Kyssäri webastosta, kaukovaloautomatiikasta ja navista

Aloittaja Jma78, 30.11.23 - klo:15:27

« edellinen - seuraava »

Jma78

Sivistäkääs nyt joku mua webastosta kun ei ole sellaisesta aiempaa kokemusta. Ja sit pari muutakin tyhmää kysymystä.

Ostin juuri farkkupassatin 1,4TSI, vm2017). No siinä on webasto kaukosäädöllä, ja aattelin ensin että ompas tosi näppärää ettei enää tarvii mitään piuhaa viritellä tolpan ja auton välille ja asetella lämmitysaikoja.

Tossa kun googlettelin asiaa, ni ei se webasto nyt välttämättä niin näppärä olekkaan; ihmeisesti vähintään 15 min pitää tohottaa, ja nyrkkisääntönä on että niin pitkään kun lämmittää, pitäis myös ajaa? Eli ihan näppärä jos on pitkää matkaa lähössä tekeen mutta kaupunkiolosuhteissa lyhyempien 5-10min ajomatkojen kanssa saattais akku kyykähtää?

Jostain luin jostakin ylläpitolaturista. Toimiiko se niin että lämmityksen ajaksi piuha seinään ja sillon webasto käyttää sitä virtaa akun sijaan, eli ei tarttis sit ajella autolla muuten vaan ylimääräisiä.

Vai kannattaisko vaan laittaa lohkolämppäri sisätilapistokkeella+puhallin? Ja jos kannattais, ni minkä tyyppinen lämppäri noihin menee; luin jostain säteilylämmittimistä ja letkulämmittimistä. Ei sano mulle mitään.

Sitten kaukovaloautomatiikka; pystyykö sellasen jollain ohjelmistopäivityksellä saamaan jälkikäteen? Auton myynti-ilmoituksessa nimittäin luvattiin että sellanen on, mutta juuri totesin että no ei kyllä ole. Edellisessä autossa oli ja oli niin näppärä että ois hyvä jos tässäkin olisi.

Sitten navigaattori. Autossa on navi, ja myyntikuvissa näkyi karttakin, mutta kun laitoin oston jälkeen navin päälle, navi ilmoittaa "navigointitietokanta ei ole käytettävissä". Hanskalokerosta löytyi kyllä karttaohjelman kotelo mutta tyhjänä, eikä sd korttipaikoissakaan ole kortteja. Kuin paljon kustantaa ostaa se kortti jälkikäteen?

Jacce75

LainaaTossa kun googlettelin asiaa, ni ei se webasto nyt välttämättä niin näppärä olekkaan; ihmeisesti vähintään 15 min pitää tohottaa, ja nyrkkisääntönä on että niin pitkään kun lämmittää, pitäis myös ajaa? Eli ihan näppärä jos on pitkää matkaa lähössä tekeen mutta kaupunkiolosuhteissa lyhyempien 5-10min ajomatkojen kanssa saattais akku kyykähtää?
Tuo on totta. Jos paljon lyhyitä pätkiä niin akku kyykkää jossain vaiheessa kun ei ehdi lataantua.

LainaaJostain luin jostakin ylläpitolaturista. Toimiiko se niin että lämmityksen ajaksi piuha seinään ja sillon webasto käyttää sitä virtaa akun sijaan, eli ei tarttis sit ajella autolla muuten vaan ylimääräisiä.
Ei. Ylläpitolaturi lataa akkua silloin kun tolpasta tulee siihen virtaa. Yleensä akkulaturit on 5-8A joten sen tuottama teho ei yksistään riitä korvaamaan webaston viemää energiaa akusta. Tosin sen käyttö lyhentää huomattavasti ajomatkaa joka tarvitaan akun latautumiseen.

LainaaVai kannattaisko vaan laittaa lohkolämppäri sisätilapistokkeella+puhallin? Ja jos kannattais, ni minkä tyyppinen lämppäri noihin menee; luin jostain säteilylämmittimistä ja letkulämmittimistä. Ei sano mulle mitään.
Tuo on makuasia että kannattaako vai ei. Säteilylämmitin asennetaan yleensä lohkon kylkeen jonka kautta se lämmittää moottoria. Letkulämmitin taas asennetaan vesiletkun väliin ja se lämmittää jäähdytysnestettä. Joihinkin moottoreihin saa vaan toista mallia ja toisiin saattaa saada kumpaakin.

LainaaSitten kaukovaloautomatiikka; pystyykö sellasen jollain ohjelmistopäivityksellä saamaan jälkikäteen? Auton myynti-ilmoituksessa nimittäin luvattiin että sellanen on, mutta juuri totesin että no ei kyllä ole. Edellisessä autossa oli ja oli niin näppärä että ois hyvä jos tässäkin olisi.
Jos autossa on peilin jalassa tai tuulilasissa kamera niin kaukovaloavustimen saa koodattua päälle. Valokatkaisijan tulisi olla "AUTO" -asennossa jotta se toimii.

LainaaSitten navigaattori. Autossa on navi, ja myyntikuvissa näkyi karttakin, mutta kun laitoin oston jälkeen navin päälle, navi ilmoittaa "navigointitietokanta ei ole käytettävissä". Hanskalokerosta löytyi kyllä karttaohjelman kotelo mutta tyhjänä, eikä sd korttipaikoissakaan ole kortteja. Kuin paljon kustantaa ostaa se kortti jälkikäteen?
Alkuperäinen kortti marmorilta n.200-300e, riippuu vähän mikä järjestelmä autossa on. Sitten on myös olemassa hieman edullisempia vaihtoehtoja mutta niistä voidaan keskustella vaikka privana tai sähköpostin välityksellä jos haluat.  8)
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Passat19

webastosta
kyllä se kätevä ja hyvä on talvella mutta pätkäajot ja jatkuva lämmittimen käyttö pahentaa akun tyhjenemistä. pelkät pätkäajotkin ilman webaston käyttöä johtaa akun tyhjenemiseen talvella.

Lainaus käyttäjältä: https://www.defa.com/fi/miksi-autoon-tarvitaan-erillinen-akkulaturi/Sekä polttomoottori- että sähköautoissa esimerkiksi -18°C lämpötilassa uudessa täyteen ladatussa akussa on vain noin 40 % kapasiteetista käytettävissä. Moderneissa autoissa akku latautuu talviaikaan vain 60-80 % kokonaiskapasiteetistaan ilman erillistä akkulaturia. Toisin kuin useimmat auton omistajat luulevat, normaali ajotapa, etenkään talvella, ei pidä akkua ladattuna. -10°C lämpötilassa polttomoottoriajoneuvolla tulee ajaa keskimäärin 7km ennen kuin akku aloittaa kunnolla latauksen. Toisin sanoen, kunnollinen latautuminen vaatii pidempiä ajomatkoja.

Lukaseppa vielä nämä artikkelit:
- https://www.defa.com/fi/miksi-autoon-tarvitaan-erillinen-akkulaturi/
- https://www.koneviesti.fi/huolto-ja-tekniikka/984aee6f-c4da-55d1-b858-79b9cd5ea3a4
- https://www.kahaviesti.fi/miten-valita-sopiva-korjaamolaturi/

Akkulatureita on erilaisia:
- Normaali akkulaturi (ei älyä, eikä suositeltava vaihtoehto)
- Ylläpitolaturi (tarkkailee akun varaustilaa, ja jaksottaa latausta siten, että akun kemiallinen vanheneminen hidastuu)
- Kiinteä ylläpitolaturi (autoon kiinteästi asennettu ja yhdistetty lämpöjärjestelmään)
- Korjaamolaturi (20A...100A virtalähdetoiminnolla)

Ratkaisu pätkäajoihin ja webaston käyttöön on akun lataaminen ylläpitolaturilla parin kolmen viikon välein. Ylläpitolaturia ostaessa kannattaa katsoa että se tukee AGM S/S akkua ja latausteho (4A...20A) sen mukaan kuinka nopeasti haluaa akun täyteen.
 
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Passat19

Lainaus käyttäjältä: Jma78 - 30.11.23 - klo:15:27Sitten navigaattori. Autossa on navi, ja myyntikuvissa näkyi karttakin, mutta kun laitoin oston jälkeen navin päälle, navi ilmoittaa "navigointitietokanta ei ole käytettävissä". Hanskalokerosta löytyi kyllä karttaohjelman kotelo mutta tyhjänä, eikä sd korttipaikoissakaan ole kortteja. Kuin paljon kustantaa ostaa se kortti jälkikäteen?

Jos auto on myyty navigaattorilla eli ilmoituksessa on mainittu "navigointi" ominaisuus niin itse ottaisin yhteyttä myyjään ja vaatisin SD-kortin. Autossahan selvästikin on alkuperäinen navigaattori kun NAV-nappi löytyy ja karttaohjelman kotelokin. Discover Media vaatii SD-kortin hanskalokeroon, josta karttadata sitten luetaan. Lisäksi VW NAV SD-kortti on "autokohtainen" eli korttiin on sidottu CID. En ymmärrä käyttäjiä, jotka myyntivaiheessa riisuvat tällaisen kortin pois koska se ei kuitenkaan käy toiseen vastaavaan/samanlaiseen autoon.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

o.b.

SD-kortti ei ole autokohtainen, merkkikohtainen kylläkin. Eli voi ostaa esim. ebay.de sivustolta VW:n 32Gb muistikortin ja ladata siihen karttapäivityksen VW:n sivuilta. 16Gb korttia ei kannata ostaa kun siihen ei kunnolla mahdu uudet kartat.

Jma78

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 30.11.23 - klo:19:43Tuo on totta. Jos paljon lyhyitä pätkiä niin akku kyykkää jossain vaiheessa kun ei ehdi lataantua.
Ei. Ylläpitolaturi lataa akkua silloin kun tolpasta tulee siihen virtaa. Yleensä akkulaturit on 5-8A joten sen tuottama teho ei yksistään riitä korvaamaan webaston viemää energiaa akusta. Tosin sen käyttö lyhentää huomattavasti ajomatkaa joka tarvitaan akun latautumiseen.
Tuo on makuasia että kannattaako vai ei. Säteilylämmitin asennetaan yleensä lohkon kylkeen jonka kautta se lämmittää moottoria. Letkulämmitin taas asennetaan vesiletkun väliin ja se lämmittää jäähdytysnestettä. Joihinkin moottoreihin saa vaan toista mallia ja toisiin saattaa saada kumpaakin.
Jos autossa on peilin jalassa tai tuulilasissa kamera niin kaukovaloavustimen saa koodattua päälle. Valokatkaisijan tulisi olla "AUTO" -asennossa jotta se toimii.
Alkuperäinen kortti marmorilta n.200-300e, riippuu vähän mikä järjestelmä autossa on. Sitten on myös olemassa hieman edullisempia vaihtoehtoja mutta niistä voidaan keskustella vaikka privana tai sähköpostin välityksellä jos haluat.  8)

Kiitokset tiedosta, kyllä se taitaa olla sitten lohkolämppäri+sisätilapistoke+puhallin seuraavana ostoslistalla. Duunipaikka on muutaman tunnin ajon päässä; etää voi onneksi tehdä aika paljon, mutta kerta viikkoon pitää käydä siellä pyörähtään, eli kyllä sille webastollekkin käyttöä tulee. Mutta tosiaan noi normi arkiajot on kohtuu lyhyttä kaupunkiajoa.

Tsekkasin aamulla ja kyllä siitä mainitsemastasi paikasta linssi löytyy, eli valmius pitäisi olla. Tiedätkö paljon ton ominaisuuden hommaaminen jälkikäteen maksaisi? Koitin googletella mutta en löytänyt vastausta. On tässä toki semmonenkin puoli että myynnin yhteydessä se ominaisuus on ilmoitettu varusteeksi, eli kuinka paljon sille voisi laskea olleen myynihinnassa arvoa. Kytkin on tosiaan AUTO-asennossa, ja kun viiksen työntää eteen, menee vaan pitkät päälle, ja mittaristoon pitkien symboli. Tsekkasin auton asetukset että oisko edellinen omistaja ottanut ominaisuuden pois päältä, mutta siellä ei ole edes sellaista kohtaa.

Kiitokset tarjouksesta, saatan pistää privaa, jahka ensin neuvottelen myyjäliikkeen kanssa ;)

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 30.11.23 - klo:22:27webastosta
kyllä se kätevä ja hyvä on talvella mutta pätkäajot ja jatkuva lämmittimen käyttö pahentaa akun tyhjenemistä. pelkät pätkäajotkin ilman webaston käyttöä johtaa akun tyhjenemiseen talvella.

Lukaseppa vielä nämä artikkelit:
- https://www.defa.com/fi/miksi-autoon-tarvitaan-erillinen-akkulaturi/
- https://www.koneviesti.fi/huolto-ja-tekniikka/984aee6f-c4da-55d1-b858-79b9cd5ea3a4
- https://www.kahaviesti.fi/miten-valita-sopiva-korjaamolaturi/

Akkulatureita on erilaisia:
- Normaali akkulaturi (ei älyä, eikä suositeltava vaihtoehto)
- Ylläpitolaturi (tarkkailee akun varaustilaa, ja jaksottaa latausta siten, että akun kemiallinen vanheneminen hidastuu)
- Kiinteä ylläpitolaturi (autoon kiinteästi asennettu ja yhdistetty lämpöjärjestelmään)
- Korjaamolaturi (20A...100A virtalähdetoiminnolla)

Ratkaisu pätkäajoihin ja webaston käyttöön on akun lataaminen ylläpitolaturilla parin kolmen viikon välein. Ylläpitolaturia ostaessa kannattaa katsoa että se tukee AGM S/S akkua ja latausteho (4A...20A) sen mukaan kuinka nopeasti haluaa akun täyteen.
 

Kiitokset tiedoista ja linkeistä, täytyy tsekata läpi!

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 30.11.23 - klo:22:47Jos auto on myyty navigaattorilla eli ilmoituksessa on mainittu "navigointi" ominaisuus niin itse ottaisin yhteyttä myyjään ja vaatisin SD-kortin. Autossahan selvästikin on alkuperäinen navigaattori kun NAV-nappi löytyy ja karttaohjelman kotelokin. Discover Media vaatii SD-kortin hanskalokeroon, josta karttadata sitten luetaan. Lisäksi VW NAV SD-kortti on "autokohtainen" eli korttiin on sidottu CID. En ymmärrä käyttäjiä, jotka myyntivaiheessa riisuvat tällaisen kortin pois koska se ei kuitenkaan käy toiseen vastaavaan/samanlaiseen autoon.

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 30.11.23 - klo:23:43SD-kortti ei ole autokohtainen, merkkikohtainen kylläkin. Eli voi ostaa esim. ebay.de sivustolta VW:n 32Gb muistikortin ja ladata siihen karttapäivityksen VW:n sivuilta. 16Gb korttia ei kannata ostaa kun siihen ei kunnolla mahdu uudet kartat.


Joo toi on kyllä merkillinen juttu että auton myyntikuvissa tosiaan oli kuva navijärjestelmästä kartan kanssa, mutta sitä korttia ei nyt löydy mistään, tai ei ainakaan autosta. Oisko voinut käydä niin että ois liikkeessä jostain syystä otettu pois (senhän vois teoriassa joku käydä helposti pöllimässä liikkeessä olevasta autosta). Auton vastaanottanut myyjä ei ilmeisesti ollut ostohetkellä paikalla, eli selvittelevät asiaa. Vaihdokista todettiin vaihtopäivänä muutaman sadan euron vika, ja eilen kun soiteltiin, ne kyseli kahta vaihtoehtoa; joko tulisin vastaan puolella korjauskuluista (vaikuttaa kohtuulliselta), tai ne hoitais itse sen, ja mä hoitaisin itse naviongelman. En vastannut vielä kun en tiennyt paljon kuin paljon se navijuttu tulisi maksamaan.

Ja tästä päästään toiseen asiaan, mistä mainitsinkin tossa ylempänä; Auton varusteissa mainittiin kaukovaloautomatiikka, mutta sitä ei ole.. Siihen mun ois kyllä syytä ottaa kantaa ja kysyä että miten se puolestaan hoidetaan

SNG

Kyllähän kaukovaloautomatiikan puuttuminen ja navigoinnin toimimattomuus ovat selkeästi kuluttajasuojalain mukaisia virheitä ostetussa tuotteessa, koska kerran mainittu myyntiesitteessä/kuvissa autosta.

Vetoa tuohon, ja sano että laittakaa kuntoon, ja antakaa siksi aikaa sijaisauto.

Passatin kaukovaloautomatiikka toimii mahtavasti varsinkin adaptiivisten valojen kanssa.

CTEK:n ylläpitolaturin kanssa pärjätty webastojen käytön kanssa kahdessa autossa. Passattia en ole lataillut tänä talvena kertaakaan. Tosiaan kerran viikossa vähän pidempi lenkki, niin pitäisi riittää. Polttoaineenkulutusta tuo webasto tietenkin nostaa, muttei se sähkökään nykyään ilmaista varsinkin siirron kanssa ole.


Passat19

Lainaus käyttäjältä: SNG - 01.12.23 - klo:09:32Kyllähän kaukovaloautomatiikan puuttuminen ja navigoinnin toimimattomuus ovat selkeästi kuluttajasuojalain mukaisia virheitä ostetussa tuotteessa, koska kerran mainittu myyntiesitteessä/kuvissa autosta.

Jep, asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä ja myyjä yrittää vaan kiertää asiaa. Vaadit nämä puutteet ja tulet varmasti ne saamaan, ei myyjä lähde edes kuluttajariitaan näin selvässä tapauksessa.

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 30.11.23 - klo:23:43SD-kortti ei ole autokohtainen, merkkikohtainen kylläkin. Eli voi ostaa esim. ebay.de sivustolta VW:n 32Gb muistikortin ja ladata siihen karttapäivityksen VW:n sivuilta. 16Gb korttia ei kannata ostaa kun siihen ei kunnolla mahdu uudet kartat.

SD-kortin sisäiseen rekisteriin on koodattu CID (Card Identification). CID on 16-tavuinen koodi, joka yksilöi kortin (MID, OID, PNM, PRV, PSN, MDT ja CRC) ja tämä CID-rekisteri asetetaan kun kortti valmistetaan. SD-korttissa on siis CID-tieto, jonka MIB-yksikkö (Infotainment) tarkistaa kun kortti laitetaan pesään. Jos CID on oikea niin karttadata luetaan kortilta ja näyteään näytöllä.

VW MIB1-yksiköissä taitaa olla sama CID ja samoin VW MIB2-yksiköissä on sama CID, joten tässä mielessä SD-kortti on "merkkikohtainen" tai tarkemmin "VW MIB gen./infotainment kohtainen".

eBay/AliExpress/etc. kaupoissa myytävät SD-kortit ovat täysiä klooneja eli puhtaalle kortille on kirjoitettu oikea CID ja liimattu vastaava tarra korttiin. Saman voi tehdä itsekin, eli ostaa tyhjän SD-kortin ja kirjoittaa oikean CID tiedon rekisteriin. Kolmas vaihtoehto on "pätsätä MIB ja poistaa CID-lukko" eli tällöin auto lukee mitä tahansa korttia eikä tarkista CID-tietoa lainkaan.

Pointtina tässä on se että ymmärtää mikä on .ORG/OEM SD-kortti ja mitä muut. Jokainen valitsee sitten itse toimintatavan ja hommaa kortin jotta saa navigoinnin toimimaan.
 
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Jma78

Lainaus käyttäjältä: SNG - 01.12.23 - klo:09:32Kyllähän kaukovaloautomatiikan puuttuminen ja navigoinnin toimimattomuus ovat selkeästi kuluttajasuojalain mukaisia virheitä ostetussa tuotteessa, koska kerran mainittu myyntiesitteessä/kuvissa autosta.

Vetoa tuohon, ja sano että laittakaa kuntoon, ja antakaa siksi aikaa sijaisauto.

Passatin kaukovaloautomatiikka toimii mahtavasti varsinkin adaptiivisten valojen kanssa.

CTEK:n ylläpitolaturin kanssa pärjätty webastojen käytön kanssa kahdessa autossa. Passattia en ole lataillut tänä talvena kertaakaan. Tosiaan kerran viikossa vähän pidempi lenkki, niin pitäisi riittää. Polttoaineenkulutusta tuo webasto tietenkin nostaa, muttei se sähkökään nykyään ilmaista varsinkin siirron kanssa ole.



Joo, monestihan netissä olevissa ilmoituksissa on se kaatopykälä että "tarkasta tietojen oikeellisuus myyjältä", mutta mulle jäi myös auton sisällä ollut a4 esittelylappu jossa tuo automatiikka mainitaan myös, ilman mitään kaatopykäliä eli eiköhän toi ole aika selkee juttu.

Eilen kun ensimmäistä kertaa ajoin pimeällä ja pitkän matkan, niin kaipasin kyllä kieltämättä toimintoa; ajoasento on mersusta sen verran poikkeava etten saa tuettua kyynärpäitä silleen että ote ois ratin sivuilta molemmin puolin niinku mersussa (jolloin viikseen ylettyis helposti kättä siirtämättä), vaan sitä täytyy aina lähteä hakemaan. Varmasti tähänkin ajan kanssa tottuu mutta totesin eilen että automatiikka olisi ihan selkee parannus mukavuuteen.

Kuinkas kauan akkua pitää ylläpitolaturilla ladata? Taitaa olla 2h aikaraja meidän taloyhtiön tolpissa


Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 01.12.23 - klo:10:35Pointtina tässä on se että ymmärtää mikä on .ORG/OEM SD-kortti ja mitä muut. Jokainen valitsee sitten itse toimintatavan ja hommaa kortin jotta saa navigoinnin toimimaan.

Joo, taidan tehdä sen navin suhteen silleen että maksan yllämainitsemani puolet vaihdokin korjauskuluista, ja saavat sitten hommata ihan virallisen kortin.. Ei riitä ymmärrys eikä aika alkaa kikkaileen mitään
 

Passat19

Lainaus käyttäjältä: Jma78 - 01.12.23 - klo:12:21Kuinkas kauan akkua pitää ylläpitolaturilla ladata? Taitaa olla 2h aikaraja meidän taloyhtiön tolpissa

Latausaika = Akkukapasiteetti (Ah) / Laturin teho (A). Jos autossasi on 92Ah AGM akku ja joudut lataamaan sen tyhjästä täyteen 5A ylläpitolaturilla niin aika on 92/5=18.4h. Todellisuudessa latausaika voi olla pidempi, koska lataus ei yleensä ole täysin lineaarista ja laturit saattavat ladata akkua hitaammin kun se on melkein täynnä (ylilataamisen esto). Aika riippuu täysin siitä, kuinka tyhjä akku on aluksi. Jos/kun varaustaso on vielä hyväksyttävä eli ~12V niin akun täyteen lataaminen kestää n. 8-10 tuntia.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

SNG

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 01.12.23 - klo:13:00Latausaika = Akkukapasiteetti (Ah) / Laturin teho (A). Jos autossasi on 92Ah AGM akku ja joudut lataamaan sen tyhjästä täyteen 5A ylläpitolaturilla niin aika on 92/5=18.4h. Todellisuudessa latausaika voi olla pidempi, koska lataus ei yleensä ole täysin lineaarista ja laturit saattavat ladata akkua hitaammin kun se on melkein täynnä (ylilataamisen esto). Aika riippuu täysin siitä, kuinka tyhjä akku on aluksi. Jos/kun varaustaso on vielä hyväksyttävä eli ~12V niin akun täyteen lataaminen kestää n. 8-10 tuntia.

Vähänkin pidempi lenkki kyllä lataa akkua erittäin tehokkaasti, kun laturin kapasiteetti on luokkaa 140-160A.

Ylläpitolatausta sitten välissä. Jos akku vain vähän vajaa, niin ylläpitolaturikin latailee aikas hyvin. Kahden tunnin aikaraja toki ajoittaa "yliyön" latauksia. OKT:ssa noita tolppien rajoituksia ei ole tullut mietittyä.

JukkaI

Lainaus käyttäjältä: Jma78 - 01.12.23 - klo:08:38Kiitokset tiedosta, kyllä se taitaa olla sitten lohkolämppäri+sisätilapistoke+puhallin seuraavana ostoslistalla. Duunipaikka on muutaman tunnin ajon päässä; etää voi onneksi tehdä aika paljon, mutta kerta viikkoon pitää käydä siellä pyörähtään, eli kyllä sille webastollekkin käyttöä tulee. Mutta tosiaan noi normi arkiajot on kohtuu lyhyttä kaupunkiajoa.

Itsellä tulee työmatkaa 14 km suuntaansa (Puolet moottoritietä ja loput kaupungissa). Molemmissa päissä webastoa 20-30 min ja lisäksi muutkin kaupunkipörräykset...
Itsellä tulee yleensä vähintään kerran kahdessa viikossa pitempi lenkki (300-400 km).
Ilman mitään lisälatauksia on selvitty tähän mennessä.
Autona 18 mallin bensaPassatti alkuperäisellä akulla.

Jukka I.

Jma78

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 01.12.23 - klo:13:00Latausaika = Akkukapasiteetti (Ah) / Laturin teho (A). Jos autossasi on 92Ah AGM akku ja joudut lataamaan sen tyhjästä täyteen 5A ylläpitolaturilla niin aika on 92/5=18.4h. Todellisuudessa latausaika voi olla pidempi, koska lataus ei yleensä ole täysin lineaarista ja laturit saattavat ladata akkua hitaammin kun se on melkein täynnä (ylilataamisen esto). Aika riippuu täysin siitä, kuinka tyhjä akku on aluksi. Jos/kun varaustaso on vielä hyväksyttävä eli ~12V niin akun täyteen lataaminen kestää n. 8-10 tuntia.

Vähänkin pidempi lenkki kyllä lataa akkua erittäin tehokkaasti, kun laturin kapasiteetti on luokkaa 140-160A.

Ylläpitolatausta sitten välissä. Jos akku vain vähän vajaa, niin ylläpitolaturikin latailee aikas hyvin. Kahden tunnin aikaraja toki ajoittaa "yliyön" latauksia. OKT:ssa noita tolppien rajoituksia ei ole tullut mietittyä.

Oolrait kiitokset! Eipä toi taida sitten toimia, ellei halua 2h välein käydä säätämässä tolpan ajastusta ;D

Lainaus käyttäjältä: JukkaI - 02.12.23 - klo:09:33Itsellä tulee työmatkaa 14 km suuntaansa (Puolet moottoritietä ja loput kaupungissa). Molemmissa päissä webastoa 20-30 min ja lisäksi muutkin kaupunkipörräykset...
Itsellä tulee yleensä vähintään kerran kahdessa viikossa pitempi lenkki (300-400 km).
Ilman mitään lisälatauksia on selvitty tähän mennessä.
Autona 18 mallin bensaPassatti alkuperäisellä akulla.

Jukka I.


Niin no joo, sillähän se toisaalta selviää kun vaan testaa.. Jos akku kyykähtää, ni tietää että on syytä vaihtaa, ja vakuutuksen piikkiin tulee hinausauto antaan apuvirtaa


peped

Onko joku asentanut / asennuttanut tuollaista kiinteää ylläpitolaturia GTE:n? Esim. Defa 5A. Sellainen oli ex B8 dieselissä (12V akku oli siinäkin takakontissa) ja kun ei ole mitään ajastimia tms. rajoituksia virrankäytön suhteen niin talvisin oli usein esim. yön yli tai pidempäänkin piuhan päässä. Eli samanlaisella töpselillä kuin lonko-/säteilylämmitinkin olisi.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

a_jaba

Ylläpitolaturi on turha jos ylipäänsä lataa autoa. Kun korkeajänniteakun lataus on päällä niin lataa myös 12v akun. Jos on merkkejä 12v akun huonosta latautumisesta niin äkkiä akku vaihtoon ennen kuin kuolee kokonaan.

Jos tolla ajelee pelkällä bensalla lyhyttä matkaa ja käyttää paljon webastoa niin sitten toki ylläpitolaturista voi olla apua.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

peped

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.12.23 - klo:22:13Ylläpitolaturi on turha jos ylipäänsä lataa autoa. Kun korkeajänniteakun lataus on päällä niin lataa myös 12v akun. Jos on merkkejä 12v akun huonosta latautumisesta niin äkkiä akku vaihtoon ennen kuin kuolee kokonaan.

Jos tolla ajelee pelkällä bensalla lyhyttä matkaa ja käyttää paljon webastoa niin sitten toki ylläpitolaturista voi olla apua.

Onko tosiaan noin että 12V akkua ladataan myös kun auto (eli korkeajänniteakku) on latauksessa? Miten olin jostain saanut kuvan että lataantuisi vain ajon aikana. Noh onneksi 12V akku on tänä vuonna vaihdettu omassa kulkineessa.

Pätkä-ajot pyritään toki ajamaan aina sähköllä, aika usein kuitenkin välimatkaa on sen verran (ja/tai toisessa päässä ei ole latausmahdollisuutta) että hybridille mennään osa matkasta ja auton ilmoittama bensankulutus jossain 2-3l/100 paikkeilla. Webastoa kyllä tulee käytettyä pakkasilla, kun lämmittää niin tehottomasti tuohon sähkö-lehmänhenkäykseen verraten.

Tuota olen miettinyt rasittaako tiuha auton käynnistely ja sammuttelu e-Modessa tuota 12V akkua vai vaiko sen suhteen olla huoletta? Auto kun tuppaa aina sammuttamaan itsensä (myös?) e-Modessa kun sen vaikkapa päiväkodin pihaan tai jätteiden keräyspisteelle hetkeksi pysäköi. Normi polttomoottoriautolla kun tuli ns. turhia sammutuksia ja sitä myöten käynnistyksiä pakkasilla vältettyä, eli mieluummin jätti minuutiksi-pariksi tyhjäkäynnille.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: peped - 12.12.23 - klo:14:16Tuota olen miettinyt rasittaako tiuha auton käynnistely ja sammuttelu e-Modessa tuota 12V akkua vai vaiko sen suhteen olla huoletta? Auto kun tuppaa aina sammuttamaan itsensä (myös?) e-Modessa kun sen vaikkapa päiväkodin pihaan tai jätteiden keräyspisteelle hetkeksi pysäköi. Normi polttomoottoriautolla kun tuli ns. turhia sammutuksia ja sitä myöten käynnistyksiä pakkasilla vältettyä, eli mieluummin jätti minuutiksi-pariksi tyhjäkäynnille.

GTE:ssä ei ole starttimoottoria joten sammutus/käynnistys ei kuluta 12V akkua vastaavalla tavalla kuin perinteisen auton käynnistys. Polttiksen käynnistys tehdään sähköajomoottorilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy