Nahkapenkkien hoito

Aloittaja pokkus, 16.01.11 - klo:08:03

« edellinen - seuraava »

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 22.09.12 - klo:14:21
Ostaisitko itse auton jonka nahkaverhoilu on täynnä halkeemia? 
Anoppi käsitteli aktiivisesti nahkasohvia nahanhoitoaineilla,halkeili kovasti.Halkeilun syyksi epäiltiin nahanhoitoainetta.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 22.09.12 - klo:14:28
Anoppi käsitteli aktiivisesti nahkasohvia nahanhoitoaineilla,halkeili kovasti.Halkeilun syyksi epäiltiin nahanhoitoainetta.
Väärää litkua sit ollu
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Marapetsu

Audin oma auton sisätilojen nahanhoitoaine jonka ostin marmorilta,täytyy sanoa että yllätti positiivisesti kuinka hyvä se on.
Marapetsu.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Marapetsu - 22.09.12 - klo:19:35
Audin oma auton sisätilojen nahanhoitoaine jonka ostin marmorilta,täytyy sanoa että yllätti positiivisesti kuinka hyvä se on.
Mitä sillä saa aikaiseksi,paljonko maksoi?

Skula

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 22.09.12 - klo:14:21
Ehkä ei nopeemmaksi, mutta jälleenmyynti arvo voi pompsahtaa.
Ostaisitko itse auton jonka nahkaverhoilu on täynnä halkeemia?

Minä hinkkasin ihan omaksi iloksi. kivempi tonne on istua nyt..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: skula - 22.09.12 - klo:21:23
Minä hinkkasin ihan omaksi iloksi. kivempi tonne on istua nyt..
Astumisesata puhumattakaan :D

pokkus

Kysytääs nyt täällä, jos jollain olisi kokemusta tästäkin :) Eli tuolla toisessa ketjussa jo kerroinkin, että piti muksulle hommata isompi turvaistuin. Aiempi kantokopan base-osa on ollut autossa (Edge) kiinni koko ajan viimeiset 10kk ja nyt viime viikonloppuna vaihdoin istuimen toiseen. Tuon vanhan istuimen kun otin pois, niin se oli painanut nahkaan aika komeat jäljet ja näki selvästi, että nahka oli venynyt jostain kohdin. Erityisesti istuinosan ja selkänojan kohdalla, missä isofixit sijaitsee, nahka oli venynyt todella paljon, koska isofixien kiinnityspalikat painoivat selkänojaa.

Palautuukohan tuo nahka tuosta normaaliksi ajan saatossa ja voisiko asialle itse tehdä jotain? Itse kun vielä yritin ehkäistä tätä laittamalla istuimen asennuksen yhteydessä basen alle paksun pyyhkeen kaksinkerroin, mutta eipä siitäkään juuri apua ollut :-\

jf

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 11.12.12 - klo:15:38
Palautuukohan tuo nahka tuosta normaaliksi ajan saatossa ja voisiko asialle itse tehdä jotain? Itse kun vielä yritin ehkäistä tätä laittamalla istuimen asennuksen yhteydessä basen alle paksun pyyhkeen kaksinkerroin, mutta eipä siitäkään juuri apua ollut :-\
Jatkaa vain hyvää hoitoa, palautuu minkä palautuu. Itse vähän reippaammalla leather cream läträyksellä omasta koitin jälkiä keventää, mutta en ole muistanut tarkistella lopputulosta. Eipä toisaalta mitään väliä, kun se jälkihän on uudenkin penkin alla, joten haitatkoon auton seuraavaa omistajaa ihan rauhassa. Yksi jälki muiden joukossa autossa ja jos autokauppias rupeaa elämisen jäljistä itkemään autossa vaihtaa vain myyjää...  ;)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

VAG!

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 11.12.12 - klo:15:38
Palautuukohan tuo nahka tuosta normaaliksi ajan saatossa ja voisiko asialle itse tehdä jotain?

Eipä se mahdottomia palaudu, jos on kunnolla päässyt venymään.

Mä olen pitänyt kiinteästi asennettavien jakkaroiden alla pyyhkeeseen käärittyä makuualustan palasta. Sellaista vähän paksumpaa ja jäykempää kuin markettien halppisalustat. Pyyhe käydään toki ostamassa verhoilun väriin sopivaksi ;)

Toimii tosi hyvin ja ei näytä yhtään pöllömmältä. Joku sateenkareenväreissä oleva kulahtanut rantapyyhe on kuitenkin aika ikävän näköinen jakkaran alla.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: jf - 11.12.12 - klo:16:05
Jatkaa vain hyvää hoitoa, palautuu minkä palautuu. Itse vähän reippaammalla leather cream läträyksellä omasta koitin jälkiä keventää, mutta en ole muistanut tarkistella lopputulosta. Eipä toisaalta mitään väliä, kun se jälkihän on uudenkin penkin alla, joten haitatkoon auton seuraavaa omistajaa ihan rauhassa. Yksi jälki muiden joukossa autossa ja jos autokauppias rupeaa elämisen jäljistä itkemään autossa vaihtaa vain myyjää...  ;)

No näin vähän itsekin ajattelen, että käyttöähän varten tuo auto on ostettu :) Tulee jälkiä mitä tulee, mutta kivahan niitäkin olisi yrittää jonkun verran varoa tai jälkikäteen poistaa jos sattuu tulemaan :) En tuon käyttöauton kanssa muutenkaan jaksa niin stressata eli ei pienet naarmut ja kulumat niinkään haittaa. Kunnoltaan auto on siltikin loistelias verrattuna muihin vastaavanikäisiin jenkkivaihtareihin. Täällä kun ei ole tapana pitää kovin hyvää huolta autosta...

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 11.12.12 - klo:17:05
Eipä se mahdottomia palaudu, jos on kunnolla päässyt venymään.

Mä olen pitänyt kiinteästi asennettavien jakkaroiden alla pyyhkeeseen käärittyä makuualustan palasta. Sellaista vähän paksumpaa ja jäykempää kuin markettien halppisalustat. Pyyhe käydään toki ostamassa verhoilun väriin sopivaksi ;)

Näin vähän arvelinkin, että ei varmaan ihan entiselleen palaudu. Itsellä ei niinkään tuo penkkiosa ole kärsinyt vaan ne "kolot" jonne nuo isofixit kiinnitetään. Sen paikan ympäriltä siis on nahka venynyt aika paljon eikä siihen olisi alustat tai muut vippaskonstit oikein auttaneet. Tuon kun olisi tajunnut, niin olisi pitänyt vyöllä laittaa istuin kiinni. No nyt kun on jo myöhäistä niin ei jaksa liikaa stressata :)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: hylkiö - 04.01.13 - klo:21:49
nahkapenkki voi olla uutena vähänaikaa hienon näkönen mutta nopeesti venyy rutuille ja halkeilee,onko se sitte tyylikäs?

Jos niille ei tee yhtään mitään, niin saattahan sitä noin käydä. Meillä on nykyvehkeessä 50 tonnia mittarissa ja 2,5v ikää ja vaaleat nahat eivät todellakaan ole rutussa, saati halkeillut. Ja mä en ole edes mikään Pesukintaan vakikirjoittaja.

Mä voin yrittää muistaa ottaa vaikka kuvan viikonlopun aikana, jos et muuten usko.

joukose

Ysitonnari saabissa mulla oli mustat kokonahat ja eine miksään ollu kymmenessä vuodessa menny. Kahdeksan vuotta vanhana laition kerran nahanhoitoainetta. Ilmeisesti suuressa merkityksessä nahan laatu ja vahvuus.

Ajelin sentä tolla mittariin yli 300 tkm. ;D ;D ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Seppo

#72
pesukinnas.comista tai jostain vastaavasta auton nysväämisestä ylettömän isoja kiksejä saavien foorumilta sain rahanarvoinsen ja hyväksi havaitsemani vinkin auton nahkapenkkien putsausaineeksi. Saman puhdistusaineidean on tässä ketjussa näköjään monikin keksinyt, joten voin vahvistaa sen toimivuuden ja jaan oman toteutustapani:

Marseillesaippua (esim. Le Chat, saa joka marketista nyrkin kokoisen jättiharkon parilla eurolla) on tavallista rasvaisempaa, oliiviöljystä tehtyä aikas luonnollisin menetelmin tehtyä saippuaa, jota usein käytetään tahranpoistoon vaatteista. Voi sillä vaikka käsiäkin pestä - saippuaahan se on eikä sisällä mitään petrokemiallisia liuottimia.

Pehmeällä kostutetulla harjalla (esim. pehmein autonpesuun myytävä harja) pyyhkäisee saippuaa ja pesee penkin kevyesti pyörittävin liikkein. Saippuaa ei tarvitse eikä kuulukaan pestä pois. Joidenkin mukaan tuossa saippuassa oleva rasva toimii itsessäänkin nahkarasvana. En tiiä, mutta esim. nahkahanskojen pesuun olen semmoisen suosituksen kuullut, että hanskat käteen ja sitten vaan ikään kuin "pesee käsiä" tuolla saippualla mutta kuitenkin hanskat kädessä.

Kuivasin kuituliinoilla jakkarat pesun jälkeen kevyesti.

Voin sanoa, että puhdasta tulee.

Perään laitoin itse AutoGlymin nahanhoitoainetta. Lopputuloksena oli niin puhtaan ja liki uutuuttaan kiiltävän näköinen penkki (vaikka kuitenkin on 6 vuotta vanhat sohvat (ja kuskinpenkki liki 200.000 km istuttu), että en ole vastaavaa lopputulosta saanut muilla systeemeillä. Luultavasti suurin ansio oli tuolla saippualla: kunnon kevyesti märkä pesu oikeasti tahranpoisto-ominaisuuksiltaan hyvän ja rasvaisuudessaa nahalle kaiketi aika passelin saippuan kanssa irrottanee likaa jo lähtökohtaisesti hyvin. Ainakin luullakseni paremmin, kuin jostain marmoritiskiltä ostetusta autovalmistajan omasta nahanpesuaineminipullosta hienoinen sumuttelu ja sitten käytännössä liki kuivan penkin jynssäys jollain liinalla siinä toivossa, että tuon käsittelyn jälkeen likaa irtoaisi muualtakin kuin ihan pinnasta (ei irtoa).

Toimii siis ainakin vanhemmalle nahkajakkaralle hyvin. :) 

Qrainderi

Vinkkejä, kun kuskinpenkkiin on ilmestynyt about 10cm pitkä viiva. Ilmeisesti naarmu tullut jostain avaimesta tai vetoketjusta jne, mutta pois ei lähtenyt hinkkaaalla eli liasta ei ollut kyse. Aika ohut se on, mutta mielellään sille jotain kokeilisi tehdä. Mustat penkit siis kyseessä.
VW Passat Variant 2.0TDI DSG Highline -13

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Qrainderi - 12.02.13 - klo:07:56
Vinkkejä, kun kuskinpenkkiin on ilmestynyt about 10cm pitkä viiva. Ilmeisesti naarmu tullut jostain avaimesta tai vetoketjusta jne, mutta pois ei lähtenyt hinkkaaalla eli liasta ei ollut kyse. Aika ohut se on, mutta mielellään sille jotain kokeilisi tehdä. Mustat penkit siis kyseessä.

Kokeile värillistä nahanhoitoainetta esim. Liberon tms. Ainakin toiminut itsellä aikanaan Volvon mustissa sport-nahkapenkeissä todella hyvin.

RoccoScientist

En pikaisella haulla löytänyt yleisesti nahkaverhoilun hoitamista käsittelevää topikkia, joten aloitetaanpa tällainen. Monella palstalaisella on varmaan ollut jo useammassa autossa nahkaverhoilu, itselläni on nyt ensimmäinen nahkaverhoilulla varustettu auto ajossa - ja ongelmia tietysti pukkaa. Vaikka kyseessä ei olekaan konsernipeli, uskoisin nahkaverhoilun hoitamisen olevan aika universaalia hommaa eli että samat periaatteet toimivat automerkistä riippumatta. Lähinnä nahan laadulla on väliä.

Ongelma on siis seuraava. Puhdistin tuossa useampi viikko takaperin oman auton nahkaverhoilun Auto Glymin Leather Cleanerilla, jonka jälkeen käsittelin penkit Auto Glymin Leather Care Balmilla. Aluksi jälki näytti hyvältä, mutta parin päivän kuivumisen jälkeen muutamista kohdista löytyi valumajälkiä, joiden epäilin johtuvat tuon Leather Cleanerin annostelusta (joka ei ollut ylenpalttisen runsasta, mutta suuttimesta johtuen pistemäistä). Nämä lähtivät Leather Care Balmin avustuksella pois pienellä hinkkaamisella. Pian tämän jälkeen kuitenkin nahkaverhoilun tekstuurin rakoset alkoivat paikoitellen olla vaaleat, ikään kuin nahka olisi kuivumaan päin tai pinnalle olisi kuivunut jotain. Epäilin, että en ollutkaan saanut kaikkea pesuainetta ensimmäisen käsittelyn jälkeen pois, joten seurasi uusi käsittely, jossa ensin pyyhin kaikki käsitellyt pinnat lämpimässä vedessä kostutetulla pyyhkeellä ja varmistin, että mitään pesuaineen vaahtoamista ei esiintynyt, jonka jälkeen käsittelin pinnat toisen kerran Leather Care Balmilla. Nyt kun tästä on kulunut reilu viikko, näkyy verhoilussa taas paikoitellen tuota "kuivumaa". Kokeilin laittaa niihin lisää Leather Care Balmia nopeasti eilen, mutta tästä ei tuntunut olevan apua. Mitä siis tehdä ja missä voisi olla ongelma? Onko suosituksia paremmista hoitoaineista

Nahkaverhoilun tekstuuri näyttää siis tältä (kuva ennen mitään käsittelyjä):



Yritän saada kuvan noista ongelmakohdista tänään.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Mikko

Pesuun "kissasaippuaa" (Le Chat, löytyy kaikista marketeista), liotus lämpimään veteen ja sienellä tai siveltimellä hieroen. Sitten kostutetulla frotee-liinalla poispyyhintä (tarvittaessa useaan kertaan). Hoitoon vaikka Zainon Z10 Leather in a Bottlea. Näillä ainakin itse olen hoitanut ne vähäiset nahkapinnat mitä Sciroccosta löytyy.

Ja löytyy muuten tämmöinen ketju: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3925.0 ;)

RoccoScientist

No perhana. Taas se nähtiin miten väärällä hakusanalla hakemalla ei välttämättä löydä edes itseään. Pahoittelut modeille ja kiitos vinkistä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

HJP

Kenelläkään kokemusta tai vinkkejä vaalean rei'itetyn nahkasisustan hoidosta? Pitäisi saada muutama vaatteista värjäytynyt tumma kohta taas vaaleaksi, mutta ongelmia aiheuttavat nuo nahkasisustan reiät. Mitään nestemäistä puhdistusainetta tuskin voi käyttää ilman että reiät ovat täynnä sitä, joten vinkkejä tarvittaisiin...

pokkus

Lainaus käyttäjältä: HJP - 05.06.13 - klo:18:06
Kenelläkään kokemusta tai vinkkejä vaalean rei'itetyn nahkasisustan hoidosta? Pitäisi saada muutama vaatteista värjäytynyt tumma kohta taas vaaleaksi, mutta ongelmia aiheuttavat nuo nahkasisustan reiät. Mitään nestemäistä puhdistusainetta tuskin voi käyttää ilman että reiät ovat täynnä sitä, joten vinkkejä tarvittaisiin...

Omassa autossa ei nuo reiät ainakaan ole olleet moksiskaan nestemäisistä hoitotuotteista. Imee vaan paremmin reikien kautta nahka sitä ainetta itseensä ;) Toki kannattaa aina ekaksi kokeilla pienellä alueella miten toimii, ettei vedä koko penkkiä kerralla. Tästä topicista aiemmin pitäisi löytyä myös omia kokemuksia tuollaisten reikäpenkkien hoidosta ja käyttämistäni aineista.

HJP

Selvennetään vielä, auton etupenkeissä on halkaisijaltaan noin 1mm kokoisia reikiä 5mm välein, ja nämä reiät ovat läpi asti (ilmastointi). Autoglymin hoitoainetta kokeillessani reikä menee tukkoon aineesta jääden kokonaan valkoiseksi. Olettaisin että tässä tapauksessa hoitoaine päätyy lopulta penkilläistujan housuille. Luulen että joku juoksevampi aine voisi olla toimivampi ratkaisu etupenkkien osalta.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 05.06.13 - klo:14:31
Nyt kun tästä on kulunut reilu viikko, näkyy verhoilussa taas paikoitellen tuota "kuivumaa". Kokeilin laittaa niihin lisää Leather Care Balmia nopeasti eilen, mutta tästä ei tuntunut olevan apua. Mitä siis tehdä ja missä voisi olla ongelma? Onko suosituksia paremmista hoitoaineista.

Ã,,kkiseltään kun katsoo tuota lähettämääsi kuvaa, niin ainakin kuvassa penkin nahkaverhoilu näyttää erittäin "epätasaiselta". Siinä on siis syviä uria. Voiko olla, että AG:n perussetti ei ole paras mahdollinen valinta tällaiselle nahalle?

Itse olen käyttänyt AG:n samoja tuotteita sileälle pintanahalle ja en ole kyllä huomannut samaa ilmiötä. Vaikka välillä puhdistusainetta menee hiukan reilumminkin ja kuivauskin on melko hätäistä. Siihen sitten vaan balsamit päälle pienen tauon jälkeen ja homma on ainakin ulkoisesti kunnossa.

RoccoScientist

Voi toki olla, että AG:n setti ei sovi. Outoa on kuitenkin, että ongelma vaivaa vain osaa verhoilusta. Oheisessa (kehnossa) kuvassa on kyseessä takapenkin selkänoja apparin puolelta. Oikeaa puolta selkänojan pehmusteesta ongelma ei vaivaa, mutta vasemmassa tuota esiintyy. Mielestäni levitin kummallekin alueella aika lailla saman verran AG:n tököttiä - eli reilusti - ja myös hinkkaamismäärät ovat aika lailla samat (ja tehty sekä pyörivin, että lineaarisin liikkein, jotta mitään ylimääräistä ei jäisi noihin rakosiin).
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

VAG!

#83
Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 06.06.13 - klo:13:51
Oheisessa (kehnossa) kuvassa on kyseessä takapenkin selkänoja apparin puolelta. Oikeaa puolta selkänojan pehmusteesta ongelma ei vaivaa, mutta vasemmassa tuota esiintyy.

Kuvasta ei käy ilmi, että missä tuo kuvaamasi kohta tarkalleen ottaen on. Voiko olla mahdollista, että toinen paneli ei ole istuinpintaa ja Hyundai käyttäisi keinonahkaa niillä alueilla?

Onko tämä ongelma ilmennyt selkeillä istuinpinnoilla, eli vaikka keskellä kuskin jakkaran istuinosaa tai selkänojaa?

RoccoScientist

Tosiaan, tuo keskellä näkyvä kanjoni kulkee siis keskellä kyseisen istuinpaikan selkänojaa. Istujan selkäranka asettuu siis tuohon rakosen kohdalle. Lisäksi vastaavaa löytyy takapenkkiläisten välistä, mukitelineen edessä olevasta penkin etureunasta ja muutamasta muusta kohtaa. Todettakoon myös, että takapenkkiä ei ole tässä autossa noiden käsittelyjen jälkeen käytetty muuhun kuin koiran kopan kuljettamiseen ja siitä nuo jäljet eivät ole voineet tulla.

Edit: Kuskin jakkarassa en ole tuota noteerannut, apparin jakkarassa tätä esiintyi ensimmäisen käsittelyn jälkeen, mutta nyt on tainnut pysyä normaalina tai sitten en ole vain katsonut tarpeeksi tarkasti.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

tappimies

Hyvät aineet penkkien hoitoon löytyy ainakin www.nahkapenkit.mycashflow.fi
Ovat peruslitkuja kalliimpia mutta ainakin omien kokemuksieni mukaan huomattavasti laadukkaampia. Toimittivat ainakin jokin aika sitten vielä skodaankin värjäysainetta.

J.s.T

Oman auton penkit pesin tuolla LaChat Marseille saippualla veden kanssa ja kunnolla kuivuttua laitoin TurtleWaxin Leather Cleaner & Conditioner ainetta pintaan.
Eivät olleet kovin pahassa kunnossa aiemminkaan, mut semmoset kiiltävät ja hieman tummia raitoja niissä oli, sekä joitain lievästi tummia pinttymiä. Kaikki lähti pois ja tuli erittäin hyvännäköiset.

Tuossa pari kuvaa.




RoccoScientist

Tuli taannoin hankittua tuota Zainon Z10:ä pari pulloa ja nyt on parisen viikkoa aikaa ensimmäisestä käsittelystä. Mitään kummallisuuksia ei ole nahkaverhoilun pinnasta tullut bongattua, joten tällä tökötillä mennään jatkossakin. Ainoa miinus on vahvahko haju, joka tarttuu vaatteisiinkin ainakin jos erehtyy jo pari tuntia käsittelyn jälkeen istahtamaan autoon. Ensi kerralla annan aineen asettua yön yli, katsotaan josko tuo auttaisi. Itse verhoilu kuitenkin tuntuu aineesta tykkäävän ja se on tärkeintä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

villwill

Tiukka kysymys, huomenna pihaan saapuvan octavian puolinahkapenkit ajattelin hieroa heti kättelyssä. Miten olette tuota kangasosaa suojailleet, vaiko haittaako jos rapatessa vähän roiskuu?
Ajossa: Octavia -05 2.0tDi DSG elegance.
Ex: Octavia -05, 1.6mpi elegance.
Ex: Opel Vectra B -01 2.0 ecotec.
Ex: 2x Opel Calibra -93 2.0ohc.

Loikkari

Eksyin tuonne aiempien kirjoittajie mainitsemalle pesukinnas.com-sivustolle. Eikö näitä pesukinnas.comiin kirjottelevia saada pakkohoitoon  ;D? On siinä porukalla tekemistä kun hinkkaavat tunteja autojaan...Ei yksinkertainen ymmärrä...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy