TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

JJV

Onko 1.8 tfsi Jakopäästä tietoa kellään, onko päivitetyt ketjut ja kiristimet jo hyviä? Kuulema kolmas tai neljäs malli menossa jo Laakkosen mukaan. Käsittääkseni tuo alkuperäinen ongelma on ollut kiristimessä joka pettää? Vai onko ketju myös yksirivinen susi joka venyy ja paukkuu? Jos vaihdan ketjun vanhalla uittamalla sekä uudenmallin kiristimen, voiko ajella hyvillä mielin hamaan tappiin saakka?

Freetsiler

Lainaus käyttäjältä: jt - 25.11.17 - klo:23:56
Missäpäin maata? Meinaan voi noissa merkkiliikkeissäkin olla hintaeroja keskenään, aika suuriakin sellaisia. Mutta täytyy todeta että hämmästyttävän suuria eroja (kestävyydessä) on noissa ketjuissa eri moottorityypeillä (vai mikä lieneekään erottava tekijä?). CDGA ajettu >250tkm, ketju käsittääkseni originaali.

Työn hintahan tuossa varmasti aiheuttaa heittoa.

Touranissa mulla ensimmäinen (edellisellä omistajalla) ketju kesti 125tkm, toinen "paranneltu" versio vajaa 60tkm ja nyt kolmas 2015 vaihdettu ja vajaa 60tkm ajettu äänelehtii siihen malliin silloin tällöin että pitäis tarkistuttaa.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: JJV - 27.11.17 - klo:18:06
Onko 1.8 tfsi Jakopäästä tietoa kellään, onko päivitetyt ketjut ja kiristimet jo hyviä? Kuulema kolmas tai neljäs malli menossa jo Laakkosen mukaan. Käsittääkseni tuo alkuperäinen ongelma on ollut kiristimessä joka pettää? Vai onko ketju myös yksirivinen susi joka venyy ja paukkuu? Jos vaihdan ketjun vanhalla uittamalla sekä uudenmallin kiristimen, voiko ajella hyvillä mielin hamaan tappiin saakka?

Ne kaikki hammasrattaat kuluu myös huonon ketjun takia. Tuossa 1.8tsi:ssä ei vissiin nokkien rattaita saanut erikseen vaihdettua...?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.11.17 - klo:09:13
Toivottavasti sait paperille, että kestää tuon 100tkm.

Hienoja nämä "ikuiset" jakoketjut, jotka kestävät vähemmän, kuin vaihdettavat jakohihnat.

Meni omasta mielestäni hyvin, muut voi olla eri mieltä?
Maahantuoja tuli vastaan puoleksi, siis "ohjekustannuksista" vaikka olin itse vaihdellut öljyt.
Kustansi 725, mutta tuohon sisältyi myös moottorin öljynvaito ja suodatin sekä vaihdelaatikon öljyn vaihto.
Paljon vai vähän? Minä en ainakaan itkenyt kun maksoin koska oli ensimmäinen iso kustannus 3v aikana.  8)
Mitä mieltä muut?

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 02.12.17 - klo:20:58
Meni omasta mielestäni hyvin, muut voi olla eri mieltä?
Maahantuoja tuli vastaan puoleksi, siis "ohjekustannuksista" vaikka olin itse vaihdellut öljyt.
Kustansi 725, mutta tuohon sisältyi myös moottorin öljynvaito ja suodatin sekä vaihdelaatikon öljyn vaihto.
Paljon vai vähän? Minä en ainakaan itkenyt kun maksoin koska oli ensimmäinen iso kustannus 3v aikana.  8)
Mitä mieltä muut?
Ensimmäinen iso kustannus 3v aikana on aika hyvä näiden nykyautojen kanssa. Tämä kokemus on tullut itselleni viimeisten 10v aikana.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 02.12.17 - klo:20:58
Meni omasta mielestäni hyvin, muut voi olla eri mieltä?
Maahantuoja tuli vastaan puoleksi, siis "ohjekustannuksista" vaikka olin itse vaihdellut öljyt.
Kustansi 725, mutta tuohon sisältyi myös moottorin öljynvaito ja suodatin sekä vaihdelaatikon öljyn vaihto.
Paljon vai vähän? Minä en ainakaan itkenyt kun maksoin koska oli ensimmäinen iso kustannus 3v aikana.  8)
Mitä mieltä muut?

Eihän tuo ole paljoa, kun monesti marmorilla hyvää päivää sanominen maksaa 100 euroa ;), mutta tuon 100tkm takuun olisin halunnut paperille. Sen verran surullisen kuuluisia nuo ketjujen kestot on ollut.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eka Golf

Huoltovastaaja selitteli että edllisessä vaihdossa tuli viimeinen "vanha huono ketju" ja nykyinen on parempi, tiedä häntä onko?   :o On kuitenkin 2v takuuta ja ehkä raskin käyttää öljynvaihdossa merkkipajalla tai vastaavalla tuon ajan.
Onneksi nokka-anturin valo sentään varoittaa!  8)

samppa79

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 02.12.17 - klo:20:58
Meni omasta mielestäni hyvin, muut voi olla eri mieltä?
Maahantuoja tuli vastaan puoleksi, siis "ohjekustannuksista" vaikka olin itse vaihdellut öljyt.
Kustansi 725, mutta tuohon sisältyi myös moottorin öljynvaito ja suodatin sekä vaihdelaatikon öljyn vaihto.
Paljon vai vähän? Minä en ainakaan itkenyt kun maksoin koska oli ensimmäinen iso kustannus 3v aikana.  8)
Mitä mieltä muut?

Ihmettelen kyllä näitä ketjun vaihtojen kustannuksia. Jos tuossa puolet 725, ja siinä vaihdelaatikon öljyt, niin koko ketjun vaihdolle siis ehkä noin reilu tonni hintaa.
Mulle annettiin vw centeriltä arvio että ketjun vaihto maksaa 5500,, ja vastaantuloja ei tule, koska auton eka huolto oli mennyt noin 3tkm pitkäksi.. eli eka huolto tehty 18tkm kohdalla 15tkm sijaan. Autolla ajettu 225tkm.. öljyt vaihdettu aina suurinpiirtein 15tkm välein, itse olen tuosta noin satkun ajanut.. ihan suoraan en nyt usko että tuolla on mitään merkitystä moottorin kestävyyteen. Ecofuel vm. 2009.
Vein sit AD-liikkeesee, ketjun vaihto 930,. Ei se oireillut mutta testerillä oli mitattu että venymä toleranssien ulkopuolella niin ei uskaltanut olla vaihtamattakaan.

Eka Golf

Ketjun vaihto osineen oli kait 500, tai jopa alle koska moottoriöljyt, suodatin ja vaihdelaatikkoöljyt kustantaa merkkipajalla yli 200,?
Ohjehinta ketjunvaihdolle osineen on kait jotain tonnin pintaan?
Minulta oli veloitettu puolet "ohjehinnoista" ja nuo em. ölynvaihdot siihen päälle.

Octavia4x4

Ns. vapailta markkinoilta on meille annettu hinta-arviot 700 - 900, 1.4TSI (BMY) kaksoisahdetun motin ketjunvaihdolle. Merkkiliikkeessä arvio oli ~2500,, josta ehkä maahantuoja maksaa osan.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 16.12.17 - klo:23:27
Ns. vapailta markkinoilta on meille annettu hinta-arviot 700 - 900, 1.4TSI (BMY) kaksoisahdetun motin ketjunvaihdolle. Merkkiliikkeessä arvio oli ~2500,, josta ehkä maahantuoja maksaa osan.
Eli en maksanut liikaa kun huomioi 2v takuun? :)
Myös vaikuttaa vaihdetaanko myös muut "romut"? 8)

ketjuttaja

Onko kellään kokemusta jo kerran korjattujen ketjujen ongelmista?

Mulla vuoden -08 1.4 TSI.
07/2014 130000km Jakopää + Turbo (Maksoin 45% kuluista)
05/2016 180000km Ketju + Turbo nokka-akseli + rullakeinut ym. (takuuseen)

12/2017 230000km yhden sylinterin paineet poissa, antaa sytytys katkoja ja tarkastuksesa havaittu naarmuja. Ratkaisuna koneen vaihto,
joka ei enää järkevää tuon ikäselle. Liikkestä tajottu ostamista romuna pois???? saa hyvityksen vaihdossa 2000,.
Autoa myydään (jos siis ehjä) tällä hetkellä noin 6000,. Onko mitään kokemusta kenelläkään?
Joo autohan on vanha mutta ketjua on uusittu 50000km välein ja nyt sillä ei ole kuulemma merkitystä tuohon sylinteri ongelmaan,
eikä kuulu huolto takuuseen.


tet

^ Hyvin yleinen käsitys tuntuu olevan (myös kuluttajaviranomaisilla), että henkilöauton moottorien käyttöikä tänä päivänä on noin 250 - 300 tkm. Jotkut väittävät, että uudet pienimmät downsizing-koneet kestävät enää sen 200 tkm maksimissaan, jos sitäkään. ,,kkinäinen voisi kai tästä tehdä sen päätelmän, että autosi koneella nyt vaan alkaa olla kilometrit täynnä. :-\
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Volkkaripappa

Aiheeseen väljästi liittyen, minun nuoruudessani arveltiin moottorin kestoikää kuutiosenttimetrien mukaan eli 2.0l koneen, ennen koneen aukaisua arveltiin kestävän 200 000km, joten tuolla matematiikalla 1.4TSI:n tulisi kestää 140 000km. Taitaa tuo matematiikka sopia näihin nykypäivän autoihin paremmin kuin ennen vanhaan.

vwmies

#5924
Lainaus käyttäjältä: ketjuttaja - 28.12.17 - klo:13:26
Onko kellään kokemusta jo kerran korjattujen ketjujen ongelmista?

Mulla vuoden -08 1.4 TSI.
07/2014 130000km Jakopää + Turbo (Maksoin 45% kuluista)
05/2016 180000km Ketju + Turbo nokka-akseli + rullakeinut ym. (takuuseen)

12/2017 230000km yhden sylinterin paineet poissa, antaa sytytys katkoja ja tarkastuksesa havaittu naarmuja. Ratkaisuna koneen vaihto,
joka ei enää järkevää tuon ikäselle. Liikkestä tajottu ostamista romuna pois???? saa hyvityksen vaihdossa 2000,.
Autoa myydään (jos siis ehjä) tällä hetkellä noin 6000,. Onko mitään kokemusta kenelläkään?
Joo autohan on vanha mutta ketjua on uusittu 50000km välein ja nyt sillä ei ole kuulemma merkitystä tuohon sylinteri ongelmaan,
eikä kuulu huolto takuuseen.

Eiköhän ne löydy tästä ketjusta kun alkaa lukemaan alusta, ja samalla saa myös paremman käsityksen aiheesta.
Olen nähnyt usemmankin kirjoituksen autosta, johon on vaihdettu ainakin 2 ketjua ja ehkä samalla muutakin (mm. turbo).  :o

OT: Tiedän kertomuksia myös toisesta saksalaisesta laatumerkistä, johon on vaihdettu hiukka yli 100tkm sekä turbo että autom. askin ohjainboksi.
Ei ole ihan halpaa sekään, eikä myöskään odotetun kestoiän mukaista.

Lainaus käyttäjältä: Volkkaripappa - 28.12.17 - klo:16:31
Aiheeseen väljästi liittyen, minun nuoruudessani arveltiin moottorin kestoikää kuutiosenttimetrien mukaan eli 2.0l koneen, ennen koneen aukaisua arveltiin kestävän 200 000km, joten tuolla matematiikalla 1.4TSI:n tulisi kestää 140 000km. Taitaa tuo matematiikka sopia näihin nykypäivän autoihin paremmin kuin ennen vanhaan.

Takavuosina - lienee 60/70-lukua oli nyrkkisääntö, että moottori kestää 100tkm per 1 iskutilavuuden litra. Tosin silloin sekä bensiini että voiteluaine olivat aivan jotain muuta, eikä nykyisiä synteettisiä öljyjä nähty edes unissakaan. Venttiiliremppa tai kansipahvin vaihto taisi tulla 1. vastaan.

OT2. 80-luvulla kestäviä olivat ainakin tähtikeulan matalaviritteiset disukat, Volvon B18/20 (sorry 60-70-luku) ja Hondan pikkupadat. Viimeisetkin kestivät legendan mukaan synteettisillä voideltuna jopa 500tkm. Siis miksi moottorit tehdään kestämään vain 1/3 tai 1/2 vanhoista, energiansäästön ja keveyden nimissäkö ?  :o  :o
Yritetään pärjätä.

Volkkaripappa

Erään "Hannun" toteamus näistä pikkubensamoottorisista vw autoista: Kertakäyttöautoja, pidä ja heitä pois ;D. No kai tuohon jokin totuuden siemenkin mahtuu, itse en paljon yli 100 000 km näillä uskalla ajaa, edellinen läksi kiertoon 72 000 km ajettuna, toki oli viaton siihen saakka.

kramer


jarkko_h

#5927
Lainaus käyttäjältä: kramer - 29.12.17 - klo:15:58
Näkeehän noita nettiautossa liki 400tkm ajettuja.

Laitatko kinkkiä näihin. Vähän aika sitten  nettiautossa  (audi, vw, skoda ) ei ollut kuin 3 karvan yli 300tkm ajettua pikku TSI -autoa ja noistakaan ei varmuutta onko alkupeäismoottori . Vertailuna siellä on lukematon määrä yli 350 tkm ajettuja 1.6 koneita ja muutama jopa yli 400tkm ajettu 1.6 litrainen.  Myös vanhoja 1.8 koneita ( ei tsi ) löytyi runsaasti paljon ajettuina.

En kyllä itse ostaisi pikku TSItä jos näköpiirissä olisi ajoa yli 250 tkm.

lemmentalja

Ei noita tsi moottoreita ole valmistettu kun vuodesta 2004. Eikö normitallaaja aja sen 20tkm. vuodessa...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

jarkko_h

#5929
Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 29.12.17 - klo:23:33
Ei noita tsi moottoreita ole valmistettu kun vuodesta 2004. Eikö normitallaaja aja sen 20tkm. vuodessa...

Joo tavantallaaja joo ja vasta parin vuoden päästä alkaa näkymään tilanne. Toki pienelläkin hajonnalla pitäisi olla jo  muutamia paljon ajettu tsi kone. Onhan tuolla hitusen melkein sata 2004 tai tuoreempaa  konsernin valmistamaa ei tsi bensakonetta, joilla ajettu yli 300 tkm. Esim 2006 vuoden 1,6 ostavia 420 tkm,  2007 vuoden 1,4 fabia  347 tkm...

lemmentalja

#5930
Kyllä niitä alkaa sieltä tulemaan. Mutu tuntuma on, että diesel koneet on yleistyneet jo ~20tkm vuodessa ajavien keskuudessa. Ennen julkista dieselien ”noitavainoa” niitähän suorastaan kannustettiin ostamaan. 🙂
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

jt

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 29.12.17 - klo:18:52
Laitatko kinkkiä näihin. Vähän aika sitten  nettiautossa  (audi, vw, skoda ) ei ollut kuin 3 karvan yli 300tkm ajettua pikku TSI -autoa ja noistakaan ei varmuutta onko alkupeäismoottori . Vertailuna siellä on lukematon määrä yli 350 tkm ajettuja 1.6 koneita ja muutama jopa yli 400tkm ajettu 1.6 litrainen.  Myös vanhoja 1.8 koneita ( ei tsi ) löytyi runsaasti paljon ajettuina.

En kyllä itse ostaisi pikku TSItä jos näköpiirissä olisi ajoa yli 250 tkm.
Jos katsotaan ajassa taaksepäin, niin muutamia vuosia sitten enempi ajavien valinta oli lähes aina diesel, jo taloudellisistakin syistä. Toisekseen, asiaa voi katsoa myös toisinpäin. Paljon ajetut dieselit eivät mene enää kaupaksi vaan roikkuvat myynnissä? Oikeastaan pelkästään myytävien määrän perusteella on mahdoton sanoa kummin päin auton "kiinnostavuus" paljon ajettuna menee bensa vs diesel, koska pitäisi ottaa huomioon myös ajoneuvokanta ko.kilometreillä vs myytävien määrä.

Tuossa yksi näkemys asiaan. Ruotsissa käytetään yleisesti takseissa kaasuautoja, varsinkin Tukholman lentokenttäliikenteessä. Pikaisella haulla löytyi 14kpl yli 250tkm ajettuja, joukossa muutama yli 450tkm ajettu kaasu-TSI. On niillä paljon ajettu kun on esim. vm2014 autolla yli 400tkm mittarissa. 
https://www.blocket.se/stockholm/bilar?cg=1020&w=3&st=s&ms=32&fu=3&ca=11&is=1&l=0&md=th&cb=40
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

kramer

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 29.12.17 - klo:18:52
Laitatko kinkkiä näihin. Vähän aika sitten  nettiautossa  (audi, vw, skoda ) ei ollut kuin 3 karvan yli 300tkm ajettua pikku TSI -autoa ja noistakaan ei varmuutta onko alkupeäismoottori . Vertailuna siellä on lukematon määrä yli 350 tkm ajettuja 1.6 koneita ja muutama jopa yli 400tkm ajettu 1.6 litrainen.  Myös vanhoja 1.8 koneita ( ei tsi ) löytyi runsaasti paljon ajettuina.

En kyllä itse ostaisi pikku TSItä jos näköpiirissä olisi ajoa yli 250 tkm.

Vuosi sitten ku haettiin mammalle vajaa 200tkm ajettu passatti niin tsekkailin nettiautoa ja silloin oli pari kappaletta.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Volkkaripappa - 29.12.17 - klo:15:50
Erään "Hannun" toteamus näistä pikkubensamoottorisista vw autoista: Kertakäyttöautoja, pidä ja heitä pois ;D. No kai tuohon jokin totuuden siemenkin mahtuu, itse en paljon yli 100 000 km näillä uskalla ajaa, edellinen läksi kiertoon 72 000 km ajettuna, toki oli viaton siihen saakka.

Volkkarin 1.0 TSI on vielä niin uusi, ettei niitä löydy paljon ajettuna. Fordin 1.0 turboja taas löytyy. Mobile.dessä on jo noin 280tkm ajettuja myynnissä.

mod

Noniin pitihän se minunkin vihdoin rekisteröityä käyttäjäksi oman Golfin jakopään ongelmien vuoksi. Kyseessä siis vm. 2011 auto 90kw 1.4tsi + DSG kombolla, jonka vein merkkiliikkeeseen ennen joulua oudon nykimisen vuoksi. Diagnoosissa saivat vikakoodin jakopäästä ja epäilivät ketjun venymistä. Samalla vaihdettaisiin vesipumppu, koska korjaamon mukaan se piti outoa ääntä. Autoon vaihdettiin jakopään ketju osineen (Osat noin 600e ja työt noin 600e) sekä vesipumppu (125e). Autolla on ajettu 160tkm ja olen ostanut sen uutena Wolkkarilta, jonka uskon vaikuttaneen siihen, että heidän vastaantulonsa jakopään osalta oli 100% ilman vääntöä. Minulle jäi maksettavaksi vesipumppu.

Tyytyväisenä hain auton korjaamolta ennen vuodenvaihdetta ja rullasin kotiini levollisin mielin. Kuitenkin viikonlopun aikana huomasin, että nykiminen ei ole loppunut, vaan havaintojeni mukaan lisääntynyt ja nyt on sovittu uusi aika merkkiliikeesseen vianhakuun. Pelkäänkin nyt, että minua on yritetty vedättää ekalla kerralla ja koneessa olisi ehkä isompaa ongelmaakin, jota yritettiin ketjun vaihdolla korjata ns. "purkkaviritelmänä". Autossa ei koko tänä aikana ole ollut minkäänlaista merkkivaloa mittaristossa, mutta nykiminen on kuitenkin ilmeistä etenkin noin 60-80kmh nopeuksissa.

Kannattaako tässä varautua sotaan, kun vien autoni takaisin Wolkkarille?

vag4life

Lainaus käyttäjältä: mod - 02.01.18 - klo:14:21
Noniin pitihän se minunkin vihdoin rekisteröityä käyttäjäksi oman Golfin jakopään ongelmien vuoksi. Kyseessä siis vm. 2011 auto 90kw 1.4tsi + DSG kombolla, jonka vein merkkiliikkeeseen ennen joulua oudon nykimisen vuoksi. Diagnoosissa saivat vikakoodin jakopäästä ja epäilivät ketjun venymistä. Samalla vaihdettaisiin vesipumppu, koska korjaamon mukaan se piti outoa ääntä. Autoon vaihdettiin jakopään ketju osineen (Osat noin 600e ja työt noin 600e) sekä vesipumppu (125e). Autolla on ajettu 160tkm ja olen ostanut sen uutena Wolkkarilta, jonka uskon vaikuttaneen siihen, että heidän vastaantulonsa jakopään osalta oli 100% ilman vääntöä. Minulle jäi maksettavaksi vesipumppu.

Tyytyväisenä hain auton korjaamolta ennen vuodenvaihdetta ja rullasin kotiini levollisin mielin. Kuitenkin viikonlopun aikana huomasin, että nykiminen ei ole loppunut, vaan havaintojeni mukaan lisääntynyt ja nyt on sovittu uusi aika merkkiliikeesseen vianhakuun. Pelkäänkin nyt, että minua on yritetty vedättää ekalla kerralla ja koneessa olisi ehkä isompaa ongelmaakin, jota yritettiin ketjun vaihdolla korjata ns. "purkkaviritelmänä". Autossa ei koko tänä aikana ole ollut minkäänlaista merkkivaloa mittaristossa, mutta nykiminen on kuitenkin ilmeistä etenkin noin 60-80kmh nopeuksissa.

Kannattaako tässä varautua sotaan, kun vien autoni takaisin Wolkkarille?


Eipä kannata varautua vielä mihinkään, kun vian syy ei ole edes selvillä. Eiköhän nykimisen syy selviä, kun asiaa lisää tutkitaan VW:n toimesta.
A4 B9 TFSI Q s-line

jabajee

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 02.01.18 - klo:15:08

Eipä kannata varautua vielä mihinkään, kun vian syy ei ole edes selvillä. Eiköhän nykimisen syy selviä, kun asiaa lisää tutkitaan VW:n toimesta.

Ehkä selviääkin. Mutta kyllä varautua kannattaa siihen, että rahaa saattaa alkaa palamaan enemmänkin, kun vw alkaa vikoja selvittämään ja korjaamaan ;)
DSG:n ollessa kysymyksessa, nykiminen voi johtua muustakin kuin moottorista.

-karppa-

Ihan tyypillistä merkkiliikkeeltä. Ei edes yritetä etsiä todellista vikaa, vaan ruvetaan vaihtamaan arpapelillä osia ja asiakas maksaa. Tässä tapauksessa otettiin vain maahantuojalta vielä goodwill rahat. Jos vika ei ole korjaantunut, kun käynyt huollossa on diagnoosi väärä jolloin toteaisin, että korjaamo etsii veloituksetta vian aiheuttajan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

lemmentalja

#5938
Lainaus käyttäjältä: mod - 02.01.18 - klo:14:21
Noniin pitihän se minunkin vihdoin rekisteröityä käyttäjäksi oman Golfin jakopään ongelmien vuoksi. Kyseessä siis vm. 2011 auto 90kw 1.4tsi + DSG kombolla, jonka vein merkkiliikkeeseen ennen joulua oudon nykimisen vuoksi. Diagnoosissa saivat vikakoodin jakopäästä ja epäilivät ketjun venymistä. Samalla vaihdettaisiin vesipumppu, koska korjaamon mukaan se piti outoa ääntä. Autoon vaihdettiin jakopään ketju osineen (Osat noin 600e ja työt noin 600e) sekä vesipumppu (125e). Autolla on ajettu 160tkm ja olen ostanut sen uutena Wolkkarilta, jonka uskon vaikuttaneen siihen, että heidän vastaantulonsa jakopään osalta oli 100% ilman vääntöä. Minulle jäi maksettavaksi vesipumppu.

Tyytyväisenä hain auton korjaamolta ennen vuodenvaihdetta ja rullasin kotiini levollisin mielin. Kuitenkin viikonlopun aikana huomasin, että nykiminen ei ole loppunut, vaan havaintojeni mukaan lisääntynyt ja nyt on sovittu uusi aika merkkiliikeesseen vianhakuun. Pelkäänkin nyt, että minua on yritetty vedättää ekalla kerralla ja koneessa olisi ehkä isompaa ongelmaakin, jota yritettiin ketjun vaihdolla korjata ns. "purkkaviritelmänä". Autossa ei koko tänä aikana ole ollut minkäänlaista merkkivaloa mittaristossa, mutta nykiminen on kuitenkin ilmeistä etenkin noin 60-80kmh nopeuksissa.

Kannattaako tässä varautua sotaan, kun vien autoni takaisin Wolkkarille?

Ymmärtääkseni tuon vesipumpun pitäisi kuulua jakopääsarjaan. Tuorein oma kokemus on viimekesältä, jolloin pumppu kuului pakettiin ja oma osuus koko potista oli 0% ja 0,. Tuo oli kaksoisahdettu versio, mutta 2016 kesällä vaihdettiin 122hp versioon vesipumppu jakopään yhteydessä, kun sitä erikseen vielä kyselin ja tästä kulut itselle myös 0% ja 0,.

Edit:

Noilla oli tosiaan kyllä ajettu sen  ~75tkm. ja ~100tkm.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

cruz

Nyt taisi osua itselle sitten tuo pahin, pari päivää sitten huomasin että ihan yllättäen on moottoriin tullut sivuääni. Aluksi luulin että jotain mekaanista on mennyt rikki (tuuletin jne.) kun alkoi kuulua rätinää moottoritilasta, mutta pakko kai se on pajalle auto viedä ja ottaa vastaan huonot uutiset. Öljyt olen vaihtanut vuosittain ja muutenkin huoltanut ohjelman mukaan, mutta kun autolla on 10 v mittarissa niin tuskin on mitään hyvityksiä enää tulossa vaikka mittarissa onkin vasta 160tk. TSI 1.4 2007 Jetta.

https://vimeo.com/251196143

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy