Kysely
Kysymys:
Kumpa bensaa käytät Polossa (6R) 95 e10 vai 98?
Vaihtoehto 1: 95 e10
ääntä: 15
Vaihtoehto 2: 98
ääntä: 31
Kerro parilla sanalla miksi juuri käytät jompaa kumpaa?
Kahdella sanalla: Käytän halvinta.
95 riittää mainiosti. Kulutuksessa ei juuri ole eroja kumpaa käyttää. Hinnassa sitävastoin on se 5-10 c riippuen paikasta.
Vanha 6N Polo 1.4 koneella ei tykännyt tuosta 95E10 vaan meno oli jotenkin nykivää ja puutunutta, joten tuli käytettyä tuota 98.
Laskin, että jos tuolla 95 kulutus on hieman suurempaa niin meidän ajokilometreillä oli rahallisesti ihan sama kumpaa käyttää
Minulla on muistikuva, että valmistaja suosittelisi autooni ysikasia, joten sitä olen sille juottanut. Pitäisi kyllä oikein tarkistaa pitääkö muistikuvani paikkansa.
98:sia menny uudesta asti ja nyt 8tkm mittarissa. Meinasin nyt kokeilla huomaako mitään eroa jos siirryn ysivitoseen. Autona uusi polo ja 1.2 tsi.
95 E10 olen käyttänyt. Alkuun kokeilin vertailun vuoksi, miten 98 käyttö olisi vaikuttanut kulutukseen. En huomannut mitään eroa kulutuksessa tai moottorin käyttäytymisessä. Siispä valinta oli helppoa.
95 mennään. Ehkä kesällä vaununvedossa vois kokeilla 98. Turbokoneessa korkeemmasta oktaanista vois olla se marginaalinen hyöty kovassa kuormituksessa :)
Tarkistin, polttoaineluukun sisäpuolella kehotetaan käyttämään ysikasia, sillä on menty ja mennään jatkossakin.
Outoa jos mopo (Polo) ei toimi normipensalla kun sillä toimii jopa ruohonleikkuri? :P
Minä käytän vanhassa kalustossa ja moottoripyörässä Nesteen BE 4T pienmoottoribensiiniä ilman etanolia oktaaniluku vähintäin 98. Hinta mittarista noin 1,99 euroa litra. Sitä on myynnissä mittarista kuudella Neste asemalla.
98E5:sta, oma Polo kulkee kevyemmin sen kanssa. Etenkin alaväännössä huomaa eron.
Nykyään 98 mennään, koska 2.0TSI vie noin 0,4 l/100km vähemmän.
Kokeiltu kummallakin yli 15tkm + kalenterivuoden:
95E10 10.81 l/100km
98E5 10.36 l/100km
98:lla pääsee noin 50km pidemmälle tankillisella joten hintaero menee tasan.
Tankkaan sekäettä, kumpi pistooli nyt sattuu käteen osuvan
Shell V-Power Nitro+, koska autoni ansaitsee parasta. ;D
Ainakin edellisissä bensa-autoissani moottori kävi tasaisemmin ja otti kierroksia paremmin V-Powerilla joten sillä mennään vaikkei nykyisessä autossa olisikaan mitään eroa.
98:a aina. En ole tehnyt mittauksia kulutuseroista tms, kun kerran valmistaja suosittelee 98:a. Kallista se löpö on joka tapauksessa, niin voipi sitten maksaa samoin tein muutaman sentin enemmänkin ;D.
Tankissa lukee MIN 95 oct .. tankkaan vähän kaikkea GTE:n tankkiin, pääsääntöisesti 98 ja kulutuksessa en nyt ole varsinaisesti en ole eroa huomannut.
Firman wanhassa 1,2tsi (8v) Yetissä taas 98 kuluttaa vähemmän ja kulkee paremmin. Täytyykin kokeilla pienmoottoribensaa (alkylaattia) ihan piruuttain.
98:lla yleensä mennään. Tulee sen verta harvemmin tankattua, että tuo 98 säilyy (kait) paremmin ja ei tankkiin kasva mitään ylimääräistä. Kesällä kun tuli enemmän kilsoja ja tiuhempi tankkaus niin laitoin 95:sta.