Kesärenkaat alle - joko uskaltaa?

Aloittaja Homer, 27.02.14 - klo:16:19

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 09.04.19 - klo:21:33
Jälleen kerran yksi hieno esimerkki siitä miksi (etelä)Suomessa KE-kitkat olisivat järkevin vaihtoehto.

Taas jaksat tuota jargonia tulla suoltamaan. Nordic kitkoilla ei ollut mitään ongelmia A:Saksassa tai B:Tänään Suomessa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 09.04.19 - klo:21:33
Jälleen kerran yksi hieno esimerkki siitä miksi (etelä)Suomessa KE-kitkat olisivat järkevin vaihtoehto.

Tai Nordic kitkat jotka itsellänikin on.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hidalgo


fr0zen

Ollu kesänakit alla jo kuun vaiheesta. Tänään aamusti oli vähän liukasta mut ei kauheesti haitannu.
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: FoamCleaner - 25.02.19 - klo:18:09
Pe-La välisenä yönä satoi alijäätynyttävettä / vettä, joka viimeistään jäätyi tienpintaan ja itse en koskaan niin liukkailla teillä ajanut.
Toista talvea alla olevat GY nastarenkaat alla, pintaa on 9mm ja kaikki nastatkin on tallessa. 45km/h vauhdista tarvittiin varmaan 150m, että auto yleensäkin pysähtyi. Liukui kastan sisällä puolelta toiselle, kun koitti ohjata ja edes koski jarrua eikä ABS:set ei edes reagoineet.. Ei myöskään liustonesto lähdettäessä vaikka molemmat pyörät suttaa.. Oli ihan hemmetin liukasta.
Hiekka- / sepelipihakin oli kuin liustinrata mutta liukkaampi..

Ei ajatustakaan, että lähtisi kesärenkaita vielä vaihtamaan, jos tuollaisia iltoja tai öitä tulee. Katsotaan joskus 1kk päästä uudelleen.

Joskus 90 lopussa oli sama keli kun kuljettiin Hesan suunnalla töissä, silloin alla HJ60 ja kitkoilla ajelin, Tku-Hesa motarilla napsunut ja vauhti pysäsi yhtäkkinä 40km/h ja napsui lisää. Hiljaa mekin ajeltiin kuten muutkin, ei vaan tahtonut kellään pysätä. Alijäähtynyt vesi asfaltille niin ei siinä mikään rengas pidä.
Itsellä nyt ajot niin vähäisiä että viikon ollut suvikumit alla, ei haittaa vaikka kuluu kuten moni murehti edellä. Ainahan ne renkaat kuluu ja uusia saa kaupasta. ,,äni isonee? Jos rengasmelua haluaa pois niin vag on väärä valinta autoksi.

Suberb 2012

Helmikuun alusta ajeltu ke-kitkoilla. Hyvin pärjännyt, ihan liikenteen mukana mennään.

Rengasmeluun vaikuttaa noi muodikkaat nuoriso-rofiilit aika rajusti. 55srj-> alkaa meno hiljenemään kummasti.
Misukan alpit on todella hiljaiset ja mukavat rullailla, ihan kesänopeuksillakin ;) eikä ole sitten syksyllä kiire vaihtamaan ekojen yöpakkasten yllättäessä.

erttuli

Viikonloppuna vaihtuu, ei tänään aamulla mitään asiaa olisi ollut ainakaan Hyvinkään suunnalla kesänakeilla.
Joo, eteenpäin pääsee (tuntuu monelle riittävän?), mutta ei se pysähdy kun nastoillakin oli liukasta. Isolla tiellä toki pärjää, jos ei lähde klo 6 aikaan ajelemaan

mabe

Crossclimate+ kesäpyörät olleet alla reilun viikon.

Ei näin etelässä (pkseutu) ole ollut mitään kelin aiheuttamaa haastetta vaikkei noinkaan talviset pyörät olisi alla. Eilen ja tänään ollut nurmikko vähän lumessa, tänään pientä kuuraa ensimmäisten satojen metrien osalta.

Tuohon käyttöön ne on ostettukin, ajoissa alle laitettavaksi ja syksyllä ylläreitä vähentämään.
Testien mukaan parhaimmillaan juuri nyt, huononee kuumimmille kesäkeleille pehmeämmän kumin johdosta ja kesärengastestin mukaan kaarteeseen on vesiliirtoalttiutta. Suoralla sekin hanskassa.

GranLavida

Pk-seudulla kyllä uskaltaa, itse vaihdon viikonloppuna kesärenkaisiin. Huomenna tosin kannattaa olla varuillaan, ainakin pienemmät tiet tulevat olemaan aamulla jäässä. Ennakoiden kuitenkin pärjää.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

sambolo

Reilu pari viikkoa ollu kesikset pk seudulla. Kesäkeli onkin myös ollut. Ei lunta eikä jäätä, edes tien reunoilla tai missään mistä se voisi sulaa tielle ja jäätyä. Ajoa ollu aamu viidestä ilta kymmenen jälkeen.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

58make

Huhtikuun toisena tuli kesärenkaat alle, ostin kokeeksi hieman halvemman
hintaluokan renkaat, nyt koko on sama 215-16 mikä tiguanissa on normaali,
profiili vaihtui 70 sarjaan, mitään eroa ajettavuudessa ei nokian hakkaan ole,
hieman pehmeämpi runko ja asfaltin poikkijuomut ei tunnu nyt, mustat ja pyö-
reät nuo on, yllättävän vähän meni painoja, nykyisillä nopeuksilla aivan kelvolliset.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Suberb 2012

Pare jatkaa vaan nastoilla, 90% Balttiassa ajaa vielä ke-kitkoilla. Ihan Liettuaan asti.

janike

Joka apinalta joka on nyt vapun jälkeen ajanut kolarin takatalven ja kesärenkaiden takia, kortti pois vuodeksi ja vakuutusmaksut kolminkertaiseksi viiden vuoden ajaksi.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4f5401bd-ab52-4795-bb38-af158897f5c5
Näi se o.

TDI Golf

Ah tää some on sitten ihana ja täynnä osaavaa sekä täydellistä porukkaa  ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: janike - 05.05.19 - klo:08:11
Joka apinalta joka on nyt vapun jälkeen ajanut kolarin takatalven ja kesärenkaiden takia, kortti pois vuodeksi ja vakuutusmaksut kolminkertaiseksi viiden vuoden ajaksi.

Ei kukaan aja kolaria takatalven ja kesärenkaiden takia. Nuo "apinat" ajavat kolarin liian suuren tilannenopeuden takia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

torso1

Lainaus käyttäjältä: mabe - 10.04.19 - klo:10:18
Crossclimate+ kesäpyörät olleet alla reilun viikon.

Ei näin etelässä (pkseutu) ole ollut mitään kelin aiheuttamaa haastetta vaikkei noinkaan talviset pyörät olisi alla. Eilen ja tänään ollut nurmikko vähän lumessa, tänään pientä kuuraa ensimmäisten satojen metrien osalta.

Tuohon käyttöön ne on ostettukin, ajoissa alle laitettavaksi ja syksyllä ylläreitä vähentämään.
Testien mukaan parhaimmillaan juuri nyt, huononee kuumimmille kesäkeleille pehmeämmän kumin johdosta ja kesärengastestin mukaan kaarteeseen on vesiliirtoalttiutta. Suoralla sekin hanskassa.

Tästä renkaasta haluaisin itse kuulla kokemuksia myös kun rullailet niillä vähän pidemmän aikaa. Itsekin mietin tuota rengasta Kodiaqiin kesäpyöräksi mutta en uskaltanut ostaa koska ei ole kuitenkaan täysiverinen kesärengas. Lähinnä kiinnostaa mukavuus/rengasäänet? Perinteisesti misukka on ollut aika pyöreäolkainen rengas ja näin ollen ei ole ollut uraherkkä. Kodiaqissa on tuo 19” vakiorengaskoko (235/50 R19 99V) sen verran erikoinen että ihan jokaisella merkillä ei siihen ole gummeja edes tarjota. Tommonen ns. välikelin rengas voi olla Suomessa entistä enemmän tulevaisuudessa todellinen vaihtoehto kesärenkaaksi.

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.05.19 - klo:09:08
Ei kukaan aja kolaria takatalven ja kesärenkaiden takia. Nuo "apinat" ajavat kolarin liian suuren tilannenopeuden takia.

Jep, talvellakin sattuu kolareita vaikka on talvirenkaat, samoin kesällä vaikka ei ole liukasta.
Alustukseen voisi laittaa että ensiimäiset 5v kortin saamisen jälkeen max ajomatka 5km ja sekin taajamassa ja seuraavat 10v max 50km ja max 80km/h.
Seuraavaan kategoriaan noi nuoret jannut kun roikkuu puskurissa kiinni niin vakuutusmaksut 100 kertaisiksi.
Myös noi ketä eivät osaa ohittaa vaan lähtevät jurnuttamaan sillä 5-6 vaiheella ja saavat vaaratilanteita aikaan takaisin autokouluun. Ne ketkä kiihdyttää kun toinen ohittaa, niiltä kortti iäksi pois.
Siinä sais sitten jo tälläinen 50 ukko ajella halvalla ja rauhassa tien päällä.
Valitettavasti vaan noita muita ja muunlaisia liikkujia on aina liikenteessä.
Noi vanhat ja pahat autotkin vois kieltää siinä sivussa niin rauhoittuisi vielä paljon...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.05.19 - klo:09:08
Ei kukaan aja kolaria takatalven ja kesärenkaiden takia. Nuo "apinat" ajavat kolarin liian suuren tilannenopeuden takia.

Parempi pysyä kotona, jos tuollainen keli eikä lähteä itsekkäästi kokeilemaan onneaan onko Kankkusen jalat ja omat kädet!

Lakikin sanoo, että alla tulee olla kelin mukainen rengastus!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mabe

Lainaus käyttäjältä: torso1 - 05.05.19 - klo:12:33
Tästä renkaasta haluaisin itse kuulla kokemuksia myös kun rullailet niillä vähän pidemmän aikaa. Itsekin mietin tuota rengasta Kodiaqiin kesäpyöräksi mutta en uskaltanut ostaa koska ei ole kuitenkaan täysiverinen kesärengas. Lähinnä kiinnostaa mukavuus/rengasäänet? Perinteisesti misukka on ollut aika pyöreäolkainen rengas ja näin ollen ei ole ollut uraherkkä. Kodiaqissa on tuo 19” vakiorengaskoko (235/50 R19 99V) sen verran erikoinen että ihan jokaisella merkillä ei siihen ole gummeja edes tarjota. Tommonen ns. välikelin rengas voi olla Suomessa entistä enemmän tulevaisuudessa todellinen vaihtoehto kesärenkaaksi.

On noilla koko viime kesä rullailtu.
Tosiaan kun vertaa kesänä 1 alla olleisiin sportcontact2 kumeihin (kuluneena ostettu pinnaltaan noin 4mm paikkeilla) ja samana syksynä vaihtuneisiin cc+ kumeihin niin eroja:
- Conti oli terävämpi
- Conti oli meluisampi
- Conti oli ehkä pihimpi

-> pääteltynä Michelin cc+ on
- vähän pehmeä ajettavuudeltaan
- kulunutta contia hiljaisempi ja nastaa hiljaisempi
Kuivalla kelillä michelin on melko pihi, sateella kulutus nousee (litraisessa ocussa reilun puoli litraa /100km).
Varsinkin uutena sadekelillä aiheuttaa valtavaa kohinaa kabiiniin kun uran muodosta johtuen heittää vedet molempiin sivuihin ja näin kohina kuuluu voimakkaasti pyöräkoteloista tms. Nyt toisena kesänä en ole enää samaa huomannut, mutta voi olla että pää on vain tottunut.

Autolla ajettu nyt 60k / 2v josta arviolta puolet kesäpyörin-> Conteilla 15k ja cc+ vastaava pätkä.
Ei vielä ole alkanut harmittamaan. Ei näytä sulavan myöskään alle joten eiköhän noilla mennä vielä monta vuotta tai jopa auto vaihtoon tasolle noin 140k kohdille asti.

Litrainen ocu 17" pyörin ei ole mikään rallipeli muutenkaan, pehmentää ehkä keikarirengasvalinnan aiheuttamia haittoja.
Testien mukaan kaarteessa vesiliirtoherkkä verrattuna oikeisiin kesärenkaisiin, märällä ja viileällä märällä muuten ihan kelpo, kuivalla kuumalla tiellä ottaa takkiin parhaisiin nähden.
Ei tunnu että sulaisivat alle. Ei siis mitään vastaavaa ylimääräistä pehmeyttä kuin kitkarenkailla yli 15C keleissä.

Kertaakaan en ole kunnon talvisäähän noilla osunut joten paha mennä sanomaan tarkemmin miten oikeasti toimii.
Varautumista olemattomaan tilanteeseen kai, kuten nastarenkaat paria päivää vaille koko talven..

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.05.19 - klo:14:43
Lakikin sanoo, että alla tulee olla kelin mukainen rengastus!

Näinhän se on. Vuoden kuluttua homma menee mielenkiintoiseksi, kun laki ei enää muuta sanokaan. Ei ole päivämääriä, vain kelinmukainen rengastus kalenteriin katsomatta. Kuka sitten tulkitsee kelin vaatimukset mitenkin, mielenkiinnolla odotan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.05.19 - klo:09:52
Näinhän se on. Vuoden kuluttua homma menee mielenkiintoiseksi, kun laki ei enää muuta sanokaan. Ei ole päivämääriä, vain kelinmukainen rengastus kalenteriin katsomatta. Kuka sitten tulkitsee kelin vaatimukset mitenkin, mielenkiinnolla odotan.

Katsotaan kuinka monta kolaria ja kuolemaa tarvitaan, että herätään siihen, että maalaisjärki on kuollut ja itsekkäät idiootit vaarantavat muiden hengen!

Minä en usko, että vastuun siirtäminen kansalaiselle toimii jokaisessa tapauksessa ja sen tämäkin takatalvi opetti
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Haha hirveitä kauhuskenaarioita ja syyttelyitä :D Ite lähinnä huolissaan että jengi ei vaihda niihä nastoja ollenkaan pois.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 06.05.19 - klo:10:20
Haha hirveitä kauhuskenaarioita ja syyttelyitä :D Ite lähinnä huolissaan että jengi ei vaihda niihä nastoja ollenkaan pois.

Kumpihan vaarallisempi liikenteessä: Nastat kesäkelissä vai kesärenkaat talvikelissä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Kuinka moni meinaa laittaa kesärenkaat alle sunnuntaina kuun vaihtuessa?

Muuten melkein voisi vaihtaa kesärenkaat, mutta maaliskuun puolivälissä ollaan menossa ...reen ja siellä on tämän hetkisen tiedon mukaan 96cm lunta niin voi vielä pientä talvikeliä olla luvassa omalle kohdalle..  :)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Suberb 2012

HEP! Kirvotin pultteja jo 1/4 kierroksen valmiiksi, jotta vaihtaminen onnistuu varmasti taas uudessa ennätysajassa. Toimitus tietysti alkaen 23.59 lauantaina

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.05.19 - klo:10:30
Kumpihan vaarallisempi liikenteessä: Nastat kesäkelissä vai kesärenkaat talvikelissä?
Oleellinen asia näissä on renkaan kumi-/ polymeerirakenteen toimivuus käyttölämpötiloissaan. Karkeana rajalämpötilana on -7 celsiusastetta  --> kylmemmissä oloissa kesärenkaan kulutuspintamateriaalin kitkatekijät ovat vaarallisen huonot ja vastaavasti tuota "rajalämpötilaa" lämpimämmissä oloissa talvirenkaan ( oli sitten nastoja tai ei ) ovat huonokitkaiset. Ja näitä asioita korostavat vielä käyttöolosuhteisiin sopivat tai sopimattomat pintarakenteet ja niiden kuvioinnit.
Järki mukaan rengasvalintoihin.
Golfkärry Mk 7.5

HiTecci

Kitkoilla ei tartte hötkyillä, vaihtaa renkaat vasta kun alkaa shortseja kaivamaan kaapista ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vwmies

Etelään foreca 10pv lupaa räntä-vesi-lumisateita tai vähintään kuuroja, ja jopa -5C yöpakkasia.... ei taida olla mtn kiirua vielä ainakaan 2 viikkoon...  :o
Yritetään pärjätä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 27.02.20 - klo:15:51
Kitkoilla ei tartte hötkyillä, vaihtaa renkaat vasta kun alkaa shortseja kaivamaan kaapista ;D

Minä olen vaihtanut kitkat kesärenkaisiin aina niin aikaisin kuin vain mahdollista, viimeistään huhtikuun alkuun mennessä. Jos kitkoilla ajaa kuivan ja lämpimän huhtikuun, kuluvat ne  enemmän kuin koko talvena ennen sitä. Näin siis Suomessa, kiitos nastarenkaiden karhentamien teiden, jotka ovat kuin raastinraudat keväisin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.02.20 - klo:15:58
.... kiitos nastarenkaiden karhentamien teiden, jotka ovat kuin raastinraudat keväisin.

.... kiitos lumettoman märän talven .....  :'(
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy