Taloudellinen ajotapa ja kulutuksen pienentäminen

Aloittaja vkjoki, 13.12.09 - klo:20:49

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Tuntuu olevan niin ettei haluta ymmärtää rullauttamisperiaatetta alkuunkaan, vaan tuijotetaan sitä nollaa..suosittelen kokeilemaan tutulla ajoreitillä minkälainen kulutushyöty tulee nimenomaan vapaalla rullautuksella..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

eGetin

Taitaa olla pitkälti autosta ja tilanteesta riippuvaista mitä kannattaa tehdä. Isän A4:ssa on käytännössä se ja sama tiputtaako vaihteen vapaalle vai rullaako isoimmalla mahdollisella vaihteella nollakulutuksella - nopeus ei liiemmin hidastu kun moottorijarru on suht olematon. Kovemmalla moottorijarrulla joutuu vähän miettimään mitä tekee.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 26.05.13 - klo:15:51
Taitaa olla pitkälti autosta ja tilanteesta riippuvaista mitä kannattaa tehdä.

Ehdottomasti noin eli pitää tuntea ajopelinsä ja ajoreittinsä, jos hakee optimaalisinta ajotapaa.

Tyhjäkäynnin tietämissä moottorijarrutuskin on monissa autoissa lievää tai olematonta. Sitten taas joissakin "automaateissa" vaihteisto pudottelee pienempiä pykäliä siihen tahtiin, että taatusti laskee nopeus.

b1mpo

Tottakai se riippuu autosta ja tilanteesta! Esimerkiksi kun ajan viimeisen kilometrin kotia se menee rullaamalla 40 alueella. Kun taas ajaisin vaihteella/moottorijarrutuksella niin joutuisin pumpata..ja on minullakin pitkät välitykset..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Geoman

Tärkein kulutukseen vaikuttava asia on ajo nopeus. Todennäköisesti noin 80 km/h on taloudellisin.

Nykyisillä automaattivaihteisilla (mukaan lukien DSG) en rullaisi - voi tulla ajatushäiriö vaihdekeppiä siirrellessä.

Ennen sitä rullailtiin ja vanhat kaasutinkoneet säästivät polttoainetta ja olivat jopa nopeampia vapaalla alamäessä.

Kuorma-autoilla ei koskaan rullailtu - moottori oli itse asiassa apujarrru, saksalaisissa kuorma-autoissa oli pakosarjaa sulkeva käsikäyttöinen läppä moottorijarrutuksen lisäämiseksi ja osa dieseleistä sammutettiin tällä "pakokaasujarrulla".

Kaikki yksinkerteinen on kaunista.

Vaginisti

...ja jos on jarrutusenergian talteenotto, niin silloin kannattaa pitää vaihde päällä ja lasketella ilman kaasua. Ehkä se vapaalla rullaaminen toimii rekassa mutta ainakin omissa ajoissa sen tuoma hyöty olisi aika minimaalinen. Kaupunkiajossa en äkkiseltään keksi tilannetta jossa ehtisi vapaalla rullailemaan, sujuvampaa on moottorijarrutella nollakulutuksella. Maantiellä laitan vakkarin päälle, enkä kyllä jaksaisi jonkun desin takia lähteä kikkailemaan.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 26.05.13 - klo:15:58
Kuorma-autoilla ei koskaan rullailtu - moottori oli itse asiassa apujarrru, saksalaisissa kuorma-autoissa oli pakosarjaa sulkeva käsikäyttöinen läppä moottorijarrutuksen lisäämiseksi ja osa dieseleistä sammutettiin tällä "pakokaasujarrulla".

Kaikki yksinkerteinen on kaunista.

Onhan "häkäjarru" vieläkin raskaan kaluston käytössä. Sitäkin kannattaa käyttää vain silloin, kun pitää hillitä nopeutta.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 26.05.13 - klo:16:01
Onhan "häkäjarru" vieläkin raskaan kaluston käytössä. Sitäkin kannattaa käyttää vain silloin, kun pitää hillitä nopeutta.
Sillä säästää vain jarruja, ei vaikuta kulutukseen.. siis oikeasti nyt ei ymmärretä sitä että sama millä sitä jarruttaa niin se on vauhdin tappamista ja vauhti on saatu joko alamäkeä edeltäneen ylämäen kiipeämisestä tai normaalista kiihdyttämisestä..taloudellinen ajotapa on muutakin kuin moottorijarrutus..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 26.05.13 - klo:16:00
...ja jos on jarrutusenergian talteenotto, niin silloin kannattaa pitää vaihde päällä ja lasketella ilman kaasua. Ehkä se vapaalla rullaaminen toimii rekassa mutta ainakin omissa ajoissa sen tuoma hyöty olisi aika minimaalinen.

Luulenpa, että rekalla ja varsinkin täysperävaunulla rullailu voi olla "hengenvaarallista"?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 26.05.13 - klo:16:00
Maantiellä laitan vakkarin päälle, enkä kyllä jaksaisi jonkun desin takia lähteä kikkailemaan.

Kiitos.

On meinaan aika samperin turhauttavaa ajella näiden ekorullaajien takana maantiellä, kun nopeus seilaa enemmän kuin Volvojen kipparihatuilla. Taajamista puhumattakaan, kun ekorullaajat alkavat rullaamaan kilometri ennen omaa risteystä. Hienoahan se rullailla omaan risteykseen ja säästä viisi senttiä, mutta välillä kannattaisi nostaa katse omaa napaa ylemmäksi.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 26.05.13 - klo:16:07
Luulenpa, että rekalla ja varsinkin täysperävaunulla rullailu voi olla "hengenvaarallista"?

Tottakai riippuu tilanteesta, eihän sitä tyhmä tarvi olla. Kaivoksilla pitää toimia pakokaasujarru koska normijarrut lasittuu..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 26.05.13 - klo:16:08
Kiitos.

On meinaan aika samperin turhauttavaa ajella näiden ekorullaajien takana maantiellä, kun nopeus seilaa enemmän kuin Volvojen kipparihatuilla. Taajamista puhumattakaan, kun ekorullaajat alkavat rullaamaan kilometri ennen omaa risteystä. Hienoahan se rullailla omaan risteykseen ja säästä viisi senttiä, mutta välillä kannattaisi nostaa katse omaa napaa ylemmäksi.

Tottakai se pitää vähän peiliin kattoo milloin voi rullautella..mutta yhtälailla joudut raskaan kaluston takia tehdä niin koska  mäet ja jarrutusten ennakointi tarvii tilaa..sitäpaitsi liikennevaloihin paljon kivempi ajaa ennakoiden koska silloin ei tarvitse välttämättä pysähtyä lainkaan..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Ennen ei ollut vakkareita ja ihmisllä kiire! ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.05.13 - klo:16:23
Ennen ei ollut vakkareita ja ihmisllä kiire! ;D

Ei ollut vakkareita, koska euroopassa on kuljettu auton vakiovarusteissa n. 40-50 vuotta amerikkaa jäljessä...ja vieläkin vakkari on monessa mallissa lisävaruste, joihinkin ei saa edes rahalla mm. fiat 500. 

Chicane

#44
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 26.05.13 - klo:15:58
Tärkein kulutukseen vaikuttava asia on ajo nopeus. Todennäköisesti noin 80 km/h on taloudellisin.

Kovin sitkeässä tämä uskomus. Näin oli joskus 80 puolessavälin tai aikaisemmin, mutta ruiskukoneiden aikana nopeus on pudonnut ja nykyään jossain 30-40km/h. Tämän näkee autolehtien testeistä.

Mitä liukuun tulee, niin olen aina hämmästellyt ohjetta ajaa vaihde päällä valoihin vaikkakin kulutus on silloin nolla. Riippuu tilanteestat toki, mutta usein rullaamalla pääsee todella paljon pidemmälle (esim. ylämäki jonka päällä valot) ja silloin kulutus on hyvin pientä <1l/h. Hauska leikki sinänsä yrittää aina päästä ylämäessä valoihin ilman jarrun painallusta:) ..jos ei muita takana.

Ilmeisesti yleisohjeena ihan hyvä, mutta viimeisiä desejä haettaessa ei enään päde.

Chicane

Reipasta kiihdystystä tavoitenopeuteen on aina suositeltu ja tämähän perustuu siihen, että hyötysuhde on parempi siellä 70-90% kaasunavauksella. Nyt kuintekin eu-sykli ajetaan äärimmäisen hitailla kiihdytyksillä ja tällä tavalla ajaen on saatu hyvin alhaiset "eu-lukemat", joten voisiko sama päteä myös laboratorion ulkopuolella? Hyötysuhde on ehkä marginaalisesti pienempi (suorasuihkutus kone), mutta ilmanvastus on myös pienempi.

b1mpo

En tiedä hyötysuhteesta mutta oma octavia greenline combi luvattu eu keskikulutus on 4.4 ja tankkauscomin mukaan menee sen alle. Tyytyväinen pitää olla. Eikä oo tarvinnu edes kiristellä tuohon. Noiden mukaan oon ajellu mitä tuossa aikasemmin oon kommentoinu, vaikkakaan en koko ajan. Käytän paljon myös vakionopeudensäädintä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Chicane

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.05.13 - klo:23:27
En tiedä hyötysuhteesta mutta oma octavia greenline combi luvattu eu keskikulutus on 4.4 ja tankkauscomin mukaan menee sen alle. Tyytyväinen pitää olla.

Tuo 4,4 on varmasti maantiepainoitteista ajoa, kun taas eu-yhdistetty sisältää paljon vaihtelevaa ajoa ja pysähdyksiä. Oikeampi olisi verrata eu-maantiekulutusta ja aika taikuri olet jos menet sen alle säännöllisesti.)

b1mpo

No nimenomaan EU normin keskikulutus on se mihin päästöt perustuu ja siihen verrataan. On maantiepainotteista muttei pelkästään maantieajoa. Eikös silloin ole taloudellista ajo kun alittuu normikulutus? ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Peeveli

#49
Ainakin Tojon hypritillä on helppo ajaa pienellä kulutuksella ja ilman kaasua tapahtuvan rullailun aikana vehje lataa akun täyteen. B-vaihteistomoodi tehostaa vielä moottorijarrutusta alamäessä jne joten säästää myös jarrupaloja tuntuvasti.

Olen alkanut ajaa jo V40:n omistusajan lopulla ennakoiden ja kevyemmällä kaasujalalla, mutta eihän se pks:n hätähousuille tunnu sopivan. Nopeus siis on rajoitusten ylärajalla (=sakkorajan tuntumassa) eli siis oikeasti ei olla tien tukkeena, mutta ei se tunnu sopivan suurelle osalle. Suurella osalla on kiire seuraaviin punaisiin valoihin ja vielä käsittämättömän agressiivisesti poukkoillen jarrulevyt punaisena. Jos vielä ennakoi seuraavia punaisia valoja, niiden palaessa siis vielä punaisella, hätähousut vetää vauhdilla vaikkapa bussikaistaa punaisiin kovaa jarruttaen. Sinänsähän minua ei hötkyilijät haittaa, kunhan nyt sitten eivät jäisi loppupeleissä siihen eteen kupeksimaan.

Ilmeisesti polttoaineet ovat edelleen liian edullisia, koska havaintojeni mukaan kaikki hätähousut eivät ole ns. työsuhdeautoja vaan runsaasti on selkeää itseomistuskalustoa. Muutenkin tämän alueen kansaa vaivaa yhä enemmän hermostuneisuus, kireys ja etuilu/kiilailu jo ruokakauppojenkin kassajonoissa. Eilen oli yksi esimerkki kaupassa: kaveri ajoi Transitilla hermostuneena perstuntumassa vaikka edessä oi punaiset valot. No päästiin kaupan pihaan, äijä paiskoi ovea kireänä kiinni ja eukkonsa happamana mukana. Satuttiin lopuksi kaupan kassajonoon, me edessä ja he takana. Ã,,ijä kävi niin kireänä että töni kuulemma vaimoani ja paiskasi kaljalootansa ja makkaransa osittain välipuomin yli tavaroidemme päälle. Mietin että sanoisiko että vedä hyvä mies henkeä välillä.

Itsekin hätäilin aiemmin jonkin verran, vaan olen nykyisin huomannut että se sekunti kaksi ei todellakaan ole sen arvoista vaan saa ainoastaan vielä kireämmän sisäisen olon.

TuplaVW

#50
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.05.13 - klo:15:57
Tottakai se riippuu autosta ja tilanteesta! Esimerkiksi kun ajan viimeisen kilometrin kotia se menee rullaamalla 40 alueella. Kun taas ajaisin vaihteella/moottorijarrutuksella niin joutuisin pumpata..ja on minullakin pitkät välitykset..
Näin juuri. B1mpolla tuntuu olevan perusasiat selkäytimessä hanskassa.  :)

Tuntuu vain monista muiden kommenteista luettuna oudolta väitteet että moottorijarrutuksella auto rullaisi kevyemmin kuin vapaalla. En ole vielä tuollaisella ajanut. Itselläkin suht pitkillä välityksillä varustetut autot mutta vapaarullaus on silti ihan eri asia. Useinhan ensin rullataan vapaalla ja kun se hidasteeseen hiljentävä jono ollaan saamassa kiinni, heitetään sitten moottorijarrutukselle.

Ihmetyttää myös jotkin väitteet että kaupunkialueilla ei löytyisi rullauspaikkoja, vaikka kaikissa paikoissa missä on etenkin korkeuseroja, on myös tuollaisia paikkoja.
Rullausominaisuuden heikko hyödyntäminen osoittaa yleensä, että ajaja ei tunne joko ajoneuvoa ja sen toimintaa tai ei osaa lukea liikennettä tai keliä maastosta ja edellisten yhdistelmistä puhumattakaan.

Hauskalta näyttää myös nämä kommentit joissa ensimmäisenä halutaan leimata ekoilu tai vaikka rullaus jotenkin muuta liikennettä häiritseväksi tai rytmiltään poikkeavaksi. Todellisuudessa taloudellisin ajotapa on hyvin harvoin mitään mummoilua. On totta että tiukimmillaan se vaatii tiettyä kurinalaisuuttakin mutta keskimäärin se on nopeusrajoitusten mukaisesti harjoitettavaa rentoa ja joutuisaa etenemistä, hyvin usein myös talousajoa häiritsee perä edellä tietyissä paikoissa vastaan tulevat, näin myös kaupunkialueella. On nimittäin selvää että ilman pysähtymispakkoa tai tiukkaa käännöstä nopeutta ei kannata laskea turhan alas jos tarkoitus on hetken päästä se uudelleen nostaa.

Ei oikein jaksa mitään yleispätevää opusta aiheesta kirjoitella perusasioiden osalta mutta kun rullaus tuntuu tunteita herättävän voisi heittää galluppia että mikä on kenenkin moottorijarrutusennätys tai toisaalta vapaarullausennätys (m) kun lähtönopeus vaikkapa rajoitus +max 15 kmh ja loppunopeus rajoitus - max 10 kmh ?
Joskus tullut tuollaistakin vapaalla kokeiltua  ;D
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

cKid

Tästä rullailusta. Itselle jäänyt vahvasti mieleen, kun aikanaan ~15v sitten kun ajokorttia ajoin ja rullasin maantiepätkällä 80km rajoitusalueella alamäessä autolla, niin ajo-opettaja ei suosinut ajatusta. Tarkasti en muista, mutta sanoi että vapaalle laitettaessa vaihteistossa jää jokin akseli lepäämään kevyen neulalaakerin varaan joka luonnollisesti ei kestä tällaista pitkään. Tämän säikäyttämänä en ole vapaalla rullausta käyttänyt kuin aivan hitailla nopeuksilla jos niilläkään. Onkohan tässä mitään perää vai uskaltaako sitä heitellä vapaalle huoletta alamäissä?
A4 40TDI-Q

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Chicane - 27.05.13 - klo:00:02
Tuo 4,4 on varmasti maantiepainoitteista ajoa, kun taas eu-yhdistetty sisältää paljon vaihtelevaa ajoa ja pysähdyksiä. Oikeampi olisi verrata ```````````°eu-maantiekulutusta ja aika taikuri olet jos menet sen alle säännöllisesti.)
3.7l/100km on ilmoitettu maantiekulutus ja 5.5l/100km kaupunki. Lähempänä omat ajot on tuota ilmoitettua maantiekulutusta kuitenkin. 8) Juurikin aamulla ajelin ennakkoiden valot ja rullailemalla oriveden suunnalta näsinneulan ohi lielahteen 24km 3.3l/100km ajotietokoneen mukaan, matka-aika 23min. 62km/h keskinopeudella. Tietokone ei juurikaan heitä tankkausten perusteella. Vakkari oli myöskin käytössä. Perustelen tässä nyt vain sitä että ennakointi kannattaa ja vapaalla rullaaminen. ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: cKid - 27.05.13 - klo:08:21
Tästä rullailusta. Itselle jäänyt vahvasti mieleen, kun aikanaan ~15v sitten kun ajokorttia ajoin ja rullasin maantiepätkällä 80km rajoitusalueella alamäessä autolla, niin ajo-opettaja ei suosinut ajatusta. Tarkasti en muista, mutta sanoi että vapaalle laitettaessa vaihteistossa jää jokin akseli lepäämään kevyen neulalaakerin varaan joka luonnollisesti ei kestä tällaista pitkään. Tämän säikäyttämänä en ole vapaalla rullausta käyttänyt kuin aivan hitailla nopeuksilla jos niilläkään. Onkohan tässä mitään perää vai uskaltaako sitä heitellä vapaalle huoletta alamäissä?

Huoletta voi rullailla jos ei ohjekirjassa kielletä..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Kopsu

En kyllä tuota vapaalla rullaamista ihan ymmärrä... Vaihde päällä liukuessa kulutus on pyöreä nolla kun taas esim nopeudella 60 km/h vapaalla rullatessa kulutus on luokkaa 1,5 litraa sadalla. Mitä säästöä tuolla saadaan aikaiseksi?

Helpoimmin/eniten kulutusta pudotetaan tietysti ennakoimalla, eli katsomalla edemmäs kuin sen edessä menijän takavaloihin. Jostain syystä valtaosa autoilijoista tuijottaa aivan liian lähelle eteensä. 

Taloudellisin vauhti taitaa löytyä jostain 60-80 km/h:n välistä, tietysti pitää muistaa että niissä pyöreissä numerotauluissa tien poskessa ilmoitetaan miniminopeus jota pitää käyttää...  ;)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 27.05.13 - klo:08:04
Tuntuu vain monista muiden kommenteista luettuna oudolta väitteet että moottorijarrutuksella auto rullaisi kevyemmin kuin vapaalla. En ole vielä tuollaisella ajanut.

Eiköhän kaikki ole ajanut takaa lähinnä sitä tosiasiaa, että moottorijarrutuksella kulutus on nolla, kun rullatessa se on noin litran tunnissa.

Ainakin meidän autossa moottorijarrutus ilman manuaalista alasvaihtamista on niin olematonta, että mielummin sitä sillä rullaa kulutus nollassa, kuin tyhjäkäynnillä aavistus pidemmälle. Tosin tämä tietysti johtuu siitä, että mä en ala rullaamaan kilometri ennen omaa liittymää, koska en halua häiritä muuta liikennettä. Jos näitä rullailuja harrastaa, niin sitten tilanne saattaa olla toinen.

Normiautoiljalle, joka nostaa kaasun 200-300 metriä ennen liikennevaloja tai kääntymistä poikkikadulle, on kevyt moottorijarrutus varmasti parempi vaihtoehto, kuin tyhjäkäynnillä rullaaminen ja jarruilla jarruttaminen just ennen valoja.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 27.05.13 - klo:09:26
Eiköhän kaikki ole ajanut takaa lähinnä sitä tosiasiaa, että moottorijarrutuksella kulutus on nolla, kun rullatessa se on noin litran tunnissa.

Ainakin meidän autossa moottorijarrutus ilman manuaalista alasvaihtamista on niin olematonta, että mielummin sitä sillä rullaa kulutus nollassa, kuin tyhjäkäynnillä aavistus pidemmälle. Tosin tämä tietysti johtuu siitä, että mä en ala rullaamaan kilometri ennen omaa liittymää, koska en halua häiritä muuta liikennettä. Jos näitä rullailuja harrastaa, niin sitten tilanne saattaa olla toinen.

Normiautoiljalle, joka nostaa kaasun 200-300 metriä ennen liikennevaloja tai kääntymistä poikkikadulle, on kevyt moottorijarrutus varmasti parempi vaihtoehto, kuin tyhjäkäynnillä rullaaminen ja jarruilla jarruttaminen just ennen valoja.
Eikö tässä nyt ole sanottukin että jarrutus tapahtuu moottorijarrutusta ja jarrua käyttämällä? Pitäisiköhän tehdä oikein opetusvideo aiheesta? Rullaaminen tarkoittaa vapaalla liikkumista ilman moottorijarrutusta. Paikkoja kyllä löytyy ja ajaminen yleensä sujuvampaa kuin kiihdyttely ja jarruttelu. Moottorijarrutustakin on monenlaista; alamäessä vauhdin hillitseminen ja vakkarilla ajaminen tekee sitä myös, stoppiin pysähtyminen pienemmälle vaihtaessa 5, 4, 3, 2 jne. Sellaista tilannetta kuin vapaalla jarruttaminen ei tule käyttää muussa tapauksessa kuin aivan ennen pysähdystä. Rullautus on taiteen laji ja nollalukeman tuijottajat ei sitä osaa tai halua omaksua.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Tässä ekoilussa on se kiva puoli että on jopa nopeammin perillä kuin raivolla valoista valoihin puskeva. Harvemmin tarvii poiketa perin epämiellyttävässä paikassa joka on bensis. 1300-1400km tankillisella kuulostaa mukavalta, mutta mieluusti kelpaisi myös 1600-1800km! ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VAG!

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.05.13 - klo:09:57
Harvemmin tarvii poiketa perin epämiellyttävässä paikassa joka on bensis. 1300-1400km tankillisella kuulostaa mukavalta, mutta mieluusti kelpaisi myös 1600-1800km! ;D

Mä pääsen tankillisella keskimäärin noin 600km. Mutta silti ajelen hymyssä suin :)

TuplaVW

#59
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 27.05.13 - klo:09:26
Eiköhän kaikki ole ajanut takaa lähinnä sitä tosiasiaa, että moottorijarrutuksella kulutus on nolla, kun rullatessa se on noin litran tunnissa.

Juu on valitettavaa että jopa ns asiantuntijoina pidetyt tahot parikymmentä vuotta sitten kun kulutusnäyttöjä alkoi tulla autoihin, sortuivat siihen että hieman innostuttiin liikaakin niiden ohjaavasta vaikutuksesta. Tavoite oli sikäli hyvä eli opastaa rauhallisempaan ajotapaan ja karsia pois sitä pahaa tapaa että kaasun nostoa riittävästi ennakkoon ei osattu.

Ja kansa tuijottaa edelleen niitä nollia unohtaen kokonaisuuden, jostakin on silti hyvä aloittaa  8). Jos ajattelee hieman enemmän tai jopa laskee esimerkeistä tuota tarkemmin, niin ilman ajosilmää matemaattisestikin voi todeta että on kyse hieman eri asioista. Moottorijarrutusta kannattaa hyödyntää mutta niin rullaustakin. Ovat eri asioita, vaikkakin usein kyllä myös peräkkäisesti käytettävissä.

Jos haluaa hahmottaa asiaa toisentyyppisellä esimerkillä, niin voi ajatella että ansaitseeko esim mieluummin  30 â,¬/h 7,5 h/vrk vai 15 â,¬/h 24h/vrk. Kuitenkin samalla työmäärällä ja ajalla, tai jälkimmäisessä jopa helpommin ja vähemmällä työllä ...mutta käyttäen osaamista ja hieman hmm päätäkin.

On totta että jos ei kertakaikkiaan ole taloudellisuuteen ja sujuvuuteen mitään intressiä tai taitoa, on varmasti parempi kaikille olla väkisin opettelematta jotakin mitä ei opi, koska väärin käytettynä voi johtaa siihenkin että haittaa muiden liikennettä tai jopa vaarantaa sitä kun ei ymmärrä mitä on tarkoitus tehdä. Tuon kaiken nimittäin pitää tapahtua ihan helposti ja alhaisella sykkeellä  ;D

Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy