DIY sytytystulppien vaihto B7 Ecofuel

Aloittaja Ramzez, 02.08.21 - klo:10:12

« edellinen - seuraava »

Ramzez

Lomapuuhien yhteydessä tuli vaihdettua vm. 2014 passattiin uudet sytytystulpat ja kaksi puolaakin.  ;D

Homma on periaatteessa aika suoraviivainen, kunhan noudattaa kohtuullista varovaisuutta. Ihmeellisiä työkaluja ei sinällään tarvita.

Homma alkaa moottorin suojakannen avaamisella, joka on kiinni kumituteilla öljykorkin vierestä sekä kannen oikealta reunasta. Kansi lähtee varovaisesti nostamalla, mutta imusarjan kohdalta kansi on kiinni siten, että kun nuo kaksi kumituttia ovat irronneet, tulee kantta liu-uttaa kohti auton keulaa, jotta se irtoaa imusarjan päästä.

Sytytyspuolat ovat tässä vaiheessa näkyvissä, mutta päästäkseen käsiksi 1. ja 2. sylinterin puoliin sekä tulppiin (eli kaksi vasemmaista seistessä auton edessä konehuoneeseen tuijotellen) pitää koneen päällä oleva PCV-venttiili irrottaa osittain pois tieltä. Käytännössä tämä tapahtuu siten, että avaat yhden torxin suoraan venttiilin alta sekä toisen torxin öljykorkin viereisestä kovamuovisesta putkesta. Tämän jälkeen irroitat imusarjalle menevät putket sekä mahdollisesti joitakin venttiilille meneviä sähköliittimiä. Rauhallisesti tekemällä näkee kyllä, mitä pitää irrottaa, mutta ehkä olennaisin (ja riskialttein kohta rikkoa venttiili), on irrottaa varovaisesti se suoraan imusarjaa kohden menevä ohuehko alipaineputki. Vanhemmiten se saattaa murtua pois vetäessä (putki on pelkällä kumitiivisteellä kiinni imusarjassa, siellä ei ole klemmareita), joten putki pitää rauhallisesti nitkuttaa irti. Todennäköisesti putki irtoaa siten, että kumitiiviste jää kiinni imusarjaan. Se pitää käytännössä myös irrottaa ja laittaa takaisin putken päähän. Näin se ainakin ohjeistetaan VW:n korjausoppaassa. Suosittelen jonkinlaisen rätin tunkemisen sinne alle imusarjan väliin, jottei tiivistettä irrottaessa käy sitä ikävintä asiaa, että tiiviste putoaa imusarjan väliin, nimittäin uutta tiivistettä ei saa sellaisenaan, vaan koko huohotusventtiili on uusittava. Toki jos PCV-venttiilin iästä ei ole tietoa ja autolla on jo kilometrejä takana, suosittelen ainakin harkitsemaan venttiilin vaihtoa samalla, nyt kun se on kädessäsi joka tapauksessa. Se on yksi tyyppivikakohteista.

Kun PCV-venttiili on pois tieltä, irroita johtosarjojen muovikourujen kiinnikkeitä sen verran, että saat tarvittaessa johtosarjoihin hieman väljää, jotta sytytyspuolat johtoineen pääsevät sen verran ylöspäin, että saat irroitettua liittimet puolista.

Itse puolien irroittamiseen on olemassa erikoistyökalu, eräänlainen ulosvetäjä, jollaisen voi ostaa jostain suomalaisesta autotarvikeliikkeestä n. 40-50â,¬ tai sitten esim. Saksan Amazonista n. 25â,¬:lla. Jos hommallasi ei ole kiire ja haluat puolat irroittaa tällä työkalulla, se voi olla fiksua. Mutta netissä on kyllä ohjeita myös puolien irroittamiseen ilman tuota erikoistyökalua, joskin monet niistä ovat mielestäni riskialttiita ja voivat aiheuttaa vahinkoa. En suosittelisi esimerkiksi puolien kampeamista irti meisseleillä. Nippusidemetodi ei sen sijaan oikein päde Passatin puoliin, ainakaan itse en olisi saanut niillä varmaa otetta puolasta ilman riskiä vahingoista (sieltä liittimen alta en nostaisi). Sen sijaan aikani pähkäiltyä totesin, että 4-5 mm kuusiokoloavain 90 asteen taitoksella toisesta päästä on varsin oivallinen työkalu tähän hommaan. Käytännössä siis avain tulee pujottaa tuosta taitetusta päästään puolan toiselle syrjälle (vähän niin kuin tehtäisiin sillä erikoistyökalulla) ja rauhallisesti vetää tasaisella voimalla avaimella puolaa ylöspäin. Mikäli puolat ovat oikein tiukassa, kuten itselläni oli, pitää käytännössä kuusiokoloavaimesta ottaa kiinni esim. papukaijapihdeillä ja sillä kombolla rauhallisesti nitkuttaen avata puolat. Suosittelen pyrkimään avaamisen tapahtumaan vuoroin kummaltakin puolelta, jottei puolaa tule rasitettua vain yhdeltä sivulta. Koska en viitsinyt murjoa Weran avaimia, totesin, että monien huonekalujen mukana tulevat kuusiokoloavaimet ovat 4-5 millisiä, joten niistä sai oivan erikoistyökalun Volkkarin puolien irrottamiseen, eikä tarvitse pelätä vaikka työkalut vähän saisivat osumaa pihdeistä.  ;D Kun aikansa rauhallisesti tekee, ainakin itse sain kaikki puolat irtoamaan. Tärkeää on toki, ettei käytä liikaa voimaa, ettei tapahdu sitä hauskaa tilannetta, että A) työkalu lipeää ja vahingot ovat sen mukaisia niin autolle kuin itselle tai B) voimaa on käytössä niin paljon, että puolan yhtäkkiä irrotessa tulee revittyä johtosarja mukana.

Kun puolat ovat lähteneet liikkeelle, jossain vaiheessa tilaa on jo sen verran, että saat irrotettua johtosarjan liittimen irti puolan päästä. Siellä on takapuolella klipsi, jota pitää vetää sormella taaksepäin samalla kun liitintä vedetään irti puolasta. En lähtökohtaisesti suosittele käyttämään työkaluja, koska koneen päällä oleva muovi tuppaa haurastumaan ja klipsin rikkominen ei ainakaan helpota työn tekemistä. Osa puolista lähtee irti kyllä siten, ettei liitintä tarvitse irrottaa, koska johtosarjassa on sen verran väljää.

Kun puolat ovat irti, tulpat ovat näkyvissä. Tulppina suosittelen käyttämään NGK:n tekeleitä ja Ecofuel-moottoriin taitaa mennä vain yhdentyyppinen tulppa. Tulpat ovat kokoa 16mm ja suosittelen käyttämään tulppahylsyä, jotta ei tarvitse kalastella tulppia tulpankolosta. Uudet tulpat tulevat VW:n ohjeen mukaan 25 Nm kireyteen (kannattaa tarkistaa oman auton speksit, ainakin netissä range vaihteli 20-30 Nm välillä). Sytytyspuolia takaisin asennettaessa kehottaa VW:n opas lisäämään puolien kumiosiin hieman silikonia, mutta se ei ole aivan välttämätöntä.

Mikäli puolat ovat mallia VW AG ja autolla on enemmän ikää ja/tai kilometrejä, eikä auton huoltohistoriassa ole tietoa puolien vaihdosta, suosittelen harkitsemaan puolien vaihtoa, koska ne ovat tyyppivika Ecofuelissa ja eivät onneksi ole mahdottoman arvokkaita. Boschin tekeleen saa Saksasta n. 20-25â,¬/kpl ja alkuperäisosan n. 30â,¬/kpl. Omassa autossani kaksi puolaa oli jo vaihdettu jossain vaiheessa auton historiaa (oli helppo todeta, kun kaksi oli alkuperäisia VW:n tekeleita ja kaksi Boschia), joten päädyin tulppien vaihdon yhteydessä uusimaan nuo kaksi vanhinta puolaa uusiin.

Muilta osin kasaaminen tapahtuu edellä esitetyn käänteisessä järjestyksessä. Suosittelen kuitenkin noudattamaan erityistä huolellisuutta PCV-venttiilin asennuksessa, mikäli käytät vanhaa osaa. Putket murtuvat helposti. Uusi PCV-venttiili maksaa paikasta riippuen n. 120-150â,¬. Se sisältää kaikki huohotusputket ja itse venttiilin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy