyttää sumarit peruutettaessa. Saattaa auttaa näkemisessä joissain olosuhteissa. Luulis Miin valojen toimivan samalla tapaa. Ja tuskin Miinkään umpion päiväajovalot on enää hehkulangalla, vaan ledeillä toteutettu.

Sumareista en ole kokenut koskaan olevan mitään hyötyä, enkä ylipäätään käyttänyt etusumareita. Oletin että päiväledeja ei ole umpiossa, kun tuo optio oli tarjolla. Kääntymisvalokin on vähän niin ja näin, joku voi tykätä. Plussa tuli tilattua (nahkaratin  ja kaiuttimien takia), eli on niitä jo muutama tämänkin palstan perusteella tulossa. Nyt sitten odotellaan milloinka kärryjä saadaan Suomeen.

Emil

Langat lasissa näkee, jos niitä tuijottaa. Usein kuitenkin kannattaa katsoa mieluummin sen lasin läpi, ja silloin silmä ei erota lankoja. Erittäin ohuitahan ne ovat ne langat.

teräksenharmaa

Sähköautossa lämmitettävä tuulilasi on kyllä paikallaan, ettei tarvitse kuluttaa yhtä paljon sähköä lasin pitämiseen kirkkaana.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Emil - 08.11.19 - klo:18:25
Langat lasissa näkee, jos niitä tuijottaa. Usein kuitenkin kannattaa katsoa mieluummin sen lasin läpi, ja silloin silmä ei erota lankoja. Erittäin ohuitahan ne ovat ne langat.
Niinpä. Sen lasin läpi pitää katsoa ja jos siinä on ne vastuslangat, niin on suoraan sanoen tuskallista ajaa vasta-aurinkoon - varsinkin jos tiellä pölisee ( lumi tai maa-ainespöly ). Kokoemusta on muutamasta tuollaisesta tilanteesta.
VAG on kehittänyt uuden, kalvotekniikkaan (lämmitettävä, läpinäkyvä välikalvo) perustuvan lämmitettävän lasin; toivottavasti nämä uudet autot ovat näillä lämpökalvolaminoinneilla valmistettujen lasien käyttäjiä.
Golfkärry Mk 7.5

Emil

Olisko vag kuitenkaan kehittänyt, koska niitä langattomia laseja on ollut jo jonkun tovin olemassa muissa ajoneuvoissa? Vag tuskin tekee mitään laseja itse, vaan tilaa ne alihankkijoilta.

Suurimmalla osalla ihmisistä varmaan lasi niin likainen sisäpuolelta, että se on suurempi näkyvyyttä häiritsevä tekijä.

Mukava yllätys, jos langattomalla ratkaisulla lasin lämmitys. Mutta ei haittaa vaikka olisi niillä ohuen ohuilla langoilla.

teräksenharmaa

Itse en saanut ongelmaa edes Sierran lasin langoista, jotka olivat selkeästi nykyisiä lankoja paksumpia.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Emil - 08.11.19 - klo:20:32
Olisko vag kuitenkaan kehittänyt, koska niitä langattomia laseja on ollut jo jonkun tovin olemassa muissa ajoneuvoissa? Vag tuskin tekee mitään laseja itse, vaan tilaa ne alihankkijoilta.

Ranskalaisille menee kunnia tuostam
https://www.saint-gobain-sekurit.com/glazing-competitive-edge

Marko

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.11.19 - klo:18:35
Sähköautossa lämmitettävä tuulilasi on kyllä paikallaan, ettei tarvitse kuluttaa yhtä paljon sähköä lasin pitämiseen kirkkaana.
Tuo lasilämmitin vie paljon enemmän virtaa kuin puhallin. Ei kannata pitää päällä yhtään ylimääräistä.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

b1mpo

Lämmin puhallus tarvitsee myös lämpöä, eli energiaa. Lasin lämmittämisellä muu kabiini voi olla viileämpi, kun lasia ei tarvitse lämmittää puhaltamalla ja sitä kautta ilmaa jäähdyttää kabiinissa. Monet nimenomaan käyttävät lasin, istuimen ja ratin lämmityksiä päällä pienemmän sähkön kulutuksen takia. Koko auton lämpöiseksi saaminen vastusten kautta puhaltaen ei ole niin energiatehokasta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Marko - 08.11.19 - klo:22:11
Tuo lasilämmitin vie paljon enemmän virtaa kuin puhallin. Ei kannata pitää päällä yhtään ylimääräistä.
Tuo kalvomallin tuulilasin lämmitin ottaa luokkaa 400-500 wattia ja lankamallit tuplaten tuon verran. Nuo sulattavat lasin nopeasti, eikä niitä tarvitse pitkään pitää päällä. Puhallin itsessään ei vie paljoa tehoa, mutta tuulilasin sulattamiseen puhallin vaatii kaverikseen esimerkiksi 5 kW lämmittimen. Tuolla 5 kilowatillakaan lasi ei sula välittömästi. Lämpöpumppu auttaa tähän, mutta sekään ei pääse tuuliläsinlämmittimen enegiatehokkuutteen. Erityisesti talvella kaupungissa lyhyitä siirtymiä ajaessa lasien kirkkaana pitäminen on ensiarvoisen tärkeää ja siihen voi kulua puhallinta käyttäen enemmän energiaa kuin itse auton liikuttamiseen.

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Emil

Mulla sellainen käsitys, että ei kannata odottaa ilmalämpöpumppua uuteen Miihin. Koska sitä ei ollut edellisessä e-upissakaan. Mutta ei haittaa, jos se parannellussa mallissa on, eli vaikka Miissä.

mii2

Tilaukseen meni täälläkin. Plus -versio "kaikilla lisävarusteilla"  ;D , väri valkoinen ja mustalla katolla. Hauska jäädä odottelemaan ja katsoa miten toimitusaika asettuu kevään aikana.

Marko

Juu. Enpäs ajatellu sen pidemmälle tuota lämpöhommaa. Eihän tuolla ole jäähdytysnestettä ollenkaan ;D, vaan hytti täytyy lämmittää vastuksella. Elikkä lasinlämmitys on ihan hyvä juttu.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Emil

Jäähdytysnestettä on tietääkseni. Mutta se pidetään n. 20 asteen paikkeilla, eli sillä ei matkustamoa lämmitetä. Vaan ptc-vastuksella, taikka vastaavalla. Ja sehän oli se viime talvena koeajamani up! lämmin sisältä lämmin hetkessä. Ei tarvinnu odottaa sitä polttiksen hukkalämpöä ollenkaan.  :)

Antore

Lainaus käyttäjältä: Emil - 09.11.19 - klo:00:39
Jäähdytysnestettä on tietääkseni. Mutta se pidetään n. 20 asteen paikkeilla, eli sillä ei matkustamoa lämmitetä. Vaan ptc-vastuksella, taikka vastaavalla. Ja sehän oli se viime talvena koeajamani up! lämmin sisältä lämmin hetkessä. Ei tarvinnu odottaa sitä polttiksen hukkalämpöä ollenkaan.  :)

Aika vanhaan polttikseen pitää palata, josta ei löydy ptc-vastuksen ohjaamaa sähkölämmitystä jolla homma hoidetaan ennen jäähdytysnesteen lämpenemistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy