Kehitys kehittyy, mutta toisinaan huonompaan suuntaan.

Aloittaja sakal83, 23.08.22 - klo:17:31

« edellinen - seuraava »

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: IKH-72 - 25.08.22 - klo:14:58
Ymmärrän sinällään valituksen mutta toisaalta jos jokaiselle nykyauton toiminnolle olisi oma nappula niin en usko että koko kojelaudenkaan pinta-ala niille riittäisi.

Miksi tarvitsisi olla oma nappula joka toiminnolle? Kuten todettua, BMW:n ohjaussauva toimii vallan mainiosti menuvetoiseenkin järjestelmien tarkasteluun ilman että tarvitsee välttämättä edes vilkaista näyttöön. Ja halpaversiona vaikka sitten jonkin sortin nuolinäppäimet + trigger jos kaikki muu pettää. Tai pieni hattu ratissa jota voi peukalolla ohjata. Vaikka olisikin jokin juttu jolle ei ole omaa nappulaa, kyllä minä paljon paremmin saisin selkäytimeen jonkun "kaksi napsausta oikealle, kaksi ylös, paina nappia, yksi alas, paina uudestaan"-koodin kuin näytön tökkimisen.

Ja jos oletetaan että nappuloita on rajallinen määrä, miksei voida tarjota niille järkeviä oletuksia mutta antaa silti käyttäjän halutessaan määritellä ne uusiksi? Vaikkapa jos joku haluaa aina käyttää tiettyä ajotilaa - hyvä on, auto käynnistyy jollain lakisääteisellä vakiolla mutta sitten tilan vaihto olisi yhden napin takana.

Kyllähän radiokanavatkin saa mieltymysten mukaisesti suoraan omiin pikavalintanappeihin jos pikavalintanapit radiosta sattuvat löytymään.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 25.08.22 - klo:15:18
Ja jos oletetaan että nappuloita on rajallinen määrä, miksei voida tarjota niille järkeviä oletuksia mutta antaa silti käyttäjän halutessaan määritellä ne uusiksi? Vaikkapa jos joku haluaa aina käyttää tiettyä ajotilaa - hyvä on, auto käynnistyy jollain lakisääteisellä vakiolla mutta sitten tilan vaihto olisi yhden napin takana.
Ainakin nykyisessä e-Nirossa tuollainen onnistuu. Auton käynnistäessä ajomoodi on aina Normaali. Yhdellä napin painalluksella sen saa muutettua Sportille. Kaistavahdin ja ajovakautuksen saa pois yhdellä napin panalluksella. Adaptiivisen vakkarin säädöt  ja mittariston valikot hoituu ratin nappuloilla. Recuperaation voi valikosta säätää jokaiselle ajomoodille valmiiksi. Ilmastointi jää sille asetukselle, mihin se on valittu auton sammuttaessa. Näytön päävalikoille löytyy kaikille oma nappi kojetaulusta. Ainakin minulle tuollainen layout sopii oikein hyvin ja ei ole mitään ongelmaa tai valittamista.

jt

Talvikäytöstä kommentti: Kapasitiiviset näppäimet/ruudut eivät ole välttämättä talven paukkupakkasilla kaikkein ihanteellisimpia, jos/kun eivät toimi hanskojen/rukkasten läpi. Tai tarkkuus on hakuammuntaa.

Multimedianäyttöihin piilotetut toiminnot ovat ehkä ihan fine kun totut tiettyyn autoon/malliin, mutta jos välillä tulee ajeltua eri värkeillä (esim vuokra-autoilla), siinä voikin olla aika etsiskely että mistä löydät minkäkin toiminnon.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

#33
Lainaus käyttäjältä: jt - 28.08.22 - klo:12:33
Talvikäytöstä kommentti: Kapasitiiviset näppäimet/ruudut eivät ole välttämättä talven paukkupakkasilla kaikkein ihanteellisimpia, jos/kun eivät toimi hanskojen/rukkasten läpi. Tai tarkkuus on hakuammuntaa.

Multimedianäyttöihin piilotetut toiminnot ovat ehkä ihan fine kun totut tiettyyn autoon/malliin, mutta jos välillä tulee ajeltua eri värkeillä (esim vuokra-autoilla), siinä voikin olla aika etsiskely että mistä löydät minkäkin toiminnon.
Sähköauton esilämmitys on niin nopeaa ja näppärää, että taitaa olla aika harvinaisia tuollaiset tilanteet, joissa olisi tarvetta hanskat kädessä kylmiä näyttöjä käyttää. En ainakaan itse millään viitsisi alkaa jyrsimään lämmittämättömän auton ikkunoita auki.

Se on huonoa suunnittelua, jos näyttöjä tarvitsee normiajossa räplätä. Kosketusnäyttöjen integrointi puhelimeen on näppärä juuri tuossa vuokra-autoilussa. Samat appit pyörivät joka autossa, eikä tarvitse säätää tai etsiä mitään. Olet jo lentoasemalla hakenut halutut kohteet ja autoon istuessa ei tarvitse kuin parittaa puhelin auton kanssa. Nykyautojen toimintomäärä ei ilman valikkoja olisi mahdollinen. Jos joakiselle toiminnolle olisi oma nappinsa, niin kojelautaan ei muuta sopisikaan.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.08.22 - klo:15:27
Sähköauton esilämmitys on niin nopeaa ja näppärää, että taitaa olla aika harvinaisia tuollaiset tilanteet, joissa olisi tarvetta hanskat kädessä kylmiä näyttöjä käyttää. En ainakaan itse millään viitsisi alkaa jyrsimään lämmittämättömän auton ikkunoita auki.

Ihan perustilanne talvella, pistät penkinlämmittimen päälle (etukäteen tai liikkeelle lähdettäessä, aivan sama). Liikkeellelähdössä kosketusnäyttöhäpläysongelmaa ei ole koska auto on parkissa ja katse saa olla poissa tiestä.

Noin viiden minuutin ajon jälkeen ainakin minulla alkaa peffassa tuntua suorastaan kuumat paikat ja penkinlämmitintä ei tarvitse enää koska pylly on jo lämmennyt. Haluan kytkeä penkinlämmittimen pois päältä. Nappeja painamalla se onnistuu siirtämällä kättä ja painamalla pari kertaa (eka alentaa tehoa, toinen sammuttaa).

En haluaisi tehdä tätä kosketusnäytöltä. Ã,,äniohjauksella, mikä ettei (jos se oikeasti on toimiva).

Tos®

Vaggineissa puonlämmittimet saa koodattua niin, että ne tiputtaa halutun ajan kuluessa pykäliä pienemmälle.
Mm. Golffissa ne saa kytkeytymään päälle kylmällä kelillä automaattisesti.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 28.08.22 - klo:12:33
Talvikäytöstä kommentti: Kapasitiiviset näppäimet/ruudut eivät ole välttämättä talven paukkupakkasilla kaikkein ihanteellisimpia, jos/kun eivät toimi hanskojen/rukkasten läpi. Tai tarkkuus on hakuammuntaa.

Multimedianäyttöihin piilotetut toiminnot ovat ehkä ihan fine kun totut tiettyyn autoon/malliin, mutta jos välillä tulee ajeltua eri värkeillä (esim vuokra-autoilla), siinä voikin olla aika etsiskely että mistä löydät minkäkin toiminnon.

Komppaan tätä!

Voisi jonkun Ranskalaisen tai Saksalaisen suunnittelijan tuoda Lappiin talvella mokkanahkakengissä tumput käsissä kokeilemaan miten saat perseenlämmittimen toimimaan kolmen painalluksen kautta tuollaiselta näytöltä. Kummasti onnistuu fyysisillä näppäimillä.

Eikä kukaan ole vaatinut KAIKKILLE toiminnoille vielä fyysisiä näppäimiä, mutta kyllä ne pitäisi olla sellaisille, kuin A:Radio (Volyme) B:Ilmastoinnille sekä puhalluksille C:Lämmittimille D:Start/stop:n deaktivoinnille E:Vilkuille/valoille F:Valoille
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jonde

Sitten on paljon ihmisiä kenen sormilla ei vaan nuo kosketusnäytöt toimi, ihan kuten ei toimi puhelimessa tunnistus.
Diginäyttöjäkään ei ole kiva katsoa. Itse saan helvetillisen hedarin niistä, katson lasien läpi tai ilman, eivät vaan sovellu omille silmille mitenkään. Eikä noita saa edes kaikkia enää pimeäksi kuten vanhoissa autoissa sai.
Ja mitä etäohjauksiin ja muhin tulee niin miksi mä autoa lämmittäsin, kun auto ei ikinä seiso ulkona kylmässä. Itse jättäisin persgrillit pois jos saisi, automaattivaihteston jälkeen toiseksi turhin varuste ja hyvänä kolmantena tulee adaptiiviset vakiovälinpitäjät.

IKH-72

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 25.08.22 - klo:15:18
Miksi tarvitsisi olla oma nappula joka toiminnolle? Kuten todettua, BMW:n ohjaussauva toimii vallan mainiosti menuvetoiseenkin järjestelmien tarkasteluun ilman että tarvitsee välttämättä edes vilkaista näyttöön. Ja halpaversiona vaikka sitten jonkin sortin nuolinäppäimet + trigger jos kaikki muu pettää. Tai pieni hattu ratissa jota voi peukalolla ohjata. Vaikka olisikin jokin juttu jolle ei ole omaa nappulaa, kyllä minä paljon paremmin saisin selkäytimeen jonkun "kaksi napsausta oikealle, kaksi ylös, paina nappia, yksi alas, paina uudestaan"-koodin kuin näytön tökkimisen.

Ja jos oletetaan että nappuloita on rajallinen määrä, miksei voida tarjota niille järkeviä oletuksia mutta antaa silti käyttäjän halutessaan määritellä ne uusiksi? Vaikkapa jos joku haluaa aina käyttää tiettyä ajotilaa - hyvä on, auto käynnistyy jollain lakisääteisellä vakiolla mutta sitten tilan vaihto olisi yhden napin takana.

Kyllähän radiokanavatkin saa mieltymysten mukaisesti suoraan omiin pikavalintanappeihin jos pikavalintanapit radiosta sattuvat löytymään.
No ymmärtääkseni tuossa testissä verrattiin nimenomaan sellaista vanhaa autoa jossa kaikelle käytännössä oma nappula sellaiseen nykyautoon jossa toiminnoista ainakin osa löytyy valikoiden takaa. Toki tällaisissa valikoissakin voidaan tehdä parempia ja huonompia toteutuksia. Mutta se ei ollut se pointti vaan se että valikoissa liikkuminen vie aina enemmän aikaa ja keskittymistä kuin varsinainen nappula samalle toiminnolle.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 28.08.22 - klo:22:36
Diginäyttöjäkään ei ole kiva katsoa. Itse saan helvetillisen hedarin niistä, katson lasien läpi tai ilman, eivät vaan sovellu omille silmille mitenkään. Eikä noita saa edes kaikkia enää pimeäksi kuten vanhoissa autoissa sai.
Ja mitä etäohjauksiin ja muhin tulee niin miksi mä autoa lämmittäsin, kun auto ei ikinä seiso ulkona kylmässä.
Analogiselta putkinäytöltäkö luet tätä foorumia? Jos autosi ei koskaan seiso kylmässä, niin tuskinpa sinulla on kokemusta kylmien näyttöjen käytöstä hanskat kädessä.



jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.08.22 - klo:15:27
En ainakaan itse millään viitsisi alkaa jyrsimään lämmittämättömän auton ikkunoita auki.
Katoksen alla ei ikkunat jäädy. Ohjaamon esilämmitystä en ole niin kaivannut katoksen kanssa, pitäähän sitä pakkasella pukeutua kelin mukaan, lähinnä vain silloin jos auto on taivasalla ja ikkunat ummessa.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.08.22 - klo:15:27
Se on huonoa suunnittelua, jos näyttöjä tarvitsee normiajossa räplätä.
Samaa mieltä.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.08.22 - klo:15:27
Kosketusnäyttöjen integrointi puhelimeen on näppärä juuri tuossa vuokra-autoilussa. Samat appit pyörivät joka autossa, eikä tarvitse säätää tai etsiä mitään. Olet jo lentoasemalla hakenut halutut kohteet ja autoon istuessa ei tarvitse kuin parittaa puhelin auton kanssa.
En ole ihan vakuuttunut tuosta appis integraation toimivuudesta yli merkkien, mallien ja vuosimallien. Parhaassa (pahimmassa) tapauksessa yritetään ladata appista X kentällä, mutta todetaankin ettei appstoresta löydy appista kun oma account onkin eri maassa mihin satuit tupsahtamaan (parkkiapplikaatioiden kanssa on käynyt näin). Vuokra-autotkin on yleensä tyyliin kokoluokka X ja sen sisällä voi tulla merkki/malli A tai sitten B.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.08.22 - klo:15:27
Nykyautojen toimintomäärä ei ilman valikkoja olisi mahdollinen. Jos joakiselle toiminnolle olisi oma nappinsa, niin kojelautaan ei muuta sopisikaan.
Tuskin kukaan kaipaa joka toiminnolle omaa fyysistä nappia. Sekin on sekavaa jos on erillisiä nappeja joka paikka täynnä. Sen sijaan useimmiten käytettävät, nimenomaan kesken ajon, toiminnot olisi syytä löytyä mahdollisimman helposti käytettävissä ja niin ettei katsetta tarvitse siirtää mieluiten lainkaan (ja jos pitää, vain mahdollisimman lyhyen aikaa) pois tiestä. Onhan moinen jo turvallisuuskysymyskin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 29.08.22 - klo:23:08
En ole ihan vakuuttunut tuosta appis integraation toimivuudesta yli merkkien, mallien ja vuosimallien. Parhaassa (pahimmassa) tapauksessa yritetään ladata appista X kentällä, mutta todetaankin ettei appstoresta löydy appista kun oma account onkin eri maassa mihin satuit tupsahtamaan (parkkiapplikaatioiden kanssa on käynyt näin). Vuokra-autotkin on yleensä tyyliin kokoluokka X ja sen sisällä voi tulla merkki/malli A tai sitten B.
Ei mulla kyllä ole ongelmia ollut, jos vain autosta Android Auto on löytynyt. Monella mantereella olen tätä kokeillut. Eihän niitä integroitavia appeja siellä kentällä tarvitse ladata, kun ovat jo valmiiksi puhelimessa. Siihen olen kyllä itsekin monta kertaa törmännyt, että sovelluskaupan maarajoitukset aiheuttavat ylimääräistä jumppaa, mutta en auton älypuhelinintegrastion kanssa.

V60

Lainaus käyttäjältä: IKH-72 - 25.08.22 - klo:14:58
Ymmärrän sinällään valituksen mutta toisaalta jos jokaiselle nykyauton toiminnolle olisi oma nappula niin en usko että koko kojelaudenkaan pinta-ala niille riittäisi.
Ei nyt ihan niinkään. Esim. Bemarin G21 kosketusnäytön lisäksi sopivasti nappuloita eniten käytettäviin toimintoihin. Lisäksi idrive rulla, jolloin kosketusnäyttöä on tarve räpeltää ja lähmiä vain aniharvoin. Toimiva ratkaisu kaikenkaikkiaan. Sitten kun joutuu ajamaan jotain pimpelipompeli kosketusnäyttökeksintöä, niin rasittaa surffata näytöllä.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Sped

Vaikka itsellä on ilmastointiin, lämmitykseen ja radioon liittyvät toimet kaikki näytöllä (tai hipaisunäppäimistöllä), en vain näe asiassa mitään ongelmaa KÃ,,YTÃ,,NNÖSSÃ,,. Ainoa miinus on, kun täytyy penkinlämmitin sammuttaa (lähtee automaattisesti päälle), kun pitää painaa näyttöä n. 2-3 kertaa. Muuten lämpötilaa saa muutettua 0,5 astetta yhdellä kosketuksella, CarPlay on käytössä 100 % ajettavasta ajasta, josta musiikit lähtee soimaan heti (sekä langaton että langallinen) ja navigointia voi käyttää Sirille sanomalla siitä (ratin painike).

Ymmärrän hyvin, kuinka jotkut toiminnot, kuten tuo penkinlämmitin olisi kätevämpi ja nopeampi (tilanteissa, joissa kuski ei osaisi infotainmentia käyttää sujuvasti) kuin kosketusnäyttö. Mutta ongelmaa en niissä näe (ellei käyttis ole järkyttävän hidas).

+en myöskään ymmärrä mitä asetuksia siinä lähdettäessä pitää niin julmetusti säätää, ennen kuin auto liikkeellä? :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

zsi

Tuo ruotsalainen artikkeli ja aika monen kommentitkin täällä edustavat jossain määrin mennyttä maailmaa. Moderneissa autoissa on sen verran paljon toimintoja ja säätökohteita, että kaiken saaminen perinteisten nappuloiden ja kiertosäätimien taakse tarkoittaisi, että auton ohjaamo muuttuisi lentokoneen ohjaamoa muistuttavaksi. Autossa on silti kuitenkin vain yksi henkilö kaikkea kontrolloimassa. Sikäli hallinta kosketusnäyttöjen kautta on tullut jäädäkseen.

Artikkeli kuitenkin sivuutti puhekomentojen käytön yleistäen, että ne toimivat epäluotettavasti. Näin voi toki monesti olla, mutta ei suinkaan kaikissa autoissa. Itselläni on yksi testatuista autoista (Seat Leon 2021) ja voin sanoa, että auton käytettävyys puheella on useissa lehden testikohteissa erinomainen, ehkä jopa parempi kuin fyysisellä painikkeella/säätimellä. Auto toimii puheohjauksella  mainiosti ja hyvin harvoin tarvitsee toimintojen osalta näyttöä tökkiä. Testissä ollut trippimittarin resetointi on kuitenkin yksi sellainen operaatio, jota ei kannata yrittää auton ollessa liikkeellä.

Sen verran yleistä kritiikkiä kuitenkin, että Leonissa (ja kai myös Golfissa ja Octaviassa) on täydellisempi puheen ymmärrys tarjolla vain kuudella pääkielellä (saksa, espanja, tsekki, italia, ranska, englanti). Muilla kielillä tuki on puutteellinen ja rajoittuu lähinnä navigaattoriin. Kritisoida voi myös sitäkin, että valmistaja ei avoimesti kerro käyttöohjeissa tai muualla, mitä kaikkea voi puheohjauksella todellisuudessa tehdä.








Zarhan

Lainaus käyttäjältä: zsi - 30.08.22 - klo:16:16Moderneissa autoissa on sen verran paljon toimintoja ja säätökohteita, että kaiken saaminen perinteisten nappuloiden ja kiertosäätimien taakse tarkoittaisi, että auton ohjaamo muuttuisi lentokoneen ohjaamoa muistuttavaksi.

Mitä nämä ominaisuudet ovat? Esmes perinteinen vs adaptiivinen vakkari - eihän se tarvitse yhtäkään lisänappulaa, ainoa lisäsäätö on etäisyys edellä ajavaan, ja se onnistuu nykyisellä set/res/+/-napistollakin.. (eli jos edessä on joku, säädetään etäisyyttä, muuten nopeutta). Turvalaitteetkin on lähinnä aina päällä...

miz

Vaikka 3-alueinen ilmastointi, alustan säätö, ajotilojen säätö, ohjauksen säätö, sisävalaistuksen säädöt, hybridissä akun käytön säätäminen…

sakal83

Kuten jo aiemmin mainittiin, niin ei niitä KAIKKIA säätöjä kukaan edes ole vaatimassa manuaalisten kytkimien alle.
Itse en näe mitään hyötyä sijoittaa imastoinnin nappeja näytölle, puhumattakaan lasinpyyhkijöistä tai vaikkapa hanskaluukun avaamisesta.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 30.08.22 - klo:18:02
Kuten jo aiemmin mainittiin, niin ei niitä KAIKKIA säätöjä kukaan edes ole vaatimassa manuaalisten kytkimien alle.
Itse en näe mitään hyötyä sijoittaa imastoinnin nappeja näytölle, puhumattakaan lasinpyyhkijöistä tai vaikkapa hanskaluukun avaamisesta.

Ja noistakin featureista suurin osa on ollut perinteisesti napitettuja.

Useampialueisen ilmastoinnin hoitaa perinteisillä napeilla ne jotka kyseisillä alueilla istuvat. En minä rupea matkustajien lämpöihin kajoamaan (ja yksin ajaessa on sync päällä).
Ajotilaa on säädelty since forever vaihteenvalitsimella tai napilla (D/S/*, 'eco', etc).
Sisävalaistuksen säätö, öö, eihän sisävaloja pidetä päällä ajaessa? Ja mittariston kirkkaushan on säädetty pienellä rullalla ties kuinka kauan.
Akun käytön säätäminen - mitä tämä siis tarkoittaa? EV Mode oli vanhoissa Priuksissakin ihan napin takana.

Ohjauksen säätö, jos tämä tarkoittaa ohjaustehostimen tehoa ja vastaavia, myönnetään, mutta ei kai tätä kukaan rupea ajon aikana säätämään?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 30.08.22 - klo:06:53
Ei nyt ihan niinkään. Esim. Bemarin G21 kosketusnäytön lisäksi sopivasti nappuloita eniten käytettäviin toimintoihin. Lisäksi idrive rulla, jolloin kosketusnäyttöä on tarve räpeltää ja lähmiä vain aniharvoin. Toimiva ratkaisu kaikenkaikkiaan. Sitten kun joutuu ajamaan jotain pimpelipompeli kosketusnäyttökeksintöä, niin rasittaa surffata näytöllä.
Kaikkein rasittavinpana itse pidän tuikitavallista navigoinnin ohjaus jollakin ohjauspylpyrällä. Sama hoituu kunnollisella kosketusnäytöllä murto-osassa aikaa ja puheohjauksella kesken ajonkin hetkessä.

jt

Erilaiset rullat, joystickit tms vs kosketusnäyttö suoraan vertailussa, lienee myös henkilökohtaisia mieltymyksiä. Liikkuvassa autossa joka heiluu aina enemmän tai vähemmän, kosketusnäytöllä rajattuun tilaan osuminen sormella vaatii todennäköisesti enemmän aikaa ja keskittymistä kuin jotain fyysistä kontrollia käyttäessä, sillä jälkimmäiseen ei tarvitse siirtää katsetta jos paikka on ns. "fyysisessä muistissa". Tokihan fyysisellä kontrollilla pitää myös seurata näytön responsea, mutta tämän voi tehdä yhdellä vilkaisulla.

Tätäkin kirjoittaessa läppärin fyysiseltä näppäimistöltä, pystyn tekemään sen katsomatta näppäimiä. Ei onnistuisi yhtä hyvin kosketusnäytöltä jos lainkaan. Taasen jos auto on paikallaan eikä liiku, eikä ole tarvetta havainnoida liikennettä, kosketusnäytön käyttäminen hyvän UI:n kanssa voi olla hyvinkin sujuvaa ja miellyttävää.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 30.08.22 - klo:23:23
Erilaiset rullat, joystickit tms vs kosketusnäyttö suoraan vertailussa, lienee myös henkilökohtaisia mieltymyksiä. Liikkuvassa autossa joka heiluu aina enemmän tai vähemmän, kosketusnäytöllä rajattuun tilaan osuminen sormella vaatii todennäköisesti enemmän aikaa ja keskittymistä kuin jotain fyysistä kontrollia käyttäessä, sillä jälkimmäiseen ei tarvitse siirtää katsetta jos paikka on ns. "fyysisessä muistissa". Tokihan fyysisellä kontrollilla pitää myös seurata näytön responsea, mutta tämän voi tehdä yhdellä vilkaisulla.

Tätäkin kirjoittaessa läppärin fyysiseltä näppäimistöltä, pystyn tekemään sen katsomatta näppäimiä. Ei onnistuisi yhtä hyvin kosketusnäytöltä jos lainkaan. Taasen jos auto on paikallaan eikä liiku, eikä ole tarvetta havainnoida liikennettä, kosketusnäytön käyttäminen hyvän UI:n kanssa voi olla hyvinkin sujuvaa ja miellyttävää.
Joku yksinkertainen päälle/pois kytkin tai enemmän/vähemmän säätäminen onnistuu mainiosti napeilla ja pylpyröillä, mutta osoitteen kirjoittaminen kelaamalla kirjain-/numerojonoa pylpyrällä edestakaisin, on ollut näkemissäni toteutuksissa poikkeuksetta surkean hidasta. Nykyisin näytöt ovat jo sen verran kookkaita, että niihin saa niin suuren virtuaalinäppäimistön, ettei tarvitse liikoja sihdata. Tuo navin kohteen osoittaminen itselleni on se, mihin noita infotainmenteja usein tulee käytettyä. Kunnollista online-hakua ja äänikomentoja tosin tuossa hommassa ei voita mikään. Puhelinintegraatiolla tosin on näppärä hakea kohteet ja reitit jo ennen autoon istumista.

juubatuuba

Yksinkertainen esimerkki: Käynnistän auton ja joudun vaihtamaan ajotilan comfortista ecoksi (5 huispausta) ja lähden ajelemaan normaaliin rauhalliseen tapaani. Eteen tulee sitten tilanne, että pitäisi päästä ripeästi ohi, joten haluan vaihtaa ajotilan poweriksi, jotta saan nopeamman vasteen kaasupolkimeen ja vaihteistoon (jälleen 5 huispausta). Ohituksen jälkeen haluan palata eco-tilaan, koska power kuluttaa enemmän polttoainetta aivan turhaan (ja taas 5 huispausta).

Varmasti tähän olisi yksinkertaisempikin tapa kuin näytön sohiminen, mutta autonvalmistaja ei vain keksi mikä se voisi olla…

Sped

Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 31.08.22 - klo:12:58
Yksinkertainen esimerkki: Käynnistän auton ja joudun vaihtamaan ajotilan comfortista ecoksi (5 huispausta) ja lähden ajelemaan normaaliin rauhalliseen tapaani. Eteen tulee sitten tilanne, että pitäisi päästä ripeästi ohi, joten haluan vaihtaa ajotilan poweriksi, jotta saan nopeamman vasteen kaasupolkimeen ja vaihteistoon (jälleen 5 huispausta). Ohituksen jälkeen haluan palata eco-tilaan, koska power kuluttaa enemmän polttoainetta aivan turhaan (ja taas 5 huispausta).

Varmasti tähän olisi yksinkertaisempikin tapa kuin näytön sohiminen, mutta autonvalmistaja ei vain keksi mikä se voisi olla…

Saisiko tähän vielä kommentin, että mistä autosta on kyse?
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 31.08.22 - klo:12:58
Yksinkertainen esimerkki: Käynnistän auton ja joudun vaihtamaan ajotilan comfortista ecoksi (5 huispausta) ja lähden ajelemaan normaaliin rauhalliseen tapaani. Eteen tulee sitten tilanne, että pitäisi päästä ripeästi ohi, joten haluan vaihtaa ajotilan poweriksi, jotta saan nopeamman vasteen kaasupolkimeen ja vaihteistoon (jälleen 5 huispausta). Ohituksen jälkeen haluan palata eco-tilaan, koska power kuluttaa enemmän polttoainetta aivan turhaan (ja taas 5 huispausta).

Varmasti tähän olisi yksinkertaisempikin tapa kuin näytön sohiminen, mutta autonvalmistaja ei vain keksi mikä se voisi olla…
Melkein sanoisin, että melkein jossain on suunnittelu klikannut, jos normaalin ajelun yhteydessä pitää vaihdella ajotiloja.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Sped - 31.08.22 - klo:13:12
Saisiko tähän vielä kommentin, että mistä autosta on kyse?
Golffissa tämä onnistuu ajotila-nappulaa painamalla - saa toki näyttöäkin vispata jos tahtoo  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Sped

^Sitä justiinsa, mietin, että missä se suunnittelu on tehty niin, että 5 kertaa täytyy näyttöä kikkailla.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 31.08.22 - klo:13:29
Melkein sanoisin, että melkein jossain on suunnittelu klikannut, jos normaalin ajelun yhteydessä pitää vaihdella ajotiloja.
No jos tykkää erilaisesta ajotuntumasta, kuten painavammasta ohjauksesta, eco-rullauksesta tms. niin miksei? Toki useimmissa saa nopeammat vaihdot aikaan vetämällä D->S vaihdekepin tai ratin takaa läpysköistä. Kaikissa tietenkään näin ei ole.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

miz

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 30.08.22 - klo:18:15
Ja noistakin featureista suurin osa on ollut perinteisesti napitettuja.

Useampialueisen ilmastoinnin hoitaa perinteisillä napeilla ne jotka kyseisillä alueilla istuvat. En minä rupea matkustajien lämpöihin kajoamaan (ja yksin ajaessa on sync päällä).
Ajotilaa on säädelty since forever vaihteenvalitsimella tai napilla (D/S/*, 'eco', etc).
Sisävalaistuksen säätö, öö, eihän sisävaloja pidetä päällä ajaessa? Ja mittariston kirkkaushan on säädetty pienellä rullalla ties kuinka kauan.
Akun käytön säätäminen - mitä tämä siis tarkoittaa? EV Mode oli vanhoissa Priuksissakin ihan napin takana.

Ohjauksen säätö, jos tämä tarkoittaa ohjaustehostimen tehoa ja vastaavia, myönnetään, mutta ei kai tätä kukaan rupea ajon aikana säätämään?

Niin. Jos niitä ei tarvi ajaessa säätää, niin miksi ihmeessä se kojelauta pitäisi olla pommitettu napeilla? Käytännössä ne säädöt tarvii tehdä kertaalleen ruuudusta.
Mittariston kirkkaus on toiminut hyvin kun sen on kerran säätänyt, automatiikka saa hoitaa loput valaistuksen mukaan.
Rullassa ei toki ole mitään väärää, päinvastoin.

Ajotilassa on autosta riippuen muitakin säätöjä kuin mainitsemasi, mitä kukakin kokee mielekkääksi säätää ja konffata. Seatilla onneksi onnistuu valitun ajotilan vaihto tarvittaessa sportille ja takaisin edelleen vaihdenysää käyttämällä.

Plugareissa on muitakin akun käyttöön liittyvää kuin käytä tai älä käytä, vaikkapa se, että paljonko sitä akkua haluaa säästää määränpään lähiajoon ja lämmitykseen.
Lähdön ja latauksen ajastukset jne.

Mitään näistä ei tarvi säädellä ajon aikana jollei halua, ne voi hoitaa ennen lähtöä tai osin etänä milloin haluaa, myös määränpäät naviin jne.

Sisävalojakin on erilaisia kuin ne katossa täysillä loimottavat.

Napit on pääsääntöisesti ihan ok kunhan niiden määrä ei ole mikään infernaalinen. Nykyisessä autossa on toimintoja sen verran että ilman infotaimentia niitä ei järkevästi pystyisi käyttämään. Sitten voidaankin keskustella että onko ne kaikki tarpeellisia..

sakal83

Onko jossain vaiheessa, tai mallissa ollut tuo kojelauta pommitettu napeilla?
Mun mielestä tuo nappien määrä on ollut ihan hyvä tässä viime vuosikymmenen. Tai ainakin VAG:ssa joista kokemusta ehkä eniten tämän vuosikymmenen aikana.
Se, että nyt piilotetaan ne käytännöt mitkä toimivat fyysisillä kytkimillä paljon paremmin kuin näytöltä sinne kosketusnäyttöön, on tässä se jutun ydin.
Miksi näin ainakin osa autonvalmistajista haluaa toimia, niin ei itseltä ainakaan löydy ymmärrystä.
Toki se halvempi hinta, mutta onko joku muu syy?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

miz

Jos ne kaikki toiminnot olisi napeilla, niin kyllä, olisi täynnä nappulaa ja kytkintä.
Vastakysymys, missä (saa olla vanhempikin)  malleissa on samat toiminnallisuudet ja säädöt napeilla?

Halvempi hinta ja koko perustaltaan saman järjestelmän käyttö eri autoihin softalla räätälöitynä varmaan on isot syyt. Ei tarvita suurta määrää erilaisia kytkimiä ja paneeleja jokaista mallia varten. Sekä valmistukseen että kymmeneksi vuodeksi varaosia varastoon.

Helpommin ja halvemmalla eri merkkeihin omanlaisensa design. Onhan noita syitä.

Taitaa nuo painaa suunnittelussa,  muotoiluosatolla ja valmistuksessa enemmän kuin tiettyjen toimintojen pysyminen samoilla, tutuilla logiikoilla ja rukkasilla käytettävänä.

Harvemmin taitaa olla

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy