Kokemuksia Toyotan hybrideistä

Aloittaja Foxit, 23.05.14 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Foxit

Olen ollut huomaavinani että tämä foorumi vetää paljon aktiivista väkeä. Tämän aiheen alle ihmiset voisivat vapaasti kertoa omista hybridikokemuksistaan.

Tässä muutamia kysymyksiä hybridien omistajille ja niitä testanneille:


  • Mistä hybridimallista on kokemuksia?
  • Miksi ylipäänsä päädyitte hybridiin?
  • Millaisiin kulutuslukemiin (l/100km) olette autolla päässeet?
  • Miten kauan olet ajanut hybridillä?
  • Onko voimalinja toiminut luotettavasti? Kestääkö korkeajänniteakku?
  • Risuja ja ruusuja

Lisää muita kommentteja voi laittaa tarvittaessa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Typ2

Allekirjoituksen Yaris HSD on taloutemme kolmas hybridi. Ensimmäinen oli II sukupolven Prius, sitten I sukupolven Auris ja nyt Yaris.

Takana jo 5 vuotta hybrideillä ajoa. Ovat olleet laadukkaimmat autot mitä meillä on koskaan ollut. Ensimmäiseen päädyin silkasta kokeilunhalusta ja tekniikasta kiinnostuneena. Ennen Priuksen ostamista korkeajänniteakun kesto kyllä mietitytti, kun autoa käytettynä ostin. Jenkkifoorumi priuschat.com :lta sai kuitenkin niin hyvän kokemuspohjaisen tiedon akun kestävyydestä, että uskalsin ostaa. Kävin vielä kysymässä akun hintaa paikallisen Toyota-kaupan tiskiltä ja hinnaksi ilmoitettiin reilut 1600 euroa + tunti töitä. Tämä oli viimeinen varmistus sille, että uskalsin ostaa käytetyn hybridin. Summa ei ole sen suurempi kuin dieselin DPF, ahdin, suutinremontti tms.

Voimalinjat ovat toimineet luotettavasti, mitä nyt ekassa Priuksessa oli havaittavissa pienen pientä tärinää joillakin nopeuksilla. Jäi hieman epäselväksi, johtuiko planeettapyörästöstä, vetoakseleista, renkaista vaiko kaikkien yhteisvaikutuksesta. Ei sekään mitään pahaa tärinää ollut, mutta herkkätuntoisen kuljettajan havaittavissa.

Prius ja Auris tuntuivat kuluttavan aina 5 litraa satasella. Niin kaupungissa kuin maantielläkin. Yaris kulkee kaupungissa 4,5 litralla ja maantiellä mennään jopa alle 4 litran. 5 litraa satasella kaupungissa ja vielä automaattivaihteisella autolla on äärimmäisen hyvä suoritus, eikä sitä yksittäisten desilitrojen osalta tullut koskaan seurattua.

Hybridikannassa on tarkoitus pysyä ja tulevaisuudessa tekisi mieli kokeilla plug in -malleja. Myöskin pian tuleva uusi Avensis kiinnostaisi hybridinä.

Toivoa sopii, että muutkin merkit pääsisivät Toyotan tasolle hybrideillään. Honda totesi kevythybridinsä huonoiksi ja lopetti myynnin Eurooppaan. Vw Jetan hybridi tuntuu Toyotiin verrattuna aivan prototyypeiltä.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Hump

Meillä on ajokkina hybridi Auris vm-11. hankittiin tuo käytettynä viime elokuussa ja nyt tullut meidän ajamana 11tkm mittariin.

Siksi hybridi kun piti saada automaattivaihteinen auto kaupunkiajoon ja vielä sellainen joka kuluttaa vähän. Ainoa vaihtoehto tähän yhdistelmään oli siis Toyotan hybridi. Prius ei tullut kysymykseen (mielestäni) ulkonäön puolesta, joten Auris oli parempi vaihtoehto.

Ainoa mikä Auriksessa aiheutti kysymyksiä niin oli takakontin pienuus. Ajateltiin että kun lastenrattaita ei enää tarvita ja anopin mökillä ei joka viikonloppu käydä niin tuolla takakontilla pärjätään. Nyt voin sanoa, että hyvin se kontti on riittänyt mökkireissuilla. Takakonttiin mahtuu hyvin kaksi aikuisten vaatekassia, lasten (3 & 5 vuotiaat) vaatekassit , kylmälaukku ja ruokakassi. Sitten pidemmille lomareissuille katolle suksiboxi niin tavaratila-ongelma on ratkaistu. Takapenkit riittävät hyvin lastenistuimille (naamat menosuuntaa).

Kulutus on nyt ollut viime elokuusta asti 5,5 l/100km (itse laskettuna). Tuntuu että kaupungissa vie vähän enemmän kuin maantiellä. Maantiellä 60-80 nopeuksilla kulutus alle 4,5 mutta motarilla menee 5,5. Kesärenkaat 17'', joten nuokin lisäävät vähän kulutusta. Niin ja keskinopeus meillä ollut 39km/h ajotietokoneen mukaan.

Tosiaan olen ollut erittäin tyytyväinen autoon ja varsinkin CVT-vaihteistoon. Ei tarvi kaupungissa paljon murehtia, että miten vaihtaminen sujuu. Lisäksi parkkipaikalla vekslailu onnistuu nopeasti ja sujuvasti kun "joystickistä" voi pienessä liikkeessä vaihtaa D:ltä R:lle tai toisinpäin.

Minkäänlaista ongelmaa en ole hybridi-järjestelmässä huomannut eli melko huoleton tuolla on päästellä. Mittarissa tällä hetkellä 44tkm, joten akun/tekniikan kestoon en osaa ottaa kantaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Hump - 28.05.14 - klo:09:39
Kulutus on nyt ollut viime elokuusta asti 5,5 l/100km (itse laskettuna). Tuntuu että kaupungissa vie vähän enemmän kuin maantiellä. Maantiellä 60-80 nopeuksilla kulutus alle 4,5 mutta motarilla menee 5,5.

Kyllä se totta taitaa olla, että hybridi ei matka-ajossa kannata, kaupungissa vain. Vertailuna velipojan uuden Volvo V40 dieselin (olikohan se nyt D3) kulutuksia. Koko omistusajan (muutama kuukausi ja yli 10 tkm) keskikulutus 4,9 l/100km. Tasainen 120 km/h noin 4 l/100km. Tasainen 80 km/h alle 3 l/100 km. Ajotietokoneen mukaan, joka kuulemma tankkauksista laskien näyttää tosi tarkasti oikein (alle 0,1 l/100km heittoa).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Foxit

Kokemuksia löytyy nyt vajaan kahden kuukauden ja 3000 km:n ajalta Auris 2011 1.8 HSD:stä. Eli melkein identtinen auto Humpin kanssa. Vaihdoin melkein saman ikäisestä 52 tkm ajetusta sigun Volkswagen Polo 1,2 TDI Bluemotionista (5-vaiht. man) Aurikseen jolla oli ajettu n. 2 vuotta  32 tkm.

Ajo meillä painottuu kaupunkiin ehkä n. 40 %, maantielle n. 35 % ja loput kilometreistä moottoriteitä pitkin. Tarkoituksena oli hankkia siis tähän tarkoitukseen sopiva taloudellinen ja luotettava kulkuneuvo Polon tilalle. Vaikka Polo olikin taloudellinen ajaa (keskikulutus n. 4,4 l/100km), niin takuun piikkiin menneet vaivat kukkivan konepellin vaihto ja tukkeutunut EGR -venttiili eivät enää takuun loppumisen jälkeen houkutelleet jatkamaan enää diesel -Pololla. Varsinkin kun summaili mahdollisia vikaantumiskohteita nykydieselissä, kuten EGR-venttiili, hiukkassuodatin, kaksoismassapyörä ja turboahdin. Näistä hybrideistä en ole löytänyt vielä mitään varsinaisia vikaantumiskohteita. Ehkä tuo korkeajänniteakku, mutta silläkin on vielä takuuta jäljellä. Aika vähän noiden akkujen kuolemisistakaan on mitään raportoitu.

Sen verran tutustuin hybrideillä ajettuihin keskikulutuksiin että, jos sellaisella pääsee edes 5 l/100km keskikulutukseen, niin se on jo yhtä halpa ajaa kuin tuo Polo käyttövoimaverolla. Kaupan päälle tuli vielä automaattivaihteisto, joka on muuten todella rentouttava käyttää. Kaasupolkimen vastetta voi myös säätää mukavasti kolmella eri asetuksella: ECO, Normal ja Power.

Tällä hetkellä kirjattujen tankillisten keskikulutus näyttää n. 4,7 l/100km. Ajotietokone näyttänee n. 0,2 l/100km pienempää kulutusta kuin tankkauksista lasketut. Eli jonkin verran pienemmällä olen päässyt mitä  Hump, mutta minulla ei olekaan vielä talven kulutuslukemia tuohon saatu. Rengaspaineina olen pitänyt nyt n. 0,5 bar korkeampia paineita kuin mitä tehdas suosittelee (3,0/2,9 bar).

Matka-ajokulutuksesta vielä sen verran, että mielestäni 5,7 - 6,0 l/100km 124 km/h nopeudella moottoritiellä ei ole bensa-autolle paljon, Polo vei n. 5 l/100km. 40 km:n testilenkki jonka olen ajanut diesel -pololla n. 3 l/100km tietämille, niin tuo hybridi -Auris menee n. 3,6 l/100km. Ottaen huomioon Auriksen n. 250 kg suuremman massan ja bensan pienemmän energiatiheyden, voi matka-ajossa toteutuvia kulutuksia pitää suhteellisen pieninä.

Auris HSD on ollut erittäin mieluisa ajaa. Ainoa moite tulee tuosta pienehköstä takakontista mutta riittänee kahden aikuisen ja yhden vastasyntyneen lapsen talouteen.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Hump

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.05.14 - klo:10:24
Kyllä se totta taitaa olla, että hybridi ei matka-ajossa kannata, kaupungissa vain. Vertailuna velipojan uuden Volvo V40 dieselin (olikohan se nyt D3) kulutuksia. Koko omistusajan (muutama kuukausi ja yli 10 tkm) keskikulutus 4,9 l/100km. Tasainen 120 km/h noin 4 l/100km. Tasainen 80 km/h alle 3 l/100 km. Ajotietokoneen mukaan, joka kuulemma tankkauksista laskien näyttää tosi tarkasti oikein (alle 0,1 l/100km heittoa).
Tämä on mielestäni väärin, että hybridin kulutusta verrataan dieseliin.
Verratkaa kulutusta automaattivaihteiseen bensamoottorilla varustettuun autoon niin alkaa käymään järkeen hybridin vähäinen kulutus.  ;)

Hump

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 28.05.14 - klo:12:48
Tällä hetkellä kirjattujen tankillisten keskikulutus näyttää n. 4,7 l/100km. Ajotietokone näyttänee n. 0,2 l/100km pienempää kulutusta kuin tankkauksista lasketut. Eli jonkin verran pienemmällä olen päässyt mitä  Hump, mutta minulla ei olekaan vielä talven kulutuslukemia tuohon saatu. Rengaspaineina olen pitänyt nyt n. 0,5 bar korkeampia paineita kuin mitä tehdas suosittelee (3,0/2,9 bar).
Onko sulla 16'' kesärenkaat?
Täytyy munkin kokeilla korkeampia rengaspaineita kun nyt paineet taitaa olla siellä 2,5 barin hujakoilla.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Hump - 28.05.14 - klo:13:30
Onko sulla 16'' kesärenkaat?
Täytyy munkin kokeilla korkeampia rengaspaineita kun nyt paineet taitaa olla siellä 2,5 barin hujakoilla.
Minulla on Auriksessa 15" aluvanteet 195/65 Michelinin Energy Saver -renkailla. Niin ja muista mitata paineet kylmästä renkaasta.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Foxit

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.05.14 - klo:10:24
Kyllä se totta taitaa olla, että hybridi ei matka-ajossa kannata, kaupungissa vain. Vertailuna velipojan uuden Volvo V40 dieselin (olikohan se nyt D3) kulutuksia. Koko omistusajan (muutama kuukausi ja yli 10 tkm) keskikulutus 4,9 l/100km. Tasainen 120 km/h noin 4 l/100km. Tasainen 80 km/h alle 3 l/100 km. Ajotietokoneen mukaan, joka kuulemma tankkauksista laskien näyttää tosi tarkasti oikein (alle 0,1 l/100km heittoa).
Minäkin haluan tuollaisen Volvon V40 pelkkään moottoritieajoon ;). Tuollaisen eko Polon omistaneena isomman V40:n tasaisen kulutuksen lukemat kuulostavat hieman epärealistisilta... Tuon keskikulutuksen voin kuitenkin uskoa. Onko muuten kyseessä automaatti vai manuaali?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

KKi

#9
V40:n kulutus on monissa yhteyksissä todettu todella pieneksi. Koeajoja löytyy Tuulilasista (taisi kuluttaa kestotestissä maantieajossa vähiten tai toiseksi vähinten ikinä) ja Moottori-lehdestä. Sama PSA-konsernin 1.6-litrainen diesel on koettu pieniruokaiseksi myös muiden merkkien autoissa: "Ajossamme ollut diesel oli suorastaan omituisen pihi. Kulutuslukemat jäivät sekalaisessakin ajossa 5 ja 5,5 litran välille, vaikka ajettiin vielä talvikiekoilla.", sanoo esim. iltalehti artikkelissaan uudesta Peugeot 308:sta.

Joten taidanpa ainakin minä uskoa, että V40 vie ainetta aika vähän...

Jottei menisi ihan offtopic:iksi, sananen Auris Hybridistä. Kahden eri työkaverin Aurikset hyytyivät pihaan viime talvena. Syy viallinen ohjelmisto, joka kulutti käyttölaitteiden akun tyhjäksi, jos sattui vahingossa hipaisemaan hätävilkkua ajon aikana. Korjaus...ei ole, eikä tiedä, koska tulee, mutta quick-fix löytyi netistä, ja se on että, ennenkuin poistuu autosta, painaa hätävilkun ainakin kerran päälle ja pois. Pikkasen kavereilla luottamus Toyotan luotettavuuteen otti kolauksen, kun joka kerta auton luo pakkasyön jälkeen mennessä oli vähän sellainen epämiellyttävä olo...

Kugahan

V40 diesel on epäilemättä pieniruokainen auto, mutta 4 litraa 120km/h tasaisella (todellisella) nopeudella on silti lukema, jota en vaan yksinkertaisesti usko.

Ei nyt äkkiä ole täsmällisiä muistikuvia tai dataa tähän laittaa, mutta vähän epätäsmällisempien mukaan tuolla nopeudella auto kuin auto kuluttaa jo polttoainetta reippaasti. Eiköhän tuon auton ole joku lehti oikeasti testannut, täytyy etsiä.

Ajotietokoneiden virhe ei muuten välttämättä ole ollenkaan lineaarinen. Eli vaikka keskikulutus menisi suunnilleen tankkausten mukaan tai pienellä virheellä, voi ajotietokone näyttää 120 nopeudella ihan muuta kuin todellinen kulutus. Epälineaarisesta virheestä on omaa kokemusta, siis kovemmissa kulutuksissa virhe oli yli kaksi tai kolme kertaa niin suuri kuin pienemmillä kulutuksilla. Ei hajuakaan, mistä tuo johtui.

Herää myös kysymys, miten tuon tasaisen nopeuden 120 km/h kulutuksen voi luotettavasti edes kotikonstein mitata. Hetkelliset kulutuksethan heittelevät rajusti joten niistä ei voi päätellä mitään. Eli mitenkähän tuohon lukemaan on päästy.

4,9 kokonaiskulutuksena kuulostaa kyllä melko uskottavalta.

amarok

TM:n testissä 16/12 kulutus oli 5,9 l/100 km tasaisella 120 km:n tuntinopeudella. Kyseessä v40 D2.

Kugahan

Amarok ehti ensin...

Tasaisella 80 km/h nopeudella kulutus oli TMn mittaamana 3,7 litraa satasella.

Tet voi onnitella lämpimästi velipoikaansa, joka on tainnut saada ostettua maailmankaikkeuden pieniruokaisimman Volvon...

MMV

Toisaalta aivan mielestäni ei pidä paikkaansa ilmoitetut moottoritiekulutukset hybridi-Toyotillekaan. Olen silloin tällöin ajellut appiukon edelliskorimallisella Priusilla ja sen kulutus 120 km/h GPS-nopeudella vaihtelee välillä 6-7,5 l/100km.

Toisaalta maksan autoilusta mielelläni polttoaineen muodossa vaikka sen litran enemmän sadalle kilometrille, kuin kaitsisin tuollaista Priusia. Mielestäni aivan kamala auto ajolleen... Varmasti ok laitos kaupunkiajoon, mutta kaikki yli 80 km/h on kärsimystä. IMHO

Kugahan

Hetkellisen kulutuksen näytöistä siis ei todellakaan voi päätellä mitään. Minunkin autoni kuluttaa satasen vauhdissa 0 - 30 litraa siitä riipuen painanko kaasua tai onko ylä- vai alamäki. Ainoa järkevä tapa kertoa kulututuloksiaan on kertoa keskikulutus ja arvio ajoprofiilista. Samaan keskinopeuteenkin voi päätyä lukemattomin eri tavoin.

Mainitsemisen arvoisia tasaisen nopeuden kulutuksia voi saada vain ihan oikeasti mittaamalla vakioiduissa oloissa. Näistä "ihan itse" mittauksista sitten syntyy näitä lystikkäitä näkemyksiä, jotka heittävät totuudesta melkein 50 prosenttia.

MMV

No kelpaako mitattu kulutus? Jyväskylä-Helsinki, kulutus appiukon Priusilla muistaakseni 6,7 l/100km. Kaupungin erinomaiset kulutuslukemat kuittautuvat moottoritienopuden täysin tavanomaisilla bensa-auton kulutuksella.

Kugahan

Kelpaa toki. Melko iso kulutus siihen nähden, että moottoritietä on vain osa matkasta. Mutta tottahan se on, ettei hybridi moottoritiellä paljon säästä. TMn premium- vertailussa tosin hybridi- Lexus kulutti vähän myös isoilla nopeuksilla, mutta tuolle voi olla muitakin selityksiä kuin hybriditekniikka.

Typ2

Lainaus käyttäjältä: MMV - 28.05.14 - klo:20:05
No kelpaako mitattu kulutus? Jyväskylä-Helsinki, kulutus appiukon Priusilla muistaakseni 6,7 l/100km. Kaupungin erinomaiset kulutuslukemat kuittautuvat moottoritienopuden täysin tavanomaisilla bensa-auton kulutuksella.

En usko tuohonkaan.

Joko käsijarru on jäänyt päälle, mittauksessa jotain häikkää tai jos lukema pitääkin paikkaansa, niin on ensin ajettu Heinolaan asti 140 km/h mittarissa ja siitäkin eteenpäin on tuikattu jokaisessa mahdollisessa raossa ohi edellä ajavasta. Sellaisella ajolla seiskan kulutus on todennäköistä. Jos taas ajetaan normaalia valtatievauhtia, niin menee viiden litran paikkeilla.

Niin tai näin, Tojotan hybridien kulutukset ovat niin lähellä vastaavan kokoluokan dieseleiden kulutuksia, että automallikohtaisten erojen avulla ei saa esiin merkityksellisiä eroja. Dieselin litrahinta on tietysti vieläkin hieman halvempi, mutta kun huomioidaan käyttövoimavero, niin ei hybridin kulutusero mihinkään "kuittaudu". Myönnän senkin, ettei hybridiä pelkkään maantieajoon välttämättä kannata valita, jos jokin muu auto tarjoaa miellyttävämmät ominaisuudet.

Ainakin meillä hybridiä ei ole valittu pelkän kulutuseron vuoksi, vaan voimansiirron sulavuus ja sivistyneisyys, äärimmäisen hyväksi havaittu luotettavuus, dieseleiden useiden vikakohteiden puuttuminen, jotka kaikki vaativat toimintatonneja.

Kun vielä 90 % ajosta hierotaan kaupungissa pätkäajona, niin dieselit olisivat vika-alttiita DPF:neen ja bensakoneet automaattivaihteistoilla tai joillakin kirotuilla robotti/kaksoiskytkentäsysteemeillä kuluttavat tuplasti ja ovat vielä vikaantuviakin.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Foxit

#18
Lainaus käyttäjältä: MMV - 28.05.14 - klo:19:03
Toisaalta aivan mielestäni ei pidä paikkaansa ilmoitetut moottoritiekulutukset hybridi-Toyotillekaan. Olen silloin tällöin ajellut appiukon edelliskorimallisella Priusilla ja sen kulutus 120 km/h GPS-nopeudella vaihtelee välillä 6-7,5 l/100km.

Toisaalta maksan autoilusta mielelläni polttoaineen muodossa vaikka sen litran enemmän sadalle kilometrille, kuin kaitsisin tuollaista Priusia. Mielestäni aivan kamala auto ajolleen... Varmasti ok laitos kaupunkiajoon, mutta kaikki yli 80 km/h on kärsimystä. IMHO
MMV:n kommenteista tulikin mieleeni seuraava Bob Flavinin arvostelu ensimmäisestä hybridi Auriksesta:
https://www.youtube.com/watch?v=_Hm9JFtj2ac

Edellisen mallin Priuksen ajo-ominaisuuksista hänkään ei ollut tykännyt, mutta tämä Auris hybriditekniikalla oli aivan toista maata hänen mielestään. Edellisen mallin Prius taisi toimia 1,5 l bensamoottorilla, joka kärsii kovemmissa vauhdeissa enempi kuin tämä nykyinen 1,8 l moottori, joka on Auriksissa ja nykyisessä Priuksessa.

Seuraavassa hieman 1,5 ja 1,8 l hyötysuhdekarttojen vertailua:
http://priuschat.com/threads/2010-prius-2zr-fxe-engine-efficiency-map.62586/

120 km/h nopeudessa voi tosiaan tulla helposti heittoa kulutuslukemiin litrasta kahteen. Esimerkiksi 1,2 litraisella TDI:llä 1150 kg Poloni kulutti olosuhteista riippuen ajotiekoneen mukaan 4,7 - 5,7 l/100km. Mutta kuten tässä on jo todettu, niin ajotietokoneeseen ei voi täysin luottaa. Pitkän ajan keskikulutus on se joka ratkaisee ja siinä nämä hybridit tuntuvat olevan aika pienen marginaalin sisällä samoissa lukemissa eri kuljettajilla karkeasti n. 5 +-1 l/100km.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

MMV

#19
Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta muista hybrideistä kuin tuosta vuonna 2009 käyttöönotetusta vanhakoppaisesta 1.5 litraisella koneella olevasta Priusista. Halusin ehdottomasti testata ko. autoa matka-ajossa ja tein yhden työmatkan muistaakseni pari vuotta sitten keväällä Jyväskylä-Helsinki-Jyväskylä välillä. Koska nelostie on uusittu Vaajakosken päästä, on nopeusrajoitus nostettu aiemasta 80 km/h -> 100km/h. Ajoin koko työmatkan GPS päällä, koska halusin aidosti tietää onko hybridistä dieselin kilpailijaksi. Nopeutta pidin koko ajan omalle ajotyylille tavanomaisen nopeusrajoitus + 5km/h. Vaajakoski-Joutsa välillä ajotietokoneen lukema muistaakseni alkoi vielä viidellä ja Joutsa-Lusi välillä jopa tippui tästä muutaman desin. Heinola-Helsinki moottoritieosuus oli taas täysin myrkkyä ja käytännössä akut latautuivat vain hyvin harvojen jarrutusten ja kaasunnostojen aikana. Pääosin mentiin polttomoottorilla, jolloin seuratessa hetkellistä kulutusta vaihteluväli oli pääosin 6-7,5 l/100km välillä. Toki välillä, kuten kaikissa autoissa, kulutus pyöri 0-15 litran haarukassa. Keskikulutus olisi varmasti tippunut, mikäli Helsingin päässä olisi joutunut ajamaan ruuhkassa ja/tai enempi kaupunkiajoa.

En voi mennä vannomaan oliko mitattu keskikulutus juuri se 6,7 litraa sadalle, ainoastaan muista ajatelleeni ettei tästä ole dieselin korvaajaksi matka-ajossa, johon autoani 80% käytän. Toisaalta ei tämä minun Tiguan ole moottoritienopeuksilla paljoa kummempi, mutta siitä huolimatta keskikulutus tällä on ollut 6,2 litran pintaan. En itse asiassa ole edes kovin tarkkaan asiaa seurannut, mutta näyttää tällainen mukamaasturi kuluttavan noin 0,5-1 litraa enemmän kuin vastaavan kokoinen farkku.

Myönnän minulla olevan kohtuullisen suuria antipatioita Toyotaa kohtaan. Tämä antipatia kehittyi ihan Toyotan omistamisen kautta, kun vuonna 2006 ostin uuden Avensiksen, joka mielestäni huonojen käyttöominaisuuksen lisäksi vieraili jatkuvasti pajalla, mitä en olisi Toyotalta odottanut. Appiukon Prius on toiminut käsitykseni mukaan varsin luotettavasti, mutta autona se on jopa Avensista monin verroin kamalampi. Pitäisi ihan periaatteessa käydä ajamassa vaikkapa uutta hybridi-Aurista tai Priusia. Harkitsin vaimolle viime syksynä hybridi-Yarista, mutta i20:sta saadun surkean vaihtotarjouksen takia ei tarvinnut edes harkita, joten kaupat tehtiin Golfista.

Kugahan

Yllättävän vähällä taas menee Tigusi. Onko tuo ajotietokoneen näyttämä vai todellinen? Vähän nimittäin lukema epäilyttää, mutta ajoprofiili tietysti ratkaisee. Oma Kuga hörppää 1,5 litraa enemmän, se tosin onkin lajissaan aika juoppo mutta muuten kelpo peli. Itsellä tosin veneen veto ja moottoritiepainotus ajoprofiilissa nostaa keskikulutusta.

MMV

Menee offtopicciin, mutta menköön. Jkl-Tre väli (~70% 80 km/h, loput 100 km/h) menee lasketulla kulutuksella noin 5,5-5,7 litran pintaan mittarinopeudella rajoitus + 5km/h. Moottoritienopeus mittarinopeudella rajoitus + 10 km/h hieman päälle seiskaa ja Jkl-Hki väli menee omalla ajoprofiililla kevyesti siihen Priusin 6,7 l/100km.

pomo

Ajettavuus on kehno minun makuun, kulutus 5l paikkeilla. Jarrut on jumittanut pari kertaa, toisella kertaa hinaamalla pajalla. Käynnistysakku on todella pieni ka auto ei ota virtaa käynnistykseen ajo akusta, tämän seurauksena ei ole virran loppumisen vuoksi lähtenyt käyntiin muistaakseni kolme kertaa. Muuten on toiminut.

kokemukset työmaan 08/09 ikäluokan piruuksesta. Tarkalla jalalla pääsee alle 4l ajotietotokone kulutukseen.

Jarde

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 24.05.14 - klo:13:33


Toivoa sopii, että muutkin merkit pääsisivät Toyotan tasolle hybrideillään. Honda totesi kevythybridinsä huonoiksi ja lopetti myynnin Eurooppaan. Vw Jetan hybridi tuntuu Toyotiin verrattuna aivan prototyypeiltä.

Mitkä ominaisuudet saavat Jetta Hybridin tuntumaan prototyypiltä?

tet

Lainaus käyttäjältä: Hump - 28.05.14 - klo:13:27
Tämä on mielestäni väärin, että hybridin kulutusta verrataan dieseliin.
Verratkaa kulutusta automaattivaihteiseen bensamoottorilla varustettuun autoon niin alkaa käymään järkeen hybridin vähäinen kulutus.  ;)

No se vertailukohde kai riippuu siitä, minkä asian takia verrataan. Itse en keksi hybridin ostolle mitään muuta syytä kuin pienen kulutuksen, joten vertaan tietenkin muihin pienikulutuksisiin autoihin. Siksi vertailu dieseliin.

Lainaus käyttäjältä: Kugahan - 28.05.14 - klo:16:29
V40 diesel on epäilemättä pieniruokainen auto, mutta 4 litraa 120km/h tasaisella (todellisella) nopeudella on silti lukema, jota en vaan yksinkertaisesti usko.

Saattaa olla että muistan väärin tuon kyseisen lukeman, ja nuo tasaisen nopeuden lukemat ovat joka tapauksessa hetkelliskulutuksesta katsottuja. Ymmärtääkseni velipojalla on sen verran järkeä päässä, ettei ole katsellut niitä alamäessä. Ja tuon 80 km/h lukeman muistan takuulla oikein.

Mutta tosiaan, jos hybridin pitkän ajan keskikulutus on 5,5 litraa bensaa satasella, en osaa pitää sitä taloudellisena koska monella saman kokoluokan nykydieselillä pääsee vähemmällä.

Olisi hauska kuulla lukemia sellaisen hybridin omistajalta, joka ajaa lähes pelkästään kaupunkiajoa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Peeveli

Kokemusta 5-11/2013 uusikorisesta Auris II hybrdi active hatchbackista löytyy, sellainen oli omistuksessani sen aikaa.
Kesärenkaat otin 16" lisävarusteisella Podium-vanteella ja 205/55/16 rengaskoolla kun originaali on 15". Renkaat oli Conti eco contactit. Sekakulutus vaihteli kesärenkain 5-6 välillä tankkausmittauksella. Erikoisinta oli alkuvaiheeseen osunut Euroopan matka, reilut 4000 km, jollon keskikulutus vaihteli uskomattomassa 5-5,5 litrassa ajoi miten ajoi. Ja tuo väline vaati mutkaisilla jyrkillä alppiteillä ja Kasselin motarinousuissa talla pohjassa menoa kun pyrin pitämään rajoittamattomalla moottoritiellä 160-170 marssivauhtina. Sain kelattua mittarinopeudeksi 195 eli varmaan todelllista se luvattu 180 ja sen se otti ihmeen nopeasti. Loota toimii ajomukavuuden (nykimättömyys) osalta mukavasti, mutta ärsyttävää on nousuissa ja kovemmissa kiihdytyksissä tapahtuva pidempiaikainen kierrosten nousu maksimirajoille joka ärsytti korvia ja tekee ajokokemuksesta jotenkin "irrallisen" ja epäloogisen. Ohituskiihtyvyys vaikkapa 80-120 oli melko mietoa, joskin reippaampaa kuin ex-Avensis 2,0 multidrive S:ssä. Mutta, kuten sanottu, kulutus oli tuolle reissulle uskomattoman pieni ja pelkäsin aivan muita lukemia tulevan. Tankkasin aina piripintaan samalla systeemillä joten uskottava se oli. Kotimaassa hitaammilla vauhdeilla kulutus taas ei tippunut siitä keskikulutuksena juurikaan mikä on omituista. Omituista on myös se, että syksyllä kulutus alkoi nousta pikku hiljaa 6:n tuntumaan ja Misukan nastarenkailla (15") se nousi jo matka-ajossakin 7-7,5 kieppeille. Liekö Contin eco contactien vierinvastus lisääntynyt kulumise seurauksena, tiedä häntä...

Ajettavuus oli hyvää tasoa, etenkin suuntavakaudessa peittoaa nykyisen business sport-A3-Audini selvästi eli matka-ajo mukavampaa. Jousitus oli myös ok. Etuistuimet hyvät, paremmat kuin tässä (kyse omasta kropasta ja vaimokin sanoo samaa). Melutaso kohtuu matala. Valoautomatiikan puute ärsytti, samoin helposti naarmuttuvat sisustan muovit. Xenonvalot kohtuu hyvät. Lämpeni nopeasti. Pesunestesäiliön tyhjenemisen varotusvalon puute ärsytti. Tilat riitti 2 aikuiselle 2 viikon euroopanreissullekin aivan mukavasti.

Teknisiä häiriöitä oli muutaman kerran se, että virtanappulaa painaessa herjateksti tuli ja joutui tekemään sen uudelleen. Muuta siinä ei muistaakseni ollutkaan.

Sanoisin että perus-suorituskykyyn tyytyvälle aivan kelpo laitos, ja uskon että aika huoletonta haipakkaa taival olisi. Järkiperustein tuossa olisi ollut autoa itselleni edelleen jatkossakin, mutta minkäs teit autohulluudelle.

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Jarde - 29.05.14 - klo:22:02
Mitkä ominaisuudet saavat Jetta Hybridin tuntumaan prototyypiltä?

- Ajotilan muutokset (bensalta sähkölle, bensan ja sähkön yhteiskäyttö, sähkö, jne.) vaihtelut voi havaita ilman mittaristoakin. Ei hyvä.

- Vaihteiston nykivä toiminta yhdistettynä tuohon muuhun nykivyyteen, ei hyvä.

- Akku syö tavaratilaa. Ei pitäisi enää nykyisellä akkuteknologialla olla niin.

- polttoaineenkulutus ei vastaa kilpailevien hybridien kulutusta. En itse ole mitannut, mutta näin lehdet ovat kirjoittaneet.

- hintaero vastaavaan bensa-Jettaan on huikea.


Odotan mielenkiinnolla pian (?) tulevaa hybridi Golfia, joska olisi saatu hiottua särmiä vähemmäksi.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Foxit

#27
Tuon tähän hieman käyttäjiltä kerättyä tietoa kokonaiskulutuksista. Seuraavassa listassa näkyy vähiten kuluttavat kulkuneuvot:

http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html

Monia isomman kokoluokan dieselmoottorisia autoja ei valitettavsti listan kärkisijoilta löydy.

Päätin hieman tutkia tässäkin esille otetun diesel -Volvo V40:n kulutuslukemia Spritmonitorin tietokannasta. Hyväksyin hakuun 2011-2014 mallit kaikilla joilla kirjattuja kilometreja on vähintään 10 000 km.

Hakutuloksia voi ihmetellä täältä:
http://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/466-V40.html?fueltype=1&fuelsort=1&vehicletype=1&constyear_s=2011&constyear_e=2014&minkm=10000&powerunit=2

Volvon V40:llä on haun mukaan siis päästy 5,6 l/100km keskikulutuksiin, minimin ollessa 4,2 ja maksimin 7,2 l/100km, tulokset 55 käyttäjältä. Uskon helposti Tetin velipojan ilmoittaman kokonaiskulutuslukeman 4,9 l/100km, mutta pitää myös muistaa että kylmä talvi on tällä vielä kokematta mikä tulee nostamaan keskikulutusta pahimmillaan yli puolella litralla. Varsinkin auton oman sisätilan lämmittimen käyttö nostaa helposti kulutuslukemia talvella dieselissä.

Vertailun vuoksi vielä hybridi Auriksen lukemia käyttäjiltä väh. 10 tkm matkalta:
http://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&minkm=10000
Auris HSD:n keskikulutus näyttäisi 5,2 l/100km, minimin ollessa 3,9 ja maksimin 6,7 l/100km, tulokset 397 käyttäjältä.

Tiedän omasta kokemuksesta että dieselmoottorisella autolla voi päästä matka-ajossa tietyllä matkalla ajoittain erittäin alhaisiin kulutuslukemiin (3-4 l/100km), mutta silti tankillisen keskikulutus jää aika kauaksi siitä. Kokonaiskulutus on kuitenkin se joka käytännössä ratkaisee. Esimerkiksi Suomessa 15 tkm vuodessa ajavalla 5,5 l/100km kuluttava bensiiniauto on kuitenkin yhtä halpa polttoainekulujen puolesta kuin 4,2 l/100km kuluttava kok.massaltaan 2000 kg painoinen dieselauto n. 400 € käyttövoimaveroineen. Käytin laskennassa litrahintana dieselille 1,5 €/l ja E10 bensalle 1,6 €/l. Joten aika paljon vähemmällä painavan dieselauton pitäisi mennä jotta päästäisiin halvemmalla noilla kilometreilla.

Vertailun vuoksi vielä edellisen autoni Polo Bluemotion 1.2 TDI:n kirjattuja kulutuslukemia reilun kahden vuoden ja reilun 50 tkm matkalta:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/580473.html
Taloudellisesta ajotyylistäni huolimatta pääsin 4,4 l/100km joka jäi vielä jonkin verran ilmoitetusta 3,4 keskikulutuksesta...
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Jarde

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 30.05.14 - klo:09:27
- Ajotilan muutokset (bensalta sähkölle, bensan ja sähkön yhteiskäyttö, sähkö, jne.) vaihtelut voi havaita ilman mittaristoakin. Ei hyvä.

- Vaihteiston nykivä toiminta yhdistettynä tuohon muuhun nykivyyteen, ei hyvä.

- Akku syö tavaratilaa. Ei pitäisi enää nykyisellä akkuteknologialla olla niin.

- polttoaineenkulutus ei vastaa kilpailevien hybridien kulutusta. En itse ole mitannut, mutta näin lehdet ovat kirjoittaneet.

- hintaero vastaavaan bensa-Jettaan on huikea.


Odotan mielenkiinnolla pian (?) tulevaa hybridi Golfia, joska olisi saatu hiottua särmiä vähemmäksi.

Okei, miten häiritsevä ominaisuus tuossa ajotilan muutoksessa on kyse? Tapahtuuko siinä jonkinlaista katkosta tai viivettä, vai nykimistä? Osaatko kuvata sitä tarkemmin?
Toyotalla on jo pitkä kokemus hybrideistä. Pitää sen jossain näkyä. Prius taitaa olla alunperinkin suunniteltu hybridiksi. Miten nämä Yarikset ja Aurikset? Niihin ainakin hybridi tekniikka on kai lisätty enemmän jälkikäteen. Syökö akusto niissä tilaa jostain?

Jettan vaihteisto on tuo DSG. Korostuuko sen ominaisuudet jotenkin sen vuoksi, että auto on hybridi? Yleensä kai kuljettajat, jotka pitävät portaattomista-, tai momentinmuunnin automaateista ajattelevat, että DSG on nykivämpi vaihteisto ja em. ovat mukavuudeltaan parempia.


Foxit

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 30.05.14 - klo:09:52
Esimerkiksi Suomessa 15 tkm vuodessa ajavalla 5,5 l/100km kuluttava bensiiniauto on kuitenkin yhtä halpa polttoainekulujen puolesta kuin 4,2 l/100km kuluttava kok.massaltaan 2000 kg painoinen dieselauto n. 400 â,¬ käyttövoimaveroineen. Käytin laskennassa litrahintana dieselille 1,5 â,¬/l ja E10 bensalle 1,6 â,¬/l. Joten aika paljon vähemmällä painavan dieselauton pitäisi mennä jotta päästäisiin halvemmalla noilla kilometreilla.
Korjataan vielä, tämä on laskettu dieselin 1,46 â,¬/l hinnalla. Eli 15000 [km] * 4,2 [l/100km] /100 * 1,46 [â,¬/l] + käyttövoimavero [â,¬] = 920 [â,¬] + 400 [â,¬] = 1320 â,¬. Vuotuisessa CO2 pohjaisessa perusverossa ei ole kauheasti eroa, asettunee 70-100 â,¬ väliin vuodessa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy