Moottoriöljyjen hintoja, mm. LL-öljyt 504.00 / 507.00 ym. öljyt

Aloittaja vkjoki, 10.08.10 - klo:21:56

« edellinen - seuraava »

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Apaju - 11.06.11 - klo:22:11
Jos olisin asiakas, vaatisin huoltoa todistamaan mitä lie sheissea ovat laittaneet huollossa autoon kun litrahinta on ollut 30 eur  :P kun normaali litrahinta on 6 eur

Jos litrahintana pyydetään 30 euroa, kannattaa vaihtaa firmaa..... ;)

Itse ainakin ajattelin homman niin, että siinä vaiheessa kun rupean vakavasti miettimään omien öljyjen tilaamista ja huoltoon mukana viemistä, lopetan autoilun kokonaan..... ;D

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.06.11 - klo:22:13
Tietysti siinä tapauksessa, että ostaa suuremman läjän kerralla on ihan kiva ettei hyllyikä ole ihan heti loppu.

Mikäs tämä hyllyikä sitten on, meneekö öljy vanhaksi säilytyksessä ja mistä tämä parastaennen päiväys löytyy?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

HJP

2.5TDI T5:sen öljyt + lisäyslitra VW-Centerissä noin 190 euroa, huollon kokonaishinnan ollessa lisätöineen 490e. Samat öljyt oil-storesta 72e postikuluineen, joten tästä lähin firmaan tilataan 25 litraa kerralla hyllyyn about samalla hinnalla mitä yhden pakun öljyt maksaa huollosta ostettuna.

mla

Lainaus käyttäjältä: HJP - 12.06.11 - klo:12:16
2.5TDI T5:sen öljyt + lisäyslitra VW-Centerissä noin 190 euroa, huollon kokonaishinnan ollessa lisätöineen 490e. Samat öljyt oil-storesta 72e postikuluineen, joten tästä lähin firmaan tilataan 25 litraa kerralla hyllyyn about samalla hinnalla mitä yhden pakun öljyt maksaa huollosta ostettuna.

Tuosta syystä itse tilaan kanssa hyllyyn aina suuremman erän odottamaan.
T5:n meni aikoinaan niin paljon öljyä kun paljon ajettiin ja useampi niitä oli käytössä.
Alkoi tosiaan nuo öljyjen itse ostamiset kannattaa.
Nyt kun ajoa on vain 40tkm/v kolmella autolla (tai no yhdellä tulee melkein 60tkm) ja öljymäärät ovat alle puolet T5:n öljymäärästä niin ei tuo niin tuottoisaa ole, mutta periaatteesta vieläkin ne sinne itse kiikutan ja aina mainitsen että voisivat laskea hintoja niin ei tarvitsisi itse öljyjä tuoda :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 12.06.11 - klo:11:45
Mikäs tämä hyllyikä sitten on, meneekö öljy vanhaksi säilytyksessä ja mistä tämä parastaennen päiväys löytyy?
Viisi vuotta moottoriöljyille tyypillinen hyllyikä. Sitä ei pullosta löydy, mutta pakkauspvm. löytyy joten siitä sitten viisi eteen päin.

toukopouko

Osaset liikkeessä näytti olevan Mobil 1 ESP Formula 5 litraa (4+1) hintaan 49Eur.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 12.06.11 - klo:19:59
Viisi vuotta moottoriöljyille tyypillinen hyllyikä. Sitä ei pullosta löydy, mutta pakkauspvm. löytyy joten siitä sitten viisi eteen päin.
Itselläni oli jossain Mobilpullossa kyllä joku expiration datekin merkattu pullon alaosaan, jotain EXP....9.2014, tms.

Emil

Metro-Auton hinta litran purkille ESP Mobilia näkyi olevan 27.52euroa.  :P Samaan aikaan Tarjoustalo myy samanlaisen purkin hintaan 14.90 euroa.

Pietu

Tämän viikon on tarjoustalossa mobil esp 5W-30 4 litran kannu hintaan 44,90. Lähti mukaan.
RS Combi -19

Cyclic Stig

Ei nyt ehkä aivan otsakkeen mukainen postaus, mutta öljyistä kuitenkin:

Onko kenelläkään kokemuksia Liqui Moly-öljyistä? Merkkiä myy Fixus-ketju ja hinnat (Suomihinnoiksi) longlife-öljyissäkin ilmeisesti kohtuullisia. Merkki vaan on Suomessa hiukan tuntemattomampi mutta kyseessähän on Saksalainen öljyjen valmistaja jolla on aika kattava valikoima erilaisia voitelutuotteita. Löytyy siis myös 504.00/507.00-standardien mukainen öljy (Toptec4200).

http://www.fixus.fi/www/fixuswww_V2.nsf/sp?Open&cid=Content5BE50-2

Top Tec 4200 5 W-30

Emil

Merkki on tuttu, mutta laadusta ei mitään käsitystä. Ja tavallisen tallaajan on paha mennä muutenkaan sanomaan mikä on hyvää öljyä. Arvelen, että laatuluokitusten täyttämiseen riittää, että öljy täyttää tietyt vaatimukset uutena. Jonkin verran käytetystä öljystä ei sitten tiedäkään, että millä tavalla toimii. Siksi luotan tunnetumpiin öljymerkkeihin, joita yleensä on testattu myös arkielämässä. Onhan sillä, ainakin minun mielestä eroa, että kestääkö moottori 200tkm, vai 500tkm. Nykymoottorit ovat lisäksi aivan järkyttävän hintaisia, joten senkään takia en viitsi öljyissä säästellä.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Emil - 29.07.11 - klo:23:53
Arvelen, että laatuluokitusten täyttämiseen riittää, että öljy täyttää tietyt vaatimukset uutena. Jonkin verran käytetystä öljystä ei sitten tiedäkään, että millä tavalla toimii.
Minusta taas kuullostaisi omituiselta jos luokitusperusteena käytettäisiin pelkästään uuden öljyn ominaisuuksia kun sen kuitenkin pitää longlifenkin tapauksessa kestää moottorissa noin 2 vuotta/30000 km.

LainaaSiksi luotan tunnetumpiin öljymerkkeihin, joita yleensä on testattu myös arkielämässä.
Mutta eihän se välttämättä tarkoita sitä, että vähemmin tunnettu olisi huonompaa? Tuo merkki on käsittääkseni keski-Euroopassa ihan kohtuullisen myytyä tavaraa vaikkei Suomessa kuulukaan "tunnettuihin" merkkeihin. Kehuuhan täällä toiset Teboilin öljyjäkin. Se nyt varsinkin on pieni merkki josta ei suuressa maailmassa tiedetä mitään. Ja taitaa tulla nykyään vielä kaiken lisäksi siitä ilmansuunnasta josta ei perinteisesti ole tullut oikein mitään hyvää... ::)

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 30.07.11 - klo:00:16
Kehuuhan täällä toiset Teboilin öljyjäkin. Se nyt varsinkin on pieni merkki josta ei suuressa maailmassa tiedetä mitään. Ja taitaa tulla nykyään vielä kaiken lisäksi siitä ilmansuunnasta josta ei perinteisesti ole tullut oikein mitään hyvää... ::)

Muistaakseni Teboilin diamondit pärjäsivät joskus todella hyvin TM:n testissä, olisiko peräti ollut ykkösenä..   Tuosta taitaa olla jo kymmenen vuotta, eli eipä siitä sen enempää.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 30.07.11 - klo:00:16
Kehuuhan täällä toiset Teboilin öljyjäkin. Se nyt varsinkin on pieni merkki josta ei suuressa maailmassa tiedetä mitään. Ja taitaa tulla nykyään vielä kaiken lisäksi siitä ilmansuunnasta josta ei perinteisesti ole tullut oikein mitään hyvää... ::)

Teboillin öljyt tehdään Suomessa, mutta tosiaan maailman mittakaavassa se on melkoisen pieni öljyvalmistaja ja jos testeihin on uskominen niin tekevät kuitenkin varsin laadukkaita öljyjä. Joten suoraan valmistajan pienuuden perusteella en alkaisi tuomitsemaan jotain öljymerkkiä.

Hinnaltaan näyttäisi tuo Liqui Moly olevan hiukan tunnettuja valmistajia huokeampaa, mutta ei kuitenkaan mitään halpisöljyä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Emil

Semmoisen käsityksen olen itsekin itselleni rakentanut, että Teboil-tuotteet jalostetaan Suomessa. Jotkin raaka-aineet ja rahoitus saattaa olla siitä ilmansuunnasta, jossa joillakin ihmisillä on vähän vaikeampaa kuin mihin täällä lännessä on totuttu. Raaka-aineita ei kaiketi ihmisten aatteet ole päässeet huonontamaan? Eli samaa soossia maan uumenista kaivellaan ilmansuunnasta riippumatta.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Emil - 30.07.11 - klo:01:22
Semmoisen käsityksen olen itsekin itselleni rakentanut, että Teboil-tuotteet jalostetaan Suomessa.
Kovin mielenkiintoinen väite. Minun käsitykseni mukaan Suomessa on vai kaksi öljynjalostamoa ja ne sijaitsevat Porvoossa ja Naantalissa. Molemmat omistaa Neste Oil Oyj., ei suinkaan Teboil tai sen omistaja Lucköil.

Emil

Lue oikein! Se on minun käsitys, EI väite. Saa kumota jos pystyy.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 30.07.11 - klo:01:34
Kovin mielenkiintoinen väite. Minun käsitykseni mukaan Suomessa on vai kaksi öljynjalostamoa ja ne sijaitsevat Porvoossa ja Naantalissa. Molemmat omistaa Neste Oil Oyj., ei suinkaan Teboil tai sen omistaja Lucköil.
Suomalaista öljyosaamista

Teboil-voiteluaineilla on vakiintunut asema Suomen markkinoilla. Se hallitsee noin neljännestä voiteluaineiden kokonaismarkkinoista.
Yhtiön oman tuotemerkin kehitys alkoi yli 40 vuotta sitten. Nopea tekninen kehitys ja ajoneuvo- sekä konevalmistajien muuttuvat suositukset asettavat voiteluaineille jatkuvasti uusia haasteita. Teboil-voiteluaineiden kehitystyötä jatketaan tavoitteena tuoda markkinoille suomalaisiin olosuhteisiin soveltuvia ja suorituskykyisiä tuotteita.
Teboil-voiteluaineet valmistetaan Haminan tehtaassa.

Ihan laatutavaraa ovat, Diamond voitti Mobil ykkösen kanssa TM:n testin aikoinaan. En muista onko longlife-öljyjä koskaan testattu.

Emil

Nyt pitää toki muistaa, että ylläoleva linkki johtaa mainossivuille. Oikea totuus on tuolla jossain. Kuitenkin niinkin, ettei ihan kaikkea Teboil:kaan kaiketi uskaltaisi mainostaa, jos ei jokin osa tarinasta olisi tottakin. Koska itsekin olen mainoksien varassa tämän asian suhteen, kerroin itse rakentaneeni näkemyksen itselleni.

Hyvää yötä.  ;)

Cyclic Stig

#109
Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 30.07.11 - klo:01:44

Ihan laatutavaraa ovat, Diamond voitti Mobil ykkösen kanssa TM:n testin aikoinaan.
Minä en luota TM:n (Suomalaisen tojotakuskin raamattu) testeihin yhtään vähää. Hyvin kun maksaa niin saa omalle tuotteelleen juuri sellaisen tuloksen kuin haluaa. Tm:n resurssitkin testata luotettavasti mitään ovat lähinnä surkean ja säälittävän rajamailta jos verrataan ihan oikeisiin, isoihin julkaisuihin. Itse uskon mieluummin vaikka muiden ihmisten käyttökokemuksiin kuin Tm:ään.

LainaaTeboil-voiteluaineet valmistetaan Haminan tehtaassa.
Joo ainakin pullotetaan :D. Kun puhuttiin tuotteiden jalostamisesta niin ymmärrät varmaan, että tässä yhteydessä se ei ole sama asia kuin valmistaminen. Vai missä välissä Haminaan olisi pystytetty öljynjalostamo? Sinänsä fiksusti laadittu mainosteksti, antaa ihmisille kuvan, että "Suomalaistahan se".. ::)

Mutta tosiaan, Liqui Molyn tuotteista jos on kokemuksia niin niitä mieluusti kuulisin. Meinasin piruuttani vaihtaa öljyt 15tkm:n jälkeen vaikkei varmaan tarvitsisi. LiquiMolya saisi viiden litran kannun alle viiteen kymppiin.... Ryssänöljyä meinasin kuitenkin välttää joten TB on pannassa.

Lainaus käyttäjältä: Emil - 30.07.11 - klo:01:35
Saa kumota jos pystyy.
Ellei Teboilin öljyjä jalosteta Neste Oil:n Porvoon tai Naantalin jalostamoilla niin kumoon meni jo. Tokihan on mahdollista, että Teboil vuokraa jalostuskapasiteettia em. jalostamoilta. Mutta huomioiden viimeaikoina julkisuudessakin olleet jutut Lucköilin kitsaudesta rahallisesti paljon pienemmissäkin asioissa, epäilen vahvasti etteivät käytä jalostukseen ulkopuolista vuokrakapasiteettia.

eGetin

Vähän vanhempaan dieseliin sain suositukseksi Diamond Dieseliä, joten sitä kävin myös hakemassa. Reilut 46â,¬ taisi mennä tuohon 5l satsiin ADHD-varaosaliikkeestä haettuna. Siihen saanee lisätä sitten marmoritiskiltä 52,20â,¬ kun hain öljyn-, ilman-, ja raitisilmansuodattimen.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 30.07.11 - klo:02:13
Minä en luota TM:n (Suomalaisen tojotakuskin raamattu) testeihin yhtään vähää. Hyvin kun maksaa niin saa omalle tuotteelleen juuri sellaisen tuloksen kuin haluaa. Tm:n resurssitkin testata luotettavasti mitään ovat lähinnä surkean ja säälittävän rajamailta jos verrataan ihan oikeisiin, isoihin julkaisuihin. Itse uskon mieluummin vaikka muiden ihmisten käyttökokemuksiin kuin Tm:ään.
Joo ainakin pullotetaan :D. Kun puhuttiin tuotteiden jalostamisesta niin ymmärrät varmaan, että tässä yhteydessä se ei ole sama asia kuin valmistaminen. Vai missä välissä Haminaan olisi pystytetty öljynjalostamo? Sinänsä fiksusti laadittu mainosteksti, antaa ihmisille kuvan, että "Suomalaistahan se".. ::)
Noh itse ainakin arvostan teeämmää enemmän kuin huulilasia tai autoseiskaa. Taitaa kuitenkin hyvin kelvata autoseiskan vahatestin voittajat?  ::)

Lainaa
Mutta tosiaan, Liqui Molyn tuotteista jos on kokemuksia niin niitä mieluusti kuulisin. Meinasin piruuttani vaihtaa öljyt 15tkm:n jälkeen vaikkei varmaan tarvitsisi. LiquiMolya saisi viiden litran kannun alle viiteen kymppiin.... Ryssänöljyä meinasin kuitenkin välttää joten TB on pannassa.
Ei tietoa liquimolyista, mutta nahkahousuilta oil-store.de kaupasta saa castrollin longlaiffit 5l 50e toimitettuna. On ainakin laadukasta ja tuskin tulee susirajalta.

Lainaa
Ellei Teboilin öljyjä jalosteta Neste Oil:n Porvoon tai Naantalin jalostamoilla niin kumoon meni jo. Tokihan on mahdollista, että Teboil vuokraa jalostuskapasiteettia em. jalostamoilta. Mutta huomioiden viimeaikoina julkisuudessakin olleet jutut Lucköilin kitsaudesta rahallisesti paljon pienemmissäkin asioissa, epäilen vahvasti etteivät käytä jalostukseen ulkopuolista vuokrakapasiteettia.
Ainakin bensat tebis ostaa juurikin nesteeltä (kuten kaikki muutkin ketjut Suomessa), joten eiköhän lie öljytkin sieltä peräisin.

Neste ostaa kaiken lisäksi itsekin raaka-aineensa ryssiltä, joten joudut kuitenkin tankkiin pistämään aitoa russki-bensaa.  :D


Cyclic Stig

#112
Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 30.07.11 - klo:03:37
Noh itse ainakin arvostan teeämmää enemmän kuin huulilasia tai autoseiskaa. Taitaa kuitenkin hyvin kelvata autoseiskan vahatestin voittajat?  ::)
Yksikään noista Suomalaisista paska-aviiseista ei oikeasti ole kovin häävejä. Vahatesteissä halpisvahat (paikalliset) on pärjänneet myös muualla ja olen siinä uskossa, että kyseiset "halpisvahat" ovat samaa tavaraa erilaisessa pullossa... Sillähän sitä hintaa saadaan alemmaksi laadun kärsimättä.

LainaaEi tietoa liquimolyista, mutta nahkahousuilta oil-store.de kaupasta saa castrollin longlaiffit 5l 50e toimitettuna. On ainakin laadukasta ja tuskin tulee susirajalta.
Saa joo, mutta edelleenkin on helpompi marssia paikalliseen Fixus-liikeeseen ja ostaa viiden litran kannu. Mikäli vain laatu on hyvä. <---Syy miksi asian esille nostin.
LainaaAinakin bensat tebis ostaa juurikin nesteeltä (kuten kaikki muutkin ketjut Suomessa)
No eipä ole paljoa muuta paikkaa mistä ostaa, joka on todella sääli. Ei kait kukaan nyt edes kuvittele, että valmista tislettä joku rupeaisi Suomeen muualta raahaamaan? Hintahan olisi heti alkuunsa täysin kilpailukyvytön. Moottoriöljyt (ja niiden jalostaminen) on kuitenkin hiukan toinen juttu, määrät ovat pienempiä ja jokainen jalostaa/ kehittää omansa (paitsi Tepoil, jolla ei mitään jalostamoa ole vaan ryssän jalostamaa tepiolin pullossa). Vai luuletko, että Shell tai Castrol ostaa Suomessa myytävät moottoriöljynsä Nesteeltä? Hahhah.
LainaaNeste ostaa kaiken lisäksi itsekin raaka-aineensa ryssiltä, joten joudut kuitenkin tankkiin pistämään aitoa russki-bensaa.  :D
Tiedän asian varsin hyvin. Ylivoimaisesti suurin osa Suomeen tulevasta raaka-öljystä tulee Siperiasta ja kaikki käyvät hakemassa bensansa/ dieselinsä samalta pytyltä. Onneksi en niin kauhean usein joudu tankkaamaan Nesteen jalostamoilla jalostettua bensaa, vain muutaman kertaa vuodessa. Nekin harvat kerrat tosin mielellään jättäisin väliin.


Wekotin

#113
Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 30.07.11 - klo:01:34
Kovin mielenkiintoinen väite. Minun käsitykseni mukaan Suomessa on vai kaksi öljynjalostamoa ja ne sijaitsevat Porvoossa ja Naantalissa. Molemmat omistaa Neste Oil Oyj., ei suinkaan Teboil tai sen omistajaq Lucköil.
Teboilin ja Mobilin kohdalla kannattaa varmaan puhua voiteluainetehtaasta, ei öljynjalostamosta.  Pilkun nusnus arvoinen seikka on myös se, että raakaöljy jalostetaan eli öljynjalostamon pääasiallinen tehtävä. Moottoriöljyt valmistetaan yleensä erillisissä tehtaissa.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 30.07.11 - klo:03:58
Saa joo, mutta edelleenkin on helpompi marssia paikalliseen Fixus-liikeeseen ja ostaa viiden litran kannu. Mikäli vain laatu on hyvä. <---Syy miksi asian esille nostin.

Miten kukaan voisi tietää onko se hyvää öljyä, jos erot näkyy sitten kun autolla on ajettu 300tkm?

Ihmetyttää nämä netin kommentit, että olen käyttänyt sitä ja sitä öljyä, eikä mitään ongelmia. Mistä voi tietää, hajosiko kone käytetyn öljyn takia, vai ei. Ei mistään.

Mulle tuommoinen Liqui Moly on sama asia kuin Bilteman öljyt. Omaan koneeseeni en laittaisi, enkä suosittelisi muillekaan. Jos 5 litraa Mobil ESP:tä jää maksamaan halpamyymälässä 60 euroa, niin ei jää ainakaan mulla rahasta kiinni.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 30.07.11 - klo:01:34
Kovin mielenkiintoinen väite. Minun käsitykseni mukaan Suomessa on vai kaksi öljynjalostamoa ja ne sijaitsevat Porvoossa ja Naantalissa. Molemmat omistaa Neste Oil Oyj., ei suinkaan Teboil tai sen omistaja Lucköil.

Wekotin tuossa jo kertoikin, ettei moottoriöljyjä suinkaan valmisteta öljynjalostamoissa vaan voiteluainetehtaissa.

Suomessa on kaksi voiteluainetehdasta eli Lukoilin (myös Teboiliksi kutsuttu) voiteluainetehdas Haminassa ja Exxon-Mobilin Naantalissa. Nesteen "kotimaiset" moottoriöljyt valmistetaan Hollannissa.

Harva tietää, että Mobilin öljyt ovat suomalaisia ja puolessa Eurooppaa myytävät Mobilit ovat nimenomaan Naantalissa valmistettuja. Mobililla on ollut Naantalissa voiteluainetehdas jo yli 50 vuotta. http://www.mobil1.fi/uutiset/uutisarkisto/naantalin-voiteluainetehdas-50-vuotta.aspx

Selvyyden vuoksi täytyy todeta, että Mobilin tehdas ja Nesteen öljynjalostamo sijaitsevat Naantalissa eri paikoissa, eikä niiden välillä ole mitään yhteistä.

Mike

Kai tuolla purkin kylkeen saadulla laatuluokituksella jotain totuuspohjaa öljyn sopivuudesta tiettyyn moottoriin pitää olla. Luulisin että luokituksen antaa moottorin valmistaja suoritettujen testien perusteella?

Teboilin Diamond Dieselillä on tullut ajettua kolmella eri VW:n 1.9 TDI:llä yhteensä n. 300tkm kaikissa suomen ilmaston tarjoamissa keleissä, ei mitään ongelmia koskaan voitelun kanssa, eikä lisääntynyttä öljynkulutusta.

Kaveri toi saksasta 3BG Passatin, jolla on ajanut n. 200tkm -> 350tkm matkan mittarin mukaan. Tehnyt aina öljyn vaihdot itse 25tkm välein ja käyttänyt tuota Liqui Molyn LL-öljyä. Ei mitään ongelmia siinäkään.

Nyt aloin käyttämään tuossa 1.6 TDI:ssä Teboilin Diamond Carat III LL-öljyä, Puuilossa taisi olla 37,90 â,¬ / 4 L kannu.

Uskoisin että merkittävin tekijä voitelun kannalta on varsinkin suomen ilmastossa se, kuinka usein öljyä vaihdetaan. Itse ainakin vaihdan öljyn ja suodattimen vähintään kerran vuodessa, vaikkei huoltoväli tulisikaan täyteen. Öljy kerää kylmässä pätkäajossa kondenssivettä, joka niitä ongelmia aiheuttaa varmasti. Kaverin Touranissa meni viime talvena öljyt hyhmään ilmeisesti kondessiveden takia. Vaihto oli tehty merkkihuollossa, luultavasti siis Shellin tai Castrolin laatuöljyä.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Mike - 30.07.11 - klo:12:02
Kai tuolla purkin kylkeen saadulla laatuluokituksella jotain totuuspohjaa öljyn sopivuudesta tiettyyn moottoriin pitää olla. Luulisin että luokituksen antaa moottorin valmistaja suoritettujen testien perusteella?

Se on juurikin noin eli öljynvalmistaja on toimittanut litkunsa VAG:n labraan, jossa sitten on tutkittu ainetta. Jos öljy täyttää VAG:n vaatimukset, saa öljypönikkään merkitä sopivat koodit. Öljy-yhtiö ei niitä itse pääse luokittelemaan.

En näe mitään erityistä syytä vältellä useimpia "vieraita" öljymerkkejä sen takia, ettei kyseistä tuotetta ollut Suomessa tarjolla silloin kun isoisä hoppansa osti.


Lainaus käyttäjältä: Mike - 30.07.11 - klo:12:02
Uskoisin että merkittävin tekijä voitelun kannalta on varsinkin suomen ilmastossa se, kuinka usein öljyä vaihdetaan. Itse ainakin vaihdan öljyn ja suodattimen vähintään kerran vuodessa, vaikkei huoltoväli tulisikaan täyteen. Öljy kerää kylmässä pätkäajossa kondenssivettä, joka niitä ongelmia aiheuttaa varmasti.

Tuossa on taatusti tärkeämpi neuvo, kuin eri merkkisten, mutta VAG:n LL-standardin täyttävien öljyjen erojen akateeminen pohdiskelu.

LL-normit eivät ole tehty Suomen oloihin. Kai ne täälläkin jollakin tavalla riittävät, ainakin takuuajan päättymiseen asti.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 30.07.11 - klo:10:32
Wekotin tuossa jo kertoikin, ettei moottoriöljyjä suinkaan valmisteta öljynjalostamoissa vaan voiteluainetehtaissa.
Niinpä. Siksi painotin tuota Emil:n käyttämää sanaa "jalostamo/ jalostaa" tuolla aiemmin. Noissa tehtaissa ei siis jalosteta mitään. Raakaöljyn jalostaminen tapahtuu, ylläripylläri, jalostamoissa (Suomessa Nesteen Porvoon ja Naantalin jalostamoissa). Kyseiset voiteluainetehtaat ainoastaan jatkokäsittelevät jalostamoilta tulevaa "raakavalmista" tuotetta.

LainaaSelvyyden vuoksi täytyy todeta, että Mobilin tehdas ja Nesteen öljynjalostamo sijaitsevat Naantalissa eri paikoissa, eikä niiden välillä ole mitään yhteistä.
Enpä muuten tiennyt, että Mobililla on tehdas Naantalissa. Aina oppii. Tuntuisi logistisesti oudolta, etteikö noilla olisi mitään yhteistä. Siis että Mobil ostaisi tehtaansa tarvitseman öljyn joltain muulta jalostamolta kuin naapurista?

Lainaus käyttäjältä: Emil - 30.07.11 - klo:10:32
Miten kukaan voisi tietää onko se hyvää öljyä, jos erot näkyy sitten kun autolla on ajettu 300tkm?
No on kai sitä nyt muitakin tapoja mitata öljyn "hyvyyttä". Esimerkiksi vaikka se, että moottoriöljyjen kulutuksessa on eroja. Tosin näissä voi aina olla mukana myös moottoriyksilöstä johtuvia eroja, mutta tuo kulutus on yksi "suure".
LainaaMulle tuommoinen Liqui Moly on sama asia kuin Bilteman öljyt
Biltemaa ei tunneta keski-Euroopassa eikä vastaavasti LiquiMolya Pohjolan perällä, siinä mielessä siis sama juttu. Erona on vaan se, että LiquiMoly on ihan oikea öljynvalmistaja kun taas Biltema on pelkkä (halpis)kauppaketju. Jos ne ovat sinulle sama asia niin luvalla sanoen aika suppea on ajatusmalli...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 30.07.11 - klo:15:44. Erona on vaan se, että LiquiMoly on ihan oikea öljynvalmistaja kun taas Biltema on pelkkä (halpis)kauppaketju. Jos ne ovat sinulle sama asia niin luvalla sanoen aika suppea on ajatusmalli...

Ei pidä ottaa tätä nyt v***tuiluna, mutta eikö se Biltsun vahakin ollut samaa merkkitavaraa kuin kalliimmatkin mutta vain eri purkissa ::) Miksei siis öljykin olisi sitä?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy