Audi A4 Sedan 2.0TDi Quattro Stronic 2013

Aloittaja jlindstrom, 15.08.13 - klo:10:27

« edellinen - seuraava »

jlindstrom

Talvivarustelu aloitettu. Viritin paikoilleen audin antamat viimasuojat koko naamalle. Pirun rumat. Täytynee miettiä voiko noille tehdä jotain.. oikeasti, voi phärseen shuti minkä näköiset :(

Lisäksi tuli laitettua noille vakiona tulleille 5-arm vanteille Nokian R2:set koossa 225/50/17 XL rungoilla. Ekat kokemukset todella positiiviset. Selvästi mukavammat kuin orgis Michelin Primacy HP renkaat samassa koossa.

Nyt oikeita talvikelejä odotellessa.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

Jännät renkaat nuo R2:set. Ensi tuntumat suvikumien jälkeen viileässä ja max 80km/h tahdeilla oli hyvät. Seuraavaksi kelit lämpenivät ja siirryttiin vakioladulle ja motarinopeuksiin.. itku ja parku, tuntui kuin ajaisi hyytelön päällä.

Sittemmin kilsojen lisääntyessä on meno rauhoittunut. Selkeästi renkaat kaipasivat sisään ajamista. Ja oliskoha  persdynokin hakeutunut samalla talviasentoon?

Tiedä häntä, mutta nyt nuo on taas hyvien renkaiden sektorissa.

Kulutukset pysyvät sinnikkäästi siinä 6.2 - 6.5 sektorissa pumpulla laskettuna. Ihan jees.

Muilta osin fiilikset autosta vahvasti plussalla. Edelleen autossa istuessa ja sitä katsoessa fiilikset on:"Voi pirskuli! Tää on mun auto. Mulla on Quattroa alla!".

Taulussa nyt noin 11tkm ja hyvin pyyhkii. Ajotyyli on muuttunut taasen reippaammaksi, mutta se ei tunnut vaikuttavan kulutukseen.

Start&stop on edelleen pirun keksimä kapistus. Toisaalta on kiva kun auto on 100% hiljaa valoissa, mutta jarrulla seisominen on tylsää.. lisäksi tuon käyttöä pitää jatkuvasti käsipelillä optimoida ettei stoppaile jokaisen 2 sekunnin stopin vuoksi. Esimerkkinä vaikka valoihin saapuminen punaisen syklin loppuvaiheessa. Myöhemmissä iteraatioissa hybridi kuittaa varman tämän epämukavuuden historiaan.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

monster

Lainaus käyttäjältä: jlindstrom - 22.10.13 - klo:20:57
Talvivarustelu aloitettu. Viritin paikoilleen audin antamat viimasuojat koko naamalle. Pirun rumat. Täytynee miettiä voiko noille tehdä jotain.. oikeasti, voi phärseen shuti minkä näköiset :(


Haet Etolasta ohutta kynnysmattoa metritavarana ja leikkaat sopivan palan keulille ja laitat tuon itsetehdyn viimasuojan etumaskin taakse kiinni mustilla nippusiteillä. Ei näy mihinkään. Itsellä oli B8:ssa tuollainen viritys viime talvena ja hyvin pelasi. Myyt sitten pois nuo Audin rumat viimasuojat...
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

jlindstrom

Kuullostaa ihan suunnitelmalta. Mienkä helposti ne muovit irtoaa konehuoneen puolelta, että pääsee maskin taakse käsiksi?

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Pertsa

^Ruuveilla se muovi on siinä kiinni ja ruuvit on näkyvillä. Noin ainakin pre-faceliftissa. Tuskin on sen monimutkaisempi faceliftissakaan.

jlindstrom

Päivitelläänpä taas kulutuksia..

Talvinopeudet kyllä muuttavat kulutusta merkittävästi. Edellinen tankki meni jo todella pienellä eli 5.65l/100km laskettuna täydestä täyteen. Pidän tuota jo tällä paketilla hyvänä suorituksena etenkin kun edelleen valtaosa ajosta moottoriladulla ja loput kaupungissa.

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

Tulipa tehtyä alkuviikon mittainen Naantali-Seinäjoki-Naantali grand prix. Seiniksellä parina päivänä hieman kaupunkiajoa kylmällä koneella. Parhaimmillaan pakkasta -7C.

Kävin tankilla ennen ja jälkeen reissun, joten kulutus tuli laskettua jämptisti reissun mukaan.

Ensin huomiot ajotietokoneelta. Molempiin suuntiin tauluun lukemat 4.9L/100km! fantastista.. pelko persiissä reissun jälkeen paljonko on heittoa. Vastaus: ei juurikaan! Laskettu kulutus oli 5.2L/100km ja tuossa mukana ne kylmät kaupunkiajot Seiniksellä.

Me happy! :-)

Toinen huomio reissusta liittyy talvikeleihin. Täällä etelässä ei liukkaita ole vielä ollut ja nyt niitä saatiin sitten koettua kesken ajomatkan. Mennessä Porista ylöspäin alkoi pakkanen ja talvi lisääntyä.. yhdistelmästä renkaat + auto kokemus liukkaalla puhdas nolla. Nyt vastassa pimeä ja entuudestaan tuntematon 3-numeroinen valtatie.

Keikasta selvittiin hienosti varovaisuutta noudattaen. Yhtään "tilannetta" ei osunut kohdille. Mutta täytyy myöntää että hieman jännitti..ei pystynyt oikein nautiskelemaan kun kokemuksen puutteen vuoksi luottompakettiin puuttui.

Nyt ne liukkat tänne että saa harjoitusta!

Samaten pitää kehua kaukovaloautomatiikkaa. Se toimi valtaosan matkasta todella hienosti. Herkkyyden säädön logiikassa ja steppien määrässä tosin toivomisen varaa. Tuntuu että tuo 3 pykälää ei oikein riitä..

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

nicce

Miten kaukovaloassistentin herkkyyttä saa säädettyä?
Ex mkVI GTI, A4 1.8TFSIq '13, mkV GTI

jlindstrom

Löytyy ihan sieltä car-valikosta exterior lighting alta. Sille on 3 asetusta: early, med ja late.

Samaan hengen vetoon todettakoon että auto sai reissulla kipeää. Kivi lasiin ja ruutu halki :(

Ekassa huollossa saavatkin sitten vaihtaa ikkunan..

//Juha

Ktk

Tuo kyllä mun käsittääkseni on valotunnistimen herkkyyden säätö. Kaukovaloassarilla on oma tunnistin. Voihan se tietenkin siihenkin vaikuttaa...

nicce

Mä olen myös siinä uskossa, että tuolla säädetaan valotunnistimen herkkyyttä eikä kaukovaloassisenttia.
Ex mkVI GTI, A4 1.8TFSIq '13, mkV GTI

jlindstrom

mutta tuo herkkyyden säätö vaikuttaa suoraan kaukoassarin toimintaan :-)

koitappas laittaa siihen early asetus päälle ja ajele pimeällä. jokainen tienviitta mikä osuu matkalle vaihtaa heti valot lyhkäsille, kun omat valot heijastuvat ko. liikennemerkistä sitä valosensoria nassukkaan (peilin juuressa, tuulilasin puolella).

Vaihda sitten kehiin late asetus niin saat ajella rauhassa, eikä valot räpsy liikennemerkkien kohdalla.

En ole seurannut vaikutuksia taustapeilin tummennukseen. Ikävä honma jos vaikuttaa siihen.. omalla kohdalla kun taustapeilin saisi himmentää nykyistä nopeammin kun taas kaukovaloassari saisi olla joku "extra late" vs. nykytilanne.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ktk

Enpä ole koskaan tuon säädön vaikutusta kaukovaloassariin testannut, ehkäpä juuri noin. Mun mielestä kun sille säädöllä on yksi ja ainoa käyttökelpoinen asetus ja se on LATE. Kaukovaloassarikin on omalla kohdalla täysin turha, nääs kun vaihdan itse paremmin. Seuraavassa se valitettavasti on, penniäkään en tuosta kyllä maksaisi.

jlindstrom

En kyllä siitä itsekkään maksaisi latiakaan, vaikka viime reissulla toimikin mukavasti.

Asetustenkin suhteen samalla viivalla eli late:lla mennään.

Pitkin käyttäminen manuaalisesti on tosin aika ikävää tuon automaatin kanssa. Olen tuossa miettinyt miten kävisi jos sen etusilmän teippaisi umpeen? Silloinhan, luullakseni, pitkät menisivät heti päälle kun täräyttää pitkille ja samaten lähtisi normisti pois.. toiminnan luulisi olevan hyvin lähellä normi pitkien käyttöä.

//Juha
Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 03.11.13 - klo:22:06
^Ruuveilla se muovi on siinä kiinni ja ruuvit on näkyvillä. Noin ainakin pre-faceliftissa. Tuskin on sen monimutkaisempi faceliftissakaan.

Monimutkaisempi ei, erilainen kyllä. Eli faceliftissa, ainakin s-line ulkopaketissa se maskin päällä oleva muovikansi on kiinni pelkillä klipseillä. Sellaiset pyöreät "prikka + tappi" yhdistelmät. Noissa kun kampeaa sen keskitapin ensin ylös niin irtoavat nätisti ehjinä ja helppo laittaa takaisin.

Siirsin aamupäivällä ylemmän ja keskimmäisen maskisuojan sisäpuolelle. Alin siellä s-linen pienen alalipan välissä jäi ulos. Olisi ollut törkeä urakka saada se sisäpuolelle ja toiseksi se on käytännössä näkymätön.

Anyway, auto sai ulkonäkönsä taas takaisin. Ei näytä keula enää petolinnun peräpuolelta vatsataudin jälkeen.. me happy!

Tuota tehdessä löysin samalla sen imuilman karkean suodattimen. Pyyhin siitä nyt hanskalla pahimmat pois, mutta keväällä pitänee pestä.

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

Päivityksiä kulutuksiin taasen. Edellinen tankki meni "normi ajossa" todella pienellä. Täydestä-täyteen laskettuna olitiin keskimäärin 5,55L/100km tahdilla.

Kummasti nuo matalammat nopeudet näkyvät kulutuksessa :-)

Ilmeisesti kuski alkaa myös oppimaan auton tavoille.

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

batman14

Menee kyllä pirun pienellä. Miettii että 2.0TFSI quattro S-tronic vie melkeinpä tuplaten tähän verrattuna  :D Paljon on yhden tankin ennätys? Siis paljonko km sillä on tullut?

jlindstrom

En ole katsellut tarkalla silmällä kilsoja tripissä, mutta selvästi toisella tuhannella. Kulutukseksi laskettuna paras keikka oli naantali - seinäjoki - naantali keikka johon sisältyi hieman kaupunkiajoa kylmällä autolla myös. Tuon tankillisen laskettu kulutus oli 5.2l/100km. Ajotietokone näytti maantiepätkille 4.9l/100km.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

Pientä päivitystä välillä..

Ensinnäkin nyt talven tultua on ekoja kertoja päässyt maistelemaan quattron todellisia iloja. Onhan se hauskaa käyttää hieman enemmän voimaa ja mennä vähän kylki edellä joskus.. kuski on vaan noissa hommissa vielä aikamoisen ruosteessa. Fiilis kuin Kovalaisella Lotuksen puikoissa ;-)

Samaten näin kylmillä moottori on kyllä suunnattoman huono lämpeämään, viimasuojista huolimatta. Positiivista että siitä huolimatta sisälle lämpöä riittää ja vieläpä tosi nopeasti.

Talvikelit ovat nyt myös iskeneet sitten kulutuksiin. Eli keskikulutus on noussut varmasti litran verran noista parhaista vedoista. Varmasti tuo tekniikan pyöriminen kylmänä ja kasvanut sähkölämppärien käyttö näkyy tuossa kohdin.. siihen muutama kylmäkäynnistys vielä päälle.

Mutteriohjaus on myös tullut koettua. Esiintyy käytännössä silloin, jos auto on seissyt pidempään kylmässä (yli vrk tuollaisessa -10 tai enemmän) lukemissa. Onneksi vaikuttaisi poistuvan nopeutta muuttamalla ja/tai auton lämmetessä kunnolla. Liittyneekö tuo nopeuden vaikutus sitten ohjaustehostinen nopeuden mukaan muuttuvaan tuntumaan?

Eli hiukan risuja ja ruusuja. Kokonaisuutena auto on edelleen todella tukevasti parhaimman auton jakkaralla niistä, mitä minä olen koskaan omistanut.

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

Päivitystä taas pitkästä aikaa.

Oli auto kiillotettavana ja laittoivat Silver Nano 2k:n pintaan, takasivut & takalasin tummaksi ja nanot tuulilasi, etusivut, sivupeilit & lyhdyt.

Samalla tuli suvitassut alle Audin orgis S5 19x8,5" ET32 vanteilla. Tassut kokoa 245/35 Nokian Hakka Black.

Ajettavuudessa massiivinen ero R2 kitkoihin tai orgis. 17" 225/50 suvikumeihin. Nyt auto menee kuin kiskoilla ja ohjaus reagoi selvästi nätimmin. Sisämelua tuli toki jonkin verran lisää, mutta ajettavuus omalla pääsuoritteella VT1 Naantali-Espoo Grand Prix korvaa tuon kasvaneen metelin.

Pari kuvaa tuorein muutoksin..





Sent from my iPad using Tapatalk HD

kai75

Tyylikäs uusilla isoilla vanteilla ja tummennuksilla + kiillotuksilla, kyllä tuolla kelpaa matkaa taittaa  ;D

Itselle kans tänään 20" kesäkiekot tuli alle ja rengasääniä tuli hieman lisää muttei jäänyt yhtään ikävä veteliä talvirenkaita (Noksu R)  8)
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

VWonderman

Nyt näyttää kyllä pirun hyvältä, vaikkei kirkkaan punainen oma suosikkini peruSautoissa olekaan. Vanteet, S line-ulkopaketti ja mustat listat tekevät kyllä paljon. 8)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

jlindstrom

varmaan viimeinen päivitys tähän aiheeseen. Auto on menossa vaihtoon B9:iä vasten.

Kaikkinensa olen ollut autoon todella tyytyväinen. Hieman on ollut epäonnea peltien kanssa ja niitä on muutamaan kertaan jouduttu oikomaan. Vikoja autossa on ollut ainoastaan pyörän laakereissa mitä on vaihdettu 3kpl takuuna. Neljäs varmaan juuri menossa.

Autolla on nyt noin 3 vuott ikää ja kilsoja takana 100tkm. Trip 2:sen mukaan kulutus koko matkalla on ollut 6.2L/100km ja keskinopeus 79km/h. Kone on pyörinyt yli 1300 tuntia eli noin 57 päivän verran. Tripin ja matkamittarin ero on 18km, eli melkein alusta tuo on rullannut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy