Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - JKK

#1
Myytävänä avaamattomassa pakkauksessa laadukkaat ATE:n takajarrulevyt, jotka sopivat niin moneen VAG-malliin välillä Golf gen3 > Golf gen8 (+ Audit, Seatit jne...) että voit itse tarkistaa sopivuuden alla olevasta linkistä, josta scrollaamalla löytyy linkki sopivuuksiin:
https://www.autodoc.fi/ate/7008517


Pari kuvaa:
http://www.gosse.fi/files/SALES/AUDI_OSIA/VW_AUDI_ATE_TAKAJARRULEVYT/

Tuotenumero (ATE): 24.0110-0356.1

Hinta 50â,¬/pari.


Yhteydenotot: jani.kosunen(se_merkki)icloud.com


#2
Myytävänä uusi ja käyttämätön Audi A4 -yhteensopiva vaihdekeppi ja punaisella tikkauksella varustettu suojapussi.

Katso kuva:
http://www.gosse.fi/files/Audi_A4_vaihdekepi.jpg

Hinta 50 euroa.
Yhteydenotot privalla. Lähetys onnistuu myös!
#3
Myytävänä vain viikon, ehkä max. pari autossa kiinni ollut Pioneerin huippusysteemi. Sopivuus Golf 7-korimalli. Lisätietoja tästä:

https://www.hifitalo.fi/products/pioneer-avic-evo1-g71-qyi-vw-golf-7-piano-musta

Kuva laitteesta tässä:
http://www.gosse.fi/files/Golf_radio.jpg

Laite on 100% priima ja uudenveroinen!

Hinta 690 euroa


Yhteydenotot privalla.



#4
A4 B9 (14-) / Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
04.11.20 - klo:18:17
Lainaus käyttäjältä: Veistos - 03.11.20 - klo:19:14
.... Tyyristähän se on mutta, jos sillä voisi samalla ehkäistä tulevia dpf tukkeutumisongelmia. Omalla kiesillä, kun on ajettu vasta alle 70tkm.

Luulen että DPF:n suhteen ei näissä tarvitse tukkeutumisia pelätä. Mun vastaavalla verrokilla on rullattu 190tkm ja DPF:n vastapaineet on edelleenkin hyvin lähellä nollaa. Polttokin tapahtuu vain 500-1000km välein. Täyttöaste näyttää (VCDS:llä) lukemaa 0,20 joka on suurinpiirtein käyttöiän puoliväli. Jos sitäkään.
#5
Lainaus käyttäjältä: Nelipyöräluisu - 28.10.20 - klo:00:29
JKK  laitatko kuvia autosta/sisustasta!??? Mistä ostit nahkajakkarat???  Oon kanssa funtsinu samallaista operaatiota...

Tuolta voi käydä vilkuilemassa kuvia. Joukossa muutama sisustakuvakin.
http://www.gosse.fi/files/Audi_A4_int/

Voi ostaa pois koko autonkin. Laitoin juuri Nettiautoon kun olisi tarve hieman toisenlaiselle pelille. Tästä saisi joku rahalle hyvin ja paljon vastinetta ;)
#6
A4 B9 (14-) / Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
23.10.20 - klo:15:30
Kysymys teille, joilla on B9-malli 3,0TDi koneella: Kuinka teillä moottori käyttäytyy kylmäkäynnistyksen yhteydessä nyt kun kelit on vähän viileämmät? Kesän lämpimillä keleillä kun koneen käynnistää, pysyy tyhjäkäynti heti käynnistyksestä lähtien 750rpm pinnassa. Ja kulutuslukemat asiallisina.

Mutta nyt syksyllä kun kelit putoaa alle +15 asteen, on tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen yli 1000rpm. Ja putoaa normaaliksi vasta kun kone on täysin käyntilämpöinen (90 asteinen). käytännössä saa ajella 15min ennenkuin tyhjäkäynti normalisoituu. Ja mielestäni siihen saakka kulutuslukemat pyörii kaupungissa jossain 14-15l/100km tasolla. Onkohan tämä ihan normaalia? Autossa on tällä foorumillakin tunnetun ja osaamiseltaan tunnustetun tekijän softa. Mutta ei kait sellaisen pitäisi tuohon  vaikuttaa? 
#7
Mahtaako B7 sedan quattrossa toimia 225/50R17-kokoinen nastarengas? Ottaako kiinni lokareihin? Vakio kokohan taitaa olla 235/45R17. Autossa on jonkinlainen sporttialusta. Olisi tuollaiset kumit joutilaana. Onko joku kenties kokeillut tuota kokoa? Vanteet on tarvikevanteet, muistaakseni 17x8" ET35.
#8
Passat B8 (14-) / Vs: Passat b8 rengaskoot
21.10.20 - klo:23:44
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 21.10.20 - klo:20:25
Mahtuu. Kesärenkaat tuota kokoa orkkisvanteilla ja väljää on vielä.

Jeps, kiitokset nopeasta vastauksesta :)

Sitten uskaltaa laittaa sellaiset alle.
#9
Passat B8 (14-) / Vs: Passat b8 rengaskoot
21.10.20 - klo:20:23
Tuttavan puolesta kyselen, että mahtuukos GTE-farkussa pyörimään ongelmitta 225/55R17 kokoinen Nokian R3? Sellaiset olisi tuossa käytettävissä? Halkaisja kasvaa 66,8cm > 67,9cm? Meneekö riskiasennukseksi? 
#10
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
13.10.20 - klo:01:09
Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 04.10.20 - klo:15:09
Kannattaa myös samalla vaihtaa jousien kanssa sopivat iskarit, vakioalustan iskarit ovat pitkäliikkeisemmät ja tod näköisesti siksi toimintapisteeltään sopimattomat lyhyempien jousien kanssa. Laittelin c mersuun vakioalustan (kun se oli kauhean korkea) tilalle aikanaan eibachin 30mm madaltavan alustan vakioiskareilla (40 tkm) ajettuna ja letkun oloinen se oli niillä iskareilla vaikka ihan kunnossa ne oli.. Vaihdoin sitten bilsteinin sport iskarit joilla alusta tuli kuntoon ja vastasi alkuperäistä sport alustaa

Olet sittenkin oikeassa tämän suhteen. Nyt viikon ajelujen jälkeen on saanut tuntumaa ja kyllä nuo vakiopumput on sittenkin "epäbalanssissa" näiden Eibachien kanssa. Tuntuu että ovat liian löysät ja varsinkin terävämmissä töyssyissä fiilis on kuin kuin töyssyn isku tulisi persuksiin ikäänkuin kaksivaiheisesti. Tavallaan iskarin toiminta ei pysy Eibach-jousen mukana. Myös mutka-ajosta hävisi tietynlainen ohjauksen terävyys. Eli jossain määrin eriparisilta tuntuvat.

Nyt on B9-korimalliin tullut saataville myös jäykkyyssäädettävät Konin Sportit, joista on jo tarjouskysely vetämässä. Lienee hinnaltaan yli 400â,¬/etupari. Saattavat olla fiksummat normiajoon kuin Bilsteinin sprintit, jotka maksaa eteen 290â,¬/pari? Mitä sanotte?

5-sarjan bemarissa Bilsteinit olivat ainakin tosi jäykät... varsinkin talvella? Yksi vaihtoehto olisi tietysti S-alustalle tarkoitetut Sachs-iskarit, jotka olisi hinnaltaan kolmasosa verrattuna Konin pumppuun (130â,¬/etupari). Saattavat olla jopa samat kuin orggis s-alustan vaimentajat. Mahtavatko olla millaiset? Muita vaihtoehtoja ei juuri taida tähän malliin olla.   
#11
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
05.10.20 - klo:14:05
Lainaus käyttäjältä: Popovice - 05.10.20 - klo:12:44
Muuttuiko madalluksen yhteydessä myös käyttövoima, vai mihin tuossa alemmassa kuvassa on bensatankin luukku hävinnyt?  8)

Samassa yhteydessä näköjään myös upgreidattu lukkopesät etuovien kahvoihin  :o, respect!
#12
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
04.10.20 - klo:20:31
Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 04.10.20 - klo:15:09
Kannattaa myös samalla vaihtaa jousien kanssa sopivat iskarit, vakioalustan iskarit ovat pitkäliikkeisemmät ja tod näköisesti siksi toimintapisteeltään sopimattomat lyhyempien jousien kanssa. Laittelin c mersuun vakioalustan (kun se oli kauhean korkea) tilalle aikanaan eibachin 30mm madaltavan alustan vakioiskareilla (40 tkm) ajettuna ja letkun oloinen se oli niillä iskareilla vaikka ihan kunnossa ne oli.. Vaihdoin sitten bilsteinin sport iskarit joilla alusta tuli kuntoon ja vastasi alkuperäistä sport alustaa

Tunnistan tämän ilmiön aikaisemmista autoista, mutta B9:n tapauksessa nuo Eibachit tuntuu toimivan yllättävän hyvin myös vakiopumppujen kanssa. Pikkaisen pintalöysempi fiilis kyllä Eibachien kanssa on, mutta ei häiritsevästi. Kyllähän tuo vakiojousitus on todella pitkäliikkeiseksi suunniteltu. Sen huomasi jo siitä, että Eibachien paikalleen asennuksessa ei tarvinnut jousipuristimia laisinkaan. Iskarin yläpään pultin sai kierrettyä suoraan paikalleen ilman jousen kiristämistä puristimilla.

Ehkä Konin Special Active voisi myös olla hyvät noiden kaveriksi. Tunnettiin aikaisemmin nimellä Koni FSD. Erittäin hyvä kompromissivaimennin suomen tiestöön.
#13
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
04.10.20 - klo:00:41
Mulla on ihan samanlainen mustan värinen B9-farkku, joka oli vakiojousilla juuri tuollainen korkealla töröttävä totterö. Asensin omaani Eibachin -30mm jouset vakioiskarien kaveriksi ja nyt auto näyttää kivalta ja tasapainoiselta. Nyt on navasta kaareen edessä 350mm ja takana 360mm. Ajofiilis on Eibacheilla melko samankaltainen kuin orggisjousilla. Suosittelen jos ei tartte ajella röykkyisiä mokkiteitä.
#14
Hyvää tuossa on se, että on manuaali, joka on mielestäni ainoa aidosti toimiva vaihteistokonsepti Audien tapauksessa. Varsinkin B7 ja B8 -malleissa. Audin manuaaliaskit on fiilikseltään napakoita, joka tuo ajamiseen aitoa iloa. Audin automaatit on viivytteleviä, laiskoja ja saavat auton tuntumaan teholukemiaan laiskemmalta. Koskee myös uusia. Hyvä puolena vielä se, että manuaali näkyy hinnassa positiivisesti ostajan kannalta. Uskon että houkuttelevaan tarjoukseen on syynä tuo manuaalivaihteisuus. Ostajien suuri joukko haluaa nykyään tuollaiset autot automaattina. Eikä heistä suurin osa ymmärrä mitään eri automaattien toiminnan ja laadun välillä. Uskon että nykyään eletään jonkinlaista joukkoharhaa automaattien suhteen. Pelätään jälleenmyyntiarvoa eikä uskalleta tehdä massasta poikkeavia ostopäätöksiä. Audi on parhaimmillaan manuaalina, BMW taas automaattina.

Nuo B8:n vakiopenkit on todella huonot, joka pudottaa potentiaalisia ostajia pois paljon. Ovat ergonomialtaan sellaiset, etteivät sovellu oikein kenellekään. Eivätkä tarjoa ergonomista tukea mistään suunnasta. Ja ovat suunniteltu ihmiselle, jolla on kääpiön reisimitta. Näihin saa kuitenkin saksasta alle 1000â,¬ täydellisiä sporttisisustoja, jotka on helppo swapata. Ja nostaa auton arvoa vähintään sijoitetulla rahamäärällä.

Itse ostin keväällä B9-koppaisen farkun 3,0-litraisella dieselillä, joka oli hinnoiteltu 4000-5000â,¬ alemmaksi kuin vastaavat muut. Erona muihin oli vaatimattoman näköinen, kankainen supertylsä karvalakkisisusta, jonka myyjäkin sanoi olevan jatkuva kompastuskivi muuten siistin auton myymisessä. Verrokeissa kun kaikissa oli min. kankaiset sporttipenkit. Joten sain tuohon yksilöön epäilyttävän hyvän vaihtokaupan edellisestä autostani. Kesällä tilasin saksasta kokonaisen uudenveroisen mustan S-line nahkasisustan 1500â,¬ hintaan. Ja uuden sporttiratin airbageineen 600â,¬. Nyt koko auto näyttää ja tuntuu aivan erilaiselta.   
#15
Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 19.09.20 - klo:19:52
Jos muovikiinnikkeet ei hajoa ovipahveja irrottaessa, niin siinä onkin syy miksi siellä on niitä resonoivia kohtia niin paljon, koska ne muovikiinnikkeet ovat liian löysällä.

Ei nyt kyllä aukea minulle tämä ym. kommentti millään tavalla..... Ne resonanssit ei vaan kyllä liity niihin muovikiinnikkeisiin tässä tapauksessa millään tavalla. Se klipsu ei oikeastaan voi jäädä rakenteensa puolesta "löysälle" vaan vetää pahvin hyvinkin tiukasti ovea vasten. Resonanssit ja pärinät tulee siitä, kun itse ovipahvi on rakennettu aika monesta muovinpalasesta ja palaset on liitetty toisiinsa ns. sulatetuilla muoviniiteillä. Eikä palasten välissä ole mitään pehmustavaa materiaalia. Eli yksinkertaisesti kasattu liian monesta halpamuovisesta lärpäkkeestä. Pahvin luokattoman halpamaisuuden huomaa kyllä heti kun sen ottaa irti. Mutta niistä saa kelvolliset pienellä vaivalla, kuten jo kirjoitin aiemmin. Ymmärrän kyllä senkin, että sellainen ei kiinnosta jos on kuvitellut saavansa 50kâ,¬ hinnalla joka nurkasta tappiin saakka viimeistellyn tuotteen. Ikävä realiteetti vaan on se, että nykyään katseen ulottumattomiin yltävää viimeistelyä  alkaa saada vasta 70-80kâ,¬ sijoituksella.

B9:ssä käytetään sellaista "vapautuvaa" klipsua, joka ns. aukeaa kun pahvi vedetään irti. Ja sulkeutuu kun loksautetaan takaisin paikalleen. Olen omassa autossani nyt ottanut pahvit pois muutamaan kertaan enkä ole onnistunut saamaan yhtään niistä klipsuista hajalle.
#16
Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 19.09.20 - klo:15:35
Noin uudessa autossa en kyllä itse lähtisi mitään korjaaman, sen lisäksi ensikertalainen varmasti rikko aina monta muovikiinnikkeettä, niitä pitää hakea huollosta ja niiden yhteishinta on aika lähellä numeroa, jolla huolto olisi hoitanut koko homman.

Itse kyllä nimenomaan tekisin omatoimisesti koko homman kunnolla vaikka olisin ajanut auton suoraan myyntihallista kotipihaan. Ne huoltojen tekemät "fiksaukset" on oikeasti aika säälittäviä. Esim mun autossa oli huollon toimesta tungettu jotain liimantapausta mönjää ikkunannostajakatkaisinpaneelin ja ovipahvin väliin. Ja siellä on niitä resonoivia kohtia niin paljon että yhden kun hiljentää niin toinen alkaa vierestä rämisemään hetken kuluttua. Ongelma on edelleen heikko laatu, johon marmorihuollolla ei ole ratkaisua.

Eikä sieltä mitään muovikiinnikkeitä hajoa ovipahveja irroittaessa.
#17
Mä tein menneen kesän aikana omaan B9 farkkuun semitäydellisen äänieristyksen samalla kun purin hifien asennusta varten koko auton sisustan verhoiluineen. Autohan on oikeasti melko kova-ääninen tehtaalta tullessaan. Joka muuta väittää, on vain tottunut siihen meluun. Samalla vaihdoin kankaisen karvalakkisisustan uudehkoon sähkösäätöiseen ja nahkaiseen S-line sisustaan ja rattiin.

Olen näitä (erilaisia audeja ja bemareita) purkanut elämäni aikana reilu kymmenkunta vastaavan projektin tiimoilta ja täytyy sanoa että laadullisesti = sisustan ns."näkymättömien" osien ja viimeistelyn osalta tämä B9 on luokattoman halpamainen auto. Samalla tavalla kuin Mersun A ja C-mallit tai bemarin 1, 2 ja 3-mallit. Paljon rämisevää ja halpaa muovia hyvin teollisesti ja hutaisemalla kasattuna. Jos ei tiedä, niin ei voi sanoa että onko irtonainen ovipahvi uudesta Audista vai vanhasta Fiat Tiposta. Siinä syy räminöille ja sen suhteen valittaminen takuun piikkiin on ajan hukkaa. Saattavat tehdä jotain purkkavirityksiä, mutta perusongelma (huono laatu) ei marmorihuollossa korjaannu. Kehno laatu on tässä tapauksessa ostettu ominaisuus. Näissä autoissa ollaan ajauduttu hyvin kauas laadullisesti esim. A4 B7:n laadusta puhumattakaan BMW E39:n laadusta. Ja ennenkuin kakkamyrsky puhkeaa, niin korostan että nyt puhun sisustan materiaaleista ja niiden valmistustekniikasta. Ajoltaanhan auto on epäilemättä parasta mitä autoteollisuus meille taviksille tällä hetkellä tarjoaa huonosti ohjelmoitua automaattia lukuunottamatta.... Sanottakoon kuitenkin, että hämmästelin kun poikani osti pari viikkoa sitten 2005-mallisen B7-koppaisen sedanin, kuinka se on ajomelultaankin selvästi hiljaisempi ja laadukkaamman kuuloinen kuin tämä äänieristetty kohiseva B9 farkkku. Eikä se maantielläkään ole mitenkään oleellisesti huonompi ajettava.

Mutta asiaan: Ovipahvit tosiaan rämisee jokatoisessa yksilössä. Ja viimeistään ne rämisee bassovoittoista musiikkia kuunnellessa. Niin tekivät tässäkin. Kun ovipahvin ottaa irti katseltavaksi, niin ensin ihmettelin että kumma kun ei rämise vielä enemmän. Niin halvan oloinen se on. Kokeilin auton vaimennuskohteisiin kaikenlaisia materiaaleja, kunnes (vähän liian myöhään) löysin aikalalla täydellisen, helposti mukautuvan vaimennusmaton joka soveltuu moneen paikkaan. Nimeltään "STP NoiseBlock 3". Paras mahdollinen myös ovipanelien räminöiden hiljentämiseen ja samalla vaimentaa tehokkaasti läpitunkevaa melua. Tuon tuotteen soveltuuvuden ymmärtää heti kun saa pienen palan sitä kouraansa. Asennus ihan pienesti lämmittäen auttaa muovaamaan sitä hankaliinkin paikkoihin. Tulevat vaimennusprojektit tulevat ehdottomasti pohjautumaan tähän tuotteeseen.

STP Noise Block 3

Yhden tuollaisen 12 euroa maksavan levyn kun asentaa huolellisesti jokaisen ovipahvin takapuolelle siten, että jokainen toisiinsa liimattu/niitattu verhoilun sauma peitetään huolellisesti painellen ko. materiaalilla. Myös ovipahvien pystysuorat reunat kannattaa eristää tällä huolellisesti ympäriinsä (sisäpuolelta tietysti). Muuttaa koko ovipahvin todella kiinteän tuntuiseksi. Lisäksi ovipahvin muuttuessa kiinteämmäksi ja raskaammaksi, koko paneelin ominaisresonanssi muuttuu bassoräminöiden kannalta optimaalisemmaksi. Aikaa tähän menee n. 1-2h per ovipahvi tekijästä riippuen. Ovipahvin irroitus ja kiinnitys on 15 min yhteensä. Ja itse maton kanssa puuhaaminen on ainakin itselleni mukavan terapeuttista näpertämistä kun rauhassa tekee. Suosittelen tätä projektia ehdottomasti! Samalla kun ovipahvi on irti, kannattaa myös laittaa samaa STP-mattoa ovi-midbassojen ympärille n.5-10 cm kaulus.

Allekirjoittaneelta saa kysyä neuvoja B9:n sisustan purkamiseen ja hifiasennuksiin liittyen. Varsinkin farkun konttia ei kannata lähteä suin päin purkamaan ottamatta ensin selvää sudenkuopista. Sama kelvoton laatu ulottuu sinne myös ja tarkkana saa olla että saa ehjänä paneelit pois.

Omaan autoon asensin projektin yhteydessä kelvottomien karvalakkihifien tilalle Audisonin tehokkaimman Forza DSP-vahvarin ja eteen Focalin ES-sarjan parhaan 3-tiesysteemin. Kokonaisuuden simmasin MiniDSP-mittalaitteistolla. En ikävöi todellakaan enää kumisevia B&O-hifejä :) Mutta tämä lienee toisen keskusteluketjun aihe....   
#18
Myytävänä uudenveroinen Audi A4 Avantin (vm.2016, uudempi B9-korimalli) kokonainen ehjä ja siisti kangassisusta. Manuaalisäätöiset penkit + Penkinlämppärit. Koko sisustan sopivuus ainostaan farkkukoriin. Etupenkit tosin käyvät myös sedaniin.

Tästä edullinen päivitys esim. edellisen B8-korimallin Audi A4:seen, mikäli sinulla on vakiomalliset penkit. Nämä etupenkit pitäisi käydä myös suoraan edelliseen korimalliin (vm.2008-2015). B9:n vakioetupenkit on jonkin verran paremmat ja mukavammat kuin B8-mallin peruspenkit, joten tästä saa rahalle ihan hyvän vastineen.

Sisusta on minulla säilytyksessä Varkaudessa.

Huom! Sivu-airbagit ja turvavyön soljet täytyy siirtää vanhoista penkeistä! Se on melko kivuton ja helppo homma.

Pitää sisällään:
- Etupenkit
- Takapenkit
- Keskikonsolin
- Ovipahvit (4kpl)
- Keskikyynärnojan

Kuvat täältä:
http://www.gosse.fi/files/SALES/A4_B9_SISUSTA[/b]/]http://www.gosse.fi/files/SALES/A4_B9_SISUSTA/

Yllä oleva linkki ei toimi.

Ilmoituksesta pitää löytyä seuraavat tiedot:

1) Tuotteen hinta

2) Tuotteen sijainti

3) Myyjän yhteystiedot (sähköposti/puhelin)


Linkissä myyntiohjeet.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=48.0












#19
Myytävä uudempikorimallisen (vm.2016) Audi A4:sen originaalit hyväkuntoiset aluvanteet. Sopivat varmasti moneen muuhunkin Audin malliin.

Huom! Hinta 490â,¬ pitää sisällään pelkät vanteet. Kuvassa näkyvät kumit eivät sisälly hintaan.

Voin kuitenkin myydä vanteiden mukana esim. uudet Michelin X-Ice 3 nastakumit vanteille asennettuna (225/50R17 tai 225/45R17). Kumien lisähinta +590â,¬

Vaihtoehtona samaan hintaan saa myös GoodYearin Ice2 -nastarenkaat tai kyseisten merkkien tuoreimmat kitkarenkaat. Muitakin vaihtoehtoja on saatavana todella kilpailukykyiseen hintaan näiden vanteiden mukana. Contia, Nokiaa jne.... Kannattaa kysyä! Nopeimmalle tästä takuuvarmasti edullinen orggispaketti uusilla talvirenkailla.

Katso kuva:
http://www.gosse.fi/files/A4_B9_vanteet.jpeg

Audi osanro: 8W0601025C
Koko: 7,5x17" ET38
Keskireikä: 66,5mm
Jako: 5x112

Hinta 490 euroa
Vanteet löytyvät Järvenpäästä.
Yhteydenotot privalla.
#20
Myytävänä Audin A4 ja A5 -malleihin (B8-korimallit 2007 >>) sopivat OEM-laatuiset moottorin sähköhydrauliset kumityynyt.

Valmistaja saksalainen Meyle. Paketit ovat uudet ja avaamattomat, sinetit pakettien päällä avaamattomana.

MEYLE 100 199 1004 (Etu, oikea)
MEYLE 100 199 1005 (Etu, vasen)

Linkki:
https://www.rexbo.fi/meyle/moottorin-tuki-1001991004

http://www.gosse.fi/files/SALES/Audi_moottori_tukikumit/

Hinta yht. 200 euroa (hinta pitää sisällään molemmat tukikumit).

Yhteydenotot privalla. Tuotteet Järvenpäässä.
#21
A4 B9 (14-) / Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
23.07.20 - klo:01:01
Tässä mun auton tapauksessa DTUK:in PedalBox auttoi asiaa jonkin verran. Ainakin sen verran että kaasua ei tartte survaista lähdössä yli puoleen väliin että saa edes jonkinlaisen säällisen lähdön aikaiseksi. Ilman PedalBoxia normaali lähtö on kyllä D-asennossa kuin lehmän henkäys jos poljinta ei survo lattiaan. 

Mutta tämä varsinainen reagointi/viiveongelma on kyllä tämän ZF-lootallisen tapauksessa suurella varmuudella jonkinlainen laatikon softaongelma. Tarkemmin sanottuna saattaisi liittyä momentinmuuntimen toimintaan, kun autolla lähdetään liikkeelle. Jos vertaa BMW:n F-malleihin (tai mihin tahansa muuhun), niin näissä verrokkitapauksissa autoissa on jonkinlainen ponteva "veto" päällä aina kun seistaan jarrulla liikennevaloissa. Ja kun jalka nostetaan jarrulta niin auto lähtee samantien terhakasti liikkeelle ja kaasun painallus muuttuu kiihtyvyydeksi ilman viivettä ja tarpeetonta kierroksilla luistatusta.

Tässä Audin ZF:n tapauksessa taas jalan nosto jarrulta aiheuttaa vajaan sekunnin mittaisen kuolleen hetken jolloin ei tapahdu mitään, jonka jälkeen alkaa epäloogisen potkaiseva kuminauhamainen kiihtyminen aivan tarpeettoman suurella momentinmuuntimen luistolla ennenkuin laatikko lukittuu. Vähän kuin lähtisi liikkeelle manuaaliautolla, jonka kytkin luistaa tosi pahasti. Tuntuu että tuo laatikon toiminta liikkellelähdön suhteen on ohjelmoitu tehtaalla aivan päin pe*****ttä. DSG:n tapauksessa löytyisi moniakin osaavia laatikon softan "korjaajia". Mutta tämän Audin ZF:n tapauksessa ei taida tekijöitä löytyä kotimaasta laisinkaan. Briteistä kyllä saa laatikkoon XHP-tyyppistä softaa, mutta esim. TMC-Motorsportin laatikkosoftassa ovat ropanneet anoastaan vaihtoja nopeammaksi ja poistaneet vääntörajoitteita.

Jokatapauksessa tuo ongelma on sellainen, että sen kanssa pitää olla oikeasti varovainen liikenteessä jos yrittää vaikkapa ampua risteyksessä kovinkin tiukkaan saumaan vaikkapa ruuhkassa. 

Moottorin ECU:uun tulee lähipäivinä Erikoismoottorin virisofta ja sitten nähdään löytyykö sitä kautta mitään viiveeseen liittyviä kommervenkkejä. 
#22
A4 B9 (14-) / Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
02.07.20 - klo:15:10
Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 02.07.20 - klo:14:48
Tuolta Steering Assistin alta se kohta löytyi omassa autossa. Mulla toimi koodi 19249. Muistiinpanoihin on tullut näköjään raapustettua myös koodi 28183, mutta kyllä se oli tuo ensimmäinen, jota tuli käytettyä.

Jeps, täytyypä kokeilla uudestaan koodin kanssa. Voisiko olla kuitenkin niin, että osa vaihtoehdoista näkyy vasta security coden syötön jälkeen? Oliko sulla B9-koppainen auto?

Jos sitä ei mun autosta koodin syötön jälkeenkään löydy, niin sitten syynä on varmaan tuo ZF:n laatikko. Eli ominaisuus/koodausmahdollisuus löytyy vain DSG-pohjaisista VAG-tuotteista.
#23
A4 B9 (14-) / Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
02.07.20 - klo:14:25
Lainaus käyttäjältä: Poikarukka - 01.07.20 - klo:10:49
Kannattaa tutkia löytyiskö VCDS koodailuja. Esimerkiksi joistain:

https://www.audis3.org/threads/throttle-response-behavior-coding-tweak-for-less-lag-vcds-coding.657/

Ei tietoa B9 koriseen sopivuudesta tai onko siihen joku omansa....

Voi hitsi, ei ollut VCDS:n adaptations-vaihtoehdoissa tuota mahdollisuutta. Tosin kanava 44 on B9:ssä nimellä "Steering Assist", eikä sille löytynyt sopivaa Security Codea mistään. Mutta eikös se niin ole, että kaikki käytettävissä olevat adaptation-featuret näkyy listalla ilman että syöttää security coden?

Pedal Boxia odotellessa sitten..... Juttelin eilen DTUK-insinöörin kanssa ja kertoi että heidän ja DTE:n palikat on fyysisesti samoja, mutta DTUK kirjoittaa niihin omat softat. Sanoi että DTE:n PedalBox-softan käyrät oli kuulemma heidän makuunsa liian jyrkät ja epämukavat normiajossa. Noh otin sen DTUK:in sitten lähinnä siksi kun sain sieltä niin hyvää palvelua..
#24
A4 B9 (14-) / Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
01.07.20 - klo:17:50
Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 01.07.20 - klo:12:17
Tuli koeajettua uusi A7 sillä 286-heppaisella dieselillä muistaakseni joskus viime vuonna. Voi jösses sitä lägiä! Valoista lähtiessä kun löit lämän tiskiin, niin ennätit hörpätä rauhassa sumpit ennen kuin lähti menemään. Ja sitten kyllä mentiinkin. Mutta olihan työläs ajettava, kun vaikka risteyksessä yritit sujahtaa muun liikenteen sekaan ja on aivan hengetön ensimmäisen parin sekunnin ajan. Tuota viivettähän haukuttiin heti kättelyssä saksalaisilla foorumeilla aivan tolkuttomasti, ja Audi teki siihen aika nopeasti softapaikkauksen, mutta ei se sitä ongelmaa poistanut kuin osittain. Kun kävin joskus muutamia vuosia sitten ajamassa just tuon 272-heppaisen B9:n, niin ei se ollut mielestäni lähimainkaan noin paha. Muistan kyllä viiveen mutta ei missään nimessä semmoista kuin tuossa uusimmassa 3-litraisessa diisselissä. Molemmat versiot kulkevat kyllä sitten tosi hienosti, kun vauhtiin pääsevät. Potkua kyllä piisaa.

Aamen, hyvin tiivistetty. Tosin en halua edes tietää millainen tuo 286hp versio sitten on.... Jos jotain hyvää tuosta CRTC-koneesta pitää sanoa niin kyllä se tosi hienosti vie tuota A4:sta tien päällä 80km/h yläpuolella. Ehdottomasti yksi parhaista 3,0-dieselkoneista (jo vakiosoftalla) millä olen ajanut - kun vain päästään sille alueelle jossa tuo viive ei haittaa. Eli kaupungista ulos.

Mutta hyvä vinkki tuo VCDS-koodaus, se täytyy tutkia tänään heti kun pääsee kotiin. Kerkesin tosin jo tilaamaan DTUK:in PedalBoxin, mutta onpahan sitten vielä enemmän pedalin toimintaan vaikuttavia säätömahdollisuuksia. PedalBoxia on kyllä varauksetta hehkutettu jokaisella foorumilla maailmalla. Tosin yllättävän vähän siitä on ollut täällä kotimaassa keskustelua?
#25
A4 B9 (14-) / Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
01.07.20 - klo:01:49
Lainaus käyttäjältä: sotka - 30.06.20 - klo:18:14
....mutta mitkä sun kokemukset on kun vaihteenvalitsin on S-asennossa?

Nyt olen tarkoituksella ajellut kaupungissa S-moodissa (Dynamic). Kaasun vasteen puolesta siinä tapahtuu kyllä hyvin selvä ryhdistäytyminen. Ilmeisesti Dynamic-moodi terävöittää kaasupolkimen "karttaa" toimimaan enemmän pintakaasualueella? Ainakin tuntuu siltä. Melkein olisinkin jo tyytyväinen, jos tuon Dynamic-moden saisi jäämään päälle ilman että auto jää huutamaan liian pienellä vaihteella kaupunkiajossa. Iso kärry perässä tuo Dynamic on kyllä aika hyvä.

Osa tuosta laiskasta responsesta johtunee kyllä myös siitä, että auto yrittää operoida alle 80km/h nopeudesta koko ajan n.1000rpm kierrosluvulla. Eihän siitä kierrosluvusta kyllä lähdetä kovin pontevasti yhdellä turbolla vaikka miten olisi 3,0-litrainen kone...

Uskon kyllä että moni tuohon ominaisuuteen tottuukin, varsinkin jos edellinen/edelliset autot ei ole olleet kovin teräväliikkeisiä luonteeltaan. Tänään kysyin asiaa AudiCenteristä, jossa kertoivat että heillä on ollut pari tuollaista samanlaista tutkittavana juuri tämän ominaisuuden takia, eivätkä ole saaneet kumpaankaan ratkaisua millään päivityksillä tms.... Ja tapaukset jäivät luokkaan "ostettu ominaisuus". Mutta sielläkin asia on tiedostettu, joka tavallaan yllätti minut.   
#26
A4 B9 (14-) / Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
29.06.20 - klo:01:08
Lainaus käyttäjältä: mti - 28.06.20 - klo:20:56
Rakenteellinen ongelma... v6-moottori yhdellä turbolla. Eikö siitä voi jo jotain päätellä? Mulla oli b8 kolmen litran dieselinä ja samaa vikaa oli vähän siinäkin. On luonnolista että päästömääräykset tuota ongelmaa lisäävät.

En usko että tämä on pelkästään yhden turbon aiheuttama ongelma. Tässä on kyse jostain muusta. Mullakin oli B8-koppainen A5 3,0-litraisella CAPA-koneella (manuaali). Ja siinä oli kyllä hyvin suoraryhtinen yhteys kaasun ja reagoinnin välillä. Ja etenkin Karalan käsittelyn jälkeen ei ollut minkäänlaista empimistä havaittavissa. On ollut parikymmentä muutakin yhden turbon autoa, enkä vielä koskaan ole tällaista nähnyt. Sinällään tosi hieno ja tasapainoinen auto on mielestäni pilattu tuolla ominaisuudella.

Tässä B9:n tapauksessa ongelma on sellainen, että kaasun painallus vaikkapa liikenneympyrästä poistuttaessa ei aiheuta ensimmäiseen sekuntiin tai kahteen minkäänlaista kiihtyvyyden tunnetta. Paitsi ainoastaan tunteen että jotain on vialla. Jonka jälkeen vaistomaisesti painaa lisää kaasua, joka taas aiheuttaa (taas pienellä viiveellä) pienemmälle pykältämisen, jonka jälkeen auto ampuukin aivan tarpeettoman suurella voimalla eteenpäin. Ja kaasu pohjassa kyllä mennään kaikkien empimisten ja vaihteiden arpomisten jälkeen lopulta ihan teholukemien mukaisella pauhulla. Ongelma on siis ainoastaan luokattoman pitkä viive ja täydellinen lineaarisuuden puute kaasun ja sen tuottaman vasteen välillä. ts. auto ei tunnu arkiajossa 3,0-litraiselta 272hp dieseliltä. Entisessä sinällään laiskassa F10 520d:ssä pienikin kaasun kengänkärjen painallus aiheutti selvän ja välittömän vasteen niskassa. 

Ongelma puhuttaa muuallakin. Ilmeisesti myös B9-koppainen S4 kärsii samasta ongelmasta. Toivottavasti tämä olisi softalla ratkaistava asia. Aloitin jo keskustelun asiasta Porkkiksen kanssa.

Tässä jotain luettavaa asiasta ketä vain kiinnostaa:

https://www.audi-sport.net/xf/threads/3-0tdi-quattro-218ps-s-tronic.378027/

https://www.audiownersclub.com/forums/topic/8175-lag-hesitation-delay/

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/audi-a4-avant-3-0-tdi-quattro-tiptronic-kauneutta-kuorrutuksen-alla/

Jos et jaksa noita ketjuja kahlata, niin tässä oleellisin lauseke ym. Moottori-lehden koeajosta:

"Valitettavasti vaihteisto ja moottori tuntuvat olevan toistuvasti kahvitauolla kun menohaluja tarvitaan enemmän. Lähes sekunnin viiveen jälkeen tilattu voima lopulta saapuu, mutta odotteluun ennättää pitkässä juoksussa kyllästyä. Piirre tuntuu erityisen raivostuttavalta pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä."
#27
A4 B9 (14-) / Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
28.06.20 - klo:00:35
Jatkan sitten keskustelua itsekseni..... Ilmeisesti tämä kaasupolkimen hidas reagointi/viive -ongelma koskee kaikkia tämän mallisarjan 3,0TDi-koneita ja kuulemani mukaan myös likimain kaikkia B9-koppaisia Audeja. Ulkomaisilla foorumeilla on asiaa puitu paljonkin ja löydettyä hyvinkin tyydyttäviä ratkaistuja moottorin ja vaihteiston softamuutoksilla. Jotkut ovat hankkineet myös jonkinlaisia "Pedal Box"-ratkaisuja, jossa vaikutetaan pelkästään sähköisen kaasupolkimen toimintaan? Onko noissa mitään järkeä? Moni vaikuttaa olevan tyytyväinen.
https://www.audi-sport.net/xf/threads/pedal-box-worth-it.352028/

Oletan että nuo samat PedalBox -muutokset pystyy pätevä ohjelmoija tuottamaan myös suoraan virisoftalla?

Uskon että B9-Audien virittäjiä on maailma väärällään. Sellaisia, jotka varmasti saavat ne puuttuvat hummat ja newtonit noiduttua käyttöön. Mutta onko meillä täällä kotimaassa sellaista virittäjää, joko todella tuntee tuon kaasupolkimen hitaan reagoinnin syyt ja sen parannuskeinot? Ja ylipäätään jaksaa paneutua tuollaiseen ongelmaan. Kiva tietysti saada lisää tehoa, mutta ainakin tämän 272hp 3,0TDi:n tapauksessa suurin toive on allekirjoittaneella suorempi vaste kaasupolkimen ja responsen välillä. Ja oletan että tässä tapauksessa pelkkä moottorinohjaimen käpälöinti ei ehkä riitä? Vai riittääkö.....
#28
A4 B9 (14-) / Audi B9 3,0TDi 272hp
19.06.20 - klo:00:32
Tein tuollaisen hankinnan, että vaihdoin käytännön syistä BMW:n F10 520d:n tällaiseen CRTC-koneella olevaan 272hp 3,0TDI-Audiin (Avant). Halusin hieman vetokykyisemmän auton ja tämä tuntui asialliselta työkalulta sellaiseen, vaikkakin tuntuu aika kliinisen tylsältä ja muoviselta F10:n jälkeen. Samaa luksuksen ja tasokkuuden tuntua tästä A4:stä ei kyllä löydy kuvittelemallakaan. Mutta näinhän se nykyään menee mallisarjojen välillä. Vastaava A6 olisi ollut ehkä mieluisampi ja mielestäni tasoltaan samaa sarjaa F10:n kanssa, mutta missään ei päästy järkevältä tuntuvaan kauppaan sellaisesta. Ja onko tämä B9 ehkä napsun verran modernimpi kuin A6 facelift C7? En tiedä....

Alkuun pelotti DSG:n kestävyys, mutta nyt hoksasin että tässä mallissa taitaakin olla tuttu ZF:n 8HP65-laatikko (vaihteistokoodi: RHU) perinteisellä momentinmuuntimella, joka on allekirjoittaneelle ainoastaan 100% positiivinen asia jos vaan maallikkotulkintani pitää paikkansa.

Oikeastaan se mitä tässä ääneen ihmettelen, on tämän Audin voimalinjan löysä "responsiivisuus" jos sitä vertaa BMW:n vastaaviin paketteihin. Tuossa Audin moottorissa on kyllä todella hyvin voimaa kun sitä vain houkuttelee sieltä kunnolla pedalia polkemalla. Ja vaihteistonkin pitäisi olla samaa ZF-rautaa kuin bemuissa, joten löysyys tuskin on vaihteistoperäistä? Silti voimantuotto on Audissa isosta pannusta huolimatta todella viipyilevää ja "kuminauhamaista" mikäli vaikkapa vertaa tähän mun edelliseen lastutettuun N47-koneella olevaan F10:iin. Normaalissa pintakaasuajossa tuo bemun 2,0-litraisen lastutettu voimalinja vastaa todella paljon nopeammin ja pontevammin kaasuun, vaikkakin ohituskiihtyvyydessä tämä Audi pyyhkii 3,0-litraisen auktoriteetilla mennetullen pöydän puhtaaksi - todella reilulla kaulalla. Mutta jos autoilla ajaisi sokkona tekemättä yhtään täyskaasukiihdytystä, voisi kuvitella että tuo Audi on 2,0-litrainen diesel ja bemu on kolmelitrainen, kärjistetysti sanottuna. Tosin osasin tätä jo valmiiksi odottaakin hieman, koska joissain lehdissä tästä Audista oli ainoa moite ollut tuo voimantuoton viivyttely. Onko muilla samoja fiiliksiä tämän moottorin suhteen?

Tämä A4-yksilö on vm.2016 ja 170tkm ajettu, joten alkaa takuukysymysten puolesta olemaan sen ikäinen että moottorin optimointiakin voisi ajatella. Tuli vaan mieleen, että voisikohan tuo reagoinnin laiskuus liittyä jotenkin päästöskandaalin jälkeiseen moottorin uudelleen ohjelmointiin, joka on ilmeisesti näihin tehty kutsukamppiksena? Järjellä ajateltuna tuossa voimalinjassa pitäisi "rautatasolla" olla kaikki täydellisen paketin ainekset. Joten voisiko tuo kuminauhafiilis olla pelkästään softaperäinen asia? Ehjä auto tämä kuitenkin on, koska kyllä se täysi pauhu sieltä kuitenkin löytyy, mutta sen houkutteleminen vaatii mielestäni tarpeetonta päättäväisyyttä. Jos jollakin on asiasta mielipiteitä tai kokemuksia optimoinnista niin kuulisin mielelläni.     
#29
Uutena B9-omistajana (farkku) olen ostamassa autoon vanteita ja renkaita. Kumeiksi maltilliset 245/40R18 ja vanteiksi tulossa 8,5x18" vanteet, jota on saatavana ET30 ja ET35. Kummanko otan? En halua mitään aivan lokarin kaaren pintaan tulevaa lookkia, mutta en sitä kottikärry-lookkia mitä orggis 17" vanteella on.....
#30
Myyty pois....



Myytävänä hyväkuntoinen seiska-koppaisen Golfin vakioratti ja airbag.

Tämä on peräisin 80tkm ajetusta Golf Alltrackistä, johon päivitin sporttiratin. Tästä hyväkuntoinen ratti kuluneen tilalle. Sopinee varmasti moneen muuhunkin saman ikäpolven volkkariin.

Parit kuvat:
http://www.gosse.fi/files/SALES/VW_ratti/

Hinta: 150 euroa (sisältää airbagin)

Yhteydenotot privalla.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy