Kesärenkaat alle - joko uskaltaa?

Aloittaja Homer, 27.02.14 - klo:16:19

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Perjantaina tärähtää maaliskuun puolelle niin kesärenkaat saa tietysti nykyisen lain puitteissa ottaa käyttöön.. Kuka on ensimmäinen joka uskaltaa?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jareqq

Mitä hyötyä on hosua vaihdon kanssa? Kesärenkaat kuluu silmissä nastojen karhentamalla päällysteellä ja pitävät kovempaa ääntä kuin kitkat.

Suberb 2012

Laitoin ke-kitkat jo helmikuun alussa. Niillähän ei suomen talvessa pärjää  :o

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 25.02.19 - klo:11:55
Mitä hyötyä on hosua vaihdon kanssa? Kesärenkaat kuluu silmissä nastojen karhentamalla päällysteellä ja pitävät kovempaa ääntä kuin kitkat.
Nimenomaan. Toissa keväänä vaihoin vasta maaliskuun lopulla, mutta silti pintaa lähti ihan helvetisti. Lokakuuhun mennessä uusista -> 6 mm pintoihin, eikä ajoa kovin paljon ees ollu  :o

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 25.02.19 - klo:14:19
Laitoin ke-kitkat jo helmikuun alussa. Niillähän ei suomen talvessa pärjää  :o
Juu ite asiaa kokeilleena oon ihan samaa mieltä. Nyt on kyllä niille kelit kohillaan  8)

-karppa-

Joo-o. Sen kyllä huomasi viikonloppuna, että oli ke-kitka kelit, kun katsoi kahta kitkakuskia ojan pohjalla, mutta jokainen tyylillään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

FoamCleaner

Pe-La välisenä yönä satoi alijäätynyttävettä / vettä, joka viimeistään jäätyi tienpintaan ja itse en koskaan niin liukkailla teillä ajanut.
Toista talvea alla olevat GY nastarenkaat alla, pintaa on 9mm ja kaikki nastatkin on tallessa. 45km/h vauhdista tarvittiin varmaan 150m, että auto yleensäkin pysähtyi. Liukui kastan sisällä puolelta toiselle, kun koitti ohjata ja edes koski jarrua eikä ABS:set ei edes reagoineet.. Ei myöskään liustonesto lähdettäessä vaikka molemmat pyörät suttaa.. Oli ihan hemmetin liukasta.
Hiekka- / sepelipihakin oli kuin liustinrata mutta liukkaampi..

Ei ajatustakaan, että lähtisi kesärenkaita vielä vaihtamaan, jos tuollaisia iltoja tai öitä tulee. Katsotaan joskus 1kk päästä uudelleen.

Suberb 2012

Viime lauvvantain keli oli aika poikkeus... Ja onneksi sattui viikonlopulle. Muuten ois kehä 3:n sisäpuolella ollut peltikorjaamot juhannukseen asti buukattu.

Ei auttant nastat kulkijoita ei, 100% niistä kun vedin ojasta/autoin jumista oli varustettu nastarenkailla. Ilmeisesti kitkamiehet oli ennakoinut keliä ja jäänyt kotiin :D
Eipä silti, en ois kyllä itse lähtenyt ilman ketjuja mihinkään. Niille oli käyttöä ;)

vwmies

Tuorein säätiedotus lupaa pakkasta ja ehkä räntää tai luntakin aina etelää myöten pe, joten kesäkiekot jäävät vielä talliin odottamaan....   :o
Yritetään pärjätä.

Zego

En todellakaan halua mukavia kitkoja vaihtaa mihinkään kesärenkaisiin, ajetaan aika pitkään näillä.

Madise

Mennään talvirenkailla vielä hetki vaikka ei nastat niin hiljaiset asvaltilla olekaan, kakkosautolla ajellaan niin vähän varsinkin kesäaikaan että en kitkoja vaihda kesärenkaisiin lainkaan vaan niillä mennään se pari tonnia mitä siihen kesänaikana tulee.
Metsästys / viikonloppujen seikkailuautoon eli kohta 20 vuotta vanhan Suzukin maasturiin ajattelin kyllä laittaa maastorenkaat nastojen tilalle viikonloppuna ja tänään kävin ensimmäisen karran prätkällä pikku lenkin ajamassa.
Toki räntää ja pakkasia tänne lahden eteläpuolellekin vielä maaliskuulle luvattiin, pari viikkoa on kyllä ollut varsin keväistä.
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 25.02.19 - klo:11:55
Mitä hyötyä on hosua vaihdon kanssa? Kesärenkaat kuluu silmissä nastojen karhentamalla päällysteellä ja pitävät kovempaa ääntä kuin kitkat.

Ööh eikö ne talvirenkaat kulu? Talvirenkaat vielä paljon kalliimpia.. Ja millos ne tiet on sit taas niin sileet et kehtaa ajaa😄 Nii ja ite en ole kyllä huomannu mitää erityistä kulumista. Viime keväällä laitoin 2-3mm olevat renkaat alle ja kesäkuussa vaihtaessa oli edelleen saman verta..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

b1mpo

Kyllä kesärengas kuluu enemmän karhealla asfaltilla, kuin talvirengas. Mietippä itekki. Talvirenkaissa on lamelleja enemmän ja ne ovat rungoltaan pehmeämmät. Talvirenkaan kumiseos on erilainen, joka kestää kylmää tien pintaa paremmin. Lisäksi kesärenkaiden pito kylmällä tiellä on reilusti heikompaa, kuin kesäkelillä, ihan testatusti. Ei ole mitään järkeä kiirehtiä ajamaan kesärenkailla. Toki ei se nastoillakaan ole mukavaa rapsutella tietä ja kuluttaa niitä nastoja. Siksi kitkat on juuri oivalliset.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sambolo

Jaa että pehmee kumi kestäis paremmin kun kovempi.. selkee. Jännä tosin että kesärenkaissa menee juurikin toistepäin..  ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Sokota09

Nyt on renkaanvaihto kelit parhaimmillaan, ei muuta kuin kesäkiekkoa alle ja menoksi. Kyllä muut väistävät.

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 01.03.19 - klo:22:31
Ööh eikö ne talvirenkaat kulu? Talvirenkaat vielä paljon kalliimpia.. Ja millos ne tiet on sit taas niin sileet et kehtaa ajaa😄 Nii ja ite en ole kyllä huomannu mitää erityistä kulumista. Viime keväällä laitoin 2-3mm olevat renkaat alle ja kesäkuussa vaihtaessa oli edelleen saman verta..

Jaa talvikumit paljon kalliimpia? Jos vertaa halvin kiinakesäkumi vs. kunnon merkkitalvikumi, niin on eroa, mutta ero kunnon merkkirenkaiden välillä varsin pieni.
Vanhat 2-3 mm:n kesäkumisi olleet jo varsin vanhat ja bakeliittitasoa, jotka eivät kulu enää juuri millään, eivät kyllä pidäkään?

Miksi säästää talvirenkaita niillä mahdollisimman vähän ajaen ja sitten vaihtaa alle yhden mm:n kuluneet viiden vuoden päästä uusiin ja samalla kuluttanut parit kesäkumit?
Fifti fifti ajelleena olisi molemmat kuluneet hieman tasaisemmin ja olisi säästetty kesäkumien vaihto niin aikaisin. Ai miksi vaihtaa "uuden karheat" talvirenkaat 5 vuoden välein? No kun ne kovettuvat ja niiden pito vain katoaa.

Keärengas kyllä kuluu nopsempaa kuin talvirenkaat, kevätkarheillakin. Ja ensimmäisenä keväänä nopeammin kuin seuraavana keväänä ja paljon nopeammin kuin sitä vanhemmilla renkailla. Ekana vuotena minulla suvikumit kuluvat saman verran kuin kolmena seuraavana vuotena yhteensä. Talvirenkallla en ole vastaavan suuruista eroa huomannut.

teholopa

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 02.03.19 - klo:20:32
Jaa talvikumit paljon kalliimpia? Jos vertaa halvin kiinakesäkumi vs. kunnon merkkitalvikumi, niin on eroa, mutta ero kunnon merkkirenkaiden välillä varsin pieni.

No onhan noi talvikumit reilusti hintavammat. 18" koossa kesäkumeja saa about satkulla kappale, melkein mitä laatumerkkiä tahansa. Talveksi joku misukka/noksu/conti on yli 200e kappale.

sambolo

Itellä goodyearin kesärenkaat koossa 225/40-18 makso alle 400e sarja. Talvirenkaat Goodyear ug2 kitkat koossa 225/45-17 670e sarja. Molemmat oli bongattu halvimmalla ostohetkellä.. mut toki vaikka 20” kesikset voi olla kalliimmat kun 14” talviset ;D ja itsellä on kyllä vielä kitkat alla, voin koittaa yrittää muistaa mitata uudenkarheiden kesiksieni pinnat alle laittaessa ja mitata myöhemmi kesällä onko ne entiset :D
Ite vaihdan kelien mukaan renkaat eikä mua kiinosta mikä kuluu ja millon mut ihmetyttää vaa nuo jokavuotiset puheet siitä kuinka renkaat kuluu keväällä sakoille. Jotku jopa sanovat että vaihtaa vasta kun on uudet tuoreet asfaltit vedetty. Ne on sit varmaa niiitä jotka vielä heinäkuussa rapisuttelee nastoilla menemään.. Musta tuntuu vaa että suurin osa ei muista kuinka surkeet nakit tuli heitettyä alle tai ajelee väärillä paineilla. Keväällä ne samat paineet 0-5 kelillä onkin hieman eri kuin sitten kesällä +25.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

b1mpo

Tässä aiheessa näyttää taistelevan ymmärrys ja ymmärtämättömyys näin niinkuin sivuhuomiona.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jt

Kitkathan ne kannattaa laittaa alle. Välillä oli jo kaikki tiet sulana täydessä kesäkelissä ja nyt uudestaan lunta ja jäätä pikkuteillä. Keli sahaa hieman edestakaisin. Tai no ne kitkathan voi laittaa jo syksyllä talven tultua alle niin ei tarvitse vaihdella eestaas tai ennakoida kesärenkailla ja sitten iskeekin takatalvi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

sambolo

Vielä tuosta keväisestä renkaiden kulumisesta. Veikkaan, että myös ajotavalla on merkitystä. Keväällä kun rupeaa kesärenkaita ilmestymään niin samalla lisääntyy liikenne grand prix, kiihdytellään, revitellään ja kanttaillaan mutkia kun viimestä päivään kun on joutunu koko talven hissuttelee lyllerökumeilla ja varomaan nastoja  :D
Agressiivinen ajotapa kuluttaa enemmän renkaita. Myöhemmin kesällä ollaan sit jo turruttu siihen välittömämpään ohjauksen ja kaasun vasteeseen ja voi alkaa taas köröttelemään  ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jt

Kesä=suuremmat nopeudet, ei enää talvirajoituksia. Ilmeisesti nopeudella lienee myös hienoinen (pieni) vaikutus renkaiden kulumiseen?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Foxit

Vähän renkaiden kulumiseen liittyen. Tässä olisi renkaiden kulumisdataa viime kesältä, katso alla oleva kuva. Tuosta näkyy karulla tavalla kuinka paljon nopeammin kuluvat renkaat keväisin. Kyseessä siis uudet kesärenkaat ja mittaustulokset vetäviltä etupyöriltä.

Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

paimentolainen

Mielenkiintoinen tilasto Foxitilta.

Saatko tehtyä samoilla renkailla tänä keväänä mittauksen, vai onko nakit jo vaihtuneet? Olisi mielenkiintoista tietää, johtuuko tuo kevään kuluminen pelkästään karkeasta tienpinnasta, vai lähteekö uusista renkaista heti "särmät" pois.

Sadasosamillin tarkkuudella mittaaminen vaatiikin jo harrastuneisuutta ja hyviä välineitä  :D
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Foxit

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 08.03.19 - klo:15:57
Mielenkiintoinen tilasto Foxitilta.

Saatko tehtyä samoilla renkailla tänä keväänä mittauksen, vai onko nakit jo vaihtuneet? Olisi mielenkiintoista tietää, johtuuko tuo kevään kuluminen pelkästään karkeasta tienpinnasta, vai lähteekö uusista renkaista heti "särmät" pois.

Sadasosamillin tarkkuudella mittaaminen vaatiikin jo harrastuneisuutta ja hyviä välineitä  :D
Valitettavasti en pääse toistamaan mittausta enää samoilla renkailla kun auto vaihtui ja renkaat samalla. Työntömitalla olen usemman mittauksen pyrkinyt ottamaan eri kohdista uraa ja varmasti tuossakin pieniä mittavirheitä voi tulla mutta antavat suuntaa. Tuo sadasosamillin tarkkuus vain on lipsahtanut tuonne taulukkoon sitä myöden kun molemmista eturenkaista on laskettu keskiarvo, saa pyöristää toki ylöspäin :P. Suosittelen muitakin foorumilaisia tekemään tulevana kesänä omia mittauksia niin selviää kuinka ne renkaat kuluvat. Olen ymmärtänyt että nuo Michelinin Primacy 3:t pitäisi olla vielä aika hyvin kulutusta kestävät renkaat.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Suberb 2012

Nokialla (vai mikähän se oli) oli joskus Rollster-nimellä kesägumekset. Ne oli aluksi ihan ok ja sitten ne muuttui roll-teräkseksi ja pito loppui tottaalisesti. Kestävät toki oli :D

Mut tällänen testi; tars tehä myös syksyllä. Kuluuko uusi donitsi auringon siloittamalla piellä samoin?

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 08.03.19 - klo:16:16
Olen ymmärtänyt että nuo Michelinin Primacy 3:t pitäisi olla vielä aika hyvin kulutusta kestävät renkaat.
Naapurilla oli nuo ensiasennusrenkaina uusikoppaisessa mondeossa. Treadwear oli matalahko ja kyllä ne nopeasti sulivatkin alle. En muista oliko 16" vai 17", mutta mondeossahan on melko kookkaat kumit muuten.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jabajee

LainaaKesärenkaat alle - joko uskaltaa?
Aika moni uskalsi viikonloppuna, jolloin lämpöä oli toistakymmentä astetta.
Nyt on kolmisenkymmentä... senttiä lunta nimittäin  :o

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 09.04.19 - klo:18:33
Aika moni uskalsi viikonloppuna, jolloin lämpöä oli toistakymmentä astetta.
Nyt on kolmisenkymmentä... senttiä lunta nimittäin  :o

Toivottavasti noilta jotka oli tänään ja eilen illlalla Keski-Suomessa kesärenkailla liikenteessä vietäisiin kortti kuivumaan pitkäksi aikaa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Jälleen kerran yksi hieno esimerkki siitä miksi (etelä)Suomessa KE-kitkat olisivat järkevin vaihtoehto.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy