Takavalot palamaan myös päivällä?

Aloittaja Repo, 21.07.18 - klo:20:29

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.07.18 - klo:11:27
Itse sitoisin pakollisesti auton mittaristovalaistuksen tuohon takavalojen / parkkien palamiseen.

Siitä nuo yleisimmät mokat ilman automatiikkaa mielestäni johtuu, kun esim KIA ja Opel ovat sellaisia että valokatkaisimen 0-asennossa palaa keulassa ledit ja mittaristossa valot mutta perä on pimeänä.

Mittaristo pimeäksi silloin kun perä on pimeänä olisi hyvä tilanne mistä lähteä liikkeelle.

Yksittäisen auton näkökulmasta säästö voi tuntua turhalta, mutta jos jokaisessa maailman autossa palaa turhaan 10w edestä valoja, on aika monta turhaa kilowattia poltettu. Pitäisi muistaa katsoa asioita monesta perspektiivistä.

Minkä arvoiseksi lasket ihmishenget?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.07.18 - klo:11:27
esim KIA ja Opel ovat sellaisia että valokatkaisimen 0-asennossa palaa keulassa ledit ja mittaristossa valot mutta perä on pimeänä.

Tähän listaan voi lisätä ainakin Toyotat ja Nissanit, ei toki kokemusta kaikista malleista mutta useammassa hyvin tuoreessa laitteessa olen tämän saman havainnut.

VAG on tässä asiassa kyllä fiksu kun mittaristo on pimeänä DRL valojen kanssa.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.07.18 - klo:11:33
Minkä arvoiseksi lasket ihmishenget?

Tätä kysyisin itsekkin. Voisin vaikka itse arvata, että jos takavalojen palaminen turhaan aiheuttaa onnettomuuden tai edes läheltäpititilanteen niin siihen mennessä takavalojen palamattomuus on aiheuttanut varmaan jotain 100 000 - 1 000 000 läheltäpititilannetta.

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.07.18 - klo:11:27
Yksittäisen auton näkökulmasta säästö voi tuntua turhalta, mutta jos jokaisessa maailman autossa palaa turhaan 10w edestä valoja, on aika monta turhaa kilowattia poltettu. Pitäisi muistaa katsoa asioita monesta perspektiivistä.

Paljon turhempia kilowatteja poltetaan moninkertaisesti väärillä rengaspaineilla, ajotavoista puhumattakaan. Tai onko radio ja penkinlämmitys jotenkin hyväksyttävämpiä kilowattien tuhlaamiseen? Mites sitten autojen softaamiset (tehot ja EGR) mitä ihannoidaan toisissa topiceissa. Eiköhän nekin aiheuta saasteita aikapaljon enemmän kuin takavalojen polttaminen?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

OctyRO

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.07.18 - klo:11:27
Itse sitoisin pakollisesti auton mittaristovalaistuksen tuohon takavalojen / parkkien palamiseen.

Mittaristo pimeäksi silloin kun perä on pimeänä olisi hyvä tilanne mistä lähteä liikkeelle.
Hyvä idea, mutta kun itsellä on digitaalinen mittaristo, niin ei toimisi sitten sekään, sekin varmaan tulossa ihan joka autoon lähitulevaisuudessa.

Mielenkiintoista seurata tätä keskustelua. Uskon, että isolla mittakaavalla tässä on iso säästö kuin ympäristölle niin myös itse kuljettajalle (säästäähän se valoja).

Haittatekijät taitavat olla suhteellisen pieniä vrt. hyöty. Jos vaikka puhutaan haittana sitä, että musta auto ei erotu kunnolla takaa koska perä ei pala, niin toinen seikka on taas se, että kun se auto laittaa vilkun tai jarrut päälle, niin erottuu paljon terävämmin, kuin se, että siellä palaisi jo ennestään jotain punaista lediä. En ole foorumeita kauheasti lukenut, enkä lehtiä, mutta jos tämä koetaan näin suureksi ongelmaksi niin kuinka monta onnettomuutta tällaiset asiat oikeasti aiheuttaa? Jos otetaan huomioon se, että sadetunnistin kun haistelee kosteutta niin laittaa kyllä takavalotkin palamaan, ja ainakin osissa autoissa takavalot lähtee palamaan kun nopeutta on yli 140 (vai oliko enemmän).

Jos palavat takavalot auttavat sokeaa tai muuten huonosti liikenteeseen keskittyvää kuljettajaa näkemään auton, niin eipä taida olla valoissa vika. Ja peräänajoista jos puhutaan niin alkaa olemaan aika monessa uudessa autossa tuo etututka, joka estää tai lieventää peräänajoa. Jos on vähäänkään epäilys, että on sokea, niin tutkan näkymät (sen kun se huomaa auton) saa kyllä näkyviin suoraan mittaristoon.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 26.07.18 - klo:14:13
Hyvä idea, mutta kun itsellä on digitaalinen mittaristo, niin ei toimisi sitten sekään, sekin varmaan tulossa ihan joka autoon lähitulevaisuudessa.

Mielenkiintoista seurata tätä keskustelua. Uskon, että isolla mittakaavalla tässä on iso säästö kuin ympäristölle niin myös itse kuljettajalle (säästäähän se valoja).

Haittatekijät taitavat olla suhteellisen pieniä vrt. hyöty. Jos vaikka puhutaan haittana sitä, että musta auto ei erotu kunnolla takaa koska perä ei pala, niin toinen seikka on taas se, että kun se auto laittaa vilkun tai jarrut päälle, niin erottuu paljon terävämmin, kuin se, että siellä palaisi jo ennestään jotain punaista lediä. En ole foorumeita kauheasti lukenut, enkä lehtiä, mutta jos tämä koetaan näin suureksi ongelmaksi niin kuinka monta onnettomuutta tällaiset asiat oikeasti aiheuttaa? Jos otetaan huomioon se, että sadetunnistin kun haistelee kosteutta niin laittaa kyllä takavalotkin palamaan, ja ainakin osissa autoissa takavalot lähtee palamaan kun nopeutta on yli 140 (vai oliko enemmän).

Jos palavat takavalot auttavat sokeaa tai muuten huonosti liikenteeseen keskittyvää kuljettajaa näkemään auton, niin eipä taida olla valoissa vika. Ja peräänajoista jos puhutaan niin alkaa olemaan aika monessa uudessa autossa tuo etututka, joka estää tai lieventää peräänajoa. Jos on vähäänkään epäilys, että on sokea, niin tutkan näkymät (sen kun se huomaa auton) saa kyllä näkyviin suoraan mittaristoon.
Iso säästö ympäristölle  ;D Kuinkahan iso? Entä jos jätettäisiin se digitaalinen mittaristo pois niin saataisiin isompi säästö. Sillä kun ei edes tee mitään.

Sadetunnistin haistelee  ;D
Vai että tutkat auttaa kun et näe edellä ajavaa? Huhhuh... taitaa olla taas joku nimimerkillä ajan vain päivällä Helsingissä, ja kilometrejä tulee vuodessa 20tkm, ja kortti ollut 2 vuotta... 8)

Totuus vaan on, että päiväajovalot voi olla autossa vaikkei olisi tutkia, sadetunnistimia tai digimittaristoja. Mutta harva nykyään osaa edes ilman niitä ajaa.

Skeida-Bob

Niin pal näkyy näitä persva(l)ot pimeenä kiitäviä rokkareita täällä ylemmän tason Suomessa räntäsateissa, tummenevassa illassa, aamun sumussa, tosi myöhäisessä pimeässä illassa ja synkässä vesisateessa, että vakiona takatuikut palamaan ja vcds-tehonörtit sun muut jeesukset voi sitten maailmanpelastusvihreyksissään koodailla ne pimeiksi ihan miten haluaa tieliikennelakien sallimissa rajoissa. Sopisiko tämä? Lähettäkää toukoaallolle fanikirje vaikka.
jo läks pazka pihasta.

Enhancer

Löysin vastauksesta jotain, minkä koen kohdistuvan itseeni.

Onneksi järjetön takavalojen turhaan polttaminen on lainsäädännössa Euroopassa kielletty. Sääli että Suomessa tulkitaan erikseen tätä ja sallitaan moinen järjetön valojen polttaminen päivällä. Ajo-olosuhteiden niin vaatiessa valoista huolehtii kuljettaja.

Pitäisikö varmuudeksi kovakoodata tuulilasinpyyhkijätkin jatkuvasti päälle, jos sattuu vaikka satamaan eikä kuski laita pyyhkijöitä päälle?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 07.08.18 - klo:12:00
Pitäisikö varmuudeksi kovakoodata tuulilasinpyyhkijätkin jatkuvasti päälle, jos sattuu vaikka satamaan eikä kuski laita pyyhkijöitä päälle?
Aika hienon olkiukon rakensit!

Sinusta todella on keskivertoautoilijan yhtä todennäköistä huomata etteivät takavalot pala kun näkyvyys on heikentynyt vaikkapa lumipöllyn takia, kuin havaita etteivät pyyhkijät ole päällä kun sataa vettä?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Skeida-Bob

Ei tuossa mitään henkilöön osuvaa ollut tarkoitus julistaa, takaa pimeitä etukiiltomatoja vain nyt näkee niin paljon väärissä olosuhteissa, että iso osa normiautoilijoita nyt ei vaan tätä asiaa hiffaa. Hämmästyttää kyllä kun tuota esiintyy jo oikeasti varsin hämärässä, useimmiten toki taajamissa. Itsellä on lähipäiviltä jokunen sadepäivän ajo, suht. rankkaa kuuroa, ja myös tämän aamun alueellinen sumu, muistin kääntää uunin päälle, mutta ei se nyt niin kovin automatik ole mielessä. Pyyhkijävertaus ei kyllä ollut kovin nokkela.
jo läks pazka pihasta.

jamo75

ei siinä rankkasateessa ne takavalot mihinkään näy, jarruvalot tai sumuvalot kyllä.
eli jos ei käytä sumu valoa koskaan niin mitäs hyöytyä niistä takavaloista oli ?

Lainaus käyttäjältä: Skeida-Bob - 07.08.18 - klo:20:37
Ei tuossa mitään henkilöön osuvaa ollut tarkoitus julistaa, takaa pimeitä etukiiltomatoja vain nyt näkee niin paljon väärissä olosuhteissa, että iso osa normiautoilijoita nyt ei vaan tätä asiaa hiffaa. Hämmästyttää kyllä kun tuota esiintyy jo oikeasti varsin hämärässä, useimmiten toki taajamissa. Itsellä on lähipäiviltä jokunen sadepäivän ajo, suht. rankkaa kuuroa, ja myös tämän aamun alueellinen sumu, muistin kääntää uunin päälle, mutta ei se nyt niin kovin automatik ole mielessä. Pyyhkijävertaus ei kyllä ollut kovin nokkela.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 07.08.18 - klo:12:00
Onneksi järjetön takavalojen turhaan polttaminen on lainsäädännössa Euroopassa kielletty.

Onko nyt taas pikkasen paksua tekstiä..

Meinaat siis, että jos lähden vm. 2001 Toyota Corollan kanssa (jossa ajovalot syttyvät automaattisesti kun moottorin käynnistää) eurooppaan lomailemaan, saan sakot valojen turhasta polttamisesta?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Skeida-Bob

OT; sytyttelen tuolla osuudella valot vesisateessa siksi että vanhemman superbin alhaalla olevat päivävalot eivät varsinkaan notkosuuksilla ole parhaiten erottuvia vastaantulijoille, muutama kiireinen seassa niin ohitusfibat lisääntyy kun katsotaan niitä kauempana tulevia näkyviä ajovaloja. Minulla on eri ongelma vesisateen kanssa kuin Jamolla, en asu monsuunialueella, joten yleisin rankahko sade on se kun porukka päästää edelleen 80-100kmh, silloin takavalotkin erottuvat niin pitkälle kuin suoraa riittää; sumuvalot näissä tapauksissa häikäisee ja rajoittaa yleistä näkemistä. No meitsin simmuista toisesta on lasiainen liikahtanut, toinen kunnossa, kaukonäkö varsin tiptop kuitenkin edelleen. Kunnon rankkis on melko harvoin, se pakottaa pöljimmänkin himmaamaan kunnolla. Omaan superiin näyttäisi olevan koodattu siis takavalot myös nolla-asennossa, näyttää että siellä palaa yksi tuikku laidaalla, ei koko patteri.
jo läks pazka pihasta.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 07.08.18 - klo:20:40
ei siinä rankkasateessa ne takavalot mihinkään näy, jarruvalot tai sumuvalot kyllä.
eli jos ei käytä sumu valoa koskaan niin mitäs hyöytyä niistä takavaloista oli ?

Jos ne takavalot ovat päällä niin näkyvät varmasti paremmin kuin pimeänä olevat valot.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 07.08.18 - klo:12:00
Löysin vastauksesta jotain, minkä koen kohdistuvan itseeni.

Onneksi järjetön takavalojen turhaan polttaminen on lainsäädännössa Euroopassa kielletty. Sääli että Suomessa tulkitaan erikseen tätä ja sallitaan moinen järjetön valojen polttaminen päivällä. Ajo-olosuhteiden niin vaatiessa valoista huolehtii kuljettaja.

Pitäisikö varmuudeksi kovakoodata tuulilasinpyyhkijätkin jatkuvasti päälle, jos sattuu vaikka satamaan eikä kuski laita pyyhkijöitä päälle?
Tämä vastauksesi kuvastaa hyvin miten helppoa on netissä vaan huudella ja väittää vastaan, vaikkei ole mitään perusteita.  :-\

sakal83

Siittimessä ei takavalot palaneet liikkeestä ulos rullatessa.
Ensitöikseni koodasin valot palamaan.
Eihän niitä tilanteita paljon ole koska takavaloista olisi hyötyä, mutta valitettava totuus on, että suurinosa autoilijoista ei osaa kytkeä niitä valoja päälle, kuin vasta jos itse ei näe eteensä. Pääosin tässä vaiheessa automatiikka kyllä on sen jo tehnyt.
Autoa käyttävä toinen osapuoli saattaa kuulua myöskin tähän ryhmään, niin parempi ajella valot päällä ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

multsi

Moni kuljettaja ajaa tasan yhtä nollat taulussa kuin mihin auton valokatkaisinkin osoittaa.

Musta on täysin uskomatonta, että nykyään keskellä yötä motarilla tai maantiellä voi tulla musta auto vastaan perse pimeänä.
talvella jos sataa lunta ja pöllyää, niin tilanne on vielä pahempi. Edessä olevasta valkoisesta autosta ei näe yhtään mitään jos siellä vedetään tyhjäpäisenä DRL-asennossa.

Hyvissä olosuhteissa päivällä takavalojen polttaminen voi olla turhaa, mutta moni kuljettaja ei ymmärrä autonsa ajovaloautomatiikasta tuon taivaallista, eikä osaa sytyttää niitä tilanteiden mukaan. Mielestäni koko automaatikasta puhuminen on nykyään kyseenalaista kaikkeen valoihin liittyvän säätämisen takia.

M_M

Lainaus käyttäjältä: multsi - 08.08.18 - klo:09:44
Mielestäni koko automaatikasta puhuminen on nykyään kyseenalaista kaikkeen valoihin liittyvän säätämisen takia.

Tämä on juuri se syy miksi haluan autoni takavalojen palavan myös päivävalojen kanssa. Minä käsitän automatiikan niin, että valokatkaisija on asennossa "AUTO" ja minun ei tarvitse välittää asiasta tuon taivaallista.

Jos takavalot ovat pimeänä päivävalojen kanssa, tämä ei toteudu. Sumussa valot täytyy kääntää päälle, lumipölyssä valot täytyy kääntää päälle, jos sataa niin automatiikka sytyttää valot pyyhkijöiden aktivoiduttua mutta mitäs kun sade loppuu? Rankkasateen jälkeinen tie voi nostattaa melkoisen vesisumun auton taakse, mutta automatiikka on jo sammuttanut takavalot.

Kaikkea aivan vitun turhaa arpomista ja säätämistä, jolta välttyy yksinkertaisesti sillä että takavalot palavat aina.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hesse

Ainakin Euroopassa (Saksassa) saa sakot, jos polttaa takasumuvaloa vesi- tai lumisateessa. Sumussakin täytyy näkyvyys olla alle 50 m, jolloin nopeuskin pitää olla alle 50 km/h.

SiPaLe

Itse kannatan tätä ajatusta että jotain palaa takana myös päivällä päiväajovalojen ollessa päällä, virrankulutus näin yksikkötasolla ei ole niin suuri että omiin kuluihin vaikuttaisi, totta kai jos aletaan taas koko maailman autoja miettimään niin asia on eri, mutta niin on olosuhteetkin missä ajetaan jne...

Omaan Leon ST:hen olen koodannut ulommat korinpuoleiset takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa, ja kun automatiikka kytkee ajovalot eteen päälle niin takana syttyy luukussa olevat ledit ja kilpivalot myös mukaan. Kuten monessa viestissä tullut esiin, automatiikkaan ei aina 100% pysty luottamaan, tai jos joku onkin kääntänyt katkaisijan 0-asentoon huomaamatta, jolloin esim. omassani palaa päiväajovalot koko ajan, niin onpahan siellä takanakin jotain tuikkua. 

clacson

Sattui silmiin seuraava juttu Tekniikan Maailmasta joulukuulta 2016:
- https://tekniikanmaailma.fi/nayttaa-silta-etta-paalla-olevat-takavalot-tulevat-takaisin-autoihin/
Tiedä sitten sen todenperäisyyttä.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

OctyRO

Lainaus käyttäjältä: clacson - 08.08.18 - klo:10:35
Sattui silmiin seuraava juttu Tekniikan Maailmasta joulukuulta 2016:
- https://tekniikanmaailma.fi/nayttaa-silta-etta-paalla-olevat-takavalot-tulevat-takaisin-autoihin/
Tiedä sitten sen todenperäisyyttä.

Mielenkiintoinen juttu, eipä haittaa minua ollenkaan. Mutta tällähän on nimenomaan porukkaa jotka koodailee niitä palamaan vaikka tehtaalta eivät ole niin tulleet. En tiedä sitten, ei taida olla yhdelläkään sattunut oikeasti mitään peräänajoa sen takia, vaan kun ihminen vanhaan tottuu, niin vastustaa sitten kaikkia muutoksia ja siksi tässäkin on monelle saatava ne palamaan.

Onko nyt siis selkeää ohjetta jolla ne saisi palamaan? Voisi laittaa sen vaikka ketjun ekaan viestiin.

multsi

Sitähän ei kukaan tiedä miten monta onnettomuutta takavalottomuuden takia on tapahtunut tai tulee tapahtumaan. Varmaa on kuitenkin se, että valottomuus ei pimeässä tai lumipyryssä turvallisuutta ainakaan paranna. Muistan miten viime talvena esimerkiksi länsiväylällä lumisateen aikana takavaloton auto meni ohitse, ja 20 metrin jälkeen se oli kadonnut näkyvistä täysin.

Kaikki muutos ei ole muutosta parempaan. Itse inhoan erityisesti jos asioita pitää muuttaa vain muuttamisen tai uudistamisen takia ilman, että muutoksesta olisi mitään hyötyä. En tarkoita vain autoja, vaan yleisesti kaikkea.

osviitan

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 08.08.18 - klo:12:16
Mielenkiintoinen juttu, eipä haittaa minua ollenkaan. Mutta tällähän on nimenomaan porukkaa jotka koodailee niitä palamaan vaikka tehtaalta eivät ole niin tulleet. En tiedä sitten, ei taida olla yhdelläkään sattunut oikeasti mitään peräänajoa sen takia, vaan kun ihminen vanhaan tottuu, niin vastustaa sitten kaikkia muutoksia ja siksi tässäkin on monelle saatava ne palamaan.

Onko nyt siis selkeää ohjetta jolla ne saisi palamaan? Voisi laittaa sen vaikka ketjun ekaan viestiin.

Oletan että vain VCDS tai OBD Eleven hoitaa tämän, jälkimmäisessä jopa valmis ohjelma, jolla tämän saa tehtyä.
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

tarrasq

Auton luovutuksessa Raahen autokulma ilmoitti laittaneensa ilman erillistä pyyntöä takavalot palamaan aina. Olen erittäin tyytyväinen. Olisivat varmasti pyydettäess säätäneet sen myös takaisin oletusasetuksille, jos olisin niin jostain ihmeen syystä halunnut.
Superb 2018 TSI 280

Daatta

Jännää että yksiselitteinen asia (omasta mielestä siis) kerää näinkin voimakasta keskustelua. ::) Itse pidän pimeää takapäätä ilman muuta turvallisuusriskinä.

Nykyisessä Cuprassa takavalot paloivat minulle tullessa, ilmeisesti maahantuoja on ne koodannut päälle. Edelliseen Cupraa koodausta ei suostuttu tekemään liikkeesä, kuulemma se oli erikseen kielletty. Piti itse naputella VCDS:llä. Asiat muuttuvat, tällä kertaa parempaan suuntaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

wsaarja

Onnistuuko superB:ssä koodata peräkärryn valot palamaan silloin kun auto on päiväajovaloilla? Ei näköjään riitä että auton takavalot on koodattu palamaan.

M_M

Kyllä se onnistuu. Auton takavalot kun laittaa palamaan aktivoimalla adaptaatiokanavan Tagfahrlicht - Dauerfahrlicht aktiviert zusaetzlich Standlicht auswählen niin päivävalojen kanssa palavat auton takavalot, rekisterikilven valot sekä perävaunun valot.

Pelkät auton takavalot saa kyllä palaamaan erikseen säätämällä vain kyseisten valaisimien ohjauskanavia mutta silloin jäävät rekkarivalot ja perävaunun valot pimeäksi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dwntime

Lainaus käyttäjältä: M_M - 16.04.23 - klo:20:41
Kyllä se onnistuu. Auton takavalot kun laittaa palamaan aktivoimalla adaptaatiokanavan Tagfahrlicht - Dauerfahrlicht aktiviert zusaetzlich Standlicht auswählen niin päivävalojen kanssa palavat auton takavalot, rekisterikilven valot sekä perävaunun valot.

Pelkät auton takavalot saa kyllä palaamaan erikseen säätämällä vain kyseisten valaisimien ohjauskanavia mutta silloin jäävät rekkarivalot ja perävaunun valot pimeäksi.

Tuossa tuon pelkän yhden kanavan muutoksella tulee sellainen hauska fiitseri sitten että myös valokytkimessäs palaa kaikki valot kuten silloin kun ajovalot olisivat normaalisti päällä. Yksittäisiä kanavia muokkaamalla saa sen "edun" että valokytkin polttaa vain pelkkää AUTO tekstiä silloin kun on päiväajovalomoodissa ja kaikki valot palavat kytkimessä kun auto päättää oikeasti kytkeä valot päälle.

Ja rekkarivalot saa kyllä palamaan yksittäisiä valokanavia säätämällä mutta perävaunun kanssa valot ei toimi kuten M_M kirjoittaakin.

M_M

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 17.04.23 - klo:08:38
Yksittäisiä kanavia muokkaamalla saa sen "edun" että valokytkin polttaa vain pelkkää AUTO tekstiä silloin kun on päiväajovalomoodissa ja kaikki valot palavat kytkimessä kun auto päättää oikeasti kytkeä valot päälle.

Tää ei kyllä kysymyksen kohteena olevassa Mk3 Superbissa toimi näin. Tai ainakaan mun auto ei toimi. Valokatkaisijassa palaa automaattiasennossa aina pelkkä AUTO, riippumatta siitä mitä valoja on päällä. Mun edellinen MQB-auto (Audi A3) toimi toisin ja siitä tosiaan näki valokatkaisijasta milloin ajovalot syttyivät. Tämä ominaisuus toimi siinä autossa aivan oikein vaikka tuo kyseinen adaptaatiokanava olikin koodattu päälle.

Nämä valokatkaisijan temput vaikuttavat siis vaihtelevan jonkin verran automallien välillä, tai ainakin oma kokemukseni on sellainen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: M_M - 16.04.23 - klo:20:41
Kyllä se onnistuu. Auton takavalot kun laittaa palamaan aktivoimalla adaptaatiokanavan Tagfahrlicht - Dauerfahrlicht aktiviert zusaetzlich Standlicht auswählen niin päivävalojen kanssa palavat auton takavalot, rekisterikilven valot sekä perävaunun valot.

Pelkät auton takavalot saa kyllä palaamaan erikseen säätämällä vain kyseisten valaisimien ohjauskanavia mutta silloin jäävät rekkarivalot ja perävaunun valot pimeäksi.

Löysin obdelevenille tällaisen ohjeen - mikä tuo jälkimmäisen koodauksen funktio on?



    STG 09 (Bordnetz)
    Anpassung
    Suche nach: "Tagfahrlicht"
        Hecklampe zusätzlich:
            Tagfahrlicht-Dauerfahrlicht aktiviert zusaetzlich Standlicht
                Wert auf "aktiv" setzen (Standard: "nicht aktiv")
        Bedienung im Infotainment-System aktivieren
            Tagfahrlicht Aktivierung durch BAP oder Bedienfolge moeglich
                Wert auf "aktiv" setzen (Standard: "nicht aktiv")

M_M

#59
En nyt ulkoa muista varmaksi, mutta olisiko tuo sitten se optio joka tuo auton asetusvalikkoon näkyville täpän päiväajovaloja varten. Jos tuo on aktivoitu niin ottamalla rastin pois ruudusta saa auton halutessaan käyttäytymään niin, että valokatkaisijan asennossa OFF autosta todella sammuvat kaikki valot. Normaalitilassa ruudussa on rasti ja tuossa kyseisessä asennossa palavat päiväajovalot.

Oletuksena tehtaan jäljiltä tuota optiota ei asetusvalikossa ole ollenkaan.

EDIT: Joo, on se se. Tuollainen valinta ilmestyy jos sen aktivoi. Ruksi pois ruudusta niin auto ei polta päivävaloja lainkaan vaan on täysin pimeänä silloin kun normaalisti mentäisiin päivävaloilla.


VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy