Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Pushead

Onko kukaan päivittänyt navin karttoja ja radioasemalogoja usb-tikulla?

Näyttäisi olevan mahdollista https://updateportal.skoda-auto.com/

Autohan ilmeisesti lataa itsekkin nämä päivitykset, mutta jostain syystä on tehty mahdolliseksi ajaa päivitys myös usb:llä. Ainakin sikäli hyvä kun connect-soppari menee umpeen, saa silti päivitykset karttoihin.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

prinne

Eli mitä kaikkea tuohon connectin soppariin kuuluu. Meni umpeen jo loppukesästä.

Jotain softapäivityksiä vielä ainakin on tullut. Kännykkäsovellusta en käytä. Langattoman androidin tultua päivityksessä, aika vähissä oman navigoinnin käyttökin ollut, mutta sais siinä kartat olla linjassa kun välillä tulee käytettyä.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Pushead

Varmaa tietoa ei ole, tuo eri yhteyspakettien tuotteistus on vähintään epäselkeä. Mutta vaikuttaa todennäköiseltä että kun maksaminen loppuu, loppuu myös karttapäiviysten automaattinen lataus.
Jäljelle taitaa jäädä ainakin hätäpuhelujärjestelmä joka ilmeisesti on jokin direktiivivaatimus tms. Ja hyvä että päivityksiä silti tulee.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Atsii

Lainaus käyttäjältä: prinne - 05.01.22 - klo:09:03
Eli mitä kaikkea tuohon connectin soppariin kuuluu. Meni umpeen jo loppukesästä.

Jotain softapäivityksiä vielä ainakin on tullut. Kännykkäsovellusta en käytä. Langattoman androidin tultua päivityksessä, aika vähissä oman navigoinnin käyttökin ollut, mutta sais siinä kartat olla linjassa kun välillä tulee käytettyä.

Tässä oman auton tilaukset.


image hosting service free




Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Atsii

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 05.01.22 - klo:08:42
Onko kukaan päivittänyt navin karttoja ja radioasemalogoja usb-tikulla?

Näyttäisi olevan mahdollista https://updateportal.skoda-auto.com/

Autohan ilmeisesti lataa itsekkin nämä päivitykset, mutta jostain syystä on tehty mahdolliseksi ajaa päivitys myös usb:llä. Ainakin sikäli hyvä kun connect-soppari menee umpeen, saa silti päivitykset karttoihin.

Yritin ladata USB-tikulle, mutta ei jostain syystä onnistunut.
Missään vaiheessa ei saanut selvää ladattavan kartan päivämäärästä.
Omassa laitteessa on Navigointitietokanta: 21.8. Onkohan kellään uudempaa?
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

prinne

"online reitinlaskenta"

Tarkoittaakohan tuo sitä että käyttää online liikennetietoja parhaimman reitin löytämiseksi. Siis tietyöt, onnettomuudet, ruuhkat tms huomioiden?
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Atsii

Sitähän se tarkoittaa.
Ei tosin koskaan ole kovin usein näyttänyt ruuhkia oikein. Eli jono näkyy kartalla, mutta kun saapuu paikalle, niin ei siellä mitään jonoa ole  ::)
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Tos®

Aseman logoja ei enää saa itse päivitettyä, ne ladataan jostain tietokannasta?
Jos se onnistuu, niin voisi laittaa tiedoston jakoon  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Pushead

Kun kirjaudun tuonne Skodan updateportaaliin auton VINillä niin aukaisee linkin josta voi ladata Suomen logot.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 05.01.22 - klo:12:10
Kun kirjaudun tuonne Skodan updateportaaliin auton VINillä niin aukaisee linkin josta voi ladata Suomen logot.

Just katoin nettiautosta jonkun -21 octavian, sen alustanumeron motonetin sivujen kautta ja syötin tuonne.
Logot on vanhoja 31.3.2020, esim suomipopin logo on eri mitä golf näyttää.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Reneto

^
Eli ei kannata vaivautua. Taitaa olla samat vanhentuneet logot kuin omassa. Mutta hyvä että itse tehtävä latailu on mahdollista.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Atsii

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 05.01.22 - klo:10:21
Yritin ladata USB-tikulle, mutta ei jostain syystä onnistunut.
Missään vaiheessa ei saanut selvää ladattavan kartan päivämäärästä.
Omassa laitteessa on Navigointitietokanta: 21.8. Onkohan kellään uudempaa?

Tänään tuli uusi versio karttaohjelmaan  :) Navigointitetokanta 21.11.
Toivottavasti pävityksestä on jotain hyötyä  ::)
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 05.01.22 - klo:12:23
Just katoin nettiautosta jonkun -21 octavian, sen alustanumeron motonetin sivujen kautta ja syötin tuonne.
Logot on vanhoja 31.3.2020, esim suomipopin logo on eri mitä golf näyttää.

Tämä on hieman hämmentävää. Tein saman tempun ja latasin tiedoston. Logothan ovat aivan samoja kuin tuolta VW:n omasta portaalista. Logot ovat PNG-formaatissa 160x120 pikseliä  ???

Tein seiskakoriseen Golfiin itse puuttuvia logoja GIMPillä ja mulla on siis täydellinen setti tuoreita logoja tuossa muodossa tikulla (tai ne oli sd-kortilla).
Vahinko vaan että en onnistunut mitenkään vaihtamaan logoja autossa kun kävin äsken kokeilemassa..

e:Auto kyllä tunnistaa tikun ja näyttää media-valikossa kansion, mutta joku ny mättää..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Tos®

Päivitysportaalin logojen resoluutiokin näyttää mitättömän pieneltä, tuskin edes itse tietävät että ne ei toimi  :o

Kuten sanoin, ne logot tulee netin kautta nykyisin.
golffin ohjekirjassakin on tästä maininta.
Niitä ei voi itse enää päivittää?!

Omassa radiotietokanta on edelleen 1.30.24
Navi kyllä päivittyy automatic, tänään 21.11

Aktivoin hybridiradion obd11:lla, mutta se kun ei suomessa toimi - turha toivo logojen päivittymisestä.
Ruotsissa kuitenkin toimii.


Etsitään uutta logoa
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 05.01.22 - klo:17:00
Päivitysportaalin logojen resoluutiokin näyttää mitättömän pieneltä, tuskin edes itse tietävät että ne ei toimi  :o

Joo, sitähän mäkin ihmettelin että saman resoluution kuvat MIB2:ssa ja MIB3:ssa? Ei voi olla, niin eri tason laitteita tarkkuudeltaan.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Hibah

Kuinkas pieneen nopeuteen Ocun vakkari suostuu tarttumaan, onko se käyttökelpoinen myös 30 km/h rajoitusalueella? Sisällytä vastaukseesi myös tieto siitä, puhutko perinteisestä vai adaptiivisesta vakkarista, jos niissä on jotain eroa tämän miniminopeuden osalta.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 08.01.22 - klo:22:25
Kuinkas pieneen nopeuteen Ocun vakkari suostuu tarttumaan, onko se käyttökelpoinen myös 30 km/h rajoitusalueella? Sisällytä vastaukseesi myös tieto siitä, puhutko perinteisestä vai adaptiivisesta vakkarista, jos niissä on jotain eroa tämän miniminopeuden osalta.
En ole ohjekirjasta tarkkaa rajaa katsonut, mutta muistelisin että ainakin 20km/h on adaptiivinen hyväksynyt.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

migis2

Speksaamassa uutta Octavia PHEV:t, liisari käyttöedulla. Kolme aiempaakin olleet Octavioita, ja kaikissa ollut Webasto. Pistokehybridin kanssa en osaa päättää ottaako Webastoa vai ei.

Kotona katospaikka ja 8 A latausmahdollisuus. Korona-aikana itse etätöissä, muuten työmatka 19 km suuntaansa (motari ja Kehä I). Vaimo ajelee töihin 5 km suuntaansa pienempiä teitä pitkin ja on käyttänyt Webastoa oikeastaan vain aamuisin. Työpaikoilla ei latausmahdollisuutta. Muuten tulee Webastoa käytettyä, kun kylmillä säillä odottelen autossa lasten harrastusten ajan (kuten nytkin) tai satunnaisesti esim. lenkiltä tullessa. Ajastuksia ei ole käytetty kertaakaan, mutta aamuisin periaatteessa voisi käyttää.

Jos tekee rohkean oletuksen, että Connect toimii hyvin vuoden päästä kun auto tulee, niin uskaltaisiko Webin jättää pois? Lämmittäisin 8 A:lla kotona katoksessa ja akulla työpaikalla. Itseäni ei haittaisi, jos joutuisi bensalla osan kotimatkasta ajamaan tai jos moottori käynnistyisi kiihdytyksessä -20 pakkasella, kunhan lähtiessä olisi aavistuksen lämmin ja lämpiäisi nopeasti.

Käsitinkö oikein jostain toisesta keskustelusta, että vain yhdellä käyttäjällä on mahdollisuus etänä ohjata lämmitystä? Tästä en myyjältä saanut varmaa tietoa.

Saako kuskin penkkiä lämpiämään etänä?

Weba maksaa käytännössä 20 euroa kuussa verotusarvon nousuna eli neljässä vuodessa lähelle tonnin ja lisäksi käyttökulut. Mielellään sillä rahalla ottaisi vaikka DCC:n ja laminoidut lasit.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

Passatti

Lainaus käyttäjältä: migis2 - 09.01.22 - klo:16:27
Speksaamassa uutta Octavia PHEV:t, liisari käyttöedulla. Kolme aiempaakin olleet Octavioita, ja kaikissa ollut Webasto. Pistokehybridin kanssa en osaa päättää ottaako Webastoa vai ei.

Kotona katospaikka ja 8 A latausmahdollisuus. Korona-aikana itse etätöissä, muuten työmatka 19 km suuntaansa (motari ja Kehä I). Vaimo ajelee töihin 5 km suuntaansa pienempiä teitä pitkin ja on käyttänyt Webastoa oikeastaan vain aamuisin. Työpaikoilla ei latausmahdollisuutta. Muuten tulee Webastoa käytettyä, kun kylmillä säillä odottelen autossa lasten harrastusten ajan (kuten nytkin) tai satunnaisesti esim. lenkiltä tullessa. Ajastuksia ei ole käytetty kertaakaan, mutta aamuisin periaatteessa voisi käyttää.

Jos tekee rohkean oletuksen, että Connect toimii hyvin vuoden päästä kun auto tulee, niin uskaltaisiko Webin jättää pois? Lämmittäisin 8 A:lla kotona katoksessa ja akulla työpaikalla. Itseäni ei haittaisi, jos joutuisi bensalla osan kotimatkasta ajamaan tai jos moottori käynnistyisi kiihdytyksessä -20 pakkasella, kunhan lähtiessä olisi aavistuksen lämmin ja lämpiäisi nopeasti.

Käsitinkö oikein jostain toisesta keskustelusta, että vain yhdellä käyttäjällä on mahdollisuus etänä ohjata lämmitystä? Tästä en myyjältä saanut varmaa tietoa.

Saako kuskin penkkiä lämpiämään etänä?

Weba maksaa käytännössä 20 euroa kuussa verotusarvon nousuna eli neljässä vuodessa lähelle tonnin ja lisäksi käyttökulut. Mielellään sillä rahalla ottaisi vaikka DCC:n ja laminoidut lasit.
Mulla ollut Superb iv nyt 2 vuotta ja voin sanoa, että en luota connectiin. Tapellut sen toimimattomuudesta alusta alkaen. 8A virralla ei ainakaan Superbi juuri lämpene, on kuin lehmän henkäys puolen tunnin kuluttua. 16A niin jo riittää lämpöä. Penkkiä ei ainakaan saa lämpimäksi minulla. Jos meinaat lämmittää auton akulla niin voipi olla, että akku hyytyy. Akku kun ei lataudu silloin kun lataat suurjännite akkua. Akku ei myöskään ota virtaa suurjännite akusta kuten olen luullut. Asia selvisi pari viikkoa sitten itselleni.
Always lead, never follow

Oculääri

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 09.01.22 - klo:18:30
Jos meinaat lämmittää auton akulla niin voipi olla, että akku hyytyy. Akku kun ei lataudu silloin kun lataat suurjännite akkua. Akku ei myöskään ota virtaa suurjännite akusta kuten olen luullut. Asia selvisi pari viikkoa sitten itselleni.

Jos asia olisi noin, niin miten se akku, siis 12V akku, sitten latautuisi kun ajellaan pelkästään sähköllä? Ja miten tuo sulle selvisi?

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Oculääri - 09.01.22 - klo:21:02
Jos asia olisi noin, niin miten se akku, siis 12V akku, sitten latautuisi kun ajellaan pelkästään sähköllä? Ja miten tuo sulle selvisi?
Auto oli korjaamolla lataus luukun ongelman vuoksi ja huoltoneuvojan kanssa juteltiin ja hän sen mulle kertoi. Itsekin miettinyt sitä latausta . Aion kuitenkin kysellä maahantuojalta asiaa. Pisin pätkä mitä olen ajellut pelkällä sähköllä on yli 3000 km ennenkuin tankkasin. Voihan se olla, että ladattaessa akkuun menee virtaa. On kuulemma näihin phev autoihin laitettu ylläpito latureita.
Silloin kun auton ostin sanottiin, että akku täyttyy suurjännite akusta.
Always lead, never follow

heller

Meikälle on kyllä sanottu ihan toista.

Muutenkin, miten se latautuisi jos ei korkeajänniteakusta? Autossa ei ole perinteistä laturia ollenkaan vaan 12V akkua ladataan DC/DC muuntimen kautta.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

mr panu

Niin se lukee ohjekirjassakin. 12v latautuu yhtä aikaa, kun iso akku on latauksessa. Jos auto on pitkään paikallaan, niin voi tyhjentyä (kuten polttomoottorissakin). Eihän iv:ssä ole "perinteistä" starttimoottoriakaan, vaan se sama ajoonkin käytettävä sähkömoottori toimii bensakoneen käynnistimenä.

Tuo manuaali sallii erillisen 12v laturin käyttämisen, mutta en menisi yhtä aikaa kytkemään, kun iso akku laturissa kiinni. Ohjekirjassa on ihan kuvatkin, mihin tuollaisen ylläpitolaturin voi kytkeä.

Lainaa
Lataustoiminto
Ajoneuvon 12 voltin akku latautuu automaattisesti, kun korkeajänniteakku latautuu.
Ajoneuvon 12 voltin akku voidaan ladata 12 voltin laturilla.

Vaatimukset 12 v autonakun lataamiseen
Virta sammutettu
Virrankuluttajat kytketty pois päältä

Hibah

On varmaan sellaisiakin käyttäjiä, jotka eivät ikinä lataa plugaria, vaan ajavat pelkällä bensalla. Pakkohan sen 12 V akun on silloinkin latautua, eikä pelkästään latauspiuhan kautta.

Tänään ajelin Golfilla ja siitä tuli mieleen, että onnistuukos Octaviassa kytkeä päälle pelkkä ratinlämmitin, ilman penkinlämmitintä? Jos Golfin sielunelämää oikein tulkitsin, niin penkinlämmitinkin haluaa olla väkisin päällä.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 10.01.22 - klo:20:24
Tänään ajelin Golfilla ja siitä tuli mieleen, että onnistuukos Octaviassa kytkeä päälle pelkkä ratinlämmitin, ilman penkinlämmitintä?
Onnistuu.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Erkka

^ Vahvistan, että ratinlämmitys onnistuu ilman penkinlämmitystä, myöskin automaattisesti keskinäytöstä ohjelmoimalla. Täppä löytyy ratille ja penkille.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Oculääri

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 10.01.22 - klo:20:24
On varmaan sellaisiakin käyttäjiä, jotka eivät ikinä lataa plugaria, vaan ajavat pelkällä bensalla. Pakkohan sen 12 V akun on silloinkin latautua, eikä pelkästään latauspiuhan kautta.

Kyllä, akku latautuu myös ajon aikana. Vähän oikoen voisi sanoa, että tuossa tapauksessa laturina käytetään sähkömoottoria.

Kun autolla ajetaan, niin silloinhan sähkömoottori pyörii aina. Sitten tilaanteesta riippuen se toimii korkeajännite-generaattorina, toimii ainoana voimanlähteenä, antaa avustusta polttomoottorille tai pyörii vapaana vaan mukana. En tiedä tarkalleen minkälaisella toteutuksella polttis ja sähkömoottori on erotettu toisistaan, mutta helpoin ajatella vain että ne on erotettu toisistaan kytkimellä, joka vedetään kiinni aina kun halutaan vetää polttomoottori käyntiin mukaan.
Tämän takia siellä ei ole starttimoottoria, eikä polttomoottorin pyörittämää ilmastoinnin kompuraa ja laturia.

tet

Lainaus käyttäjältä: Oculääri - 10.01.22 - klo:22:08
Kyllä, akku latautuu myös ajon aikana. Vähän oikoen voisi sanoa, että tuossa tapauksessa laturina käytetään sähkömoottoria.

Minusta ei kannattaisi oikoa, koska asia menee vain enemmän epäselväksi. Kun puhutaan 12V akun lataamisesta, niin siihen on vain yksi tapa olemassa. Se tapahtuu aina elektronisella laitteella nimeltä DC/DC-konvertteri. Se on laite, joka muuntaa tasajännitteen toiseksi tasajännitteeksi. Tässä tapauksessa se muuntaa auton korkeajännitejärjestelmän (tietääkseni noin 350V) jännitteen 12V jännitteeksi. Siinä se, mitään muuta tapaa ei ole. Se, mistä jännite tulee korkeajännitepuolelle, riippuu tilanteesta. Se voi tulla korkeajänniteakusta, laturista, tai molemmista.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pushead

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.01.22 - klo:10:39
Siinä se, mitään muuta tapaa ei ole. Se, mistä jännite tulee korkeajännitepuolelle, riippuu tilanteesta. Se voi tulla korkeajänniteakusta, laturista, tai molemmista.

Se millä tekniikalla 12V jännite muodostetaan ei välttämättä kerro missä tilanteessa 12V akku ladataan. Voihan olla, että sähköajossa korkeajänniteakun varaus käytetään rangeen ja 12V laitteiden kulutukseen mutta 12V akkua ei ladata.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

tet

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 11.01.22 - klo:11:31
Se millä tekniikalla 12V jännite muodostetaan ei välttämättä kerro missä tilanteessa 12V akku ladataan. Voihan olla, että sähköajossa korkeajänniteakun varaus käytetään rangeen ja 12V laitteiden kulutukseen mutta 12V akkua ei ladata.

Teoriassa kai olisi mahdollista, että konvertterin tuottama jännite säädettäisiin samaksi kuin 12V akun napajännite, jolloin se ei lataisi akkua. Akun purkautuminen olisi sitten vähän ns. herran hallussa, suottaapi purkautua tai suottaapi olla ettei purkaudu. Näin sähköalan ihmisen korvaan tuollainen kuulostaisi melko omituiselle ratkaisulle, miksi näin tehtäisiin? Auton toimintamatkaa sähköllä tuolla ei voi lisätä, jos sillä konvertterilla kuitenkin pitää syöttää 12V laitteita. Irtihän niitä piuhoja ei akusta varmaan irroteta kesken matkan kuitenkaan.

Jos taas konvertteri olisi tyystin sammuksissa, se voisi teoriassa lisätä hieman auton toimintamatkaa sähköllä, kun 12V kuormat ottaisivat virran pikkuakusta. Korkeajänniteakku on kuitenkin lähtökohtaisesti se, jonka kapasiteetti määrää auton toimintasäteen. 12V akun käyttö tämän jatkeena on englanninkielistä ilmaisua käyttäen "peanuts", kotimaisittain vaikkapa hyttysen kusi itämeressä.

Toisaalta kukaan ei ole niin kova rakentamaan (liian) monimutkaisia järjestelmiä, kuin saksalainen. Mene ja tiedä, mutta en kyllä tuollaista selitystä ihan hevillä osta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy