Golf VI (CAXA) Öljyä jarrutehostimessa

Aloittaja tallikärpänen, 29.08.23 - klo:21:32

« edellinen - seuraava »

tallikärpänen

1.4 TSI Golffi ja autossa ei jarrutehostin pelaa. Sitä tutkimaan, niin tehostimen sisällä on ihan reilusti moottoriöljyä ja suhisee alipaineen polkimen juuresta kabiiniin. Auto on ollut öljynsyöjä ja imusarjassa oli jonkun verran öljyä. Nyt juuri koneremontti tehty. Miten öljy pääsee takaiskun läpi tehostimeen? Alipaineputki ja takaisku näytti ihan puhtaalle ja ehjälle. Moottoriöljyä lienee kun oli mustaa. Jarrunestekin on tosin alarajassa, mutta sehän olisi kirkasta, jos sitä vuotaisi tehostimeen.

Mikey

Jos tehostimessa on öljyä, niin ei kai muuta reittiä ole kuin alipaineletkun kautta. Takaisku estää liikenteen tehostimesta moottorin suuntaan.

o.b.

Jarrunestettä tod.näk. Väri voi olla peräisin jostain kumiosasta tai jotain maalia. Pääsylinteri taitaa vuotaa.

Alipaineletkun kautta ei taida öljyä mitenkään päästä

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 29.08.23 - klo:22:27
Jos tehostimessa on öljyä, niin ei kai muuta reittiä ole kuin alipaineletkun kautta. Takaisku estää liikenteen tehostimesta moottorin suuntaan.

Kyllä se takaisku on siellä juuri toisinpäin. Alipainetehostin toimii alipaineella eli ilma imetään pois tehostimesta. Ilma imetään tehostimesta moottoriin päin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Mikey

^Kiitokset ajatteluvirheeni oikaisemisesta.

tallikärpänen

Jarrunesteen mahdollisuutta itsekkin epäilen. Pitää nyt ensin purkaa ja vaikka halkaista tehostin niin näkee mitä se on syönyt. Tehostin on vaihdettu uuteen keväällä 2022. Takaisku tuntui olevan kunnossa, ainakaan puhaltamalla ei ilma kulje kuin vain moottoriin päin.

hartar

Kyllä se on moottoriöljyä. CAXA moottorissa ei mikään harvinainen kyseinen vika varsinkin jos imusarjassa öljyä. Sinullahan oli moottorissa mäntä rikki joka lisännyt vielä imusarjassa öljyn määrää. Uutta tehostinta autoon ja imusarjasta kaikki öljy pois. Virallinen ohje kyseiseen korjaukseen olisi, uusi jarrutehostin ja "uusitettu" imusarja jossa alipaine imetään korkeammalta jottei ongelmaa enää synny.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: hartar - 30.08.23 - klo:15:53
Kyllä se on moottoriöljyä. CAXA moottorissa ei mikään harvinainen kyseinen vika varsinkin jos imusarjassa öljyä. Sinullahan oli moottorissa mäntä rikki joka lisännyt vielä imusarjassa öljyn määrää. Uutta tehostinta autoon ja imusarjasta kaikki öljy pois. Virallinen ohje kyseiseen korjaukseen olisi, uusi jarrutehostin ja "uusitettu" imusarja jossa alipaine imetään korkeammalta jottei ongelmaa enää synny.

TSI on turbomoottori niin miten imusarjassa oleva öljy pääsee jarrutehostimeen?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

hartar

Niinpä. Kertokaa joku se hänelle. Täällä niin paljon ns. todellista tietoa jotten itse jaksa kommentoida tähän mitään.

tallikärpänen

Kyllä nämä VAGgineet vaan jaksaa yllättää kerta toisensa jälkeen tällä teknisellä etumatkallaan. Ei tähän kyllä muut pysty. Öljyähän se... Joo, mäntävaurio ja reilu öljynsyönti taustalla. Ja öljyä imusarjassa. No imusarja ei nyt vaihtunut, mutta männät kyllä vaihtui. Jospa tämä taas tehostimen ja pääsylinterin vaihdolla korjautuisi hieman pidemmäksi aikaa kuin reiluksi vuodeksi. Kyllä se kieltämättä hieman minuakin ihmetyttää, että miten sitä noin paljon öljyä sinne kertyy. Kun eikös takaisku estä ilman virtaamisen tehostimeen päin. Vai jääkö siihen "hollille" joku tippa öljyä, joka sitten moottorin sammuessa pääsee takaiskun kalvon välistä valumaan tehostimeen. Ja kun aikaa on, niin sitä vaan alkaa kertyä. Tai vuotaako vaan takaisku sitten kuitenkin vähän aina ahtopaineilla. Tiedä näistä.


hartar

Ei ole auton rakentaminen/suunnittelua aina helppoa. Tuo korjaantuu jarrutehostimen vaihdolla. Pääsylinterin voit vaihtaa jos tuntuu helpolta samalla mutta ei se tuossa tapauksessa vaurioidu.

o.b.

No pakko tunnustaa, että öljyä se ehkä on. Ei vaan käy järkeen, mien se tuonne päätyy. Imuilman virtauksen pitäisi olla aina tehostimelta imusarjalle päin. Jos ei ole, niin välissä on yksitieventtiili. No tutkimattomia ovat öljyn tiet ;D

Moottoriöly on pahinta myrkkyä jarrujen kumiosille, joten vaihtaisin pääsylinterin varmuuden vuoksi.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 30.08.23 - klo:23:55
No pakko tunnustaa, että öljyä se ehkä on. Ei vaan käy järkeen, mien se tuonne päätyy. Imuilman virtauksen pitäisi olla aina tehostimelta imusarjalle päin. Jos ei ole, niin välissä on yksitieventtiili. No tutkimattomia ovat öljyn tiet ;D
Olisiko tuo venttiili rikki? Silloinhan se ahtopaineella lyö öljyt imusarjasta tehostimelle. Kannattaa vaihtaa tuo venttiilikin sitten samalla kun muut rojut vaihtaa.

Mulla heitti CAXC aika paljon öljyä välijäähdyttimelle. Putsasin sen samalla kun tein hiilen poiston. Vaihdoin myös uuden huohotimen. Loppui se öljyn häviäminen sitten siihen. Alkuperäinen huohotit oli rikki.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

tallikärpänen

Kyllä pääsylinteri menee vaihtoon, kumiosat tursottaa tehostimen sisällä olevasta osasta. Alipaineputken takaisku näyttää kyllä olevan kunnossa ja ainakaan puhaltamalla ei mene ilmaa tehostimelle päin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy