Tesla

Aloittaja JarnoF, 16.01.13 - klo:08:41

« edellinen - seuraava »

JarnoF

Teslasta ei tada olla vielä ketjua?

Mitä ennustatte tämän firman kohtaloksi? Onko Teslaa enää muutaman vuoden päästä? Saadaanko näitä joskus Suomeen? (Vai onko jo? Selänteellä?)

Törmäsin tällaiseen videoon. Jännä ujellus (renkaista/moottorista/dynosta?), kun polttomoottorin melu ei ole peittämässä kaikkea alleen:

Tesla Model S Performance - Dyno - 386HP

_156_

Ainakin yksi kappale Tesla Roadsteria on tuotu Suomeen. Oli myynnissä n. 1,5 vuotta sitten. Kilvet tes-74.

TAG

#2
Kylmät tyypit otettu helmikuussa 2013 Kaliforniassa Teslan liikkeessa molemmista malleista, Tesla Roadsterista ja Model S:stä. Jälkimmäisestä myyjä antoi hienon esittelyn 17-tuuman näytöstä. Käyttö oli kuin iPadia olisi käyttänyt. Halutut tiedot sai heitettyä "normaalin mittariston" paikalle näkymään.

Voin sanoa, että tuon näkemäni auton jälkeen kaikki autot ovat vanhoja. Sen verran tulevaisuutta, mutta jo tänään, Model S edusti. Olen 99% varma, että Tesla on menestys toisin kuin hybridilinjalle lähtenyt Suomen toivo (mikä siis valitettavaa että Fisker menossa alamäkeen vauhdilla). Liikkeessä oli myös auto, jossa pelkkä tekniikka on ilman koria kiinni ja näkyvän tekniikan vähäisyys kiinnittää heti huomion. Lattia kokonaan akkua, pyörän ripustukset, pari sähkömoottoria, muutama boxi ja siinä se sitten olikin. Siten myös eteen on saatu "ihmisen mentävä" säilytystila.

Tesla rakentaa USA:n laajuista pikalatausverkkoa, joka on Teslan ostajille ilmainen (paitsi pienimmillä akuilla varustetuille versioille)

Jos Tesla Model S kiinnostaa, niin kannattaa youtubesta kaivaa videoita, niitä löytyy jo aika kivasti.

Hinnat jenkeissä olivat meidän hyvin varustellun Audi A6 tasolla, joten ei Suomen näkövinkkelistä enää totaalisen mahdoton.

Jo ennen liikkeessä (Fashion Island, NewPort Beach, Orange County) käyntiä törmäsin liikenteessa kahteen Model S:n, josta ensimmäiseen San Franciscon Lombard Streetillä. Kävelin suojateillä ja valoihin pysähtynyt auto herätti mielenkiinnon jo ennenkuin tiesin mikä se on. Näytti vaan livenä niin hyvältä, paljon Jaguarin fiilistä. Seuraavaksi pisti silmään, että tuo auto ei muuten pidä mitään ääntä ja jenkeissä ei ole yleistynyt start-stop automatiikka, joten tuon piti olla jotain eroista. No, valot vaihtuivat ja auto lipui lähes äänettömästi eteenpäin ja perästä paljastastui auton logo. "Katos Tesla", tais olla eka reaktio.

Ovat muuten saaneet mittautettua 3,9s 0-60 mailia tunnissa kiihtyvyydeksi, mikä olisi meidän 0-100km muutettuna ehkä n. 4,3 s

Neppis

TM:ssä olleen jutun jälkeen on Tesla Model S alkanut kiinnostamaan.....huolestuttavan paljon. Tässä linkki jutun tiivistelmään http://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/ajettua-tesla-model-s

TMS:stä on kolme eri versiota, jotka eroavat akuston, toimintasäteen (EPA), tehon & väännön ja kiihtyvyyden osalta:
TMS60: 60kWh / 334km / 225kW & 430Nm / 0-100 6,2s
TMS85: 85kWh / 426 km / 270kW & 440Nm / 0-100 5,6s
TMS85P: 85kWh / 426km / 310kW & 600Nm / 0-100 4,4s
Nelivetomalli on myös tulossa: http://www.autoblog.com/2013/08/10/tesla-model-s-all-wheel-drive-2014/

Tuo jenkkien EPA toimintasäde on Teslan keskustelufoorumin perusteellla aika lähellä totuutta. Nopea ajo ja raskaat talviolosuhteet (lumi) toki lyhentävät toimintasädetta. Auto toimii talviolosuhteissa hyvin, tosin alle -30 asteen pakkasessa sitä ei kai saisi akuston takia pitkään säilyttää. Toimintasäde tuntuisi siis riittävän Etelä-Suomen alueella ainakin menomatkaan, mutta paluumatkalle saattaa jo tarvita lisälatausta. Akuston takuu on 8 vuotta ja 85kWh malleissa ilman kilometrirajoitusta.

Kyseessä on iso auto. Pituus on 4,970m ja painoa on yli kaksi tonnia. Vakiovarusteina on mm. 17" keskinäyttö (!), mutta lisävarusteitakin täytyy kyllä ruksia. Kuvien perusteella TMS on hyvän näköinen auto.

Suomen hinnastoa ja myyntipisteitä ei ole vielä julkistettu, mutta myynti alkanee ehkä jo tämän vuoden puolella Suomessa. Norjaan noita on jo toimitettu.

Auto on hintava, mutta onko se siltikään niin kallis? Suomen hinnat pystyy arvioimaan Saksan hintojen perusteella. Saksassa Teslan hintojen päälle tulee ALV 19%, kun taas Suomessa ALV 24% + autovero 5%. Näin ollen Suomen hinnat olisivat noin 9,5% korkeampia, kuin Saksan hinnat - hintaero on harvinaisen pieni: 1,24 / 1,19 * 1,05 => noin 9,5%. Lähtöhinnat Suomessa olisivat siis suunnilleen:
TMS60: 71,8tâ,¬ *1,095 = 78,6tâ,¬
TMS85: 82,2tâ,¬ * 1,095 = 90tâ,¬
TMS85P: 96,3tâ,¬ * 1,095 = 105,4tâ,¬
http://www.teslamotors.com/de_DE/models/design

Ovathan  nuo hinnat korkeita, mutta jotenkin nuo ovat helpompia perustella itselle, kun ne ovat kuitenkin melko lähellä Saksan hintoja.

Itseä kiinostaa eniten tuo TMS85, joka vaatii noin 14tâ,¬ lisävarusteet, joten hintaa tulisi olemaan noin 104tâ,¬. Melkoinen läjä rahaa, mutta tuota varmaan viitisisi pitää pidempään ja vastaavasti ajaminen olisi halvempaa. Huoltoväli tuossa on lyhyehkö 1v / 20 000km.

85kWh:n akusto latautuu normaalista 230V & 10A pistorasiasta tyhjästä täyteen noin 32 tunnissa. Tunnin latauksella saa ajomatkaa noin 14km. Itselleni riittäviä lukuja. Ainakin 85kWh:n versioissa on vakiona mahdollisuus ladata myös suuremmalla tehoilla (400V). Jos sähkön hinta on 13c/kWh, niin tuo reilun 400km:n "tankillinen" maksaisi noin 11â,¬.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Foxit

Teknari oli muuten vertaillut Model S:ää muutamaan urheiluautoon melko hyvällä menestyksellä.

Tässä mielenkiintoista esittelyä ja arviota Model S:stä:
Car and Driver: Tested : 2013 Tesla Model S - Review - CAR and DRIVER

Itse jotenkin tykästyin tuon auton minimalistisuuteen. Pakko nostaa hattua Teslalle kunnianhimoisuudesta. Aika sitten näyttää kuinka nuo akut kestävät käyttöä.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Turbo

Suomi hinnat julkaistu - Tesla Model S:

Alkaen 89 990â,¬:

http://www.auto-outlet.fi/files/hinnastot/tesla_model_s_hinnasto_1.10.2013.pdf

Paljonkos tuossa säästää pelkissä polttoainekuluissa, jos ajaa vaikka 30tkm vuodessa, entä 5 vuodessa ? Jos vertaa vaikka normaaliin bensa tai diesel autoon. Entä huoltojen hinnat ?

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Turbo - 20.10.13 - klo:18:10
Suomi hinnat julkaistu - Tesla Model S:

Alkaen 89 990â,¬:

http://www.auto-outlet.fi/files/hinnastot/tesla_model_s_hinnasto_1.10.2013.pdf

Paljonkos tuossa säästää pelkissä polttoainekuluissa, jos ajaa vaikka 30tkm vuodessa, entä 5 vuodessa ? Jos vertaa vaikka normaaliin bensa tai diesel autoon. Entä huoltojen hinnat ?

Ensin pitäisi päättää mihin verrataan. Ehkä tuon kokoinen bensa-auto nyt joka tapauksessa kuluttaa keskimäärin vähintään 8 litraa satkulla, ja jos bensa maksaa nyt 1,6 euroa per litra niin polttoainekulut olisi bensalla 3840 euroa. Ja oisko tuon kokoisen auton hankintahinta (audi/mb/bmw) n. 60 tuusaa ? Aika vaikea kyllä vertailusta tulee...... :o

Foxit

Oletetaan että tuolla Model S:n halvimmalla mallilla pääsisi käytännössä 400 km sijaan 300 km johtuen meidän kylmästä talvesta. Sähkön hinnaksi arvon nyt 0,18 â,¬/kWh. Akuston kapasiteetti on tuossa 60 kWh, joten oletuksen mukaan 300 km maksaisi kotipistokeesta ladattuna 10,80 â,¬. Vuodessa 30 tkm matkalla sähköt maksaisi tällöin 1080 â,¬ ja viidessä vuodessa 5400 â,¬. Paljon halvemmaksi toki tulisi, jos täällä olisi vielä Teslan pikalatauspisteitä joilla voisi ladata auton ilmaiseksi ja huomattavasti nopeammin... Savolaiskollegan arvoilla bensamoottorisen (kulutus: 8 l/100km) auton bensat maksaisi viidessä vuodessa 19 200 â,¬.

Pitää myös muistaa että tuon halvimmankin Model S:n suorituskyky on ihan kohtuullinen 6,2 s (0-100 km), tosin maksiminopeus on rajattu sitten 190 km/h. Kyseessä on viisimetriä pitkä auto jossa todella pieni ilmanvastus. Moneen nykyautoon verrattuna tuo on huomattavasti edistyksellisempi teknisesti. Ymmärtääkseni huollot pitäisi olla paljon edullisempia kun huoltokohteita on paljon vähemmän. Akustolle on luvattu 8 vuoden takuu.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

rob-s

Lainaatosin maksiminopeus on rajattu sitten 190 km/h

Senhän pitäisi riittää.

Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

JarnoF

Voihan tuota ladata taloyhtiön sähkötolpasta ilmaiseksi. Tai ainakin niin pitkään, että joku kateellinen naapuri vasikoi isännöitsijälle. ;)

Hawtin

Eipä mennyt Neppiksen hinta-arviot aivan kohilleen. Taitaa vähittäismyynti levitellä voita molemmin puolin leipää ???

Hieno voimalinja ja vieläpä kauniissa paketissa. Eipä kuitenkaan taida täällä kuitenkaan myydä suuria määriä ennen kuin latausverkosto kehittyy (ja noilla hinnoilla ei sittenkään). Norjassahan tämä nousi alkusyksystä koko maan myydyimmäksi autoksi, mikä on aika huimaa, joskin taisi liittyä ensitilausten rekisteröintiin yhden kuun aikana. Norskeilla taitaa olla sitä öljyrahaa hieman taskussa.

Aika erikoista, että ostamalla 120 tâ,¬ kärryn ei saa vielä xenoneita tai perustutkia, vaan pitää kaivaa vielä melkein 6 tâ,¬ lisää. Ja nähtävästi esim adaptiivista tutkaa ei saa lainkaan, joten turvavarusteissa tuo on hieman perässä. Onneksi tällä varallisuudella ei joudu kohtaamaan tuota harmistusta ;D
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Turbo

Teinpä hieman laskelmaa kuinka paljon rahaa kuluisi 5 vuoden aikana:

Tesla Model S
ovh 89 990 â,¬
sähkö 5400 â,¬
arvon alenema (1/2 x ovh) 44995 â,¬
YHT kulut 5 vuotta: 50395

Bensa auto vastaava koko ja suorituskyky
ovh 63 000â,¬
polttoaine 19 200â,¬
arvon alenema (1/2 x ovh) 31 500 â,¬
YHT kulut 5 vuotta: 50 700â,¬

En tiedä onko noissa kummassakaan sen enempää järkeä, jos rahaa vain ajattelee, mutta ei se Tesla tuossa valossa yhtään sen huonompi ole "sijoituksena"...

rob-s

Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Neppis

#13
Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 21.10.13 - klo:12:01
Eipä mennyt Neppiksen hinta-arviot aivan kohilleen. Taitaa vähittäismyynti levitellä voita molemmin puolin leipää ???

Tuo Auto-Outlet ei vaan taida olla Teslan "virallinen" jälleenmyyjä, vaan yrittäjä, joka yrittää maksimoida katteensa. Uskon, että arvioimani hinnat olisivat suht oikeat Teslan omassa virallisessa Suomi-kaupassa.

http://www.teslamotors.com/en_SE/findus/stores

http://www.auto-outlet.fi/ajankohtaista/20

Edit: niin kuin arvelinkin.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tesla-model-s-myynnissa-suomessa
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Turbo

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 21.10.13 - klo:18:19
Tuo Auto-Outlet ei vaan taida olla Teslan "virallinen" jälleenmyyjä, vaan yrittäjä, joka yrittää maksimoida katteensa. Uskon, että arvioimani hinnat olisivat suht oikeat Teslan omassa virallisessa Suomi-kaupassa.

http://www.teslamotors.com/en_SE/findus/stores

http://www.auto-outlet.fi/ajankohtaista/20

Edit: niin kuin arvelinkin.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tesla-model-s-myynnissa-suomessa

Tuota samaa itsekin hieman mietin, onneksi TM asian kertoo selvästi, kun autooutletin sivuilta sitä tietoa ei löytynyt.

Eli vastaisuudessakin lähin virallinen Tesla Store ja huoltopiste tulee olemaan Ruotsissa Tukholmassa.

Siinäpä onkin mielenkiintoinen juttu, jos haluaisi suomi autonsa uuteen Teslaan vaihtaa... Ja ei se huoltoonkaan vieminen Tukholmaan asti aivan yksinkertaista käytännössä ole, rajallinen auton käyttösäde 380km, laivamatkoihin kuluva aika jne.

carro

#15
Lainaus käyttäjältä: Turbo - 21.10.13 - klo:19:10
Tuota samaa itsekin hieman mietin, onneksi TM asian kertoo selvästi, kun autooutletin sivuilta sitä tietoa ei löytynyt.

Eli vastaisuudessakin lähin virallinen Tesla Store ja huoltopiste tulee olemaan Ruotsissa Tukholmassa.

Siinäpä onkin mielenkiintoinen juttu, jos haluaisi suomi autonsa uuteen Teslaan vaihtaa... Ja ei se huoltoonkaan vieminen Tukholmaan asti aivan yksinkertaista käytännössä ole, rajallinen auton käyttösäde 380km, laivamatkoihin kuluva aika jne.

http://www.teslamotors.com/en_SE/findus/stores  <--- Tesla Store Helsinki, coming soon

edit. Model S maksaa Ruotsissa 90k


Neppis

A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

jnsFI

Terve,

Pääsin ottamaan tuntumaa tehokkaimpaan malliin ja täytyy sanoa, että auto yllätti erittäin positiivisesti.

Muutamat omat plussat ja miinukset:

+ ajettavuus
+ laatuvaikutelma
+ tehokkuus
+ akkukapasiteetti
- latausajat peruslatureilla
- latauspisteiden lukumäärä
- hinta

Omalla tuntumalla Tesla on yksi parhaimmista autoista, mitä olen koskaan ajanut. Suosittelen tutustumaan, jos taskusta löytyy tarpeeksi täytettä.
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

Turbo

Ja vuoden lopussa tulee myös AWD neliveto Model S mallista:

http://www.leftlanenews.com/tesla-ceo-details-new-software-confirms-awd-model-s.html

Alkaa tehoille saamaan käyttöä kelissä kuin kelissä.

Tourano

Tesla - tämän päivän Audi? Ainakin lööppijulkisuuden perusteella.

IS: Juha Sipilän Tesla

IS: Antero Vartian Tesla
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Foxit

Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Turbo

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 13.06.14 - klo:09:56
Järkipuhetta:
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/tesla-avaa-kaikki-patenttinsa-avoimen-lahdekoodin-hengessa

Aika yllättävää kyllä, että avasi kaikki patenttinsa kenen tahansa käyttöön. Toivotaan, että muut valmistajat käyttävät sitä hyvässä hengessä kuten Musk toivoo...

Yhden Tesla Model S:n olen bongannut parkkipaikalla, ihan hienolta näytti.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Turbo - 13.06.14 - klo:10:09
Aika yllättävää kyllä, että avasi kaikki patenttinsa kenen tahansa käyttöön. Toivotaan, että muut valmistajat käyttävät sitä hyvässä hengessä kuten Musk toivoo...

Yhden Tesla Model S:n olen bongannut parkkipaikalla, ihan hienolta näytti.
En usko että Teslalla on mitään hätää. Luulen että Musk näkee tässä nyt paremmin kokonaisuuden ja avoimuuden hyödyt kuin "poteroissaan" olevat kilpailijat. Suppealla ajattelulla tekniikka polkee paikoillaan vielä pitkään jos ei tälläisiä suunnannäyttäjiä löydy.

Tesla Model S on kieltämättä komea kapistus luonnossa. Sääli vain että sen verran luksustuote että pitänee odottaa vielä jonkin aikaa huokeampien mallien myyntiin tuloa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

MMV

Muskin tapahan on toimia hyvin avoimesti. Esimerkiksi Hyperloop oli kaikille avoin ideointiympäristö, jossa kuitenkin tavoitteena luoda oikeasti toteuttamiskelpoinen, myös rahoituksellisesti, uusi julkisenliikenteen väline. Hyperloop sisältää myös useita patentteja, jotka ovat avoimia kaikkien käytettäviksi.

Neppis

Tuolla on Auto Expressin juttu Teslan Model III:sta, tiedot on saatu itse Elon Muskiltä. Jutun mukaan kyseinen malli tulee kilpaileman mm. BMW 3-sarjan kanssa, sekä omaa yli 320km (200miles) realistisen toimintasäteen ja "vahvan" suorituskyvyn. Hinta-arvio USA:ssa on 35kUSD, joka tarkoittanee vajaan 40tâ,¬ hintaa Suomessa. Jos nuo tiedot tulevat pitämään paikkansa, niin eiköhän noita Suomessakin tulla myymään aika paljon.

Jutun lopussa on mainittu, että Tesla suunnittelee aikaisempaan Tesla Roadster malliin uutta "upgrade-akustoa", joka parantaisi toimintasäteen aikaisemmasta 245 miles => 400 miles (n. 640km). Jos käytännön toimintasäde on tuosta 80%, niin se olisi silti noin 500km - riittäisi jo minulle.

http://www.autoexpress.co.uk/tesla/87867/tesla-model-3-to-challenge-bmw-3-series-world-exclusive
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07


Ranssi


kaide

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 22.08.14 - klo:12:37
Teslan tappaja - tai sitten ei:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288728209139.html

No ei todellakaan . Toinen on 2 paikkanen lelu ja toinen parhaimmillaan 7 paikkanen ISO auto .  Toisessa on polttomoottori + joku näennäinen sähkörimpula lisänä " ekoilemassa " ja "  pelkällä sähköllä voi ajaa 37 kilometriä. "   Toisessa taas pelkkä sähkömoottori joka vie noin 500km päähän / latinki . Toisessa on kahden vuoden takuu ja toisessa kahdeksan vuoden . Toinen maksaa noin 200 te ja toinen 100te

Tesla on täysin oikealla tiellä !
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Daatta

Onhan noissa vissi ero. Näin eilen Teslan Salossa liikennevaloissa, katselin että onpä jännä Jagge mutta valkoinen Teslahan se siinä! Hieno peli, harmitti kun valot vaihtuivat niin nopeasti... Minulle tuo 200-300km "kantomatka" olisi täysin riittävä, Model S:ää on tullut kuolattua esittelystä lähtien. Ajattlelin että seuraava auto olisi sähköauto, mutta hermo ei aivan pitänyt vaan Cupra tuli tilattua. Ehkäpä sitä seuraava auto sitten on sähköauto. :D Tesla ei vaatine edes lämmintä tallia, koska lämpiää (talvi)aamuna sähköllä siinä missä polttomoottoriautokin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ranssi

En tiedä, jos minulle joku unessa välttämättä haluaisi lahjoittaa auton ja vaihtoehtoina olisivat Tesla Model S 85 Performance Packilla ja Porsche Panamera Diesel (300 hv), niin kyllä näistä suurin piirtein saman hintaisista kärryistä kuitenkin aika selvästi kallistuisin Porscheen. Tesla on myös kiva peli, mutta mm. vajavaisen latausinfran ja ajoittaisen pidempien reissujen tekemisen takia arvostaisi (tankkauksilla) rajatonta toimintasädettä. Uskoisin myös arvon säilyvän paremmin tuossa Porschessa, vaikka siinä on Teslan akkuja lukuunottamatta periaatteessa enemmän kuluvia osia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy