Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Popovice

#1
Itseäkin vähän jännitti että lähteekö auto käyntiin kun yöllä oli reilusti yli 20 astetta pakkasta. Mutta kun menin autolle ja painoin starttinappia niin auto lähti käymään kuin palmun alta. Eli ainakin omassa tapauksessani noiden releiden vaihto on tuntunut auttavan...
#2
Tuossa vielä video koskien alipainesensorin vaihtoa (huom. oikeanpuoleinen ohjaus), mutta siitä käy hyvin ilmi miten tuonne välitilaan pääsee. Se releboksi on tosiaan auton keskellä tuossa videolla näkyvän rei'itetyn muoviritilän alla. Itsellä vaihtui siis molemmat releet (toinen ilmeisesti hehkutusta ja toinen starttimoottorin käynnistystä varten) sekä alipaineletku sensoreineen.

#3
Ainakin mulla facelift mallissa tuo kyseinen releboksi (SR3) on siellä tulipellin ja tuulilasin välisessä tilassa auton keskellä eli ekana pitää raottaa sitä lasinpyyhkijöiden alla oleva muovisuojaa että pääsee boksiin käsiksi. Hieman hankala selittää, ja harmillisesti kuvan liittäminen suoraan viestiin ei tällä foorumilla ilmeisesti onnistu...
#4
Joo, tota relehommaa aloin epäillä siinä vaiheessa kun sain auton pakkasellakin käynnistymään puhaltamalla kuumaa ilmaa sinne auton keskiosaan tulipellin taakse, jossa ne starttireleetkin sijaitsevat omassa muovikotelossaan (varmaan sama juttu myös 2017 mallissa). Paikallisesta Motonetistä sattui löytymään sopivat Boschin releet tyyppiä (0 332 201 107, Motonetissä nimellä Hehkutusajan ohjainlaite 26-00038), joten ei tarvinnut lähteä edes marmorille maksamaan itseään kipeäksi. Ja tosiaan se huoltokampanjan mukainen alipaineletkun vaihtaminenkaan ei välttämättä ole huono idea. Ovokosta tilaamalla kyseisen kampe toimitettiin kotiovelle alle 40EUR hintaan ja osa oli täysin uutta vastaava.
#5
Mulla oli vastaavaa ongelmaa A4 Allroadin 40TDI vm. 2020 kanssa, mutta vain erittäin kovalla (<-20C) pakkasella. Starttinappia kun painoi niin näyttöön tuli ilmoitus "moottori käynnistyy", mutta sen jälkeen ei inahdustakaan eli ei edes yrittänyt pyörittää starttia. Itsekin epäilin ensin akkua, mutta homma ei korjaantunut edes uudella akulla. OBD11 vikakoodi oli tuo sama eli "P051200 - Starter Request Circuit". Erinäistä googlettelua tuli tehtyä, ja ainoa vinkki joka tuntui sopivan oireisiin oli jenkeistä löytynyt huoltokampanja TSB2055646, jossa ongelman esiintyessä jarrupoljin tuntuu kovalta. Itselläkin on tätä oiretta joskus esiintynyt, joten tilasin Liettuasta uusimman jarrutehostimen alipaineletkun antureineen (osanumero 8W1611931S) ja tuon osan vaihtamisen jälkeen jarrupoljin lähti toimimaan normaalisti. Itse käynnistysongelmaan tuokaan ei tuonut lopullista ratkaisua, joten vaihdoin sen jälkeen vielä molemmat käynnistysreleet J906 ja J907. Valitettavasti pakkaset olivat loppumaisillaan tuossa vaiheessa, mutta yhtenä yönä lämpötilat käväisivät vielä -20 asteen alapuolella ja ainakin seuraavana aamuna auto lähti käymään normaalisti, joten toivotaan että ongelma olisi näillä toimenpiteillä selätetty.
#6
Lainaus käyttäjältä: moukula - 23.05.23 - klo:11:17
Olen tässä justiinsa ostamassa vuosimallin 2017 A4 Quattroa 2.0 TDI-koneella, vajaa 170tkm ajettu. Tuossa on vuoden takuu autoliikkeen puolesta, niin minkälaisiin asioihin kannattaisi vaihteiston suhteen kiinnittää huomiota? Koeajolla kaikki toimi erittäin hyvin ja oli mukava ajaa.
Tähän ja myös edelliseen viestiin viitaten, ei kai noissa pitkittäiskoneisissa S-troniceissa ole mitään sen suurempia murheita ollut. Itellä menossa kolmas A4 kyseisellä lootalla (molemmat TDI) ja vaihteistot on pelanneet kuin unelma. Suurin ero VAG-konsernin sisällä taitaakin olla juuri siinä että nuo keskiluokan Volkkarit, Skodat ja Seatit on varustettu poikittaiskoneilla ja näillä huonomaineisilla DSG-lootilla kun taas Audi-puolella on onneksi pitäydytty pitkittäismoottorisessa rakenteessa.
#7
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
05.05.23 - klo:14:37
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 05.05.23 - klo:14:27
Riitalautakunnan linjauksen mukaan, auton sähkölaitteiden (ilm. pl. 12V akku) pitää kestää koko auton käyttöiän.
Onkos tässä määritelmässä mahdollisuus jonkinlaiseen kehäpäätelmään -> sähkölaitteiden pitää kestää koko auton käyttöiän -> tärkeä sähkölaite rikki, jolloin auto paalikunnossa -> käyttöikä tullut täyteen, jolloin ehto toteutunut? 8)
#8
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
20.03.23 - klo:14:52
Noihin muihin en osaa sanoa, mutta tuon automaattisen keskuslukituksen saa pois päältä (tai itse asiassa valinnan näkyviin MMI:hin) OBD-palikalla:

Auto-lock menu
==========
Control Unit 46 (Comfort system)
Long coding
Byte 35
Disable bit 0 (default is enabled)

OBD11-maailmassa tuohon löytyy muistaakseni myös valmis sovellus.
#9
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
08.03.23 - klo:13:17
Satasen investointi OBD11-mokkulaan ja homma onnistuu tarvittaessa:

Control Unit 18 (Parking heater)
Long coding
Byte 00
Disable bit 3 (default is enabled)
#10
Elektroniikka / Vs: Joko akku on kypsä?
01.02.23 - klo:22:46
Nyt ei ymmärrä. Eikö se startti ota virtaa juuri sen verran kuin mitä se kussakin tilanteessa tarvii riippumatta akulle luvatusta maksimivirrasta, ts. lämpötila ja moottorin yleinen "jähmeys" vaikuttavat tähän eniten?
#11
Joo, hyvä uutinen tämä vaikka en olekaan varma tulenko ottamaan tuota jatkoa ensi kevään jälkeen kun lisenssi menee vanhaksi. Sen verran epäluotettavasti on kyseinen applikaatio toiminut ainakin omassa kärryssäni. Hyvä jos toimii suoraan edes joka neljännellä kerralla, yleensä valittelee että ajoneuvoon ei saada yhteyttä tai pukkaa jotain muuta virhekoodia. Huoltoonkin taannoin valittelin asiasta, mutta ei tilanne siitä ole korjaantunut vaikka ilmeisesti jotain valohoitoa annettiinkin. 4G kentän voimakkuudesta ei ainakaan voi olla kysymys kun näytöllä näkyy täydet palkit ja auto majailee pääsääntöisesti pihalla täällä Espoon perukoilla. Sen myös huomasin että lisenssin jatkoa ei ilmeisesti voi ostaa ennen kuin nykyinen menee vanhaksi (ainakaan mitään hintatietoa ei ole saatavilla, sanoo vain että käytettävissä xx.xx.2023 asti, tjsp.).
#12
https://en.mapy.cz/. Aivan loistavat karttapohjat ja selkeä grafiikka POI pisteineen koko Eurooppaan ja käytänkin tätä usein myös Suomessa google mapsin tilalla kun kyllästyn sen tympeään ulkoasuun. Kaikki kartat ovat ladattavissa ilmaiseksi off-line käyttöön. Ainoa haittapuoli on, että kyseinen sovellus ei tue Android autoa, mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin syypää tähän on Google, joka ei hyväksy kilpailevia navi-sovelluksia autoon >:(
#13
Eikös tuo tullut myyntiin 2015, joten oman laskuopin mukaan on ollut tarjolla (ainakin Suomessa) vasta 7 vuotta...
#14
Ei välttämättä onnistu paperitulosteenkaan saaminen, ainakaan mikäli et ole auton ensimmäinen omistaja. Itselleni kävi juuri näin viime syksynä kun yritin selvitellä mitä huoltoja tai korjauksia ostamaani autoon on tehty. K-Auton vastaus oli tietosuojaan vedoten että mitään tietoja ei voida antaa vaikka auto oli tuolloin reilun vuoden vanha ja 15000km mittarissa.
#15
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9 Tehdaswebasto?
08.12.21 - klo:21:10
Lainaus käyttäjältä: dazed - 08.12.21 - klo:20:47
Teve,

Miten tämä siis selvisi?

Minulla on Audi A4 Allroad 2.0 tdi 2017 ja MMI: ssä on joku lisälämmitin kohta.

Olen olettanut, että se on joku vastus, joka lämmittää ilmeisesti nesteitä auton ollessä käynnissä. Mutta nut pakkasten tultua, pienikin mahdollisuus siitä, että sutossa olisi polttoainelämmitin pitää ottaa vakavasti.

Auto on hyvin varusteltu, joten miten tarkistan polttoainelämmittimen olemassaolon?
Comfort-pakettiinhan tuo PA lämmitin on yleensä kuulunut ja uskoisin että tuo paketti on ruksattu lähes kaikkiin Suomessa myytyihin autoihin. Toisaalta siinä tapauksessa mukana pitäisi olla myös ihan perinteinen kaukosäädin lämmitintä varten.

Jos et jaksa alkaa selvitellä asiaa auton lisävarusteluettelon kautta niin eiköhän helpointa ole, jos laitat sen lämmittimen päälle MMI valikoista auton ollessa sammutettuna ja jäät katselemaan tuleeko auton alta savuja ja alkaako kabiiniin tulemaan lämpöä.
#16
A4 B9 (14-) / Vs: Huoltojen hinnat
26.11.21 - klo:13:57
Lainaus käyttäjältä: Bisti - 26.11.21 - klo:12:59
Missä tällainen oli?
Eivät ilmeisesti mainosta missään, mutta sieltä se löytyy kun menee huollon varaussivustolle. Siis -20% huollon hinnasta 28.2.2022 asti.
#17
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.10.21 - klo:14:59
Kajaanissa latausteho on 22kwh AC, eli käytännössä 11KW ellei autossa ole 22kwh laturia. Nopeaan lataukseen 50kwh DC on minimi.

Tarkoitus ei ole saivarrella, mutta taas on vähän yksiköt sekaisin ::):

Kajaanissa latausteho on 22kW AC, eli käytännössä 11kW ellei autossa ole 22kW laturia. Nopeaan lataukseen 50kW DC on minimi.
#18
Limusiinista en tiedä, mutta selvästihän tuo on alkuperäinen (pre-FL) B9 malli 8).
#19
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
01.07.21 - klo:21:13
Ulkomaan foorumeilta aiheesta löytyi enemmänkin juttua, autoina tosin Q2/Q5 mutta samat vermeethän niissäkin taitaa pitkälle olla.

https://www.q2forums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=546
https://www.myaudiq5.com/threads/drive-select-efficiency-mode-d-and-e.42416/

Todella idioottimainen toteutus siis Audilta >:(. Itse sanoisin että tämä on selkeä softabugi väittää Audi mitä tahansa...
#20
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
01.07.21 - klo:19:33
Piti oikein tarkistaa omasta kulkineesta miten tuo Drive Select oikeasti toimii, ja valittaen on todettava että ainakin FL 2020 40TDIq mallissa osa asetuksista häviää kun auto sammutetaan. Kokeilin tänään laittaa Efficiency moodin päälle ja niin kauan kun en ottanut autosta virtoja pois vaihdenäytön yhteydessä luki kauniisti E[vaihteen numero] ja sen alla vihreällä "Efficiency". Uuden käynnistyksen jälkeen vaihdenäyttöön ilmaantui kuitenkin yllättäen D[vaihteen numero] ja sen alla luki edelleen vihreällä "Efficiency". Näyttäisi siis siltä että ainakin vaihteiston säädöt ovat tippuneet perusasetuksille vaikka moottorin ohjaus pyrkii edelleen olemaan ECO moodissa. Perin outoa ja hämäävää siis, että ei tarkkaan voi tietää missä moodissa auto oikeasti on. Muutenkin tuo Drive Select näin toimiessaan on kyllä melkoisen turha härpätin, sillä eipä sitä oikein jaksa naksutella oikeaa ajomoodia päälle joka kerta kun lähtee autolla liikkeelle. Löytyisiköhän VCDS puolelta apuja tähän ongelmaan, eli että saisi auton muistamaan nuo Drive Select asetukset?
#21
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
25.05.21 - klo:10:27
Sorry, joo siis parempia audiohärpättimiä hain kun tosiaan tuo B9 perus ASS on mielestäni aika syvältä. Säätöjä ei löydy kuin perus basso, diskantti ja fader (ei edes subbarille omaa tasonsäätöä) ja ääni tulee kuin vanhasta lankapuhelimesta. Toki ei ole omakohtaista kokemusta Audin B&O systeemistä, mutta luulisin ettei se ainakaan huonompi ole kuin ASS  :P
#22
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
25.05.21 - klo:09:48
Lainaus käyttäjältä: Flat - 24.05.21 - klo:17:46
B9 on paljon parempi kuin B8, melkeimpä joka suhteessa. Laadukkaampi ja vähävikaisempi. Jo toinen B9 menossa, eikä kaduta edelleenkään.
Itse en kyllä allekirjoita tuota "B9 parempi kuin B8 joka suhteessa". Itsellä nyt alla B9.5 40TDI ja sitä ennen kolme B8.5 koppaista farkkua (yksi bensa ja kaksi dieseliä). Tämä nykyinen B9 on kyllä ihan kivan tuntuinen koppa ja edistystä on tapahtunut ennen kaikkea infotainmentissa, mutta ei tuo B8 myöskään mikään huono ollut. Viimeisimmällä B8.5 Allroadilla ajelin 100tkm ilman minkäänlaisia vikoja tai ylimääräisiä huoltokäyntejä. Tämän uusimman luotettavuudesta on vaikea sanoa kun ikää on vasta alle vuosi ja kilometrejä taulussa alle 20t. Diesel puolella tämä uusi kyllä menee selvästi pienemmällä polttoaineenkulutuksella kuin vanha vastaavalla 140kW quattro voimalinjalla. Selkeänä huononnuksena on sen sijaan ASS äänenlaatu. Eli jos käytettyä B9 koppaa etsit niin kannattaa valita sellainen yksilö jossa on Harman Kardonit.
#23
Lainaus käyttäjältä: nasse - 21.05.21 - klo:13:19
Mistä kohtaa se sieltä tarkalleen löytyy? 2021 40 TFSI:stä en ole mitenkään onnistunut tätä löytämään, eli ovatkohan sitten estäneet tuon mahdollisuuden vihreyden nimissä.
Taisi löytyä kohdasta Auto -> Taloudellisuusavustin -> Ã,,lykäs rullaustoiminto (päälle/pois) tjsp.
#24
Ainakin 2020 mallisesta 40 TDI:stä löytyy MMI valikoista mahdollisuus kytkeä rullaustoiminto pois päältä.
#25
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
10.05.21 - klo:09:17
Lainaus käyttäjältä: Samppari - 04.05.21 - klo:15:55
Tuon coastingin voi pakkoaktivoida - kun olet nostanut jalan kaasulta niin napauta päälle suurempi vaihde rattivalitsimesta -> auto siirtyy rullaukseen.
Kiitti vinkistä! + napin hipaisu tosiaan näyttäisi pakottavan auton rullausmoodiin. Mutta edelleenkään en ymmärrä miksi tuo automaattinen siirtyminen rullaukseen ei tapahdu aina samalla tavalla vaikka keliolosuhteet yms. ovat ennallaan. Ehkä huomautan tästä seuraavassa huollossa, ties vaikka jotain korjaavaa softapäivitystä olisi saatavilla...
#26
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
04.05.21 - klo:15:22
Alla on jonkin aikaa ollut vm. 2020 A4 Allroad 40TDI ja muuten olen kulkineeseen erittäin tyytyväinen, mutta viime aikoina on alkanut tuon coasting (tai suomeksi ilmeisesti rullaus) logiikan toiminta ihmetyttämään. Toisinaan kun lähtee liikkeelle rullaus menee päälle heti ensimmäistä kertaa nostaessa jalan kaasupolkimelta, mutta joskus taas sitten ihan samaa pätkää ajettaessa samanlaisessa kelissä yms. rullaus ei suostu menemään päälle sitten millään. Aluksi ajattelin että syynä voisi olla DPF poltto, mutta esim. tänään takana on reilu sadan kilometrin paluumatka mökiltä reippaahkolla keskinopeudella hyvässä säässä ja silti rullaus ei mennyt päälle käytännössä kertaakaan (matka-aika suunnilleen puolitoista tuntia).

Edellisessä B8 koppaisessa Allroadissa ei tätä moodia ollut, ja mitä olen polttoaineen kulutusta seurannut niin tuo rullaus tuntuisi todellakin vaikuttavan siihen positiivisella tavalla (siis silloin kun kyseinen moodi suostuu menemään päälle). Muutenkin olisi mukavaa jos ymmärtäisi tuon logiikan ja auto toimisi aina suunnilleen samalla tavalla. Drive Select asetuksillakaan ei tunnu olevan asiaan vaikutusta (yleensä käytössä on Comfort, mutta tänään kokeilin myös Efficiency asetusta ilman havaittavaa vaikutusta toimintaan).
#27
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
12.04.21 - klo:14:42
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 12.04.21 - klo:12:54
Tuo 140kW Diesel oli ainakin 2019 vielä torsen. 110kW disu  ultraa. Q:t aina ultrana ja Tfsi:t muuttui 2017 ultraksi. Puhutaan nyt 4- syl. Eli ei ihan yksiselitteistä.
Oman käsitykseni mukaan kaikki quattro dieselit ovat olleet torsenia ihan tähän viimeisimpään 2021 MHEV päivitykseen asti. Itselläni hiljattain hankittu 140kW 40TDI quattro vm. 2020 ja kyllä siinä pitäisi olla ihan rehellinen torsen...
#28
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
08.04.21 - klo:15:43
Jatketaan vielä säätämistä. Epes oli tosiaan oikeassa siinä että View-napin takaa tulee näkyviin vain öljyn lämpötila. Mitä taas tulee tuohon kuvaan niin siinähän on ihan perinteinen analoginen mittaristo, jossa jäähdytysnesteen lämpötila on tosiaan näkyvissä. On se kyllä outoa että nimenomaan digimittaristoon kyseistä infoa ei saa, kun päin vastoin voisi kuvitella että siinä eri näyttönäkymien mukaan ottaminen olisi yksinkertaista :(.
#29
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
31.03.21 - klo:14:25
Tuli vielä mieleen tuosta myAudi toimimattomuudesta, että voisiko syynä olla 90P4 päivityksen puuttuminen? Katsoin oman auton huoltohistoriaa ja siihen päivitys on tehty viime vuoden joulukuussa. Kyseessä on siis joku gatewayn nukkumistilaan liittyvä bugi:

Subject:
Upcoming Update 90P4 / Gateway Software Update â€" (NVLW)
Certain 2020 Model Year Audi A4, Audi A4 Allroad, Audi A5 Cabriolet, Audi A5
Sportback, Audi S5 Sportback, and Audi e-tron Sportback Quattro Vehicles.
We would like to inform you of an upcoming Update, code 90P4.
What vehicles are affected?
There are 792 Audi vehicles in the U.S. and 3,634 vehicles in Canada affected by this Update.
Check your daily campaign open inventory report or OMD for affected vehicles in your
inventory.
What is the issue?
The internal time in the gateway may run asynchronously. As a result, requests automatically
become invalid after approx. 60 minutes and are rejected. This means that the Audi connect
vehicle-specific services can no longer be run.
What does the repair procedure involve?
Update the Gateway Control Module.
When will the Update be available?
This Update will be visible in Elsa and ServiceNet on or about November 03, 2020.

Tuossa huoltotiedotteessa puhutaan vain USA ja Kanada markkinoista, mutta kuten sanottu niin kyseinen päivitys on tehty myös allekirjoittaneen autoon.

Toisaalta jos auto on saatu ajoon vasta hiljattain niin voisi kuvitella että kyseinen päivitys on tehty jo valmiiksi tehtaalla, mutta mistäpä sitä kaikista tuotantolinjan viiveistä voi olla varma...
#30
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
30.03.21 - klo:20:22
Aikas hurjalta näyttää kulutus spekseihin verrattuna, mutta selittynee varmaan ainakin osin tuolla taajama-ajolla. Mitä MyAudiin tulee niin aika outoa ettet ole koskaan saanut lämmitystä toimimaan sen kautta. Itellä on vm. 2020 A4 Allroad, jossa pitäisi kai olla sama infotainment, mutta lämmityksen aktivoiminen kännykän kautta on toiminut siinä kohtuullisen luotettavasti.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy