Moottoriöljyjen hintoja, mm. LL-öljyt 504.00 / 507.00 ym. öljyt

Aloittaja vkjoki, 10.08.10 - klo:21:56

« edellinen - seuraava »

Wekotin

Näköjään Castrol on sekoittanut tuotevalikoimaansa jälleen.

Eli nyt Volkkariin suositellaan VW504.00/507.00 -öljyksi Castrol EDGE FST 5W-30. Ilmeisesti tuo on oikea läpyskä tuolle öljylle.
Vaihtoehtona on Castrol EDGE Professional Longlife III 5W-30, joka ilmeisesti on korvannut entisen Castrol SLX Professional Powerflow Longlife III 5W-30 -öljyn. Tämä on se ns. "ammattikäyttöön" suunnattu korjaamoöljy.

Tuotetietojen mukaan näyttäisi olevan samaa shaipaa eri purkissa. FST:lle vain haettu enemmän luokituksia. Kaupan päälle kun myydään uutta ja vanhaa yhtäaikaa tuo tuotepaletti on vähintäänkin sekava.

Karvis

Kohta pitäisi Ocu viedä öljynvaihtoon, eli tarkoitus siirtyä 15tkm kiinteään huoltovälin. Onko nuo LL öljyt kannattava investointi lyhyelle välille vai ostanko hyvällä omallatunnolla 502.00 luokituksen öljyt, eli onko nuo LL öljyt muilta ominaisuuksiltaankin parempia kuin normiöljyt?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Wekotin

#182
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.03.12 - klo:17:13
Kohta pitäisi Ocu viedä öljynvaihtoon, eli tarkoitus siirtyä 15tkm kiinteään huoltovälin. Onko nuo LL öljyt kannattava investointi lyhyelle välille vai ostanko hyvällä omallatunnolla 502.00 luokituksen öljyt, eli onko nuo LL öljyt muilta ominaisuuksiltaankin parempia kuin normiöljyt?

Voit ostaa hyvällä omatunnolla jos valmistaja sen hyväksyy tuohon lyhyelle huoltovälille.

...Tosin, tuosta voi vähän päätellä ominaisuuksia eri luokitusten välillä. Tuon mukaan VW 504.00/507.00 -luokituksen öljyt peittoavat VW 502.00/505.00 -luokituksen lähes kaikilla osa-alueilla. Muutamissa ovat tasavertaisia.

Lubrizol Relative Performance Comparison Tool


Edit: Lubrizol on yksi näistä oikeista lisäainevalmistajista joiden tuotteita varmaan kaikki merkit käyttävät.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.03.12 - klo:17:27
Voit ostaa hyvällä omatunnolla jos valmistaja sen hyväksyy tuohon lyhyelle huoltovälille.

...Tosin, tuosta voi vähän päätellä ominaisuuksia eri luokitusten välillä. Tuon mukaan VW 504.00/507.00 -luokituksen öljyt peittoavat VW 502.00/505.00 -luokituksen lähes kaikilla osa-alueilla. Muutamissa ovat tasavertaisia.

En sitten viitsinyt alkaa paria kymppiä pihistelemään öljyn hinnasta vaan otin Castrol Edget, eli LL-öljyllä jatketaan myös lyhkäsellä välillä kun näyttää olevaan kaikin puolin parempaa tavaraa kuin nuo 502.00 luokituksen öljyt. Sattui hintakin olemaan kohdallaan ihan kotimaan kamaralla, 10,9â,¬/litra toimitettuna matkahuoltoon :) http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1599

Huoltoneuvojan kanssa juttelin ja kertoili että jos siirrytään tuohon 502.00 öljyyn niin mahdollinen paluu LL-öljyihin voi aiheuttaa ongelmia, tahtoo kuulemma stefat alkaa tihkumaan öljyä ulos tuon jälkeen. Tiedä sitten mikä on totuus :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Osq

Tietäisiköhän joku, että saako esim tuolta öldepot.de ostettua yritykselle edullisemmin. Esim. kuten briteistä ilman VAT:tia?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Osq - 22.03.12 - klo:16:26
Tietäisiköhän joku, että saako esim tuolta öldepot.de ostettua yritykselle edullisemmin. Esim. kuten briteistä ilman VAT:tia?

Saksan 19 %:n alv on asiakasystävällisempi kuin härmän 23 %:a.

Vai ajattelitko ryhtyä veropetokseen? Se on nimittäin veropetos, jos ulkomailta tilaat ilman sikäläistä alvia ja jätät tilittämättä alvit Suomeen.

Osq

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 22.03.12 - klo:17:13
Saksan 19 %:n alv on asiakasystävällisempi kuin härmän 23 %:a.

Vai ajattelitko ryhtyä veropetokseen? Se on nimittäin veropetos, jos ulkomailta tilaat ilman sikäläistä alvia ja jätät tilittämättä alvit Suomeen.

Niinhän tuo näyttää olevan. Miten tuon 19% voi vähentää sitten kotimaassa?
VP ei ollut nyt mielessä.

Urlaub


Osq


Wekotin

Nyt tuli varmaan nähtyä ennätys öljyn hinnassa tällaisessa tarvikeliikkeessä. Turun AD-Varaosamaailma (Myllyn kupeessa), Castrol EDGE FST 5W-30 22,xxâ,¬ / litra.
Lisäksi näin omiin silmiin jotain todella hupaisaa. Mobil 1 0W-40 Arctic -öljyä hyllyssä herran vuonna 2012. Ei siinä mitään, mutta viimeiset Arcticit ovat vuodelta 2007. Hyllyssä oli ihan pokkana 2006 valmistuneita öljyjä. Ei ilmeisesti ole kelvannut kun litrahinta on hyllyikä ummessa vielä yli 18â,¬/litra.  ;D

dosetti

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.09.11 - klo:10:30
Tokmannin tarjous tänään on Eurol Syntence 5W-30 , 5 litraa, hintaan 34,95 euroa. Täyttää yo luokituksen. Litrahinta 6,99.
Kukahan uskaltaa koneeseensa kaataa.

hep sinne meni. Max. 15tkm vaihtovälillä mennään.. Jäi mukavasti melkein litra lisäysöljyä tuosta 5litran purkista.

Geoman

Fixus liikkeissä näyttää tarjouslehdessä olevan Liqui Moly Toptec 4200 VW 504.00/507.00 moottoriiöljy  49,- euroa/5 litraa eli 9,80 euroa per litra (sis. alv 23 %). Samasta tuotemerkistä löytyy DSG-vaihteisoöljykin. Saksalaista laatua.

pasaatikuski

Lainaus käyttäjältä: Petri M - 29.01.12 - klo:10:54
Puuilossa kävin eilen ja Mobil 1 ESP 5W-30 4litraa edelleen 45 euroa.
Teboil Diamond Carat III 37,90 4 litraa.

Edellinen passat nautti tuota Teboilin tekelettä ja ongelmitta kone kesti ainakin sen 400tkm.
Vaihtoväli oli siin 25-30tkm välissä, eli LL näytön mukaan.
Nyt ostin tuohon -08 Passattiin tuota Mobilin ESPiä, tiedä sitten onko mitään käytännön eroa Teboilin aineisiin verattuna.

Keravan laakkosella 150tkm huoltoon aika varattuna....

Pari viikko sitten Puuilosta tuli myös ostettua tuota samaista Teboil Diamond Carat III öljyä, eiköhän se ole ihan ok litkua:) Huolto myös varattuna 15.kesäkuuta.
Volvo V40 T2 Ocean Race Business -15

ex. VW Passat 2.0 TDI DPF 125kw Highline, -07

jaris

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.09.11 - klo:10:30
Tokmannin tarjous tänään on Eurol Syntence 5W-30 , 5 litraa, hintaan 34,95 euroa. Täyttää yo luokituksen. Litrahinta 6,99.
Kukahan uskaltaa koneeseensa kaataa.
Kannu lähti mukaan tänään...
CX-5 awd

savolaiskollega

Ei kai siinä takuunalaisissakaan autoissa ole mitään ongelmaa, vaikka olisikin halpisöljyjä, jos kerran ne täyttävät valmistajan vaatimukset. Yhä vaan kyllä ihmetyttää, että parikymppiä per litra merkkiliikkeet castrolillakin ottaaa, pikku alennuksen jälkeenkin jää lähes 17 euroa litra. Eli katteet on niissä tuotteissa kohillaan.... >:( 

dosetti

Tuosta Eurolin öljystä on ihan pdf netissä, VW-hyväksyntälappunen siis. Championia nyt autossa, tuo Eurol seuraavana. Muistin väärin, että nyt olisi ollut Eurolit autossa.

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

pasaatikuski

Volvo V40 T2 Ocean Race Business -15

ex. VW Passat 2.0 TDI DPF 125kw Highline, -07

Emil

Olen yrittänyt päästä eroon ennakkoluuloista noita "nimettömiä" öljyjä kohtaan. Aika huonoin tuloksin. Voiko olla niin, että maksamalla enemmän saakin vain mielikuvia ja koreammat kuoret? Vai onko öljyissä eroja, vaikka laatuluokituset olisivat samat? Entä kuka niitä laatuvaatimuksia valvoo, jalostamo itse? Eli voiko jalostamo laittaa laatumerkinnät purkin kylkeen, mutta kalliimpi öljy täyttää ne vaatimukset paremmin? Vai mistä ihmeestä ne öljyjen hintaerot syntyvät?

Mulla öljyvaihto ylimääräisenkin öljynvaihdon kanssa ajoittuu vain kerran vuoteen, joten toitaiseksi olen käyttänyt kalleinta Mobilia. Ajatellut ettei sen pitäisi olla siinä vaiheessa rahasta kiinni. Mutta aihe kiinnostaa kyllä.

savolaiskollega

Kyllä minua edelleen kiinnostaisi se että joku instanssi tekisi oikein jättitutkimuksen, jossa tutkittaisiin että onko kalliilla ja halvoilla, saman laatuluokituksen öljyillä mitään eroa, ja samalla voitaisiin tutkia, että tekeekö se LL-litku koneen yhtään kestävämmäksi kuin joku halvempi öljy......vai onko tämä kaikki vain salaliitto jolla tyhmiltä kuluttajilta nyhdetään tuhkatkin pesästä..... ;D

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Emil - 26.05.12 - klo:12:38
Olen yrittänyt päästä eroon ennakkoluuloista noita "nimettömiä" öljyjä kohtaan. Aika huonoin tuloksin. Voiko olla niin, että maksamalla enemmän saakin vain mielikuvia ja koreammat kuoret? Vai onko öljyissä eroja, vaikka laatuluokituset olisivat samat?

Useimmiten kaiketi ostetaan mielikuvia, kuten kuvitellaan suomalaisen maidon olevan jotenkin parempaa kuin hieman halvemmalla myytävä ruotsalainen maito.

Moni kehuu täälläkin käyttävän Teboilin öljyjä. On se suomalaisen automiehen onni, että on sattunut syntymään Suomeen, koska 99 %:a maailman autoilijoista ei ole koskaan kuullutkaan Teboilista, saati sen öljyistä.

Toisaalta, suomalaisetkin autolehdet ovat ainakin 90-luvulla teettäneet erilaisia testejä moottoriöljyjen ominaisuuksista ja kyllähän niihin laboratoriossa eroja saatiin. Vaikka kyse oli saman laatuluokan öljyistä oli esim. kylmänä ja kuumanan pumpattavuudessa suuriakin eroja.

Ongelma tietysti tuollaisessakin testissä on se, ettei se välttämättä kerro yhtään mitään siitä, onko niillä eroilla jotain merkitystä auton moottorissa eli onko lämpötilat useinkin siinä rajalla, jossa eroja syntyy. Vastaavasti moottoreitakin on tuhansia erilaisia eli yhden moottorin testaaminen ei kerro toisista moottoreista mitään.

Lainaus käyttäjältä: Emil - 26.05.12 - klo:12:38
Entä kuka niitä laatuvaatimuksia valvoo, jalostamo itse? Eli voiko jalostamo laittaa laatumerkinnät purkin kylkeen, mutta kalliimpi öljy täyttää ne vaatimukset paremmin?

Jalostamo tietysti valvoo omaa tuotantoaan, mutta uskoakseni kaikki nykyaikaiset jalostamot käyttävät erilaisia auditoituja laatujärjestelmiä, joten tuotannon pitäisi olla tasalaatuista. Samahan se on kaikessa muussakin tuotannossa. Ei sitä maitopurkin sisältöäkään mikään muu instassi valvo.

Erilaiset laatuluokitukset ovat kaiketi yleensä vähimmäisarvoja eli vaaditut speksit täyttävä öljypönikkä saa kylkeensä esim. 5W30 -merkinnän. Ei kai se oikein käy päinsä, että sisältö olisikin kalliimpaa 0W30:tä, vaikka sitä voi jossain mielessä pitää "parempana".

Jos asiaa ajattelee autotehtaiden kannalta, niin niillä ei taatusti ole tarvetta myöntää jollekin öljymerkille oikeutta käyttää autotehtaan speksien täyttymistä osoittavia merkintöjä. Jos joku pelle peloton sellaiset kirjailisi omasta aloitteestaan, niin taatusti kuuluisi pian perästä.

Olkoon markkinamiehet mitä tahansa mieltä, niin moottoriöljyn tärkein tehtävä on voidella moottoria ja kerätä itseensä ylimääräisiä aineksia niin kiinteitä hiukkasia kuin happoja, polttoainejäämiä ym. vieraita aineksia. Tehtävänsä turvaamiseksi moottoriöljy tulee vaihtaa ajottain uuteen.

Lainaus käyttäjältä: Emil - 26.05.12 - klo:12:38Vai mistä ihmeestä ne öljyjen hintaerot syntyvät?

Miksi metalliväri maksaa rutkasti enemmän Audiin kuin Skodaan? Miksi maitolitra maksaa Stockmannin Herkussa enemmän kuin Prismassa?

Kyse on siitä, että merkkituotteista on ollut tapana pyytää kovempaa hintaa.

Oktaavi


kt

Kaikkihan nämä alla olevat öljyt täyttävät sen 504.00/507.00 luokituksen, mutta eroja löytyy
esim jähmepisteessä. En tiedä onko asialla mitään merkitystä, mutta tuossa nuo on....

Motul = -39 C
Shell Helix ultra E = -39 C
Neste City Pro = -39 C

Moly Toptec 4200 = -42 C
Castrol EDGR Proffesional LL III = -42 C
Eurol Syntence = -42 C

Mobil 1 Esp = -45 C
TeboilCarat III = -45 C
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Emil

Onko sitten niin, että jähmepisteeseen vaikuttaa jalostaminen? Sillä tavoin Teboil-öljy olisi siis sopivaa pohjoisen oloihin, kun on täällä jalostettu. Toisaalta jokin etelä-eurooppalainen öljy voisi olla sopivaa raskaaseen vuoristoajeluun, vaikka purkin kyljestä löytyvät arvot ovatkin samat.

Jotenkin sylettää, että tavallisen ihmisen on niin vaikea saada kiinni näistä öljyjutuista.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Emil - 27.05.12 - klo:10:08
Onko sitten niin, että jähmepisteeseen vaikuttaa jalostaminen? Sillä tavoin Teboil-öljy olisi siis sopivaa pohjoisen oloihin, kun on täällä jalostettu. Toisaalta jokin etelä-eurooppalainen öljy voisi olla sopivaa raskaaseen vuoristoajeluun, vaikka purkin kyljestä löytyvät arvot ovatkin samat.

Jotenkin sylettää, että tavallisen ihmisen on niin vaikea saada kiinni näistä öljyjutuista.
Valmistusmaa ei vaikuta jähmepisteeseen, ehkä lopputuotteen hintaan. Ainoastaan käytettävien perusöljyjen ominaisuudet ja kuinka paljon jähmepisteenalentajaa on käytetty (jos laittaa liikaa, jähmepiste alkaa nousemaan). Esim. Mobil 1 ESP valmistetaan Ranskassa ja hyvin ovat patonginpurijat saaneet jähmepisteen alas.

Emil

No joo, tarkennetaan kysymysta. Voisiko jokin öljy olla paremmin meidän oloihin sopivammaksi jalostettu, kuin joku toinen öljy? Vaikka merkinnät purkin kyljessä ovat samat. Johtuen siitä, että markkina-alue on eri.

kt

Niin, se öljynjalostamo on "öljytislaamo", josta saadaan lopputuotteina erilaisia öljyn "jakeita". Saadaan asfalttia, raskasta ja kevyttä polttoöljyä, dieseliä, bensaa ja voiteluaineiden eri jaeöljyjä.
Näitä jakeita sekoitetaan voiteluainetehtaassa, lisätään salaisia mausteita ja saadaan valmistettua erilaisia moottori-, traktori-,laiva-, yms- tai hydrauliikkaöljyjä. Yksi öljy täyttää yhdet vaatimukset toinen toiset.
Laitan kyllä itse moottoriin sellaiset öljyt, jotka kestää myös Lapin pakkaset ilman paistinpannuesilämmitystä.

Jos VW olisi havainnut, että jähmepiste on "tärkeä", niin se olisi sen ottanut speksiinsä. Ja saattaapi olla, että se sinne tuleekin. Venäjä nimittäin ostaa volkkaria ilmeisesti jo enemmän kuin Saksa ja sieltä kun alkaa tulla jopinpostia, että öljyt on liian tahmeita -50 C:ssa, niin kyllä speksit muuttuu...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

c-son

Tilasin uuden Ibiza ST 1.2 TSI:n ensimmäiseen öljynvaihtoon samaa tavaraa millä tehdas koneet täyttää: Fuchs TITAN GT1 PRO C-3 XTL 5W-30 504.00/507.00

http://www.fuchslubricants.com/content/news/docs/XTL%20Brochure.pdf

2x4L maksoi kaupassa Reifenexpress24 5,47 â,¬/litra + 20 â,¬/toimitus.

On aidosti synteettistä, ei vetykrakattua:

http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2429459

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: c-son - 01.06.12 - klo:19:17
Tilasin uuden Ibiza ST 1.2 TSI:n ensimmäiseen öljynvaihtoon samaa tavaraa millä tehdas koneet täyttää: Fuchs TITAN GT1 PRO C-3 XTL 5W-30 504.00/507.00

http://www.fuchslubricants.com/content/news/docs/XTL%20Brochure.pdf

2x4L maksoi kaupassa Reifenexpress24 5,47 â,¬/litra + 20 â,¬/toimitus.

On aidosti synteettistä, ei vetykrakattua:

http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2429459

Hyvä vaihtoehto tuokin. Tosin jähmepiste ei kyllä mikään ihmeellinen -42c jos tosiaan pelkästään pao/esteri pohjainen. Muutamilla merkeillä on jopa alempi vaikka sisältävät vetykrakattua, mutta kokonaisuus ratkaisee.

Passatti

Olen lähdössä automatkalle Saksaan ja kyselisin,että onko kellään tietoa mistä sieltä kannattaa ostaa öljyt ja tuoda mukanaan.Ajelen Saksaa Itävaltaan asti ja sieltä itäpuolta takaisin.
Always lead, never follow

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy