Kokemuksia Toyotan hybrideistä

Aloittaja Foxit, 23.05.14 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

xmasa

Lainaus käyttäjältä: ATV - 10.07.15 - klo:09:24
Kysyin auton ollessa huollossa, että pystyvätkö ohjelmoimaan takavalot palamaan huomiovalojen kanssa. Eivät pysty. Vaatii kuulemma johtojen vetoja.
Taas on kyllä niin hölmössä kohtaa alettu säästelemään, tai sitten ei vain ole edes haluttu toteuttaa kyseistä toimintoa.

Eipä sitä ole ikinä tullut ajeltua valot parkki-asennossa. Ajetaan peräpää pimeänä siihen asti kunnes on syytä alkaa laittamaan isompia tuikkuja päälle.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

ATV

Viikko ajeltu kesälomareissua Suomessa. Lähdettiin Vantaalta, käytiin Lapissa ja nyt ollaan Kalajoella. Mittariin kertynyt n.1800km ja keskikulutus on ajotietokoneen mukaan 4,6 l/100km. Kuormana on 3 aikuista + matkatavarat.

Pienin etappikulutus on väliltä, Iso-Syöte > Ranua 3,7 l/100km jossa matkaa kertyi 65km.

Nipponisti

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 23.05.14 - klo:09:54

Tässä muutamia kysymyksiä hybridien omistajille ja niitä testanneille:



  • Mistä hybridimallista on kokemuksia?
- Toyota Auris Hybrid 2013
  • Miksi ylipäänsä päädyitte hybridiin?
- Pidempien ajomatkojen päätyttyä ajattelin vaihtaa diesel Avensiksen kauppakassi Hybridiin
  • Millaisiin kulutuslukemiin (l/100km) olette autolla päässeet?
- 42000 ajettua ja keskikulutus ajotietokonetta alusta lähtien nollaamatta tasan 5.0l (johon tietenkin pitää lisätä jotain). Maantiellä keskimäärin 4.5-4.9l. Kaupungissa 4.0-5.5l riippuen miten hyvin pääsee hyödyntämään akkua. Luultavasti pääsisi maantiellä vähemmälläkin, mutta alla on aivan järjettömän leveat matalaprofiilit verrattuna auton tehoihin (tuli vakiona)  ;D
  • Miten kauan olet ajanut hybridillä?
- 2.5v
  • Onko voimalinja toiminut luotettavasti? Kestääkö korkeajänniteakku?
- Ei mitään ongelmia, ja tuskin tuleekaan ihan heti. Akullahan on takuu n-vuotta ja samalla voimalinjalla on höylätty taksipriuksilla kohtuullisen isoja lukemia ilman ongelmia.

  • Risuja ja ruusuja
+ Kaupungissa kotonaan, äärimmäisen helppo ajaa automaattina, parkkitutkineen, kameroineen ja pysäköintiavustimineen. Muutenkin hybridistä saa säästön irti kaupunkiympäristössä. Maantiellä kulutus ei juuri eroa samantehoisista ja kokoisista muista nykyautoista.
+ Ei mitään ongelmia auton kanssa
+ Talviautona hyvä ei ongelmia millään kelillä tai lämpimyyden kanssa
+ Kulkee maantiellä periaatteessa ihan hyvin (katso kommentit miinuksista)
+ Saa kohtuullisen ajoasennon
- Maantiellä laiska lähinnä vaihteiston toiminnan takia. Ohitukset hankalia kun ei oikein tiedä tuleeko sieltä mitään voimaa vai ei (ja eihän sitä  paljon ole).
- Meluisa
- Kulutuslukemat jotain aivan muuta kuin luvatut (tosin se oli tiedossa, mainokset on mitä on)
- Akkua ei voi ladata erikseen, ja akun kapasiteetti on niin pieni, että se on vain apuri, jolla voi päästä sähköllä muutaman sata metriä.
- Ohjaus ylitehostettu, pitää ajaa "höyhenotteella", eikä ole juuri tuntoa mitä tapahtuu ohjauksessa
- Jarrut voi olla oikukkaat varsinkin talvella kun ensin Hybridiosasto jarruttaa kevyellä polkemisella ja sitten iskee varsinaiset jarrut kehiin. Voi tulla kulmikasta jarrutusta ja jos haluaa pitää jarrutuksen itse luistorajalla, niin se voi olla vaikeaa lumella ja jäällä. Toki pysähtyy tehokkaasti jos vain lyö lapikkaan pohjaan.
- taakse ei kannata sulloa kovin isoa porukkaa ja tavaratila on tietysti pikkuauton tila.


   
Itsellä menee vaihtoon VW Passattiin juuri maantieajon miinuksien takia (melu ja teho).


[/list]
Toyota Camry 2019 Hybrid
==============================
2015 Passat 1.4 TSI 110 ACT Highline DSG,
(Toyota Auris Hybrid 2013-, Toyota Avensis 2.0d, Toyota Avensis 2.2d, Toyota Avensis 2.0 *2, Toyota Avensis 1.6, Toyota Corolla

Foxit

#243
Nipponisti, on mukakavaa saada tänne myös kommentteja henkilöltä joka vaihtaa hybridistä takaisin ns. perinteisempään tekniikkaan. Itse ole ollut tähän hybridiin taas omassa ajossani niin tyytyväinen että olisi vaikeaa vaihtaa enää pelkästään fossiilisilla polttoaineilla toimivaan autoon takaisin. Toivotaan huolettomia ja maukkaita kilometreja uuteen Passattiisi.

Seuraavassa linkissä on muuten hieman juttua sivuten Toyotan vanhan Priuksen luotettavuudesta yhden käyttäjän näkökulmasta:
http://blog.toyota.co.uk/bob-old-and-his-435000-mile-hybrid
https://www.youtube.com/watch?v=rb9NHQe68JM
11 vuotta ja 700 000 km pelkillä perushuolloilla. Niin ja omistaja vielä väittää että kyydissä on alkuperäinen korkeajänniteakku joka on toiminut huolettomasti.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Nipponisti

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 14.08.15 - klo:08:56
Nipponisti, on mukakavaa saada tänne myös kommentteja henkilöltä joka vaihtaa hybridistä takaisin ns. perinteisempään tekniikkaan. Itse ole ollut tähän hybridiin taas omassa ajossani niin tyytyväinen että olisi vaikeaa vaihtaa enää pelkästään fossiilisilla polttoaineilla toimivaan autoon takaisin. Toivotaan huolettomia ja maukkaita kilometreja uuteen Passattiisi.

Hyvä, että oli hyötyä raapustelusta. Ajaisin toki itsekin edellen hybridiä, jos hintataso olisi sopiva ja myös auton ominaisuudet. Esim Passat Hybrid tai Golf GTE paikkaisivat Toyotan tärkeimmät puutteet, mutta hintataso on liian kova vielä tässä vaiheessa. Niinpä piti palailla takaisin "entiseen". Aika varmasti palaan myöhemmin hybridiin.
Toyota Camry 2019 Hybrid
==============================
2015 Passat 1.4 TSI 110 ACT Highline DSG,
(Toyota Auris Hybrid 2013-, Toyota Avensis 2.0d, Toyota Avensis 2.2d, Toyota Avensis 2.0 *2, Toyota Avensis 1.6, Toyota Corolla

vav

Mistä hybridimallista on kokemuksia?
toyota auris 2015
Miksi ylipäänsä päädyitte hybridiin?
Millaisiin kulutuslukemiin (l/100km) olette autolla päässeet?
5,6
VW Golf 6 on entinen, 1,2 turbolla oli 6,6 kesällä ja melkein 7 l/100km talvella.

Miten kauan olet ajanut hybridillä?
1,5 kk


Risuja ja ruusuja

verrattuna Golfiin Auris lämpenee nopeasti (heti  ;D )

Foxit

Lainaus käyttäjältä: vav - 04.01.16 - klo:23:15
Mistä hybridimallista on kokemuksia?
toyota auris 2015
Miksi ylipäänsä päädyitte hybridiin?
Millaisiin kulutuslukemiin (l/100km) olette autolla päässeet?
5,6
VW Golf 6 on entinen, 1,2 turbolla oli 6,6 kesällä ja melkein 7 l/100km talvella.

Miten kauan olet ajanut hybridillä?
1,5 kk


Risuja ja ruusuja

verrattuna Golfiin Auris lämpenee nopeasti (heti  ;D )

Kiitos kokemusten jaosta. Sinulla tuo on vielä aika tuore tapaus ja olet saanut sen käyttöön kylmemmillä keleillä joten keväästä alkaen keskikulutus tulee putoamaan mitä luultavammin vähintään litralla. Nyt näillä -10...-20 asteen pakkasissa voi lyhyillä matkoilla palaa polttoainetta aika paljon reilumminkin (6-8 l/100km) varsinkin kylmällä moottorilla ja jos hyttiin pyydetään heti alussa paljon lämpöä. Tuon hytin nopean lämpeämisen allekirjoitan itsekin.

Miksi muuten päädyit hybridiin?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

SamKoo

Lainaus käyttäjältä: vav - 04.01.16 - klo:23:15
Mistä hybridimallista on kokemuksia?
toyota auris 2015
Miksi ylipäänsä päädyitte hybridiin?
Millaisiin kulutuslukemiin (l/100km) olette autolla päässeet?
5,6
VW Golf 6 on entinen, 1,2 turbolla oli 6,6 kesällä ja melkein 7 l/100km talvella.

Miten kauan olet ajanut hybridillä?
1,5 kk


Risuja ja ruusuja

verrattuna Golfiin Auris lämpenee nopeasti (heti  ;D )
Mukava kuulla myös vav lisää kokemuksia kilometrien karttuessa, onko tämä farkku vai 5-ov malli?

Itselle myös tulossa Auris Hybrid TS tässä parin viikon sisällä, lokakuussa 2015 tilaus meni sisään. Hybridi Auris oli suhteellisen helppo valinta tähän tilanteeseen mitä autolta haluaa eli kohtuullisia tiloja, bensamoottoria, automaattivaihteistoa, mukavia varusteita, ja tietysti maltillista polttoaineen kulutusta.

Nykyinen bensa automaatti kuluttaa 10-11l sadalla kilometrillä nurkkapainotteisessa ajossa joten noihin kulutuksiin on odotettavissa suhteellisen isoa muutosta.
Volvo XC60 R-Design -12

merisiili

#248
Mistä hybridimallista on kokemuksia?
Auris Touring Sports (vm 2015)

Miksi ylipäänsä päädyitte hybridiin?
Ajot pääasiassa Kehä III:n sisäpuolella ja ko. auto on älyttömän leppoisa ja stressitön ajoneuvo. Liikennestressi kadonnut lähes kokonaan kun lopetin manuaali-dieseleiden kanssa veivaamisen.

Millaisiin kulutuslukemiin (l/100km) olette autolla päässeet?
24tkm ajettuna huhtikuusta tähän päivään ja keskikulutus tankkauksista mitattuna 4,65 l/100km. Pari tiukkaa talvikuukautta vielä edessä ja jos pakkaset jatkuvat tällaisina niin ensimmäisen koko vuoden kulutus noussee lähelle viittä litraa. Kovat pakkaset ja taajamapyöritys ja osittain pätkäajo nostaa tämänkin auton kulutusta aika rajusti. Viimeisin tankkaus oli kirpaiseva 5,9 l/100km.
Puolisen tusinaa tankkausta on tähän mennessä tainnut olla yli 5 litran keskikulutuksella. Alhaisin heinä-elokuun taitteessa 4,01.
Pikkuhiljaa on ajamisen niksit tullut opittua ja ensi kesänä tulee varmasti alle neljän litran tankillisia.
Edit: Tässä vielä linkki Spritmonitori-profiiliin: https://www.spritmonitor.de/en/detail/675463.html

Onko voimalinja toiminut luotettavasti? Kestääkö korkeajänniteakku?
Ei ongelmia. Etelän muutaman päivän takaiset kovatkin pakkaspäivät tulivat ja menivät ongelmitta. Kohonnutta kulutusta ei voi sanoa ongelmaksi.
Pintakaasulla (polttomoottorinkin käydessä) oli kylmimmillä keleillä havaittavissa pientä värinää voimalinjasta.. täytyy siitä kysyä seuraavassa huollossa.

Risuja ja ruusuja
Plussia:
+ Tällä pääsee aidosti vähällä polttoaineella. Myös paukkupakkasilla loppujen lopuksi ihan kohtuullisilla kulutuksilla.
+ Helposti lähestyttävä auto
+ Lämpiää todella hyvin
+ Hyvät valot (kaksois-xenonit jotka myös kääntyy ratin mukaan)
+ Luotettava (toki vielä tuore yksilö)

Miinusta:
- Ajettavuus on riittävä, mutta jää jälkeen "ajajien autoista". Tähän todettakoon että leppoisa ajettavuus kuitenkin sopii kuin nenä päähän tähän rauhalliseen ja ennen kaikkea helppoon voimalinjaan ja alustaan
- Takajalkatilaa saisi olla vähän enemmän
- Mittarivalaistuksen säätäminen on hidasta ja työlästä eikä mene käsi kädessä ison kosketusnäytön kanssa (kai korjattu myyntiin tulleessa faceliftissä.. en ole varma)
- Takaapäin susiruma auto (sinänsä turha mielipideasia)


Kaiken kaikkiaan suosittelen kyllä ehdotomasti käymään koeajolla ihan vaikka mielenkiinnosta jos ajoprofiili on taajamavoittoista. Matka-ajoon löytyy paljon fiksumpia vaihtoehtoja kokonaistaloutta ajatellen.
Toyota Auris Touring Sports HSD vm. 2015

HSD -10

#249
Mistä hybridimallista on kokemuksia?
Auris Touring Sports Premium (vm 2013)

Miksi ylipäänsä päädyitte hybridiin?
Ensimmäisen sukupolven Auris kun tuli hybridinä saataville ja mielenkiinto hybrideihin oli kova aiheutti että sellainen on myös saatava ja auto tuli ennakkotilattua heinäkuussa 2010, sen sai piitkän odotuksen jälkeen syyskuun lopussa.. Ja kun se oli luotettava ja ilman mitään vikoja kolmen vuoden ja reilun 50000 km:n ajan niin sen myötä uskalsi sitten ennakkotilata farkku hybridinkin heti tammikuussa 2013. Autohan tuli ensimmäisten joukossa sopivasti kesäloman päätyttyä heinäkuussa.

Millaisiin kulutuslukemiin (l/100km) olette autolla päässeet?
Kesällä menee alle viiden ja talvella taas n. viisi ja puoli, keskikulutus nyt reilun 46000 km:n matkalta 5.1 l/100km.

Onko voimalinja toiminut luotettavasti? Kestääkö korkeajänniteakku?
Ei kerrassaan mitään vikaa, silloin kuin sain tämän farkku-auriksen niin tarkistin heti kuinka pitkän matkan pääsee pelkällä sähköllä niin lukemaksi tuli 2.6 km joka oli itseasiassa sama kuin perhepiiriin jääneen edellisen auris hybridin, siinä "testin" aikana tosin oli mittarissa tuolloin 53000 km ja ikää se vajaa kolme vuotta eli akku on pitänyt varauksensa samassa kuin mitä tässä uudessakin. Ja jos tuohon aiempaan aurikseen mennäkseni, nyt siinä on mittarissa n. 110000 km ja edelleen menee ilman vikoja.

Risuja ja ruusuja

Plussia:
Ohjaus on edelleen hiukan...no toyotamainen mutta ollen parempi kuin tuossa ensimmäisen sukupolven auriksessa.

Taloudellinen ja varsinkin lämmin jopa -30 asteen pakkasilla.
Premium varustetasossa vakiona olevat kääntyvät xenon ajovalot toimivat hienosti mutkaisella ja polveilevalla kantatiellä, ajovaloihin voi olla tyytyväinen kaikin puolin.

Nämä plussat nyt jäävät hiukan vähiin kun eihän sitä omaa kehtaa loputtomiin kehua, se riittää että se on Toyota, sehän kertookin kaiken kun autoon on vaan tyytyväinen ja vielä lähes kolme vuotta vanha auto tuntuu kuin se olisi uusi, esim. ei nitinöitä...  :D

Miinusta:
Ratin etäisyyssäätö saisi olla hiukan suurempi, aina sitä välillä kokeilee että oliko se taaimmassa asennossa ja huomaa että olihan se.

Lasikatto madalluttaa jo muutenkin matalaa pääntilaa takana, yli 180 senttiset valittavat lasikaton viileydestä mutta talvella se saa ollakin verhottuna.

Takajalkatila ja takatilat kokonaisuutena huonommat ja takaovien avautumiskulma pienempi kuin aiemmassa auriksessa.

Ajotietokone saisi olla monipuolisempi taloudellisuuden tarkkailuun kun kyseessä on kuitenkin hybridi.

Automaattisesti lyhyille ja pitkille vaihtuvat valot vaihtavat liian aikaisin, jos suora ja tasainen tie niin pahimmillaan jopa kilometrin päässä oleva vastaantuleva auto saa automatiikan mielestä syyn vaihdattaa lähivaloille, takaisin pitkille kyllä vaihtuu lähes yhtä nopeasti mitä autokoulussa opetettiin. Valikoissa on kyllä tähänkin herkkyyssäätö mutta ei auta sekään.

Keväällä asfaltilla soran rapina kuuluu selkeästi takapyöräkoteloiden kautta varsinkin 225/45x17 renkailla mutta sen saa lähes poistettua kun ruostesuojauttaa auton.



Subaru Levorg GT-N -16

Auris Touring Sports Hybrid Premium -13
Auris HSD Linea Sol -10

SamKoo

Kiitoksia kokemusten jaosta myös Merisiilille ja HSD-10:lle. Tälläinen kysymys heräsi että kummalla polttoaineella te hybridiautoilijat ajelette 95E10 vai 98E ja jos olette kokeillut molemmilla onko ollut mitään havaittavuutta kulutuksissa tai muussa.
Volvo XC60 R-Design -12

HSD -10

E10:llä olen ajanut alusta lähtien, tai alussa annoin kyllä E5:sta kun myyjä maksoi sen ekan tankillisen.  ;D
Subaru Levorg GT-N -16

Auris Touring Sports Hybrid Premium -13
Auris HSD Linea Sol -10

merisiili

Samoin E10:llä eikä hajuakaan että mitä oli ostohetkellä tankissa. Nyt ajattelin mielenkiinnosta kokeilla pari tankillista E5:llä vaikkakaan näissä hyvin vaihtelevissa talvioloissa ei saa kyllä mitään todellista dataa kulutuseroista. Täytyy kyllä kokeilla myös kesällä kun on tasaisemmat kelit.

Voin kirjoitella tuossa muutaman viikon päästä E5-fiiliksiä kun sillä on tankki tai pari tullut ajettua. Nykyistä tankkia vielä sen verran paljon jäljellä että melkein viikko taitaa mennä ennen seuraavaa tankkausta..
Toyota Auris Touring Sports HSD vm. 2015

Hump

Meillä vaihtui tuossa syksyn kieppeillä vm.2011 hybridi Auris uudemman koriseen farkku Auris hybridiin (vm2014).
2011 Auriksella ajeltiin suurin piirtein kaksi vuotta ja 22tkm. Mitään ongelmia ei tuona aikana esiintynyt. Auto toimii kesällä ja talvella yhtä hyvin, eli vaihteet yms tekniikka ei välitä vaikka ulkona -25 astetta pakkasta.

2014 Auris on laadukkaamman oloinen ja hiljaisempi, tosin vanhempi malli oli jotenkin helpompi ja yksinkertaisempi arkisessa käytössä. Ohjaus taas mielestäni oli vanhassa parempi ja tunnokkaampi (molemmissa saman kokoiset kesä -ja talvirenkaat).

Kun auton moottori on vielä kylmä, niin uudempi malli kulkee melkein heti pelkällä sähköllä (jos akussa tarpeeksi varausta), kun taas vanha Auris tarvitsi bensamoottorin hieman lämmenneen ennen kuin pystyi ajamaan sähköllä (vaikka akussa oli varausta).

Yksi mitä kaipaisin tässä uudessa korimallissa, niin moottorin lämpötilan näyttö mittaristoon. Miksi se on jätetty pois? Tai miksi sitä ei ole voitu piilottaa ajotietokoneen valikkoon tai touch&go laitteeseen...

Taky

Lainaus käyttäjältä: Hump - 12.01.16 - klo:09:00
Yksi mitä kaipaisin tässä uudessa korimallissa, niin moottorin lämpötilan näyttö mittaristoon.

Kiinteä toki kiinteä, mutta miten olisi OBD palikka (esim https://www.motonet.fi/fi/tuote/493148/OBD-II-testeri-Android-Bluetooth) + Torque (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque&hl=fi)  tms softa kännykkään, niin pääsee ainakin tarvittaessa moottorinlämpöjä ja muutakin katsomaan?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Hump

Lainaus käyttäjältä: Taky - 12.01.16 - klo:09:05
Kiinteä toki kiinteä, mutta miten olisi OBD palikka (esim https://www.motonet.fi/fi/tuote/493148/OBD-II-testeri-Android-Bluetooth) + Torque (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque&hl=fi)  tms softa kännykkään, niin pääsee ainakin tarvittaessa moottorinlämpöjä ja muutakin katsomaan?
Joo toki Torque softa ja palikka löytyy, mutta ei aina jaksaisi alkaa tuon kanssa sähläämään. Pitääkin silloin tällöin tuo ottaa käyttöön ja mielenkiinnosta katsoa mitä softa kertoo.  ;)

Taky

Lainaus käyttäjältä: Hump - 12.01.16 - klo:09:21
Joo toki Torque softa ja palikka löytyy, mutta ei aina jaksaisi alkaa tuon kanssa sähläämään.

Toki vaivaa käyttöönotossa, itsellä OBD aina portissa niin kännykästä riittää ohjelman käynnistys ja samalla logitus menee Torquen palvelimelle (http://view.torque-bhp.com/) mahdollista jatkotutkailua varten.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

p4000

Millä ihmeellä te pääsette noihin kulutuslukemiin? Kaikkea olen kokeillut, mutta 5,26L /100km on ennätys.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/701934.html

Renkaani ovat 17" kesällä ja 16" talvella, voiko selittyä niillä..?  Jos selittyy, niin minunhan melkein kannattaisi vaihtaa kesärenkaat 15", kun kulutus maksaisi ne renkaiden pitoaikana takaisin. Olisivatkohan jopa hiljaisemmatkin?

Auton plussat:
- vaivattomuus, helppo ajaa, pyöritellä, parkkeerata, eritoten ruuhka-ajo hermoja säästävää
- lämpimyys talvella
- varustetaso suhteessa hintaan

Miinukset:
- Kulutus on pettymys
- Nitinöihin ja natinoihin tehty pari takuuhuoltoa ja ne loppuivat
- Rengasmelu kova

Uti

Tuosta nyt ei ilmene, mikä hybridi on kyseessä. Ja onko tuo ilmoittamasi kulutus todellinen vai ajotietokoneen tulos! Itselläni oli viimeisin Prius. Ajoin autolla tosin vain 8000 km ja 10 kuukautta. Tämän matkan ajotietokoneen keskikulutus oli 5.0 l/100 km. Renkaat kuten sinulla. Suurin kulutukseen vaikuttava tekijä oli omassa ajossani talvinen pätkäajo, jolloin ensimmäisen 10 kilometrin keskikulutus saattoi olla jopa 7 l/100km. Sen jälkeen keskikulutus asettui, ajotietokoneen mukaan, n.4- 5 litran välille /100 km. Kaupungin ruuhka-ajon kulutus oli tyypillisesti 4,4-5 l/100 km.
Mutta koskaan ei ajotietokoneen keskikulutus, millään ajamallani reissulla, ollut noin korkea kuin tuo ilmoittamasi. On muistettava kuitenkin, että puhun nyt ajotietokoneen lukemista ja  max. 2 henkilöä + matkatavaraa tai sitten ei!

Markku

Foxit

#259
Lainaus käyttäjältä: p4000 - 15.01.16 - klo:09:24
Millä ihmeellä te pääsette noihin kulutuslukemiin? Kaikkea olen kokeillut, mutta 5,26L /100km on ennätys.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/701934.html

Renkaani ovat 17" kesällä ja 16" talvella, voiko selittyä niillä..?  Jos selittyy, niin minunhan melkein kannattaisi vaihtaa kesärenkaat 15", kun kulutus maksaisi ne renkaiden pitoaikana takaisin. Olisivatkohan jopa hiljaisemmatkin?

Auton plussat:
- vaivattomuus, helppo ajaa, pyöritellä, parkkeerata, eritoten ruuhka-ajo hermoja säästävää
- lämpimyys talvella
- varustetaso suhteessa hintaan

Miinukset:
- Kulutus on pettymys
- Nitinöihin ja natinoihin tehty pari takuuhuoltoa ja ne loppuivat
- Rengasmelu kova

Ainakin tuolla ulkomaalaisilla toyotan hybridifoorumeilla jotkut puhuvat että näissäkin olisi sisäänajovaiheessa (olikohan ensimmäiset 10-15 tkm) kovempi kulutus ja siitä se sitten laskisi. Tätä en ole itse kokenut kun en ole uudesta saakka omaani omistanut. Ilmeisesti myös vääränlaisilla öljyillä tai öljysäiliön ylitäytöllä on ollut merkittäviä vaikutuksia hybridin taloudellisuuteen, jos on uskominen näitä ulkomaalaisia lähteitä.

Todennäköisin vaihtoehto mikä minulla tulee mieleen on se että ajoprofiilisi olisi sellainen että ajat enempi kovavauhtista ajoa, ainakin tankkauskirjauksesi niin osoittavat. Millaisia keskinopeuksia sinulla näyttää yleensä ennen kuin menet tankkaamaan? Voisit kirjata nekin ajotietokoneestasi Spritmonitoriin niin olisi helpompi sitten seurata. Leveämmillä ja raskaammilla 17" vanteilla ilmanvastus toki lisääntyy vielä entisestään ja liikkeelle lähtökin vie enempi energiaa. Vaihtamalla 15" tai 16" vanteisiin saisit aika todennäköisesti autoasi hiljaisemmaksi ja taloudellisemaksi, mutta ei näilläkään ihmeitä saa aikaan jos ajosi koostuu esim. pääasissa moottoritieajosta. Hyvänä todisteena omalla autollani moottoritiepainotteiset (keskinopeus yli 90 km/h) tankilliset kesäisin ovat olleet lähempänä kuutta litraa sadalle.

Millaisia rengaspaineita muuten pidät renkaissasi?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Hump

Lainaus käyttäjältä: p4000 - 15.01.16 - klo:09:24
Millä ihmeellä te pääsette noihin kulutuslukemiin? Kaikkea olen kokeillut, mutta 5,26L /100km on ennätys.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/701934.html

Renkaani ovat 17" kesällä ja 16" talvella, voiko selittyä niillä..?  Jos selittyy, niin minunhan melkein kannattaisi vaihtaa kesärenkaat 15", kun kulutus maksaisi ne renkaiden pitoaikana takaisin. Olisivatkohan jopa hiljaisemmatkin?

Kulutus riippuu todella paljon siitä minkälaista ajoa ajaa.

Mulla puhdas kaupunkiajo (keskinopeus ajotietokoneen mukaan noin 28km/h) kulutus pyörii 5,5-6,0 nurkissa.
Sitten kun keskinopeus on jossain 50-60km/h, niin kulutus 4,3-5,0.
Ja taas keskinopeus 80km/h, niin kulutus noin 5,0-5,5.

Kesärenkaat 17' ja talvi 16'. Autona siis Auris -14 farkku. Nuo mun lukemat ovat syksyn aikana kerättyjä.

Täällä kun ilmoitetaan kulutuksia, niin olisi hyvä ilmoittaa myös keskinopeus kyseiselle tankkaus-jaksolle. Se selvittäisi paljon tuota kulutusten heittoja.  8)

Jollain kaupunkiajo voi tarkoittaa ajamista esim kehäteillä, jolloin keskinopeus nousee.. Olen huomannut että hybridille tälläinen maantien (ei moottoritie) ja kaupunkiajon sekoitus on se tapa miten saadaan parhaiten hybridin hyöty irti.

p4000

Lainaus käyttäjältä: Hump - 15.01.16 - klo:10:35
Mulla puhdas kaupunkiajo (keskinopeus ajotietokoneen mukaan noin 28km/h) kulutus pyörii 5,5-6,0 nurkissa.
Sitten kun keskinopeus on jossain 50-60km/h, niin kulutus 4,3-5,0.
Ja taas keskinopeus 80km/h, niin kulutus noin 5,0-5,5.

Kesärenkaat 17' ja talvi 16'. Autona siis Auris -14 farkku. Nuo mun lukemat ovat syksyn aikana kerättyjä.

Täällä kun ilmoitetaan kulutuksia, niin olisi hyvä ilmoittaa myös keskinopeus kyseiselle tankkaus-jaksolle. Se selvittäisi paljon tuota kulutusten heittoja.  8)

Jollain kaupunkiajo voi tarkoittaa ajamista esim kehäteillä, jolloin keskinopeus nousee.. Olen huomannut että hybridille tälläinen maantien (ei moottoritie) ja kaupunkiajon sekoitus on se tapa miten saadaan parhaiten hybridin hyöty irti.

Kiitos vastauksesta! Nuo kulutuslukemat ovat täysin minun kokemuksiin yhteensopivia. Juurikin profiilistani tarkistin, että puhdas kaupunkiajo minulla 5,2-5,6. Mutta tosiaan havainnoin, että jos pääsee ajamaan 40-60 nopeuksilla ilman ruuhkia, pääsee jopa 4l pintaan (mutta harvinaisia tällaiset tilanteet). Ja tosiaan matka-ajossa juurikin itsellä samaa tuota 5,5 pintaan, poislukien moottoritiet, jolloin 120 km nopeudessa neljä päällä tuo auto nielee sen +7 l /100 km.

Pitäisi varmaan kuulla suoria kokemuksia tuosta renkaan vaihdosta 17"->15". Kulutussäästö + hiljaisuus olisi hyvä juttu. Jotenkin jotkut kapeat energiaa säästävät sopisi auton tyyliin muutenkin paremmin.. Toisaalta kyllä, ohjautuvuus asfaltilla ainakin on 17" renkailla ihan erilainen kuin koeajamallani 15".. se lienee ainoa plussa.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: p4000 - 15.01.16 - klo:09:24
Miinukset:
- Nitinöihin ja natinoihin tehty pari takuuhuoltoa ja ne loppuivat


Itse laskisin tämän plussaksi, koska saivat korjattua. Minulla leonin ovipahvit välillä rämisee, mutta (takuu)huolto ei suostunut niille mitään tekemään.

merisiili

#263
Lainaus käyttäjältä: p4000 - 15.01.16 - klo:09:24
Millä ihmeellä te pääsette noihin kulutuslukemiin? Kaikkea olen kokeillut, mutta 5,26L /100km on ennätys.

Taitaa kyllä olla aikalailla ajoprofiilikysymys (toki kannattaa kyllä selvittää huollon kanssa että autossa on kaikki ok jos tuntuu että omalla ajoprofiililla pitäisi päästä reilusti alle tuon.. jostain luin joskus että esimerkiksi kuolemassa oleva 12V akku voi nostaa kulutusta rajusti, en tiedä tämän paikkaansa pitävyyttä enkä ole asiaa sen kummemmin jaksanut penkoa itse).

Oma, mielestäni varsin maltillisen hyvä kulutus tulee koostuu omalla kohdallani monesta osa-alueesta.

Ensinnäkin ajan melko paljon ja sellaisia teitä ja nopeuksia jotka sopivat hybridille. Eli ei pelkästään maantietä, eikä pelkästään rajua kaupunkiköröttelyä. Ajan lähes kaikki ajoni Kehä III:n sisäpuolella (ja sitä pitkin ;)) pääkaupunkiseudulla ja käytännössä kaikkiin ajosuoritteisiin kuuluu jonkin verran 80 km/h teitä sekä sitten 30-50 km/h taajamaosuuksia. Noilla nopeampivauhtisilla pätkillä auto saa aina ladattua hybridiakun täyteen sekä viileillä keleillä kone ehtii lämmetä kunnolla tasaisessa "bensakone käy koko ajan"-ajossa ja sitten se sammuileekin nätisti lämmettyää myös taajama-ajossa. Pitkiä moottoritiesiivuja ajan melko harvoin ja jos sellaisella posottelee menemmän sen mitä rajoitukset sallii, nousee kulutus armotta. Ei toki pilviin, mutta ylös kuitenkin.

Valitsen myös mahdollisuuksien mukaan ajoreittini siten, etten aja pelkästään liikennevaloista toiseen vaan reittivalinnat ovat yleensä sellaisia että sitä pääsee mahdollisimman jouheasta lipumaan eteenpäin. Loppusyksystä aloin aktiivisesti treenailla pulse and glide -tekniikkaa ja pyrin keväästä alkaen hyödyntämään sitä mahdollisimman paljon ja opettelen sen selkärankatoiminnoksi omaan ajotyyliin. Näin kovilla talvikeleillä en jaksa ihmeemmin murehtia taloudellisuudesta, vaan keskityn liukkauteen ja turvallisuuteen.

Viileillä keleillä (saatika nyt oikeasti kylmillä) on ajomäärillä valtava merkitys. Hybridi alkaa hyödyttämään vasta kun kone ja ohjaamo on tarpeeksi lämmin jolloin järjestelmä alkaa tiputtamaan ihan kesätyyliin bensakonetta pois päältä. Eli jos pakkasilla ajaa vain 10km siivun töihin ja iltapäivällä takaisin, on totaalisen turha toivoa edes matalia viitosia kulutukselta. Omat ajoni ovat tyypillisesti 20-30km per siivu jolloin kulutus ehtii tippua. Kesälämpimillä tällä ei toki ole niin merkitystä.

(Ja toisin sanoen jos haluaa kauheasti pihistellä talvellakin, ei muuta kuin enemmän vaatetta päälle ja ohjaamon lämpötila hyvin alas niin ei bensakoneen tarvitse pyöri pelkästään ohjaamon lämmittämisen vuoksi. Tämä pätee lähinnä tietenkin kaupunkiajossa. Maantiellä bensakone pyörii joka tapauksessa niin eipä se ohjaamon lämmitys silloin vaikuttane kulutukseen ihmeemmin..)

Tekstistä tuli ehkä vähän sekavaa tajunnanvirtaa, mutta joka tapauksessa nuo mainitsemasi kulutuslukemat (sekä Spritmonitor-profiilistasi katsottuna) kuulostavat kyllä varsin suurilta.

Edit:
Renkaani kesällä ensiasennusrenkaat eli Michelinin Energyt 205/55R16 ja talvirenkaina Nokian Hakkapeliitt R2 kitkat 195/65R15.
Kesällä paineet muistaakseni 2.5-2.7 (vähän hakenut rullaavuuden/mukavuuden kompromissia.. keväällä laitan varmaan suoraan kovat noin 2.7) ja talvirenkaissa laitoin +17C tallilämmöissä 2.8 eli mitä lie nyt näillä pakkasilla, jotain 2.5-2.6? (Ja ei, tuo lämmin talli ei ole normaalisti käytössä, vaan lähden liikkeelle kylmästä ihan perus Defan säteilylämmitintä käyttäen.)
Mutta siis melko kovilla paineilla ajelen, mikä vaikuttaa kyllä hitaissa nopeuksissa aika paljonkin kulutukseen kun ilmanvastuksen osuus on niin pieni niissä nopeuksissa ja renkaiden rullaavuus ratkaisee paljon.
Toyota Auris Touring Sports HSD vm. 2015

vav

#264
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 05.01.16 - klo:10:02
Kiitos kokemusten jaosta. Sinulla tuo on vielä aika tuore tapaus ja olet saanut sen käyttöön kylmemmillä keleillä joten keväästä alkaen keskikulutus tulee putoamaan mitä luultavammin vähintään litralla. Nyt näillä -10...-20 asteen pakkasissa voi lyhyillä matkoilla palaa polttoainetta aika paljon reilumminkin (6-8 l/100km) varsinkin kylmällä moottorilla ja jos hyttiin pyydetään heti alussa paljon lämpöä. Tuon hytin nopean lämpeämisen allekirjoitan itsekin.

Miksi muuten päädyit hybridiin?
Haluaisin uutta kokemusta:) 
ajomukavuus kyllä Golfilla parempi, mutta en luota enää... ja se oli kylmä ensimmäiset 15 min  :o ;D

02.01.2015-14.01.2015  keskikuulutus 7,1 l


Lainaus käyttäjältä: SamKoo - 07.01.16 - klo:18:39
Mukava kuulla myös vav lisää kokemuksia kilometrien karttuessa, onko tämä farkku vai 5-ov malli?


on minulla farkku
16´ talvi ja 17´ kesärenkaat





nackerton

Lainaus käyttäjältä: merisiili - 16.01.16 - klo:22:58
Viileillä keleillä (saatika nyt oikeasti kylmillä) on ajomäärillä valtava merkitys. Hybridi alkaa hyödyttämään vasta kun kone ja ohjaamo on tarpeeksi lämmin jolloin järjestelmä alkaa tiputtamaan ihan kesätyyliin bensakonetta pois päältä. Eli jos pakkasilla ajaa vain 10km siivun töihin ja iltapäivällä takaisin, on totaalisen turha toivoa edes matalia viitosia kulutukselta. Omat ajoni ovat tyypillisesti 20-30km per siivu jolloin kulutus ehtii tippua. Kesälämpimillä tällä ei toki ole niin merkitystä.

Maskisuoja tekee hyvää näissäkin. Yläkitaa ei tosin kannata tukkia ainakaan kokonaan, koska sen takana on invertterin jäähdytin.

Foxit

#266
Juu, en tiedä olenko täällä maininnut, mutta itselläni on parin millin muovista muotoiltu maskisuoja peittämässä alaritilää. Auttaa kivasti moottoria lämpeämään. Nämä alle -20 asteen pakkaset tuntuu kyllä olevan hankalia autolle kuin autolle, jos ei tätä saa esilämmitettyä. Maskisuoja tulee laitettua yleensä paikoilleen talvirenkaille vaihdon yhteydessä ja pois kesärenkaita alle laittaessa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

SamKoo

Onko kukaan laittanut ylläpitolaturia hybridiinsä? Ilmeisesti akku näissä (Auriksissa ainakin) sijaitsee takakontissa, niin miten se on asennettu?

Onko johdot jouduttu vetämään akulle asti vai voiko sen syöttää sieltä konehuoneen puolelta olevasta lisävirran antopaikasta, pääsisi paljon helpommalla.

Ja mahtaako sitä isoa akkua voida ladata ylläpitolaturilla, samallahan kai senkin saisi jos kerran ne johdot joutuisi vetämään taakse asti niin haaroittaa molemmille akuille ja laittaisi siihen laturiksi sen Defan isomman 10A laturin. Eli olisi sen jälkeen tavallaan Plug-in hybridi?
Volvo XC60 R-Design -12

Husky

Mulla on lexus hybridi, 2.5 l bensa ja sähkömoottori. tehoa se 223 hv, ajettu nyt 34 tkm ja ei mitään ongelmia. Lämmin talvella, bensaa palaa 6-6.5l sadalla talvikelillä, kesällä vähän vähemmän. Talvikummit 17" kitkat ja kesä 19".

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: SamKoo - 17.01.16 - klo:11:50
Onko kukaan laittanut ylläpitolaturia hybridiinsä? Ilmeisesti akku näissä (Auriksissa ainakin) sijaitsee takakontissa, niin miten se on asennettu?

Onko johdot jouduttu vetämään akulle asti vai voiko sen syöttää sieltä konehuoneen puolelta olevasta lisävirran antopaikasta, pääsisi paljon helpommalla.

Ja mahtaako sitä isoa akkua voida ladata ylläpitolaturilla, samallahan kai senkin saisi jos kerran ne johdot joutuisi vetämään taakse asti niin haaroittaa molemmille akuille ja laittaisi siihen laturiksi sen Defan isomman 10A laturin. Eli olisi sen jälkeen tavallaan Plug-in hybridi?

Ainakin Priuksessa on kaffepaketin kokoinen 12V akku takakontissa oikean takavalon läheisyydessä kylkipaneelin takana/alla.Tuota lataamallaei ole vaikutusta varsinaiseen hybridiakkuun. Jos tavoittena on saada hybridiakku täyteen latinkiin , niin se voit tehdä laittamalla auton "käyntiin" ,painamalla ensin jarrut pohjaan,D-vaihde päälle ja sitten annat kaasua niin moottori käynnistyy ja lataa akun täyteen kohtuu nopeasti, riippuu tietysti kierroksista jolla moottoria käytät.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy