Kokemuksia Toyotan hybrideistä

Aloittaja Foxit, 23.05.14 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Ante

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.06.14 - klo:21:43
Ante, kokeilitko ajoa eri säädöillä ECO, Normal tai Power? Tällä on vaikutusta polkimen kaasuvasteeseen.

Hyvin pikaisesti kokeilin eri moodeja, mutta onko moodilla merkitystä kiihtyvyyteen, jos kaasun painaa pohjaan?

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Ante - 20.06.14 - klo:13:00
Hyvin pikaisesti kokeilin eri moodeja, mutta onko moodilla merkitystä kiihtyvyyteen, jos kaasun painaa pohjaan?
Ei pitäisi olla vaikutusta kaasu pohjassa, samat tehot sieltä pitäisi löytyä loppuosasta liikettä. Kaasuvaste muuttuu Power -asennossa herkemmäksi ja sähkömoottorin pitäisi tällöin avustaa enemmän kiihdytyksissä. Itse pidän Normal -asentoa parhaana yhdistelmänä herkkyyttä ja tarkkuutta.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

despootti

Itselläni ei ole kokemusta muista kuin ensimmäisen sukupolven Priuksesta. Työnantajalla tuollainen on ja itse en sillä aja ellei ole aivan pakko. Yksi huonoimmista, ellei huonoin, "uusista" autoista jota olen ajanut. Uskomaton kiulu. Ajoasento on tälläiselle 190 cm ja +100kg miehelle jossain naurettavan ja säälittävän välimaastossa. Penkki ei liiku tarpeeksi taaksepäin ja siinä sitten kökötetään kuin saunajakkaralla. Ajoasentoa tulee aina räplättyä ja jossain vaiheessa voi vain todeta ettei sitä paremmaksi saa. Kaupungissa tuo on toki näppärä kun ei tarvitse keppiä hämmentää, mutta matka-ajossa moottori kiekuu turhan kovaa. Takapää myös jysäyttelee pienemmissäkin kuopissa. Itse tekniikkahan on ihan hieno ja se toimii taustalla hienosti. Uusimmista en tiedä, mutta uskoisin että siellä saa jo penkkiäkin säädettyä enemmän kuin 160 cm kuskille..

HAL9000

Kolleegalla on -11 mallinen Auris HSD. Tuon kyydissä olen joitain duunireissuja taittanut. Normimotareilla ihan kelpo kyytiä, rengasmelua tosin aika hurjasti noilla 17" pyörillä (toisaalta ei oma Golf ole yhtään sen hiljaisempi...). Itse muutaman lyhyen reissun tuolla ajanut ja onhan tuo kelpo peli. Ihan normaaliajossa tuo voimalinja on tosi mukava. Hakkaa VW:n DSG-ratkaisut 100-0. Ohjaus ei tunnu ehkä ihan yhtä luonnolliselta kuin Golfissa. Ja istuimissa Golf taasen on ihan omaa luokkaansa.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Typ2

Lainaus käyttäjältä: despootti - 23.06.14 - klo:08:20
Itselläni ei ole kokemusta muista kuin ensimmäisen sukupolven Priuksesta. Työnantajalla tuollainen on ja itse en sillä aja ellei ole aivan pakko. Yksi huonoimmista, ellei huonoin, "uusista" autoista jota olen ajanut. Uskomaton kiulu.

I-sukupolven Priuksessa en ole istunut saati ajanut, mutta uskon tuon. II-sukupolvikin oli hieman erikoinen nykyautoksi, mutta pari vuotta sellaisella tuli ajeltua. Nyt vielä myynnissä oleva III-sukupolvi eroaa radikaalisti tuohon II:een verrattuna ja on jo aivan normaalin auton tasolla. Syksyllä tuleva IV-sukupolvea odottelen mielenkiinnolla.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

multsi

Lainaus käyttäjältä: despootti - 23.06.14 - klo:08:20
Itselläni ei ole kokemusta muista kuin ensimmäisen sukupolven Priuksesta. Työnantajalla tuollainen on ja itse en sillä aja ellei ole aivan pakko. Yksi huonoimmista, ellei huonoin, "uusista" autoista jota olen ajanut. Uskomaton kiulu. Ajoasento on tälläiselle 190 cm ja +100kg miehelle jossain naurettavan ja säälittävän välimaastossa. Penkki ei liiku tarpeeksi taaksepäin ja siinä sitten kökötetään kuin saunajakkaralla. Ajoasentoa tulee aina räplättyä ja jossain vaiheessa voi vain todeta ettei sitä paremmaksi saa. Kaupungissa tuo on toki näppärä kun ei tarvitse keppiä hämmentää, mutta matka-ajossa moottori kiekuu turhan kovaa. Takapää myös jysäyttelee pienemmissäkin kuopissa. Itse tekniikkahan on ihan hieno ja se toimii taustalla hienosti. Uusimmista en tiedä, mutta uskoisin että siellä saa jo penkkiäkin säädettyä enemmän kuin 160 cm kuskille..

Onko nyt kysymys siis varmasti ykköspolven Priuksesta, jota tuotiin maahan joskus -98 kaksi näytekappaletta. Sano pomollesi, että pitää yksilöstä hyvää huolta.

despootti

Lainaus käyttäjältä: multsi - 23.06.14 - klo:12:01
Onko nyt kysymys siis varmasti ykköspolven Priuksesta, jota tuotiin maahan joskus -98 kaksi näytekappaletta. Sano pomollesi, että pitää yksilöstä hyvää huolta.

Olet oikeassa. Kyseessä siis toisen sukupolven laite. Itse en edes tiennyt tuosta "ensimmäisestä" sukupolvesta.

Foxit

Hybridi -Aurikseni kävi ensimmäisessä katsastuksessa, eikä mitään huomautettavaa löytynyt. Tämä nyt ei varmaan ole mikään ihme alle 3 vuotta vanhalle autolle.

Uutena tietona minulle tuli että minunkin hybridissäni on korkeajänniteakulle takuu 8 vuotta/350 tkm. Toki huollot pitää olla teetetty valtuutetussa Toyota huollossa asianmukaisesti. Tässä vielä linkki tiedotteeseen: http://www.toyota.fi/omistajalle/hybridi_akkuturva.tmex
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 27.06.14 - klo:10:32
Uutena tietona minulle tuli että minunkin hybridissäni on korkeajänniteakulle takuu 8 vuotta/350 tkm. Toki huollot pitää olla teetetty valtuutetussa Toyota huollossa asianmukaisesti. Tässä vielä linkki tiedotteeseen: http://www.toyota.fi/omistajalle/hybridi_akkuturva.tmex

Hyvä keino pitää hybridi-Toyotien omistajat merkkihuollon asiakkaina. ;)
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Hump

Onko edellisen korimallin hybridi Auriksen omistajat onnistunut saamaan sivupeilejä kääntymään automaattisesti piiloon esim. silloin kun ovet lukitaan? Nythän ne saa vain napista kääntymään ovia vasten. Voisi toimia niin että napista valitaan halutaanko peilit kääntymään vai ei.

Mulla on kannettavassa Techstream-softa ja kaapeli, jolla olen ottanut peruutus piippauksen pois. Saako tuolla softalla kikkailtua jotain muuta hyödyllistä? Sivupeilien kääntöön en löytänyt ohjelmasta toimintoja.

ATV

Kotimaan reissu tehty uudella Auriksella. Maatiellä ihan kelpo peli ajettava. Ei ehkä yhtä tukevan oloinen kuin vanha autoni - GOLF HB VI 1,4TSI DSG - mutta menee suoraan ilman jatkuvaa paimentamista. Penkeistä myös plussaa, ei selkä väsynyt eikä takapuoli puutunut 4-5h päiväetapin aikana. Ohituksiinkin löytyy sopivasti lisäpotkua sähkömoottorista vaikkei tämä mikään raketti olekkaan  :)

Matkaa kertyi kaikkiaan 1273km (Vantaa - Kalajoki - Vantaa) josta ehkä 10% moottoritieajoa ja muu lähinnä maatietä. Ajettu nopeusrajoitusten mukaan ja vakionopeussäädin päällä 80% matkasta. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 4,6l/100km ja takkauksista laskettu n.4,8l/100km. Itselle oli yllätys että hybridi menee myös maantiellä noin pienellä kulutuksella.

Foxit

Pienellä bensan käytöllä tuntuu tosiaan menevän tämä hybridi sopivassa matka-ajossa. Viimeksi ajettu 486 km:n matka ajettiin 20 litralla bensaa, joka oli nyt tähän mennessä pienin kulutus (laskettu: 4,1 l/100km; ajotietokone: 4,0 l/100km) yhdeltä tankkausväliltä. Tuosta ajosta oli arviolta 10 % moottoritieajoa, 20 % liikennevaloissa poukkoilua ja loput maantieajoa (nopeusrajoituksilla: 100/80/60, suurimmaksi osaksi 80 km/h).
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

ATV

4 päivän ulkomaanreissun jälkeen palasin auton luokse lentoaseman parkkihalliin matkalaukkujen kanssa. Ihmetys oli suuri kun kaukosäädin ei avannutkaan ovia. No, mekaaninen avain käyttöön ja ovet saatiin auki. Kun yritin painaa Hybridin "startti" nappulaa niin mitään ei tapahtunut. Mittaritaulu oli aivan pimeä. Käyttöohjeesta sitten lueskelin miten hybridille annetaan starttiapua ja Finavialta sitä sai onneksi aika nopeasti. Kun auto sai apusähköä ja niin hybridi hyrähti kiltisti käyntiin eikä mitään varoitusvaloja jäänyt palamaan.

Jäi ihmetyttämään miksi pikku apuakku oli tyhjentynyt ja viellä lämpimillä keleillä? Ei ollut jäänyt sisävaloja päälle.
Kävin Toyotan pikahuollossa kotimatkalla näyttämässä autoa. Mekaanikko mittasi akun kaikki kennot ja totesi sen olevan kunnossa. Kun vikaa ei löytynyt niin ei osannut muuta neuvoa kuin että jos tekee toisen kerran vielä saman tempun niin sitten pitää tutkia tarkemmin.

Akun tyhjentyminen on toistaiseksi täysi mysteeri. Auto on seissyt talvellakin pakkasessa viikon ja hyvin on lähtenyt käyntiin.
Hybridit eivät taida tykätä helteestä  :)

Foxit

Mikähän ATV:n käynnistysakun on purkanut... Mahdollisia vaihtoehtoja että akun varaus olisi jo ennen parkkiin jättöä ollut jo alhainen ja varaus olisi sitten jostain syystä purkautunut olemattomiin neljässä päivässä. Voiko esim. kännykkälaturi joka jää auton virtapistokkeeseen kiinni purkaa auton ollessa sammuksissa käynnistysakkua? Yksi vaihtoehto olisi se että unohtaa painaa virrat pois kun lähtee autosta tai unohtaa valot päälle.

Omakohtainen esimerkki oli eräästä korjaamosta sen jälkeen kun olivat asentaneet autooni lohkolämmittimen. Sain autoni avaimet tiskiltä maksettuani ja kävelin autolle ja ihmettelin kun päivävalot paloivat, autoon istahtaessani huomasinkin että autossa oli edelleen virrat päällä. Asennusmies oli ilmeisesti kiireissään tai tietämättömyyksissään jättänyt auton sammuttamatta. Onneksi auto lähti kuitenkin vielä mukisematt liikkeelle.

Kerro ihmeessä jos nämä ongelmat toistuvat. Voihan siellä autossa olla häiriötila joka syö sähköä silloinkin kun ei pitäisi.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Ekomies

Lainaus käyttäjältä: ATV - 04.08.14 - klo:16:47
4 päivän ulkomaanreissun jälkeen palasin auton luokse lentoaseman parkkihalliin matkalaukkujen kanssa. Ihmetys oli suuri kun kaukosäädin ei avannutkaan ovia. No, mekaaninen avain käyttöön ja ovet saatiin auki. Kun yritin painaa Hybridin "startti" nappulaa niin mitään ei tapahtunut. Mittaritaulu oli aivan pimeä. Käyttöohjeesta sitten lueskelin miten hybridille annetaan starttiapua ja Finavialta sitä sai onneksi aika nopeasti. Kun auto sai apusähköä ja niin hybridi hyrähti kiltisti käyntiin eikä mitään varoitusvaloja jäänyt palamaan.

Jäi ihmetyttämään miksi pikku apuakku oli tyhjentynyt ja viellä lämpimillä keleillä? Ei ollut jäänyt sisävaloja päälle.
Kävin Toyotan pikahuollossa kotimatkalla näyttämässä autoa. Mekaanikko mittasi akun kaikki kennot ja totesi sen olevan kunnossa. Kun vikaa ei löytynyt niin ei osannut muuta neuvoa kuin että jos tekee toisen kerran vielä saman tempun niin sitten pitää tutkia tarkemmin.


Tämä on tyyppivika,mistä on maailmalla jo raportoitu http://blog.toyota.co.uk/toyota-auris-owners-12-volt-flat-batteries#.U-CMRuN_tQA eli lyhyesti suomeksi ECU jää virheellisesti odotustilaan saatuaan hätävilkkunapilta signaalin,jolloin se kuluttaa normaalia enemmän virtaa vaikka  auto on parkissa.Ilmeisesti korjaantuu uudella softalla ::)


ATV

Auto seisoi nyt Tukholman reissun (2vrk) parkissa eikä ollut ongelmia käynnistyksessä. Toi ECU väylän jääminen aktiiviseksi on varmaan sitten se akun tyhjenemisen syy. Väylä jää kuulemma aktiiviseksi jos "hipaisee" hätävalokatkaisinta. Jos katkaisinta käyttää normaalisti eli painaa kunnolla pohjaan ja sitten takas ylös niin silloin väylään ei jää sähköjä päälle. Muuta selitystä en nyt keksi kuin että olen varmaan autoa siivotessa "hipaissut" hätävalokatkaisinta  :(

Sanoivat Toyotan huollossa että aurikseen ei ole tehtaalta olemassa softa päivityksiä. Mutta voivat kuulemma ohjelmoida hätävalokatkaisimen uudestaan jolloin ECU väylään ei jää sähköjä päälle jos kytkintä hipaisee. Pitänee käydä joku päivä pikahuollossa uudestaan.  8)


ATV

Edellisessä viestissä höpötin "Hätävalonkatkaisimesta" >>> tarkoitin tietysti hätävilkunkatkaisinta  ;D

ATV

Nyt on mittariston ohjelmisto päivitetty. Enää ei hätävilkkukytkimen "hipaisu" jätä ECU väykään sähköjä päälle ja tyhjennä akkua. Seuraava ulkomaan reissu sitten paljastaa onko asia näin.  :D

Toyotalle miinusta siitä että auto oli toukokuun lopussa huollossa. Olisivat silloin voineet tehdä päivityksen automaattisesti kun tietävät ongelmasta. Eikä odottaa että asiakas jää tienpäälle tyhjällä akulla.  >:(

Hump

Lainaus käyttäjältä: ATV - 08.08.14 - klo:12:29
Nyt on mittariston ohjelmisto päivitetty. Enää ei hätävilkkukytkimen "hipaisu" jätä ECU väykään sähköjä päälle ja tyhjennä akkua. Seuraava ulkomaan reissu sitten paljastaa onko asia näin.  :D

Toyotalle miinusta siitä että auto oli toukokuun lopussa huollossa. Olisivat silloin voineet tehdä päivityksen automaattisesti kun tietävät ongelmasta. Eikä odottaa että asiakas jää tienpäälle tyhjällä akulla.  >:(
Koskeeko tämä vain uudempia MK2 Auris hybridejä, vai onko kaikissa hybrideissä sama "ominaisuus"?

ATV

Lainaus käyttäjältä: Hump - 08.08.14 - klo:13:01
Koskeeko tämä vain uudempia MK2 Auris hybridejä, vai onko kaikissa hybrideissä sama "ominaisuus"?

Sitä en tiedä koskeeko kaikkia hybridejä. Itsekkin jouduin oikein lusikalla kaivamaan tietoa Toyota huollossa, kun osa joiden kanssa asioin eivät tienneet asiasta mitään.

ATV

#80
Lainaus käyttäjältä: ATV - 08.08.14 - klo:12:29
Nyt on mittariston ohjelmisto päivitetty. Enää ei hätävilkkukytkimen "hipaisu" jätä ECU väykään sähköjä päälle ja tyhjennä akkua. Seuraava ulkomaan reissu sitten paljastaa onko asia näin.  :D

Toyotalle miinusta siitä että auto oli toukokuun lopussa huollossa. Olisivat silloin voineet tehdä päivityksen automaattisesti kun tietävät ongelmasta. Eikä odottaa että asiakas jää tienpäälle tyhjällä akulla.  >:(

Toyota julkaisi Asiakastyytyväisyyskampanjan jolla tuo muutos tehdään muillekkin.

.....On havaittu, että eräiden Toyota Auris Hybridi autojen mittariston ohjainyksikkö tulkitsee virheellisesti kojetauluun sijoitettua hätävilkkukatkaisinta kevyesti painamalla aiheutetun signaalin ja aktivoi siihen liittyvän väylän sähkönsyötön yhteyden. Yhteys säilyy aktiivisena ja auton seistessä käyttömättömänä useita päiviä saattaa auton 12V akun varaus purkautua niin, että autoa ei tämän seurauksena saa käynnistettyä.
Tämän välttämiseksi on Toyota autonvalmistajana päättänyt, että näiden autojen mittariston ohjainyksiköiden ohjelmisto päivitetään. Suomessa on 1658 tälläistä autoa.......


Eikö näiden nimi ollut ennen Takaisinkutsukampanja 8)

Foxit

ATV, missä tämmöinen kampanja on julkaistu kun tästä ensimmäistä kertaa täältä luen?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

ATV

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 27.08.14 - klo:20:12
ATV, missä tämmöinen kampanja on julkaistu kun tästä ensimmäistä kertaa täältä luen?

Tänään tuli Toyotalta kirje kotiin.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: ATV - 27.08.14 - klo:20:40
Tänään tuli Toyotalta kirje kotiin.
Itse en ole kirjettä Toyotalta saanut joten mahtaakohan tämä koskea ainoastaan näitä uudemman korimallin hybridi-Auriksia?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Hump

Veikkaisin että koskee vain uutta korimallia.  :D

Ripa76

Lainaus käyttäjältä: ATV - 16.07.14 - klo:11:14
Matkaa kertyi kaikkiaan 1273km (Vantaa - Kalajoki - Vantaa) josta ehkä 10% moottoritieajoa ja muu lähinnä maatietä. Ajettu nopeusrajoitusten mukaan ja vakionopeussäädin päällä 80% matkasta. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 4,6l/100km ja takkauksista laskettu n.4,8l/100km. Itselle oli yllätys että hybridi menee myös maantiellä noin pienellä kulutuksella.

Autobild testasi tuon samanlaisen auriksen kulutusta Hki-Koli-Hki etapilla. Iltasanomat julkaisi artikkelin tuosta ajosta, josta näkee tarkat tulokset. Linkki juttuun tuossa http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288703432825.html.

Kävin tuossa hiljattain koeajamassa tuota tourinkia ja vaikka kävin ajamassa reippaan matkan moottoritiellä niin ajotietokoneen mukaan kulutus oli 4.4litraa. Ja tuollaista alle vitosen lukemaa odottelinkin sekalaisesta ajosta, kun nykyisin monet bensamallit pystyy alle vitosen lukemiin jos vain maltillisesti viitsii ajaa.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

Hump

Lainaus käyttäjältä: Ripa76 - 18.09.14 - klo:10:27
Autobild testasi tuon samanlaisen auriksen kulutusta Hki-Koli-Hki etapilla. Iltasanomat julkaisi artikkelin tuosta ajosta, josta näkee tarkat tulokset. Linkki juttuun tuossa http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288703432825.html.

Kävin tuossa hiljattain koeajamassa tuota tourinkia ja vaikka kävin ajamassa reippaan matkan moottoritiellä niin ajotietokoneen mukaan kulutus oli 4.4litraa. Ja tuollaista alle vitosen lukemaa odottelinkin sekalaisesta ajosta, kun nykyisin monet bensamallit pystyy alle vitosen lukemiin jos vain maltillisesti viitsii ajaa.
Mikähän olisi ollut Autobildin testin tulos jos kaikilta olisi ollut automaattivaihteiset (tai CVT) mallit kyseessä ;)?

Ripa76

Lainaus käyttäjältä: Hump - 18.09.14 - klo:12:01
Mikähän olisi ollut Autobildin testin tulos jos kaikilta olisi ollut automaattivaihteiset (tai CVT) mallit kyseessä ;)?

No tuohan on makuasia, että ajaako automaatilla vai ilman. Tosin automaatti on paras ratkaisu kaupunkiin. Mutta kyllähän automaateissakin ollaan tultu alas noissa kulutuslukemissa.

Mutta asiasta toiseen. Sitä oon ihmetellyt, että miksei Yaris hybridin kokemuksista kirjoitella samalla tasolla kuin Auriksen? Monellä ei välttämättä ole intoa tai varaa hankkia kalliimpia hybridejä. Eihän tuo Yaris ole niin nolo auto kuin siitä voisi kuvitella. Kun kävin istumassa uudessa Yaris hybrid style mallissa niin totesin sen aika mukavaksi kokoonpanoksi, vaikka koeajossa ei tullut mitään wau fiiliksiä. Jos budjetti olisi tiukka niin voisin kuvitella hybridi Yarista.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Ripa76 - 18.09.14 - klo:13:43
No tuohan on makuasia, että ajaako automaatilla vai ilman. Tosin automaatti on paras ratkaisu kaupunkiin. Mutta kyllähän automaateissakin ollaan tultu alas noissa kulutuslukemissa.

Mutta asiasta toiseen. Sitä oon ihmetellyt, että miksei Yaris hybridin kokemuksista kirjoitella samalla tasolla kuin Auriksen? Monellä ei välttämättä ole intoa tai varaa hankkia kalliimpia hybridejä. Eihän tuo Yaris ole niin nolo auto kuin siitä voisi kuvitella. Kun kävin istumassa uudessa Yaris hybrid style mallissa niin totesin sen aika mukavaksi kokoonpanoksi, vaikka koeajossa ei tullut mitään wau fiiliksiä. Jos budjetti olisi tiukka niin voisin kuvitella hybridi Yarista.
Itseasissa hybridi -Yarista harkitsin ensimmäisenä vaihtoehtona korvaamaan diesel-Poloa. Minun selälleni sopimatonta penkkiä lukuunottamatta ei hybridi-Yariksesta jäänyt paljon pahaa sanottavaa. Ehkä jos oikein tarkkoja ollaan niin Yariksen 1.5 l bensamoottoria joutuu kierrättämään korkeammilla kierroksilla kuin Auriksen 1.8 litrasta. Tästä saattaa sitten aiheutua hieman korkeampi taajuista melua kiihdytellessä. Matka-ajossa Yarista joutui paimentamaan enempi kuin esim. Poloa tai Aurista. Päädyin sitten vähän käytettyyn vanhemman mallin Aurikseen kun koin saavani sillä paremmin rahalleni vastinetta. Hyvin varusteltu uusi hybridi-Yaris on mielestäni hieman hintava.

Polttoainetaloudeltaan tuon hybridi -Yariksen pitäisi osaavissa käsissä olla vielä Auristakin etevämpi kevyemmän painonsa turvin. Tosin ei tämän hybridi-Auriksenkaan keskikulutusta voi pahempana pitää kun tämän kesän jäljiltä on menty 4,5 l/100km keskikulutuksella reilut 10 tkm.

Asiasta kukkaruukkuun, kannattaa muuten tarkastaa rengaspaineet aina Toyotan määräaikaishuollon jälkeen. Omaani oli pistetty papereiden mukaan 2,3 bar, joka osoittautui huoltamon mittarilla 2,0 bar paineiksi. Ihmettelinkin kohonnutta polttoaineenkulutusta ja huonoa rullausta huollon jälkeen. Tämän jälkeen nostin paineet 2,7 bar paineeseen joka tuntuu nyt hyvältä kompromissilta rullaavuuden ja mukavuuden suhteen.

Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

ATV

Viimmeisellä tankkauksella tuli oma ennätys hybridillä, 854km ja keskikulutus 4,4 l/100km. Ajettu pääasiassa taajamassa 3 - 20.9



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy