Polo 1.4 -03 käyntivikaa

Aloittaja kasalahko, 21.05.18 - klo:17:59

« edellinen - seuraava »

kasalahko

Nyt olis tarve saada viisaammilta apua.

Ostin siis 370tkm ajetun Polon BBY bensakoneella. Autoon oli juuri vaihdettu egr-venttiili edellisen omistajan toimesta.
Vikakoodeja oli egr-venttiilistä ja imusarjan painetunnistimesta.

Vikakoodit poistamalla toimi ilman vikavaloa aina muutaman päivän ja sitten samat koodit palautuivat.
Tutkin egr-järjestelmää ja siihen egr-venttiilille tulee se sähköjohto ja sitten on alipaineletkun paikka. Tämä alipaineletku puuttuu kokonaan, enkä ole konehuoneen puolelta löytänyt yhtään irtonaista letkua tms. Yritin volkkarilta pyytää alipainekaaviosta kuvia, mutta sanoivat etteivät saa niin selkeää kuvaa lähetettyä, että olisi jotain iloa.
Osaisiko joku auttaa tämän tiimoilta?

Vaihdoin uuden MAP-tunnistimen ja huomasin samalla, että egr-putki on tulpattu, imusarjan päästä. Avasin tämän tulpan, puhdistin kaasuläppäkotelon ja ohjelmoin sekä kaasuläppäkotelon että egr-venttiilin ennen koeajoa.
Nyt auto nykii tasakaasulla aivan järkyttävästi, ei tule vikakoodeja. Paikallaan toimii hienosti, sain jopa päästöt otettua ja auton katsastettua huomautuksitta.

Nyt ajan egr-venttiilin sähköjohto irti, jotta ei nyi. ;D

Kaiken kukkuraksi on nyt parina päivänä tehnyt sen, että tyhjäkäynti humppaa 500 - 1200rpm ja auto saattaa jopa sammua. Hetken päästä toimii taas hienosti. Vikakoodi ainoastaan egr-venttiilistä, mikä on siis irti.

Onko ideoita?

Enhancer

Ensinnäkin, EGR-venttiiliin ei tule alipainetta, vaan se on täysin sähköinen ja se nippa on huohotusta varten siinä.

Jos EGR:stä ei löydy joko Pierburgin tai VW:n logoa, voit korjata auton ostamalla jomman kumman edellämainituista EGR:stä autoon ja matka jatkuu.

Koitin omaan automaatti-BBY:n sopeuttaa kolmea eri Kiinan / Startaxin / Motonetin viritystä eikä yksikään mennyt edes sopeutuksesta läpi.

EGR voi olla ilman sähköä missä tahansa asennossa, ja aiheuttaa siten vuodon ohi kaasuläpän jolloin homma ei toimi.

EGR:ää ei tässä autossa voi myöskään tulpata, sillä ECU testaa imusarjan painetta EGR:n eri asennoissa ja tietää toimiiko systeemi vai ei.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

kasalahko

Kiitos nopeasta vastauksesta.

Mites kun tuon egr-venttiilin huohotus on nyt tulpattu. Tuleeko siihen hommata jostain semmoinen huohotin, mikä päästää ilmaa vain toiseen suuntaan?

EGR-venttiilissä ei ole kumpaakaan mainitsemaasi leimaa, mutta sopeutus menee kyllä läpi hienosti. Koitan metsästää jostain edukkaasti kunnollisen osan..


Enhancer

Mistä ne vikakoodit tulee, kun EGR on toiminnassa?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

kasalahko

Kun on egr toiminnassa, on vain rajua nykimistä, ei vikakoodeja. En tosin ole yli 15km lenkkiä ajanut, ei kestä hermot eikä niska  8)

kasalahko

Nyt on kohta viikko ajeltu nykivällä autolla. Noin 80km/h toimii kohtuullisesti, alle ja yli hirveetä nykimistä. Ei vikakoodeja.

kasalahko

Vika korjattu. Nyt on OEM egr paikallaan ja myös uusi huohotin.

kasalahko

Eipä ollut pitkäikäinen korjaus.

Auto toimii hienosti, mutta vikavalo palaa jälleen.

Vikakoodeina:

2 Faults Found:
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals
            P1553 - 35-10 - Implausible Correlation - Intermittent
17912 - Intake Air System
            P1504 - 35-10 - Leak Detected - Intermittent

Ja tosiaan se uusi MAP-anturi ja EGR-venttiili on vaihdettu, kaasuläppä puhdistettu ja sopeutettu. Mistäs jatketaan?  :o

tapanixxx

Marmori. Touhutonniin varautuminen 😎

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: kasalahko - 18.07.18 - klo:16:09
Eipä ollut pitkäikäinen korjaus.

Auto toimii hienosti, mutta vikavalo palaa jälleen.

Vikakoodeina:

2 Faults Found:
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals
            P1553 - 35-10 - Implausible Correlation - Intermittent
17912 - Intake Air System
            P1504 - 35-10 - Leak Detected - Intermittent

Ja tosiaan se uusi MAP-anturi ja EGR-venttiili on vaihdettu, kaasuläppä puhdistettu ja sopeutettu. Mistäs jatketaan?  :o

Onko MAP-anturi alkuperäinen? Samat herjat tuli itsellä kiinananturilla ja katosivat sitten orkkisanturilla.

VCDS:llä voisi tehdä readiness-testin, kannattaa huomioida että testin vaiheessa jossa mitataan imusarjan painetta, pitää tehdä ryntäytys isoille kierroksille tai ajaa niin että tulee moottorijarrutusta jostain 2500rpm paikkeilta. Testi ei muuten mene läpi, ja ohje sanoo että pitää käyttää tyhjäkäynnillä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

kasalahko

Noin 200km takana ja vikavalot ei oo syttynyt.

Uusi, alkuperäinen MAP-asennettu ja nyt tuntuu toimivan

Oli tullut uusi herja taaemmasta lambdasta, joten sekin uusittiin samalla, kun varastossa sattui lojumaan passeli.

En olisi uskonut että kiinanosat ovat noin huonoja  ;D Kiitos kaikille!

tapanixxx

Paljonko tuli remontti maksamaan?

kasalahko

Halvalla pääs.

Vikakoodien luvusta ei tarvinnut maksaa mitään, kaverilla on laitteet.

Käytetty, kunnolla puhdistettu egr 25â,¬

Map-anturi + taaempi lambda + evap-venttiili about 100â,¬

Töitä ei tarvi itselle laskea  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy