Kesärenkaat alle - joko uskaltaa?

Aloittaja Homer, 27.02.14 - klo:16:19

« edellinen - seuraava »

JMP

Onko rukalla/kuusamossa kävijöitä? Ollaan pääsiäisenä menossa ja kesärenkaat alla. Pärjääkö vai pitäiskö vaihtaa talvirenkaat takaisin?

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: JMP - 13.04.14 - klo:13:51
Onko rukalla/kuusamossa kävijöitä? Ollaan pääsiäisenä menossa ja kesärenkaat alla. Pärjääkö vai pitäiskö vaihtaa talvirenkaat takaisin?

No eikös toi asia ole vähän niin, että yhtenä pvänä pärjää ja sitten hups, ei toisena enää pärjääkään. ;D. Varmaan aika tarkalla silmällä kannattaa katsella sääennusteita. Itse menossa vielä paljon pohjoisemmaksi ja aivan suosiolla vaihdan toukokuussa nastat pois.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Qwea

Lainaus käyttäjältä: JMP - 13.04.14 - klo:13:51
Onko rukalla/kuusamossa kävijöitä? Ollaan pääsiäisenä menossa ja kesärenkaat alla. Pärjääkö vai pitäiskö vaihtaa talvirenkaat takaisin?

Kuusamon korkeudella olevana meinasin ensi viikolla vaihtaa kesärenkaat. Päällystetyt tiet ovat olleet pitkän aikaa sulat ja satanut räntä/lumi on sulanut päivällä pois. Pienimmät (sora)tiet on vielä osittain sohjon peittämiä mutta kyllä niitäkin kyntää kesärenkailla. Sanoisin että pärjää kesärenkailla, jos ei sää äkisti kylmene.

Killer

Nyt on 2 päivää satanut vettä Kuusamossa. Päätiet sulat ja asfaltilla. Sivuteillä lunta, sohjoa ja jäätä.
Huonolla tuurilla saattaa se takatalvi tulla juuri silloin, mutta tuurilla pärjää kesärenkailla.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

hapelton1

Kuukausi sitten Rovaniemelle asti olisi hyvin pärjännyt kesärenkailla. Tämän jälkeen kesärenkailla ei olisi pärjännyt.

Forecan 10 vrk lupaa Stadiin melkein 20 C, joten eiköhän Rukallakin tiet pysy auki ainakin päivällä.

JMP

Kiitti vastauksista. Ennusteet näyttää nyt niin hyviltä että kesiksillä mennään.

MarkoL

Ja muistakaa sitten jälkikiristää ne kiinnityspultit ja mutterit. Omissa vehkeissä peltivanteissa ei tarvista, mutta aluvanteissa 200 km ajon jälkeen meni 1/4 kierrosta helposti.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

sambolo

Ikinä ei ole jälkikiristyksessä liikkunu pultit mihkään, ehkä väännän ne liian kireälle  :-\
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 14.04.14 - klo:15:17
Ikinä ei ole jälkikiristyksessä liikkunu pultit mihkään, ehkä väännän ne liian kireälle  :-\
Sama mulla. Koskaan ei ole kiristyneet kun on jälkikäteen koittanut kiristää. Ehkä se johtuu siitä että käytän momenttiavainta (120Nm)

rami

Olen joskus yrittänyt jälkikiristystä mutta ei ole kyllä pultti hievahtanut mihinkään suuntaan.
Vedän 130 Nm. ja sillä sipuli.
Joskus syksyllä kun on availlut niin tuntu,että joku pultti avautuu ehkä vähän herkemmin.

Saako rengaspultteihin laittaa mitään voiteeksi???
On monta ajattelijaa osa sanoo ettei saa laittaa ja osa on sitä mieltä,että saa laittaa.
Kiusallista on tuo vaalea töhnä mitä tulee aina nuihin pultinkierteisiin tekisi mieli joskus CRC:llä ja harjalla harjata puhtaiksi. ???
Jotkut automiehet käyttävät asennustervaa suihkepullosta kierteisiin.
Varmaan monelle outo asia mutta tosi.


Pertsa

Itse en ole koskaan käyttänyt mitään mömmöjä pulteissa eikä ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa. Nyt viikonloppuna kun vaihdoin rouvan autoon renkaat, niin laitoin ihan kokeeksi tervasprayta kun sitä olin just yhtä toista tarkoitusta varten hankkinut.  Ei siitä varmaan haittaa ole, mutta ei varmaan suurempaa hyötyäkään.

Ktk

Tänään meni kesät alle. Ei ole mitään taikoja tehty vaihdossa ja ei ole jälkikiristelty. Jonkun kerran huviksee testannut kireyden ja ei ole ollut tarvetta.

rami

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 14.04.14 - klo:16:42
Itse en ole koskaan käyttänyt mitään mömmöjä pulteissa eikä ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa. Nyt viikonloppuna kun vaihdoin rouvan autoon renkaat, niin laitoin ihan kokeeksi tervasprayta kun sitä olin just yhtä toista tarkoitusta varten hankkinut.  Ei siitä varmaan haittaa ole, mutta ei varmaan suurempaa hyötyäkään.
Tarvikepultin kärki monesti menee muutaman millin syvemmälle jarrulevyn pultinreikään ja se osa kerää ruostetta helposti. Se joka sieltä nurealta puolelta pilkistää.
Onhan siitä tervasta se hyöty ettei niihin pultinkierteisiin tule sitä valkoista töhnää ja ruostetta.
Mitä hapettumaa lie... ;D

msvahn

En ole itsekään jälkikiristyksessä koskaan päässyt kokemaan ahaa-elämystä. Vanhoissa vanteissa en edes nykyään enää tee. Uusissa vanteissa ekat pari asennuskertaa tulee tarkisteltua varman päälle.

Sen sijaan vanteen vaste ja pyörän napa tulee teräsharjalla, hiekkapaperilla pidettyä puhtaana.

Pyörän pultit voitelen (kuparitahnalla tai mitä nyt sattuu aina saatavilla olemaan). Vaihdan renkaita niin usein, että kierteet kestää paremmin.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Jultsu

No perskutarallaa. Ajattelin ettei tänne Nordkappiin ajellessa tarvisi talvirenkaita, ja pitkän aikaa näyttikin siltä, mutta viimeiset 30km olikin jäistä tietä ja lumipöllyä. Tosin eihän me päästy edes perille asti kun talvisin sinne saa mennä vain autosaattueessa. Käytiin sitten puomilla pyörähtämässä.

Muuten kyllä mahtavaa seutua tämä e69 -tien pohjoispää. Ehdottomasti suosittelen kaikille, joskaan en pääsiäisenä (täällähän on kaikki paikat kiinni prkl!)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rokkitapsa

Ainakin toistaiseksi Kilpisjärven, Balsfjordin, Skibotnin, Lyngenin ja Tamokin alueella olisi pärjännyt hyvin kesänakeillla. Ainoastaan mökin pihaan ajaessa on luminen tie. Täällä kuitenkin ajokeli saattaa muuttua  tunneissa, joten lienen silti tyytyväinen valintaani pitää talvikumit alla.

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla

A4 Avant 3.0 TDI (b8)

sambolo

Jo toinen sarja kesärenkaita menossa tälle keväälle ;)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 19.04.14 - klo:09:09
Jo toinen sarja kesärenkaita menossa tälle keväälle ;)

vähän sama vika. Vaihtoaika #2 tilattu ensi perjantaille. Laitoin alle muutama viikko / n. 6000 km sitten 4 - 5 milliset kulutuspinnaltaan olevat kesärillukat. Karkeat asfaltit syöneet ne niin, että nyt kulutuspintaa 2 - 3 mm.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Killer

Kuusamoon Vapuksi tulijoille pieni varoituksen sana! TALVIRENGASTA alle.
Eilisilta meni pihaa kolatessa.....
Yöllä oli 10ast pakkasta joten onneksi en kerinny kumpaankaan autoon vaihtamaan kesärenkaita alle.
Kesä  :shock:
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Golf

Joko alkaa pääkaupunkiseudulla uskaliaimmat vaihtelemaan isompaa ja näyttävämpää kesävannetta alle? Parissa autossa tuli viikonloppuna nähtyä, mutta eipä näistä keleistä koskaan tiedä tässä vaiheessa vuotta.

jnsFI

En uskaltaisi laittaa vielä, jos on yhtään riippuvainen autosta. Lunta voi tulla etelässäkin vielä kuun lopulle saakka. Viime vuonna vaihdoin maaliskuun lopulla ja oli jo hieman liian aikaista. Päivisin uskalsi ajaa.
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

JakeS

Jos on mahdollisuus jättää hyvissä mielin auto kotipihaan eikä minkäänlaista pakottavaa tarvetta ole olla liikenteessä niin suvikumia alle.
Kesäkeleillähän tässä on ajeltu pk-seudulla jo pitkään. Pärjää niillä kesärenkailla huonommallakin kelillä mutta ajamisen nautinnosta ei silloin voi puhua, ja jos tarpeeksi huono keli yllättää niin kesärenkailla pääsee aiheuttamaan kanssa-autoilijoille vitutuskäyrän jyrkkää nousemista  :)
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

jantsa

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 02.03.15 - klo:12:45
Jos on mahdollisuus jättää hyvissä mielin auto kotipihaan eikä minkäänlaista pakottavaa tarvetta ole olla liikenteessä niin suvikumia alle.
Kesäkeleillähän tässä on ajeltu pk-seudulla jo pitkään. Pärjää niillä kesärenkailla huonommallakin kelillä mutta ajamisen nautinnosta ei silloin voi puhua, ja jos tarpeeksi huono keli yllättää niin kesärenkailla pääsee aiheuttamaan kanssa-autoilijoille vitutuskäyrän jyrkkää nousemista  :)

Ajattelitko itse vaihtaa, vai herättää keskustelua ;)

DSL

Ostin kolmannen rengassarjan autoon. Käytetyt kitkat. Voi ajella kelillä kuin kelillä, eikä murehtia säiden vaihteluita. Kesä- ja nastarenkaat säästyy liialta kulumiselta, samoin kuin tien pinta.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: jantsa - 02.03.15 - klo:12:51
Ajattelitko itse vaihtaa, vai herättää keskustelua ;)

Eikös ne minulla ole koko talven muutenkin ollut alla ? 
Voisin vaihtaa mutta kun ei jaksa. Kerralla ajan kaikki romut peräjälkeen rengasliikkeeseen kun aika tulee. Jos aktiivinen olisi ja omassa pihassa viitsisi vaihtaa niin hyvin olisi ainakin toiseen kotteroon voinut jo kesäkumit laittaa alle.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

jantsa

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 02.03.15 - klo:16:42
Eikös ne minulla ole koko talven muutenkin ollut alla ? 

Tästä samaa mieltä ;D

kerkko

Ei missään tapauksessa kannata vielä vaihtaa. Viimekin keväänä tuli lunta Helsingissä juhannuksen alusviikollakin.

K.

HAL9000

Mikä,ettei. Töihinhän voi mennä bussillakin.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

enkero

Rouvan auto pitäis saada luovutukseen kahden viikon päästä, ja siihen ei talvirenkaita tule ennen syksyä ellei tule todella pontevasti lunta. Hätätilassa pitää pärjätä toisen auton talvirenkailla, johon kyllä siihenkin menee kesäkiekot alle ennen pääsiäistä ellei Foreca mene ihan sekaisin. Nehän ne kai säät päättää?
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

sambolo

Eio vielä mitään mitä laittaa alle :/
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy