Superb iV (PHEV)

Aloittaja livejungle, 11.10.19 - klo:23:46

« edellinen - seuraava »

Räiskis

Defa loistava, konehuoneessa, hyvin pitänyt akun hengissä. Webaston käyttöä 2x päivässä n15-20min, latausta yöllä 10h.

Taikatossut

Onko toi Defan sellainen kiinteästi asennettu?

Taikatossut

Lainaus käyttäjältä: Taikatossut - 09.01.24 - klo:13:06Onko toi Defan sellainen kiinteästi asennettu?

Tilasin tuollaisen erillisen defan smartcharge vehkeen.

Voikohan korkeajänniteakkua ladata samaan aikaan, kun 12v ylläpitolaturi on myös kiinni?

Räiskis

On, minulla 5a malli, isommalle ei tarvetta kun latausaika riittävän pitkä.

vesala

Mitä kaikkea minun pitäisi älytä edellyttää myynti-ilmoituksesta?  Kaikissa Skoda Superb:ssä on takapenkit?  Siis jos myynti-ilmoituksessa ei erikseen sanota että takapenkit puuttuu, voinen olettaa että ne pitää löytyä?  Poislukien tietysti niiden lämmitys sanotaan erikseen koska se ei ole vakiovaruste.  No eikös kaikissa Superb:ssä
ole mahdollisuus toimivaan Skoda Connectiin?  Vaikka tätä ei erikseen myynti-ilmoituksessa sanota, niin eikö minulle ole lupa odottaa että se toimii minunkin
ostamassani autossa?

Kamux on kuitenkin asiasta eri mieltä :-( Kun Skoda Connect ei kunnolla toiminut
niin Skoda vastasi:  " Autonne vaatii päivityksen valtuutetussa huoltoliikkeessä, että Skoda Connect palvelut toimivat, autonne on tuotu maahan toisesta maasta ja ilman päivityksiä se ei toimi Suomessa."

Knn myyjäliikkeeltä kysyi että eikös päivitys kuuluisi heidän kustannukselleen, niin
tuli vastaus:

"Katsoin auton tietoja, ja näyttäisi, että autoa ei ole erikseen mainostettu Skoda Connect palveluilla tai puhelinohjattavalla webastolla. Eli auton myyntitietojen perusteella ei voida olettaa, että autossa tällaisia palveluja olisi edes ollut. Näin ollen näiden puuttumistakaan ei voida pitää virheenä, josta myyjäliikkeen tulisi vastata. Sen sijaan kaupanteon yhteydessä on käyty läpi, että kyseessä on tuontiauto.
 
Valitettavasti tässä kohtaa ei ole perusteita hyvitykselle. Mikäli haluatte nämä Skoda Connect palvelut käyttöön, vastaatte kustannuksista itse."

Onko autokauppa siis oikeasti aina tällaista kusetusta?

petaso

^Eikös auton varusteluettelossa (pr-koodit) olisi maininta varusteesta? Tai että jokin varusteista sisältää kyseisen toiminnon. Silloin pitäisi olettaa että kyseinen varuste autossa on ja sen pitäisi toimia. Minä vetoaisin tähän ja jos ei auta, veisin kuluttaja-asiamiehelle. Vähän sama asia kuin että autosta olisi poistettu dpf mutta sitä ei olisi erikseen mainittu myynti ilmoituksessa ja kun sen puuttumisen huomaisi, nostaa liike kädet pystyyn ja sanoo että ko. osaa ei ole mainittu ilmoituksessa. Ehkä jos ilmoituksessa sanottaisiin että kyseistä toimintoa ei ole tai ei toimi, ei tähän voisi vedota.

peke-tsu

Mun käytettynä hankitussa farkussa takakontin pohjalevy on onnettoman pehmeä. Siihen ei voi kädellä nojata. Puuttuuko mulla joku kovempi levy alta, vai onko se tuollainen oikeasti? Edellisessä (2016) oli jämäkkä levy vastaavassa kohdassa.

vesala

Mikä oli lopullinen totuus siitä, että voiko Superb iV vm 21 esilämmittää moottoria mitenkään?  Ja jos oletuksilla ei voi, niin saako tuota muutettua Odbelevnillä?

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: vesala - 13.01.24 - klo:10:46Mitä kaikkea minun pitäisi älytä edellyttää myynti-ilmoituksesta?  Kaikissa Skoda Superb:ssä on takapenkit?  Siis jos myynti-ilmoituksessa ei erikseen sanota että takapenkit puuttuu, voinen olettaa että ne pitää löytyä?  Poislukien tietysti niiden lämmitys sanotaan erikseen koska se ei ole vakiovaruste.  No eikös kaikissa Superb:ssä
ole mahdollisuus toimivaan Skoda Connectiin?  Vaikka tätä ei erikseen myynti-ilmoituksessa sanota, niin eikö minulle ole lupa odottaa että se toimii minunkin
ostamassani autossa?

Kamux on kuitenkin asiasta eri mieltä :-( Kun Skoda Connect ei kunnolla toiminut
niin Skoda vastasi:  " Autonne vaatii päivityksen valtuutetussa huoltoliikkeessä, että Skoda Connect palvelut toimivat, autonne on tuotu maahan toisesta maasta ja ilman päivityksiä se ei toimi Suomessa."

Knn myyjäliikkeeltä kysyi että eikös päivitys kuuluisi heidän kustannukselleen, niin
tuli vastaus:

"Katsoin auton tietoja, ja näyttäisi, että autoa ei ole erikseen mainostettu Skoda Connect palveluilla tai puhelinohjattavalla webastolla. Eli auton myyntitietojen perusteella ei voida olettaa, että autossa tällaisia palveluja olisi edes ollut. Näin ollen näiden puuttumistakaan ei voida pitää virheenä, josta myyjäliikkeen tulisi vastata. Sen sijaan kaupanteon yhteydessä on käyty läpi, että kyseessä on tuontiauto.
 
Valitettavasti tässä kohtaa ei ole perusteita hyvitykselle. Mikäli haluatte nämä Skoda Connect palvelut käyttöön, vastaatte kustannuksista itse."

Onko autokauppa siis oikeasti aina tällaista kusetusta?

Vaikea sanoa kun ei tiedä tarkemmin mikä auto ja vuosimalli kyseessä. Oma näkemys kuitenkin on että kyllä näissä pheveissä pitäisi olla valmius, olipa tuontiauto tai ei. Omani on Ruotsiauto ja siinä connecti on ja toimii. Käsittääkseni näissä oli jotain päivityksiä jossain välissä tullut, että esim. mittaristo muuttui virtuaaliseksi ja voisiko tuo huoltoliikkeen päivitystarve liittyä siihen. Ihan mutua.
Ja kyllä, autokaupat aina kusettavat. Olipa kyseessä uuden tai käytetyn auton myynti. Johtuu enimmäkseen siitä että myyjät eivät oikeasti tiedä mitä ovat myymässä ja sitten joutuu kinaamaan niistä.
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: vesala - 14.01.24 - klo:11:21Mikä oli lopullinen totuus siitä, että voiko Superb iV vm 21 esilämmittää moottoria mitenkään? Ja jos oletuksilla ei voi, niin saako tuota muutettua Odbelevnillä?

Tuolla Passat GTE topicissa on tätä samaa asiaa on pohdittu nyt 8 vuotta ja lopputulos on edelleen sama eli auto ei pysty omilla laitteillansa esilämmittämään moottoria mitenkään. Tehdasasenteisella webastolla pystyy lämmittämään vain auton sisätiloja ja vain auton ollessa sammuksissa. Tätä ei saa muutettua koodaamalla. Webaston vesikierto on näissä täysin erilainen kuin ei-hybrideissä niin homma ei ole pelkästään esim. yhden vesiventtiilin asennosta kiinni.

Jos haluaa esilämmittää moottoria niin ainoat järkevät vaihtoehdot siihen taitaa olla jälkiasenteinen lohkolämmitin / letkulämmitin / säteilylämmitin.

Superb iV on tekniikaltaan samanlainen kuin Passat GTE.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.01.24 - klo:14:00Tuolla Passat GTE topicissa on tätä samaa asiaa on pohdittu nyt 8 vuotta ja lopputulos on edelleen sama eli auto ei pysty omilla laitteillansa esilämmittämään moottoria mitenkään. Tehdasasenteisella webastolla pystyy lämmittämään vain auton sisätiloja ja vain auton ollessa sammuksissa. Tätä ei saa muutettua koodaamalla. Webaston vesikierto on näissä täysin erilainen kuin ei-hybrideissä niin homma ei ole pelkästään esim. yhden vesiventtiilin asennosta kiinni.

Jos haluaa esilämmittää moottoria niin ainoat järkevät vaihtoehdot siihen taitaa olla jälkiasenteinen lohkolämmitin / letkulämmitin / säteilylämmitin.

Superb iV on tekniikaltaan samanlainen kuin Passat GTE.

Tämä ei pidä paikkaansa. Kyllä webasto moottorinkin lämmittää. Tästä on ihan skodan sivuilla ollut juttua. Uskon enemmän skodan uutisointiin ja ohjekirjaankin kuin passat palstan mielipiteisiin. Tässä yksi virallinen artikkeli:  https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/warm-safe-clever-skoda-auxiliary-heating-systems/
Ja kyllähän tuon huomaa arkiajossakin. Polttoaineen kulutus ei ole niin suuri webastolla lämmitetyllä autolla kuin se on kylmänä startatessa.
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Teetoo - 14.01.24 - klo:23:59Tämä ei pidä paikkaansa. Kyllä webasto moottorinkin lämmittää. Tästä on ihan skodan sivuilla ollut juttua. Uskon enemmän skodan uutisointiin ja ohjekirjaankin kuin passat palstan mielipiteisiin. Tässä yksi virallinen artikkeli: https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/warm-safe-clever-skoda-auxiliary-heating-systems/
Ja kyllähän tuon huomaa arkiajossakin. Polttoaineen kulutus ei ole niin suuri webastolla lämmitetyllä autolla kuin se on kylmänä startatessa.

Mainitaanko tossa artikkelissa lataushybridit jossain kohtaa?

Tämä topic on Superb lataushybridiä varten ja itse ainakin vastasin koskien pelkkää lataushybridiä.

Perus polttomoottori vag autoissa noin kun artikkeli mainostaa mutta vag lataushybridit on täysin eri asia.

Ja se nyt vaan on kylmä fakta että vag laitteet on tekniikaltaan samanlaisia vaikka olisi mikä merkki keulassa, samankaltaisuus ei siis koske pelkkää Passat - Superb yhtälöä.

Ikävä tuottaa pettymys jos luulit että ostat tsekkiläiset huippu auton, se on oikeasti saksalainen volkkari tsekkiläisillä kuorilla.

Eli allekirjoituksesi autossa moottori ei lämpene tehdasasenteisen webaston avulla.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vesala

Tuo Skodan artikkelihan oli 2015 ja silloin varmaan lämmittikin.  Netistä löysin (kun
en auton mukana saanut PDF-manuaalin vm 2020.

https://www.kayttooh.je/skoda/superb-iv-2020/k%C3%A4ytt%C3%B6ohje?p=58

jossa lukee:

"Käyttötarkoitus: Seisontalämmitys lämmittää matkustamon sekä moottorin."

Kun menen Skoda Connectiin ja otan sieltä manuaalin (surkeimman mitä olen
e-oppaita koskaan elämässäni nähnyt) minun auton (vm 2021) VIN-numerolla, niin vastaavassa kohti lukee:

"Käyttötarkoitus: Lisälämmitin lämmittää ajoneuvon sisätilat."

Eli enää vm 21 ei mainita että lämmittäisi moottoria.  Miksihän se tuossa välissä on tippunut pois?

Janatune

Oliko muilla nyt viikonloppuna connecti irtaantunut palvelimelta?
Jokin pieni bugipäivitys tuli asennettua pe..sattumaako?
Nyt ei auto pääse kirjautumaan ja sovelluskin silkkaa potaskaa. Sulakejumppaa taas iltapäivästä, josko heräilisi

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: vesala - 15.01.24 - klo:08:07Tuo Skodan artikkelihan oli 2015 ja silloin varmaan lämmittikin.  Netistä löysin (kun
en auton mukana saanut PDF-manuaalin vm 2020.

https://www.kayttooh.je/skoda/superb-iv-2020/k%C3%A4ytt%C3%B6ohje?p=58

jossa lukee:

"Käyttötarkoitus: Seisontalämmitys lämmittää matkustamon sekä moottorin."

Kun menen Skoda Connectiin ja otan sieltä manuaalin (surkeimman mitä olen
e-oppaita koskaan elämässäni nähnyt) minun auton (vm 2021) VIN-numerolla, niin vastaavassa kohti lukee:

"Käyttötarkoitus: Lisälämmitin lämmittää ajoneuvon sisätilat."

Eli enää vm 21 ei mainita että lämmittäisi moottoria.  Miksihän se tuossa välissä on tippunut pois?


Veikkaus että hybridin ohjekirjaa on alettu tekemään polttomoottoriauton ohjekirjan pohjalta ja toi kohta kirjasta on jäänyt muokkaamatta hybridiin sopivaksi. 2021 on huomattu virhe ja korjattu ohjekirja oikeaksi.

Ei se 2020 mallissakaan oikeasti moottoria lämmitä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.01.24 - klo:01:42Mainitaanko tossa artikkelissa lataushybridit jossain kohtaa?

Tämä topic on Superb lataushybridiä varten ja itse ainakin vastasin koskien pelkkää lataushybridiä.

Perus polttomoottori vag autoissa noin kun artikkeli mainostaa mutta vag lataushybridit on täysin eri asia.

Ja se nyt vaan on kylmä fakta että vag laitteet on tekniikaltaan samanlaisia vaikka olisi mikä merkki keulassa, samankaltaisuus ei siis koske pelkkää Passat - Superb yhtälöä.

Ikävä tuottaa pettymys jos luulit että ostat tsekkiläiset huippu auton, se on oikeasti saksalainen volkkari tsekkiläisillä kuorilla.

Eli allekirjoituksesi autossa moottori ei lämpene tehdasasenteisen webaston avulla.

En ole ikinä kuvitellut ostavani huippuautoa kun Skodan ostin  ;D Yleensäkin vaggilaiset on aikamoista kuraa jos vaikka vertaa esim fordiin tai Volvoon. Simplyclever slogan on kaukana todellisuudesta.

Onhan tää Skodalta aika surkeaa toimintaa jos oppaat sanoo että tällainen ominaisuus on mutta todellisuudessa sitä ei olekaan. Pitääpä kysyä mielipidettä maahantuojaltakin.
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

vesala

Lainaus käyttäjältä: Teetoo - 15.01.24 - klo:16:11Onhan tää Skodalta aika surkeaa toimintaa jos oppaat sanoo että tällainen ominaisuus on mutta todellisuudessa sitä ei olekaan. Pitääpä kysyä mielipidettä maahantuojaltakin.

Itse näkisin että ristiriita on vain tuossa 2020 PDF-manuaali ja 2021 nettimanuaali välillä.
Toki harhaanjohtavaa on mainostaa "polttoainetoiminen lisälämmitin".  Kansan kielellä Webasto
ja silloin jokainen oletuksen luulee, että se lämmittää myös moottoria.  Mutta sehän on vain oma
vikani että "luulee" :-(

Kamuxin Ruotsiauton jutusta tuli vastaus että Kamux maksaa sen päivityksen Infoteinmentin osalta,
että on sama kuin Suomi-auto.  Tosin empä oikein usko että vaikuttaa mitä lukenut täällä juttuja.
Taitaa olla vain Skodan vakiovastaus, että jos ei toimi, niin softa päivitettävä.  Katsotaan
päivityksen jälkeen mitä sanovat jos ei Webasto lähde puhelimella käyntiin (sehän lähteen nytkin sillä
jipolla, että ensin sähköllä käyntiin, sitten pois ja bensalla käyntiin).


Teetoo

Lainaus käyttäjältä: vesala - 15.01.24 - klo:18:55Itse näkisin että ristiriita on vain tuossa 2020 PDF-manuaali ja 2021 nettimanuaali välillä.
Toki harhaanjohtavaa on mainostaa "polttoainetoiminen lisälämmitin".  Kansan kielellä Webasto
ja silloin jokainen oletuksen luulee, että se lämmittää myös moottoria.  Mutta sehän on vain oma
vikani että "luulee" :-(

Kamuxin Ruotsiauton jutusta tuli vastaus että Kamux maksaa sen päivityksen Infoteinmentin osalta,
että on sama kuin Suomi-auto.  Tosin empä oikein usko että vaikuttaa mitä lukenut täällä juttuja.
Taitaa olla vain Skodan vakiovastaus, että jos ei toimi, niin softa päivitettävä.  Katsotaan
päivityksen jälkeen mitä sanovat jos ei Webasto lähde puhelimella käyntiin (sehän lähteen nytkin sillä
jipolla, että ensin sähköllä käyntiin, sitten pois ja bensalla käyntiin).



Se on totta että manuaalien välillä on ristiriitaa. Minä perustan oman tietoni auton mukana tulleeseen käyttöohjeeseen ja oletan että autossa on se mitä siellä luvataan olevan. käyn testauttamassa webaston toiminnan autosähköliikkeessä. Palaan sitten asiaan mitä he siitä sanovat. Ja sitten väännetään Skodan kanssa jos tarpeen.
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

vesala

Lainaus käyttäjältä: Teetoo - 15.01.24 - klo:19:38Se on totta että manuaalien välillä on ristiriitaa. Minä perustan oman tietoni auton mukana tulleeseen käyttöohjeeseen ja oletan että autossa on se mitä siellä luvataan olevan.

Nyt kun katsoin auton mukana tulleesta ruotsinkielisestä käyttöohjeesta, niin siellä
sanotaan että "lämmittää sisätilat ja moottorin".  Se on 7/2020 painos. 
Auton tuotantopäivä on 28.08.2020, vuosimalli 2021.  Passat väki sanoo että 2017
malleissa lämmitti, 2020 faceliftissä ei enää.  Manuaalit ovat varmaankin tuolta
vanhemmalta ajalta kuten sanottiin.  Kuinka paljon asiakas voi vedota siihen, että
manuaalissa sanotaan jotakin jos valmistaja sanoo sitten että "vahingossa jäänyt".

Mutta asiaan:  Jos webasto ei lämmitä moottoria, niin onko sen käytöstä mitään hyötyä
jos auto on laturissa kiinni?  Kannattaako silloin kuitenkin aina lämmittää sähköllä?
Ja webastolla vain jos auto on parkissa, jossa sähköä ei saa?  Sitten mitä Skoda Connectissa tarkoittaa "Virtalähde: Salli akun käyttö".  Onko se ajoakun vai 12v akun?  Mihin vaikuttaa jos sallii/ei salli?  Olisi kiva jos noista jossakin (vai en vain löydä) sanottaisin selkeästi.

Passatti

Olen tässä lukenut mielipiteitä iv Webaston toiminnasta. Webasto ei lämmitä moottoria eikä ole koskaan lämmittänyt. Se ohjekirja mikä Skoda on päästänyt ulos on virheellinen iv:n suhteen. Sama teksti lämmityksestä englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi on virheellinen. Minulla on auto ollut neljä vuotta ja moottori on kylmä vaikka lämmitän 30 min Webastoa. Sisällä on lämmintä. Moni muukin auto merkki joka käyttää Webastoa ei lämmitä moottoria. Esim. BMW ja Mersu, omakohtaiset kokemukset. Hienoahan se olis jos moottorikin olisi lämmin.
Always lead, never follow

dunlop

Mikäs hyöty tuosta webaston käytöstä sitten on jos polttomoottorin antaa käydä x minuuttia kuitenkin kylmänä ennen lähtöä? Siinähän ajassa se auto lämpenee sisältä kun pyyhkii enimmät lumet pois.

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: dunlop - 16.01.24 - klo:09:32Mikäs hyöty tuosta webaston käytöstä sitten on jos polttomoottorin antaa käydä x minuuttia kuitenkin kylmänä ennen lähtöä? Siinähän ajassa se auto lämpenee sisältä kun pyyhkii enimmät lumet pois.

Webaston käytöllä on ainakin seuraavat edut: säästää moottoria, säästää polttoainetta, säästää ympäristöä, lämmittää sisätilat ja sulattaa ikkunat.

Sain tuossa skodan tuotetekniikalta vastauksen webaston toimintaan: Se ei lämmitä moottoria phev-malleissa ja sitä ei saa myöskään muokattua siten, että lämmittäisi.

Käyttöohjekirja itselläni 11/2020 painos. Siellä vielä lukee että lämmittäisi moottorin. Nähtävästi ovat unohtaneet vanhat ohjekirjat autoihin ja nyt painavat asian villaisella.
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 15.01.24 - klo:21:47Olen tässä lukenut mielipiteitä iv Webaston toiminnasta. Webasto ei lämmitä moottoria eikä ole koskaan lämmittänyt. Se ohjekirja mikä Skoda on päästänyt ulos on virheellinen iv:n suhteen. Sama teksti lämmityksestä englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi on virheellinen. Minulla on auto ollut neljä vuotta ja moottori on kylmä vaikka lämmitän 30 min Webastoa. Sisällä on lämmintä. Moni muukin auto merkki joka käyttää Webastoa ei lämmitä moottoria. Esim. BMW ja Mersu, omakohtaiset kokemukset. Hienoahan se olis jos moottorikin olisi lämmin.

Onko nämä muut merkit olleet myös hybridejä? Pelkät bensaversiot oman kokemuksen mukaan lämmittää myös moottorin esim. Ford tai vw
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

dunlop

Lainaus käyttäjältä: Teetoo - 16.01.24 - klo:11:04Webaston käytöllä on ainakin seuraavat edut: säästää moottoria, säästää polttoainetta, säästää ympäristöä, lämmittää sisätilat ja sulattaa ikkunat.

Sain tuossa skodan tuotetekniikalta vastauksen webaston toimintaan: Se ei lämmitä moottoria phev-malleissa ja sitä ei saa myöskään muokattua siten, että lämmittäisi.

Käyttöohjekirja itselläni 11/2020 painos. Siellä vielä lukee että lämmittäisi moottorin. Nähtävästi ovat unohtaneet vanhat ohjekirjat autoihin ja nyt painavat asian villaisella.

Mutta jos webasto ei lämmitä moottoria niin mikä näistä pätee enää paitsi lämmin sisätila?
Vai ymmärsinkö jotain nyt väärin.

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: dunlop - 16.01.24 - klo:13:46Mutta jos webasto ei lämmitä moottoria niin mikä näistä pätee enää paitsi lämmin sisätila?
Vai ymmärsinkö jotain nyt väärin.

Niin eihän siitä muuta hyötyä ole kuin lämmin koppi. Toin vaan esille ne hyödytkin mitä voisi olettaa saavan.
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

rampas

Lainaus käyttäjältä: Teetoo - 16.01.24 - klo:11:04Käyttöohjekirja itselläni 11/2020 painos. Siellä vielä lukee että lämmittäisi moottorin. Nähtävästi ovat unohtaneet vanhat ohjekirjat autoihin ja nyt painavat asian villaisella.
Ei kai kukaan osta autoa käyttöohjekirjan perusteella?

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: rampas - 16.01.24 - klo:22:09Ei kai kukaan osta autoa käyttöohjekirjan perusteella?

No tuskin. Eikä kukaan niin ole väittänytkään.
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Teetoo - 16.01.24 - klo:11:06Onko nämä muut merkit olleet myös hybridejä? Pelkät bensaversiot oman kokemuksen mukaan lämmittää myös moottorin esim. Ford tai vw
Eivät ole olleet hybrideitä vaan Ovat olleet bensa vehkeitä.
Always lead, never follow

dunlop

Vuosihuolto taas edessä ja pikkuhiljaa näitä pitäisi alkaa makselemaan omalla rahalla. Oliko nyt näin että akkutakuu säilyy vain merkkihuollossa autoa käyttämällä? Niin ainakin jostain kerrottiin kun kyselin hintaa, mutta Skodan sivuilta en varsinaista lausetta löytänyt enkä ohjekirjastakaan johon sieltä viitattiin. Tuossahan ne sähköllä ajamisen säästöt sitten meneekin jos joka vuosi maksetaan huolloista useampi satanen enemmän. Ymmärrän ensimmäisen kahden vuoden ajan, mutta nyt jos tätä samaa venytellään sinne 8 vuoteen asti niin jo on rahanmenoa  8)

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: dunlop - 17.01.24 - klo:14:17Vuosihuolto taas edessä ja pikkuhiljaa näitä pitäisi alkaa makselemaan omalla rahalla. Oliko nyt näin että akkutakuu säilyy vain merkkihuollossa autoa käyttämällä? Niin ainakin jostain kerrottiin kun kyselin hintaa, mutta Skodan sivuilta en varsinaista lausetta löytänyt enkä ohjekirjastakaan johon sieltä viitattiin. Tuossahan ne sähköllä ajamisen säästöt sitten meneekin jos joka vuosi maksetaan huolloista useampi satanen enemmän. Ymmärrän ensimmäisen kahden vuoden ajan, mutta nyt jos tätä samaa venytellään sinne 8 vuoteen asti niin jo on rahanmenoa  8)

Oma kokemukseni on ettei autoa tarvitse käyttää välttämättä merkkihuollossa kunhan valittu huoltoliike osoittaa tekevänsä huollot huolto-ohjelman mukaisesti ja alkuperäisillä varaosilla. Näin takuu säilyy. Nuo pitää varmistaa ja pyytää vaikka mustaa valkoisella.

Joskus menneisyydessä käytin autoani muulla kuin merkkihuoltamolla, niin he eivät suostuneet tarkistamaan maalipintaa autosta. Siltä osin huoltomerkintä jäi puutteelliseksi.

Itse käytän aina merkkihuoltamolla niin eipähän tule jälkeenpäin ongelmia. Kerran pyysin öljynvaihdosta tarjouksia edelliseen autooni, niin jotkut toimijat (halvimmat)tarjosivat huoltoa ihan vääränlaisilla öljyillä. Asiasta kysyttäessä vastaus oli että kyllä ne sinne koneeseen kelpaa, ei mitään ongelmaa ;D
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy