Kokemuksia Toyotan hybrideistä

Aloittaja Foxit, 23.05.14 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

ATV

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 29.05.15 - klo:09:53

Summasummarum, tämä vaikuttaa autolta jolla taidan ajaa hieman pitempäänkin kunhan tilat riittävät tarpeisiimme. Ainoa huono puoli on että kun tähän on tottunut, niin en enää mielelläni vaihtaisi tulevaisuudessa mehumaija/kaksoiskytkinautomaatin tai manuaalivaihteet omaavaan autoon tälläistä. Sen olisi melkein pakko olla sähköauto tai planeettapyörästöllä toimiva plug-in hybridi.

Juuri näin koen itsekkin nyt kun olen 1,5vuotta hybridillä ajanut.

JaniKuula

Kävin koeajamassa yaris hybridiä ja se CVT automaatti ei vain yksinkertaisesti lämmitä yhtään. Kävi 1.5 konetta sääliksi kun se vain huusi ja huusi sama mitä teki. Se ei enää millään tavalla tuntunut ajamiselta. Ja se yariksen hinnoittelu oli kyllä naurettava kun katsoi esimerkiksi sisustan laatua. Niin paljon kitinää ja natinaa kovaa kiinan muovia jokapaikassa. Aurista en päässyt ajamaan. Mutta istuin siinä ja penkit olivat niinkuin tojotalta odottaa. Ei mieluiset ja myyjän mukaan muita vaihtoehtoja ei ole. Mutta muuten sisustan laatu oli erittäin hyvä. Menee kirkkaasti ohi vag vehkeiden. Harmi kun sitä ei päässyt ajamaan...
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

katteja

#152
Toyota sekä Lexus  ei käytä hybrideissään CVT vaihteistoa.

Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

katteja

Täytyy myös todeta. Vaikkakin kuulostaa tuo Golf GTE mielenkiintoiselta numeroidensa puolesta, mutta..
Siinä pari muutujaa, TSI, DSG, omia kokemuksia jälkimmäisestä, en viitsi hukata rahojani enään VAG:n tuotekehittelyyn.

Mietintään, hybridissä moottori sammuu aina kun mahdollista. Mitäs silloin turbo tekee kun mäntä pysähtyy.. jatkaa liikerataansa, eli voitelu loppuu turbon akselilta kuin seinään vaikka turbon akselilla voi kierroksia olla kymmeniätuhansia.. Myyjät puhuu suu vaahdossa ettei turbo tarvitse voitelua.. Samaa paasasivat silloin kun DSG julkaistiin ja jakohihna muutettiin ketjuksi, "nämä on huoltovapaita" näköjään olivat, komponetti vaihtoon kun tulee tunnit täyteen.
Suorasuihkutus, "ei imuventtiili karstoitu näissä puhtaissa moottoreissa".. juu ei..
Entä talvi, turbon putkissa sitä kuuluisaa mönjää joka kertyy pätkä ajosta, entä lyhyistä moottorin käyttöpätkistä, eli paikat ei saavuta "kuuminta" toimintalämpötilaansa koskaan talvella jolloin kosteus, öljysumu, pakokaasujen takaisin kierrätys jne. jne..
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Loikkari

Tuntuu olevan varsin positiivista palautetta ainakin tekniikan toimivuuden osalta. Eikö foorumilla ole ketään, jolla hybridi olis porsinut tai jotain isoa ongelmaa tekniikan kanssa? Vai onko kaikki porsinut, mutta maahantuoja korjannut ne ilman mutinoita, joten jäänyt asiasta parempi mieli, eikä kiinnosta avautua foorumilla.

JaniKuula

Lainaus käyttäjältä: katteja - 30.05.15 - klo:11:14
Toyota sekä Lexus  ei käytä hybrideissään CVT vaihteistoa.
äläpäs höpötä kaveri....Auris Touring Sports on luokkansa ensimmäinen wagon, jonka saa bensiinin ja dieselin lisäksi myös täyshybridinä. Tavaratilaa on kaikissa malleissa 530 litraa ja takaistuimet kaatamalla se kasvaa 1658 litraan. Täyshybridi kuluttaa vain 3,7 l/100 km CO2-päästöjen ollessa 85 g/km. Ajettavuus ja mukavuus ovat erinomaiset etenkin täyshybridissä ja varustelu on kaikissa malleissa ensiluokkainen. Täyshybridissä on vakiona portaaton e-CVT-automaattivaihteisto,  lainattu tojotan omalta sivulta
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

katteja

Se on planeettapyörävaihteisto, ei variaattori.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

JaniKuula

No CVT kumminkin. Väitit ettei ole cvt. Sitä en tiedä millainen cvt mutta cvt kumminkin.
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

katteja

Noista termeistä ei tiedä edes myyjätkää, tekninen tuntemus kun niillä perustuu pelkästään omiin esitteisiinsä.
Mutta CVT on hihnavaihteisto ja sitä ei ole hybrideissä vaan planeettapyörävaihteisto eli mekaaninen rattaat pyörii "aurinkopyörä"..
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: katteja - 30.05.15 - klo:11:49

Mietintään, hybridissä moottori sammuu aina kun mahdollista. Mitäs silloin turbo tekee kun mäntä pysähtyy.. jatkaa liikerataansa, eli voitelu loppuu turbon akselilta kuin seinään vaikka turbon akselilla voi kierroksia olla kymmeniätuhansia.

Tarkoitat kai, että hydrodynaaminen voitelu päättyy kuin seinään? Voitelu jatkuu seka- ja rajavoiteluna, jolloin öljyn lisäaineiden ja laakereiden materiaalivalinnat korostuvat.

katteja

Sitäpä, juuri sen takia on paljon vaihdettu noita turboja TSI moottoreissa..
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: katteja - 30.05.15 - klo:13:27
Sitäpä, juuri sen takia on paljon vaihdettu noita turboja TSI moottoreissa..

Ja näissä kaikissa ollut start-stop?

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 30.05.15 - klo:13:56
Ja näissä kaikissa ollut start-stop?

Ei vaan takaluukussa on lukee "tsi"  ;D
Onko muuten nykyajan turboissa akselin molemmat päät laakeroitu vai onko toinen/molemmat päät öljyllä "laaketoitu"?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

ATV

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 30.05.15 - klo:12:40
No CVT kumminkin. Väitit ettei ole cvt. Sitä en tiedä millainen cvt mutta cvt kumminkin.

Yleisin perinteinen CVT lienee työntävällä kiilahihnalla toimiva variaattori. Vaihteistolla on jokin minimi- ja maksimivälitys, ja liikkeellelähtöä varten tarvitaan jonkinlainen kytkin. Vaihteiston välityssuhde muuttuu, kun kiilahihnan näkemä hihnapyörien koko muuttuu. (Todellisuudessa hihnapyörät muodostuvat kahdesta kartiomaisesta puolikkaasta, joiden etäisyyttä muutetaan.) Ajokokemus riippuu huimasti vaihteiston istuvuudesta kyseiseen autoon.

Osassa hybrideistä käytetään kuitenkin pykälää eksoottisempaa viritystä. Toyotan HSD-järjestelmä sisältää olennaisesti yhden planeettapyörästön ja kaksi sähkömoottoria (tai generaattoria), joiden avulla voidaan toteuttaa IVT-vaihteisto.

IVT on CVT-vaihteisto, jolla on mahdollisuus saada välityssuhteeksi nolla. Tällöin vaihteistossa ei tarvita lainkaan kytkintä.

IVT:n voi toteuttaa monella tavalla, mutta HSD:ssä IVT on tehty niin näppärästi, että siinä ei ole kuin yksi kiinteällä välityksellä oleva planeettapyörästö. Muuttuvat välitykset toteutetaan reitittämällä tehoa sähkönä moottorilta toiselle. Toyota kutsuu vaihteistoaan myös nimellä eCVT, jossa e on juurikin tuo sähkö.

HSD:n etuna on yksinkertaisuus (ainakin mekaaninen sellainen), mutta se hukkaa energiaa, jos kovin suuri osa tehosta pitää kuljettaa sähkönä. Käytännössä HSD on osoittautunut hyvin toimivaksi ratkaisuksi, taloudellisimmat hybridit ovat jollakin tämänsukuisella tehtyjä.

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Loikkari - 30.05.15 - klo:12:07
Tuntuu olevan varsin positiivista palautetta ainakin tekniikan toimivuuden osalta. Eikö foorumilla ole ketään, jolla hybridi olis porsinut tai jotain isoa ongelmaa tekniikan kanssa? Vai onko kaikki porsinut, mutta maahantuoja korjannut ne ilman mutinoita, joten jäänyt asiasta parempi mieli, eikä kiinnosta avautua foorumilla.

Hybriditekniikalle myönnetty 8 vuoden ja 350 tkm takuu pitää suuremmat mutinat poissa.

Vaikka kotimaisia ja ulkomaisia autopalstoja kohtuullisen paljon luenkin, niin ei niissä missään ole Toyotan hybrideistä teknisiä ongelmia löytynyt.

Jenkkien priuschat.com -sivu on varmasti maailman suurimpia Toyotan hybrideihin keskittyviä keskustelupalstoja, eikä siellä yli 10 vuoden ja miljoonien viestien joukossa ole mitään suuria vikaketjuja.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Hump

Meillä Auriksen (vm-11) keskikulutus pelkästään kaupunkiajossa (Hyvinkäällä) on ollut 5,4l/100km, keskinopeus ajotietokoneesta katsottuna 35km/h.
Lauantaina tuli heitettyä 40km reissu maantieajoa, jossa keskinopeus oli 57km/h, niin keskikulutus oli 4,4l/100km. Renkaat 17".
Kaupunkiajon korkeamman kulutuksen selittää se että siirtymät ovat lyhyitä n.5km sivu. Näin lyhyellä pätkällä mennään suurinpiirtein puolet ajosta akuilla. Eli sitten kun moottori on vähän lämmennyt.

Vertailun vuoksi meidän Passatti (bensa automaatti) vie samassa kaupunkiajossa 11l/100km.  ::)

Ripa76

Mielenkiintoisena vertailuna Lexus CT ja uusikoppainen Auris ovat käytettyinä lähestulkoon samoissa hinnoissa. CT on käytettynä jopa halvempikin. Liekö CT:n arvostus nihkeämpää Aurikseen verrattuna. Jos itse noista valitsisin jomman kumman käytettynä niin taitaisin päätyä Lexukseen. Luulisi että CT:ssä on monet asiat paremmin toteutettu kuin Auriksessa. Itse tykkäsin CT:ssä ajo-ohjelman valitsijasta eli siitä pyöreästä nupista. Vaikka hifistelyltä tuollaiset tuntuu. Lopulta ei tuossa CT:n sport moodissa ole kovin eroa edes kiihtyvyydeltäkään.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Ripa76 - 01.06.15 - klo:15:11
Mielenkiintoisena vertailuna Lexus CT ja uusikoppainen Auris ovat käytettyinä lähestulkoon samoissa hinnoissa. CT on käytettynä jopa halvempikin. Liekö CT:n arvostus nihkeämpää Aurikseen verrattuna. Jos itse noista valitsisin jomman kumman käytettynä niin taitaisin päätyä Lexukseen. Luulisi että CT:ssä on monet asiat paremmin toteutettu kuin Auriksessa. Itse tykkäsin CT:ssä ajo-ohjelman valitsijasta eli siitä pyöreästä nupista. Vaikka hifistelyltä tuollaiset tuntuu. Lopulta ei tuossa CT:n sport moodissa ole kovin eroa edes kiihtyvyydeltäkään.

Minusta Auris on tasapainoisempi kokonaisuus vaikka en ole sellaisella hybridillä metriäkään ajanut. Lexuksella ajoin 1,5 vuotta sitten, kun veljelle etsittiin pirssiä. 40te hintaluokkaan, jota ajettu malli edusti, auto oli jotenkin epäsuhta. Monet negatiivisen kupin asiat olivat makuasioita, kuten ulkonäkö, sisätilojen tyylikkyys, tai siis sen puute, ergonomia jne. Meitä ne eivät vakuuttaneet. Suorituskyky vaatimaton. Tekniikka on varmasti toimivaa ja Lexuksen palvelu ainakin pääkallopaikalla (?) Kaivokselassa on ensiluokkaista mutta jos tuote ei kolahda, niin se ei kolahda.  Minusta sama tekniikka Auriksen korissa ja halvemmalla hintalapulla istuu paremmin yhteen.

Mutta makuasioitahan nämä. Veljen osalta päädyttiin lopulta aika lailla erityyppiseen ajopeliin, kun Saksasta tuotettiin suunnilleen samaan rahaan A5 3.0TDI Quattro ;)

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: ATV - 30.05.15 - klo:18:55
Yleisin perinteinen CVT lienee työntävällä kiilahihnalla toimiva variaattori.
/quote]
Eipä taida olla työntävää kiilahihnaa? Hihnat kykenevät vain "vetämällä" siirtämään voimia. Työntävät "variaattorihihnat" ovat metallilamelleista tai metallilenkeistä koottuja variaattorivöitä, jotka työntävät voiman pala palalta eteenpäin ja kitkakosketuksella variaattoripyörältä toiselle.

Mielestäni Toyotien ohjaukset ovat monessa mallissa lähestulkoon kamalia epämääräisyydessään ja tunnottomuudessaan, tähän kategoriaan kuuluu uuden Auriksenkin ohjaus. Olen omistanut pahasti ruostumaan alkaneen 2008-mallisen Toyotan, ja ajokokemusta on myös Prius-hybridistä; hiljaisuus sähköllä oli hieno kokemus, mutta se muu ajaminen ei niinkään vakuuttanut/maistunut.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

XUE

ja Prius on vaan niin ruma ettei sitä viitsi edes harkita  :-\
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

tmr97

Lehtitietojen mukaan Auriksen face liftissä vain bensa ja diesel puolelle tulee koneisiin uudistusta. Hybridiin ei muutosta. Valitettavasti. Hybridin bensakoneeseen kaivattaisiin lisää potkua, viritysaste 99hv/1.8l on todella alhainen ja akun vaihto li-ioniin antaisi samaan tilaan lisää kapasiteettiä (nyt NiMH). Saa nähdä paljonko uusi pikkuturbo syö hybridin myyntiä.

Loikkari

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 01.06.15 - klo:19:15
Lehtitietojen mukaan Auriksen face liftissä vain bensa ja diesel puolelle tulee koneisiin uudistusta. Hybridiin ei muutosta. Valitettavasti. Hybridin bensakoneeseen kaivattaisiin lisää potkua, viritysaste 99hv/1.8l on todella alhainen ja akun vaihto li-ioniin antaisi samaan tilaan lisää kapasiteettiä (nyt NiMH). Saa nähdä paljonko uusi pikkuturbo syö hybridin myyntiä.

Toyotalla mielestäni asiakkaan kannalta loistava lähestymistapa uutuuksiin. Tuotteiden testausvaihetta ei ole ulkoistettu asiakkaalle ja matala viritysaste 99hv/1.8l tarkoittaa ~ikuista moottoria. Hybriditekniikka on pikkuhiljaa ohittamassa alun skeptisen vaiheen, jolloin ihmiset eivät usko, että uusi tekniikka kestää ja toimii. Hybriditekniikka on nousemassa standardiksi Toyotan keulalle. Muut valmistajat kehittivät samanaikaisesti hajoavia pikkuturboja ym. ja nyt housut jalassa yrittävät suoltaa omia "hybridejään". May the Toyota be with you!

awallin

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 01.06.15 - klo:19:15
Lehtitietojen mukaan Auriksen face liftissä vain bensa ja diesel puolelle tulee koneisiin uudistusta. Hybridiin ei muutosta. Valitettavasti. Hybridin bensakoneeseen kaivattaisiin lisää potkua, viritysaste 99hv/1.8l on todella alhainen ja akun vaihto li-ioniin antaisi samaan tilaan lisää kapasiteettiä (nyt NiMH). Saa nähdä paljonko uusi pikkuturbo syö hybridin myyntiä.

hybridiä tuunattu hiukan jos uskoo tätä: https://www.youtube.com/watch?v=VOWh84CjEhU
79g CO2/km, eli 8% alas nykyisestä 86 g CO2/km

koeajo-autot juhannuksen tienoilla ja ekat asiakkaille elokuun alusta tyoyta itäkeskuksen mukaan.

uskaltaako nyt sitten uutta autoa hankkia jos/kun autoveroon tulee  muutoksia?? toisaalta 4-sukupolven Prius luultavasti kestää ja kestää jonnekin 2016 kesälle ennenkuin tulee tänne takapajulaan ja lähtöhinta tuskin nykystä 35keur halvempi...

Ripa76

#173
Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 01.06.15 - klo:16:43
Minusta Auris on tasapainoisempi kokonaisuus vaikka en ole sellaisella hybridillä metriäkään ajanut. Lexuksella ajoin 1,5 vuotta sitten, kun veljelle etsittiin pirssiä. 40te hintaluokkaan, jota ajettu malli edusti, auto oli jotenkin epäsuhta. Monet negatiivisen kupin asiat olivat makuasioita, kuten ulkonäkö, sisätilojen tyylikkyys, tai siis sen puute, ergonomia jne. Meitä ne eivät vakuuttaneet. Suorituskyky vaatimaton. Tekniikka on varmasti toimivaa ja Lexuksen palvelu ainakin pääkallopaikalla (?) Kaivokselassa on ensiluokkaista mutta jos tuote ei kolahda, niin se ei kolahda.  Minusta sama tekniikka Auriksen korissa ja halvemmalla hintalapulla istuu paremmin yhteen.

Mutta makuasioitahan nämä. Veljen osalta päädyttiin lopulta aika lailla erityyppiseen ajopeliin, kun Saksasta tuotettiin suunnilleen samaan rahaan A5 3.0TDI Quattro ;)

Joo itsellekään tuo CT ei kolahtanut silleen, että siitä olisi riemuissaan. Mutta eipä Auriskaan tuntunut kovin erityiseltä. Facelift CT oli minusta paremman näköinen entä farkku Auris. Mutta hintaero on kyllä järkyttävä jos valitsee CT:n business comfort mallin ja tilannetta huonontaa tonnin korkeampi hinta kuin mitä viimevuonna. Ja CT:n suorituskyky ei kyllä vakuuta. Ehkäpä käyn koeajamassa pienemmän Auris hybridin, kun se tulee faceliftinä. Toivon mukaan siitä tulee hienomman näköinen ulkoa kuin sisältäkin. Mutta on se silti kallis auto, joka sopii vain sille joka hakee taloudellisuutta, luotettavuutta ja laatua.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

Foxit

Näitä edellisen korimallin hybridi -Auriksia näyttäisi nykyisin saavan jo mukavan alhaiseen hintaan. Uuteen minullakaan ei olisi tällä hetkellä varaa, eikä varsinkaan Priukseen. Mutta jos ei tosiaan iske niin ei iske.

Edelleenkin kummeksun kun täällä osa haukkuu ohjaustuntumaa... Tässä 2011 vuoden Aurisessa ei mielestäni ole ohjaustuntumassa mitään epämääräistä. Palauttaa mukavasti, sopivan jämäkkä ja tietää hyvin mitä etupyörien alla tapahtuu.

Olen käsittänyt että NiMH- akut ovat ihan tietoinen valinta koska ne ovat osoittautuneet kestäviksi käytössä ja siksi niille uskalletaankin luvata 8v/350 tkm takuu. Muilla akkutekniikoilla tätä ei voitaisi taata.

Toivon että muiltakin valmistajilta tulisi haastajia hybridirintamalle. Esimerkiksi VAG-konsernin Golf GTE:ssä on valitettavasti niin monta heikkoa lenkkiä (TSI+DSG+Lithium-Ion-akut) samassa paketissa, että melko varmasti taas itkua ja hammasten kiristelyä on luvassa takuuajan jälkeen uusille "onnekkaille" omistajille... Toyotan toteutus on vain kaikessa yksinkertaisuudessaa paljon nerokkaampi, kestävämpi ja huoltovapaampi. Olkoonkin että suorituskyky jääkin hieman vaatimattomammaksi.

Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 01.06.15 - klo:22:26

Olen käsittänyt että NiMH- akut ovat ihan tietoinen valinta koska ne ovat osoittautuneet kestäviksi käytössä ja siksi niille uskalletaankin luvata 8v/350 tkm takuu. Muilla akkutekniikoilla tätä ei voitaisi taata.


Prius PHEV:ssä on Li-Ion akut. Kuten taitaa olla kaikissa viime vuosina esitellyissä plug-in hybrideissä tai sähköautoissa. Ihmettelen, jos Toyotalla Prius/Aurikseen ei seuraavalla tekniikan uusintakierroksella NiMH vaihdu Li-Ioniin tai johonkin uudempaan tekniikkaan. Ainakin kodin pienlaitteissa Li-Ion kestää paljon paremmin kuin NiMH.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 01.06.15 - klo:22:26
Toivon että muiltakin valmistajilta tulisi haastajia hybridirintamalle. Esimerkiksi VAG-konsernin Golf GTE:ssä on valitettavasti niin monta heikkoa lenkkiä (TSI+DSG+Lithium-Ion-akut) samassa paketissa, että melko varmasti taas itkua ja hammasten kiristelyä on luvassa takuuajan jälkeen uusille "onnekkaille" omistajille... Toyotan toteutus on vain kaikessa yksinkertaisuudessaa paljon nerokkaampi, kestävämpi ja huoltovapaampi. Olkoonkin että suorituskyky jääkin hieman vaatimattomammaksi.

Prius PHEV on ihmeellisen kallis. Jos vaikka vertaa tuohon GTE:hen. Priuksessa pienempi akku, pienempi sähkökone, yksinkertaisempi ja halvempi bensakone  -> huomattavasti heikompi suorituskyky. Varustelu, viimeistely, jne sekin on noissa GTI/GTD/GTE sarjojen Golfeissa premium tasoa. Luotettavuus on arvoitus, mutta mielenkiintoinen GTE on. Paljon mielenkiintoisempi kuin Prius PHEV (ja hinta on sama). Toyotan tulisi päivittää tekniikkaa.

Typ2

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 01.06.15 - klo:19:15
Lehtitietojen mukaan Auriksen face liftissä vain bensa ja diesel puolelle tulee koneisiin uudistusta. Hybridiin ei muutosta. Valitettavasti. Hybridin bensakoneeseen kaivattaisiin lisää potkua, viritysaste 99hv/1.8l on todella alhainen ja akun vaihto li-ioniin antaisi samaan tilaan lisää kapasiteettiä (nyt NiMH). Saa nähdä paljonko uusi pikkuturbo syö hybridin myyntiä.

Syy lienee IV-sukupolven Priuksessa, joka esitellään syksyllä.

Toyota tuskin haluaa uusinta uutta hybriditekniikkaa esitellä muussa kuin Priuksessa. Siitä sitten nopeasti myös Aurikseen ym. hybridimalleihin. Auriksen tekniikkahan on yksiyhteen III-mallin Priuksen kanssa.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Ripa76

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 01.06.15 - klo:19:15
Lehtitietojen mukaan Auriksen face liftissä vain bensa ja diesel puolelle tulee koneisiin uudistusta. Hybridiin ei muutosta. Valitettavasti. Hybridin bensakoneeseen kaivattaisiin lisää potkua, viritysaste 99hv/1.8l on todella alhainen ja akun vaihto li-ioniin antaisi samaan tilaan lisää kapasiteettiä (nyt NiMH). Saa nähdä paljonko uusi pikkuturbo syö hybridin myyntiä.

http://newsroom.toyota.eu/pressrelease/4215//1.2t-engine

Pikkuturbo vaikuttaa lupaavalta papereissa. Eri asia sitten käytännössä. Kiihtyvyyttä en epäilekään, mutta noihin luvattuihin kulutuksiin on varmaan vaikea päästä. Tietty jos tuollaisella pääsee alle 5:n litran kulutuksiin niin ilman muuta tulen harkitsemaan tuollaisen hankintaa.

Ja jos tuosta turbosta tulee vielä ärhäkämpi versio niin tuolloin harkitsen vakavasti turbo auriksen hankintaa. Itsellä ei ole pahaa sanottavaa Auriksen ohjattavuudesta. On vakaa ajettava kuten Foxit tuossa totesikin.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

Ouzi

Kävin tänään Toyota kaupassa katsomassa aurista kun edellisen kerran katsoin silloin kun tämä auris malli tuli myyntiin. Eipä ollut kun sisällä 2 aurista ja kaikki vanhat mallit myyty pois samoin ei koeajo autoa ollut. Uuden mallin hinnastoa ja varustelua katselin. Lupaa myyjä soittaa heinäkuussa kun demo auto saadaan sisään. Joku siinä taas oli ettei houkutellut sisädesign ja tilat. Ja moottoripuoli mietityttää kun kovin hitaita on kaikki mallit paperilla ainakin ;) no ompahan nyt tarjous taskussa auris hybrid touring premium ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy