Öljyn haju ohjaamossa

Aloittaja tapani_mertanen, 29.12.23 - klo:08:18

« edellinen - seuraava »

tapani_mertanen

Manuaalivaihteinen 1,2 TSI kyseessä, ja tätä hajun lähdettä on nyt metsästetty nyt syksy turhaan. Aluksi vaihdettiin öljyt, ja laitettiin laadukkaampi öljypropun tiiviste. Aiempi oli tiputtanut öljyä, ja roiskinut ajossa mm. katalysaattorin päälle. Muita merkittäviä vuotokohtia ei konehuoneessa/auton alla näy. On myös tutkittu ja huollettu ilmastointi. Kone ei syö merkittävästi öljyä (ajomäärä ollut öljynvaihdon jälkeen vasta alle 1000 km joten kulutuksen tutkinta jatkuu). Ei ole sotkenut jäähdytinnestettä. Vaihdettiin jarrunesteet.

Käytännössä haju ilmaantuu voimakkaimmin ajettaessa liikennevaloihin, ohjaamoon tulvahtaa oiken voimakas lämmenneen öljyn haju. Joskus myös auton oltua useamman päivän ajamatta, ovet avatessa koko hytti dunkkaa voimakkaasti öljyltä, ja se vähenee kun lähtee ajoon. Jos olen nyt oikein onnistunut päättelemään, haju ei tule tuuletuskanavasta.

Keksiikö raati mistä seuraavaksi pitäisi tutkia tai huolestua?
Tulossa: VW ID.4 Pro 4MOTION Elegance (2024)
VW Tiguan ehybrid Style (2022)
VW Golf 1,2 TSI (2010)

Jacce75

Melko varmasti PCV venttiili katkennut. Sijaitsee venakopassa.

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Daatta

En tuon auton/koneen rakennetta paremmin tunne, mutta jos pohjamuovi on paikallaan niin öljy valuu sen takapinnalle eikä välttämättä alas asti. Jos öljyproppu siis edelleen vuotaa. Olin siinä käsityksessä että näissä olisi kertakäyttöinen, muovinen tulppa mutta ilmeisesti ei. Jos tulpan kierteet ovat ehjät niin oikealla tiivisteellä vuotoa ei pitäisi olla. Vuotanut öljy ei sieltä kuitenkaan häviä mihinkään, kunnon liuotinpesu (öljynerotuskaivolla varustetussa tilassa) varmaan auttaisi.

Sisälle öljynhaju tulee varmasti raitisilmakanavien kautta. Olettaen ettei missään ole hajun mentävävää aukkoa, esim. tulipellin puutteellinen läpivienti. Raitisilmasuodatin kannattaa vaihtaa, samalla voisi käyttää ilmastointikanavien ja kennon puhdistuspatruunan.

PVC-venttiili voi olla sökö, mutta tuskin sekään auton sisälle hajuja pukkaa?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.12.23 - klo:08:36PVC-venttiili voi olla sökö, mutta tuskin sekään auton sisälle hajuja pukkaa?
Kyllä se vaan pukkaa aika voimakastakin öljyn hajua sisälle tuo katkennut venttiili. Olen itse jo useampaan autoon tuon katkenneen venttiilin vaihtanut ja hajuhaitat päättyneet siihen. Venttiili on piilossa imuputken alla joten sitä ei kunnolla edes näe jos ei osaa etsiä. Ajan kanssa venakopan vaihteiston puoleinen pääty kostuu öljysumusta. Vikavaloa tämä ei sytytä.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

tapani_mertanen

Loistavaa spekulaatiota, kiitos. Pitää viedä takaisin pajalle, ja pyytää tarkastamaan/vaihtamaan PVC-venttiili, ei taida olla pahan hintainen testi. Ja samalla raitisilmasuodatin vaihtoon eikä alustan pesustakaan olisi mitään haittaa :)
Tulossa: VW ID.4 Pro 4MOTION Elegance (2024)
VW Tiguan ehybrid Style (2022)
VW Golf 1,2 TSI (2010)

Mikey

Jos haju muistuttaa öljyä -siis ilman käryä- niin varmaankin huohotin on paras arvaus.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 29.12.23 - klo:08:22Melko varmasti PCV venttiili katkennut. Sijaitsee venakopassa.



Komppaan Jaccea. Minulla myös tästä kokemusta eli toi PCV venttiili murtuu siitä venakopan liitoksesta.

Varaosa on halpa ja helppo vaihtaa.

Ja kyllä, yllättävän voimakkaasti tulee öljynkatkua ohjaamoon vaikka kyseessä on niin pieni reikä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Juzu84

Mahdollisia muita vuotopaikkoja tässä moottorityypissä on myös imusarjassa oleva välijäähdyttimen tiiviste sekä huohotusjärjestelmän öljynerotin kotelo joka on moottorin takana imusarjan alla oleva muovikotelo pultattuna ja liimattuna koneen kyljessä kiinni.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

tapani_mertanen

PCV-venttiili vaihdettu tänään, ja 30 km ajon jälkeen korjaamolta kotiin kuvittelen hajun vähentyneen. Kokonaan ei vielä häipynyt. Vai olisiko sen edes pitänyt loppua kuin seinään? Kannattaako odotella, vai lähteä metsästämään välijäähdyttimen tiivistettä ja huohotusjärjestelmän öljynerotinkoteloa?
Tulossa: VW ID.4 Pro 4MOTION Elegance (2024)
VW Tiguan ehybrid Style (2022)
VW Golf 1,2 TSI (2010)

Jacce75

Haju häviää ajan myötä. Jos ei korjaamolla olla putsattu paikkoja venttiilin vaihdon yhetydessä, niin hajun häviämiseen menee hieman enemmän aikaa.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tapani_mertanen - 01.02.24 - klo:16:06PCV-venttiili vaihdettu tänään, ja 30 km ajon jälkeen korjaamolta kotiin kuvittelen hajun vähentyneen. Kokonaan ei vielä häipynyt. Vai olisiko sen edes pitänyt loppua kuin seinään? Kannattaako odotella, vai lähteä metsästämään välijäähdyttimen tiivistettä ja huohotusjärjestelmän öljynerotinkoteloa?

Oliko vanha murtunut/poikki?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tapani_mertanen

Hieno homma. Ei pusattu mitään, kesti noin 20 sekuntia kun ukko laittoi uuden tilalle :) Harmi kun ei tullut tutkittua sitä vanhaa, että oliko se jotenkin murtunut tai poikki. Väsyneeltä se muovi ainakin näytti...
Tulossa: VW ID.4 Pro 4MOTION Elegance (2024)
VW Tiguan ehybrid Style (2022)
VW Golf 1,2 TSI (2010)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy