Ulkolämpötila

Aloittaja jaska74, 20.01.24 - klo:20:53

« edellinen - seuraava »

jaska74

Varmaan muutkin on huomannut että pasuunan mittaristo liioittelee pakkasta pari pykälää, mutta esim obd11 livedata näyttää ihan eri lukemaa (oikeeta) saisko tuota synkattua jollain konstilla?

Immunity

Mulla aika lailla näyttää juuri sitä, mitä talon lämpömittarit näyttää. Pois lukien tietysti tilanteet, kun esilämmitys weballa. Mutta pihaan kun ajaa, niin samoja lukemia näyttää muiden mittareiden kanssa.

Sinun olennaisempaan kysymykseen ei ole valitettavasti tietoa.   :)

jaska74

Hmm.. facen passat ryhmässä moni valittaa että mittari näyttää väärin. Oiskohan sitten anturi tiensä päässä

northrob

Itsellä lämpömittari näytti kesällä -2 °C verrattuna oikeaan. Alkutalvesta virhe vaihtui yhtäkkiä +4:ksi ja nyt on jonkin aikaa ollut suunnilleen oikeassa. OBD säätö ois kyllä kiva  ;D
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-ŠKODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

Passat19

Kuinkahan tarkka OEM ulkolämpömittari (part no. 3G0820535) ylipäänsä on, onko jollain speksit? Ulkolämpömittari sij. rek.kilven takana etupuskurin sisällä ja on kiinni säleikössä. Jos esim. alapuolinen säleikkö on peitetty viimasuojalla niin vaikuttaa lämpötilan mittaamiseen. Ehkä suurin merkitys on sillä miten lämpötila-anturin tietojen mittaaminen on toteutettu. Passatissa jää aina sen hetkinen ulkolämpötila muistiin kun auton sammuttaa. Aamulla kun auton käynnistää uudelleen niin auto ilmoittaa edellisen sammuttamisen jäljiltä jääneen ulkolämpötilan. Uuden (sen hetkisen) lämpötilan saavuttamiseen menee jopa n. 5-15 minuuttia ja auton pitää muistaakseni vielä liikkuakin. Tämä on mielestäni erittäin huono toteutus, auton pitäisi lukea ulkolämpötila sensorilta aina kun autoon laitetaan virrat päälle ja näyttää tämä luettu arvo.

Mitä tulee ulkolämpötila lukemaan niin ainakin oma auto näyttää täysin samaa kuin mitä esim. kotimittari tai puhelimen kautta paikannettu säätieto (kunhan lukema saavutetaan).
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Immunity

^ Erikoista, jos auto säilyttäisi sen lämpötilan, kun auto sammutettu viimeksi? Kyllä ainakin itsellä näyttää heti sitä lukemaa, mikä ulkona on, kun autoon tulee virrat päälle. Näin oli pre-FL GTE:ssä ja myöskin FL GTE:ssä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 23.01.24 - klo:20:59^ Erikoista, jos auto säilyttäisi sen lämpötilan, kun auto sammutettu viimeksi? Kyllä ainakin itsellä näyttää heti sitä lukemaa, mikä ulkona on, kun autoon tulee virrat päälle. Näin oli pre-FL GTE:ssä ja myöskin FL GTE:ssä.

Siinä on joku noin 2h muisti ja sen lisäksi on jonkunlainen lyhyen ajan keskiarvoistus eli pakkasesta kun ajat lämpimään parkkihalliin niin lämpötila ei välittömästi pomppaa plussalle. Oman fiiliksen perusteella maantienopeuksissa tuo keskiarvoistus on todella lyhyt (eli lämpömittarin reagointi nopeaa).

Eli jos pakkasella ajat auton kaupan lämpöiseen parkkihalliin. Tunnin kauppareissun jälkeen lähdet autolla liikkeelle niin näyttää sitä lukemaa mikä oli sammuttaessa eli jotain selkeästi alle parkkihallin lämpötila. Jos auto seisoo lämpimässä parkkihallissa yön yli niin käynnistäessä näyttää parkkihallin lämpötilaa.

Näin on ollut itsellä kaikissa allekirjoituksen VAG autoissa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

petaso

Hmm. Minulla on kyllä toiminut ihan normaalisti, näyttää heti todellista lämpötilaa, toki halliin ajaessa pienellä viiveellä mutta kun auto on seisonut hallissa, vähänkin aikaa, on se ollut todellinen lämpö. Ajamisella ei ole ollut mitään vaikutusta lämpötilaan. Tähän asti.

Nyt on pakkasessa ottanut itseensä. Pakkasella näyttää kyllä ihan oikein mutta nyt heti kun on plussalla tai nollan pinnassa, pomppaa lämpö heti +8-9 asteeseen. Lieneeköhän vaikea vaihtaa anturi ilman ilmaan nostoa.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 23.01.24 - klo:20:59Erikoista, jos auto säilyttäisi sen lämpötilan, kun auto sammutettu viimeksi?
Riippuu kai siitäkin kauanko auto seisoo paikoillaan. Ohessa nipsaus oman autoni adaptaatiokanavista jotka kaikki liittyvät mittariston lämpötilanäyttöön ja kuljettajalle näytettävään jäävaroitukseen. Näyttäisi olevan 3 tuntia tuo aika joka lämpötilaa säilötään, sitä pidemmän seisauksen jälkeen varmaan näytetään suoraan todellinen ulkolämpö. Saman tyyppiset ovat löytyneet kaikista omistamistani vag-autoista jo yli 10 vuoden ajan. Ei ole kuulkaa yksinkertaista hommaa auton päätellä mitä lukemaa kuljettajalle näyttäisi.

ENG98971-ENG258399-Temperature-dz_blocking_time_after_v_bigger_0,15 s,17
ENG98971-ENG260251-Temperature-dz_ice_warning_entry_temperature,4 °C,17
ENG98971-ENG260054-Temperature-dz_ice_warning_exit_temperature,6 °C,17
ENG98971-ENG260680-Temperature-dz_kmt_at_delta,50 °C,17
ENG98971-ENG259162-Temperature-dz_mileage_after_v_bigger_0,5.00 km,17
ENG98971-ENG260943-Temperature-dz_outside_temperature_raw_value,10 °C,17
ENG98971-ENG258861-Temperature-dz_speed_threshold,20 km/h,17
ENG98971-ENG259046-Temperature-dz_storage_time_engine_off,180 min,17
ENG98971-ENG258672-Temperature-dz_tendency_damping,15 s,17
ENG98971-ENG260226-Temperature-dz_tendency_threshold,1.00 °C,17
ENG98971-ENG258728-Temperature-dz_time_constant_pt1,40 s,17
ENG98971-ENG259647-Temperature-dz_time_constant_slow_damping,2.00 ,17
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Passat19

Lainaus käyttäjältä: M_M - 24.01.24 - klo:08:31Ei ole kuulkaa yksinkertaista hommaa auton päätellä mitä lukemaa kuljettajalle näyttäisi.

Jep, täysin saman havainnon tein kun tutkin oman autoni adaptaatiokanavat. Mitenhän tuo "storage_time_engine_off" arvo todelisuudessa toimii? Kun ajaa aamulla esim. 20min. matkan ja sammuttaa auton niin arvo (-8c) laitetaan muistiin. Jos lähtee kahden tunnin päästä liikkeelle ja lämpötila noussut kaksi astetta (-6c) niin arvo luetaan muistista ja näyttää siten kaksi astetta väärin kuskille (-8c). Päivänaikaiset lämpötilavaihtelut ja sopivassa kohtaa aina auton käynnistys sekä sammutus niin näkyvä lämpötila aina pielessä sen verran mitä noussut/laskenut kolmen tunnin aikana.

Itsekin lueskelin arvot niin tämä case oli juurikin päällä tänä aamuna.

IDE00310,Outside temperature,-6.0, °C
IDE02642,Outside temp.: displayed value,-8.0, °C

Jos lämpötila muuttuu esim. 2 astetta niin auto ei tajua päivittää lukemaa sensorilta vaan näyttää muistissa olevan arvon.

Jos arvoja osaa muuttaa niin varmaan saisi toimimaan paremmin. Laittelin oman auton arvot taulukkoon ja yritin löytää niille selitykset. Suorat käännökset ei oikein aukea että miten arvoilla voisi vaikuttaa toimintaan. Tietenkin jos laittaisi tuon "storage_time_engine_off" arvon esim. 1 minuuttiin niin sittenhän auto lukisi ja näyttäisi oikean arvon aina, näin maalaisjärjellä ajateltuna.

- https://ibb.co/wzGXtkz
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

M_M

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 24.01.24 - klo:11:36Jos lämpötila muuttuu esim. 2 astetta niin auto ei tajua päivittää lukemaa sensorilta vaan näyttää muistissa olevan arvon.
Tässä on varmaan takana joku saksalaisen insinöörin neronleimaus, että auton seisoessa paikallaan tunnin tai kaksi, voisi moottorista säteilevä lämpö vääristää näyttämää joten parempi näyttää käynnistyksessä sitä mitä se sammutuksessakin näytti. Pidemmällä seisomisella tilanne tasaantuu.

Ja toisaalta kun lähdetään ajoon, niin jollain parametreilla se mittaus alkaa taas näyttää todellista lukemaa eikä sitä pysähdyksen ajaksi tallennettua.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Kaapeli64

Kyllä tuo logiikka paremmalta kuulostaa kuin mitä Mazda 6:ssa oli. Siinä tehtiin vain hyvin yksinkertainen johtopäätös että aina jos lämpötilalukema nousee, niin se johtuu siitä että moottori tai auringon paiste lämmittää lämpöanturia, eikä tuota lämpötilan muutosta tarvitse kuskille näyttää. Riittää että näyttää sitä edellistä lukemaa missä lämpötila oli ennen kuin lukema lähti nousemaan. Ja tämä oli täysin riippumatonta siitä liikuiko auto vai ei. Vasta sitten kun lämpötila nousi yli 5 astetta, niin sen jälkeen näytetty ulkolämpötila tuli tämän 5 astetta jäljessä. Eli jos ajoit pitkää matkaa ja lämpötila nousi ajon aikana, niin näytetty lukema oli aina 5 astetta liian kylmä. Jos taas lukema oli laskusuunnassa, niin silloin näytti ihan oikeaa arvoa. Jos lukema vaihteli alle 5 asteta, niin määränpäässä näytetty lukema oli kylmin arvo mitä matkan aikana oli kohdattu.

Ei ole toista noin huonoa kompensointikoodia tullut sitten vastaan  ;D

Passat19

Lainaus käyttäjältä: M_M - 24.01.24 - klo:11:51Ja toisaalta kun lähdetään ajoon, niin jollain parametreilla se mittaus alkaa taas näyttää todellista lukemaa eikä sitä pysähdyksen ajaksi tallennettua.

Jep, noilla "speed_treshold" ja "mileage_after_" arvoilla on jokin vaikutus ja yhteys milloin mittaaminen lähtee taas päälle, tosin ei vaikuttanut asiaan vaikka laittoi "speed_treshold" arvoksi 0.0km/h. Toisaalta taas nämä arvot tekee "storage_time_engine_off" arvon hyödyttömäksi, jos haluaisi oikean arvon kun käynnistää auton. Oikeaa arvoa ei tule ennenkuin auto tavoittaa nopeuskynnyksen (speed treshold, 20km/h) vaan luku tulee "jostain muistista". Kokeiltu on myös storage_time_engine_off arvolla 1min. Eli arvo pitäisi pysyä muistissa vain minuutin. Kolmen minuutin uudelleen käynnistyksen ja 3 minuutin odottelun jälkeen (parkissa) arvo sama eli tulee "jostain muistista". Arvo lähtee sitten päivittymään oikeaa kohti kun lähtee ajeleen. Helposti testattavissa VCDS - Adv. measurement toiminnon kautta kun ottaa "outside temperature ja outside temp. displayed" arvot seurantaan ja seuraa arvojen muuttumista sekä paikallaan että ajossa.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Immunity

Täytyy kyllä huomenna silmäillä tarkasti auton lämpömittaria, mitä se kertoo missäkin vaiheessa kun auton vien pesuun ;D

Lähtökohtaisesti, kun auto seisoo max. 2-3h, ei lämpötila ihan radikaalisti muutu ja se luku muistista voi käyttäjällä (itselläni myös) mennä ohi kiinnittämättä huomiota, jos se hyvin nopeasti vaihtuu vallitsevaan lämpötilaan ajoon lähdettäessä.

Aamuisin tulee tuijotettua auton lämpömittaria pakkasilla heti lähdössä, kun tulee katsottua, lähteekö auto sähköllä vai ei. Siinä taas seisonta-aika on niin pitkä eli yllä olevien kommenttien perusteella näyttää silloin vallitsevaa lämpötilaa heti. Ja näin mielestäni tekee, kun pakkanen kiristynyt yön aikana reilusti edellis iltaan verrattuna.

Eli eli... kun ajan pesuhalliin kylmän auton ja sammutan sen heti, pitäisi siis n. 40min päästä ulos lähtiessäni auton näyttää edelleen ulkolämpötilaa (tai hyvin lähelle sitä), vaikka hallissa on +15. Ja tähän asti vaan muistan sen, kun olen sieltä pois ajanut (vauhti ryömintävauhtia), että selviä plussalukemia näyttää ja siitä pikku hiljaa alkaa numerot tippumaan tasaisesti kohti ulkolämpötilaa, kun lähtenyt ajamaan.

Passat19

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 24.01.24 - klo:18:51Eli eli... kun ajan pesuhalliin kylmän auton ja sammutan sen heti, pitäisi siis n. 40min päästä ulos lähtiessäni auton näyttää edelleen ulkolämpötilaa (tai hyvin lähelle sitä), vaikka hallissa on +15.
Kyllä, eli katso auton näyttämä ulkolämpötila ennen sammuttamista ja kun starttaat auton uudelleen 40min. päästä niin lukema on se sama kuin ennen sammuttamista.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Immunity

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 24.01.24 - klo:22:04Kyllä, eli katso auton näyttämä ulkolämpötila ennen sammuttamista ja kun starttaat auton uudelleen 40min. päästä niin lukema on se sama kuin ennen sammuttamista.

Noniin. Sori, tuotan teille pettymyksen. Ulkolämpötila nollassa, ajoin auton halliin ja saman tien virrat pois. Sen myönnän, että jäi se lämpötila katsomatta juuri ennen virran sammuttamista, mutta ei se lämpötila kohoa alle 10 sekunnissa näin montaa astetta. Laitoin pesun jälkeen autoon virrat päälle ja saman tien, kun mittaristo oli käynnistynyt, oli lukema +15. Siitä autolla n. 40km/h ajoin reilun kilsan ja siinä ajassa mittari tippui tasaisesti -0,5 asteeseen. Eli ei se lämpötila voinut hetkessä sinne 15 asteeseen nousta sisään ajaessa.

Eli oman autoni osalta ei näytä kyllä aiemmin esitetyt teoriat pitävän paikkansa?  :o

Passat19

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 25.01.24 - klo:17:37Eli oman autoni osalta ei näytä kyllä aiemmin esitetyt teoriat pitävän paikkansa?
Joo ei pidä, sinulla toimii hienosti.

Minulla tämä toimii siten kuten postasin ensimmäisen kerran tähän ketjuun. Piti tänään vielä varmistaa ja testata kun sattui laitteet olemaan valmiiksi paikallaan. Eilen sammutin auton kotipihaan 22:00 ja pakkasta oli -18'c. Tänään käynnistin auton ensimmäisen kerran klo. 11:25 ja pakkasta oli ulkona -13/-14'c. Auto näyttää -18'c ja näyttää saman lukeman koko sen ajan mitä auto käy tyhjäkäynnillä pihassa, n. 4min. Sitten kun lähdin liikkeelle niin lukema laskee 0.5 asteen syksillä todelliseen lukemaan eli -13.5 asteeseen. Saavuttaa kyllä oikean lukeman kohtuullisen nopeasti.

Tässä kuvasarja tapahtumasta.
- Aamun ulkolämpötila paikannettu sovelluksella, ilmatieteenlaitos -13, foreca -14.
- Auton sensorin ulkolämpötila luettu VCDS:llä, -13.5 astetta.
- Auto ja VCDS (outside temp. displayed value) näyttää -18 astetta.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

ZimKork

Itse lähden töistä aina lämpimästä hallista jossa auto seissyt koko päivän 15-17 asteen lämpimässä. Kun pakkasella ajan sieltä ulos, ei mene kovin kauaa, ihan max parin korttelin matka kun tulee se varoitus että "alle 4 asteen keli".

Gmm

Ensimmäinen viesti tähän foormumiin :)

Ajan auton illalla lämpimään talliin, kun ulkona 25 astetta pakkasta. Kun aamulla käynnistän auton, näyttää auton ulkolämpömittari edelleen tuota -25 astetta. Eli ainakin 12 tuntia on pysynyt muistissa tuo edellinen lukema. Ja tämän jälkeen pitää ajaa ainakin 10 minuuttia että lukema muuttuu, vaikka ulkona olisi lämpötila nollassa.

Tähän liittyen olen myös miettinyt tuota webaston toimintaa. Kun asetan lähtöajaksi esim. klo 7:00, niin toisinaan moottorin lämmöt on lähtiessä heti 90 asteessa ja joskus moottorin lämpömittari ei nouse ollenkaan. Eli tämän perusteella voisi epäillä, että webasto käynnistyy muistiin tallennetun lämpötilan perusteella, ei todellisen lämpötilan.

Onko tämä sitten vika vai ominaisuus? Jos asialla on merkitystä, niin auto on 2018 mallia, 2.0 110kW TDI

ZimKork

Tämän viestiketjun takia tarkkaillut tuota hieman tarkemmin. Kun lähden tallista, auton mittari näyttää +17 astetta mikä on tallin todellinen lämpötila. Joka kerta kolmen minuutin ajon jälkeen auto varoittaa että ulkolämpötila on alle 4 astetta. Että ei siinä kauaa mene kun se sopeutuu muuttuneeseen lämpötilaan. Itsellä 2016 GTE.

Immunity

Vaikuttaa siltä, että GTE:n ja TDI:n lämpötilanäytön koodaukset ovat erilaiset. Vai oliko jollain GTE kuskilla lämpötila jäänyt "muistiin", kun seuraavan kerran autoon lyö virrat?

Passat19

Lainaus käyttäjältä: Gmm - 07.02.24 - klo:10:32Ajan auton illalla lämpimään talliin, kun ulkona 25 astetta pakkasta. Kun aamulla käynnistän auton, näyttää auton ulkolämpömittari edelleen tuota -25 astetta. Eli ainakin 12 tuntia on pysynyt muistissa tuo edellinen lukema. Ja tämän jälkeen pitää ajaa ainakin 10 minuuttia että lukema muuttuu, vaikka ulkona olisi lämpötila nollassa.

Juuri samalla tavalla toimii kuten omassa autossa. Oikean lämpötilan saavuttamiseen menevä aika riippuu tietenkin lämpötilaerosta, minulla saavuttaa kohtuu nopeasti heti liikkeelle lähdön jälkeen. Joskus taas olen huomannut että heti käynnistyksen jälkeen lämpötila rupeaa muuttumaan kohti oikeaa lukemaa. Pääsääntöisesti kuitenkin vasta liikkeelle lähdön jälkeen. Toiminteessa näyttäisi sitten olevan eroavaisuuksia TDI, GTE, vm.?, control unit ver.? välillä.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

mluostar

Moi.
Itsellä 2018 2.0 TDI VW PASSAT B8 Variant (3G5, CB5) ja jossain vaiheessa lämpömittari alkoi näyttämään tasaisesti sellaiset 5-6 astetta liian vähän. Näin se tekee sekä ajossa, että seisoessa (kylmänä).
Onko kellään siis kokemusta anturin kalibroinnista tai vaihdosta?

Passat19

Ulkolämpötilan anturia ei voi kalibroida ainakaan VCDS tai vastaavilla testereillä. OEM ulkolämpötilan anturi (3G0820535B) maksaa 20-30 euroa. Anturi sijaitsee etupuskurin alimmaisen ritelikön takana ja on helppo vaihtaa. Anturin liitin irti, anturin pidike pois riteliköstä ja uusi tilalle. Käsipelillä ilman mitään irroituksia vaatii hieman sorminäppäryyttä mutta onnistuu kyllä. Sinulla on anturi saattanut ottaa osumaa suola/vesi/lumi/sohjosta ja täten näyttää nyt väärää lukemaa.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy