Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 20.09.19 - klo:21:02
Kaikki jotka äänestivät SDP:tä ovat syyllisiä. Polttoaineverojen ja arvonlisäveron osuus ovat suoraan verrannollisia raakaöljyn hintaan. Öljy kun kallistuu, verojen osuus nousee.
Polttoainevero on kiinteä senttimääräinen. Se ei siis riipu polttoaineen hinnasta. Kun pumppuhinta nousee, laskee veron osuus prosenteissa. ALV on sitten prosentuaalinen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

HiTecci

No siinähän se autokaupan stoppari taas on mainittuna ::)

https://www.is.fi/autot/art-2000006245308.html
LainaaMatkailuautojen osalta poliittinen tilanne näyttää siis toistaiseksi siltä, että asia siirtyy osaksi liikenteen suurta verouudistusta. Virkamiesvalmistelussa parhaillaan olevan jättiuudistuksen puitteissa on tarkoitus myllätä muun muassa koko autoverolaki.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.09.19 - klo:01:46
Polttoainevero on kiinteä senttimääräinen. Se ei siis riipu polttoaineen hinnasta. Kun pumppuhinta nousee, laskee veron osuus prosenteissa. ALV on sitten prosentuaalinen.

Arvonlisäveron osuus maksetaan verollisesta hinnasta, eli maksat veroa verosta kuten uuden auton hankinnassa. Pohjalla on se raakaöljyn hinta. Polttoaineverojen valmisteverot vahvistetaan erillisellä taulukolla vuosittain, ja sosialistit juuri päättivät nostaa niitä ensi vuodelle. On kuulemma Suomen itsenäisyyden rajuin kertakorotus ja lisää on tulossa jo lähiaikoina.

vagfani

Eli tuo "kiinteä senttimääräinen" on virheellinen tulkinta. Taulukon luvut muokataan/tarkistetaan joka vuosi ja lisätään voimassaolevaan lainsäädäntöön.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 21.09.19 - klo:09:44
No siinähän se autokaupan stoppari taas on mainittuna ::)

https://www.is.fi/autot/art-2000006245308.html

Tuo on ikuinen ongelma. Verotusta pitäisi/joudutaan uusimaan joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin kun autokanta muuttuu vähitellen sähköiseen suuntaan jne. Mutta aina kun asia mainitaan lyö se autokaupan jäihin kun osa porukasta luulee/pelkää että muutos tapahtuu ihan kohta, mitä se ei tietenkään ikinä tee. Asiaa kun ei voin Suomessa valmistella salaa joka taas olisi ainoa tehokas tapa tehdä muutos ilman kaupan lamauttamista.

Suo siellä, vetelä täällä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 21.09.19 - klo:11:37
Eli tuo "kiinteä senttimääräinen" on virheellinen tulkinta. Taulukon luvut muokataan/tarkistetaan joka vuosi ja lisätään voimassaolevaan lainsäädäntöön.

Niin, mutta vero pysyy sen vuoden tai usemman aikana vakiona oli bensan tolppahinta mikä tahansa. Esim. itse olen tankannut bensaa hinnalla 1,29-1,59 viimeisen kahden vuoden aikana. Tuona aikana maksamani polttoainevero on ollut täsmälleen sama eli kiinteä. Polttoainevero ei siis ole suoraan verrannollinen raakaöljyn hintaan kuten väitit.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Tonttu66

Tuostahan noita veroja voi tarkastella
https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-yritysverotuksesta/valmisteverotus/valmisteverolajit/nestemaiset_polttoaineet/nestemaisten_polttoaineiden_verotaulukk/

Yleensä joka hallitus on korottanut veroja, eli korotus on kerran neljässä vuodessa. Tämän hallituksen iso korotus tulee siis 1.8.2020 voimaan.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

tet

Lainaus käyttäjältä: jt - 20.09.19 - klo:23:09
Miksi ihmeessä pitäisi tavoitella maksimi "verohyötyä"? -Absoluuttinen hintahan siinä nousee kuitenkin samalla. Samoin plugarien ja sähköautojen osalta autoveron osuus pienenee ennestään.

Tuota ajatustahan voisi jatkaa vaikka siten, että kannattaa myydä sijoitukset aina mahdollisimman suurella tappiolla, niin saa maksimoitua luovutustappioiden verovähennysoikeuden. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 19.09.19 - klo:16:00
Matkailuautoihin on tulossa autovero ja se on kannatettava asia! Veronkiertäjät kuriin!

Tähän liittyen as.autosta ei Trafi hyväksy alustavalmistajan ilmoittamaa CO2-päästöarvoa, vaan se kuulemma pitäisi olla as.osan valmistajan ilmoittama, mutta heitähän tuollainen vain Suomea koskeva erikoinen ilmoittelu taasen ei kiinnosta tuon taivaallista => as.autot ajoneuvoverotetaan kok.massan mukaan, joka useimmiten on 3.500kg => as.autosta maksetaan ajoneuvoveroa 747â,¬ vuodessa. No onneksi nuo verot saa katki seisonta-ajalta, mutta siltikin eihän tuo Trafin puolelta kyllä reilua kuitenkaan ole :-\
https://www.is.fi/autot/art-2000006246088.html

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vwmies

Suomalainen autoverotus on reilua vain jos. a) viet uuden auton ulkomaille  b) omistat museoajoneuvon. Kaikki muu on pelkkää byrokraattista sotkua .
Ymmärrettävästi veroeuroja pitää kerätä liikenteeltäkin. Jostain syystä muut maat tulevat toimeen ilman autoveroa (hankintahintaan kohdistuvaa).  :-[
Yritetään pärjätä.

vagfani

Autoveroon on ilmeisesti muutoksia jo ensi vuoden puolella, myös matkailuautoihin. Samalla todennäköisesti muuttuu ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron määräytymisperusteet. Tosin kun on sosialistihallitus, niin liikoja ei kannata odottaa, melkein päinvastoin.

https://www.is.fi/autot/art-2000006227109.html


jt

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 22.09.19 - klo:20:43
Ymmärrettävästi veroeuroja pitää kerätä liikenteeltäkin. Jostain syystä muut maat tulevat toimeen ilman autoveroa (hankintahintaan kohdistuvaa).  :-[
Vilkaiseppa mitä maksavat polttomoottoriautot Norjassa tai autot Tanskassa, niin alkavat tuntua Suomen hinnat jopa naurettavan halvoilta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vagfani

Lainaus käyttäjältä: jt - 22.09.19 - klo:23:01
Vilkaiseppa mitä maksavat polttomoottoriautot Norjassa tai autot Tanskassa, niin alkavat tuntua Suomen hinnat jopa naurettavan halvoilta.

Siinä ne maat sitten olikin lueteltu jossa on rekisteröinnin yhteydessä maksettava iso autovero. Kaikki muut maailman maat tulevat toimeen ilman vastaavaa autoveroa tai se on nimellinen. Kommunistisessa Kiinassakin on vain nimellinen autovero ja sitäkin on laskettu viime vuosina.

Suomessa on Euroopan vanhin autokanta, johtuen juuri näistä kateusveroista. Liikenteen kokonaisverotus on maailman korkeimpia. Arvonlisäverokin on maailman korkeimpia.

Yhdysvalloissa ei ole autoveroa, eikä arvonlisäveroa. On ns. sales tax, joka vaihtelee osavaltioittain, esim. Kaliforniassa 7.25%. Polttoaineen hinta on maailman halvimpia, alle puolet Suomen hinnoista.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 23.09.19 - klo:00:03
Yhdysvalloissa ei ole autoveroa, eikä arvonlisäveroa. On ns. sales tax, joka vaihtelee osavaltioittain, esim. Kaliforniassa 7.25%. Polttoaineen hinta on maailman halvimpia, alle puolet Suomen hinnoista.

Kannattaako jenkkeihin oikeasti verrata, maa jossa et esim. pääse kouluun etkä sairaalaan ilman todella paksua lompakkoa - eikä nyt puhuttu vielä mitään tuon maan vallitsevasta ideologiasta, tahi johtohahmoista ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.09.19 - klo:09:12
Kannattaako jenkkeihin oikeasti verrata, maa jossa et esim. pääse kouluun etkä sairaalaan ilman todella paksua lompakkoa - eikä nyt puhuttu vielä mitään tuon maan vallitsevasta ideologiasta, tahi johtohahmoista ::)

Hyvin voi verrata, jos täällä verrataan Suomea maailman 7. rikkaimpaan öljyvaltio Norjaan. Yhdysvallat on maailman 12. rikkain, bruttokansantuotteella mitattuna. Sosialistiset valtio on sitten kaukana kärjestä, kun verotuksen vuoksi ei juuri mitään kannata tuottaa tai tehdä.

vagfani

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.09.19 - klo:09:12
Kannattaako jenkkeihin oikeasti verrata, maa jossa et esim. pääse kouluun etkä sairaalaan ilman todella paksua lompakkoa - eikä nyt puhuttu vielä mitään tuon maan vallitsevasta ideologiasta, tahi johtohahmoista ::)

Aika oudot mielikuvat muuten sinulla, Yhdysvalloissa pääsee kyllä kouluun ja sairalaan kuka tahansa. Vakuutuksen ottaa työnantaja. Ei se mikään Afrikan kehitysmaa ole.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 23.09.19 - klo:09:24
Yhdysvalloissa pääsee kyllä kouluun ja sairalaan kuka tahansa. Vakuutuksen ottaa työnantaja.

Kuten sanoin, pääsee toki jos on todella paksu lompakko. Tyypillisesti vastasyntyneelle lapselle aletaan säästämään heti jo ns. college fund -rahastoa, jolla voitaisiin taata sen jälkikasvun opiskelut edes jotenkin, jos ei nyt satu sellaista satumaista tuuria että hän saa opiskelu-stipendin. Ja tosiaan sairaalaan ei ole mitään asiaa ilman kaiken kattavaa vakuutusta, sillä nuo hoitomaksut lääkkeineen on jotain ihan hyytäviä. Obama nyt sentään sai tähän hullunmyllyyn sentään jo pikkasen järjen siementäkin, mutta nyt Trump tekee kaikkensa kaiken tuon pois kitkemiseksi, niin terveydenhuollosta, kuin ympäristöasioista, kuin ydinaseista, kuin... Enkä tässä nyt tosiaan puhu mistään pelkistä mielikuvista, eräs sukulainen kun sattuu tuolla asumaan, on asunut jo vuosikymmeniä ja juuri tänä kesänä hänen tyttärensä autoimme muuttamaan tänne yliopisto-opiskelemaan, kaksoiskansalaisiakin kun molemmat ovat 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Sama on täällä Suomessa, eli vastasyntyneelle hankitaan hoitovakuutus ja yksityiselle puolelle pitää mennä. Valtaosa on myös yksityisen piirissä työterveyshuollon kautta, julkista puolta vältetään jos vain mahdollista. Eli korkealle veroasteelle ei saa juuri mitään vastinetta.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 23.09.19 - klo:10:44
Eli korkealle veroasteelle ei saa juuri mitään vastinetta.

No asioita voi ajatella ihan niin kuin itse haluaa. Itselläkin on yksityisen ketjun työterveyshuolto olemassa, mutta silti käytän vain julkista jos mistään nuhakuume-saikkulapun hakemista vakavammasta on kyse, sen verran tuo yksityinen puoskaroi omaakin kehkoveritulppaani vs. kuinka loistavasti tuokin asia lopulta hoidettiin nopeasti ja erinomaisella hoidolla kuntoon julkisella puolella :)

Vaan jos Jenkkilääkin kovin suuresti ihannoi, niin ei kun kamat nippuun ja menox. Sillähän siitä selviää ja jättää meidät tänne kärvistelemään valtavien (auto)verojemme kanssa, jos kerran tunne on ettei niille omille veroeuroilleen täällä saa vastinetta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Olet kyllä todella pihalla aiheesta. ;D Ei rapakon taakse noin vain muuteta, vaikka olisi työpaikkakin. Se on nämä sosialistiset valtiot Euroopassa johon voi kuka tahansa kävellä rajan ylitse ilman seuraamuksia.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 23.09.19 - klo:00:03
Siinä ne maat sitten olikin lueteltu jossa on rekisteröinnin yhteydessä maksettava iso autovero. Kaikki muut maailman maat tulevat toimeen ilman vastaavaa autoveroa tai se on nimellinen. Kommunistisessa Kiinassakin on vain nimellinen autovero ja sitäkin on laskettu viime vuosina.

Miten Singapore ja Kuuba?

Sokota09

Näyttää olevan jälleen kiuas aika kuumana ja vedenheittäjiä riittää ympärillä ;D

vagfani

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.09.19 - klo:14:10
Miten Singapore ja Kuuba?
Singaporessa maksetaan luvasta ajaa autoa, myönnetään 10 vuodeksi. Johtuu siitä että sinne ei henkilöautoja yksinkertaisesti mahdu. Ei johdu siis kateudesta, vaan ihan järkisyistä.

Kuubassa ei ole autoveroa, mutta maahantuontia rajoitetaan valtion monopolilla. Sillä on samankaltaisuuksia kyllä Suomen automarkkinoihin ja uusien autojen tuontiin, joka on käytännössä monopoli. Siellä on erittäin vanha autokanta, kuten täälläkin, johtuen juuri poliittisista syistä.

Itsenäisiä valtioita on tunnustettu 195 ja niistä nyt kahdessa Suomen autoveroa vastaava vero. Yksi jossa maahantuontia rajoittaa monopoli.

Sitten on vielä Pohjois-Korea jossa ei juuri henkilöautoliikennettä ole. Tavallinen työväestö kulkee hevosilla ja aaseilla. Siellä kärsitään myös nälänhädästä. Ilmeisesti palstan kommunistit haluaa samanlaista systeemiä tänne?


jt

Silloin kun alkaa ns. kiuas lämpenemään, niin pieni pläjäys faktaa on paikallaan:

http://www.aut.fi/tieliikenne/autoilun_verotus/suomen_tieliikenteen_verotus_muihin_eu-maihin_verrattuna
Ensirekisteröinnin yhteydessä kannetaan ajoneuvoista autoveron kaltaista veroa kaikkiaan 21:ssä EU:n jäsenmaassa...Suomen ja Tanskan lisäksi korkean verotason maita ovat muun muassa Irlanti, Alankomaat ja Portugali. Euroopan talousalueeseen (ETA) kuuluvista valtioista myös Norjassa on korkea autovero

Btw. Norjan sähköautomarkkina on suurempi kuin Saksan. Jos fossiilisia autoja ei verotettaisi niin ankarasti ja sähköjä vastaavasti tuettaisi, niin niitä ei taatusti myytäisi enemmän kuin koko Saksassa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vagfani

Kuten kirjoitin, on nimellisiä rekisteröintimaksuja esim. kilvistä jotka on muutamia kymmeniä euroja, eli nimellinen maksu. Ei tuhansia, kymmeniä tuhansia tai satoja tuhansia euroja kuten sosialistisessa Suomessa. Mainitsemasi Alankomaatkin on jo luopunut autoverosta kokonaan:

https://www.is.fi/autot/art-2000000987150.html


vagfani

Eli miksi nimimerkki jt levittää valheellista tietoa palstalla? Ettei olisi sosialistilla vasemmistoliiton jäsenkirja taskussa?


HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 23.09.19 - klo:21:05
Ei tuhansia, kymmeniä tuhansia tai satoja tuhansia euroja kuten sosialistisessa Suomessa.

Sinällään paljon väliä, sillä tuon veron määrään voi hyvinkin voimakkaasti vaikuttaa myös itse ihan niillä omilla valinnoillaan. Esim. pitääkö olla just nimenomaan Mercedes-Benz S 560 L 4Matic, joka maksaa n. 194kâ,¬, josta on autoveroa yli 66kâ,¬? Eikö muka Mercedes-Benz S 560 e L riittäisi, joka maksaa "vain" n. 128kâ,¬ ja näin säästäisi autoveroissakin hulppeat n. 55kâ,¬ ???
https://www.is.fi/autot/art-2000006243895.html

Kovin montaa tuollaista veroa Suomessakaan ei ole, joiden määrään voisi ihan oikeastikin vaikuttaa noin jyrkästi, kuitenkaan juuri mistään tinkimättä. Toki jos se ego ei "halvempaan" mahdu ja se hintalapun suuruus on se millä paukutella henkseleitä kavereiden kanssa, niin eikös se ole tällöin ihan oikeus ja kohtuus että tuosta löysästä rahasta kerätään tällöin osa kolehtina myös yhteiseen kassaamme 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 23.09.19 - klo:14:56
Kuubassa ei ole autoveroa, mutta maahantuontia rajoitetaan valtion monopolilla. Sillä on samankaltaisuuksia kyllä Suomen automarkkinoihin ja uusien autojen tuontiin, joka on käytännössä monopoli. Siellä on erittäin vanha autokanta, kuten täälläkin, johtuen juuri poliittisista syistä.

Kuuban autokanta on HIEMAN vanhempi kuin meillä, olisiko keski-ikä luokkaa 60 vuotta? Ihan ei ole meillä sentään Kuuban tasolla. ;D Meillä se on jotain 12 vuotta, eli samaa luokkaa kuin vaikkapa USA:ssa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Ei autoilu ole kaikissa autoverottomissa maissakaan Suomea edullisempaa. Itse asuin pitkään Japanissa. Aluksi oli innoissani autojen hinnoista. Uudet olivat tosi edullisia, esim. kolmannen sukupolven Toyota Priuksen sai alkaen 22 000 â,¬. Käytetyt olivat sitten puoli-ilmaisia. Bensakin maksoi alle euron litra. Alkuinnostus kuitenkin laantui, kun huomasi mitä auton käyttö maksaa. Kaikkein ikävin oli todella korkeat moottoritiemaksut. 100 kilsaa maksoi yli 10 euroa! Niitä oli pakko käyttää, jos halusi edetä. Ilmaiset pikkutiet olivat ajoa liikennavalosta toiseen (Hokkaidolla oli sitten ihan hyviä ilmaisia Suomen kaltaisia valtateitä). Vakuutusmaksut olivat myös törkeän kalliita. Normaali liikennevakuutus ei kattanut vastapuolen vahinkoja kuin tiettyyn rajaan saakka. Jos halusi estää uhan joutua loppuelämäkseen velkavankeuteen isomman mällin sattusessa, piti päälle ottaa vielä lisävakuutus. Uutena kuskina ja uutena japanilaisen ajokortin haltijana, jouduin vielä maksamaan raskammain mukaan. No, kuudessa vuodella ilman vahinkoja sain viimein korkeimman kultaisen ajokortin ja vakuutusmakstut laskivat, mutta olivat yhä tuplaten mitä täällä Suomessa. Myös renkaat olivat kalliimpia kuin Suomessa.

Maksoin ilomielin kaksi vuotta sitten Leonista autoveroa 2200 â,¬, jotta saan ajaa ruuhkattomilla moottriteillä ilmaiseksi ja nauttia edullisista vakuutuksista. Tuo pari tonnia on jo tienattu.

Kannatan silti autoveron poistoa ja saman rahan keräämistä muulla tavalla. Se avaisi autokaupan ulkomaiselle kilpailulle ja hinnat laskisivat enemmän mitä autoveron poisto tekisi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy