Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Pingu

#1
Born / Vs: Cupra Born
13.02.24 - klo:16:06
Oma Born-taival on tähän asti ollut suhteellisen ongelmaton, mitä nyt sisävalaistuksessa oli pakkasella ongelmia ja sinne vaihdettiin joku osa, jolla ongelma katosi. Omasta ostohinnasta on napsahtanut useampi tuhat euroa pois, mutta ajellaan nyt takuuajan loppuun asti ja myydään sitten pois sillä hinnalla, mitä autosta siinä vaiheessa saa. Tuskin se tuosta nykyhinnasta ihan hirveästi enää tulee tippumaan.

Mutta aikani kuluksi kävin testaamassa tuon BYD Dolphinin. Minusta Cupra on ollut erittäin hyvä auto tähän asti ja juuri sellainen mitä siltä odotinkin, mutta jos nyt olisin ostohousut jalassa, niin BYD lähtisi matkaan. Sopivan jäinen keli tänään niin Dolphin kulkee vakaammin kitkoilla kuin Cupra nastoilla. Kulutusmittaria katsomalla tuli kyllä hieman paha mieli, kun pätkäajossa Born vie huomattavasti enemmän sähköä. Suosittelen kokeilemaan tuotakin brändiä, vaikka kiinalaista moni välttääkin. Todella vakuuttava paketti pikkuautoksi.
#2
Muut merkit / Vs: Tesla
28.08.23 - klo:14:00
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.08.23 - klo:10:59
Unohtui vielä sanoa, että Bornin penkit ovat selvästi paremmat. Todella mahtavat penkit ihan vakiona.

Muutenkin tuo logiikka on kyllä jostain hanurista kaivettu. "Jos ostat Bornin etkä Model 3:sta, täytyy todella vihata Teslaa." Missä on klovni-emoji kun sitä tarvitaan?

Samalla logiikalla voisi sanoa jokaiselle Model S:n ostajalle, että täytyy todella vihata Mersua, jos lyö tuollaisen summan rahaa Model S:ään. Ehkä joku vaan tykkää enemmän Teslasta kuin Mersusta. EQE ja EQS vs Model S, ei siinä nyt ihan samassa sarjassa painita laadun suhteen.

Kun tuo 4.0 käyttis lämmityksineen joskus saapuu ID3-autoihin, niin hieman hotsittaisi vaihtaa Born siinä vaiheessa uuteen ID3-malliin. Nuo ID3:n ajovalot talven pimeillä keleillä on oikeastaan ainoa asia, mitä Cuprassa kaipaisin. Muuten auto on ollut ensimmäisen vuoden ajan loistava kelistä riippumatta. Eikä ne valot nytkään ole huonot, mutta ei vedä vertoja VW:n valoille.
#3
Muut merkit / Vs: Tesla
28.08.23 - klo:08:40
Lainaus käyttäjältä: Sped - 27.08.23 - klo:10:45
Oivoi, kun joku pääsi purkamaan taas pahaa mieltään foorumeille😂

Homma lähti siitä, että verrattiin bornin ja M3 hintoja ja mitä niillä saa, niin täällähän lähti joku poikarukka kaikista henkseleistään irti (enkä tarkota JT sinua).

Siinä kohtaa, kun Born ja M3 LR maksaa lähes saman verran, ja joku päättää ostaa bornin (muista kun pakotetuista syistä), saa ihan tosissaan vihata Teslaa.

Kaikista eniten negatiivista ränttiä saa Teslasta kuulla niiltä, jotka sitä eivät ole koskaan ajaneet. Varmasti on autossa vikoja, mutta missäpä ei olisi vikoja/puutteita. Vaikka nyt ollaan VW foorumilla, niin koitetaan ottaa laput pois silmiltä aina välillä eikö? Lisäksi vielä en usko, että sattumalla myydyimmät sähköautot ovat Tesloja, vai onko miljoonat ihmiset väärässä? ;)

Miksi? Suvussa on ajettu Teslalla alusta asti, joten auto on enemmän kuin tuttu. Eikö ihminen saa ajaa autolla, joka sopii käyttäjän käyttötarkoitukseen?

Bornin kääntösäde tekee autosta ihanteellisen kaupunkiajoon. Omasta ajosta 85% tapahtuu kaupungissa ja parkkihalleissa. Auto kuluttaa todella vähän (niin kuin tekee myös Model 3). Ainoa ongelma omassa autossa on tuo akun lämmityksen puute, joka ei ole vielä kertaakaan muodostunut varsinaiseksi ongelmaksi, kun ollaan pienemmällä akulla liikkeellä. Vakkari toimii niin kuin pitääkin, ja ainoastaan yksi asia menussa on kahden painalluksen päässä (lane assist). Siinä paljon parjatussa ohjelmistossa toimii kaikki niin kuin pitääkin, miinus järkyttävän hidas käynnistyminen. Navin prosenttiarvio seuraavasta pysäkistä pitää myös kutinsa 1-2 prosentin tarkkuudella, jos ajaa suurin piirtein lakisääteistä nopeutta. Ja koska iso osa vuodesta tulee ajettua talvella pätkäajoa, arvaa kummassa näistä kahdesta on mukavampi alusta ja helppokäyttöisemmät ovet, kun auto seisoo pihalla ilman suojaa? Sen lisäksi parkkitutka edessä on asia, josta en haluaisi luopua, kun edelleen mennään nokka edellä seinää kohti parkkihalleissa ympäri vuoden.

Ainoa viha Teslaa kohtaan löytyy Muskista, joka muistuttaa päivä päivältä enemmän Venäjän trollitehdasta ja republikaanien äänitorvea Twitterissä. Unohtamatta tietenkään rokotevastaisten tilien nostamista.

Jos nyt kuitenkin annetaan ihmisten ajaa niillä autoilla, joilla ne haluaa ajaa. Se ei ole Tesla-vihaa.
#4
Born / Vs: Cupra Born
04.08.23 - klo:11:25
Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 04.08.23 - klo:09:42
Omaan asennettiin 3.2.1 tällä viikolla pyörän napojen ääntelyn tutkinnan ohessa. Samalla tehtiin toinen kampanja, joka oli akkumoduulien tarkastus. Uudella softalla tuntuu näyttö toimivan hieman ripeämmin mutta uutena ilmiönä on se, että appi toimii huonommin ja valittaa päivittäin että autolla ei ole verkkoyhteyttä  :(

Ok, hyvä tietää. Pitääkin katsoa heti päivityksen jälkeen, toimiiko appi vai ei. Jos ei niin täytyy kysyä vinkkejä ongelman korjaamiseen. Mulla vasta joskus elokuun lopulla tuo päivitys, kun en halunnut sitä kesäloman aikana hoitaa.
#5
Born / Vs: Cupra Born
03.08.23 - klo:22:36
Lainaus käyttäjältä: tjk - 03.08.23 - klo:22:15
Totta, appi on usein nurin. Softapuoli ei näytä olevan VAG porukalla häävisti hallussa.

24000 km takana, ja appi on omalla vilkaisulla ollut kerran nurin pari tuntia. Taisi olla lauantaipäivä. Joka kerta oon saanut auton lämpiämään sovelluksen avulla.

Oma auto saapui 3.1 softalla. Onko se hidas kun auton käynnistää? On. Mutta muuten ei ole paljon valitettavaa. Kaikki muut toiminnot on yhden napin päässä paitsi lane assist, joka vaatii kaksi painallusta. Navin arvio seuraavalle laturille ei heitä juuri ollenkaan. Puhutaan 1-2 prosentin heitosta, jos ajaa edes suurinpiirtein lakisääteistä nopeutta. Kulutus on naurettavan pieni kaupungissa lämpimillä keleillä ja kääntösäde tekee ajamisesta nautinnollista parkkihalleissa ja muissa ahtaissa tiloissa. Se lämmitys pikalatausasemalle olisi kiva lisä tänä talvena, mutta pikkuakkuisella tulee ajettua pitkät matkat aina sinne 10 prosentin paikkeille, niin aika hyvää vauhtia sitä sähköä saa ilman lämmitystäkin.

Onko joku muuten saanut kutsua korjaamolle 3.2.1. softaa varten? Oma auto oli ajovalon takia korjaamolla (kiveniskemä lasissa ja pieni halkeama) ja samalla sain kutsun tuohon päivitykseen. Tämä siis tulee 3.1. softallekin tehtäväksi korjaamolla. Mielenkiintoista nähdä mitä tuo pitää sisällään. Ainakin pitäisi helpottaa tulevia OTA-päivityksiä. Valmistellaanko tässä sitä päivitystä akun lämmitystä varten? Tässä onkin Teslalla ja Volkkarilla hyvä kilpailun aihe: kumpi tulee ensin, Teslalle toimivat pyyhkijät vai Volkkarille akun esilämmitys?

#6
Lainaus käyttäjältä: tex- - 06.06.23 - klo:14:27
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32e6398b-b5da-4f55-bb91-3655e9009a48
Nyt se sitten palaa oikein kunnolla

Mitä tästä opimme: sähköauton räjäyttäminen ei ole autolle hyväksi.
#7
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.05.23 - klo:05:50
Ensin lähti softadivisjoonan johtaja, sitten lähti koko firman toimitusjohtaja ja jos nyt lähtee vielä divisjoonan ylin johto, niin aika hyvin ovi käy. Jos siksi, koska tämähän on vielä toistaiseksi vahvistamaton tieto. Perinnevalmistajien piti monien mielestä mennä heittämällä Teslan ohi, mutta Volkkarilla on vieläkin jopa softan tekeminen opettelussa. Ongelmat ovat itse asiassa eskaloituneet jo varsin massiivisiksi. Ensimmäiset ID:t tulivat markkinoille myöhässä ja keskeneräisinä. Monien muiden mallien ja jopa elintärkeän uuden pohjalevyn markkinoille tulo on viivästynyt tuntuvasti. Tähän ei varmastikaan Wolfsburgissa olla totuttu.


Jos haluaa unohtaa ID-sarjan ohjelmiston puutteet (joka lähinnä tarkoittaa akun lämmitystä 3.1 osastosta eteenpäin) tai hidastelun, suosittelen liittymistä Facebookin Model 3 -osastolle. Siellä tulee äkkiä selväksi, mitä "within specs" todella tarkottaa.
#8
Born / Vs: Cupra Born
18.04.23 - klo:10:00
Lainaus käyttäjältä: tjk - 18.04.23 - klo:08:51
Tätä samaa tekee itsellänikin. Ambient valo muuttuu defaultille, muita muutoksia en ole huomannut.
Kilsoja on vielä varsin vähän takana, keskikulutus n. 18-19 kWh luokkaa, nastat vielä alla.

Kävin pikaisesti korjaamolla hoitamassa tuon ongelman pois samalla kun vaihdoin kesärenkaat alle, eli siihen löytyy jo jokin päivitys/korjaus. Nyt ei pitäisi enää huudella.

Eilen kaupungissa liki 70km pätkäajoa 5-10 km kerrallaan, kulutus 14,3. Ilmastointi päällä normaalisti ja comfort-ajotila. Kyllä tämä aika pienellä menee, kunhan vaan lämpötila on plussalla.

#9
Born / Vs: Cupra Born
03.04.23 - klo:21:44
Lainaus käyttäjältä: ITbites - 01.04.23 - klo:12:34
Tykkään enemmän kuin ID.3 mutta tässäkin täytyy ilmeisesti täytyy vaan sietää näitä softabugeja.

Käyttäjätilihallinta on susi.

Ei muista asetuksia, ehdottelee "käyttäjällesi on uusi päivityksiä" minkä hyväksymällä muuttaa mm. ilmastoinnin asetukset defaultille 22C...

Kannattaako tehdä vain yksi käyttäjätili?

Meillä on vain yksi käyttäjätili ja kyseinen ilmoitus teki tuota samaa, kunnes muutin esilämmityksen lämpötilaa apista. Sen jälkeen lämpötila on pysynyt samana (tai siinä minkä olet valinnut) ja ainoa asia mitä tuo ehdotus muuttaa, on Ambient-valon defaultille. Olen vaihdellut tuota lämpötilaa 19-21 välillä siitä asti kun tuo ilmoitus ilmestyi ruutuun ja joka kerta se on pysynyt nyt siinä, mihin sen olen asettanut.
#10
Born / Vs: Cupra Born
29.03.23 - klo:12:31
Lainaus käyttäjältä: Makke - 25.03.23 - klo:19:59
Ei osaa lämmittää akkua, jos navilla meet laturille. Jos sitä tarkoitat?
Muutenkin lataus melko hidasta, jos akku ei ole tyhjä...

Onko muut huomannut, että jos ajaa tasakaasulla ja laittaa vakkarin päälle, niin auto lähtee kiihdyttämään itsestään, jos vakkarin edellinen nopeus on uutta korkeampi? Menee joku +5 ja siitä lähtee sitten jarruttelemaan siihen oikeaan nopeuteen. Melko ikävä ominaisuus...


Vakkarikiihdytys on huomattu, mutta itsellä se ainakin on noin +2km, jonka auto hyppää eteenpäin.

Negatiivisiin puoliin voisi tällä hetkellä lisätä "profiilille on uusia asetuksia" -viestin, joka välillä ruudulle ilmestyy. Ambient-valoa joutuu aina säätämään uusiksi. Lämpotilan se muistaa silti. Ilmeisesti tuohon on tulossa jokin korjaus.

Muuten paljon parjattu ohjelmisto 3.1 versiona on toiminut ihan mallikkaasti. Kaikki muu on yhden napin päässä paitsi lane assist, joka vaatii kaksi painallusta. Navi toimii niin kuin pitääkin ja ehdottaa latauspaikkoja, eikä arviokaan heitä kuin prosentilla tai parilla. Sovellus on hidas, mutta aina sillä saa auton lämpimäksi, ja myös ajastukset toimii hyvin. Ruudun alaosassa käytettäviä liukunappeja meidän perheessä on käytetty tasan nolla kertaa, kun ääntä saa lisää ratista ja lämpötilan saa asetettua yläreunasta. Saisivat poistaa ne faceliftissä kokonaan.

Mutta eipä tarvitse ajella kolmea kuukautta ilman lämmitystä talvikeleissä, valittaa pyyhkimien toimimattomuudesta tai vakkarista, joka ei pysy päällä tai jarruttelee itsekseen. Valoautomatiikkakin tuntuu toimivan, eikä maalipintakaan rapise ensimmäisestä kivestä. Yhdellä laatumerkillä nämä tuntuu olevan auton ominaisuuksia, joita ei tulla koskaan korjaamaan.

ID2:sta odotellessa. Siihen asti ajellaan Bornilla.
#11
Born / Vs: Cupra Born
23.03.23 - klo:11:46
Lainaus käyttäjältä: markush - 22.03.23 - klo:20:42
20,8 ekat 1750 km kulutus elo-syyskuussa. Rengaspaineet 0,2 yli tehtaan suosituksen joten ei se ainakaan huonommin pitäisi rullata. Tuossa työmatka-ajossa ei tule juuri kiihdyteltyä kun on etuajo-oikeutettua päätietä poislukien ensimmäiset ja viimeiset pari kilometriä. Marraskuun kohdalla 22,1 ja 7100 km eli talviaikaan selkeästi noussut tuo. Ratinlämmitintä ja penkinlämmitintä en harrasta. Ohjelmisto autossa olikohan nyt 3.0 vai millä lie heinäkuussa valmistetut tulee tehtaalta. Alle 20 ei tuo oma yksilö ei halua millään mennä ja täydellä akulla näytti tänään muistaakseni 240 km ennustettua kantamaa. Ei tuo kyllä kesälläkään tunnu haluavan mennä alle 20. Kyselin asiaa K-Autolta ja vastauksena kerrottiin "eräällä maahantuonnin kaverilla olleen talvella jopa 25". Mitään muuta suurta valittamisen aihetta en autosta keksi. Jaksaa vaan kummastuttaa kulutus kun tuntuu olevan mallia 25-30% korkeampi kuin muilla.

Mulla taitaa olla 3.1 ohjelmisto itsellä, mutta tuskin se selittää noin suurta eroa. Melkein tuntuu että autossa on jotain vikaa, kun kulutus on noin suurta. Ajotapa meillä tuntuu olevan aika samanlainen, mutta sulla kulutus on melkein 5 kW enemmän kuin itsellä.
#12
Born / Vs: Cupra Born
22.03.23 - klo:19:07
Lainaus käyttäjältä: markush - 22.03.23 - klo:16:11

Elokuusta lähtien ollut Borni alla ja nyt 14 tkm menty. Omassa "ajoprofiilissa" varmaan jotain vikaa. 170 kW ja 58 kWh Käytännössä aina esilämmitys tai esijäähdytys. Kesärenkaina lisävaruste Pilot Sportit. Talvella 215/55/18" kitkat. Ei koskaan missään olosuhteissa tunnu pääsevän alle 20 kW kun e-Golf 100 kW pääsi jopa alle 13 kW. Muuten olen tykännyt mutta kulutus ja siten toimintamatka ollut pettymys. Ajo pääosin pidempää työmatkaa vakkari päällä 80-100 rajoitusalueella.

On kyllä aika hurja kulutus. Omassa nastat, lähes samalla kilometrimäärällä kulutus aika tasan 20 kW. Syyskuussa sain auton alle. Syys-lokakuussa meni kaupungissakin 13-15 lukemilla, mutta kokonaiskulutusta nostaa parin kilometrin pätkäajo talvella kaupunkialueella, jolloin kulutus on juuri tuossa 24-25 paikkeilla. Mutta jos vähänkin ajaa pidempää siivua, pääsee alle 20 kW:n aina. Ajoin juuri ennen joulua siinä järkyttävässä lumimyrskyssä Keski-Suomesta Turkuun. Neljä ihmistä kyydissä ja takaluukku aivan täynnä tavaraa, kulutus 18,9 tuolla matkalla. Sama juttu helmikuussa: 18,7 Turkuun ja 19,1 takaisin oli lukemat.

Jos et kiihdyttele aivan järjettömästi ja rengaspaineet on kunnossa, kulutus on kyllä liian korkea.
#13
Born / Vs: Cupra Born
21.03.23 - klo:16:52
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 21.03.23 - klo:01:09


Minun mielestä VAG ei nimenomaan ole onnistunut tämän 1. sukupolven sähköautojen kanssa. Markkinoille pääsi raakile, joskaan ei niin paha raakile kuin esim Toyotalla, mutta raakile kuitenkin. Siitä kielii kaikki nämä ongelmat softassa, auton vajaassa kantavuudessa, akun esilämmityksen puutteessa, muovisessa sisätilassa (joka Bornissa toki parempi), jne… puhumattakaan säästöistä, esim.  rumpujarrut. TM:n talvitestissä ne kuumenivat kitkaeromäessä ja jarrutuksissa, mitä levyjarrut eivät niin helposti tee. Rumpujarruista alettiin luopua 60 - luvulta lähtien ja syystä.


Alkuperäinen softa oli tosiaan raakile, mutta toisin kuin Toyota VW sanoi sen suoraan kun autoa julkaistiin. Siksi en edes harkinnut auton ostamista siinä vaiheessa

Itse pääsin Bornia koeajamaan, kun alla oli 3.0-alkuinen softa. Pelko oli kova kun softajuttuja oli lukenut netistä, mutta kyllä ongelmat on olleet aikalailla nollassa ensimmäisen 15000 kilometrin aikana. Joskus ruutu jää pimeäksi, jonka saa herätettyä painamalla ruudun päälle ja pois. Navi toimii niin kuin pitää, etälämmitys on toiminut sataprosenttisesti ja kulutus on samaa luokkaa kilpailijoiden kanssa. Pihistelijä tosiaan osaa ottaa autosta kaiken irti meihin tavallisiin tallaajiin verrattuna. Noihin lukemiin ei itsellä ole toivoakaan. Mutta maantiellä talviolosuhteissa lämppäri päällä pääsee koko perheen kanssa kyllä sinne 18-19 väliseen kulutukseen.

TM:n testeistä en osaa sanoa mitään. Nastoilla tulee ajettua ja en ole huomannut mitään eroa jarrutusmatkoihin tai auton käyttäytymiseen bensa-autoihin verrattuna.

Oikeastaan ainoa asia mitä autoon voisi kaivata, on se joka paikassa hehkutettu akun lämmittäminen talvella pikalaturille. Vähän tylsää aloittaa lataus 50-60 kw:n nopeuksilla, kun parempaankin olisi mahdollisuuksia. Mutta tämä hidastaa 400 km matkalla talviolosuhteissa reissua noin 10-15 min, ja sen kanssa on oppinut elämään. Ja seurattuani viimeiset puoli vuotta Teslan Model 3 ja Y-keskusteluja FB:ssä, niin tuo akun esilämmitys tuntuu aika pieneltä ongelmalta niiden ketjujen jatkuvaan remonttikeskusteluun verrattuna. Jos haluaa nähdä oman autonsa pienet softaongelmat (joita on melkein joka merkillä) paremmassa valossa, suosittelen liittymistä edellämainittuihin ketjuihin. Laatua pukkaa.
#14
Lainaus käyttäjältä: twin - 09.03.23 - klo:10:40
En tiedä onko softabugi mutta luulisin näin. Omassa ID.4:ssa on softaversio 3.2.0
Eilen ekalla pitkällä reissulla auton kanssa Hyvinkään ABC:lla laturin pistoke ei irronnutkaan perinteisillä tavoilla vaikka auto oli latautunut täyteen. Auton näytössä 'lataus' ei ollut mitään buttonia esim *Lopeta lataus*. Eikä myöskään puhelimen sovelluksessa ollut mitään mikä olisi antanut ymmärtää mistä latauksen voisi lopettaa. ABC:n asiakaspalvelu näki heidän järjestelmissään auton Skoda Enyaqina ja he etänä kokeilivat kaikki kommerverkit jotta auto ymmärtäisi irroittaa pistokkeesta. ABC mobiilikin ilmoitti, että lataus valmis voit irroittaa pistokkeen. Ainoa ratkaisu oli vetää siitä palautusvaijerista kontin puolelta. Oletteko törmänneet vastaavaan ja mikä tässä olisi se oikea marssijärjestys, jotta pistoke irtoaisi ilman väkivältaa? Kotilaturista auto irroittaa pistokkeen, kun avaa vain ovet.
Onneksi osasin odottaa, että ekalla reissulla kaikki on mahdollista ja puskuria oli varattu riittävästi...

Ei ole softabugi, vaan auto selkeästi toimii tuolla tavalla. Jos istut ABC:n laturilla ja ovet on auki, johto voi jäädä kiinni vaikka olisi ABC:n päästä sen lopettanut. Se ei tee niin joka kerta, mutta pari kertaa on käynyt niin itsellekin. Sen kyllä huomaa heti, jos johto ei irtoa helposti. Itsellä tuo on kyllä yleisempää Citymarketin latureilla, ettei johto vapauta itseään. Palautusvaijeria ei tarvitse kiskoa, mutta ilmeisesti kukaan ei enää lue auton ohjekirjaa läpi.

Latauspistokkeen sähköinen hätävapautus toimii klikkaamalla avainten ovenavausnappia kolme kertaa peräkkäin, ja ainakin tähän asti on toiminut joka kerta moitteettomasti. Tällä säästyt jatkossa vaijerin kiskomiselta. Yleensä oven avaus vapauttaa johdon, mutta jos ovet on jo auki, letku voi jäädä kiinni. Tällä sähköisellä vapautuksella on myös irronnut kahdesti Citymarketin laturi, joka kaatui latauksen aikana ja jäi jumiin. Kokeile sitä siis jatkossa vaijerin kiskomisen sijaan.
#15
Lainaus käyttäjältä: peped - 16.03.23 - klo:10:46
Juu, perheellisenä voi tästä sähköautohössötyksestä innostua siinä vaiheessa kun alkaa löytyä oikeasti tilavia (lue: farkku Passatin kokoluokkaa olevia) malleja jotka ei maksa 60k,+ tms. Eli myös hintatason pitää kohdata tavoitteet, jos kerran 2030 kaikilla pitää olla sähköauto tai jotain vastaavaa. Kyllähän tuollainen ID2 kakkos kauppakassista menisi, mutta harvalla on laittaa 25k, kakkosautoonkaan. Kai tuonkin hinta Suomessa on kuitenkin lopulta kolmosella alkava?

Perheellisenä ajan Bornilla ja tilaa on enemmän kuin tarpeeksi. Tietysti ihmisten tarpeet on erilaisia. ID2 kyllä kiinnostaa, ja vaikka lapset on silloin jo vähän vanhempia, jos koko on vanhan Golfin luokassa niin riittää meille oikein helposti. Pienempi koko on iso plussa, varsinkin parkkihalleissa paljon liikkuvalle. Jos sitten kaipaa lisää tilaa, eiköhän sinne katolle boksin saa. Mietityttää, että mihin kaikki tarvitsee niin järkyttävän ison auton jokapäiväiseen käyttöön. Jos perheen kanssa lähtee viikoksi reissuun, sohvakaluston voi jättää kotiin.

25k pitää varmasti Saksassa kutinsa, mutta se on varmasti pieniakkuinen versio minimivarusteilla. Veikkaan, että Bornia vastaava varustelutaso on jossain 32-35 haitarilla, kun auto joskus Suomeen asti saapuu.
#16
ID.3 / Vs: VW ID.3
08.03.23 - klo:12:19
Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 08.03.23 - klo:11:31

Minkälaisia käytännön kokemuksia MEB autoilijoilla on, ovatko autot hengenvaarallisia jäätyneellä tiepinnalla myös nastarenkailla, vai rajoittuuko tuo ongelma kenties kitkoihin?

Cupra Bornilla ja nastoilla en ole huomannut mitään eroa aiempiin autoihin. Ihan hyvin tuntuu pysähtyvän.
#17
ID.3 / Vs: VW ID.3
13.12.22 - klo:08:50
Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 12.12.22 - klo:23:06
Tänään yritin ladata Iidun teholaturissa K-Lataus 100kW. Akussa oli 49% varaus, kun kytkin kaapelin. Ulkona -8 astetta ja akku luultavasti samassa lämpötilassa. Istuin autossa odotellen valmistumista. Jonkin ajan kuluttua lataus loppui ilmoitukseen "Latausta ei voitu suorittaa loppuun. Kts.ohjekirja". Lataus oli ehkä 53%. No - odotin hetken ja päätin kokeilla uudestaan. Kaapeli ensin irti, sitten kiinni ja lataus käyntiin. Nyt kesti reilun vartin ja päästiin 62%iin ennenkuin tuli sama ilmoitus.
Kysymys: miksi keskeytyi, jos joku sattuisi tietämään.
Toinen kysymys: mistä kohtaa ohjekirjasta löytäisin selityksen? Olen nyt tunnin verran lueskellut ohjekirjaa enkä löydä mitään mikä selittäisi latauksen keskeytymisen.
Olin laturissa yksin eli naapuri ei häirinnyt.
En jaksanut enää kolmatta yritystä.
Onko kyseessä K-Latauksen konstailu vai Iidun vilutus tuiskussa seisomiseen?

Sanoisin että K-Latauksen konstailu. Sama toistunut itsellä muutaman kerran. Siirtyminen naapuriin ABC:n tai Virran laturille on auttanut joka kerta. Omalla seudulla tuntuu varsinkin yksi K-Latauksen pönttö tekevän jatkuvasti samaa, jos se edes sattuu olemaan päällä.
#18
Näin vastaavaa keskustelua jo FB:n sähköauto-osiossa, mutta kysytään nyt mielipidettä täälläkin. En ole mikään Twitterin suurkuluttaja, mutta viimeisten viikkojen aikana sitä on tullut seurattua tarkemmin kuin koskaan aiemmin ja pelkästään Muskin vuoksi. Ja kun katsoo firman uuden omistajan twiittejä, on uskomatonta nähdä miten tämä "nero" on muuttunut muutamassa kuukaudessa salaliittoteorioita levittäväksi nettitrolliksi. Tässä vaiheessa ollaan parin päivän päässä siitä, että Musk uskoo Donald Trumpin voittaneen vaalit. Päivän viimeinen pohjanoteeraus on Faucin kimppuun käyminen. "Twitter Files" -fiaskosta puhumattakaan.

Vaikuttaako tämä asiakkaiden käytökseen pitkässä juoksussa? Näitä juttuja lukiessa olen ainakin itse päätynyt siihen pisteeseen, että niin kauan kuin kyseinen yksilö on tekemisissä Teslan kanssa, ajaisin mieluummin polkupyörällä talvituiskussa. Valta korruptoi ja äärimmäinen valta korruptoi absoluuttisesti. Ja ilmeisesti verohelpotusten vuoksi jotkut ihmiset on valmiita tekemään mitä tahansa.
#19
Born / Vs: Cupra Born
10.12.22 - klo:23:40
Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 09.12.22 - klo:08:31
On tämä auto vaan yksi murheenkryyni! Ilmastoinnin kompressorin takia käytiin kolme kertaa huollossa ja auto oli lähes 4kk ilman ilmastointia. Nyt kun se on kunnossa syttyi SOS-valo ja auto valittaa hätäpuhelupalvelun virhettä. Ja taas mennään pajalle, tarkistetaan ja odotetaan osaa! Tämän lisäksi infotainmentin jumitukset ovat arkipäivää, My Cupra -app saa yhteyden autoon vaihtelevasti (voi liittyä samaan vikaan kuin SOS) ja viimeisimpänä myös KESSY on päättänyt vaihtelevasti olla tunnistamatta avainta ovista.

Alkaa tuntua siltä, että seuraava auto ei ole MEB-pohjainen tai jotain dramaattista täytyy tapahtua, että voi itselleen perustella 50k, auton, jota saa jatkuvasti käyttää pajalla.

Pakko kysyä, että mikä ohjelmisto autossa on? Onko niitä alkupään kakkosella alkavia?

Omassa autossa ei ole oikeastaan muuta vikaa kuin pari valitusta siitä, ettei tunnista avainta. Mutta se korjaantuu sekunnissa auton sisällä. Cupra-sovellus on jumittanut itsellä yhden kerran niin, ettei se saanut autoon yhteyttä. Sitä kesti pari tuntia. Kun sovelluksesta painaa lämmityksen päälle/pois, se käynnistyy autossa välittömästi, mutta sovellukseen tulee tieto usein 30 sekuntia myöhässä.

Sulla on tainnut vaan käydä huono munkki ja osunut sekundaversio käteen. Omalla sukulaisella on sama vika, mutta eri konsernin auton kanssa. Kun lämpötila menee nollan alapuolelle, autossa ei toimi enää mikään. Tuskin se paljon lohduttaa, koska kalliista autosta pitäisi saada hintaa vastaava kokemus.
#20
Born / Vs: Cupra Born
19.10.22 - klo:10:03
Lainaus käyttäjältä: HS100 - 18.10.22 - klo:13:45
Olen koeistunut Cupra Bornin ja on vain aivan liian pieni auto omaan makuun. Ei mahdu tavaraa ja jotenkin ahdas tunnelma.

Verrattuna mihin? Oletko löytänyt monta suurempaa autoa hatchback-luokassa? Jos Golfin kokoiseen autoon lyödään Passatin sisätilat ja takaluukku on Golfia suurempi, niin "ahdas tunnelma" ei oikein osu kohdalleen. Toki jos odotit 7-paikkaista maasturia niin koko saattoi tulla pettymyksenä.
#21
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
11.10.22 - klo:21:54
Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.10.22 - klo:21:40
Ei ole helppoa autojen päivittäminen. Mutta miten se voi olla näin vaikeaa? Enpä yllättyisi yhtään jos ensimmäinenkään auto Suomessa ei saisi 3.0 päivitystä kuluvan vuoden puolella. Toivottavasti olen väärässä.

https://www.youtube.com/watch?v=05ZLE-VSRPA&ab_channel=BatteryLife


Auton päivittäminen on helppoa 3.0 vaiheesta eteenpäin. Auto piti saada markkinoille surkealla ohjelmistolla (joka oli tiedossa jo julkaisussa) ja tässä lopputulos. 3.1 itsellä, ja siinä ei ole muuta valittamisen aihetta kuin akun esilämmitys ennen We Charge -laturille ajoa. Kovasti ne on sitä lupailleet, mutta niin se Teslakin lupaa kaikenlaista. Sähköautoaikana lupaukseen voi uskoa vasta kun luvattu asia on toteutettu.
#22
ID.4 / Vs: ID.4
11.10.22 - klo:19:12
Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 11.10.22 - klo:15:42
OK, konsernin edustajat olisi tuota voinut miettiä jo ennen kun niitä ottavat käyttöön. Yksi syy miksi nyt tilattu seuraava auto ei ole VAG konsernin tuote. Toinen on akun esilämmityksen puute HPC navigoitaessa ja kolmas on sisustan laatufiilis joka on tietysti makuasia. Jossain 40 k, ID.3 Pure autossa minusta vielä menettelee mutta ei +60 k, ID.4 versiossa. Skoda ja Cupra tuntuisi olevan selkeästi tässä edellä konsernissa. Audin +10k, lisään en oikein löytänyt perusteita mutta tämäkin on vahvasti makuasia.

Nämä on varmasti makuasioita. Ainoa asia mikä etukäteen huolestutti omassa autossa oli nuo hipaisunäppäimet. Niistä kun valitti jokainen testikuski YouTubessa. Kesti tasan puolen tunnin koeajon ajan oppia niitä käyttämään eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Keskinäyttöä en pahemmin ajossa räplää, mutta Cupran puolella tuo ilmastointipuoli on todella nopeasti käytettävissä, eikä muutenkaan ole uusimmalla ohjelmistolla ollut ongelmia.

Jos esilämmityksen saisi akulle matkalla pikalaturille se olisi kiva lisä, mutta pärjään ilmankin. Jos ja kun se joskus tulee, listassa on todennäköisesti vain we charge -laturit jotka löytyy kartasta. Niin se taitaa muillakin mennä, että oman palvelun latureilla tuo toimii.
#23
Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 24.09.22 - klo:12:09
ID:ssä pitää aina painaa ilmastointivalikkoa, joko ruudulta tai epämääräisestä alapalkista, jos haluaa puhalluksen jonnekin. Samoin ratin lämmitys vaatii ensin ilmastointivalikon avaamisen. Lämpötila toki säätyy. Aukeavat virtuaalinapit ovat helkkarin pienet ruudun kokoon nähden. Se on huonoa suunnittelua, että niihin pitää sihdata. Nyrkillä osuttavat olisi hyvät. Mun mielestä se max ac -tuulilasin puhallus on ihan hirveässä paikassa. Sinne joutuu kurottamaan ja mun mittasuhteilla se on ratin takana piilossa, enkä näe venkoilematta niitä nappeja. Miksei ne ole tossa alapalkissa ruudun alla? Sekin on huonoa designia, että ilmastointia ohjataan kahdesta eri paikasta. Erityisesti harvoin ajavat ja kokemattomat kuskit ovat pulassa. Kuten kirjoitin, mulla on kaikki lihasmuistissa ja pärjään niiden kanssa, mutta design on silti pielessä.

Juuri innostuin YouTubessa katsomaan noita infotainment-videoita. Jos haluat positiivisen puolen autostasi, ainakaan se ei ole Skoda. Siellä on päätetty mennä vielä huonompaan suuntaan tuon kanssa. Todella sekavalta näyttää.

Vahingossa onnisti, koska Seatin/Cupran versio näistä taitaa olla paras. Tuossa ruudun clima-napin alla on myös tuo max ac (kuten kaikki muutkin ilmastointiin liittyvät toiminnot), eli ei tarvitse kurotella valojen alle jos se on ongelma. Minua ei ainakaan haittaa että sama toiminto on tarjolla kahdessa eri paikassa.

Skodan ja ID:n versio samasta ohjelmistosta näyttää ruudulla jotenkin "ahtaalta". En osaa sitä sen paremmin kuvailla.
#24
Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 23.09.22 - klo:14:30
2.4 mulla. Ei se kaatuile tai töki, buuttaa kyllä hitaasti, mutta valikkorakenteet ja muut on ihan kuin jostain kaksivärinäyttö-Nokiasta. Eikä se 3.0 Volkkarilla niitä perusongelmia korjaa: päänäyttö on epäselvä, kulutusdataa saa huonosti irti (kuinka monta kWh mikäkin vie esim.), ilmastoinnin säätimet ovat piilossa ja liian pienet esim. jos tarvitsee saada yhtäkkiä huurtunut tuulilasi äkkiä puhtaaksi, asetuksia on piilotettu moneen paikkaan jne.

Itseä kiinnostaa lähinnä se, montako KWh:ta auto vie yhteensä. Toki ymmärrän, että toisia voi kiinnostaa yksityiskohtaisempi tieto. Silloin se on aika ikävä puute. En tajunnut tuollaisia edes Konan koeajossa katsoa, jos sellaisia oli tarjolla.

En ole katsonut ID3-videoita varmaan julkaisun jälkeen, mutta mihin ne ilmastointinapit on kätketty? Bornissa ne on suoraan ruudulla yläpalkissa ja huurtuneen tuulilasin max-puhalluskytkin on ratin vieressä vasemmalla valojen alla.  Kertaakaan ei ole tarvinnut niitä etsiä. Onko ne ID:ssä jossain eri paikassa? Myös ratinlämmitykseen ja muihin pääsee yhdellä napinpainalluksella.

Navin skrollaaminen ei ole mitään suurinta juhlaa, mutta se toimii ihan pätevästi pitkillä matkoilla ja löytää latauspaikat. Akkuarviokaan ei tuntunut pahemmin heittävän. Cupran appi ja lämmityksen kytkeminen päälle etänä toimii moitteettomasti (ainakin tähän asti).
#25
Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 22.09.22 - klo:10:40


Käyttöliittymän oon kyllä viimein myöntänyt olevan huono. Jopa Kia, Hyundai ja erityisesti Renault ovat huomattavasti parempia. Rellu on toki aivan valovuosia edellä.

Onko sulla edelleen joku 2.3 tai 2.4 autossa? Ajoin toukokuussa koeajon Konalla ja Bornilla. Konan jälkeen ajattelin että nyt tulee se hirvittävä Volkkarin käyttis vastaan. Mutta autossa oli jo 3.0 enkä käyttiksessä mitään suurempia ongelmia huomannut. Ajattelin, että ehkä sillä kerralla vaan onnisti.

Nyt on jo muutama viikko 3.1. ohjelmiston kanssa takana, ja ainoa ongelma johon haluaisin korjauksen on Apple Carplayn nopeampi latautuminen. Siinä taitaa mennä noin 20-30 sekuntia ennen kuin puhelin näkyy ruudulla. En ole mitannut aikaa, mutta siltä se tuntuu. Muuten ei ole jumitellut kertaakaan ja kaikki pelaa ihan normaalisti. Eikä ole ongelmia ratin nappienkaan kanssa, niin kuin jokaisella autojournalistilla tuntuu olevan. Ehkä olen vaan poikkeuksellisen näppärä käsistäni. /s
#26
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.09.22 - klo:12:05
Paljob riippuu siitä, mitä be Suomen olosuhteet kelläkin ovat. Kaupungissa sähköauto on tuossa parhaimmillaan ja polttomoottorin hyötysuhden on parhaimmillaan tasaisella korkealla kuormalla. Sähköauto antaa myös paljon anteeksi osaamattoman kuskin raskasta jarrujalkaa.

Toki. Ja uskon että Pihistelijä vetää kyllä luvattuihin lukemiin autolla kuin autolla. Mutta tässä on saman konsernin autoilla ajatettu jo pitkä tovi, enkä kertaakaan olen päässyt niihin bensalukemiin mitä tehtaalla on arvioitu. Cupra lupaa sivuillaan 15.6 kwh kulutusta sataa kilometriä kohden. Jos ajaa yli 10 min, tähän pääsee ajamalla comfort-ajotilalla ihan normiajolla. Ja myös maantiellä näin kesäaikaan. Oma lukema pitkällä reissulla oli alle 15 molempiin suuntiin. Oletin että luku olisi 20 nurkissa ja kaupungissa jotain 17-18 tähän aikaan vuodesta, joten tämä on ollut suurin yllätys tähän mennessä.
#27
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 18.09.22 - klo:22:42
^polttomoottoriautoja harvemmin mainostetakaan lauseilla ”Jopa 410km tankkauksella tjsp”
Joskus jotain Dieseleitä mainostettiin yli 1000km tankkausväleillä ja ne menivät kyllä sen luvatun kelissä kuin kelissä.

Ei, mutta kulutuslukemia niissäkin tarjotaan. Ja vielä en ole omistanut yhtäkään bensalla kulkevaa autoa, joka saavuttaisi luvatut lukemat.

Olin katsonut aika monta videota oman sähköauton kulutuksesta ja testeistä, ja hieman ihmetyttää mitä testaajat on tehneet. Tiedän, että talvella kulutus kasvaa, mutta näin syksylläkin pitää aika raskaalla jalalla ajaa ylittääkseen luvatun kulutuksen. En ole siinä onnistunut vielä kertaakaan, ja pisin ajomatka on yli 400km, jossa oli mukana 120km/h motarinpätkääkin. Toki en mihinkään Pihistelijän ihmelukuihin pääse, mutta reippaasti luvatun kulutuksen alle kuitenkin. Siihen en saman konsernin bensa-autolla pystynyt kertaakaan viimeisen 12 vuoden aikana.
#28
Lainaus käyttäjältä: Ape88 - 17.09.22 - klo:08:08
Meillä oli viimeviikko (vk36) tuotantoviikko ja sen viikon torstaina muuttu tila tuotannossa ja siitä viikko niin ilmestyi alustanumero. Kai nuo jonkunlaisella viiveellä tulee tuonne kauton palveluun. Soitteleeko teille myyjät vai soitteletteko sinnepäin? Meillä ei ole myyjä paljon inffonnut tilauksen jälkeen ???

Itsellä eri auto, mutta alustanumeron jälkeen ei tainnut mennä viikkoakaan kun auto oli valmis. Siitä pari viikkoa Suomeen ja toinen mokoma omaan autokauppaan.

Mutta tuossa viimeisessä vaiheessa taitaa vaikuttaa autokaupan aktiivisuus. Oma auto on ollut alla kohta kaksi viikkoa, ja samoilla päivämäärillä toinen Cupra Born -kuski saa autonsa vasta ensi viikolla.
#29
Born / Vs: Cupra Bornin tuotantoaikataulu
15.09.22 - klo:15:15
Lainaus käyttäjältä: akfr - 09.09.22 - klo:13:25
Omani valmistui 17.8 ja saapui Suomeen 24.8.
Luovutuspäivästä ei ole vielä mitään tietoa.

Ollaan toki alkuperäistä aikataulua edellä, mutta siitä huolimatta aavistuksen ottaa päähän tämä Suomen pään hitaus.

Oletko jo saanut auton alle? Tämä on aika hämmentävää, kun meillä on tismalleen samat päivät ja mulla auto on ollut alla jo runsaan viikon. Auto saapui Suomeen samoihin aikoihin ja autokaupan myyjä soitti pari päivää myöhemmin, että auto tuodaan liikkeeseen alle kahdessa viikossa. Onko tässä vaan kyse oman autokaupan aktiivisuudesta?
#30
Born / Vs: Cupra Born
14.09.22 - klo:14:07
Lainaus käyttäjältä: Cubbe77 - 14.09.22 - klo:10:03
Täällä 3.0 ja ei ainakaan vielä ole tuota 3.1 tarjonnut ota päivityksenä. Eikös 3.0 "> pitäs tulla otana päivitykset?

Näin se on Volkkarin puolella ja varmasti Cuprankin. Tuskin kuitenkaan sama päivitysaikataulu kuin VW:llä. Siellä on enemmän kiirettä, kun teillä on niin paljon niitä vanhoja versioita.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy