Octavia III tehdas-webasto

Aloittaja aikon, 13.08.13 - klo:21:11

« edellinen - seuraava »

ahl

Meillä Golf 1,6 Tdi vm -2015
Viime keväänä (220 tkm) kiertovesipumppu uusittiin. Oireena oli, että kakesta ei lähtenyt käyntiin. Käynnistyi kuitenkin moottorin käydessä.
Korjaamolle tuli ensin väärä pumppu. Letkulähdöt eivät käyneet (  letkulähtöjen kulma piti olla 130 astetta??).
Pumppu kustanssi n. 180 euroa ja työtä oli puoli tuntia.

Lare111

Miten pitkään porukalla on kestänyt akut?

Eli 5/2018 käyttöönotetussa 1.6 TDI Octaviassa on edelleen alkuperäinen akku. Kuinkahan paljon elinikää tuolle akulle on odotettavissa? Periaatteessa ei ole ongelmaa heittää vähän pidempää lenkkiä, jos käyttää kovilla pakkasilla webastoa. Mietin myös paukkupakkasia varten pienen ylläpitolaturin hankkimista, jonka kytken vain kylmästi lämpötolpan 230V-pistorasiasta akun napoihin.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

migis2

Lainaus käyttäjältä: Lare111 - 20.10.23 - klo:13:04
Miten pitkään porukalla on kestänyt akut?

10/2018 105 tkm 1.6. TDI vielä alkuperäinen akku. Syksyn myötä huomannut hetken sahaavan ennen kuin käynnistyy, ja miettinyt johtuuko akusta. Auto menossa 3-4 viikon kuluttua vaihtoon, joten en ole jaksanut alkaa selvittämään. Webastoa yritän käytellä vähemmän kuin aiemmin.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

JTK

1/2014  1.4 TSI  aj. 135tkm alkuperäinen akku.

mikopi

2litranen tdi 1 /2017 orkkis akku. Toistaiseksi toimii

ak72

Lainaus käyttäjältä: Lare111 - 20.10.23 - klo:13:04
Miten pitkään porukalla on kestänyt akut?

Eli 5/2018 käyttöönotetussa 1.6 TDI Octaviassa on edelleen alkuperäinen akku. Kuinkahan paljon elinikää tuolle akulle on odotettavissa? Periaatteessa ei ole ongelmaa heittää vähän pidempää lenkkiä, jos käyttää kovilla pakkasilla webastoa. Mietin myös paukkupakkasia varten pienen ylläpitolaturin hankkimista, jonka kytken vain kylmästi lämpötolpan 230V-pistorasiasta akun napoihin.

Ylläpitolaturi+webasto on ehdoton yhdistelmä jos ei aja jatkuvasti pitkää matkaa. Akku kestää paljon pidempään.  Omassa autossa kytketty pistokkeeseen mihin tavallisesti kytketään lohkolämppäri. Eli aina lataa akkua kun piuha tolpassa.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

lenkka

Hei,

Löytyykö jostain webasto thermotest ohjelmaa varten diagnostiikka obd tai johto, minkä voi laittaa kiinni itse kaapeliin, hai pitääkö kaivella webasto lokarin sisästä.

Herjaa auto ylilåmpöä, eikä kiertovesipumppu ollutkaan syyllinen.

M_M

Eikö se VCDS tai Obdeleven ole paras työkalu tehdaswebaston tutkimiseen? Mahtaako Thermotest edes jutella sen kanssa, tuskin ainakaan OBD-töpselin kautta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mackaiweri

Löytyykös bensavehkeissäkin (1.4TSI MY2015) Webasto oikean etupyörän lokasuojan takaa? Kiertovesipumppu hajonnut joka taitaa olla tyyppivika näissä.

M_M

Lainaus käyttäjältä: mackaiweri - 23.10.23 - klo:14:08
Löytyykös bensavehkeissäkin (1.4TSI MY2015) Webasto oikean etupyörän lokasuojan takaa?

Sieltä sen pitäisi löytyä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jaka

Tyttären vm2016 Octavia 2.0tdi scouttiin vaihdettiin akku 2023 kesäkuussa.Ihmeen hyvin vanha akku kesti,kun webastoa käytettiin paljon,eikä akkua latailtu.
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI laurin&klement 4*4 combi
Ex.SKODA OCTAVIA 2.0 TDI RS combi
Ex.SKODA OCTAVIA 1.6 TDI combi
Ex.RENAULT MEGANE
Ex.RENAULT LAGUNA
Ex.5*OPEL ASTRA
Ex.3*TOYOTA COROLLA
Ex.MAZDA 626
Ex.2*FORD ESCORT

Octavia 71

Skoda tehdaswebasto kaukosäädin vilkuttaa kaksi sekuntia vihreää ja ei käynnisty. Patteri uusittu, bensaa tankissa ja akku ladattu.

Mitä seuraavaksi?

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Octavia 71 - 06.01.24 - klo:19:30Skoda tehdaswebasto kaukosäädin vilkuttaa kaksi sekuntia vihreää ja ei käynnisty. Patteri uusittu, bensaa tankissa ja akku ladattu.

Mitä seuraavaksi?
Lukisin vikakoodit.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

petrisa

Minun käsitykseni mukaan mikäli kaukosäätimen valo vilkuttaa ei kaukosäädin saa vastaanotto kuittausta auton lähetin/vastaanottimelta. Toisin sanoen aivan kuin kaukosäädin olisi kantaman ulkopuolella.Siksi minun mielestäni joko kaukosäädin ei lähetä kunnolla mitään tai auton päässä vastaanotin ei ota vastaan.

En tiedä tätä asiaa, että mikäli Webastossa on käynnistystä estävä vika, niin lähettääkö auto siitä paluusignaalin kaukosäätimelle ja se sitten vilkuttaa valoa. Webaston vika varmasti näkyisi testerillä esim. VCDS:llä vikakoodina. Jos taas kaukosäädin ei lähetä tai webaston vastaanotin ei vastaanota, niin tästä ei vikakoodia mahda tulla.

VCDS:llä pitäsi näkyä livedatassa signaali, kun kaukosäädintä painetaan. Se kertoisi jo aika paljon siitä, että onko radiosignaalin osalta asiat kunnossa.


miqwe

Lainaus käyttäjältä: Octavia 71 - 06.01.24 - klo:19:30Skoda tehdaswebasto kaukosäädin vilkuttaa kaksi sekuntia vihreää ja ei käynnisty. Patteri uusittu, bensaa tankissa ja akku ladattu.

Mitä seuraavaksi?

Meneekö päälle keskikonsolista?

Jos ei, se on lukossa jonkin vian vuoksi, tai vanhan alijännite/tankki tyhjä episodin vuoksi.
VCDS:llä näkee parissa päivässä minuutissa.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 07.01.24 - klo:09:58Minun käsitykseni mukaan mikäli kaukosäätimen valo vilkuttaa ei kaukosäädin saa vastaanotto kuittausta auton lähetin/vastaanottimelta. Toisin sanoen aivan kuin kaukosäädin olisi kantaman ulkopuolella.Siksi minun mielestäni joko kaukosäädin ei lähetä kunnolla mitään tai auton päässä vastaanotin ei ota vastaan.

En tiedä tätä asiaa, että mikäli Webastossa on käynnistystä estävä vika, niin lähettääkö auto siitä paluusignaalin kaukosäätimelle ja se sitten vilkuttaa valoa. Webaston vika varmasti näkyisi testerillä esim. VCDS:llä vikakoodina. Jos taas kaukosäädin ei lähetä tai webaston vastaanotin ei vastaanota, niin tästä ei vikakoodia mahda tulla.

VCDS:llä pitäsi näkyä livedatassa signaali, kun kaukosäädintä painetaan. Se kertoisi jo aika paljon siitä, että onko radiosignaalin osalta asiat kunnossa.



Kaukosäädin vilkuttaa vihreätä molemmissa tilanteissa eli jos kaukosäädin ei saa paluutietoa autolta (liian kaukana autosta) tai jos auton äly estää webaston käynnistämisen. Eli pelkästä vihreän valon vilkkumisesta ei pysty päättelemään muuta kuin että webasto ei käynnisty, syy pitää selvittää muulla tapaa.

Kaukosäätimen yhteyden autoon sensijaan pystyy testaamaan painamalla kaukosäätimen OFF nappia. Vaikka se webasto ei ole päällä tai ei toimi niin auto kyllä kuittaa OFF käskyn jos sellaisen saa. Eli OFF näppäintä kun painaa niin punainen palaa hetken jos käsky menee perille ja auto lähettää paluutiedon. Jos OFF näppäimen painamisen jälkeen punainen vilkkuu niin sillon kaukosäädin ei saa autolta paluutietoa OFF käskystä ja jos tällön on vielä kaukosäätimen kanssa ihan auton vieressä niin voidaan jo päätellä että kaukosäätimessä tai auton pään vastaanottossa on vikkaa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

petrisa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.01.24 - klo:17:05Kaukosäätimen yhteyden autoon sensijaan pystyy testaamaan painamalla kaukosäätimen OFF nappia. Vaikka se webasto ei ole päällä tai ei toimi niin auto kyllä kuittaa OFF käskyn jos sellaisen saa. Eli OFF näppäintä kun painaa niin punainen palaa hetken jos käsky menee perille ja auto lähettää paluutiedon. Jos OFF näppäimen painamisen jälkeen punainen vilkkuu niin sillon kaukosäädin ei saa autolta paluutietoa OFF käskystä ja jos tällön on vielä kaukosäätimen kanssa ihan auton vieressä niin voidaan jo päätellä että kaukosäätimessä tai auton pään vastaanottossa on vikkaa.

Tuo on kyllä hyvä tapa testata  ;)

KHi76

Nyt kyllä alkaa syödä miestä...
Webasto ollut pois pelistä marraskuun lopusta lähtien, mutta onneksi ei ole ollut kylmiä kelejä :D

Homma alkoi kun huomasin, ettei Webasto mennyt ajossa päälle ja kaukosäätimestä kokeiltuani vilkutti vikaa. Auto pajalle ja diagnoosi osoitti tarpeen vesipumpun vaihdolle. Sepä sitten vaihdettiin ja vajaan viikon lämmitin toimikin normaalisti. Sitten aamulla oli jättänyt lämmittämättä ja uudelleen yritys näytti vikatilaa. Vikakoodien luku pajalla ja nyt näytti siltä että oli tullut lukitus ylilämmöstä. Kuittauksen ja tarkastusten jälkeen testasivat eikä mitään ongelmaa. Epäilykseksi jäi, että jäähdytysvesilinjassa olisi ollut kierron estänyt vesikupla. Ei korjauksia, vain viankuittaus.

Tästä kahden päivän kuluttua aamulla lämmitys oli keskeytynyt ja vikatila. Iltapäivästä vikakoodien luku pajalla ja nyt näytti siltä, että liekkivahti oli porsinut. Vika oli kuitattuna lähti taas pajan pihassa käyntiin ja toimi myös illalla kauppareissujen ajan. Seuraavana aamuna menin testin vuoksi auton viereen kuuntelemaan kuinka lämmitin käynnistyy. Kuulonvaraisesti kaikki vaikutti juurikin siltä, että poltin käynnistyy, mutta ei saa liekkitietoa. Ja taas vikatilassa.

Lomareissujen, osasaatavuuden ja joulunpyhien takia vasta nyt tänään oli korjaus tuon osalta. Oli kuulemma aika karstainen palopesä, jonka putsasivat ja myös tuon vaihdetun hehkun johto oli sulanut (?). Olivat korjauksen jälkeen pajalla koekäyttäneet webastoa ja hyvin toimi.

Auto iltapäivästä omassa pihassa ja nyt kun olin illalla lähdössä asioille, niin laitoin kaukosäätimestä lämmityksen päälle. Sen verran epäileväinen olin, että menin ulko-ovelle kuuntelemaan, että lähteekö käyntiin. Normaalit surinat, puhaltimen ääni ja naksutukset kuuluivat, mutta lyhyen hetken päästä normaalin polttimen suhinan sijasta lämmitin ajoi itsensä alas... Tajusin kyllä heti, että vikatilaan meni taas. Asia varmistui kun yritn uudestaan käyntiin kaukosäätimestä vihreän vilkutuksen tervehtiessä.

Nyt on osa kerrallaan korjattu ja rahaakin alkaa palaa turhan paljon. Mitä ajatuksia herättää? Mikä osa menee seuraavaksi vaihtoon?
2019 Octavia Combi 1.5 TSI DSG Style

(ed.: 2011 Superb Combi 2.0 TDI CR 140 Comfort DSG)

o.b.

Liekkivahti=hehku. Vaihdettiinko se? Ja oliko hehku irti kun palopesä putsattiin. Joskus hehkun taakse muodostuu karstaa ja se sotkee liekkivahdin. Varminta olisi vaihtaa koko palopesä, sen mukana tulee uusi hehku. Rahaa on varmaan palanut jo sen verran, että uusi Webastokin olisi ollut kannattava investointi ihan heti alkuun...

sambolo

Eihän ole silicaa kierrossa?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Octavia 71

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 09.01.24 - klo:21:13Meneekö päälle keskikonsolista?

Jos ei, se on lukossa jonkin vian vuoksi, tai vanhan alijännite/tankki tyhjä episodin vuoksi.
VCDS:llä näkee parissa päivässä minuutissa.
Keskikonsolista kun painaa, valo palaa hetken mutta ei mene päälle. Testaan nyt seuraavaksi tuon off-painikkeen toiminnan.

karhunik

Octavia vm. 19 tehdas-webastoon vaihdoin tällä viikolla keskiviikkona koko palopesän ja hehkun, vikakoodeissa juurikin noita liekkivahti vikoja:

0056 - No Flame Detected
B1389 F0 [00001000] - During Initial Start Attempt
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 3
Reset counter: 68
Mileage: 182145 km
Date: 2024.01.08
Time: 05:49:01
Parking heater: operating condition: Start
74
Coolant temperature of parking heater: 26 °C
Coolant temperature: -6 °C
Engine running status: not detected
Fuel level: 47 l
Heating performance: 5000 W

0002 - No Flame Detected
B1389 F1 [00001000] - After Repeated Start Attempts
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 66
Mileage: 182228 km
Date: 2024.01.08
Time: 14:27:32
VCDS
Diagnostic Trouble Code Report
Control Module Part Number: 5Q0 963 272 K
Page 2
Parking heater: operating condition: After-run - burnout
92
Coolant temperature of parking heater: 42 °C
Coolant temperature: 15 °C
Engine running status: not detected
Fuel level: 45 l
Heating performance: 5000 W

0047 - Flame-Out
B138A 00 [00001000] - -
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 65
Mileage: 182145 km
Date: 2024.01.08
Time: 05:50:23
Parking heater: operating condition: Control mode
74
Coolant temperature of parking heater: 43 °C
Coolant temperature: 3 °C
Engine running status: not detected
Fuel level: 47 l
Heating performance: 5000 W

Osan tilasin super partsilta:
https://www.super-parts.eu/5q0898919-combustion-chamber-insert-webasto--petrol/ (huom bensamalli!)

Tuli nopeasti, ja hommana toi oli suhteellisen näppärä. Sisälokasuoja pois, ja sit webasto onkin jo siinä käsillä. Tehtaan irroitusohjetta noudattaen lämmitin ruuvipenkkiin, palasiksi ja uusilla osilla kasaan. Nyt on jo viidestä täysin kylmästä startista joka kerta toiminut täysin normaalisti, eikä koodit ole uusineet.

Mielenkiinnosta eilen käytin siitä vanhasta palopesästä hehkun irti ja kurkin sisään, oli aika rajusti karstoittunut vaikka tuostakin autosta on jo uutena otettu ajonaikainen automaattikäyttö pois käytöstä. Käyttötunteja oli VCDs mukaan 628h. Varovasti tota koitettiin putsailla ja kyllä sieltä aika iso kasa karstaa lähti pois.
VCDS koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

Octavia 71

Lainaus käyttäjältä: Octavia 71 - 19.01.24 - klo:09:27Keskikonsolista kun painaa, valo palaa hetken mutta ei mene päälle. Testaan nyt seuraavaksi tuon off-painikkeen toiminnan.
Edit: punaista näyttää, ei vilkuta.

sambolo

Paljonkos pitää olla polttoainetta että weba toimii? Reilu vartti oli eikä lähtenyt käyntiin. Tankkauksen jälkeen toimi kuitenkin normaalisti.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

gunman

Kaikissa omissani, missä on weba ollut, käynnistysrajana on ns. opiskelijavalo.
Eli jos polttoainevalo palaa webasto ei käynnisty.
Tästä jää myös vikakoodi muistiin, joka tuntuu kyllä aika hölmöltä.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

vws

En tiedä litramäärästä mutta jos polttoaineen varoitusvalo palaa, ei Weba mene päälle. Muuten menee päälle napista painamalla tai ajastuksella (automaattinen Weban käytön olen ottanut pois päältä).

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 21.01.24 - klo:09:19Paljonkos pitää olla polttoainetta että weba toimii? Reilu vartti oli eikä lähtenyt käyntiin. Tankkauksen jälkeen toimi kuitenkin normaalisti.
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: KHi76 - 17.01.24 - klo:20:33Nyt kyllä alkaa syödä miestä...

Nyt on osa kerrallaan korjattu ja rahaakin alkaa palaa turhan paljon. Mitä ajatuksia herättää? Mikä osa menee seuraavaksi vaihtoon?
Tuskin tämä vika mutta itsellä kerran oli syynä ongelmiin: Onko tarkistettu weban pakoputki, kurkkuputki? Oli reikä webaston jälkeisessä mutkassa ja aiheutti että ei ilmeisesti siksi saanut lämpötilaa pysymään normaalina.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Octavia 71

Sain vinkin, että Webasto voisi mennä lukkoon huonon akun vuoksi ja vikakoodin luku poistaisi ongelman. Onko tästä kenelläkään kokemusta?

M1k4

Lainaus käyttäjältä: Octavia 71 - 22.01.24 - klo:12:21Sain vinkin, että Webasto voisi mennä lukkoon huonon akun vuoksi ja vikakoodin luku poistaisi ongelman. Onko tästä kenelläkään kokemusta?

Omassa ex. Skeidan webasto ei halunnu lämmittää pakkasilla ollenkaan huonolla akkulla. Auton ollessa käynnissä toimi myös webasto. Akun vaihto autto ongelmaan ilman sen kummosempia taikatemppuja.

Ei muuta ku vikakoodin lukuun/poistoon ni siitähän se selviää lähteekö toimimaan vai ei.
Exät:
1 x Audi
1 x BMW
1 x Buick
2 x Citroen
9 x Datsun/Nissan
1 x Fiat
2 x Ford
1 x Honda
3 x MB
1 x Mitsubishi
14 x Opel
3 x Peugeot
1 x Seat
1 x Skoda
1 x Toyota
2 x Volvo
1 x Zastava
10 x VW

Lare111

Itsellä oli myös huonon akun kanssa ongelmia Webastoa käyttäessä. Webasto ei tosin mennyt lukkoon, mutta auto sulki Webaston lisäksi kaikki ylimääräiset järjestelmät virran säästämiseksi. Esimerkiksi sisävalotkaan eivät syttyneet. Jätti myös vikakoodin Webastolle.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy